abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_115866820
Piet?? Bij mijn ouders in de tuin staan deze dingen. Maar ze kunnen er niks mee omdat ze zo bok en bok hard zijn, ook behandelen als gewone stoofperen geeft nou niet een geweldig resultaat. Heb jij nog een recept?

  woensdag 22 augustus 2012 @ 14:50:19 #177
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115866927
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:39 schreef Quantic het volgende:
Vanavond heb ik een voetbal wedstrijd en ik ga voor een paar gasten uit mijn team koken. Nu ben ik van plan om echt " Powerfood " voor die gasten te gaan maken alleen ben ik een beetje inspiratieloos. Heeft iemand een goede tip voor me? Ik zat zelf te denken aan een lekkere pasta carbonara oid. :)
Wat ikzelf altijd wel makkelijk vind om te maken in grotere hoeveelheden is spinazie-macaroni met boursin.

quote:
3-4 personen

Ingrediënten:
2 uien
2 teentjes knoflook (gesneden of geperst)
500Gr. gehakt of kip
1 pak diepvriesspinazie (gehakte- of bladspinazie, of meteen gehakte spinazie met boursin (maar dan is een beetje extra boursin wel lekker)
macaroni (of fusili/schelpjes)
80 gram boursin
Evt. spekjes
gemalen peper
gemalen kaas

Bereiding
Kook de pasta
Fruit de uien tot ze glazig zijn en doe dan de gesneden knoflook erbij, laat nog eventjes fruiten.
Bak het gehakt (of de kip (kip even snel bakken tot het wit is en dan het vuur op z'n laagst zetten voor de kip gaar is zorgt voor heerlijk malse kip)
Doe de diepvriesspinazie erbij en roer het goed door.
Boursin naar smaak erbij, als je spinazie met boursin hebt gekozen hoef je niet het hele pakje erbij te doen
Pasta als het klaar is afgieten en bij de spinazie doen.
Beetje kaas erdoor (naar smaak) en beetje peper erboven malen (ook naar smaak)
Het hele mengsel in een ovenvaste schaal doen, beetje kaas erover en nog een minuutje of 10 gratineren in de oven.. klaar!

Ter variatie kan je er ook nog gebakken spekjes in doen, dit doe je dan in de pan als de kip/gehakt gebakken is.
Met champignons kan ook, ook weer nadat de kip/gehakt gebakken is in de pan doen.
En mocht je geen vlees willen eten kan je dat ook vervangen voor zalm of walnoten.

goedkoop gerecht, erg makkelijk klaar te maken en je hebt genoeg voor 3-4 personen.
Gratineren hoeft trouwens niet persé, vind het zelf wel lekker om wel te doen.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 14:51:14 #178
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115866956
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 14:47 schreef DrukVout het volgende:
Piet?? Bij mijn ouders in de tuin staan deze dingen. Maar ze kunnen er niks mee omdat ze zo bok en bok hard zijn, ook behandelen als gewone stoofperen geeft nou niet een geweldig resultaat. Heb jij nog een recept?

[ afbeelding ]
Dit zijn kweeperen.
Je kan daar een gelei mee maken
http://www.houtwal.be/vak(...)-gelei-confituur.htm
Of een soort zachte winegums
Een heel oud recept
http://www.kookhistorie.nl/index.htm
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 14:52:18 #179
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115866992
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:39 schreef Quantic het volgende:
Vanavond heb ik een voetbal wedstrijd en ik ga voor een paar gasten uit mijn team koken. Nu ben ik van plan om echt " Powerfood " voor die gasten te gaan maken alleen ben ik een beetje inspiratieloos. Heeft iemand een goede tip voor me? Ik zat zelf te denken aan een lekkere pasta carbonara oid. :)
Sorry
Heb deze gemist, is denk ik niet meer actueel?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 14:53:40 #180
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115867048
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 14:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sorry
Heb deze gemist, is denk ik niet meer actueel?
Hmm , ik zie nu ook pas dat het vorige week was gepost.. :o
pi_115867232
Piet, ik heb tomaten doorgaans ongeveer 2 weken in de vensterbank liggen voor gebruik. Nou was het was erg zonnig en warm de laatste tijd en een paar waren al overrijp qua uiterlijk, ik dacht laat ik eens eentje zo proeven voor ik ze verwarm, zo'n romatomaat, en die smaakte gewoon naar pruim eigenlijk.

Dat zouden meer mensen moeten doen dan zouden ze het geen groente meer noemen, maar aangezien de maaltijd sowieso niet zo geslaagd was is mijn vraag of deze te ver heen waren voor warme bereiding of dat dat nog lekker is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 15:05:13 #182
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115867430
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 14:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Piet, ik heb tomaten doorgaans ongeveer 2 weken in de vensterbank liggen voor gebruik. Nou was het was erg zonnig en warm de laatste tijd en een paar waren al overrijp qua uiterlijk, ik dacht laat ik eens eentje zo proeven voor ik ze verwarm, zo'n romatomaat, en die smaakte gewoon naar pruim eigenlijk.

Dat zouden meer mensen moeten doen dan zouden ze het geen groente meer noemen, maar aangezien de maaltijd sowieso niet zo geslaagd was is mijn vraag of deze te ver heen waren voor warme bereiding of dat dat nog lekker is.
Ik doe dat ook altijd, heb altijd een paar pond liggen op een zuidelijke vensterbank. Als ze te rijp worden maak ik er altijd (een bijzonder smakelijke) tomatensoep van.
Wat ik, op aanraden van mijn zus, binnenkort is ga proberen is er sap van maken, daar druivensuiker bij en er dan ijs van maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115867696
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik doe dat ook altijd, heb altijd een paar pond liggen op een zuidelijke vensterbank. Als ze te rijp worden maak ik er altijd (een bijzonder smakelijke) tomatensoep van.
Wat ik, op aanraden van mijn zus, binnenkort is ga proberen is er sap van maken, daar druivensuiker bij en er dan ijs van maken.
Je schijnt ook er kleurloos sap van te kunnen trekken, als een consommé zeg maar, en dat zou dan ideaal zijn voor legendarisch tomatenijs. Maar de techniek daarvoor weet ik niet, dat zou je even op moeten zoeken.

Ik haal ze meestal per 6 en fifo ze op de vensterbank. Maar als ze naar pruimen smaken, en binnenin ook al voorzichtig een plantje aan het maken zijn, dan zijn te rijp voor hartige toepassingen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 15:21:29 #184
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115867945
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 15:13 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je schijnt ook er kleurloos sap van te kunnen trekken, als een consommé zeg maar, en dat zou dan ideaal zijn voor legendarisch tomatenijs. Maar de techniek daarvoor weet ik niet, dat zou je even op moeten zoeken.

Ik haal ze meestal per 6 en fifo ze op de vensterbank. Maar als ze naar pruimen smaken, en binnenin ook al voorzichtig een plantje aan het maken zijn, dan zijn te rijp voor hartige toepassingen?
Je voegt wat gelatine toe en vriest het in, laat het dan ontdooien en het kleurloze, of liever, heldere sap vloeit er dan langzaam uit.
Ik heb zelden dat ze al kiemen, maar gebruik ze dan wel gewoon. Hoewel ik dan vaak het zaad al wel weg doe.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115868061
Dat had ik ook gedaan, maar daardoor zat er ook wat te weinig tomaat in en er was nog wel meer misgegaan met de verhoudingen, dus dan kon ik niet echt vaststellen of het aan de tomaten lag dat het niet zo geslaagd was.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_115870490
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 15:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je voegt wat gelatine toe en vriest het in, laat het dan ontdooien en het kleurloze, of liever, heldere sap vloeit er dan langzaam uit.
Of pureren met smaakmakers naar wens en dan zonder omroeren laten uitlekken in een vergiet bekleed met kaas- of andere doek.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 22 augustus 2012 @ 16:28:51 #187
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115870557
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 16:26 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Of pureren met smaakmakers naar wens en dan zonder omroeren laten uitlekken in een vergiet bekleed met kaas- of andere doek.
Dat kan, maar dan wordt het niet zo kraakhelder. Je kan het klaren met eiwit maar dat verschraalt de smaak volgens sommigen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115870602
Daarom niet omroeren. De keer dat ik het deed was het volledig helder, zonder waas of troebel gedoe.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 22 augustus 2012 @ 18:19:13 #189
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_115874750
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 14:47 schreef DrukVout het volgende:
Piet?? Bij mijn ouders in de tuin staan deze dingen. Maar ze kunnen er niks mee omdat ze zo bok en bok hard zijn, ook behandelen als gewone stoofperen geeft nou niet een geweldig resultaat. Heb jij nog een recept?

[ afbeelding ]
Ik heb dit een paar keer gemaakt, best lekker. Een soort Marokkaanse "appelmoes". Ook zonder de dadels, al is met natuurlijk leuker.


Quinces with dates
pi_115877625
Piet, ik heb vanavond aardappelen geraspt en gebakken. Echter werd het heel erg plakkerig wat niet echt de bedoeling was, is er een manier om het minder te laten plakken?

Ik bedacht me zelf later dat het misschien helpt om het geraspte spul voor het bakken eerst nog even te spoelen. Nu had ik alleen na het schillen de aardappel afgespoeld. Zal dit helpen?
  woensdag 22 augustus 2012 @ 19:59:00 #191
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115878224
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 19:42 schreef tjoptjop het volgende:
Piet, ik heb vanavond aardappelen geraspt en gebakken. Echter werd het heel erg plakkerig wat niet echt de bedoeling was, is er een manier om het minder te laten plakken?

Ik bedacht me zelf later dat het misschien helpt om het geraspte spul voor het bakken eerst nog even te spoelen. Nu had ik alleen na het schillen de aardappel afgespoeld. Zal dit helpen?

Ja, je zou ze kunnen spoelen, dan verlies je zetmeel. Wat wilde je maken? Rösti? En wat voor een aardappel nam je? Een bloemige of een vastkokende?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115878294
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, je zou ze kunnen spoelen, dan verlies je zetmeel. Wat wilde je maken? Rösti? En wat voor een aardappel nam je? Een bloemige of een vastkokende?
http://eten-en-drinken.in(...)bacalhau-a-bras.html al met al is het prima gelukt hoor want na het toevoegen van de andere ingrediënten viel het uit elkaar. Alleen was niet alles even gaar omdat het dus klonterde bij het bakken.

Aardappen was een kruimige, Arielle staat er op het zakje :P
  woensdag 22 augustus 2012 @ 20:06:11 #193
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115878478
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 20:00 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

http://eten-en-drinken.in(...)bacalhau-a-bras.html al met al is het prima gelukt hoor want na het toevoegen van de andere ingrediënten viel het uit elkaar. Alleen was niet alles even gaar omdat het dus klonterde bij het bakken.

Aardappen was een kruimige, Arielle staat er op het zakje :P
Kruimige hebben meer zetmeel, als je vastkokende gebruikt zal je er minder last van hebben.
Je recept zou mijn Kroatische familiekant lekker vinden, ik ben zelf niet zo gek op labberdaan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115878832
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 20:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kruimige hebben meer zetmeel, als je vastkokende gebruikt zal je er minder last van hebben.
Je recept zou mijn Kroatische familiekant lekker vinden, ik ben zelf niet zo gek op labberdaan.
haha die term voor stokvis kende ik nog niet :P Ik vond het erg lekker en ga het volgende keer met vastkokende proberen. Thnx iig ^O^
  woensdag 22 augustus 2012 @ 20:20:27 #195
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115879011
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 20:15 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

haha die term voor stokvis kende ik nog niet :P Ik vond het erg lekker en ga het volgende keer met vastkokende proberen. Thnx iig ^O^
Terwijl ik gedrooogde gezouten of gefermenteerde vis wel lekker vind, maar iets bevalt me hier niet aan. Wellicht moet ik het gewoon zelf eens maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115879075
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 20:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Terwijl ik gedrooogde gezouten of gefermenteerde vis wel lekker vind, maar iets bevalt me hier niet aan. Wellicht moet ik het gewoon zelf eens maken.
Dit is gedroogd gezouten? :?
  woensdag 22 augustus 2012 @ 20:30:18 #197
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115879368
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 20:22 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Dit is gedroogd gezouten? :?
Stokvis is gezouten en gedroogd, klipvis is ongezouten gedroogd
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115904428
Receptje om zelf boter te maken?
  donderdag 23 augustus 2012 @ 13:29:48 #199
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115904655
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:22 schreef Fiorellino het volgende:
Receptje om zelf boter te maken?
In principe zou je karnemelk van een graad of 35 moeten toevoegen aan room van dezelfde temperatuur of aan volle niet afgeroomde en niet gehomogeniseerde melk, dit een tijdje laten staan zodat de melkzuurbacterien uit de karnemelk de kans krijgen zich te vermenigvuldigen en dat gaan karnen. Wil dit nog steeds eens proberen, maar nog niet aan toegekomen.
Zal het binnenkort eens pogen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115949505
Piet,

De laatste tijd eet ik veel spinazie. Op zichzelf vind ik het erg lekker maar af en toe een ander smaakje aan de spinazie is ook wel lekker.

Ik had laatst spinazie gemaakt met uitjes, knoflook en wat mozarella er doorheen, het was erg lekker maar zoiets verveeld ook snel.

Mijn vraag is dus hoe je spinazie op een ander soort manier kan klaarmaken. Het moet allemaal gezond blijven btw.
If not now, then when.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')