Heel veel mensen brullen dat banden uitgelijnd moeten worden als je de wielen van je auto gedemonteerd hebt. En je moet je wielen laten balanceren als je auto naar links of naar rechts trekt. Nee dus. Die mensen bewijzen alleen maar dat ze duidelijk geen verstand van zaken hebben en zouden dus ook hun mond moeten houden.
Wat is uitlijnen ?
Uitlijnen is er voor zorgen dat de wielen onder je auto allemaal in de juiste richting staan. Over het algemeen staan de wielen van je auto niet altijd precies recht naar voren maar een klein stukje naar binnen of naar buiten. Dit heeft te maken met de wegligging en de krachten op je wielophanging. Hoeveel de wielen van je auto naar binnen of naar buiten moeten staan hangt af van het merk, type en (soms) ook bouwjaar van je auto af. De uitlijning kan je zelf niet bijstellen omdat er speciale apparatuur nodig is om te meten of je wielen wel in de goede richting staan.
Wanneer moet mijn auto uitgelijnd worden ?
Niet vaak. het is alleen nodig als je iets aan je wielophanging vervangen hebt (bijvoorbeeld een fuseekogel, stuurkogel of rubber bus) of een stuurstang losgehaald hebt en je niet geteld hebt hoeveel slagen die stuurkogel losgedraaid hebt bij demontage. Als je op 'safe' wilt spelen kan je altijd je auto uit laten lijnen na zoiets. Het hoeft dus alleen als je niet alleen het wiel, maar ook de wielnaaf (het onderdeel waar je wiel aan vast geschroefd zit) los gemaakt hebt van de rest van de auto. Alleen als je het wiellager vervangt hoeft het weer niet, maar als je aan dat soort klussen begint weet je dat zelf ook wel.
Ook wanneer je (te) hard een stoeprand geraakt hebt moet je auto uitgelijnd worden. Meestal staat je stuur dan ook scheef als je rechtuit rijdt zonder (veel) zijwind en/of je auto heeft de neiging om in een ruime bocht naar links of naar rechts te rijden.
En als je je je auto verlaagd hebt moet je je auto ook uit laten lijnen want dan is alles los geweest + door het verlagen staan je draagarmen en stuurstangen in een andere stand (tip van Chuck-N0rr1s).
Het is dus niet nodig om je auto uit te lijnen als je de banden opgepompt hebt of je wielen gedemonteerd hebt voor een reparatie.
Kan het kwaad als mijn auto niet goed uitgelijnd is ?
Ja. De wegligging van je auto verandert. In een bocht reageert je auto niet zoals je gewend bent en ook bij rechtdoor rijden kan je auto minder stabiel zijn en gemakkelijk de neiging hebben om een bocht te maken. Tevens slijten je banden scheef af waardoor je die sneller moet vervangen. Ook kunnen de diverse onderdelen van je wielophanging sneller verslijten.
Wat is balanceren?
Balanceren is er voor zorgen dat je wielen in evenwicht zijn. Stel je het volgende voor: je neemt een wasmachine en kinkelt daarvan het raampje in. Vervolgens zet je de wasmachine aan op de centrifugestand. Misschien trilt de wasmachine een beetje, maar veel bijzondders gebeurt er niet. Vervolgens mik je een baksteen van 5kg door het ingekinkelde raampje de wasmachine in. De baksteen raakt de trommel, 'plakt' door de middelpuntvliedende krachten tegen de binnenkant van de trommel en de trommel gaat trillen. Dat zal door de draaisnelheid en het gewicht van de baksteen zo hevig zijn dat de hele wasmachine begint te schudden en op den duur zelfs uit elkaar schudt.
Iets vergelijkbaars kan gebeuren bij de wielen van je auto. Natuurlijk zit daar geen baksteen in, maar toch zal zo'n wiel rondom niet even zwaar zijn. Dat komt door het ventiel in de velg maar ook omdat het nagenoeg onmogelijk (lees: heel duur) is om een band te produceren die rondom even zwaar is. Daarom is het nodig dat een wiel gebalanceerd wordt als er een andere band op komt. Dit balanceren gebeurt door het wiel op een machine te monteren die het wiel ronddraait en dan meet waar het wiel te licht is om goed in balans te zijn. Op die plaatsen waar het wiel te licht is worden dan gewichtjes (vroeger van lood, tegenwoordig van zink) op de velg geklemd of geplakt.
Wanneer moeten mijn wielen gebalanceerd worden ?
Wederom niet vaak. Je wielen moeten gebalanceerd worden als er nieuwe banden op de velgen gemonteerd worden en/of wanneer je zo'n gewichtje dat op je velg zit verloren hebt. Het is ook verstandig om je wielen te laten balanceren als ze een paar maanden niet onder je auto gezeten hebben (bijvoorbeeld omdat je op zomerbanden/winterbanden reed) omdat er in die tijd per ongelijk een gewichtje af gestoten kan zijn. Als je rijdt terwijl je wielen niet gebalanceerd zijn voel je vaak een trilling door de hele auto of alleen in je stuurwiel.
Het is dus niet nodig om je wielen te balanceren als je de banden opgepompt hebt of je wielen gedemonteerd hebt voor een reparatie.
Kan het kwaad als mijn wielen niet goed gebalanceerd zijn ?
Ja. Door de trillingen raak je sneller vermoeid. Tevens 'stuiteren' de wielen wat op en neer waardoor ze niet altijd even hard tegen het wegdek aan duwen en je dus minder grip hebt. Tevens slijten verschillende onderdelen van je wielophanging sneller.
Jemig, dat klinkt wel eng allemaal.
Ja, dat snap ik, maar als je je auto laat onderhouden bij een goede garage en je merkt zelf ook niets raars is de kans klein dat er iets mis is en kan je rustig doortuffen.
[ Bericht 1% gewijzigd door 2cv op 22-06-2012 20:03:32 ]
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/