abonnement Unibet Coolblue
pi_113400557
Er zijn al aardig wat draadjes met dit ondwerwerp,

Ik heb op dit moment in een hoek van onze kamer een "goedkoop" bureau staan met redelijk duur apple spul er op.
Dus dat bureau doet nog al afbreuk aan Steve Jobs zijn jarenlange inspanning :)

Nu wil ik een dergelijke situatie creëren:


Voor het blad heb ik ongeveer de volgende afmeting in gedachten:
110cm x 60cm x 10cm (hoogte is nader te bepalen)

Waarbij dus geen poten gebruikt worden maar het bureau "zweeft".
het enige waar dit bureau op kan rusten zijn een binnen- en buitenmuur.
Bij de binnenmuur kan ik aan de andere kant komen (voorraadkast).

Het groene en gele 'gebeuren' zal (waarschijnlijk) geschilderd MDF materiaal worden (nee niet geel en groen).

Waarom een geel blok ervoor zeg je? Nou dan kan ik daar mooi mijn kabels en (denk ik) de dragende structuur wegwerken en led verlichting hier-en-daar plaatsen.

Nu mijn vraag, hoe kan ik de draagstructuur opzetten?
zodat: 1) Hij genoeg gewicht kan dragen (iMac, wat rand apparatuur, "mijn" armen en (soms) 2 katten 2) De draagstructuur niet (of nauwelijks) zichtbaar is

Wat ik eigenlijk benieuwd naar ben, is hoe het blad zodanig bevestigd moet worden dat het niet gaat doorzakken (of erger).
pi_113400795
ik het het met draadeindes gedaan die in de muur zitten. Dat zakt wel iets door als je er met je volle gewicht op leunt, en bij mij staat er ook geen computer oid op..
Je kan het beste een stalen frame laten lassen en dat in de muur door laten lopen en aan de andere kant fixeren.. Het licht er ook aan waar je de bevestiging kwijt wilt. Wil je er helemaal niets van zien dan moet je de muur ingaan, je kan ook aan de onderkant van het blad tegen de muur 5 a 10 cm gebruiken om het blad op te bevestigen.
pi_113401113
quote:
5s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 09:17 schreef KolNedra het volgende:
Voor het blad heb ik ongeveer de volgende afmeting in gedachten:
110cm x 60cm x 10cm (hoogte is nader te bepalen)
Die dikte zou ik nog eens serieus over nadenken. Dat gaat je een behoorlijk ergonomische uitdaging opleveren.

Een bureau wil je zo dun mogelijk hebben om te zorgen dat het afstandsverschil tussen je kniën en je onderarmen zo klein mogelijk is. Dat maakt "zwevend ophangen" ook meteen erg lastig.
pi_113401149
Iets met beugels aan de muur??
IN de muur bevestigen lijkt me niet handig...succes!

Wordt vast heel mooi :Y
pi_113401354
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 09:42 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Die dikte zou ik nog eens serieus over nadenken...
Punt. 10cm is wellicht overdreven. Het is meer dat ik een "kleine" uitsparing wil om "rommel" in te bewaren. Clean-desk-policy

quote:
12s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 09:27 schreef cracktor het volgende:
ik het het met draadeindes gedaan die in de muur zitten...
Ik kwam jouw topic ook tegen inderdaad. Lijkt redelijk op mijn situatie, behalve dat ik mijn iMac op het bureau heb staan. Maar deze staat uiteraard niet in de hoek, wat dus voor relatief weinig belasting zorgt.

Ik dacht zelf ook al aan een frame, daarom dacht ik aan de gele ombouw om de draagstructuur onzichtbaar te maken en wellicht voorzien van LED verlichting, net zoals mijn tv om dit 'door-te-trekken'

[ Bericht 52% gewijzigd door KolNedra op 26-06-2012 10:02:04 ]
pi_113401687
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 09:44 schreef houtjes het volgende:
Iets met beugels aan de muur??
IN de muur bevestigen lijkt me niet handig...succes!

Wordt vast heel mooi :Y
En waarom zou in of door de muur niet handig zijn?
Met wat ophangbeugeltjes kom je er niet hoor :X
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_113403543
Keilbouten in de muur en met een M10 draadeinde van voldoende lengte (= diepte bureau), vastzetten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_113406125
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 09:52 schreef KolNedra het volgende:
Punt. 10cm is wellicht overdreven. Het is meer dat ik een "kleine" uitsparing wil om "rommel" in te bewaren. Clean-desk-policy
Wat je zou kunnen doen is links en rechts zo'n uitsparing en in het midden, waar je zit, alleen een blad. Dat levert je zowel de uitsparing (en de ruimte om het ding te bevestigen) als een stuk ruimte waar je fatsoenlijk aan je bureau kunt zitten.
pi_113417435
Triplex in plaats van MDF gebruiken.
Gebruik een lat op de buitenmuur en schroef daar vervolgens je blad aan.
pi_113432903
Eigenlijk zou je net zo'n constructie moeten hebben zoals bij een zwevend toilet, zulke constructies kunnen nog best wat draag gewicht hebben (pot + persoon).


Uit een oud topic over draagkracht van zwevende toiletten een quote van Vonkie:
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2008 18:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Van de website van Geberit inbouwreservoirs :s)

Hoe sterk moeten de achterwand en vloer zijn om een Duofix wandcloset element te bevestigen?
Het Duofix wandcloset element is een zelfdragend element. Dat wil zeggen dat alle krachten via het element naar de bouwkundige constructie geleid worden. (vloer en achterwand).

Een wandcloset element wordt getest met 400 kg belasting.
De vloer moet een belasting kunnen doorstaan van 5 N/mm2.(200 kg per poot) De achterwand wordt belast met trekkrachten van maximaal 85 kg per bevestigingspunt.

Je kunt er bij wijze van spreken met twee man boven op gaan staan; mits de pot goed gemonteerd is natuurlkijk *O*
Ook bekend onder de user Pseik-O.
Mijn oude verbouwingstopic (Pseik-O's verbouwing van maisonette woning).
pi_113442813
Mijn gedachten:
- 10cm dik blad is inderdaad teveel. Mijn blad hangt bovenkant op 80cm. 6,5cm daaronder hangt een tweede blad voor wat papieren.
- 60cm diepte is niet veel. Ik heb 75cm en als ik een beetje onderuit zit kom ik met mijn voeten tegen de achterwand. Wellicht kan je het gele blok een stuk boven de vloer laten beginnen?
- Als onderconstructie zou ik een stalen U nemen en dan met de twee uiteinden tegen de achterwand aan. Daaraan kan je een lekker grote schetsplaat (laten) maken en die met een stel bouten aan je muur vast. Mits die muur sterk genoeg is natuurlijk. Als extra zou je dan nog door één steel van de U die gelijk ligt met de zijwand nog een bout kunnen jassen. Flinke kat die daar doorheen zakt.
pi_113446524
Aan 1 zijde heb je sowieso al een muur lopen (rechts), dus daar kun je (en moet je) die gewoon vastzetten.

Dat dikteverschil kun je opvangen door je bureaublad als een liggende L te maken (naar rechts). Aan die dunne kant zet je deze dus vast aan de rechtermuur, en aan de linkerkant, waar je blad dikker is, kun je deze dus met behulp van bouten onder en boven vastzetten.
pi_113447012
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 22:14 schreef PseikO.net het volgende:
Eigenlijk zou je net zo'n constructie moeten hebben zoals bij een zwevend toilet, zulke constructies kunnen nog best wat draag gewicht hebben (pot + persoon).
[ afbeelding ]

Uit een oud topic over draagkracht van zwevende toiletten een quote van Vonkie:

[..]

Dat zou dus betekenen dat je een heel dik blad moet maken wil je van dit principe gebruik maken.
  woensdag 27 juni 2012 @ 08:41:28 #14
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_113447477
het kan ook met de constructie die TS aangeeft bij een dubbel blad met bergruimte.

TS wil ook een valse wand voor de kabels.
Tegen de echte muur komt een balkje horizontaal. Het dubbele werkblad loopt dan door tot aan de echte muur exact onder dat balkje. Vervolgens komt er een vals wand voor die ook enige sterkte heeft.

Je krijgt dan een soort " arm". Het blad " balanceert dan eigenlijk op de valse wand onder het blad en het horizontale balkje dat tegen de muur zelf aan zit voorkomt dat het gaat kieperen.

Heb ff geen zin om een tekening te maken..
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_113447631
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 08:41 schreef klusfoobje het volgende:
het kan ook met de constructie die TS aangeeft bij een dubbel blad met bergruimte.

TS wil ook een valse wand voor de kabels.
Tegen de echte muur komt een balkje horizontaal. Het dubbele werkblad loopt dan door tot aan de echte muur exact onder dat balkje. Vervolgens komt er een vals wand voor die ook enige sterkte heeft.

Je krijgt dan een soort " arm". Het blad " balanceert dan eigenlijk op de valse wand onder het blad en het horizontale balkje dat tegen de muur zelf aan zit voorkomt dat het gaat kieperen.

Heb ff geen zin om een tekening te maken..
Klopt, alleen hoe groter het verschil in hoogte tussen de verankering en het steunpunt hoe meer je gebruik maakt van dit principe.
  woensdag 27 juni 2012 @ 17:44:44 #16
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_113469261
hoe meer het verschil in hoogte ? Dat maakt toch niet uit ? Al maakt hij bij wijze van spreken dat blad 30 cm dik, de arm veranderd niet.
Het belangrijkste is de stevigheid van die valse wand onder het werkblad.

het grote voordeel van deze constructie is dat je eigenlijk alleen nog krachten hebt die of omhoog of omlaag werken. Zou je het aan de muur maken obv een frame dan heb je allen neerwaartse krachten en die zijn dan ook nog eens aan de hoge kant.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_113473951
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 22:14 schreef PseikO.net het volgende:
Eigenlijk zou je net zo'n constructie moeten hebben zoals bij een zwevend toilet, zulke constructies kunnen nog best wat draag gewicht hebben (pot + persoon).
[ afbeelding ]

Uit een oud topic over draagkracht van zwevende toiletten een quote van Vonkie:

[..]

Zal zo'n inbouwresevoir constructie wel werken met een bureau waar veel meer kracht op de de uiteinden komt (hefboom) dan op een toilet waar het zwaartepunt vrij dicht bij de muur zit? Lijkt mij dat het schroefdraad op een gegeven moment door gaat buigen bij het bureau
pi_113475113
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 00:42 schreef _mido het volgende:
- Als onderconstructie zou ik een stalen U nemen en dan met de twee uiteinden tegen de achterwand aan. Daaraan kan je een lekker grote schetsplaat (laten) maken en die met een stel bouten aan je muur vast.
Dit is helemaal de goede methode; vergeet al die andere oplossingen met draadeinde etc. M.b.v. een 40 x 40 x 3 mm stalen kokerprofiel (gewoon een stuk recht, niet in U vorm) met een schetsplaat 100 x 100 en 4 keilbouten aan de muur monteren. Vergelijk 't met de ophangbeugel van een expansievat; daar zit ook een flinke arm aan met het gewicht van het expanssievat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_113480140
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 08:41 schreef klusfoobje het volgende:
het kan ook met de constructie die TS aangeeft bij een dubbel blad met bergruimte.

TS wil ook een valse wand voor de kabels.
Tegen de echte muur komt een balkje horizontaal. Het dubbele werkblad loopt dan door tot aan de echte muur exact onder dat balkje. Vervolgens komt er een vals wand voor die ook enige sterkte heeft.

Je krijgt dan een soort " arm". Het blad " balanceert dan eigenlijk op de valse wand onder het blad en het horizontale balkje dat tegen de muur zelf aan zit voorkomt dat het gaat kieperen.

Heb ff geen zin om een tekening te maken..
Dat betekent dus dat het blad óók rust op de onderkant van die valse wand en de bovenkant ervoor zorgt (door eventueel het te verzwaren) dat hij niet kiepert. Ik denk als je dat combineert met een langwerpig hoekprofiel aan de korte zijde van het blad. En ook nog een acceptabel aantal draadeinden die aan de lange zijde door de muur gaan om het blad te dragen. Dan moet dat wel voldoende zijn, lijkt me...
  donderdag 28 juni 2012 @ 00:14:12 #20
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_113494151
De methode die Blomke beschrijft, met alle respect, die gaat het niet worden nie.

De arm die je dan krijgt is echt veeel te groot. Een blad is ongeveer 60 cm diep. Er komt een monitor op te staan, 4-5 kilo ? je rust er met de armen op, 10-15 kg druk en juist op de uiteindes. Je staat er een keer op de leunen met je gewicht omdat je een A4tje leest..

De krachten die op de bevestiging komen bij de muur zijn dan echt enorm. Het gaat echt knikken bij de muur, of je muur begint te brokkelen/barstjes op den duur. Je blad zal echt niet lang exact haaks tov de muur blijven hangen maar laat langzamerhand het kopje hangen so2speak.
Vergeet namelijk niet dat die metalen dragers zelf ook eea wegen.
Probeer voor de grap eens een tafelpoot aan het uiteinde vast te pakken en dan recht naar voren te laten wijzen. Kost behoorlijk wat kracht he ? en laat dan iemand een kijken hoe weinig kracht het kost om diezelfde tafelpoot die jij met moeite horizontaal hout aan het andere einde omlaag te duwen..


De wc methode is een prima optie. Je hebt dan net als de methode van blomke het draaipunt strak tegen de muur, maar er word ook tegen de muur steungevonden aan de onderkant.

Mijn eigen methode brengt het draaipunt van de muur af waardoor de krachten dalen en tevens worden de krachten verdeeld en deels opgeheven tov elkaar doordat ze tegengesteld werken en exact omhoog en omlaag gaan.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_113528690
Ik zou je Imac ophangen aan het gele gedeelte. Dat scheelt al iets aan gewicht en het is mooier.
pi_113541581
Maak hem precies zoals je getekend hebt. Dus het bureaublad tegen de originele binnenmuren en de valse wand tegen het blad aanwerken. Doe aan de binnenmuur hier en daar aan de boven en onderkant een hoekblik of een hoeklijn. Maak tot ongeveer 30 cm voor het einde een soort raamwerk van mdf in het bureaublad. Sla voor ongeveer 5 cm voor het einde een slagplug in de buitenmuur en er gebeurd niks meer met je bureau. Vergeet alle moeilijke dingen hierboven. Hang toiletten zijn namelijk nogal prijzig :Y
  vrijdag 29 juni 2012 @ 08:12:32 #23
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_113545213
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 00:43 schreef BennoDeBever het volgende:
Maak hem precies zoals je getekend hebt. Dus het bureaublad tegen de originele binnenmuren en de valse wand tegen het blad aanwerken. Doe aan de binnenmuur hier en daar aan de boven en onderkant een hoekblik of een hoeklijn. Maak tot ongeveer 30 cm voor het einde een soort raamwerk van mdf in het bureaublad. Sla voor ongeveer 5 cm voor het einde een slagplug in de buitenmuur en er gebeurd niks meer met je bureau. Vergeet alle moeilijke dingen hierboven. Hang toiletten zijn namelijk nogal prijzig :Y
en ook een stuk stijver dan mdf.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_113545284
Zo'n hangtoiletframe in elkaar laten lassen kost je ook de kop niet. Ik denk dat alles met alleen hout niet stevig genoeg is. Het gaat niet om de computer of om even voorover leunen, maar vroeg of laat leunt iemand er tegenop of gaat half op het blad zitten.

Je kunt wel zeggen 'ik doe voorzichtig', maar je staat even met iemand te praten, let even niet op, telefoon gaat etc, en voor je het weet ligt er iemand met blad en al op de grond.

edit: waarom laat je geen rechthoekig RVS raamwerk maken als buitenrand voor het blad? Dat kun je heel erg stevig in de muren vastschroeven en het ziet er strak uit.

[ Bericht 8% gewijzigd door CafeRoker op 29-06-2012 16:06:19 ]
pi_113557279
Misschien toch eens je design overdenken TS.

Dit vind ik zelf wel aardig, jammer dat ik niets van Apple heb.



Kattenspul kan bovenop.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')