donderdag 28 juni 2012 @ 00:10:48 #1
1234 HiZ
Istanbullu
pi_113493992
Iemand hier enige ervaring met een electrische geiser?

Ik heb niet veel behoefte aan de algemene informatie of opmerkingen dat het duur is of zo. Ik wil gewoon weten hoe zo'n ding in de praktijk bevalt. En als je 'm hebt laten plaatsen welke problemen je daarbij tegen bent gekomen.
  donderdag 28 juni 2012 @ 00:38:08 #2
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_113495132
Elektrische geiser?

Duidelijk dat je het over een warmwatervoorziening hebt, maar... een uitsluitend elektrische warmwatervoorziening heet een boiler, voornaamste kenmerken: beperkte hoeveelheid warm water, een soort groot voorraadvat dat d.m.v. een elektrisch verwarmingselement wordt opgewarmd. Is het warme water verbruikt, dat is het op en moet water in het voorraadvat (de boiler) eerst worden verwarmd voordat er weer warm water uit de kraan komt. Er is geen luchtafvoer nodig en geen gasaansluiting. Het verwarmen is relatief duurder dan verwarming d.m.v. een geiser. Je hebt een krachtige straal uit je kraan. Je hoeft er bijna geen onderhoud aan te plegen en het is relatief erg veilig. Ewen boiler moet op een aparte elektriciteitsgroep worden aangesloten.

Geiser:
Je hebt altijd water water, er is geen voorraadvat dat leeg kan zijn. Je hebt een gasaansluiting nodig en een luchtafvoer. De meeste geisers zijn tegenwoordig elektronisch geregeld. De hoeveelheid water die uit de kraan komt is afhankelijk van de capaciteit van de geiser, de doorsnee van de warmwaterleiding en de afstand tot de kraan. Bij geisers met een grotere capaciteit speelt dit laatste een minder belangrijke rol dat bij geisers met een kleine capaciteit. Je hebt geen aparte groep in de meterkast nodig. Een geiser is storingsgevoeliger dan een boiler en heeft meet onderhoud nodig.
  donderdag 28 juni 2012 @ 00:43:26 #3
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_113495322
Ikzelf heb de voorkeur voor een geiser omdat je altijd warm water hebt. Een boiler met een beetje inhoud (120 liter of meer) is ook veel groter qua omvang
  donderdag 28 juni 2012 @ 00:46:56 #4
1234 HiZ
Istanbullu
pi_113495430
Ik heb het dus niet over een boiler maar over een doorstroomapparaat dat electrisch het water verwarmt op het moment dat het wordt gebruikt. Een apparaat dus zonder wateropslag.
  donderdag 28 juni 2012 @ 01:31:02 #5
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_113496266
Misschien heb je hier wat aan?

http://www.klusidee.nl/Forum/about16781.html
  donderdag 28 juni 2012 @ 01:42:26 #6
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_113496416
Nog ff wat opgezocht.

http://www.arconell.nl/elektrischedoors.html

In de praktijk voldoen ze dus prima, maar bij de aansluiting moet je dus rekening houden met de grotere doorsnede van de bedrading en de eventuele beperking die je groepenkast op kan leveren.
  donderdag 28 juni 2012 @ 02:02:43 #7
1234 HiZ
Istanbullu
pi_113496628
Bedankt voor je inspanningen, maar ik zou ook graag wat willen horen van mensen die er echt eentje hebben.
pi_113497299
Ik ben ze vaak zat tegen gekomen, aan de kleine varianten heb je vrijwel niets, dat is dan ook springen van druppel naar druppel, je moet dus al vrij snel een iets groter model ophangen.
Als je water erg veel kalk bevat, dan is een waterontharder wel aan te bevelen.
Een ander nadeel kan zijn dat je drie fasen moet hebben, hoewel dat eerder een voordeel dan een nadeel is.

Overigens verwoordt de folder het al heel goed.
  donderdag 28 juni 2012 @ 08:36:19 #9
1234 HiZ
Istanbullu
pi_113497917
Inderdaad zit ik dan te denken aan iets als een Siemens DE 18400.
pi_113498166
Zelfs de kleinste uitvoering electrische geiser is ten zeerste af te raden omdat de aansluitwaarde (het wattage) zeer hoog is.

Om die reden zou je je hoofdaansluiting moeten verzwaren naar minstens 3x35a en als je bv electrisch kookt of nog wat andere stevige verbruikers hebt, moet je nog hoger.

Voor jouw idee even de meerkosten tov een gebruikelijke aansluiting (tm 3x25a):
* 3x35a kost je 55 euro per maand meer.
* 3x50a kost zefls 105 euro per maand.

Kortom het kiezen voor een electrische geiser ipv boiler of andere warmwatervoorziening, is een heel dure keus. Daarbij zul je speciale bedrading moeten aanleggen vanuit je meterkast naar je geiser omdat de gewone bedrading (2,5mm2) niet bedoelt is voor dergelijke vermogens. Je komt dan dus waarschijnlijk op 4mm2 bij de kleinste variant en op 6mm2 bij de apparaten die (nog) meer vermogen trekken.

Om bovenstaande reden denk ik dus dat je geen reacties gaat krijgen van gebruikers omdat er weinig mensen zijn die daadwerkelijk deze keus gemaakt hebben.

Mag ik eens vragen waarom je zo graag een electrische geiser wilt?
  donderdag 28 juni 2012 @ 09:09:35 #11
1234 HiZ
Istanbullu
pi_113498434
De kosten interesseren me buitengewoon weinig. Ik ben er ook al op gewezen dat er speciale bedrading nodig is.

De reden voor deze keuze is dat hij het best past in de beperkingen die gelden in mijn woning. En feitelijk is dus het enige wat me echt interesseert of er voldoende warm water uit de douche komt vr ik de investering doe.

Een douche en de wasbak in dezelfde ruimte zijn overigens de enige tappunten die erop worden aangesloten. In de keuken laat ik gewoon een quooker achtige combi kraan aanleggen.
pi_113498816
Ok, dat is een duidelijk antwoord. Kleine tip nog: houd er rekening mee dat die bedrading niet in een normale pvc buis past, het worden namelijk dan 5 draden van 4mm2, dat je meterkast (mogelijk ingrijpend) moet worden aangepast en dat ook je hoofdzekering dus aangepast moet gaan worden (te regelen via aansluitingen.nl). Heb je verder nog grote verbruikers in huis zoals bv electrische kookplaat etc?

Om nu op je hoofdvraag terug te komen: die opbrengst is meer dan genoeg. Warmwatertoestellen worden normaal in CW klasses ingedeeld. CW4 levert minstens 8 liter, CW5 minstens 10.
Met CW4 kun je al prima douchen, jouw electrische geiser zit tegen die CW5 aan dus dat moet zonder problemen lukken.

Douche ze! :)
pi_113500148
Ik vul mezelf even aan want ik heb over iets heen gelezen... de CW klasses worden bepaald adhv water dat op 60graden is verwarmd. Als ik een beetje door zoek, spreekt men bij electrische geiser over water van 40 graden... dat maakt wel een verschil. Dan zou ik voor de grootst mogelijke gaan en en hoofdaansluiting van 3x50a. Dat zorgt wel voor een complete nieuwe groepenkast omdat de meeste componenten daarin vaak tot 40a gaan.
  donderdag 28 juni 2012 @ 10:14:43 #14
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_113500178
Nog twee opmerkingen: als de beperkingen in je woning zitten (c.q. geen gasaansluiting??) heb je dan geen buren met dezelfde beperking? Zou je bij hen eens kunnen gaan kijken?

Als je geen gas hebt neem ik aan dat je ook elektrisch kookt, wasmachine hebt enz?? Je kan een prioriteitsschakelaar in je meterkast (laten) zetten, waardoor je aansluitwaarde in de meterkast flink omlaag kan. Een prioriteitsschakelaar schakelt groepen uit die veel vermogen vragen (wasmachine, kookplaat, oven) ten gunste van de groep waar de elektrische geiser op aangesloten is als er warm water wordt gevraagd, zodat je altijd warm water hebt. Vraag je geen warm water, dan kan je alle andere apparaten gebruiken. Het lijkt misschien in eerste instantie onzin, maar als je je handen even wast als je aan het koken bent en je hoofdzekering springt eruit dan ben je niet blij.

En je bent ook niet blij als je de rekening ziet van een hele zware vaste 3 fase aansluiting die elke maand terug komt. Een prioriteitsschakelaar heb je er met een paar maanden uit. Je vraagt naar ervaringen, die hebt ik idd niet, maar wel de ervaring dat niet altijd alles zo simpel is als het lijkt
pi_113500539
Zo'n prioriteitsschakeling werkt natuurlijk alleen met eindgroepen die vanuit de groepenkast gevoed worden (waar dus geen andere apparatuur op zit). Daarnaast zijn nadelen bv het klokje op de oven (wat daarna dan gaat knipperen), een wasmachine of droger die misschien electronisch zijn en dus ook niet meer op dat punt verder gaan (zelfs NIET meer verder gaan). Hooguit zou je daarmee je quooker kunnen schakelen.

Ga je voor comfort, heb je geld genoeg (over), dan zou ik toch voor die zwaardere hoofdaansluiting gaan.
  donderdag 28 juni 2012 @ 11:07:04 #16
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_113501753
Klopt, Appeltje, maar er zijn ook wasmachines, drogers enz. die dit soort snufjes niet hebben en net zo goed werken. Bij aanschaf/vervanging moet je daar natuurlijk wel rekening mee houden. Het ligt er maar aan welke keuzes je maakt. Overal hangt een prijskaartje aan. Het ligt aan de eisen die je stelt en de bijbehorende installatievoorschriften.

HiZ: persoonlijk zou ik minimaal voor de siemens DE 21400 als je van wat water uit je douche houdt.

Bij gasgeisers gaat met uit van warm water van 60 graden bij de doorstroomsnelheid, bij elektrische geisers met dezelfde doorstroomsnelheid van water vanaf 45 graden (tot 55 graden). Dan levert de DE 18400 wel wat weinig warm water (9,9 liter per minuut), dus wat er uit je douchekop komt lijkt op een douche die is aangesloten op een normale keukengeiser. Maar ook dat is persoonlijk natuurlijk.

Ga maar uit van het volgende: een keukengeiser die 5 liter per minuut levert van 60 graden vraagt ook 5 liter water van 15 graden (= koud water, maar dat is meestal kouder 's winters) om op een temperatuur van 37,5 graden, je lichaamstemperatuur te komen. Dan zijn alle verliezen niet meegerekend. Je douche levert dan ca. 10 liter per minuut. Dit is ook ongeveer de opbrengst van de DE 18400
  donderdag 28 juni 2012 @ 11:15:12 #17
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_113502036
En nou gaat iedereen natuurlijk de discussie beginnen over wat comfortabel dochen is hahaha
  donderdag 28 juni 2012 @ 16:57:41 #18
21865 WaVe
WaVe detected
pi_113517792
Neem vooral ook een warmtewisselaar op je douchewater. Daarmee win je de warmte uit je afvalwater terug en hoef je veel minder te verwarmen (Scheelt zo'n 50%)
pi_113518456
Ik heb een electrische geiser, en wel om stroom te besparen.

We hadden een electrische keukenboiler, die 10 liter water heet hield in een overwarmde ruimte, en die heb ik ergens in maart gemeten op 2 kWh per dag. Die moest dus weg. Warm watergebruik in de keuken is beperkt tot even warm water bij handenwassen of tandenpoetsen (onze waterleiding loopt zo'n 20 meter in de lucht, dus 's-winters is het binnenkomende water echt heel koud).Omdat de CV-ketel zo'n 12 meter verder hangt en warm water daaruit dus niet snel in de keuken is, moest er wat anders komen. Ik heb lopen denken over een Quooker o.i.d., maar we gebruiken eigenlijk nooit echt heet water uit de kraan.

Toen heb ik op ebay.de een klein keukengeisertje gekocht, 4 kW / 380V (dat hebben we dan weer wel in de keuken, toevallig). Die staat elke dat 3x een paar minuten aan, geeft gelijk warm (maar dus niet heet!) water en is erg klein (2 pakken melk, zeg maar).

Met een 4 kW geiser zou ik niet willen douchen. Met een 6/8/10 kW ook niet, trouwens. Ik denk dat je met een 3x16A krachtgroep en een geiser douchen al niet meer red, dus dan zul je een serieuze verbouwing in je meterkast moeten gaan doen.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus: handgemaakte houten schalen
http://www.houtenschalen.nl
  donderdag 28 juni 2012 @ 22:20:10 #20
63722 z80
und jetzt kommen de kamele
pi_113534164
in Duitsland is het normaal om een doorstroomboiler te hebben. een elektrische geiser bestaat niet.
ik heb er zelf ook hangen. een 21KW uitvoering is net voldoende om in de winter nog fatsoenlijk te douchen. bij een warme zomer kan het apparaat in ster gezet worden om wat energie te besparen.
een kleinere uitvoering zou ik niet nemen. daar krijg je spijt van.
Statistieken zijn als bikinis:
ze tonen het voornaamste,maar bedekken het essentiele
Ich hab gerade Zeit – wo gibt’s nichts zu tun?
pi_113539257
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 08:36 schreef HiZ het volgende:
Inderdaad zit ik dan te denken aan iets als een Siemens DE 18400.
Een vermogen van 18kW dus. Als je even meeneemt dat de meeste cv ketels 20-25 Kw zijn en dat daar doorgaans voldoende water uitkomt voor een niet al te overdreven royale douchestraal dan is 18kW aan de krappe kant.
Als geld voor je elektrische aansluiting niet zo belangrijk (en aan 3x35A zit je toch al vast) zou ik gaan voor een netaansluiting van 3x50A.
Daar kies je dan een DE24400 bij die net zo groot en net zo duur is als een DE 18400.
"Veel sneuvelt tussen later als ik groot ben en vroeger toen ik jong was."
  vrijdag 29 juni 2012 @ 00:13:50 #22
369138 Bouwclone
More Power!
pi_113540479
Kan je met een 24400 ook normaal een grote badkuip vullen binnen afzienbare tijd?

Ik krijg een 400v 3-fase aansluiting met een extra zware bekabeling (was blijkbaar nodig), dus op zich zou mijn aansluiting OK moeten zijn. In de bouwstroomkast hangt 4 of 5 keer 65 ampere, maar zo ruim zal mijn stoppenkast vast niet worden.
Is een huis aan het bouwen in Noorwegen:
Topicreeks: Huis bouwen in Noorwegen
pi_113540929
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 00:13 schreef Bouwclone het volgende:
Kan je met een 24400 ook normaal een grote badkuip vullen binnen afzienbare tijd?

Ik krijg een 400v 3-fase aansluiting met een extra zware bekabeling (was blijkbaar nodig), dus op zich zou mijn aansluiting OK moeten zijn. In de bouwstroomkast hangt 4 of 5 keer 65 ampere, maar zo ruim zal mijn stoppenkast vast niet worden.
Met een 24400 duurt een bad van 150 liter ongeveer 150/13,2 = 11 minuten.
"Veel sneuvelt tussen later als ik groot ben en vroeger toen ik jong was."
pi_113541862
een 3x 50A aansluiting voor een doorstroomverwarmer is in Nederland niet rendabel. De energiewinst voor het gebruik van zo'n ding ipv een boiler haal je niet uit de maandlasten.
pi_113546022
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 00:13 schreef Bouwclone het volgende:
Kan je met een 24400 ook normaal een grote badkuip vullen binnen afzienbare tijd?

Ik krijg een 400v 3-fase aansluiting met een extra zware bekabeling (was blijkbaar nodig), dus op zich zou mijn aansluiting OK moeten zijn. In de bouwstroomkast hangt 4 of 5 keer 65 ampere, maar zo ruim zal mijn stoppenkast vast niet worden.
Lees het topic even goed, dan besef je dat een heel goede reden moet hebben om voor zo'n electrisch doorstroomapparaat te kiezen :) omdat het je gewoon tot 1000 euro extra per jaar kost.
Je stoppenkast zal wel gewoon 3x25 worden of je moet heel bijzondere grootverbruikers hebben (of heel veel).

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')