Dat is dus niet waar. Diablo 3 doet het niet op Linux omdat Wine toevallig goed werkt; het draait op Linux omdat de Diablo 3 devs naast voor Windows, ook voor Wine hebben ontwikkeld.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 00:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Die games zijn geen applicaties voor Linux, dát is het hele probleem.
Voor gebruikers is Wine geniaal, want het geeft ze toegang tot een rijk aanbod aan applicaties die ze anders niet hadden kunnen gebruiken. Daar heb ik natuurlijk ook niks op tegen.
Het probleem is dat die applicaties eigenlijk voor een ander platform ontwikkeld zijn. Het resultaat is dus dat er native veel minder applicaties worden ontwikkeld dan wanneer een oplossing als Wine niet beschikbaar zou zijn.
Uiteindelijk zorgt Wine ervoor dat Linux aantrekkelijk is voor ex-Windowsgebruikers, maar het draagt imho niet erg bij aan het zorgen voor een gezonder Linux ecosysteem.
Dat is dus niet waar. Diablo 3 doet het op Linux niet omdat Wine toevallig goed werkt; het draait op Linux omdat de Diablo 3 devs naast voor Windows, ook voor Wine hebben ontwikkeld.quote:Op donderdag 12 juli 2012 13:35 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar. Diablo 3 doet het niet op Linux omdat Wine toevallig goed werkt; het draait op Linux omdat de Diablo 3 devs naast voor Windows, ook voor Wine hebben ontwikkeld.
Heb je nog een bron, of zal ik deze onzin maar gelijk even richting /dev/null sturen?quote:Op donderdag 12 juli 2012 13:56 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar. Diablo 3 doet het op Linux niet omdat Wine toevallig goed werkt; het draait op Linux omdat de Diablo 3 devs naast voor Windows, ook voor Wine hebben ontwikkeld.
Nee, het klopt precies. Er is geen Linux-versie van Diablo III omdat ze de Windows-versie ook compatible met Wine hebben gemaakt. Het bestaan van Wine heeft er dus voor gezorgd dat Linux-gebruikers de game kunnen spelen, zonder dat er een Linux-versie van de game is ontwikkeld.quote:Op donderdag 12 juli 2012 14:29 schreef Daeron het volgende:
[..]
Heb je nog een bron, of zal ik deze onzin maar gelijk even richting /dev/null sturen?
De hele schijf chmod 777?quote:Op donderdag 12 juli 2012 14:47 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik heb hier een externe harde schijf geformatteerd met ext3 of ext4. Ik sleep deze naar verschillende computers maar het probleem is dat ik niet op al die computers de juiste userid heb. Oftewel, de schijf is alleen leesbaar voor user met uid=1000, en elke keer als ik een uid>1000 heb moet ik hem eerst helemaal chown'en en dan pas kan ik er wat mee doen. Gedoe. Hoe regel ik dat beter?
Blijkbaar omhelst het nog redelijk wat stappen om het werkend te krijgen:quote:Op donderdag 12 juli 2012 15:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, het klopt precies. Er is geen Linux-versie van Diablo III omdat ze de Windows-versie ook compatible met Wine hebben gemaakt. Het bestaan van Wine heeft er dus voor gezorgd dat Linux-gebruikers de game kunnen spelen, zonder dat er een Linux-versie van de game is ontwikkeld.
Dat is precies het effect wat Wine heeft op het Linux ecosysteem.
Nee, want dat kost ze alleen maar geld.quote:Op donderdag 12 juli 2012 15:59 schreef KomtTijd... het volgende:
Allemaal redenen waarom het beter is als ze gewoon een native linux-versie ontwikkelen.
stuur maar naar /dev/null ik heb null verstand van Diablo of Wine.quote:Op donderdag 12 juli 2012 14:29 schreef Daeron het volgende:
[..]
Heb je nog een bron, of zal ik deze onzin maar gelijk even richting /dev/null sturen?
Dan geef je de source vrij, heeft binnen de kortste keren iemand het gratis voor je gecompiled.quote:Op donderdag 12 juli 2012 18:55 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Nee, want dat kost ze alleen maar geld.
Waarom zouden commerciële games niet open source kunnen zijn? Zeker een multiplayer game als Diablo is alsnog makkelijk te monitzen door alleen betalende klanten op de server toe te laten.quote:
Omdat ik dan ook een nieuwe MMORPG kan beginnen. Met een beetje realiteitszin kun je best wel bedenken dat bedrijven niet drie of meer jaar werken aan het krijgen van een edge over concurrenten, om vervolgens die edge gratis weg te geven.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 21:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom zouden commerciële games niet open source kunnen zijn? Zeker een multiplayer game als Diablo is alsnog makkelijk te monitzen door alleen betalende klanten op de server toe te laten.
De "edge" van een game zit niet in de source code, het zit in de content. Een game is tof vanwege de quests, de characters, de monsters, de wapens, de levels, de verhaallijnen etc. Niet vanwege het programma zelf.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 23:11 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Omdat ik dan ook een nieuwe MMORPG kan beginnen. Met een beetje realiteitszin kun je best wel bedenken dat bedrijven niet drie of meer jaar werken aan het krijgen van een edge over concurrenten, om vervolgens die edge gratis weg te geven.
Je hebt een punt maar maakt desondanks nog steeds een absurde onderschatting. Ook is het eigenlijk alleen een weerlegging van het argument want je kan hetzelfde spel spelen met OS textures en public licensed verhaallijnen. Geen enkele bakker geeft zomaar gratis brood weg; eerst moet het brood nagenoeg gratis te maken zijn.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 23:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
De "edge" van een game zit niet in de source code, het zit in de content. Een game is tof vanwege de quests, de characters, de monsters, de wapens, de levels, de verhaallijnen etc. Niet vanwege het programma zelf.
Als de source van Diablo III morgen op internet kwam te staan, dan kon je niet opeens ook een toffe dungeon crawler maken zonder daar onwijs veel moeite in te steken.
Je punt is wel duidelijk, maar het is complete onzin.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 23:35 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Je hebt een punt maar maakt desondanks nog steeds een absurde onderschatting. Ook is het eigenlijk alleen een weerlegging van het argument want je kan hetzelfde spel spelen met OS textures en public licensed verhaallijnen. Geen enkele bakker geeft zomaar gratis brood weg; eerst moet het brood nagenoeg gratis te maken zijn.
Ik kap er nu overigens wel mee, als mijn punt nu nog niet duidelijk is zal dat het ook nooit worden.
Wie heeft het over gratis?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:27 schreef trancethrust het volgende:
Dat iedereen brood kan maken betekent nog niet dat het brood dan maar gratis mag zijn, dat is nu net precies het punt. Jezus.
Daeron reageert opquote:
quote:Op vrijdag 13 juli 2012 23:35 schreef trancethrust het volgende:
...
Geen enkele bakker geeft zomaar gratis brood weg; eerst moet het brood nagenoeg gratis te maken zijn.
...
En jij leest niet.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:37 schreef Tijn het volgende:
...
Voor de content en toegang tot de servers zou net zoveel geld gevraagd kunnen worden als nu. Juist bij een game betekent open source niet dat er niks te verdienen valt voor de developer.
daeron zegt daarmee dat open source niet hoeft te betekenen dat iets gratis. Brood is namelijk open source en toch valt er geld te verdienen met het verkopen van brood. Met software is het net zo.quote:
ik zeg alleen hoe Diablo III open en toch betaald zou kunnen zijn. Dat jij dat niet wil geloven is een meningsverschil waar we niet zo makkelijk uit kunnen komen, aangezien geen enkele grote developer het nog heeft aangedurfd om de source van een nieuwe game vrij te geven. Ik denk dus alleen maar dat het anders kan en jij blijkbaar niet, maar ik heb net zo weinig bewijs voor mijn stelling als jij voor de jouwe.quote:En jij leest niet.
Brood is niet OS, het recept is OS. Netzoals nu programmeerkennis OS is, maar programmeercode niet. Jij leest overduidelijk niet aangezienquote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
daeron zegt daarmee dat open source niet hoeft te betekenen dat iets gratis. Brood is namelijk open source en toch valt er geld te verdienen met het verkopen van brood. Met software is het net zo.
[..]
ik zeg alleen hoe Diablo III open en toch betaald zou kunnen zijn. Dat jij dat niet wil geloven is een meningsverschil waar we niet zo makkelijk uit kunnen komen, aangezien geen enkele grote developer het nog heeft aangedurfd om de source van een nieuwe game vrij te geven. Ik denk dus alleen maar dat het anders kan en jij blijkbaar niet, maar ik heb net zo weinig bewijs voor mijn stelling als jij voor de jouwe.
Waarop voor de rest niets op tegen wordt aangebracht in de zin van argumenten, behalve dan 'dat het kan'. Dat het nergens op slaat om dat ook daadwerkelijk te doen wordt door jullie compleet genegeerd, en een manier waarop het wel verwezenlijkt kan worden wordt afgekeurd vanwege `iew, Windows'. Triest en kinderachtig.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 23:11 schreef trancethrust het volgende:
...
OS games zijn best mogelijk maar die hoef je echt niet te verwachten van established gamebedrijven-- dat is gewoon zelfmoord. Netzoals het voor die bedrijven SM is om voor <1% meer marktaandeel een aparte linux variant van hun laatste game te ontwikkelen
...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |