abonnement Unibet Coolblue
  zondag 22 juli 2012 @ 15:53:35 #126
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_114532055
cablegun is de man.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_114532125
quote:
14s.gif Op zondag 22 juli 2012 15:53 schreef Scorpie het volgende:
cablegun is de man.
Nou dat zijn ongeveer de stappen tot aan het ophalen van iets uit de DB. :P
Zou er haast een hele Tutorial site mee kunnen vullen.
Het idee van dit lijstje is dat je het moet googlen. Zodat je zelf leert, naar wat je zoekt en wat je doet.
Veel dingen zul je moeten afkijken. Veel momenten zullen er zijn dat je het even niet snapt en uren in de code duikt om je fout eruit te halen.
Redacted
  zondag 22 juli 2012 @ 16:10:46 #128
242879 Onnoman
The On And Only
pi_114532567
quote:
14s.gif Op zondag 22 juli 2012 15:24 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

met mod_rewrite:
[ code verwijderd ]

met daarin de juiste ip-adressen
bedankt glowmouse..
dus ik bedoel te zeggen.. dat de index zichtbaar voor publiek maar de rest van de website niet :D klopt dat?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_114532589
Even een vraagje hier zo. Ik wil een cronjob draaien elke paar uur of elke dag, maar weet niet precies of het volgende script voldoet:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
$mysqli 
= new mysqli("localhost""user""pass""database"); 
if (
$mysqli->connect_errno) {
    echo 
"Failed to connect to MySQL: (" $mysqli->connect_errno ") " $mysqli->connect_error;
}
echo 
$mysqli->host_info "\n";

mysqli_query($mysqli"DELETE FROM table WHERE cache_date <= now() - interval 1 hour");
mysqli_query($mysqli"OPTIMIZE TABLE '" table "'");
?>

De delete line werkt en de rijen in 'table' worden gewoon verwijderd. De optimize line werkt echt niet. Ik wil enkel een tabel optimaliseren in de database (om de overhead te verwijderen die met de delete line is gemaakt) die met $mysqli wordt opgeroepen. Wat doe ik fout?
  zondag 22 juli 2012 @ 16:15:51 #130
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_114532716
is table wel gezet?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_114532722
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 16:10 schreef Onnoman het volgende:

[..]

bedankt glowmouse..
dus ik bedoel te zeggen.. dat de index zichtbaar voor publiek maar de rest van de website niet :D klopt dat?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#Letterlijk staat hier Herschrijfmotor aan.
RewriteEngine On
RewriteBase /

#als afstandadres niet gelijk is aan (ingevuld IP), zie Rule en rule zegt:
# "Pak down.html "  Als ingevuld IP dus 1.1.1.1 \ is nodig voor een escape karakter.
# Pak de pagina die opgevraagt is.
RewriteCond %{REMOTE_ADDR} !^1\.1\.1\.1
RewriteCond %{REMOTE_ADDR} !^1\.1\.1\.2
RewriteRule ^(.*)$ down.html [L]
Daarnaast als het je eigen website is. Men wil niet weten of het niet werkt of wel.
Laat het zien dat het werkt of niet. Je hebt niks aan een pagina, die laat zien dat het "Nog aan gewerkt wordt" of niet. Zo belangrijk is je website niet. :P Daar hebben je bezoekers niks aan. En google rankings al helemaal niet! Laat desnoods een blanko pagina zien! :P (tenminste als het je eerste keer is dat je aan de pagina werkt).
Redacted
  zondag 22 juli 2012 @ 16:16:54 #132
104871 remlof
Europees federalist
pi_114532758
Als ik php cronjobs schrijf gebruik ik de php-tags niet en laat het script beginnen met:

#!/usr/local/bin/php -q

De perl-manier zeg maar.
pi_114532891
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 16:11 schreef Syntix het volgende:
Even een vraagje hier zo. Ik wil een cronjob draaien elke paar uur of elke dag, maar weet niet precies of het volgende script voldoet:
[ code verwijderd ]

De delete line werkt en de rijen in 'table' worden gewoon verwijderd. De optimize line werkt echt niet. Ik wil enkel een tabel optimaliseren in de database (om de overhead te verwijderen die met de delete line is gemaakt) die met $mysqli wordt opgeroepen. Wat doe ik fout?
Simpel advies , je krijgt de echo nooit te zien als je dit als cronjob draait, probeer ipv daarvan het op te vangen in een bestand met behulp van Fopen en Fclose.
http://www.tizag.com/phpT/filewrite.php
Idee ervan is dat je een error.log bestand aanmaakt met mocht er iets fout gegaan zijn met de query kan je het daarin lezen. of error.txt wat je zelf prefereert.
Redacted
  zondag 22 juli 2012 @ 16:20:58 #134
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_114532892
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 16:11 schreef Syntix het volgende:

De optimize line werkt echt niet.
Je moet van "table" een variabele maken en deze zetten:

1
2
3
4
<?php
$table 
'mijn_tabel';
mysqli_query($mysqli"OPTIMIZE TABLE " $table);
?>

óf helemaal geen variabele gebruiken:

1
2
3
<?php
mysqli_query
($mysqli"OPTIMIZE TABLE mijn_tabel");
?>
  zondag 22 juli 2012 @ 16:22:01 #135
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_114532937
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 16:20 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Simpel advies , je krijgt de echo nooit te zien als je dit als cronjob draait, probeer ipv daarvan het op te vangen in een bestand met behulp van Fopen en Fclose.
http://www.tizag.com/phpT/filewrite.php
Idee ervan is dat je een error.log bestand aanmaakt met mocht er iets fout gegaan zijn met de query kan je het daarin lezen.
Ik vind zelf file_put_contents() makkelijker om een logfile bij te houden dan met fopen(), fwrite() en fclose() te moeten pielen.
pi_114533015
quote:
14s.gif Op zondag 22 juli 2012 16:22 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik vind zelf file_put_contents() makkelijker om een logfile bij te houden dan met fopen(), fwrite() en fclose() te moeten pielen.
Handig O+ ben zelf ook druk bezig om dit te maken dus toevallig, dat ik dit net las :9. Eroor.log incoming >:) Helaas zal het nog best een leeg log worden :o. maar dat is maar goed ook :).
Redacted
pi_114533094
quote:
2s.gif Op zondag 22 juli 2012 16:20 schreef Tijn het volgende:

[..]

Je moet van "table" een variabele maken en deze zetten:
[ code verwijderd ]

óf helemaal geen variabele gebruiken:
[ code verwijderd ]

Bedankt! Aangezien jullie toch zo snel reageren heb ik nog wel een vraagje. Ik draai nu een wamp server en probeer dit cronjob scriptje dus via de command line met php-win -f script.php of php -f script.php. Dit was ik ook van plan bij mijn VPS windows server. Wat ik nu alleen merk is dat nadat script.php klaar is en dus de rijen verwijderd zijn ook php-win.exe ermee kapt (ik heb nu 2 ".exe's" tegelijk draaien en 1 daarvan kapt en de ander draait door). Hoe komt dit? Het maakt niet uit of ik php.exe of php-win.exe draai beiden zorgen ervoor dat 1 php-win bestand ermee stopt.

Error log heb ik niet echt nodig denk ik. Zo belangrijk is het verwijderen niet. Ik zou het zelfs handmatig kunnen doen, maar een cronjob is toch wat handiger.
pi_114533310
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 16:25 schreef Syntix het volgende:
Wat ik nu alleen merk is dat nadat script.php klaar is en dus de rijen verwijderd zijn ook php-win.exe ermee kapt (ik heb nu 2 ".exe's" tegelijk draaien en 1 daarvan kapt en de ander draait door). Hoe komt dit? Het maakt niet uit of ik php.exe of php-win.exe draai beiden zorgen ervoor dat 1 php-win bestand ermee stopt.
Maakt hij er ook 1 aan als je het script of commandline opent? Want uiteindelijk zul je dit niet commandline draaien maar ergens in een omgeving waar je aangeeft wanneer het gedraait moet worden. En welk script er gedraait zal worden.

Ik weet niet of je dit op een Cpanel of wat voor interface draait maar de meeste webhosters ondersteunen zelf een cronjob paneel waarin je het kan aangeven. Mocht je dit op je eigen lamp server willen draaien zul je toch even moeten uitvogelen hoe je het als cronjob kan instellen ipv als lineair. :)
Redacted
pi_114533510
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 16:32 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Maakt hij er ook 1 aan als je het script of commandline opent? Want uiteindelijk zul je dit niet commandline draaien maar ergens in een omgeving waar je aangeeft wanneer het gedraait moet worden. En welk script er gedraait zal worden.
Ik begrijp je niet helemaal hier dus ik probeer het iets duidelijker uit te leggen. Ik draai nu script1.php en script2.php met de volgende command php-win -f scriptx.php. Ik draai php-win omdat het in de achtergrond draait en ik dus gewoon de cmd kan wegklikken. Die twee scriptjes draaien dus en nu vraag ik wederom via de command line php of php-win -f cronjob.php op zoals het script wat ik hierboven gaf. Ik begrijp idd dat als ik het via een cronjob draai op een vps dat het dan wel werkt, maar ik zou het nu liever alvast "zien" zodat ik het zooitje allemaal online kan gooien en er niet meer naar om hoef te kijken.
pi_114534003
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 16:37 schreef Syntix het volgende:

[..]

Ik begrijp je niet helemaal hier dus ik probeer het iets duidelijker uit te leggen. Ik draai nu script1.php en script2.php met de volgende command php-win -f scriptx.php. Ik draai php-win omdat het in de achtergrond draait en ik dus gewoon de cmd kan wegklikken. Die twee scriptjes draaien dus en nu vraag ik wederom via de command line php of php-win -f cronjob.php op zoals het script wat ik hierboven gaf. Ik begrijp idd dat als ik het via een cronjob draai op een vps dat het dan wel werkt, maar ik zou het nu liever alvast "zien" zodat ik het zooitje allemaal online kan gooien en er niet meer naar om hoef te kijken.
Waarom kijk je ernaar via de commandline? je kan uiteindelijk het script op compile errors testen door het via de localhost/script.php te draaien in de webbrowser en vervolgens zie je in de webbrowser of er errors zijn of niet.
Redacted
pi_114542799
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 16:51 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Waarom kijk je ernaar via de commandline? je kan uiteindelijk het script op compile errors testen door het via de localhost/script.php te draaien in de webbrowser en vervolgens zie je in de webbrowser of er errors zijn of niet.
Cronjob script is aangepast en lijkt goed te werken nu via de webbrowser. Dus bedankt! Nu alleen nog een goed mysql backup script vinden.
  zondag 22 juli 2012 @ 21:12:56 #142
380160 Monedita
it means small coin in spanish
pi_114543581
quote:
14s.gif Op zondag 22 juli 2012 15:25 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je wilt met 1 ding beginnen? Begin met een database opzetten en daar gegevens in en uit halen en aanpassen.
Database opzetten kan ik wel, okay dus beginnen met losse scriptjes die dat soort opdrachten kunnen uitvoeren. Thanks

quote:
14s.gif Op zondag 22 juli 2012 15:33 schreef remlof het volgende:
Dat lijkt mij ook een hele goeie start. AJAX snel onder de knie krijgen is ook wel een pre tegenwoordig.
AJAX zal ik op de lijst zetten en bestuderen, dankjewel

quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 15:51 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Mij lijkt dit voor een beginner soms nog best ver.

Simpele stappen om te beginnen met PHP te programmeren:
1. installeer Xampp (Aangeraden is het te installeren als service).
http://nl.wikipedia.org/wiki/XAMPP (Wat is Xampp?)
2. Check of het draait (xampp control panel ) Apache en Phpmyadmin zouden aan moeten staan na installeren.
3. "C:\Xampp\htdocs\" (of waar xampp/htdocs ook staat) Maar waar je php bestanden kunt neerzetten in de map htdocs. leeg de hele map maar verwijder de folder niet.
4. Stop hier een bestand in genaamd test.php
5. Vul het met wat simpele php Als voorkeur raad ik aan <?php echo "hello world" ?>
6. en test of het werkt, door naar localhost/test.php te gaan in je webbrowser. Localhost is je xampp webhost en simuleert een webserver en kan gebruikt worden om bvb op je eigen pc een webserver te draaien.

Van deze basis kan je alle kanten op :). Vele tutorials volgen en begrijpen waar het naartoe leidt met php. PRE is een basis van html / CSS. Want dat blijf je altijd houden.

Mijn advies is van boven af aan beginnen met:
- $variabelen (wat zijn ze en waarom? )
- If else . (zoek een simpele rekensom met if else en stop bij beide een echo om te testen of het werkt. Maakt statisch 2 - 3 variabelen aan en reken een som ermee uit als iets kleiner is dan 100 en groter is dan 100 gebasseerd hierop een ander antwoord).
- For loops.
- For each loops.
- Arrays ( maak een arrays met 8 random nummers en sorteer ze van laag naar hoog met behulp van een functie )
- Switch (Wat zijn ze en hoe zijn ze nuttig? )
- Rekenen in php. (Ik heb 8 bomen en elke boom maakt 40 planken , maak een functie die terug geeft hoeveel planken ik krijg bij invoer van Boom en hoeveelheid planken die je terug krijgt , afgerond op integer en overvloed terugkerend met behulp van modulo (Wat is modulo? ) ).
- Functies uit testen
- Includes (Wat zijn ze en waarom zijn ze handig?)
- Maak een formulier. Zoals je normaal ook op een dynamische webpagina ziet. Vul alles in en kijk hoe je de gegevens kunt terug echo'en met wat je hebt ingevuld (Hint: $_POST of $_GET)
Tip: $_POST en $_GET zul je met hoofdletters moeten schrijven of hij pakt/vindt het niet.
- Wanneer gebruik je $_POST en wanneer $_GET?
- Phpmyadmin verkennen (groot programma voor de eerste keer binnen xampp) Localhost/phpmyadmin
- Data uit een Tabel van de Database server te halen (Eerste SQL Select * from table)
- Data opslaan in een tabel. (insert into table )
- Data verwijderen uit een tabel (delete from table)
- Connectie maken in php.
:o Dankje _O_ O+
Super bedankt voor je tijd en moeite om dit op een rij te zetten, ook voor je behulpzame pm !
Ik ga hier lekker mee aan de slag, ik heb je aanbevolen programma al binnen :)
  zondag 22 juli 2012 @ 21:20:50 #143
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_114543959
Hoe kan ik mijn php bestanden in htdocs map ontoegankelijk maken voor pc's op hetzelfde netwerk?

Als ik nu op een andere pc in hetzelfde netwerk mijn ip adres invoer gevolgd door de map waarin mijn php bestanden zitten en eventueel gevolgd door een php bestand invoer, dan hebben mensen gewoon toegang.

Hoe beveilig ik dit?
pi_114549449
De inhoud van PHP-bestanden is nooit te bekijken. Alleen de output.
  zondag 22 juli 2012 @ 23:24:28 #145
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_114549815
quote:
14s.gif Op zondag 22 juli 2012 23:17 schreef KomtTijd... het volgende:
De inhoud van PHP-bestanden is nooit te bekijken. Alleen de output.
Ja klopt, met de output kun je gegevens in mijn database zetten, dat wil ik vermijden.
  zondag 22 juli 2012 @ 23:31:53 #146
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_114550223
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 23 juli 2012 @ 10:37:35 #147
242879 Onnoman
The On And Only
pi_114558864
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 16:15 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

Daarnaast als het je eigen website is. Men wil niet weten of het niet werkt of wel.
Laat het zien dat het werkt of niet. Je hebt niks aan een pagina, die laat zien dat het "Nog aan gewerkt wordt" of niet. Zo belangrijk is je website niet. :P Daar hebben je bezoekers niks aan. En google rankings al helemaal niet! Laat desnoods een blanko pagina zien! :P (tenminste als het je eerste keer is dat je aan de pagina werkt).
ha.. dus nu heb ik een maintenance pagina met een afbeelding in die dus op een andere locatie zit.. hoe krijg je die toegang vervolgens?

met je opmerking ben ik trouwens niet mee eens.. ik ben namelijk de website aan het bouwen, maar mijn klant wil toch graag dat er alvast wat basis informatie staat met een emailadres en telefoonnummer...

dus bedankt voor het meedenken heur :D
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  maandag 23 juli 2012 @ 17:17:14 #148
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_114570286
Hoe kan ik in php op de juiste manier een functie aanroepen als een button geklikt wordt?

Ik begrijp dat php serverside is.

Maar stel voor je hebt een knop met value='zeg hallo!'

Verder heb je de volgende functie:
1
2
3
4
5
6
<?php
function zegHallo()
{
 echo 
'Hallo!';
}
?>

Hoe kan men met php op de juiste manier bij het drukken van de knop de functio zegHallo() aanroepen?

Nu lijkt het dat ik telkens omwegen moet die eigenlijk niet horen om met een knop een functie aan te roepen.

Hoe wordt dit in praktijk gedaan?

Verder krijg ik bij de volgende stuk code de foutmelding "Parse error: syntax error, unexpected '' (T_ENCAPSED_AND_WHITESPACE), expecting identifier (T_STRING) or variable (T_VARIABLE) or number (T_NUM_STRING) in"

1echo "<form action='<?php=$_SERVER['PHP_SELF'];?>' method=post>";

Hoe komt dit?
pi_114570363
...in de praktijk doe je dat met javascript.
  maandag 23 juli 2012 @ 17:20:52 #150
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_114570407
quote:
14s.gif Op maandag 23 juli 2012 17:19 schreef KomtTijd... het volgende:
...in de praktijk doe je dat met javascript.
Dus in een onClick van een button roep je javascript die vervolgens voor je de functie zegHallo(); aanroept?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')