abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 30 juni 2012 @ 18:50:38 #1
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_113601211
Van harte welkom in het Grote Bloemen & Planten in Eigen Tuin Topic!

Discussier hier mee over alle planten, van zaaigoed tot bananenbomen! Foto's worden altijd graag gezien!

Op zoek naar de Latijnse of Nederlandse naam van een plant?

Geen probleem! Maak een zo duidelijk mogelijke foto en post deze in dit topic.

Sfeerfoto's

pi_113601509
Die wandelende annabellen doen hun best dus :D

Kaas, hier zijn het kleine wilde aardbeien die overal doorheen woekeren, maar ze mogen het van mij O+
En gewone aarbeitjes snoep ik gewoon tussendoor als ze rood zijn.... :9

Achterin de tuin komen de mais, de wortel en de bonen op _O-
(niet veel zon en een verlaten stukje tuin)
  zaterdag 30 juni 2012 @ 20:53:39 #3
3185 Adelante
To let it go now
pi_113605535
Ook maar weer eens wat plaatjes.







De laatste is een beetje mijn trots, oude roos van grootouders die hier al meer dan 50 jaar staat en nog steeds ieder bloeit *)
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_113607754
Wat speciaal van grootouders roos !
En dan ook nog een " ouwerwetse" kleur : oranje achtig !? w/
  zaterdag 30 juni 2012 @ 22:02:26 #5
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_113607861


Het ding in de voortuin bloeit :P Boompje erachter heeft de winter helaas niet overleefd vrees ik ;(
pi_113607894
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 22:02 schreef Erasmo het volgende:
[ afbeelding ]

Het ding in de voortuin bloeit :P Boompje erachter heeft de winter helaas niet overleefd vrees ik ;(
Jammer van het boompje.

Je weet dat het "ding" een hortensia is ?
  zaterdag 30 juni 2012 @ 22:35:01 #7
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_113609047
Ojah zo heette die :P

Plan is om de dode boom te vervangen door een gele kornoelje op een stammetje, maar ik ben nog op zoek naar een inheemse.
pi_113758760
Lekkere plaotjes weer hier!

Vraag voor de Akeleiers ./ Aquilegianen

Knip ik nu die lange uitgebloeide stengels af tot boven de blaadjes? (die soms paarsig worden nu?)

Dit vond ik en doen jullie het ook zo? Ik wil dat de dozen openspringen :Y
Snoeien

quote:
Snoeien Akelei ( Aquilegia ). Knip na de bloei de uitgebloeide bloemstengels en het blad af. De plant zal niet voor een tweede keer gaan bloeien. Wel zullen er weer snel nieuwe, frisse bladeren verschijnen.



Akelei ( Aquilegia ) zaad. Wil je dat akelei zich uitzaait, laat dan de uitgebloeide bloemstengels staan totdat er zich zaaddozen gevormd hebben. Meestal in de maand juli zullen de zaaddozen openspringen. Het zaad zal zich dan spontaan verspreiden. Je kunt er ook voor kiezen om het zaad zelf te oogsten. Na juli kunnen de uitgebloeide bloemstengels afgeknipt worden.
pi_113759267
ik heb ze zelf niet.. maar denk dat je jezelf al beantwoord hebt :*
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_113759646
Ja denk het ook :@
Zo werkt het vaak als je al op FOK! aan het posten bent, niet nadenken eerst vraguh :P
pi_113800263
Ik ben benieuwd hoe m'n hortensia's het in mijn nieuwe tuin gaan doen. Ik zit nu op iets dat het midden houdt tussen zuur en klei, en ga straks naar kalkgrond. In elk geval wel betere kansen voor lavendel, wat in deze tuin dus echt nooit wilde aanslaan.
Ik ben in het weekend flink bezig geweest met planten uitgraven (of delen) die mee verhuizen. Ik wil nog één plant uitgraven (spirea), de rest mag de nieuwe bewoner houden.
Dankzij het gemengd bloemenzaad dat ik in april/mei zo kwistig heb rondgestrooid, zijn er geen lege plekken te bekennen en ziet het er allemaal heel vrolijk uit :)
En o ja, de papavers, de papavers... O+

pi_113801555
De papavers zijn prachtig!
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_113808624
Jaren geleden kocht ik een zakje maanzaad voor op het brood. Kan nog járen verder met dat zakje en met wat er nog vanzelf op komt.
pi_113812567
Wat voor papavers zijn daar uit gekomen, Teslynd?
pi_113814284
Ze lijken sterk op die van de collage hierboven.
De eerste bloei was zoals rechtsonder, maar nu zijn ze zoals linksonder: goed gevuld met strookjes. Het blauw zie je vooral vanaf de onderkant en van opzij.
Maar het blad is miezerig, met een grijzige bleke kleur en heeft de neiging tot vervroegd verdorren.

[ Bericht 73% gewijzigd door Teslynd op 05-07-2012 17:45:59 ]
pi_113817377
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 15:26 schreef Teslynd het volgende:
Jaren geleden kocht ik een zakje maanzaad voor op het brood. Kan nog járen verder met dat zakje en met wat er nog vanzelf op komt.
Bedoel je dat maanzaad het zaad voor de papavers is ?
Indien ja, dan wil ik dat ook! :D
pi_113817505
Oe de papapapavers O+
pi_113817907
Het blad is bij mij inderdaad ook niet erg mooi, nogal nadrukkelijk aanwezig en licht grijsgroen van kleur. Zodra de zaadbollen geoogst zijn haal ik ze weg, ze wortelen gelukkig niet diep.
Wel heel grappig dat je maanzaad kunt zaaien, ik dacht altijd dat dat licht geroosterd was ivm de smaak.
pi_113818696
Roosteren moet je zelf doen en het brandt natuurlijk ook als je het op het brooddeeg doet.
Maanzaad is het zaad voor een bepaalde soort papavers. Eigenlijk meer een soort om tussen andere planten in te zetten. Er zijn bijvoorbeeld ook soorten met grote vingerplantachtige donkergroene bladeren. Die geef je meer een zichtplek voor de hele plant.
pi_113819139
Dus ik koop een pond maanzaad en gooi dat in het najaar in de grond.
En laat in het voorjaar staan er papavers _O-

Er is een stukje grond / tuin op rivierklei waar nix gebeurt aan onderhoud,
wel onkruid !

Dan zie ik een kleurrijke oplossing.

Heb ik het juist , zo?
  donderdag 5 juli 2012 @ 20:59:59 #21
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_113822454
wat ik ook erg leuke planten vindt zijn Coreopsis varieteiten. Ik heb de lanceolata en verticillata. ZIjn echte doorbloeiers van Juni tm september en komen het jaar erna gewoon weer op Enorm vrolijke bloemen, waar je in een seizoen lang plezier van hebt. Ze kosten ook nog eens bijna niets.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 5 juli 2012 @ 21:47:11 #22
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_113824794
Ik heb 2 azalea's in pot. Hebben al een enorme bloemenzee opgeleverd, maar zijn nu uitgebloeid. Nu haal ik bij andere planten altijd de uitgebloeide bloemen eruit. Maar bij de azalea zijn dat hele trossen hoe moet ik dit aanpakken? Onder het trosje afknippen?
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_113838912
Leuk hè, die meisjesogen. Deden het prima in bladaarde. Tegenwoordig willen ze niet meer in mijn plantenbakken.

Annex, geen pond tegelijk hoor, het is zonde als ze hutjemutje tegenelkaar staan te duwen. Er moet bovendien ventilatie mogelijk blijven.
Tjonge, op het oude biologisch-dynamische maanzaadzakje (keurmerk Demeter) staat dat het houdbaar is tot 1996. Het is dus niet meer eetbaar, maar nog wel kiemkrachtig.
pi_113839342
Ok, minder dan een pondje maanzaad.

"officieël" zorgt mn.AnneX voor het stukje grond ( en ik voor het achtertuintje :D )
alleen gebeurt er niet zoveel.
Hij is geen tuinman, zeg maar.
Paar weken terug had hij al wel een vierkante meter of drie zorgvuldig van
onkruid en zevenblad :X ontdaan.
En ik heb er als verrassing zaad in gestrooid voor vogels, vlinders etc.
Daarna werd het regenachtig rotweer - oh ja joh - geen tijd/zin in tuintje
en het onkruid overwoekerde alles en staat nu schouderhoog.

:X de buurvrouw - van haar MOEStuin ernaast haat ons. :W
  vrijdag 6 juli 2012 @ 10:43:58 #25
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_113841765
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 21:47 schreef SV-tje het volgende:
Ik heb 2 azalea's in pot. Hebben al een enorme bloemenzee opgeleverd, maar zijn nu uitgebloeid. Nu haal ik bij andere planten altijd de uitgebloeide bloemen eruit. Maar bij de azalea zijn dat hele trossen hoe moet ik dit aanpakken? Onder het trosje afknippen?
ik haal bij mn azalea nooit bloemen eruit, hij bloeit volgend jaar toch pas weer, ik zie er het nut niet van in. Bij mij bloeit hij elk jaar prachtig.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 6 juli 2012 @ 10:46:03 #26
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_113841826
ik heb vanochtend een prachtig boompje gezien met enorm grote (15-20cm) wit/rose klokachtige hangende bloemen eraan, ik hem niet googlen en had geen fotocamera bij me, heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn??
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_113842439
* Dottey gaat maanzaad proberen te ontkiemen..

iemand een idee wat sesamzaad doet? dat heb ik ook alijd liggen :D
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
  vrijdag 6 juli 2012 @ 11:15:14 #28
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_113842777
quote:
99s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 10:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik heb vanochtend een prachtig boompje gezien met enorm grote (15-20cm) wit/rose klokachtige hangende bloemen eraan, ik hem niet googlen en had geen fotocamera bij me, heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn??
Brugmansia? Datura?
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_113844857
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 11:04 schreef Dottey het volgende:
* Dottey gaat maanzaad proberen te ontkiemen..

iemand een idee wat sesamzaad doet? dat heb ik ook alijd liggen :D
:D
  vrijdag 6 juli 2012 @ 13:30:18 #30
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_113847956
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 10:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

ik haal bij mn azalea nooit bloemen eruit, hij bloeit volgend jaar toch pas weer, ik zie er het nut niet van in. Bij mij bloeit hij elk jaar prachtig.
Oke, kijk dat wist ik niet dat ie maar een keer zou bloeien. Bij andere planten doe ik dat zodat ze steeds opnieuw blijven bloeien.
Dan ga ik nu verder zoals ik begonnen ben, door gewoon de bruine bloemblaadjes eruit te halen, dit gaat heel makkelijk door erdoorheen te bewegen.
M'n vriend wilde de planten nu namelijk in de schuur zetten (warm en vochtig, tot nu toe houdt geen plant het daar uit) omdat ie vond dat het lelijk was zo met dat bruin :X Ik hoop dat ie met alleen groen het goed vind dat ze buiten blijven staan.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  vrijdag 6 juli 2012 @ 13:35:45 #31
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_113848202
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 11:15 schreef Xebber het volgende:

[..]

Brugmansia? Datura?
lijkt er wel op, maar die zijn helemaal niet winterhard volgens de wikipedia en dat boompje staat gewoon in de volle grond buiten. Die heeft dus gewoon -20 overleefd.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_113878228
Dan moet je aanbellen en vragen hoe hij heet. En als je er toch bent, kan je meteen een mooie fotoserie maken.
pi_113889259
Heb een paar jonge olijfboompjes in pot op mijn terras sinds dit voorjaar.
Doen het fantastisch, zien er fris groen uit allemaal nieuwe scheuten etc.
Vanmiddag viel me op dat alle uitschieters hun kopjes laten hangen.
Komt dit van de zon/warmte of geef ik ze misschien te veel/weinig water?
pi_113902961
Geen idee sittingtuck.
Mijn twee olijfbomen in wording hebben al 6 blaadjes. :Y

Kijk eens... Wat een geweld eruit is gekomen na volledig terugsnoeien:
Margaret nogwat is de naam.

pi_113903043
@ Bluessie : links beneden op de foto zie je uitgebloeide akelei.
Laat ik staan tot ik zin heb of eerst zaad verzamelen voor liefhebbers. :Y)

/ lui
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:19:52 #36
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_113904223
quote:
99s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 10:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik heb vanochtend een prachtig boompje gezien met enorm grote (15-20cm) wit/rose klokachtige hangende bloemen eraan, ik hem niet googlen en had geen fotocamera bij me, heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn??
misschien kan je m hier vinden?

http://www.bomengids.nl/
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_113905899
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:42 schreef AnneX het volgende:
@ Bluessie : links beneden op de foto zie je uitgebloeide akelei.
Laat ik staan tot ik zin heb of eerst zaad verzamelen voor liefhebbers. :Y)

/ lui
Ik heb wat zaad rondgestrooid (ook over de schutting >:) ) en heb ze afgeknipt... niet de bladeren anders is het meteen zo kaal.

Wat is die boog prachtig! En je annabellen _O_
Die wil ik eigenlijk ook, veeeeel mooier dan de hortensia (heb er 3 staan, gewoon als vulling)
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:25:20 #38
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_113906421
Annabellen zijn nog gemakkelijker dan hortensia's (eerstgenoemde bloeit op het nieuwe hout namelijk), nadeel alleen vind ik dat ze na een regenbui helemaal plat liggen.

Ik ben vandaag naar Appeltern geweest :)
Ik zal eerdaags wat foto's plaatsen van plantjes waar geen bordje bij stond, mss weten jullie de naam.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 23:13:18 #39
3185 Adelante
To let it go now
pi_113908393
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:25 schreef Gwywen het volgende:
Annabellen zijn nog gemakkelijker dan hortensia's (eerstgenoemde bloeit op het nieuwe hout namelijk), nadeel alleen vind ik dat ze na een regenbui helemaal plat liggen.

Ik ben vandaag naar Appeltern geweest :)
Ik zal eerdaags wat foto's plaatsen van plantjes waar geen bordje bij stond, mss weten jullie de naam.
Je hebt tegenwoordig de 'strong annabelle', met dikkere takken die nog fier overeind staan na een buitje :7
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zaterdag 7 juli 2012 @ 23:23:05 #40
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_113908814
Ho eens even zeg!
Hortensia is de Nederlandse plantennaam voor Hydrangea.

De hierboven beschreven 'Annabelle' is een Hydrangea arborescens 'Annabelle'.
De 'Annabelle' is dus tevens een Hortensia. Ook wel bekend als Amerikaanse Hortensia.


Wat bij ons meest gangbaar is als Hortensia is Hydrangea macrophylla. Met het grote groene blad. Macro staat voor groot en phylla voor blad. Macrophylla betekent grootbladig.


Beiden dus Hortensia.

[ Bericht 0% gewijzigd door kaasplankje op 07-07-2012 23:35:20 ]
  zaterdag 7 juli 2012 @ 23:59:40 #41
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_113910365
Andere mooie Hortensia's voor in de tuin:

Hydrangea paniculata, Pluimhortensia met opgaande pluimvormige bloemtrossen.


Hydrangea serrata, Japanse berghortensia, de randbloeiende Hortensia.


Hydrangea anomala susp. petiolaris, de klimhortensia


En mijn favoriet, samen met de serrata types:

Hydrangea quercifolia, de eikenbladhortensia.
pi_113911743
Zag vandaag weer een beginnentje eikje in een bloempot. En je moet nog hard trekken om de zaailingen eruit te krijgen.
  zondag 8 juli 2012 @ 20:26:25 #43
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_113940759
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 00:36 schreef Teslynd het volgende:
Zag vandaag weer een beginnentje eikje in een bloempot. En je moet nog hard trekken om de zaailingen eruit te krijgen.
Zo zonde... Pak een pot en kweek die eik op. Knip zn top er uit na een paar jaar (3 a 5 jaar), hou m in de perken qua breedte groei en je hebt een mooie bonsai boom op je balkon... :Y
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zondag 8 juli 2012 @ 21:36:57 #44
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_113944580
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:23 schreef kaasplankje het volgende:
Ho eens even zeg!
Hortensia is de Nederlandse plantennaam voor Hydrangea.

De hierboven beschreven 'Annabelle' is een Hydrangea arborescens 'Annabelle'.
De 'Annabelle' is dus tevens een Hortensia. Ook wel bekend als Amerikaanse Hortensia.
[ afbeelding ]

Wat bij ons meest gangbaar is als Hortensia is Hydrangea macrophylla. Met het grote groene blad. Macro staat voor groot en phylla voor blad. Macrophylla betekent grootbladig.
[ afbeelding ]

Beiden dus Hortensia.
Wist ik wel hoor, maar in de volksmond is het zo gemakkelijk om onderscheid te maken door de één Annabelle te noemen. :)
  zondag 8 juli 2012 @ 23:04:11 #45
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_113949662
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:59 schreef kaasplankje het volgende:
Andere mooie Hortensia's voor in de tuin:

Hydrangea paniculata, Pluimhortensia met opgaande pluimvormige bloemtrossen.
[ afbeelding ]
Deze vind ik altijd zo mooi!
Onze buren hebben er een.
Zodra de bloemtrossen roze worden zetten ze de schaar erin. :o :?

Hier nog wat foto's van Appeltern van gisteren, wie weet de namen van deze bloemen?



(Dit was behoorlijk hoog spul, het deed denken aan Wilgenroosje)




Is dit die Margaret van AnneX?


(Clematis, welke?)
pi_113950276
De bovenste vind ik sinds een tijdje ook zo mooi ! Deze kleuren ook !
Kaas weet het precies, denk ik.
Ik dacht 'zonnehoed'
Die is er ook in geelbruin.

Bij het niet zó grote tuincentrum hadden ze een opstelling met wel 20 soorten / lees kleuren en vormen Clematis.
Margaret Hunt, geloof ik.
Ben al even niet meer geweest.
pi_113952364
Die rode bloemen zijn misschien heleniums.
  maandag 9 juli 2012 @ 20:48:26 #48
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_113984685
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:04 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Deze vind ik altijd zo mooi!
Onze buren hebben er een.
Zodra de bloemtrossen roze worden zetten ze de schaar erin. :o :?

Hier nog wat foto's van Appeltern van gisteren, wie weet de namen van deze bloemen?
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
(Dit was behoorlijk hoog spul, het deed denken aan Wilgenroosje)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Is dit die Margaret van AnneX?

[ afbeelding ]
(Clematis, welke?)
Stom dat je buren die Hydrangea snoeien, het verkleuren van die bloemtrossen is juist wat ik er zo mooi aan vind.

Foto 1:
idd, Helenium, en dan misschien `Moerheim Beauty` want dat is wel een van de meest bekende rode. er zijn veel cultivars van deze plant maar de kleuren liggen allemaal tussen rood, oranje en geel.

Foto 2:
Weet ik niet, lijkt op een inheemse oeverplant waar ik de naam niet van weet.

Foto 3:
Ik weet 't niet. Ben wel nieuwsgierig en ook wat aan 't zoeken.

Foto 4:
idd Clematis, (patens) en dan ja, een roze maar dat zijn er velen.
Ik denk niet "Margaret Hunt" maar misschien "Hagley Hybrid".

Die paarse bloemen bedoel je? Er staan een Parthenocissus, wilde wingerd met die mooie herfstkleur. Maar de paarse bloemen zijn ook van een Clematis als je 't mij vraagt, jackmanni groep, wat voortkomt uit kruisingen van grootbloemige Clemaits (patens) en kleinbloemige Italiaanse (viticella) typen.
Een bekende paarse jackmanni clematis is Clematis "Polish Spirit" rijke bloeier en sterke plant.

Polish spirit is tevens hele sterke Vodka.

[ Bericht 0% gewijzigd door kaasplankje op 09-07-2012 20:54:31 ]
  maandag 9 juli 2012 @ 21:00:25 #49
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_113985349
Bedankt Kaasplankje! ^O^
Deze plantjes komen op m'n verlanglijstje voor m'n nieuwe tuin.
Vooral de zomerbloeiende clematissen, ik heb nu alleen een montana, die bloeit in mei en is de rest van het jaar saai.
Foto 2 en 3 komen we nog wel achter.
  maandag 9 juli 2012 @ 21:23:46 #50
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_113986695
Clematis tangutica is een van mijn favorieten. Zoals "Orange Peel" of "Golden Harvest"

De zomer/najaarsbloeier

En Clematis macropetala (voorjaar) bijv. "Wesselton" of "Purple Spider" zijn echt heel mooi.


En de kleinbloemige Clematis viticella zoals "Venosa violacea" of de geurende lila "Betty Corning"


[ Bericht 0% gewijzigd door kaasplankje op 09-07-2012 21:30:08 ]
  maandag 9 juli 2012 @ 21:28:54 #51
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_113987016
En Clematis montana idd, wat een makkelijke tuinplant is dat en wat kan dat mooi en rijk bloeien in het voorjaar.

Ik had een "Freda" bij de deur en die was echt waanzinnig, alleen heeft ze de verhuizing niet overleefd. :'(
  maandag 9 juli 2012 @ 21:32:43 #52
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_113987235
Het enige nadeel van de montana vind ik dat je hem 's zomers bijna dagelijks moet bijknippen, wat groeit dat ding hard zeg.
Hij heeft zich bij ons rijkelijk uitgezaaid twee of drie jaar terug, een stuk of wat van deze zaailingen heb ik in potten gezet om mee te nemen. Mijn zus heeft er ook een paar in haar tuin, die bloeiden afgelopen voorjaar al.
Die Orange Peel is grappig zeg!
  maandag 9 juli 2012 @ 21:37:51 #53
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_113987549
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 21:32 schreef Gwywen het volgende:
Het enige nadeel van de montana vind ik dat je hem 's zomers bijna dagelijks moet bijknippen, wat groeit dat ding hard zeg.
Hij heeft zich bij ons rijkelijk uitgezaaid twee of drie jaar terug, een stuk of wat van deze zaailingen heb ik in potten gezet om mee te nemen. Mijn zus heeft er ook een paar in haar tuin, die bloeiden afgelopen voorjaar al.
Die Orange Peel is grappig zeg!
Zeker grappig, en die groeit ook al zo hard net als een montana. Van sommige soorten blijft het zaadpluis bijna de hele winter zitten, daar heb je dan ook nog sierwaarde van.
pi_114003088
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 21:23 schreef kaasplankje het volgende:
Clematis tangutica is een van mijn favorieten. Zoals "Orange Peel" of "Golden Harvest"
[ afbeelding ]
De zomer/najaarsbloeier

En Clematis macropetala (voorjaar) bijv. "Wesselton" of "Purple Spider" zijn echt heel mooi.
[ afbeelding ]

En de kleinbloemige Clematis viticella zoals "Venosa violacea" of de geurende lila "Betty Corning"
[ afbeelding ]
Ik heb in het voorjaar een tangutica geplant omdat ik hem ook zo mooi vind!
Maar hij blijkt langzaam dood te gaan. Alle blaadje worden bruin en dor en vallen er af. Alleen de laatste nieuwe uitlopers zijn nog groen en daar komen nu zelfs bloemetjes aan. Hij heeft altijd voldoende water gehad en heb geen idee wat hem mankeerd :(
pi_114004322
Vaak kan iemand van een tuincentrum je goed adviseren daarin, zaailand.

Kijk eens Bluezz : ZWARTE stok:


samen met andere kleuren:



met dank van de buurvrouw :W
pi_114005560
Haha!

Kaas _O_ Ik vind die japanse berghortensia ook wel mooi! Ik weet niet wat het is met mij en roze bloemen, ik ben er niet van.. ik ben dol op blauw en paars in de tuin. 8)7

En zonnehoed (geel) heb ik ook, komt nu op.
Rij alleen hier in de buurt altijd langs een tuin die VEEL hoger zijn en VEEL eerder bloeien :?
  dinsdag 10 juli 2012 @ 12:36:06 #57
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114007139
Wellicht krijgen die meer zon?
pi_114010113
ja zou kunnen.....
  dinsdag 10 juli 2012 @ 13:36:46 #59
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_114010281
Of een andere kruising die lager is en later bloeit?
pi_114016803
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 10:34 schreef zaailand het volgende:

[..]

Ik heb in het voorjaar een tangutica geplant omdat ik hem ook zo mooi vind!
Maar hij blijkt langzaam dood te gaan. Alle blaadje worden bruin en dor en vallen er af. Alleen de laatste nieuwe uitlopers zijn nog groen en daar komen nu zelfs bloemetjes aan. Hij heeft altijd voldoende water gehad en heb geen idee wat hem mankeerd :(
Ik heb dit voorjaar een in een pot gezet. Zou daarin ook kunnen bloeien. Zie nu één lokatie waar mogelijk 2 bloemknopjes zitten.

Zwarte bloemen vind ik niet mooi. Er zijn echt zwarte viooltjes. Dat is een doodse kleur voor bloemen: leeft niet. De zwarte tulp is bijna zwart en deze stokroos is gelukkig helemaal niet zwart.
pi_114019324
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 15:58 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik heb dit voorjaar een in een pot gezet. Zou daarin ook kunnen bloeien. Zie nu één lokatie waar mogelijk 2 bloemknopjes zitten.

Zwarte bloemen vind ik niet mooi. Er zijn echt zwarte viooltjes. Dat is een doodse kleur voor bloemen: leeft niet. De zwarte tulp is bijna zwart en deze stokroos is gelukkig helemaal niet zwart.
Zwarte stok is vanuit een andere hoek / aander licht héel donkerrood.
Daarom op de foto met de donkerrode : je ziet toch wel verschil.
Deels heb je gelijk: zwarte bloemen "leven" niet.

/ toch wel aardig: de zwarte tulpen in de tuin, die later naar heel donkerpaars verkleuren / teruglopen in kleur.
pi_114035841
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 11:17 schreef AnneX het volgende:
Vaak kan iemand van een tuincentrum je goed adviseren daarin, zaailand.

Kijk eens Bluezz : ZWARTE stok:
[ afbeelding ]

samen met andere kleuren:

[ afbeelding ]

met dank van de buurvrouw :W
Bedankt voor de tip!
pi_114035949
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 15:58 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik heb dit voorjaar een in een pot gezet. Zou daarin ook kunnen bloeien. Zie nu één lokatie waar mogelijk 2 bloemknopjes zitten.

Zwarte bloemen vind ik niet mooi. Er zijn echt zwarte viooltjes. Dat is een doodse kleur voor bloemen: leeft niet. De zwarte tulp is bijna zwart en deze stokroos is gelukkig helemaal niet zwart.
De bloemetjes waren bij mij eerst ook heel onduidelijk maar ze zijn echt heel leuk! Onze tangutica staat trouwens ook in een pot.
pi_114101240
De fotoclub is losgegaan in de tuin, die er prachtig bijligt dankzij beunen van
vrijwilligers.
Een stuk rivierklei in de polder is omgetoverd in een tuin naar mddeleeuwse ideeën met medicinale kruiden, geuren en kleuren.
( de lantaarnpalen horen bij de ijsbaan, die er omheen loopt en ernaast ligt.)
En ik heb gevraagd om wat overzichtsfoto's die al weer van 2 week terug zijn.









Zo begon het : http://Schalkwijk.eilandvanschalkwijk.nl/?cat=7
Het is het derde jaar nu.
pi_114102765
Wat prachtig, AnneX.
Hier in de buurt hebben ze een paar jaar geleden een heemtuin aangelegd, ik ga er regelmatig heen om inspiratie op te doen. Ik houd wel van dat soort planten, exoten zijn wat minder aan mij besteed.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 18:43:13 #66
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114201991
Omdat er nog een leeg plekje was in mijn voortuin heb ik mijn hortensia maar eens gezelschap gegeven:

  zaterdag 14 juli 2012 @ 18:51:58 #67
3185 Adelante
To let it go now
pi_114202286
Die blauwe is volgend jaar paars :-P
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zaterdag 14 juli 2012 @ 18:54:13 #68
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114202363
Hoe dat zo? :P
pi_114208249
ijzer houdende grond?
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_114210916
Hier in de straat zijn de hortensia's echt lelijk blauw, naar kobalt neigend, bijna onnatuurlijk. Ik vind 't niet mooi.
Doe mij maar roze of met een lichte blauwe zweem erdoorheen.
Zoals deze hier, achter ons huis is kennelijk andere grond dan voor.


Bij Appeltern waren ze heel bleek, viel me op. Pastel-achtig. Zit er dan ergens iets te weinig van in de grond?
  zaterdag 14 juli 2012 @ 23:35:38 #71
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_114213251
Er zijn heel veel cultivars, dus dat is moeilijk te zeggen, ergo; zoveel weet ik ook niet.

Je kan een roestige spijker in de grond stoppen, dan schijnen ze van kleur te veranderen, al heb ik dat nooit geprobeerd.
pi_114217775
Dat werkt als de bodem bepaalde stoffen wil vasthouden. In dat geval kan je ook iets iets bij de tuincentra kopen.

Ik heb dit voorjaar bij AH eentje gekocht die bijna blauw was en er zaten ook wat knoppen in. Het blauw verkleurde naar roze. Met een roestig blikje erbij werd het verkleuren vertraagd. De knoppen gingen donkerroze bloeien. Ben benieuwd hoe ze volgend jaar zijn.
pi_114217997
Ik heb hier ook 3 verschillende kleuren.. die anders waren toen ik ze in de grond stopten.
Jammer want ik hou juist wel van blauw/paars in de tuin :P

En AnX wat prachtig!!!
  zondag 15 juli 2012 @ 08:52:13 #74
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114220581
De grond hier is ijzerhoudend dus ik ben benieuwd volgend jaar :P
pi_114532897
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 02:19 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb hier ook 3 verschillende kleuren.. die anders waren toen ik ze in de grond stopten.
Jammer want ik hou juist wel van blauw/paars in de tuin :P

En AnX wat prachtig!!!
Bluessie... Van een buurvrouw heb ik papaverzaad gekregen, best wel veel.
En de laatste bloem die nog in hun tuin stond, op de foto gezet.
Het zaait zich wel uit, als akelei.
Nieuwe scheuten staan al weer boven de grond.
Ook klaprooszaad, in een roze achtige kleur en niet zó oranje.
pi_114534167
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 22:48 schreef Gwywen het volgende:
Hier in de straat zijn de hortensia's echt lelijk blauw, naar kobalt neigend, bijna onnatuurlijk. Ik vind 't niet mooi.
Doe mij maar roze of met een lichte blauwe zweem erdoorheen.
...
Mijn hortensia is onnatuurlijk blaartrekkend hard zuurstokroze :') Valt daar nog wat aan te doen?
pi_114535682
Jaaa leuk AnXX!
pi_114536057
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 16:55 schreef DonJames het volgende:

[..]

Mijn hortensia is onnatuurlijk blaartrekkend hard zuurstokroze :') Valt daar nog wat aan te doen?
Je kan kijken wat er gebeurt met wat oud ijzer op de aarde of met roestwater (emmer water met oude spijkers en zo).
pi_114536443
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 17:39 schreef Bluezz het volgende:
Jaaa leuk AnXX!
Ok, moet ik in de pm's duiken voor je adres! Of mail je even?
Papaver én klaproos?


Staat klaar op aanrecht sinds gister
Zaterdag had je nog de laatste bloemen van de zwarte stok meegekregen _O-
  zondag 22 juli 2012 @ 20:53:32 #80
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_114542715
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2012 17:58 schreef AnneX het volgende:

[..]

Ok, moet ik in de pm's duiken voor je adres! Of mail je even?
Papaver én klaproos?

[ afbeelding ]
Staat klaar op aanrecht sinds gister
Zaterdag had je nog de laatste bloemen van de zwarte stok meegekregen _O-
Is dat zaad van die paars/roze papaver? Heb je daar nog van? Anders zou ik dat ook heel graag willen hebben als het kan (en een omschrijving hoe ik het moet zaaien), lijkt me geweldig voor in de voortuin.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_114545573
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 20:53 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Is dat zaad van die paars/roze papaver? Heb je daar nog van? Anders zou ik dat ook heel graag willen hebben als het kan (en een omschrijving hoe ik het moet zaaien), lijkt me geweldig voor in de voortuin.
Meer roze dan paarse papaver. Zie de foto hierboven.
Van google leer ik dat het eenjarig winterhard zaad is.
Advies zaaien in oktober, heel dun. Lees het maar na !

/ en pm je adres even.
  maandag 23 juli 2012 @ 20:33:45 #82
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_114577341
Ik ben ook bijna aan het papaverzaad oogsten toe, de zaaddozen beginnen nu open te gaan, dus elke dag opletten en afknippen geblazen.
Wie zaad bij mij "besteld" had mag ook mij een PM sturen. :)

Zo zien ze eruit:
pi_114713794
Op dit moment heb ik mijn tuin nog vrij leeg. Dus ik heb veen aarde vrij zichtbaar. Maar daar komt echt snel onkruid te voorschijn. Nu sta ik dus elke 2 weken dat weg te halen. Is daar iets aan te doen of is dat het nadeel van tuinieren?
pi_114736737
Landbouwfolie neerleggen of boomschors storten totdat je tuinplannen rond zijn.

Mijn Clematis tangutica heeft inmiddels 3 paren knoppen die zo te zien binnenkort zullen opengaan. Zijn nu nog bleekgeel en lijken klein te blijven. Maar hij staat dan ook in een pot en krijgt niet genoeg zon,


(foto van Plantentuin Esveld, Boskoop)
pi_114737561
Hallo tuinvrienden :W wat een leuk topic kom ik hier tegen in mijn zoektocht naar ervaringen :)

Ik heb op het moment een bruidssluier staan tegen het hekwerk bij de houtopslag, maar dat ding woekert me te veel en ik moet te vaak terugsnoeien waardoor de plant geen kans krijgt mooie bloemen te vormen...
Ik ben me nu aan het orienteren op een andere klimplant voor die plek. Ik ben gek op Jasmijn en overweeg de Toscaanse Jasmijn omdat deze ook wintergroen is. Zijn er hier mensen met ervaring? Is het een eenvoudige plant? Echt winterhard? Bloeit hij echt zo rijkelijk als op de google plaatjes en moet je daar veel voor doen?
pi_114737760
Ow, en nu ik hier toch ben :)
Ik heb met heel veel moeite twee jaar geleden een witte en hardroze stokroos op weten te kweken. Nu wil ik ze graag terug, maar dit is het tweede jaar dus ik zal opnieuw moeten gaan zaaien denk ik.. Hoe kan ik dat het beste doen, hebben jullie tips?
Onderstaand het hardroze exemplaar :)
pi_114738516
Stokrozen zijn niet kleurecht. Gewoon wachten tot de zaaddozen gedroogd zijn (aan de plant) en dan het zaad eruit nemen & zaaien. Elk jaar zaaien, zodat je ieder jaar een paar bloeiende hebt. En elk jaar afwachten welke kleuren het worden. Ik heb wel gehad dat stokrozen een paar jaar blijven leven & bloeien.

Zag net nog een foto van een bloemetje van de Clematis tangutica van dichtbij. Daar zouden heel veel nieuwe plantjes van moeten kunnen komen:
pi_114740456
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 22:20 schreef Teslynd het volgende:
Stokrozen zijn niet kleurecht. Gewoon wachten tot de zaaddozen gedroogd zijn (aan de plant) en dan het zaad eruit nemen & zaaien. Elk jaar zaaien, zodat je ieder jaar een paar bloeiende hebt. En elk jaar afwachten welke kleuren het worden. Ik heb wel gehad dat stokrozen een paar jaar blijven leven & bloeien.
Weer wat geleerd, dank :)
pi_114783880
Ben volopin de tuin bezig met leeghalen en opruimen. Na een grote verbouwing is nu de tuin aan de beurt.
Ik zal hier wel eens wat voor en na fotos plaatsen.

We willen dit seizoen nog het eerste vak gaan vullen maar we komen er niet uit, misschien hebben jullie goede ideeen.
Afmeting is 3mtr x 4m80
1 lange zijde grenst aan terras
Andere lange en 1korte zijde aan pad
Laatste korte zijde grenst aan bamboe border

We zijn op zoek naar wat aparte exotische planten die tegen de hollandse winter kunnen.
Er staat al een grote trachycarpus en 2kleintjes en een kleine yucca rostrata.
We willen oa iets gaan doen met grassen, oa japans bloedgras...maar welke verdeling etc is nog een raadsel.
Hoe dit te beginnen?
  zaterdag 28 juli 2012 @ 23:53:51 #90
3185 Adelante
To let it go now
pi_114785231
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 22:06 schreef Nirak het volgende:
Hallo tuinvrienden :W wat een leuk topic kom ik hier tegen in mijn zoektocht naar ervaringen :)

Ik heb op het moment een bruidssluier staan tegen het hekwerk bij de houtopslag, maar dat ding woekert me te veel en ik moet te vaak terugsnoeien waardoor de plant geen kans krijgt mooie bloemen te vormen...
Ik ben me nu aan het orienteren op een andere klimplant voor die plek. Ik ben gek op Jasmijn en overweeg de Toscaanse Jasmijn omdat deze ook wintergroen is. Zijn er hier mensen met ervaring? Is het een eenvoudige plant? Echt winterhard? Bloeit hij echt zo rijkelijk als op de google plaatjes en moet je daar veel voor doen?
Ik heb een Toscaanse Jasmijn tegen een muur op het Zuiden en die groeit als een dolle, geeft mooie witte bloempjes en ruikt heerlijk. Geheel winterhard zijn ze niet, maar als je de voet van de plant beschermt bij strenge vorst is er een grote kans dat ie het overleeft (sowieso is alleen het eerste jaar het risico groot).
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_115090231
mooi hoor, waren er meer mensen die maanzaad gingen opkweken?
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:55:20 #92
277627 Seven.
We are Borg.
pi_115111786
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 23:20 schreef MrNiles het volgende:
Ben volopin de tuin bezig met leeghalen en opruimen. Na een grote verbouwing is nu de tuin aan de beurt.
Ik zal hier wel eens wat voor en na fotos plaatsen.

We willen dit seizoen nog het eerste vak gaan vullen maar we komen er niet uit, misschien hebben jullie goede ideeen.
Afmeting is 3mtr x 4m80
1 lange zijde grenst aan terras
Andere lange en 1korte zijde aan pad
Laatste korte zijde grenst aan bamboe border

We zijn op zoek naar wat aparte exotische planten die tegen de hollandse winter kunnen.
Er staat al een grote trachycarpus en 2kleintjes en een kleine yucca rostrata.
We willen oa iets gaan doen met grassen, oa japans bloedgras...maar welke verdeling etc is nog een raadsel.
Hoe dit te beginnen?
Kies een duidelijke stijl en hou je daar aan! In plantkeuze, indeling en aankleding dus. Ga je voor een moderne tuin, kies dan strak ogende planten, grassoorten, bamboe en veel groen. Hou je aan een lineaire strakke indeling, rechte lijnen en geen rondingen. Modern meubilair. Kies je een romantische tuin, dan werk je in cirkels, kies je veel planten met kleine maar veel bloemetjes, romantisch meubilair en veel tierelantijntjes. Je paden zijn niet recht en je houdt de boel bewust wat rommelig. Bon, je snapt het idee.

Wat betreft indeling: doorgaans zit je met 3 goed. Dus je stijl pas je toe in 3 verschillende gebieden in je tuin. De meeste tuinen zijn langwerpig dus terras direct aan het huis en achterin de tuin. Probeer de lengte ergens op te breken in zo'n tuin.

Verder hoge planten tegen de schuttingen, lager richting het pad.
Resistance is futile.
pi_115113406
Als als je de antieke regel van weinig planten & aarde zwarthouden kiest, dan moet je de aarde bedekken met boomschors o.i.d. Want blote aarde schreeuwt om onkruid en als je die vlijtig wiedt, blijft er de onbeschermde grond over die dan erodeert.
pi_115117509
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 23:53 schreef Adelante het volgende:

[..]

Ik heb een Toscaanse Jasmijn tegen een muur op het Zuiden en die groeit als een dolle, geeft mooie witte bloempjes en ruikt heerlijk. Geheel winterhard zijn ze niet, maar als je de voet van de plant beschermt bij strenge vorst is er een grote kans dat ie het overleeft (sowieso is alleen het eerste jaar het risico groot).
Datbeschermen lees ik vaak.. Maar hoe bescherm ik nou een plant?
pi_115119460
stukje rietmat (kan oude cocosmat ook?) of jute eromheen gefrommeld.
pi_115119619
Waar kan je eigenlijk ruim voor sinterklaas een stuk jute kopen?
  zondag 5 augustus 2012 @ 00:14:06 #97
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115119736
Ik gooi over de Gunnera's naast de vijver op de volkstuin 's winters een berg hooi, dennennaalden en blad uit de tuin. Daarop wat takken zodat het niet wegwaait. Er komen dan altijd wat eenden op af, die vinden dat hooi wel lekker. Een struik of heester beschermen tegen de vorst is lastig, je kan er wel een deken oid over gooien maar het beste is toch overwinteren in een vorstvrij kasje.
pi_115252515
Ik heb een paar highlights van de tuin gemaakt, de vlinderstruik staat verkeerd maar doet het dit jaar wel _O_ Vlg jaar verzet ik hem (voorjaar? of als ie uitgebloeid is ? ) naar een zonniger plek.






(sering meegenomen 8 jaar geleden met de verhuizing als klein plantje bloeit 2X per jaar O+ )



2 soorten hortensia of zo?


/zoek de poes ):O
pi_115253519
Mooie foto's Bluezz! Dat gele spul ziet er vrolijk uit :)

Vraagje: kan ik mijn flox makkelijk splitsen en zo ja wanneer kan ik dat het beste doen?
Ik had bedacht om hem maar achter te laten als we gaan verhuizen maar hij bloeit nu ineens zó prachtig dat ik er toch een stuk van mee wil nemen. Kan ik de plant uitgraven en dan de kluit in tweeën breken/steken?



[ Bericht 5% gewijzigd door Gwywen op 07-08-2012 20:05:18 ]
pi_115259030
Ja, gewoon in tweeën steken die flox, geen probleem!
pi_115262037
Oké, mooi.
Misschien dat ik het met mijn dropplant ook probeer, die staat er ook zo prachtig bij momenteel.
Zeker een afscheidsbloeicadeau of zo, als dank voor jarenlange goede zorg. O+
Doet best pijn, m'n mooie tuin achterlaten, ook al krijg ik straks een tuin die acht keer zo groot is.
pi_115263040
Geywen, een paar planten meenemen kan de pijn verzachten ;)
pi_115278511
Kleurrijk geheel in de tuin bij Bluessie en g.

En Gwywen, wat Nirak zegt ...

Hier staat ook een ome Kees bijv. , van de verhuisde buurvrouw.
En meer zoals een buxus, en een stuk ligusterheg getransplanteerd om een
gat op te vullen.
Vaak als ik er langs loop, schiet mij dat weer te binnen.

/ sentimenteel bij vlagen.

Samenvatting : doen, het werkt. w/
pi_115298090
Vlinderstruik verzet *O*
pi_115299318
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 17:47 schreef Bluezz het volgende:
Vlinderstruik verzet *O*
En ik bedoel maar...

Mooi istie hé.
Had ik al verteld dat van de 4 blauwe hibiscus, waarvan maar 2 1/2 struik de
winter heeft overleefd. -O-
pi_115299368
Heb ik gedaan toch :@

Wat jammer van de hibiscus... hier staat ie (op stam) vol in blad en knoppen O+
pi_115299414
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 18:15 schreef Bluezz het volgende:
Heb ik gedaan toch :@

Wat jammer van de hibiscus... hier staat ie (op stam) vol in blad en knoppen O+

Yup, you did w/
  woensdag 8 augustus 2012 @ 22:40:37 #108
3185 Adelante
To let it go now
pi_115312449
De hibiscus hier staat volop in knop en bloem, maar is al zijn blad kwijt :?
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_115312977
Het is maar vreemd weer, de planten snappen er niets meer van.. Hier liggen al verkleurde bladeren op de grond, en van de droogte kan het niet zijn...

Dit jaar trouwens schrikbarend weinig vlinders in de tuin...
pi_115314007
Hier best veel vlindertjes O+
pi_115317814
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 22:49 schreef Nirak het volgende:
Het is maar vreemd weer, de planten snappen er niets meer van.. Hier liggen al verkleurde bladeren op de grond, en van de droogte kan het niet zijn...

Dit jaar trouwens schrikbarend weinig vlinders in de tuin...
Jawel, maar indirect. Door de vele regen raken de wortels wat beschimmeld. Dan kunnen de grote struiken/bomen niet meer genoeg drinken.
Bladval in augustus gebeurt trouwens ieder jaar wel. De ene keer door lange droogte, de andere keer door lange regenval.
Zag vandaag dat de magnolia een soort derde bloei begonnen is. De tweede bloei is gebruikelijk, meestal behoorlijk zwak. En derde bloei wordt per jaar al of niet toe besloten.
  donderdag 9 augustus 2012 @ 09:07:45 #112
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_115325390
quote:
10s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 22:40 schreef Adelante het volgende:
De hibiscus hier staat volop in knop en bloem, maar is al zijn blad kwijt :?
De Hibiscus hier bloeit al een tijd. :P
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_115361027
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 18:16 schreef AnneX het volgende:

[..]

Yup, you did w/
Ik geloof niet dat ie het leuk vind ;(
pi_115362482
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 23:13 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat ie het leuk vind ;(
:?
pi_115364455
Hij laat zijn blaadjes heul erg hangen ;(
Terwijl ik er echt heul veul water in had gegoten, lekkere stinkkoeiemestkorrels in had gedaan... nou ja we wachten het maar af.. verhuizen = stress, ook bij planten >:O
pi_115364561
Vanavond nog eens gekeken naar de dooie hibiscus.
Onder de dooie Takken loopt wel groen blad uit.

/ juicht voorzichtig. ;)
pi_115364732
Spannend en leuk toch :D

/tuingewroet volgens huisgenoot P ;)
pi_115505418
Ik heb even een vraag over het besproeien van je tuin. Nu het warm weer is met weinig tot geen regen moet je natuurlijk je tuin bijsproeien. Maar hoe veel en wanneer? Ik hoor/lees verschillende verhalen. Dat je bij veel sproeien 'luie' planten krijgen enz? En dat je beter smorgens kan sproeien ipv savonds. En moet het elke dag of om de dag?

Wat ik jullie ervaring met sproeien?
pi_115506297
Dit jaar moet ik veel minder water gieten dan in normale jaren. Nog wel twee keer per dag (vanwege balkon, potten hebben te weinig buffermogelijkheid), de grote drinkers aan het begin van de dag alvast een bakje water geven. .

Vorig jaar met de tuinslag geworsteld: in het begin van de avond als nergens meer loeiende zon staat. Dan verbrandt er niets en de planten hebben de tijd om het vocht op te zuigen voordat de nieuwe zonaanval komt. Niet als het al donker is, want dan bouw je een slakkenfeestje.
  maandag 13 augustus 2012 @ 19:08:29 #120
3185 Adelante
To let it go now
pi_115522600
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 00:12 schreef Bluezz het volgende:
Hij laat zijn blaadjes heul erg hangen ;(
Terwijl ik er echt heul veul water in had gegoten, lekkere stinkkoeiemestkorrels in had gedaan... nou ja we wachten het maar af.. verhuizen = stress, ook bij planten >:O
Ga je verhuizen, bluezzz, uit Bloemendaal? :o
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  maandag 13 augustus 2012 @ 19:11:05 #121
3185 Adelante
To let it go now
pi_115522693
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 11:19 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb even een vraag over het besproeien van je tuin. Nu het warm weer is met weinig tot geen regen moet je natuurlijk je tuin bijsproeien. Maar hoe veel en wanneer? Ik hoor/lees verschillende verhalen. Dat je bij veel sproeien 'luie' planten krijgen enz? En dat je beter smorgens kan sproeien ipv savonds. En moet het elke dag of om de dag?

Wat ik jullie ervaring met sproeien?
Al het eenjarig spul sproei ik dagelijks, het gras twee keer per week lang en dan meteen de vaste planten ff mee :7
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_115523000
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2012 19:08 schreef Adelante het volgende:

Ga je verhuizen, bluezzz, uit Bloemendaal? :o
Nee joggie, alleen de vlinderstruik is verhuisd van de ene plek naar de andere :D
Ik ga hier pas weg als ik deaud ben O+
  maandag 13 augustus 2012 @ 19:22:22 #123
3185 Adelante
To let it go now
pi_115523084
Haha, ik mis Bloemendaal nu best in de zomer: lekker in 10 minuutjes aan het strand als om 19 uur alle gasten weg waren en ook de mooie groene omgeving O+
Maar Arnhem is ook mooi :7
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_115528405
Ik zou niet willen ruilen ;)
pi_115545564
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2012 19:11 schreef Adelante het volgende:

[..]

Al het eenjarig spul sproei ik dagelijks, het gras twee keer per week lang en dan meteen de vaste planten ff mee :7
Tnx voor de tip. Ik heb geen gras en vooral meerjarige planten. Dus die hoef ik niet elke dag te sproeien. Ik heb alleen wel vaste sproeiers in de tuin staan. Dus het is alles of niets.
pi_115548161
maanzaad is aan het opkweken... had een enorme voorraad van het koken :D
Kijken of ik het nog goed in de tuin krijg.. de planten zijn toch van slag en doen het op de gekste tijden dit jaar ^^.

Klaprozen blijven ook gaan met die banaan.

Mijn Hybiscus heeft wel een tik gehad van de winter, maar grotendeels doet het nog gewoon. Hij staat wel minder in dichtbladgroei zoals ik gewend ben van hem, maar wel veel bloemen.
(en ook hommels en vlinders)
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_115551387
Hier is de hibiscus nog vol in knop, wel vol met blad.
Ik wacht op de eerste bloemen *O*
pi_115687062

alweer derde keer bloemen eraan.


net uit de knop. nostalgia rose.. heerlijk ruikend,worden grote bloemen O+
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_115730968
Mooi! Ik kies nieuwe rozen altijd eerst op geur, daarna kijk ik pas of de kleur en vorm me aanstaan.
Mooie rozen die niet geuren... :{

Ik ontdekte in de voortuin een lijsterbes, en in m'n nieuwe tuin wil ik straks nog een niet al te forse boom in de zijtuin, dus ik denk dat ik die lijsterbes ga proberen eruit te graven, als hij nog niet te diep is geworteld tenminste. Leuke bloei in het voorjaar en mooie bessen in het najaar.
Er staat ook een beukje (geen idee waar die vandaan komt, er staan hier geen beuken in de buurt) maar ik weet nog niet wat ik daarmee ga doen, beuken worden natuurlijk nogal fors.
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 23:25:24 #130
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115731043
Beuk, wat een schitterende boom is me dat. Die prachtige stam en bast. Zo sterk.
pi_115731274
Ja, ik vind ze ook fantastisch hoor, vooral rode beuken. Mijn grootouders hadden een enorm exemplaar in hun tuin staan.
Het jammere vind ik alleen dat eronder niks wil groeien omdat ze hun blaadjes voor de zon schuiven.
Als je schaduw wilt is dat natuurlijk ideaal :)
pi_115776891
als je een grote tuin hebt en hij niet te dicht op je huis of op de straat staat (verzakkingen huis en riool) dan cool ^^. anders denk ik dat het beter is uit te graven (wegdoen of verplaatsen)
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_115798223
Hibiscus bloeit _O_

En is het normaal dat de hortensia's weer uitlopers met bloemen erbij krijgen :?
pi_115798939
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 21:02 schreef Bluezz het volgende:
Hibiscus bloeit _O_

En is het normaal dat de hortensia's weer uitlopers met bloemen erbij krijgen :?
Dotty post hierboven een hortensia voor de derde keer in bloei.

/ niet " normaal"

Mooie bloem is dat, hibiscus.
En de kleur O+
pi_115799188
Onderschrift niet gelezen :@
pi_115800617
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 21:02 schreef Bluezz het volgende:
Hibiscus bloeit _O_

En is het normaal dat de hortensia's weer uitlopers met bloemen erbij krijgen :?
Dacht het niet, maar ik zit ook te kijken naar een trosje blauwe bloemen. Het verroeste blikje heeft dus mooi geholpen.
pi_115800756
Het is me voor het eerst gelukt om het potroosje in leven te houden. Hij staat buiten, in een diepe pot waarin clematisen en zo verkocht worden. De bloemen worden wel groter en dus eigenlijk te zwaar.
pi_115826663
Nee hortsenia hoort geloof ik niet meerdere keren te bloeien.. maar het is allemaal maar vaag dit jaar.
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_115829669
Ik hoorde ineens een notenkrakertje in de boom bij de buren!





(snel ingezoemd)
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 19:29:47 #140
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115834292
:D

Hij eet hazelnoten ws.

[ Bericht 14% gewijzigd door kaasplankje op 21-08-2012 21:00:46 ]
pi_115927082
Gaaf Bluezz!!
Woon je dichtbij een bos toevallig?
  donderdag 23 augustus 2012 @ 21:57:17 #142
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115927255
Geen weps te bekennen deze zomer. Hier in ieder geval.
pi_115927352
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 21:54 schreef pascal_s het volgende:
Gaaf Bluezz!!
Woon je dichtbij een bos toevallig?
Ja Bos Strand :Y
pi_115927540
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 21:57 schreef kaasplankje het volgende:
Geen weps te bekennen deze zomer. Hier in ieder geval.
Hier ook niet :)

En het is idd een hazelaar vd buren :9
pi_115928276
Eéntje gezien en omdat er geschreven wordt, dat ze in het najaar best agressief kunnen zijn, heb ik een beetje afstand gehouden. Er zijn steeds hommels in m'n balkontuin bezig. Komen elke dag dezelfde bloemen verder leeghalen.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 22:20:17 #146
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115928710
Ze zijn nieuwsgierig in het najaar en op zoek naar suikers. De werkers hunner taak de larven te voeden met voornamelijk insecten zit er op en ze gaan op zoek naar zoetigheid voor hun eigen voeding.Een wesp in het voorjaar is alleen op zoek naar eiwitten. Leg maar eens een boterham met ham buiten in de lente. Ze vreten het gewoon af.

quote:
Wespen zijn belangrijke insectenbestrijders. Zo nam Schmitt in 1921 waar dat 300 - 400 werksters van de Duitse wesp in 6 uur 2500 vliegen van verschillende soorten tezamen met 650 tipuliden (langpootmuggen) en Culiciden (steekmuggen) in hun nest brachten. In een ander geval werden in 104 van de Duitse wespen afgenomen prooien 81 kamervliegen, 5 vleesvliegen, 1 kleine kamervlieg, 1 stalvlieg en 16 andere insectensoorten geteld.
(wiki)
  donderdag 30 augustus 2012 @ 23:41:43 #147
3185 Adelante
To let it go now
pi_116213464
Begint langzaam herfst te worden in de tuin: blad verkleurt, bloemen zijn uitgebloeid, gras groeit minder snel...
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_116214329
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 22:20 schreef kaasplankje het volgende:
Ze zijn nieuwsgierig in het najaar en op zoek naar suikers. De werkers hunner taak de larven te voeden met voornamelijk insecten zit er op en ze gaan op zoek naar zoetigheid voor hun eigen voeding.Een wesp in het voorjaar is alleen op zoek naar eiwitten. Leg maar eens een boterham met ham buiten in de lente. Ze vreten het gewoon af.

[..]

(wiki)
Leuke info.

Ik zag dat je een "hommelkast" kan maken door stukjes rotan te bundelen. Ga ik denk ik proberen, als ik er tijdig aan denk om daadwerkelijk wat stokken te verzagen.

quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 23:41 schreef Adelante het volgende:
Begint langzaam herfst te worden in de tuin: blad verkleurt, bloemen zijn uitgebloeid, gras groeit minder snel...
Ja duidelijk herfst. Nieuwe knoppen gaan wel open, maar de bloemen zijn er snel klaar mee. Ben benieuwd of de recent gekochte andijvieplantjes nog wat worden.
  maandag 3 september 2012 @ 19:19:21 #149
3185 Adelante
To let it go now
pi_116355587
De rozen hebben er nog zin in :7





De lelies ook



En iemand een idee wat dit is :?

"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_116368727
Enoooorme blauwe hortensia's hier op Madeira O+
pi_116385225
herfst komt eraan ;( :'(

door blaadjes rennen *O*
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_116387460
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 23:15 schreef Bluezz het volgende:
Enoooorme blauwe hortensia's hier op Madeira O+
Foto's B-)

En " door blaadjes rennen" ok.
Vanochtend - deze ochtend - om half negen met de bladblazer aan de gang,
50 meter verderop, belooft wat de komende maanden.
( als je weet hoeveel bomen er rondom staan) ... -O-
pi_116388926
Je kunt 't echt al voelen hè, dat herfstige, zelfs al is het overdag nog om te stikken zo warm.
Je ziet het aan de kruisspinnen maar anderhalve week geleden of zo voelde ik ineens een kille ondertoon in de lucht ook al was het warm, ineens wist ik: de zomer is voorbij.
Mijn planten beginnen nu ook heel langzaam af te takelen en geel te worden, op de sedums na natuurlijk want die moeten nog in bloei komen.
Op de Romke v.d Kaa-tuinscheurkalender stond vandaag een lijstje met 25 herfstplanten "die iedereen in zijn tuin zou moeten hebben", als jullie willen zal ik het overtikken.
Nog liefhebbers voor mij papaverzaden trouwens? Ik heb nog van niemand een PM gehad.
pi_116389505
Staan er op dat lijstje ook planten die tot in de vorst bloeien?
Ik moet nu wel een alternatief vinden voor de chrysanten. In de bladaardetijd bloeiden ze tot in januari en in het voorjaar liep het al weer uit. Stekken was een fluitje van een cent. Het was bijna onkruid. In de veenpotgrond lukt het niet om voldoende vocht in de kluit te krijgen. Ik heb nu twee erg kleine chrysantjes overgehouden van vorig jaar.
pi_116389803
Het is een lijst van tuinjournaliste Val Bourne, die ooit een lijst van 100 tuinplanten heeft gemaakt voor ieder seizoen. (25 per seizoen dus). Geen idee of het planten zijn die lang doorbloeien. Ik heb mijn New Dawn roos ooit tot diep in november aan de bloei gehouden, pas toen er een laag sneeuw op lag gaf-ie het op, het zal dus ook wel aan de lokale omstandigheden en/of verzorging liggen.
pi_116390598
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:37 schreef Gwywen het volgende:
Je kunt 't echt al voelen hè, dat herfstige, zelfs al is het overdag nog om te stikken zo warm.
Je ziet het aan de kruisspinnen maar anderhalve week geleden of zo voelde ik ineens een kille ondertoon in de lucht ook al was het warm, ineens wist ik: de zomer is voorbij.
Mijn planten beginnen nu ook heel langzaam af te takelen en geel te worden, op de sedums na natuurlijk want die moeten nog in bloei komen.
Op de Romke v.d Kaa-tuinscheurkalender stond vandaag een lijstje met 25 herfstplanten "die iedereen in zijn tuin zou moeten hebben", als jullie willen zal ik het overtikken.
Nog liefhebbers voor mij papaverzaden trouwens? Ik heb nog van niemand een PM gehad.
Wat voor papaver is het?
Ik heb vorig jaar via MP van mensen overgenomen maar helaas niets van terug gezien dit naar..
pi_116391475
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2012 18:46 schreef Nirak het volgende:

[..]

Wat voor papaver is het?
Ik heb vorig jaar via MP van mensen overgenomen maar helaas niets van terug gezien dit naar..
Deze.
Bij mij slaan ze soms ook een jaar over hoor. Het zijn lichtkiemers dus het kan best dat ze ineens beginnen als je aan het schoffelen slaat.
pi_116393627
Mooi hoor, ik zal je een pm sturen :)
pi_116455247
En ik wilde nog wel mijn bruiloft tussen de laatste bloemen in de tuin houden -O-

nog 3 weken en dan is er NIETS van over.. :(
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_116528014
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 12:32 schreef Dottey het volgende:
En ik wilde nog wel mijn bruiloft tussen de laatste bloemen in de tuin houden -O-

nog 3 weken en dan is er NIETS van over.. :(
Een bruiloft temidden van herfsttinten kan ook mooi zijn :)

Gefeliciteerd trouwens!
  zaterdag 8 september 2012 @ 11:35:05 #161
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_116530049
Ik heb een gebrek aan nazomer bloeiende vaste planten en heesters op de volkstuin. Alles is nu een beetje uitgebloeid behalve wat kattestaart en een paar rozen.

De Echinacea is wijlen en de Asters zijn ook een beetje ondergesneeuwd. Deze herfst ga ik borders leeg rooien omspitten en opnieuw indelen.

En ik heb nieuwe planten nodig.

Van de buren kan ik wat Rudbeckia nitida "Herbstsonne" krijgen. Rudbeckia fulgida "Goldsturm" vind ik ook wel mooi.



Nog meer tips om een lijstje te maken?

Oja, ik heb behoorlijk slakken overlast dus alles wat slakken lekker vinden doet het slecht bij mij.

[ Bericht 18% gewijzigd door kaasplankje op 08-09-2012 11:44:00 ]
  zaterdag 8 september 2012 @ 13:12:38 #162
3185 Adelante
To let it go now
pi_116531889
Als ik kijk wat bij ons nu nog bloeit, zou ik zeggen herfstanemonen! Staat nog een heel perk in bloei met die dingen momenteel...



Voor de rest zijn er nog wat lelies, delphiniums en idd de rozen die nu nog kleur geven aan de tuin...
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_116532252
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2012 09:07 schreef pascal_s het volgende:

[..]

Een bruiloft temidden van herfsttinten kan ook mooi zijn :)

Gefeliciteerd trouwens!
thanks.. alleen wilde wij graag bloemen :D en een bbq :P
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_116548994
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 18:12 schreef Gwywen het volgende:
Het is een lijst van tuinjournaliste Val Bourne, die ooit een lijst van 100 tuinplanten heeft gemaakt voor ieder seizoen. (25 per seizoen dus). Geen idee of het planten zijn die lang doorbloeien. Ik heb mijn New Dawn roos ooit tot diep in november aan de bloei gehouden, pas toen er een laag sneeuw op lag gaf-ie het op, het zal dus ook wel aan de lokale omstandigheden en/of verzorging liggen.
Als je het lijstje laat zien, zal ik nakijken of ze lekker lang bloeien.
  zondag 9 september 2012 @ 18:37:06 #165
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_116571151
Pfff vandaag de hele middag in de volkstuin gewerkt. Warm dat het was.

Gras gemaaid, vaste planten gesnoeid. Struiken en de heg bijgeknipt. Onkruid verwijderd. Geharkt, geveegd en water gegeven. Zes volle kruiwagens groenafval. :7

En ik ben nog niet eens rond. :')
pi_116579381
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 22:48 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Als je het lijstje laat zien, zal ik nakijken of ze lekker lang bloeien.
1. Sedum telephium Purple Emperor
2. Helenium Sahin's Early Flowerer
3. Aster Little Carlow
4. Aster x frikartii "Mönch"
5. Helianthus Lemon Queen
6. Rudbeckia fulgida Goldsturm
7. Verbena rigida
8. Ceratostigma willmottianum
9. Kniphofia Tawny King
10. Pennisetum orientale
11. Miscanthus sinensis "Silberfeder"
12. Gaura lindheimeri
13. Penstemon Hidcote Pink
14. Aconitum carmichaelii "Arendsii"
15. Cotinus coggyria Royal Purple
16. Anemone x hybrida Honorine Jobert
17. Salvia guaranitica "Black and Blue"
18. Verbena bonariensis
19. Monarda "Squaw"
20. Dahlia David Howard
21. Crocosmia Severn Sunrise
22. Echinacea purpurea "Magnus"
23. Carex testacea
24. Euonymus planipes
25. Phlox panuculata "Monica Lynden-Bell"
  zondag 9 september 2012 @ 21:27:25 #167
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_116580055
Helianthus "lemon queen" wordt wel een gi-gan-tisch ding trouwens. Het staat bij pa in de tuin. Meer dan 2 meter hoog en 1.5 meter in doorsnede.

Verder een leuke lijst. Ik ken er de helft wel van. Vooral Euonymus planipes is wel een van mijn favoriete struiken.
pi_116580236
Is Euonymus niet hetzelfde als kardinaalsmuts?
  zondag 9 september 2012 @ 21:33:12 #169
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_116580533
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 21:29 schreef Gwywen het volgende:
Is Euonymus niet hetzelfde als kardinaalsmuts?
Ja, alleen zijn planipes en oxyphyllus soorten bladverliezend. Ze hebben een prachtige paarsroze/geeloranje herfsttint. En dan die mooie vruchten er in met openklappende zaaddozen.



pi_116590003
Ik heb een vraag over ligusters. In de voortuin hebben wij een haag van ligusters. Deze gaan prima alleen willen we achter deze haag een dubbele haag vormen zodat het wat dikker wordt. Alleen zijn deze alleen in het najaar te koop. Nu zie ik al wel dat we flink wat takken hebben die erboven uit steken. Zou ik deze ook bij voorbeeld kunnen snoeien en die tak dan daarachter kunnen planten als stoort van stekje of gaat dat niet werken?
pi_116591311
Hier staat uitgebreide uitleg, incl. vermeerderen via winterstek:
http://www.tuinadvies.nl/liguster_ligustrum_planten_haag.htm

Gwywen, bedankt voor de lijst.
Enkele heb ik al, enkele wil ik beslist niet (siergras) en enkele zijn veeeeel te groot voor balkon. Enkele bloeien t/m augustus, enkele lijken eenjarig te zijn.
Die dahlia leek me wel wat, maar op een site hadden ze het over slakken die blad & bloem vreten :(
Anemonen hebben bij mij moeite met overblijven.
Kan proberen de flox te scheuren.
Moet nog eens naar zo'n struikaster kijken, waar zijn die te krijg?
Kent iemand de verbena rigida? Op de ene site wordt hij 40 cm en op de andere 80 cm.

Mooi die kardinaalsmutsen!
Rudbeckia heeft voor mij te grote, nadrukkelijke bloemen.
pi_116696830
Gwywen! Bedankt voor de ECHTE mail :D Met zaadjes O+
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
  maandag 3 december 2012 @ 21:54:59 #173
3185 Adelante
To let it go now
pi_119898659
Iemand nog iets te showen, behalve natte rotte zooi? :')
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_119898935
Uhh, natte besneeuwde zooi? ;)
Wel fijn die sneeuw van vandaag, misschien dat mijn agaphantussen dan eindelijk gaan snappen dat het seizoen voorbij is. Morgen gaan ze naar binnen, in onze slaapkamer. Daar staat nml nooit de verwarming aan = lekker fris :)
pi_120047404
Kan niet wachten op de lente, heb dit jaar een complete tuin metamorfose ondergaan. Alles gespit, lijnen uitgezet, beukenhaag (fagus) geplant, gras ingezaaid, borders gezet, vaste planten (late zomer) geplant. Kan echt niet wachten hoe het er volgend jaar uit ziet.

Moet alleen nog wat houtwerk regelen en met de tijd terras eens aanpakken (40m2)

Als die sneeuw weg is zal ik eens wat foto's maken
  vrijdag 7 december 2012 @ 19:58:00 #176
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_120050883
quote:
10s.gif Op maandag 3 december 2012 21:54 schreef Adelante het volgende:
Iemand nog iets te showen, behalve natte rotte zooi? :')
Paar foto's van de volkstuin van een paar weken terug, toen er nog wat blad aan de struiken zat.



pi_120074960
Mooie acertjes, alleen onderste mag wel wat vormsnoei gebruiken volgend jaar. Toepassen in maanden augustus / oktober, niet later.
  zaterdag 8 december 2012 @ 17:20:40 #178
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_120078582
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 15:09 schreef mongolio123 het volgende:
Mooie acertjes, alleen onderste mag wel wat vormsnoei gebruiken volgend jaar. Toepassen in maanden augustus / oktober, niet later.
Ik ga er niks aan doen, ze groeit zoals ze groeit.
  zaterdag 8 december 2012 @ 17:28:26 #179
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_120078823
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 21:33 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ja, alleen zijn planipes en oxyphyllus soorten bladverliezend. Ze hebben een prachtige paarsroze/geeloranje herfsttint. En dan die mooie vruchten er in met openklappende zaaddozen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
ik heb deze ook ,zit jammer genoeg altijd vol met spinselrupsen. Dit jaar heb ik de vruchten kunnen redden door rigoreus delen met rupsen en eitjes af te snoeien in het voorjaar.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 8 december 2012 @ 17:30:18 #180
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_120078873
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 17:28 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

ik heb deze ook ,zit jammer genoeg altijd vol met spinselrupsen. Dit jaar heb ik de vruchten kunnen redden door rigoreus delen met rupsen en eitjes af te snoeien in het voorjaar.
Mooi hé? Euonymus is wel een waardplant. Trekt de ziekte en beesten aan.
pi_120140677
Heb zelf 2 Euonymus phellomanus op stam, bladverliezend, maar altijd prachtig, heb ze dit jaar helemaal terug gesnoeid, één is weer een heel mooi vol exemplaar geworden, de ander bleef wat achter.

Maar ook hier, elk jaar weer rupsen, waar die krengen toch altijd vandaan komen.
  maandag 10 december 2012 @ 19:30:32 #182
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_120160981
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 09:42 schreef mongolio123 het volgende:
Heb zelf 2 Euonymus phellomanus op stam, bladverliezend, maar altijd prachtig, heb ze dit jaar helemaal terug gesnoeid, één is weer een heel mooi vol exemplaar geworden, de ander bleef wat achter.

Maar ook hier, elk jaar weer rupsen, waar die krengen toch altijd vandaan komen.
zijn er geen biologische middeltjes voor, of wellicht planten die je in de buurt kunt zetten die de rupsen weer weglokt, of afstoot?? Ik heb wel gemerkt dat je met op tijd en selectief snoeien kunt voorkomen dat de struik volledig kaalgevreten wordt, maarhet blijft een lapmiddel

Ik kan niet wachten tot de krokussen weer uit de grond komen! nog 2 maandjes, dan is het weer zover! *O* *O* *O*
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_120161139
Hetgeen ik altijd probeer (aangezien ze op stam zitten) is gewoon een tuinslang met een harde straal, spuit ze er bijna allemaal uit! Niets geen middeltjes :D
pi_120234676
Ik zit met een vraag. Waar kan ik het best een kleine spar of ander soort online bestellen?

Mn vriendin in en ik wonen ver uit elkaar en willen samen een kleine kerstboom hebben vanwege het gevoel.

Ik wil de mijne daarna gebruiken om te oefenen als Bonsai indien dit mogelijk is. Ik zal de boom gewoon verzorgen gedurende de feest dagen en niet zoals de meeste hun echte boom dood laten gaan.
pi_120236609
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 16:54 schreef denB het volgende:
Ik zit met een vraag. Waar kan ik het best een kleine spar of ander soort online bestellen?

Mn vriendin in en ik wonen ver uit elkaar en willen samen een kleine kerstboom hebben vanwege het gevoel.

Ik wil de mijne daarna gebruiken om te oefenen als Bonsai indien dit mogelijk is. Ik zal de boom gewoon verzorgen gedurende de feest dagen en niet zoals de meeste hun echte boom dood laten gaan.
Misschien via directplant?
  zondag 6 januari 2013 @ 11:58:41 #186
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121222970
Tientallen bollen komen op hier :o
pi_121224073
Ik heb eind december flink wat bollen in mijn tuin geplant. Dat is eigenlijk de eerste keer dat ik bollen gekocht heb. Wanneer zullen die ongeveer opkomen? Ergens in het voorjaar?
  zondag 6 januari 2013 @ 13:26:44 #188
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_121225879
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:36 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb eind december flink wat bollen in mijn tuin geplant. Dat is eigenlijk de eerste keer dat ik bollen gekocht heb. Wanneer zullen die ongeveer opkomen? Ergens in het voorjaar?
Dat hangt van de soort en kruising af die je aangeplant hebt, en de temperatuur.
pi_121225999
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 11:58 schreef Erasmo het volgende:
Tientallen bollen komen op hier :o
Hier ook w/ Eind volgende week gaat het weer vriezen :X
  zondag 6 januari 2013 @ 13:54:40 #190
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121226994
Met de vorst van vorig jaar in het achterhoofd hoop ik dat ze het vol houden :P
pi_121227895
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 13:26 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Dat hangt van de soort en kruising af die je aangeplant hebt, en de temperatuur.
ok, gewoon rustig afwachten dus.
  zondag 6 januari 2013 @ 22:15:22 #192
3185 Adelante
To let it go now
pi_121248598
Nog geen bolgewas te zien hier in de tuin en er zit genoeg in de grond :+
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_121360088
Toch pas in februari de crocussen? De blauwe druifjes hebben al in augustus/september hun bladslierten.
pi_121380982
bij mij zijn al enkele planten weer aan het opkomen... gekke gasten O+
Ik wilde nog even wat bollen in de grond stoppen die ik tegen kwam met opruimen van de schuur. Zag ik dat ze al in de doos aan het doorbreken waren.... _O-
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_121387550
Hier steken ook al hyacinten hun kopjes (incl. knoppen) boven de grond uit, ik denk dat ik ze te ondiep geplant heb. Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe tuin en omdat ik er pas in het voorjaar echt wat aan kan doen heb ik meteen toen we hier woonden een paar honderd bollen geplant, om straks alvast wat kleur te krijgen tussen de oudemensenweinigwerkgroenblijvers waar het nu vol mee staat.

Ik denk dat bijna alles eruit gaat, de overdosis coniferen, taxussen en winterbloeiende heideplanten is me te veel. Er staat een sering die mag blijven en twee hortensia's, en de forsythia laat ik denk ik ook staan en wat buxus, de rest is absoluut niet mijn smaak en zal allemaal naar de groenstort gaan.
De acht bomen laat ik natuurlijk wel staan. O+
  donderdag 10 januari 2013 @ 15:41:44 #196
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_121395561
Hmpf, mijn Helleborussen op de volkstuin staan net in de knop, en nu gaat het vriezen dus gaan ze kapot.
  donderdag 10 januari 2013 @ 21:30:15 #197
3185 Adelante
To let it go now
pi_121410680
Ik vrees ook voor onze magnolia stemmata: volop in de knop en dan straks alles kapot gevroren :(
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_121419075
ja dat vond ik vandaag ook, mijn magnolia staat in de knop. Zou bubbeljes folie helpen? omem daarmee in te pakken? Volgende week gaat t toch weer vriezen?
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_123099724
quote:
Er is al 39 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren.
De lente is nog niet echt in zicht maar ik ga gewoon tóch posten hier.
Ik heb een grote achterstand in tuinkriebels wegwerken, aangezien ik afgelopen zomer weinig aan m'n tuin heb gedaan wegens de verhuizing en ik in m'n nieuwe tuin nog niks heb kunnen doen omdat het herfst werd toen we het huis kregen.

Waar heb ik me dan wel mee beziggehouden: plannen.
Ik heb een heleboel planten (deels) meegenomen uit m'n oude tuin. Ik weet niet welke het overleefd hebben, sommige zijn me erg dierbaar dus ik hoop dat het overgrote deel de winter en de reis heeft overleefd. Dat kunnen we pas zeggen als het echt wat warmer weer wordt.

In het najaar heb ik een heleboel bollen geplant, een paar honderd om precies te zijn, en het grootste deel daarvan steekt z'n kopje inmiddels boven de grond uit. De sneeuwklokjes heb ik denk ik te diep geplant, er bloeit er pas één.

Verder heb ik een lijst in Excel gemaakt met alle planten die ik in mijn tuin wil hebben (grofweg een opsomming van wat er in m'n oude tuin stond), met daarachter een vinkje als ik de plant al heb, of een kruisje als ik 'm nieuw moet kopen.

Ik heb me verdiept in bomen en struiken, omdat ik daar nu eindelijk plek voor heb, en ben nu aan het bepalen waar e.e.a. kan komen te staan, waar ik bijv. inkijk heb van buren of een lantaarnpaal die m'n slaapkamer in schijnt enzovoorts.

Wat ik de komende weken nog wil doen is een lijstje maken met waar de klimmers moeten komen. Ik heb rozen, druif, wisteria, clematis, acer (heet dat zo? bladverliezende klimmer die in de herfst prachtig rood wordt) en nog een paar op m'n lijstje staan, maar ik moet nog kijken qua zon en woekerachtigheid waar ik ze het best kan planten.

Dit zijn de dingen waar ik mijn tuinkriebels enigszins mee onder controle houd tot ik hopelijk over een paar weken aan de gang kan om al die heideplanten, taxussen, coniferen en andere oudemensengroenblijvers waar de hele tuin vol mee staat, eruit te trekken.
pi_123105911
Tijdens de uitlaatrondes passeer ik met mijn hond wel een onderstaande bak.
Altijd moet zij met haar kop eroverheen vegen .
Bij andere planten of struiken vertoond zij niet dit gedrag .
Mijn vraag : Wat is het ?

I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  woensdag 20 februari 2013 @ 13:25:03 #201
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_123114553
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 23:37 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Wat ik de komende weken nog wil doen is een lijstje maken met waar de klimmers moeten komen. Ik heb rozen, druif, wisteria, clematis, acer (heet dat zo? bladverliezende klimmer die in de herfst prachtig rood wordt) en nog een paar op m'n lijstje staan, maar ik moet nog kijken qua zon en woekerachtigheid waar ik ze het best kan planten.
Een Acer is een esdoorn, maar klimmen die?
Dat wist ik niet...
Wel mooie planten, vooral die japanse met dat mooie rode blad :Y .

Hier komt vanavond een tuinman met een beplantingsplan. Wij kwamen er echt niet uit met ons totale gebrek aan plantenkennis en inzicht :P . Ben benieuwd!
pi_123115192
:@ Ik heb geen idee hoe ik erbij kom dat het acer heet, mss doordat het soms ook een vijfvingerig blad heeft.
In elk geval blijkt het in het Nederlands wingerd te heten (geslachtsnaam Parthenocissus), als je op het linkje klikt zie je de plaatjes erbij.
In de herfst wordt het prachtig dieprood en er komen zwarte besjes aan waar de merels gek op zijn.
Hij heeft ook het voordeel dat hij geen klimwortels heeft maar zich met een soort zuignapjes aan de muren vastzet.

Lijkt me heel luxe om je beplantingsplan door een tuinman te laten doen.
Ik doe meestal maar wat. :P
  woensdag 20 februari 2013 @ 13:51:10 #203
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_123115529
Valt qua kosten nog redelijk mee.
Is iets van 6 uur werk a 45 euro per uur :) .
En maar wat doen resulteerde afgelopen 3 jaar bij ons in een lege zandvlakte waar sporadisch wat geplant wordt wat onherroepelijk binnen 2 maanden mors en morsdood is :P .

Dan scheelt die ene investering een hoop geld (dode planten) en frustratie om een lelijke tuin.
pi_123120630
Ik denk dat je al een heel eind komt als je weet op wat voor grond je zit.
In m'n vorige tuin had ik zure grond, nu zit ik op kalk, dus ik hoop dat ik eindelijk eens astrantia's aan het bloeien krijg.
Wel gek eigenlijk dat het hier zo vol staat met coniferen en andere zuurminnende planten. Zal wel meer met de Duitse smaak te maken hebben dan met de grond. ;)

In de zijtuin staan trouwens een heleboel azalea's of minirhodondendrons (wat is het verschil?), ik ben heel benieuwd wat voor kleur die worden. Ik heb ze nog niet in bloei gezien namelijk. Als ze zo zijn mogen ze blijven O+



[ Bericht 35% gewijzigd door Gwywen op 20-02-2013 17:31:26 ]
  donderdag 21 februari 2013 @ 14:26:05 #205
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_123160577
We zitten op ontzettend schrale droge zandgrond :{ (ZO Brabant en een Campinafabriek op de hoek).
Dus dat wordt in den beginne vooral veel mesten en grondverbeteren.

Het beplantingsplan zag er wel tof uit! Veel bloemen en pluimen.
Zal vanavond een kort lijstje plaatsen wat er zoal tussen komt.
Wordt wel een flinke financiele aderlating als we de planten gaan kopen.
350 vaste planten, 2 krentenboompjes en +/- 250 buxusjes :') .
pi_123163561
De magnolia gaat weer knoppen O+
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
  donderdag 21 februari 2013 @ 16:56:24 #207
3185 Adelante
To let it go now
pi_123166788
Ik vraag me af of de bloembollen (narcis witte tete a tete) gewoon in de grond kunnen worden gestopt nu ze in huis zijn uitgebloeid? :o
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_123166822
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 16:56 schreef Adelante het volgende:
Ik vraag me af of de bloembollen (narcis witte tete a tete) gewoon in de grond kunnen worden gestopt nu ze in huis zijn uitgebloeid? :o
bij ons werkt dat al jaren prima :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  donderdag 21 februari 2013 @ 16:57:58 #209
3185 Adelante
To let it go now
pi_123166857
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 16:57 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

bij ons werkt dat al jaren prima :P
Moet je ze dan eerst af laten sterven of gewoon blad afknippen en plop 10cm onder de grond? Als het volgende week dooit kan ik dat zo maar eens gaan proberen :7
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_123166924
wij laten ze afsterven zodat voedingsstoffen vanuit het blad weer in de bol kan trekken
en dan het bruine blad eraf en in de grond :)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_123167900
Het is nu ook niet het juiste moment om bollen in de grond te zetten.

Bloembollen die ik later buiten wil zetten, zet ik na aankoop meteen in voldoende potgrond. Waterbollen kan je weggooien, die bouwen geen nieuwe energievoorraad op.
pi_123173276
Ik leg ze ook altijd in de schuur om af te sterven, in de herfst trek ik het oude loof er zo af en dan gaan ze de grond weer in. Ik begrijp mensen niet goed die uitgebloeide bollen weggooien, volgens mij snap je dan het idee achter bloembollen niet. :P

Vanmiddag kon ik me niet inhouden toen ik buiten liep en heb ik er een paar jonge coniferen uit gerukt. Als het niet zo koud was geweest had ik nog veel meer gedaan. Man, wat was dat lekker, even weer in de tuin bezig zijn.
pi_123194565
Onze tuin is nu best een beetje leeg. Op plekken zitten wel bloembollen in de grond. Maar is het handig om morgen naar de kweker te rijden om wat planten te kopen voor in de tuin of is het niet aan te raden om die in de bevroren grond te poten op dit moment?
  vrijdag 22 februari 2013 @ 11:28:42 #214
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_123198701
Ik zou wachten tot midden/ eind maart.
pi_123198728
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 11:28 schreef bleiblei het volgende:
Ik zou wachten tot midden/ eind maart.
Ok wacht ik nog een maandje.
  vrijdag 22 februari 2013 @ 11:35:15 #216
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_123198923
Ik zal het ook even anders verwoorden, op aanraden van de hovenier wachten wij tot eind maart :P .
pi_123199718
Dan is het helemaal een goed idee ;)
pi_123223775
Planten moeten direct kunnen wortelen. Dat lukt niet in bevroren grond. Ze kunnen dan ook niet drinken en drinken is een van de belangrijkste punten om te kunnen wortelen.
pi_123362038
Ik heb gisteren in een opwelling een clematis gekocht bij de supermarkt, voor 1,50 kon ik 'm niet laten staan.
Nu is mijn vraag: waar kan ik 'm het best bewaren tot hij de grond in kan? Hij heeft al een paar groene blaadjes, dus ik denk op een lichte, koele plek?
pi_123369670
Waar kan ik een kas kopen voor op mijn balkon.

Ik zoek dit idee

A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_123407953
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 15:55 schreef 1517 het volgende:
Waar kan ik een kas kopen voor op mijn balkon.

Ik zoek dit idee

[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 15:55 schreef 1517 het volgende:
Waar kan ik een kas kopen voor op mijn balkon.

Ik zoek dit idee

[ afbeelding ]
Het is een muurkas blijkbaar.

Ik wil me graag wat verdiepen in Hydroponics maar alles wat ik op internet vind heeft met wiet te maken.

Ik zoek bijvoorbeeld de juiste voedingmix om zelf groentes te kweken. Ben zelf een totale leek en wil me even inlezen in de juist voedingsmix maar weet niet waar te beginnen
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_123419335
Nee, balkonkas. Ik zie het af en toe in de folder van Lidl. Kom het ook hier tegen als ik naar tuindingen zoek: http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2269 (is gewoon in NL leverbaar).
pi_123444500
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 18:49 schreef Teslynd het volgende:
Nee, balkonkas. Ik zie het af en toe in de folder van Lidl. Kom het ook hier tegen als ik naar tuindingen zoek: http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2269 (is gewoon in NL leverbaar).
Bedankt *)
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
  maandag 4 maart 2013 @ 13:00:07 #224
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_123613418
Ik weet niet hoe 't met jullie zit, maar ik heb gisteren voor het eerst sinds oktober weer in de grond staan klauwen. Heerlijk O+
Eén plantvak al helemaal leeg, op twee dingen die mogen blijven staan na.
Die plantvakken gaan overigens ook allemaal weg, dat wordt één geheel met stapstenen op strategische plaatsen, maar de paadjes ertussen weghalen doe ik pas als ik de vakken leeg heb.
Vorige week een hele zooi zaden gekocht, in één keer die tuin van mij vol zetten met planten is me iets te kostbaar. Met eenjarigen vul ik de lege plekken op.

Dat heb ik vorige zomer ook gedaan toen ik de planten die meeverhuisden, in potten had gezet en mijn tuin wel érg leegjes geworden was voor de nieuwe bewoners.
Dat alles wat er stond toen ze het huis kregen slechts eenjarig was komen ze over een maand of anderhalf wel achter O-)
  maandag 4 maart 2013 @ 13:59:55 #225
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_123615713
Ik ben druk doende in de tuin met het uitbreiden van de houtopslag en zagen en kloven van haardhout. De tuin is een bende en moet aandacht, maar even vegen en harken zal al een hoop schelen.

Ik wil er vandaag nog even in eind van de dag.
  maandag 4 maart 2013 @ 15:36:21 #226
3185 Adelante
To let it go now
pi_123619398
Gazon van kalk voorzien en losgeharkt, potten gevuld met 10 miljoen miljard violen en de uitgebloeide narcissenbollen begraven... Heerlijk buiten :7
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  vrijdag 8 maart 2013 @ 10:26:26 #227
369138 Bouwclone
More Power!
pi_123781218
Hallo mensen met verstand van tuin(ieren) :W

Ik heb een stuk tuin waar ik echt niet weet wat ik ermee moet. Hebben jullie misschien goede suggesties?
Momenteel ligt er nog een pak sneeuw en het is -12 (want Noorwegen), dus voorlopig kan ik nog niks planten, maar dat zou in de loop van de maand toch wel beter moeten worden. Het is in de zomer meestal maar 15-20 graden, dus planten die veel warmte nodig hebben gaat niet lukken. Zonlicht (als dan niet indirect) daarintegen is dan weer geen probleem in de zomer, dat hebben we nagenoeg dag en nacht.

Een crosspost, want de tuinexperts zitten natuurlijk hier en niet in K&W:
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 10:00 schreef Bouwclone het volgende:
Er schijnt iets aan te komen wat lente en zomer heet, dus we moeten ook maar eens na gaan denken wat we met de tuin gaan doen.
Het deel dat grijs (gruis) is blijft zo, het stuk gras onderaan moet ook gewoon gras worden, eventueel met een soort deling met een bloembed ofzo tussen het gras en het gruis.
Maar, daar waar het vraagteken staat weten we echt niet wat we er mee moeten. We hebben twee rode bessenstruiken, die komen daar waarschijnlijk te staan, maar die kunnen op zich beneden staan.
Het gruis aan de linkerkant, tussen het gras en het vraagteken is, heeft ter hoogte van de 4 meterlijn (tussen de getallen +194 en +195) een sterke helling. Daar komt een trap en een glijbaan, en waarschijnlijk ook een trampoline en/of speelhuis en schommels enzo, geen planten in ieder geval. Het stuk is 3 meter breed, geen 4, omdat het terras verlengd wordt. (dus onder het terras wel weer 4 meter)
We hebben totaal geen ervaring met tuinieren, dus tips zijn welkom!


Is een huis aan het bouwen in Noorwegen:
Topicreeks: Huis bouwen in Noorwegen
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:08:57 #228
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_123957043
@Clone, wat voor soort planten zoek je? Bloeiend spul of weinig-werk-struiken?
Ik denk dat een ritje naar een plaatselijk tuincentrum je wel wat helderheid kan brengen - wat ze er verkopen, mag je wel verwachten dat het daar bij jou ook aan zal slaan.
Mediterraan spul zoals oleanders en rozemarijn (al dan niet in potten) zullen het bij jou niet lang volhouden, maar iets als buxus bijvoorbeeld kan wel tegen een stootje. Sedum telephium (hemelsleutel) is een robuuste vetplant met roze bloemschermen die in de nazomer bloeit en dan afsterft om in de lente weer op te komen.
De meer inheemse planten (of cultivars daarvan) kun je volgens mij redelijk straffeloos in jouw klimaat planten.
Tuinieren is ook vaak een kwestie van uitproberen. ;)
pi_124156054
Bouwclone is me net voor..ik wilde ook vragen of iemand me kan helpen met de tuininrichting.
Niet de gehele tuin maar alleen een border

We hebben wel ideetjes..maar het is toch moeilijk. Wie kan ons helpen.
Hier een lege excel, zoals de border is
kleine vakjes zijn 30x30cm. De grote vakjes zijn 60x60cm dat zijn ook de tegels. Rechts en boven een looppad, onder het einde van het terras.


AAN DEZE ZIJDE ZIET OOK EEN TERRAS, WAT AANSLUIT AAN HET HUIS

Wij hadden zelf zoiets in gedachten


We zoeken het in deze border in de paars/blauw tinten
en de palmen die in ons ingevulde voorbeeld staan, die staan eral in
maar zouden verplaatst kunnen worden, liever niet..maar alles kan voor een mooi ontwerp

Dit zijn de plantjes die wij hadden bedacht
Lavendel Blue Dwarf
Campanula poscharskyana
Leliegras Ingwersen
Zwenkgras (Festuca glauca 'Uchte' of Intense Blue)
Kruipphlox (Phlox Stolonifera 'Blue Ridge')

Hier nog een foto van het aanzicht vanuit het huis

Het gaat dus om de border vooraan, die met de palmen erin
pi_124160831
Die molen O+
pi_124171217
Met een palm ervoor w/
  zondag 17 maart 2013 @ 21:25:34 #232
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124181478
Hier ook nog iemand die advies nodig heeft :)

Dit is onze tuin:


Ik zit met de borders links en rechts.
Tuin staat op het zuiden, dus de hele dag zon.
1 schaduwplekje achter de schutting bij de kliko's.

De kleine border is ongeveer 60cm breed, hier zou ik graag wat fruit/groente op zetten.
Grote border is ongeveer 150cm breed. Hier heb ik nog niets staan. Wat raden jullie ons aan?
Ben gek op een mooie tuin, maar niet thuis in bloemen en planten.
Misschien ook een idee voor een boompje?
pi_124194428
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 13:45 schreef Bluezz het volgende:
Die molen O+
vorige bewonder had heel veel grote bomen in de tuin dat je de molen niet meer zag staan...sonde.
Dus wij hebben 2 jaar terug alles eruit getrokken om maar opnieuwe te beginnen.
Vorig jaar het terras en pad aangelegd, dit voorjaar graszaaien en de border voor mooi maken.
  maandag 18 maart 2013 @ 19:35:15 #234
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124218446
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2013 21:25 schreef Mubassie het volgende:
Hier ook nog iemand die advies nodig heeft :)

Dit is onze tuin:
[ afbeelding ]

Ik zit met de borders links en rechts.
Tuin staat op het zuiden, dus de hele dag zon.
1 schaduwplekje achter de schutting bij de kliko's.

De kleine border is ongeveer 60cm breed, hier zou ik graag wat fruit/groente op zetten.
Grote border is ongeveer 150cm breed. Hier heb ik nog niets staan. Wat raden jullie ons aan?
Ben gek op een mooie tuin, maar niet thuis in bloemen en planten.
Misschien ook een idee voor een boompje?
Topicreeks: Het Moestuin-topic #2
  dinsdag 19 maart 2013 @ 21:03:29 #235
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_124267588
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het altijd erg moeilijk, zo niet onmogelijk vind om een ander tuinadvies te geven, simpelweg omdat me vaak niet duidelijk is wat voor smaak iemand heeft, welke soorten planten mooi gevonden worden, of je er veel of weinig tijd voor wilt uittrekken qua onderhoud et cetera.
Ik denk dat ik meer kan met wat plaatjes van "zoiets vind ik mooi" en dan in combinatie met een tekening van de tuin, met erbij waar noord en zuid zit.

V.w.b. mijn eigen tuin: ik ben vanmiddag naar het tuincentrum geweest en heb, de weersvoorspellingen indachtig, heel voorzichtig ingekocht. Een klimhortensia (die nog even in de hal mag staan tot het niet meer vriest), een heleboel violen (die tegen de kou kunnen) en twee hortensia's (die eerst in de vensterbank mogen staan en naderhand pas de tuin in gaan).
Verder vooral foto's gemaakt van planten en hun prijskaartjes, zodat ik een beetje kan gaan uitvogelen wat die hele tuin mij nou gaat kosten.
  dinsdag 19 maart 2013 @ 22:56:49 #236
277627 Seven.
We are Borg.
pi_124274585
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2013 21:25 schreef Mubassie het volgende:
Hier ook nog iemand die advies nodig heeft :)

Dit is onze tuin:
[ afbeelding ]

Ik zit met de borders links en rechts.
Tuin staat op het zuiden, dus de hele dag zon.
1 schaduwplekje achter de schutting bij de kliko's.

De kleine border is ongeveer 60cm breed, hier zou ik graag wat fruit/groente op zetten.
Grote border is ongeveer 150cm breed. Hier heb ik nog niets staan. Wat raden jullie ons aan?
Ben gek op een mooie tuin, maar niet thuis in bloemen en planten.
Misschien ook een idee voor een boompje?
Ik raad je aan om de eerste 4 afleveringen van BBC's Gardeners world (dit seizoen zijn 2 afleveringen geweest) te downloaden. Joe geeft masterclasses plant design. Vorig jaar deed hij dit ook maar toen focuste hij op vormen en materialen.

Je krijgt domweg tips als: 'voor een moderne tuin kies je strakke lijnen, zus en zo materiaal past er goed bij' etc. etc. Je leert in 10 minuutjes de basis.

En dan kun je zelf al aardig uit de voeten. Ik kwam in ieder geval tot de conclusie dat er aan mijn eigen tuinontwerp het nodige scheelt :') .

Ga gewoon naar het tuincentrum om zelf te zien wat je mooi vindt en vraag om advies.
Resistance is futile.
  woensdag 20 maart 2013 @ 13:41:07 #237
369138 Bouwclone
More Power!
pi_124290677
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:08 schreef Gwywen het volgende:
@Clone, wat voor soort planten zoek je? Bloeiend spul of weinig-werk-struiken?
Ik denk dat een ritje naar een plaatselijk tuincentrum je wel wat helderheid kan brengen - wat ze er verkopen, mag je wel verwachten dat het daar bij jou ook aan zal slaan.
Mediterraan spul zoals oleanders en rozemarijn (al dan niet in potten) zullen het bij jou niet lang volhouden, maar iets als buxus bijvoorbeeld kan wel tegen een stootje. Sedum telephium (hemelsleutel) is een robuuste vetplant met roze bloemschermen die in de nazomer bloeit en dan afsterft om in de lente weer op te komen.
De meer inheemse planten (of cultivars daarvan) kun je volgens mij redelijk straffeloos in jouw klimaat planten.
Tuinieren is ook vaak een kwestie van uitproberen. ;)
Bedankt voor je tips, en excuses voor mijn late reactie.

We willen zo min mogelijk onderhoud, omdat onze ervaring is dat alle planten die we aanraken binnen een paar weken dood zijn ;)
Tuincentra vragen idioot hoge prijzen voor een willekeurig stuk groen, dus een beetje uitproberen wordt al snel erg duur.
"Gelukkig" ligt er nog steeds een berg sneeuw, dus planten zit er deze maand toch nog niet in.
Sedum telephium klinkt wel als een goede optie, zal binnenkort eens bij het tuincentrum kijken of ze dat hebben.
Margrieten doen het ook erg goed hier, maar om daar nou zo'n 30m2 mee vol te zetten is ook weer zoiets.
In mijn bouwtopic zijn overigens ook al een paar tips voorbij gekomen, maar we weten het nog steeds niet. Een paar velden van steeds 1m2 maken met paden ertussen is waarschijnlijk de beste start, dan weten we meteen ook wat er wel en niet goed overleeft. En ik ben in het weekend ook al de zon/schaduwverhoudingen aan het volgen om daar bij het planten rekening mee te kunnen houden.
Is een huis aan het bouwen in Noorwegen:
Topicreeks: Huis bouwen in Noorwegen
pi_124290785
@Bouwclone: je zit in Noorwegen en hebt dus een totaal ander klimaat dan wij hier in dit kleine landje ;)

kijk anders eens goed in je omgeving rond en kijk wat je 'buren' (kan soms nog ver weg zijn in NO) in de tuin hebben staan: vaak een indicatie van welke planten het wel goed doen in jouw klimaat :)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  woensdag 20 maart 2013 @ 13:50:23 #239
369138 Bouwclone
More Power!
pi_124290983
Mijn buren wonen wel vrij dichtbij (de dichtstbijzijnde zelfs al 8-10 meter van mijn vandaan), maar niemand heeft hier nog een fatsoenlijke tuin omdat het een vrij vers bouwveld is. Van een collega die zo'n 2km bij me vandaan woont hoor ik wel dat er zelfs verschil is tussen wat er wel en niet groeit op zo'n korte afstand, maar er zit wel ook 60 meter hoogteverschil in en dat schijnt voor sommige planten (met name een type onkruid wat bij mij gelukkig niet wil groeien en bij hem wel :D) ook nog wat te schelen.

Nu een ronde doen om te kijken hoe tuinen eruit zien op ongeveer mijn woonhoogte heeft nog weinig nut: ze zijn allemaal wit ;)
Dus dit jaar inspiratie opdoen in de zomer en volgend jaar pas planten kan een optie zijn.

Zonnebloemen ga ik in ieder geval planten, dat is iets wat zeker is.
Is een huis aan het bouwen in Noorwegen:
Topicreeks: Huis bouwen in Noorwegen
  maandag 1 april 2013 @ 13:27:49 #240
3185 Adelante
To let it go now
pi_124754168
Vandaag maar vast begonnen met snoeien: lavendel, rozen, hortensia, vlinderstruik, hedera, etc.. Ik vermoed dat de relatieve zachte nachtvorst geen kwaad meer kan. Verder het gazon opengeharkt en van kalk voorzien. Best lekker in het zonnetje 8-)
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_124755580
Hallo! Ik weet niet of ik in dit topic goed zit maar ik stel mijn vraag even hier. Hoop dat iemand me hier kan helpen. Wij zijn op het moment bezig met het afmaken van onze tuin op diverse manieren. In de border links willen we siergras plaatsen met twee boompjes die niet binnen al te korte tijd (het liefste niet) erg groot worden.

Heb werkelijk geen idee waar ik dan op zou moeten selecteren. Natuurlijk kan ik naar de dichtstbijzijnde Intratuin rijden (of Pelckmans in België) en daar twee boompjes uitkiezen maar heb liever dat mensen me adviseren wat de Do's and Dont's zijn.

[edit] excuses voor de schuine foto, komt door het upload programma'tje

pi_124755602
(dubbel)
pi_124755646
Had kalk niet al in januari gemoeten?
  maandag 1 april 2013 @ 21:26:40 #244
3185 Adelante
To let it go now
pi_124770302
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 14:19 schreef Pipo_de_Clown het volgende:
Hallo! Ik weet niet of ik in dit topic goed zit maar ik stel mijn vraag even hier. Hoop dat iemand me hier kan helpen. Wij zijn op het moment bezig met het afmaken van onze tuin op diverse manieren. In de border links willen we siergras plaatsen met twee boompjes die niet binnen al te korte tijd (het liefste niet) erg groot worden.

Heb werkelijk geen idee waar ik dan op zou moeten selecteren. Natuurlijk kan ik naar de dichtstbijzijnde Intratuin rijden (of Pelckmans in België) en daar twee boompjes uitkiezen maar heb liever dat mensen me adviseren wat de Do's and Dont's zijn.

[edit] excuses voor de schuine foto, komt door het upload programma'tje

[ afbeelding ]
Jammer dat je border wat ver van de schutting af ligt, anders hadden leibomen mooi gestaan. Nu zou ik voor wat bolbomen kiezen (esdoorn, catalpa of ginkgo). Deze blijven vrij klein en zijn onderhoudsarm ^O^
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  maandag 1 april 2013 @ 21:27:02 #245
3185 Adelante
To let it go now
pi_124770323
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 14:21 schreef Teslynd het volgende:
Had kalk niet al in januari gemoeten?
Kan t/m maart, maar met dit weer ben ik vast niet te laat :+
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  maandag 1 april 2013 @ 21:56:48 #246
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_124772116
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 21:26 schreef Adelante het volgende:

[..]

Jammer dat je border wat ver van de schutting af ligt, anders hadden leibomen mooi gestaan. Nu zou ik voor wat bolbomen kiezen (esdoorn, catalpa of ginkgo). Deze blijven vrij klein en zijn onderhoudsarm ^O^
Kies dan een esdoorn, daar heb je drie seizoenen per jaar plezier van. Catalpablad wordt heel vies en bruin in de herfst, esdoorns worden vlammend geel/oranje, en in het voorjaar, voor er blaadjes aan komen, bloeien ze met lichtgroene bloesems.
Je zou ook voor sierappeltjes kunnen kiezen (Malus), bijvoorbeeld de Red Sentinel, roze bloesem in het voorjaar en knalrode sierappeltjes in de herfst.
  maandag 1 april 2013 @ 23:12:18 #247
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_124776112
Nadeel van die sierappeltjes is dat het er ook af gaat vallen, en je net zo'n smerige vieze bruine zooi krijgt. Ik zou zeker geen sierappel boven mijn gazon zetten, succes met rapen voor je gaat maaien.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  dinsdag 2 april 2013 @ 10:34:21 #248
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_124785107
Geen idee of dit het juiste topic is, maar ik zie dat er hier veel mensen met verstand van planten zitten, dus ik waag het erop ;)

Binnenkort beginnen we met de tuin *O* Ik heb een ontwerp voor de tuin gewonnen en daar zijn we heel blij mee. Helaas moeten we het ontwerp wel zelf uitvoeren ;) Binnenkort dus beginnen met het leeghalen van de huidige tuin!



Nu willen we de schuttingen deels open houden (raster) en daar klimplanten tegenaan laten groeien. Nu hebben onze buren een gehandicapte dochter die in een onbewaakt ogenblik nog wel eens iets van de planten af wil halen en in haar mond wil stoppen. Daarom willen we geen giftige klimplanten gebruiken.

Helaas zijn alle planten die ik tot nu toe als optie had (jasmijn, klimop en kamperfoelie) allemaal in meer of mindere mate giftig. Heeft er iemand nog een ander idee?
pi_124787394
Stiemie: ik heb als tuinnoob geen input voor je, maar wat gaaf dat je een tuinontwerp hebt gewonnen!

Mijn handen beginnen ook te jeuken om wat aan de tuin te gaan doen, maar met die aanhoudende kou durf ik niet zo goed. Bovendien heb ik nog niet erg veel zicht op wat de winter overleefd heeft en wat niet. Ik heb wel twee wensen die ik in elk geval wil uitvoeren, en waar ik best wat input op wil:

- ik wil in onze achtertuin, die op het noordoosten ligt, graag een kleine fruitboom, liefst een appel of peer. Daar wil ik dan ook wel vruchten van kunnen eten, maar heb je dan ook per se in de buurt vergelijkbare bomen nodig? Of moet ik er dan eigenlijk twee planten?

- in de voortuin (op het zuidwesten) wil ik een betere afscheiding tussen onze tuin en die van de buren. De liguster die er bij de bouw (2 jaar geleden) is neergezet, is vrijwel geheel overleden. Zal ik die toch bijplanten, of heeft iemand andere suggesties? Liefst iets dat niet al te hoog en breed wordt.
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:29:51 #250
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_124788064
quote:
15s.gif Op maandag 1 april 2013 23:12 schreef Xebber het volgende:
Nadeel van die sierappeltjes is dat het er ook af gaat vallen, en je net zo'n smerige vieze bruine zooi krijgt. Ik zou zeker geen sierappel boven mijn gazon zetten, succes met rapen voor je gaat maaien.
Bij ons hebben de merels ze gewoonlijk al opgevreten voor er wat uit kan vallen O+
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:32:30 #251
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_124788135
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 10:34 schreef Stiemie het volgende: Daarom willen we geen giftige klimplanten gebruiken.

Helaas zijn alle planten die ik tot nu toe als optie had (jasmijn, klimop en kamperfoelie) allemaal in meer of mindere mate giftig. Heeft er iemand nog een ander idee?
Druif?

Hier nog een lijstje met klimplanten, misschien zit er nog iets van je gading bij.
http://www.appeltern.nl/n(...)d_tot=12#zoekresults
  dinsdag 2 april 2013 @ 13:18:31 #252
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_124789659
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:08 schreef Bleie het volgende:
Stiemie: ik heb als tuinnoob geen input voor je, maar wat gaaf dat je een tuinontwerp hebt gewonnen!

Mijn handen beginnen ook te jeuken om wat aan de tuin te gaan doen, maar met die aanhoudende kou durf ik niet zo goed. Bovendien heb ik nog niet erg veel zicht op wat de winter overleefd heeft en wat niet. Ik heb wel twee wensen die ik in elk geval wil uitvoeren, en waar ik best wat input op wil:

- ik wil in onze achtertuin, die op het noordoosten ligt, graag een kleine fruitboom, liefst een appel of peer. Daar wil ik dan ook wel vruchten van kunnen eten, maar heb je dan ook per se in de buurt vergelijkbare bomen nodig? Of moet ik er dan eigenlijk twee planten?

- in de voortuin (op het zuidwesten) wil ik een betere afscheiding tussen onze tuin en die van de buren. De liguster die er bij de bouw (2 jaar geleden) is neergezet, is vrijwel geheel overleden. Zal ik die toch bijplanten, of heeft iemand andere suggesties? Liefst iets dat niet al te hoog en breed wordt.
Ja ik was / ben er ook echt heel blij mee. Moest de maten van de tuin (voor en achter) opgeven en de wensen. Dus nu is er een vierkante moestuin en een zithoek onder de boom in meegenomen O+ Nu zijn we begonnen met coniferen slopen (allemaal op onze eigen grond en zo'n ruime 1,5 meter in doorsnede :X ) en dan kunnen we gaan beginnen!

Volgens mij zijn er ook zelfbestuivende fruitboompjes zodat je er maar 1 hoeft te hebben!
  dinsdag 2 april 2013 @ 13:19:31 #253
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_124789713
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:32 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Druif?

Hier nog een lijstje met klimplanten, misschien zit er nog iets van je gading bij.
http://www.appeltern.nl/n(...)d_tot=12#zoekresults
Druif is leuk, maar helaas helemaal kaal in de winter... dan wordt het wel heel gezellig met de buren :P Zo'n clematis vind ik ook mooi! Ik ga eens uitzoeken of die giftig is!
pi_124792020
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:19 schreef Stiemie het volgende:

[..]

Druif is leuk, maar helaas helemaal kaal in de winter... dan wordt het wel heel gezellig met de buren :P Zo'n clematis vind ik ook mooi! Ik ga eens uitzoeken of die giftig is!
Maar in de winter ben je niet zo veel in je tuin toch? Dus dan is het wellicht niet zo erg? (Wij hebben alleen bij het terras een afscheiding tussen onze tuin en die van de buren, verder is het een doorlopend gazon (nou ja, stuk gras). De kinderen hebben op die manier een dubbel zo grote tuin om in te spelen, heerlijk!)

En oh ja, zelfbestuivende bomen, die ben ik ook weleens tegengekomen, maar waar ook alweer...
  dinsdag 2 april 2013 @ 20:56:11 #255
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_124808125
Je kunt ook diverse klimmers door elkaar heen laten groeien. Dan heb je zo veel tak dat 's winters het gebrek aan blad minder opvalt. Kiwi is ook een leuke klimmer, lekker groot blad en als je geluk hebt echte minikiwi's eraan.
Misschien überhaupt een idee om er iets eetbaars te planten, aangezien dat meisje alles in haar mond stopt? Ik bedoel, als 't nou frambozen zijn zal haar moeder het vast niet zo erg vinden. :)
Clematis is volgens mij giftig, groenblijvende klimmers zijn helemaal zeldzaam als ik Google mag geloven.
  dinsdag 2 april 2013 @ 20:58:30 #256
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_124808248
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:08 schreef Bleie het volgende:
- ik wil in onze achtertuin, die op het noordoosten ligt, graag een kleine fruitboom, liefst een appel of peer. Daar wil ik dan ook wel vruchten van kunnen eten, maar heb je dan ook per se in de buurt vergelijkbare bomen nodig? Of moet ik er dan eigenlijk twee planten?
Ik heb een Jonagold in de tuin, gewoon bij het tuincentrum gekocht, elk jaar vol appels, komt geen tweede boom aan te pas.
pi_124950626
Mag ik hier de kenners om hulp vragen? We zijn onlangs verhuisd en voor het eerst sinds ik het huis uit ben heb ik weer een tuin, maar ik weet er écht helemaal niets van... Vanochtend heb ik wat foto's gemaakt van de planten in de achtertuin (voor staan er nog meer, maar eerst zo maar :P). Dat er nog bijna niets is uitgekomen helpt ook niet echt, natuurlijk.

Cross-post uit mijn verhuistopic:

--

Vanochtend ben ik wat in de tuin bezig geweest: even kijken wat er nu eigenlijk allemaal in staat en de grond wat omgeschoffeld. Geen idee of dat zin heeft, maar ik heb een schoffel gekregen van een vriend. :').

Van vrijwel alle planten in de tuin heb ik geen idee wat het nu precies is. Hopelijk is er iemand hier met wat meer verstand van tuinieren?

1. Wat is het en wat moet ik er mee doen? Hij groeit nogal weelderig, kan ik 'm snoeien en kleiner maken?


Dichterbij:


2. Ik denk dat dit aardbeienplantjes zijn. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?


3. Deze staat ook in de voortuin, maar daar zitten er nog veel meer 'bloemen' aan. Moet ik die eruit halen of laten zitten? En wat is het? :P.


4. Wat is het?


5. Deze ziet er echt te zielig voor woorden uit. Hangt helemaal plat over de grond heen. Wordt dit nog wat?


Dichterbij:


Bedankt!!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_124951198
2 zijn geen aardbeien, het is een groenblijvend kruipertje.

3 is een hortensia?
  zaterdag 6 april 2013 @ 14:58:57 #259
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_124951358
2 Pachysandra, bodembedekker
3 vermoeden hortensia
4 lonisera?
The love you take is equal to the love you make.
pi_124951592
Foto 1 heeft wat weg van rodondendron, maar dan wel in een afwijkende groeivorm ;)

Weet iemand trouwens of ik franse geraniums al buiten kan hebben? Hadden ze bij de Lidl en ik kom het niet laten er een paar mee te nemen..
  zaterdag 6 april 2013 @ 15:31:35 #261
3185 Adelante
To let it go now
pi_124952071
foto 1 lijkt me lonicera
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zaterdag 6 april 2013 @ 15:37:59 #262
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_124952242
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 15:31 schreef Adelante het volgende:
foto 1 lijkt me lonicera
4, toch?

Jeetje, lonicera is kamperfoelie en de lonicera nitida is die struik.
The love you take is equal to the love you make.
pi_124964084
Geraniums kunnnen pas na de ijsheiligen naar buiten. Ze kunnen in het najaar wel tegen lichte nachtvorst omdat ze dan al aan een buitenleven gewend zijn, maar nu nog niet.
pi_124970028
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 20:55 schreef Teslynd het volgende:
Geraniums kunnnen pas na de ijsheiligen naar buiten. Ze kunnen in het najaar wel tegen lichte nachtvorst omdat ze dan al aan een buitenleven gewend zijn, maar nu nog niet.
Ijsheiligen, check! Thnx :)
  maandag 8 april 2013 @ 11:43:27 #265
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_125024182
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 14:21 schreef DevilsAndDust het volgende:
Mag ik hier de kenners om hulp vragen? We zijn onlangs verhuisd en voor het eerst sinds ik het huis uit ben heb ik weer een tuin, maar ik weet er écht helemaal niets van... Vanochtend heb ik wat foto's gemaakt van de planten in de achtertuin (voor staan er nog meer, maar eerst zo maar :P). Dat er nog bijna niets is uitgekomen helpt ook niet echt, natuurlijk.

Cross-post uit mijn verhuistopic:

--

Vanochtend ben ik wat in de tuin bezig geweest: even kijken wat er nu eigenlijk allemaal in staat en de grond wat omgeschoffeld. Geen idee of dat zin heeft, maar ik heb een schoffel gekregen van een vriend. :').

Van vrijwel alle planten in de tuin heb ik geen idee wat het nu precies is. Hopelijk is er iemand hier met wat meer verstand van tuinieren?

1. Wat is het en wat moet ik er mee doen? Hij groeit nogal weelderig, kan ik 'm snoeien en kleiner maken?
[ afbeelding ]

Dichterbij:
[ afbeelding ]

2. Ik denk dat dit aardbeienplantjes zijn. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?
[ afbeelding ]

3. Deze staat ook in de voortuin, maar daar zitten er nog veel meer 'bloemen' aan. Moet ik die eruit halen of laten zitten? En wat is het? :P.
[ afbeelding ]

4. Wat is het?
[ afbeelding ]

5. Deze ziet er echt te zielig voor woorden uit. Hangt helemaal plat over de grond heen. Wordt dit nog wat?
[ afbeelding ]

Dichterbij:
[ afbeelding ]

Bedankt!!
Bij onbekende planten die kennelijk in de winter afgestorven zijn (ik ben net verhuisd en heb er in m'n nieuwe tuin ook een aantal) pas ik altijd de "voordeel van de twijfel" regel toe: dode takken afknippen en maar afwachten wat 't wordt, voor hetzelfde geld is het een hartstikke leuk plantje en zo niet dan is het er ook zo uit gegraven.
Dat spul op je tweede foto is een leuk kruipertje, in Amerika inheems en net zo gehaat als Zevenblad bij ons, maar goed, dáár zetten ze juist hun tuinen weer vol met zevenblad 8)7 - zo zie je maar, wat onkruid is, staat niet per definitie vast.
Je laatste foto zouden wel eens herfstasters kunnen zijn. Afwachten maar, zou ik zeggen.

Hebben jullie gisteren ook zo ontzettend in de tuin gewerkt? :)
  maandag 8 april 2013 @ 18:51:37 #266
3185 Adelante
To let it go now
pi_125040199
Heb de tuin gesproeid gisteren, droge bende :P
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_125040358
Bedankt voor het meedenken en alle reacties. O+.

Het was gister een prachtige dag om in de tuin te werken, ja! Flink wat gesnoeid en inderdaad ook gesproeid.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  maandag 8 april 2013 @ 23:26:56 #268
191398 sweetlady-o
Beroepslurker
pi_125055197
De tuin van mijn eerste huis is dood of op sterven na dood. Ik ben bang voor insecten en als ik in de tuin van mijn ouderlijk huis een steen optil in de tuin krijg ik normaal gesproken een hartverzakking van al het leven wat onder die steen vandaan rent. 1 worm was onder de steen in mijn eigen tuin, waar dat beest waarschijnlijk naartoe gekropen was om zijn dood te versnellen. Ook het onkruid dat sterk genoeg was in mijn tuin te leven hebben hun wortels diep in de grond. Mijn vraag is nu wat te doen? Schoonmaken en dan mest strooien? Water?
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
pi_125060750
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 23:26 schreef sweetlady-o het volgende:
De tuin van mijn eerste huis is dood of op sterven na dood. Ik ben bang voor insecten en als ik in de tuin van mijn ouderlijk huis een steen optil in de tuin krijg ik normaal gesproken een hartverzakking van al het leven wat onder die steen vandaan rent. 1 worm was onder de steen in mijn eigen tuin, waar dat beest waarschijnlijk naartoe gekropen was om zijn dood te versnellen. Ook het onkruid dat sterk genoeg was in mijn tuin te leven hebben hun wortels diep in de grond. Mijn vraag is nu wat te doen? Schoonmaken en dan mest strooien? Water?
En je wilt wel een tuin? Dan zal je eerst over je hartverzakkingen heen moeten zetten.
Het hangt een beetje van je onkruid af. ik zou beginnen door al het onkruid met wortel en al verwijderen. Daarna de boel een tijdje braak laten liggen waarbij iedere keer als er wat opkomt je dit verwijderd.
Let op ook de ieniemiene wortelstukjes van sommige ongewenste gasten moet je verwijderen. Zevenblad en kweekgras hebben aan een klein stukje wortel voldoende om weer tot leven te komen.
pi_125063312
afgraven & asfalteren ^O^

(bespaart je heel veel hartklachten ;) )
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  dinsdag 9 april 2013 @ 11:42:24 #271
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_125064175
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 23:26 schreef sweetlady-o het volgende:
De tuin van mijn eerste huis is dood of op sterven na dood. Ik ben bang voor insecten en als ik in de tuin van mijn ouderlijk huis een steen optil in de tuin krijg ik normaal gesproken een hartverzakking van al het leven wat onder die steen vandaan rent. 1 worm was onder de steen in mijn eigen tuin, waar dat beest waarschijnlijk naartoe gekropen was om zijn dood te versnellen. Ook het onkruid dat sterk genoeg was in mijn tuin te leven hebben hun wortels diep in de grond. Mijn vraag is nu wat te doen? Schoonmaken en dan mest strooien? Water?
Ik herken jouw dilemma wel, ik ben panisch voor plantenwortels - heel erg lastig als je zo van tuinieren houdt als ik. Ik kan het enigszins in bedwang houden door continu dikke handschoenen te dragen (van die geplastificeerde), soms krijg ik het voor elkaar om iets zelf uit te graven (met veel pauzes en afgewende blik) - het engst vind ik planten met ondergronds kruipende wortels, die als je ze eruit trekt, steeds langer worden, dan ineens loslaten en dan door de kracht richting je gezicht vliegen.
Enfin, als er een kamerplant verpot of een tuinplant gedeeld moet worden, vraag ik mijn man het te doen, ik ga dan ergens anders heen waar ik het niet kan zien en kom pas weer terug als hij klaar is.

In jouw geval zou ik in elk geval handschoenen dragen (desnoods afwashandschoenen, die zijn lekker lang, helemaal tot aan je armen) en een gieter of tuinslang paraat houden om het kruipende gedierte meteen weg te spoelen.

Verder wat Oceanonix al zegt, zorgvuldig onkruid verwijderen - mijn advies is altijd om je perken zo vol met planten te zetten dat er geen plek overblijft voor onkruid, maar dat is ieders persoonlijke smaak natuurlijk, er zijn ook mensen die hier en daar een plant met keurig aangeharkte aarde ertussen juist mooi vinden. Maar dan blijf je dus wel altijd bezig met onkruid wieden.
  dinsdag 9 april 2013 @ 11:50:57 #272
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_125064477
het schiet niet op dit jaar. Ik heb de eerste tuinklussen al wel gedaan:

1: gras kalken, bemesten en verticuteren
2: onkruid verwijderen.
2: Vijver uitgraven en voorbereiden (4 kuub) , hierbij wel mooi dat het zo droog was de afgelopen tijd!

kwa planten is het nog niet veel: Alles is ongeveer 2 weken later dan vorig jaar.

De magnolia begint nu bijna te bloeien , de lelies, sieruien, etc. komen uit de grond.. , de hyacinten beginnen te bloeien. de fargesia jiu kleurt rood. mn bijenvolkjes vliegen weer volop! Eindelijk lijkt de winter ten einde!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 9 april 2013 @ 12:11:46 #273
191398 sweetlady-o
Beroepslurker
pi_125065185
Bedankt voor de antwoorden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 11:18 schreef Leipo666 het volgende:
afgraven & asfalteren ^O^

(bespaart je heel veel hartklachten ;) )
Jup zegt iedereen tegen mij maar geen geld voor. En is eigenlijk niet zo leuk voor de hond. ;(

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 09:38 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

En je wilt wel een tuin? Dan zal je eerst over je hartverzakkingen heen moeten zetten.
Het hangt een beetje van je onkruid af. ik zou beginnen door al het onkruid met wortel en al verwijderen. Daarna de boel een tijdje braak laten liggen waarbij iedere keer als er wat opkomt je dit verwijderd.
Let op ook de ieniemiene wortelstukjes van sommige ongewenste gasten moet je verwijderen. Zevenblad en kweekgras hebben aan een klein stukje wortel voldoende om weer tot leven te komen.
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 april 2013 11:42 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Verder wat Oceanonix al zegt, zorgvuldig onkruid verwijderen - mijn advies is altijd om je perken zo vol met planten te zetten dat er geen plek overblijft voor onkruid, maar dat is ieders persoonlijke smaak natuurlijk, er zijn ook mensen die hier en daar een plant met keurig aangeharkte aarde ertussen juist mooi vinden. Maar dan blijf je dus wel altijd bezig met onkruid wieden.
Ik dacht aan een gazon met bloemen in de hoeken zodat ik die beestjes in ieder geval niet hoef te zien. Alleen is mijn tuin dus super droog. Onkruid weghalen braak liggen en dan graszaden met mest?
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
  dinsdag 9 april 2013 @ 12:20:02 #274
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_125065447
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 april 2013 12:11 schreef sweetlady-o het volgende:
Bedankt voor de antwoorden.

[..]

Jup zegt iedereen tegen mij maar geen geld voor. En is eigenlijk niet zo leuk voor de hond. ;(

[..]

[..]

Ik dacht aan een gazon met bloemen in de hoeken zodat ik die beestjes in ieder geval niet hoef te zien. Alleen is mijn tuin dus super droog. Onkruid weghalen braak liggen en dan graszaden met mest?
Alle tuinen zijn momenteel erg droog, het heeft een maand niet geregend. Als het vandaag of morgen weer gaat regenen zal dat probleem hopelijk opgelost zijn voor je.
Heb je al aan grasrollen/zoden gedacht, in plaats van zaaien? Ik zaai eigenlijk alleen op plekjes waar het bestaande gazon dun is, een heel gazon inzaaien vergt nogal wat geduld.
pi_125068016
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 23:26 schreef sweetlady-o het volgende:
De tuin van mijn eerste huis is dood of op sterven na dood. Ik ben bang voor insecten en als ik in de tuin van mijn ouderlijk huis een steen optil in de tuin krijg ik normaal gesproken een hartverzakking van al het leven wat onder die steen vandaan rent. 1 worm was onder de steen in mijn eigen tuin, waar dat beest waarschijnlijk naartoe gekropen was om zijn dood te versnellen. Ook het onkruid dat sterk genoeg was in mijn tuin te leven hebben hun wortels diep in de grond. Mijn vraag is nu wat te doen? Schoonmaken en dan mest strooien? Water?
Wormen moet je koesteren. Ze kruipen graag onder een bloempot. Er zijn qua functie twee soorten: de mestwormen die de composthoop helpen omzetten & verrijken en de grondwormen die door hun gangen de grond waterdoorlatend houden.
  woensdag 10 april 2013 @ 21:14:42 #276
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_125128394
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 april 2013 12:11 schreef sweetlady-o het volgende:
Bedankt voor de antwoorden.

[..]

Jup zegt iedereen tegen mij maar geen geld voor. En is eigenlijk niet zo leuk voor de hond. ;(

[..]

[..]

Ik dacht aan een gazon met bloemen in de hoeken zodat ik die beestjes in ieder geval niet hoef te zien. Alleen is mijn tuin dus super droog. Onkruid weghalen braak liggen en dan graszaden met mest?
een gazon is heel veel werk en een wetenschap op zich. vergis je niet. Wekelijks maaien, jaarlijks kalken, verticuteren, PH meten, 3-4x per jaar bemesten, evt nog ontmossen, onkruid bestrijden, sproeien, bijzaaien met de juiste grassoorten) en analyseren waarom het wel of niet goed groeit.

Het is wel zo dat bijna niets zoveel voldoening geeft als een mooie grasmat. :)

http://www.bosgraszoden.nl/onderhoud/

[ Bericht 5% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 10-04-2013 21:20:32 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 13 april 2013 @ 21:52:44 #277
3185 Adelante
To let it go now
pi_125245846
ho, hier moest staan dat alles ineens heel snel groen wordt :o
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  maandag 15 april 2013 @ 12:58:07 #278
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_125307084
Ja, als je een paar uur niet kijkt zie je gewoon al dat het verder is, de snelheid is echt ongelooflijk op het moment.

Wij waren zaterdag in Keulen maar het grappige was dat de natuur daar een tikje voor liep t.o.v. hier. Bomen in bloesem, forsythia's die al helemaal geel waren (de mijne begon van 't weekend pas), magnolia's met vette knoppen enzovoorts. Zal toch wel komen doordat het daar net iets zuidelijker ligt, denk ik.

Ik merk het zelfs hier op de heuvel waar ik woon, mijn vriendin woont een stuk lager en die had veel eerder krokussen dan ik. :o

Ondertussen zijn we weer een heel eind opgeschoten met onze tuin, wie interesse heeft in het blog dat ik erover bijhoud mag me wel een PM sturen :)
  maandag 15 april 2013 @ 14:43:17 #279
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125310726
Hoi, ik heb even wat hulp nodig want ik ben op zoek naar planten die passen in mijn tuin. Het idee is dat we een romantische tuin krijgen op termijn dus geen gras, geen overzichtelijkheid, niks strak, geen grond meer kunnen zien etc. De bamboe mag er helaas niet uit van Mr. Seven.

Ik heb helaas geen idee wat voor grond we precies hebben, ik kan je wel vertellen dat onze helleborus er enorm gedijt dus daar wil ik er nog 2 of 3 van aanschaffen. Mijn tuinmaatje bloeit van eind januari tot begin november. De overige planten doen het allemaal niet zo heel geweldig om eerlijk te zijn, maar een paar sneeuwklokjes gehad en er is niets dat in 1 klap wel enorm wil groeien. De hele tuin is halfschaduw maar wel redelijk beschut.

Dus wat ik zoek zijn sterk winterharde planten die eigenlijk weinig eisen stellen aan hun omgeving. En dan het liefst een zee van bloemen in het warme spectrum (lichtgeel tot donkerbruin), weelderig is het toverwoord.

Wat ontbreekt er nog: we hebben een stuk beton van de buren waar we tegenaan kijken, dit wil ik volledig dicht laten groeien. En ik mis een struik die zeer opvallende herfstkleuren aflevert. Ik zat te denken aan een Virginia Creeper tegen die muur maar wat ik daar jammer aan vindt is dat ze eigenlijk pas heel laat op gang komen. Dus best een (bloeiende) groenblijver tegen de muur en 1 of 2 striking herfst pronkers. Iemand een idee voor deze twee?

We hebben een kersenboom geplant vorig jaar. Wat voor een ondergroei kunnen we daar nog voor verzinnen? Welke varensoorten houden van bomen?

Hosta's: hoe makkelijk zijn die? Ik vind ze geweldig en ik heb begrepen dat ze ook makkelijk te vermeerderen zijn. Doen ze dat zelf ook of moet je daar bij helpen door af te steken?

Varens: ik vind varens dus helemaal de bom en het liefst zou ik nog een paar grote dingen aanplanten, en de rest 'aftimmeren' met varens en andere ondergroei (er moeten nog een paar bloeiers tussen zitten).

Verder is het de bedoeling dat we van het terras achterin de tuin een overkapping maken die aan 1 kant open is. De open kant willen we laten overgroeien met de clematissen die we al hebben. Echter, deze doen het niet meer zo best. Hoe ver moet je ze terugsnoeien voor een explosie zoals op pagina 1?
Resistance is futile.
  maandag 15 april 2013 @ 15:52:42 #280
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_125313099
quote:
7s.gif Op maandag 15 april 2013 14:43 schreef Seven. het volgende:
Hoi, ik heb even wat hulp nodig want ik ben op zoek naar planten die passen in mijn tuin. Het idee is dat we een romantische tuin krijgen op termijn dus geen gras, geen overzichtelijkheid, niks strak, geen grond meer kunnen zien etc. De bamboe mag er helaas niet uit van Mr. Seven.

Ik heb helaas geen idee wat voor grond we precies hebben, ik kan je wel vertellen dat onze helleborus er enorm gedijt dus daar wil ik er nog 2 of 3 van aanschaffen. Mijn tuinmaatje bloeit van eind januari tot begin november. De overige planten doen het allemaal niet zo heel geweldig om eerlijk te zijn, maar een paar sneeuwklokjes gehad en er is niets dat in 1 klap wel enorm wil groeien. De hele tuin is halfschaduw maar wel redelijk beschut.

Dus wat ik zoek zijn sterk winterharde planten die eigenlijk weinig eisen stellen aan hun omgeving. En dan het liefst een zee van bloemen in het warme spectrum (lichtgeel tot donkerbruin), weelderig is het toverwoord.

Wat ontbreekt er nog: we hebben een stuk beton van de buren waar we tegenaan kijken, dit wil ik volledig dicht laten groeien. En ik mis een struik die zeer opvallende herfstkleuren aflevert. Ik zat te denken aan een Virginia Creeper tegen die muur maar wat ik daar jammer aan vindt is dat ze eigenlijk pas heel laat op gang komen. Dus best een (bloeiende) groenblijver tegen de muur en 1 of 2 striking herfst pronkers. Iemand een idee voor deze twee?

We hebben een kersenboom geplant vorig jaar. Wat voor een ondergroei kunnen we daar nog voor verzinnen? Welke varensoorten houden van bomen?

Hosta's: hoe makkelijk zijn die? Ik vind ze geweldig en ik heb begrepen dat ze ook makkelijk te vermeerderen zijn. Doen ze dat zelf ook of moet je daar bij helpen door af te steken?

Varens: ik vind varens dus helemaal de bom en het liefst zou ik nog een paar grote dingen aanplanten, en de rest 'aftimmeren' met varens en andere ondergroei (er moeten nog een paar bloeiers tussen zitten).

Verder is het de bedoeling dat we van het terras achterin de tuin een overkapping maken die aan 1 kant open is. De open kant willen we laten overgroeien met de clematissen die we al hebben. Echter, deze doen het niet meer zo best. Hoe ver moet je ze terugsnoeien voor een explosie zoals op pagina 1?
stokrozen O+ O+ O+

  maandag 15 april 2013 @ 15:56:29 #281
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125313259
Ja, die zijn mooi! Nu nog op zoek naar de UK benaming want hier in het Engelse tuincentrum verkopen ze vast niet onder de naam stick rose.
Resistance is futile.
pi_125313373
De universele naam is Alcea rosea.
  maandag 15 april 2013 @ 16:03:54 #283
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_125313601
En je moet op zoek naar zaad, volgens mij.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 15 april 2013 @ 16:13:38 #284
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125313989
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 16:03 schreef Lienekien het volgende:
En je moet op zoek naar zaad, volgens mij.
Oh kak, ik ben gruwelijk slecht in opkweken.
Resistance is futile.
  maandag 15 april 2013 @ 16:18:04 #285
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125314169
Is trouwens tweejarige plant, hoe snel verspreidt deze zich door de tuin?
Resistance is futile.
  maandag 15 april 2013 @ 16:19:54 #286
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_125314259
quote:
2s.gif Op maandag 15 april 2013 16:18 schreef Seven. het volgende:
Is trouwens tweejarige plant, hoe snel verspreidt deze zich door de tuin?
Tweejarig of meerjarig. Ja, ze zaaien zichzelf ook wel. Maar hoe snel?
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 16 april 2013 @ 11:27:13 #287
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_125346866
quote:
14s.gif Op maandag 15 april 2013 15:56 schreef Seven. het volgende:
Ja, die zijn mooi! Nu nog op zoek naar de UK benaming want hier in het Engelse tuincentrum verkopen ze vast niet onder de naam stick rose.
:D Volgens mij heten ze in het engels Hollyhocks. ik ben ook al een tijdje op zoek naar zaden, maar 1 zakje online bestellen geeft zo'n berg verzendkosten :(
pi_125347089
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 16:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Tweejarig of meerjarig. Ja, ze zaaien zichzelf ook wel. Maar hoe snel?
Als je ze eenmaal hebt verspreiden ze zich goed. Voor iedere bloem komt er een zaaddoosje in de plaats. In ieder zaaddoosje zitten tegen de 100 zaden (als het niet meer is).
Het zijn echter koude kiemers. Heeft ff geduurd voordat ik daar achter was. Op de vensterbank zaaien heeft niet zoveel zin. Buiten zaaien en wachten op vorst...... (had niet gedacht dat ik dat na deze winter nog mij strot uit zou krijgen).
pi_125347130
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 11:27 schreef Stiemie het volgende:

[..]

:D Volgens mij heten ze in het engels Hollyhocks. ik ben ook al een tijdje op zoek naar zaden, maar 1 zakje online bestellen geeft zo'n berg verzendkosten :(
Ik zou in de UK zoeken onder de latijnse naam Alcea rosa.
De engelsen zijn dol op het gebruik van de Latijnse naam.
  dinsdag 16 april 2013 @ 11:57:21 #290
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_125347805
quote:
7s.gif Op maandag 15 april 2013 14:43 schreef Seven. het volgende:
Hoi, ik heb even wat hulp nodig want ik ben op zoek naar planten die passen in mijn tuin. Het idee is dat we een romantische tuin krijgen op termijn dus geen gras, geen overzichtelijkheid, niks strak, geen grond meer kunnen zien etc. De bamboe mag er helaas niet uit van Mr. Seven.

Ik heb helaas geen idee wat voor grond we precies hebben, ik kan je wel vertellen dat onze helleborus er enorm gedijt dus daar wil ik er nog 2 of 3 van aanschaffen. Mijn tuinmaatje bloeit van eind januari tot begin november. De overige planten doen het allemaal niet zo heel geweldig om eerlijk te zijn, maar een paar sneeuwklokjes gehad en er is niets dat in 1 klap wel enorm wil groeien. De hele tuin is halfschaduw maar wel redelijk beschut.

Dus wat ik zoek zijn sterk winterharde planten die eigenlijk weinig eisen stellen aan hun omgeving. En dan het liefst een zee van bloemen in het warme spectrum (lichtgeel tot donkerbruin), weelderig is het toverwoord.

Wat ontbreekt er nog: we hebben een stuk beton van de buren waar we tegenaan kijken, dit wil ik volledig dicht laten groeien. En ik mis een struik die zeer opvallende herfstkleuren aflevert. Ik zat te denken aan een Virginia Creeper tegen die muur maar wat ik daar jammer aan vindt is dat ze eigenlijk pas heel laat op gang komen. Dus best een (bloeiende) groenblijver tegen de muur en 1 of 2 striking herfst pronkers. Iemand een idee voor deze twee?

We hebben een kersenboom geplant vorig jaar. Wat voor een ondergroei kunnen we daar nog voor verzinnen? Welke varensoorten houden van bomen?

Hosta's: hoe makkelijk zijn die? Ik vind ze geweldig en ik heb begrepen dat ze ook makkelijk te vermeerderen zijn. Doen ze dat zelf ook of moet je daar bij helpen door af te steken?

Varens: ik vind varens dus helemaal de bom en het liefst zou ik nog een paar grote dingen aanplanten, en de rest 'aftimmeren' met varens en andere ondergroei (er moeten nog een paar bloeiers tussen zitten).

Verder is het de bedoeling dat we van het terras achterin de tuin een overkapping maken die aan 1 kant open is. De open kant willen we laten overgroeien met de clematissen die we al hebben. Echter, deze doen het niet meer zo best. Hoe ver moet je ze terugsnoeien voor een explosie zoals op pagina 1?
Bedoel je wingerd met Virginia Creeper? Die in de herfst knalrood wordt? Die is 's winters wel kaal hè, dus dan kijk je alsnog tegen die muur aan.

Hosta's worden alleen maar groter, die hebben geen ondergrondse kruipwortels of zo waarmee ze zich vermeerderen. Eruit halen en in tweeën hakken. De wortels stinken wel naar kots, dus wees voorbereid. :r

Varens: Er is een varen die groen blijft in de winter, ik kan er alleen even niet op komen of dat nou de eikvaren of de mannetjesvaren is, een van die twee in elk geval.

Clematis snoeien: voorjaarsbloeiers bloeien op het oude hout en moet je dus na de bloei snoeien, zomerbloeiers bloeien (doorgaans) op jong hout en kun je dus voor de bloei snoeien.

Voor wat betreft het warme kleurenspectrum: al aan Dahlia's gedacht?
Je zou voor het voorjaar tulpenbollen enz. in jouw kleuren kunnen planten (in de herfst) en nu is de tijd om zomerbollen in de grond te doen.
Ik ben zelf meer van roze, wit en paars dus echt advies op bloemengebied kan ik je niet geven.
Rozen zijn er natuurlijk in alle kleuren, maar die zou ik wel op de zonnigste plek zetten.

Op welke windrichting ligt jouw tuin?
  woensdag 17 april 2013 @ 23:17:36 #291
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_125422696
Iemand nog suggesties voor mijn voortuin?
Vorig jaar volgestort met lavakorrel (bruin/grijze steentjes) met de bedoeling er deze lente iets in te maken/planten.
Vind het erg moeilijk, zoveel keus en mogelijkheden. Maar wat past er nu bij die kleur steentjes?

Tuin is 6bij4m en ligt op het noordoosten.
pi_125519450
Foto?
  zaterdag 20 april 2013 @ 14:15:39 #293
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_125521692
Aub :)

pi_125522875
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 11:27 schreef Stiemie het volgende:

[..]

:D Volgens mij heten ze in het engels Hollyhocks. ik ben ook al een tijdje op zoek naar zaden, maar 1 zakje online bestellen geeft zo'n berg verzendkosten :(
Vorig jaar heb ik ze bij de natuurwinkel gekocht, die hebben zo'n rek met zaadjes van de Bolster.
pi_125523449
http://www.tuinonline.be/content/view/1279/127/

tis net of je verkeerd om begint... eerst steentjes op de aarde en dan pas planten?
Voorkant (straatkant) beukhaagje?
Stroken lavendel?
En hier en daar wat bakken met seizoensbloeiend spul.
Hortensia's langs het pad naar je deur is ook mooi.
Leuk gekleurd bankje onder je raam of zo'n azurblauw bistroset met 2 stoeltjes en een plant erop blijft ook leuk.

Mss hebben de echte tuinkenners betere tips, ik doe altijd maar wat w/

[ Bericht 20% gewijzigd door Blues op 20-04-2013 15:28:13 ]
  zaterdag 20 april 2013 @ 16:56:49 #296
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125525576
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 11:57 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Bedoel je wingerd met Virginia Creeper? Die in de herfst knalrood wordt? Die is 's winters wel kaal hè, dus dan kijk je alsnog tegen die muur aan.

Hosta's worden alleen maar groter, die hebben geen ondergrondse kruipwortels of zo waarmee ze zich vermeerderen. Eruit halen en in tweeën hakken. De wortels stinken wel naar kots, dus wees voorbereid. :r

Varens: Er is een varen die groen blijft in de winter, ik kan er alleen even niet op komen of dat nou de eikvaren of de mannetjesvaren is, een van die twee in elk geval.

Clematis snoeien: voorjaarsbloeiers bloeien op het oude hout en moet je dus na de bloei snoeien, zomerbloeiers bloeien (doorgaans) op jong hout en kun je dus voor de bloei snoeien.

Voor wat betreft het warme kleurenspectrum: al aan Dahlia's gedacht?
Je zou voor het voorjaar tulpenbollen enz. in jouw kleuren kunnen planten (in de herfst) en nu is de tijd om zomerbollen in de grond te doen.
Ik ben zelf meer van roze, wit en paars dus echt advies op bloemengebied kan ik je niet geven.
Rozen zijn er natuurlijk in alle kleuren, maar die zou ik wel op de zonnigste plek zetten.

Op welke windrichting ligt jouw tuin?
Thanks, clematis snoei ik dan wel terug in september want deze bloeit in mei. Hoe ver kun je die terugsnoeien? Ik wil net zo'n geweld als in Bluezz d'r tuin (tenminste, ik meen dat het Bluezz d'r tuin was dus Bluezz, deel je geheim).

Dus. We hebben een vrij droge tuin op het noordoosten, halfschaduw voor het grootste gedeelte. Hortensia's houden zeker van zon? Die doen het namelijk slecht in het gedeelte waar ze nu staan, vrij donker. Kan ik die nu nog verplaatsen?

Dahlia's, goeie tip. :)
Resistance is futile.
pi_125525634
Nope geen clamtis in mijn tuin :+
  zaterdag 20 april 2013 @ 17:02:47 #298
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125525735
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2013 23:17 schreef Mubassie het volgende:
Iemand nog suggesties voor mijn voortuin?
Vorig jaar volgestort met lavakorrel (bruin/grijze steentjes) met de bedoeling er deze lente iets in te maken/planten.
Vind het erg moeilijk, zoveel keus en mogelijkheden. Maar wat past er nu bij die kleur steentjes?

Tuin is 6bij4m en ligt op het noordoosten.
Voor de voortuin heb je een soort van centerpiece nodig, een grote eyecatcher in het midden van de tuin. Ik persoonlijk ben nogal gecharmeerd van treurwilgjes maar die hebben wel veel water nodig om hard te groeien. De mijne doet het in droge grond echter ook goed, vrijwel geen onderhoud. Verder is lavendel heel makkelijk om zelf te houden :P , maar zou ik niet langs het pad zetten aangezien ze makkelijk een meter hoog en breed worden. Wel mooi voor onder het raam bijvoorbeeld. Volgens mij leent jouw tuin zich ook goed voor allerhande siergrassen.

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je onderhoudsvrij wil, aangezien het er nu nogal onderhoudsvrij uitziet ;) . Heb je al een thema in gedachten, welke stijl wil je? Modern, romantisch, tropisch, psychedelisch? De truc voor een mooie tuin is om een duidelijke stijl te kiezen en je daaraan te houden.
Resistance is futile.
  zaterdag 20 april 2013 @ 17:06:28 #299
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125525820
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 19:58 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Paar foto's van de volkstuin van een paar weken terug, toen er nog wat blad aan de struiken zat.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Die onderste, wat is dat?
Resistance is futile.
pi_125525823
Siergrassen O+ Goeie tip!
pi_125525830
>:O
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')