abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † vrijdag 22 juni 2012 @ 19:19:20 #1
25682 2cv
Niet subtiel
pi_113246860
Heel veel mensen brullen dat banden uitgelijnd moeten worden als je de wielen van je auto gedemonteerd hebt. En je moet je wielen laten balanceren als je auto naar links of naar rechts trekt. Nee dus. Die mensen bewijzen alleen maar dat ze duidelijk geen verstand van zaken hebben en zouden dus ook hun mond moeten houden.

Wat is uitlijnen ?

Uitlijnen is er voor zorgen dat de wielen onder je auto allemaal in de juiste richting staan. Over het algemeen staan de wielen van je auto niet altijd precies recht naar voren maar een klein stukje naar binnen of naar buiten. Dit heeft te maken met de wegligging en de krachten op je wielophanging. Hoeveel de wielen van je auto naar binnen of naar buiten moeten staan hangt af van het merk, type en (soms) ook bouwjaar van je auto af. De uitlijning kan je zelf niet bijstellen omdat er speciale apparatuur nodig is om te meten of je wielen wel in de goede richting staan.

Wanneer moet mijn auto uitgelijnd worden ?

Niet vaak. het is alleen nodig als je iets aan je wielophanging vervangen hebt (bijvoorbeeld een fuseekogel, stuurkogel of rubber bus) of een stuurstang losgehaald hebt en je niet geteld hebt hoeveel slagen die stuurkogel losgedraaid hebt bij demontage. Als je op 'safe' wilt spelen kan je altijd je auto uit laten lijnen na zoiets. Het hoeft dus alleen als je niet alleen het wiel, maar ook de wielnaaf (het onderdeel waar je wiel aan vast geschroefd zit) los gemaakt hebt van de rest van de auto. Alleen als je het wiellager vervangt hoeft het weer niet, maar als je aan dat soort klussen begint weet je dat zelf ook wel.

Ook wanneer je (te) hard een stoeprand geraakt hebt moet je auto uitgelijnd worden. Meestal staat je stuur dan ook scheef als je rechtuit rijdt zonder (veel) zijwind en/of je auto heeft de neiging om in een ruime bocht naar links of naar rechts te rijden.

En als je je je auto verlaagd hebt moet je je auto ook uit laten lijnen want dan is alles los geweest + door het verlagen staan je draagarmen en stuurstangen in een andere stand (tip van Chuck-N0rr1s).

Het is dus niet nodig om je auto uit te lijnen als je de banden opgepompt hebt of je wielen gedemonteerd hebt voor een reparatie.

Kan het kwaad als mijn auto niet goed uitgelijnd is ?

Ja. De wegligging van je auto verandert. In een bocht reageert je auto niet zoals je gewend bent en ook bij rechtdoor rijden kan je auto minder stabiel zijn en gemakkelijk de neiging hebben om een bocht te maken. Tevens slijten je banden scheef af waardoor je die sneller moet vervangen. Ook kunnen de diverse onderdelen van je wielophanging sneller verslijten.

Wat is balanceren?

Balanceren is er voor zorgen dat je wielen in evenwicht zijn. Stel je het volgende voor: je neemt een wasmachine en kinkelt daarvan het raampje in. Vervolgens zet je de wasmachine aan op de centrifugestand. Misschien trilt de wasmachine een beetje, maar veel bijzondders gebeurt er niet. Vervolgens mik je een baksteen van 5kg door het ingekinkelde raampje de wasmachine in. De baksteen raakt de trommel, 'plakt' door de middelpuntvliedende krachten tegen de binnenkant van de trommel en de trommel gaat trillen. Dat zal door de draaisnelheid en het gewicht van de baksteen zo hevig zijn dat de hele wasmachine begint te schudden en op den duur zelfs uit elkaar schudt.

Iets vergelijkbaars kan gebeuren bij de wielen van je auto. Natuurlijk zit daar geen baksteen in, maar toch zal zo'n wiel rondom niet even zwaar zijn. Dat komt door het ventiel in de velg maar ook omdat het nagenoeg onmogelijk (lees: heel duur) is om een band te produceren die rondom even zwaar is. Daarom is het nodig dat een wiel gebalanceerd wordt als er een andere band op komt. Dit balanceren gebeurt door het wiel op een machine te monteren die het wiel ronddraait en dan meet waar het wiel te licht is om goed in balans te zijn. Op die plaatsen waar het wiel te licht is worden dan gewichtjes (vroeger van lood, tegenwoordig van zink) op de velg geklemd of geplakt.

Wanneer moeten mijn wielen gebalanceerd worden ?

Wederom niet vaak. Je wielen moeten gebalanceerd worden als er nieuwe banden op de velgen gemonteerd worden en/of wanneer je zo'n gewichtje dat op je velg zit verloren hebt. Het is ook verstandig om je wielen te laten balanceren als ze een paar maanden niet onder je auto gezeten hebben (bijvoorbeeld omdat je op zomerbanden/winterbanden reed) omdat er in die tijd per ongelijk een gewichtje af gestoten kan zijn. Als je rijdt terwijl je wielen niet gebalanceerd zijn voel je vaak een trilling door de hele auto of alleen in je stuurwiel.

Het is dus niet nodig om je wielen te balanceren als je de banden opgepompt hebt of je wielen gedemonteerd hebt voor een reparatie.

Kan het kwaad als mijn wielen niet goed gebalanceerd zijn ?

Ja. Door de trillingen raak je sneller vermoeid. Tevens 'stuiteren' de wielen wat op en neer waardoor ze niet altijd even hard tegen het wegdek aan duwen en je dus minder grip hebt. Tevens slijten verschillende onderdelen van je wielophanging sneller.

Jemig, dat klinkt wel eng allemaal.

Ja, dat snap ik, maar als je je auto laat onderhouden bij een goede garage en je merkt zelf ook niets raars is de kans klein dat er iets mis is en kan je rustig doortuffen.

[ Bericht 1% gewijzigd door 2cv op 22-06-2012 20:03:32 ]
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_113247473
Waarom wijk je dan langzaam een stukje naar links of rechts eigenlijk.
pi_113247503
De corioliskracht? :P
  † In Memoriam † vrijdag 22 juni 2012 @ 19:37:35 #4
25682 2cv
Niet subtiel
pi_113247636
Omdat de linker of rechter kant van een band dan harder tegen het asfalt duwt waardoor het wiel (en dus de hele auto) naar links of naar rechts wil sturen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 22 juni 2012 @ 20:02:28 #5
268070 DeKleineBaas
De Kleine Baas Is Hier !!
pi_113248669
Het is niet omdat een band harder tegen het wegdek aan duwt dan de andere band.
Wat je vaak hebt als de auto naar links of naar rechts trekt .
Is dat je wielvlucht niet gelijk staat aan mekaar .
Dan staat je linker wiel bv recht .
En je rechter wiel staat iets naar binnen heen .
Dan heb je hetzelfde gewicht links en rechts maar zal de auto naar links heen trekken .
Groot Geworden Door Klein Te Blijven !!!
  vrijdag 22 juni 2012 @ 20:07:36 #6
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_113248860
..never mind..sjezus..
Graag verwijderen.
pi_113249880
Wat is er aan de hand als hij bij 100km gewoon trillingsvrij is, maar bij 140 toch nog begint te trillen?
.
pi_113249930
dan is een hoogte slag in een velg of in een band eerder een verdachte dan onbalans in een velg band

of een canvas breuk, of vlakke kanten
  † In Memoriam † vrijdag 22 juni 2012 @ 20:33:26 #9
25682 2cv
Niet subtiel
pi_113249972
Of een kleine onbalans in combinatie met speling op een stuurkogel (ik heb het meegemaakt).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_113250046
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 20:32 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
dan is een hoogte slag in een velg of in een band eerder een verdachte dan onbalans in een velg band

of een canvas breuk, of vlakke kanten
inderdaad voelbare trillingen door onbalans ligt vaak tussen de 80 en 120.
en die ervaring heb ik opgedaan door dat berlingo's "holle" velgen hebben waar modder in blijft steken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 25 juni 2012 @ 18:16:50 #11
283395 HeetBoven
componist van lullige liedjes
pi_113375364
Goed stuk 2CV, mag je vaker maken, leest lekker weg :). Ik heb ook trilling in het stuur en de auto trekt naar rechts. Voor de APK in november moet ik 4 nieuwe banden hebben, want uitgedroogd en rechtsvoor zit een scheurtje aan de zijkant (niet in het loopvlak dus). Nu verwacht ik komende zomer nog eens een kilometertje of 4000 te rijden tot de keuring en ben een beetje bang voor de speling die kan ontstaan in de wielophanging door de trillingen (die krijg ik tussen de 120 en 150). Eigenlijk wil ik doorrijden tot de keuring ivm de financien, maar wat adviseer jij? Het is niet echt extreem ofzo, dus ik twijfel een beetje.
pi_113375538
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 18:16 schreef HeetBoven het volgende:
Goed stuk 2CV, mag je vaker maken, leest lekker weg :). Ik heb ook trilling in het stuur en de auto trekt naar rechts. Voor de APK in november moet ik 4 nieuwe banden hebben, want uitgedroogd en rechtsvoor zit een scheurtje aan de zijkant (niet in het loopvlak dus). Nu verwacht ik komende zomer nog eens een kilometertje of 4000 te rijden tot de keuring en ben een beetje bang voor de speling die kan ontstaan in de wielophanging door de trillingen (die krijg ik tussen de 120 en 150). Eigenlijk wil ik doorrijden tot de keuring ivm de financien, maar wat adviseer jij? Het is niet echt extreem ofzo, dus ik twijfel een beetje.
nieuwe banden er onder voor de vakantie

heb nu al meerdere malen van die uitgedroogde krengen gewisselt met de reserve band langs de weg.

Hoe ouder een band is en droger des te eerder deze klapt, en dat wil je niet met 150km/h
  † In Memoriam † maandag 25 juni 2012 @ 18:31:24 #13
25682 2cv
Niet subtiel
pi_113376016
Dat + verdroogde banden hebben minder grip.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 25 juni 2012 @ 18:36:04 #14
283395 HeetBoven
componist van lullige liedjes
pi_113376208
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 18:31 schreef 2cv het volgende:
Dat + verdroogde banden hebben minder grip.
Maar 4K erbij is dus geen groot risico op speling? Dan rij ik wel wat rustiger tot 120 voorlopig :P Zijn wel Conti's dus meestal wel sterk. Ow ja, met 6 mm profiel nog..
  † In Memoriam † maandag 25 juni 2012 @ 18:43:54 #15
25682 2cv
Niet subtiel
pi_113376562
Groot ? Hangt er vanaf hoe erg het al versleten is. En het rubber droogt uit en wordt hard, dat zorgt voor minder grip op het wegdek. Het profiel is 'slechts' voor het afvoeren van water zodat je auto door de plassen heen zakt en het rubber het wegdek raakt.

Maar als er iets trilt en je auto trekt zou ik hem meteen laten nakijken. Het kan vanalles zijn namelijk.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_113377043
trillingen en naar rechts trekken dan denk ik aan een kapote homokineet.

waarschijnlijk de hoes kapot, zal resulteren in een nieuwe aandrijfas....
  maandag 25 juni 2012 @ 18:56:41 #17
283395 HeetBoven
componist van lullige liedjes
pi_113377145
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 18:54 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
trillingen en naar rechts trekken dan denk ik aan een kapote homokineet.

waarschijnlijk de hoes kapot, zal resulteren in een nieuwe aandrijfas....
:N het advies van Seat Point was uitlijnen en balanceren, geen sprake van zoiets.
  maandag 25 juni 2012 @ 19:21:48 #18
355592 Djurres
Knowledge, Fuck it.
pi_113378417
Wegtrekken naar een bepaalde kant kan ook zeker met de wielvlucht te maken hebben. Toespoor en uitspoor, als het rechterwiel goed staat, en het linkerwiel heeft uitspoor, dan zal die heel langzaam naar links trekken bijvoorbeeld. Balanceren geeft vaak alleen maar trillingen, tenzij het gewichtsverschil enorm is.
Tadumtiedum.
pi_113378850
Moest door het wasmachine-voorbeeld direct aan dit filmpje denken :')

  † In Memoriam † maandag 25 juni 2012 @ 19:32:47 #20
25682 2cv
Niet subtiel
pi_113378964
Dat filmpje inspireerde mijn uitleg ;)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_113453511
Ik had bij mijn vorige BMW dat op snelheden van ca 110 km/h ik het gevoel had dat hij heel snel lateraal schudde (van links naar rechts dus).
Nu heb ik de wielen van die auto op mijn nieuwe BMW gezet en heb daar opeens hetzelfde probleem.

Is het waarschijnlijk dat ik dit met balanceren weg krijg, of zou er een velg krom kunnen zijn.
Hoe check ik of de velg krom is? Met een meetklok ofzo?
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  † In Memoriam † woensdag 27 juni 2012 @ 20:11:49 #22
25682 2cv
Niet subtiel
pi_113476958
Auto opkrikken (wiel vrij van de grond) en het wiel dan een slinger geven. Je ziet het dan wel bewegen. Let dan niet alleen op de velg, maar ook op de band.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_113478674
Natuurlijk. Gaan we doen.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  zondag 25 november 2012 @ 23:37:51 #24
283395 HeetBoven
componist van lullige liedjes
pi_119625119
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 18:56 schreef HeetBoven het volgende:

[..]

:N het advies van Seat Point was uitlijnen en balanceren, geen sprake van zoiets.
Ondertussen voor de APK geweest vorige maand en had nog steeds trillingen in het stuur icm een geluid dat klonk alsof er iets vermorzeld werd bij lage snelheden linksvoor. Wat bleek? Had voor de APK nieuwe velgen + banden gescoord en zelf gemonteerd. Kennelijk een wielbout over het hoofd gezien, deze lag dus al die tijd los achter het plastic afdekkapje :+ . Wielbout vastgezet door de garage, wat trouwens wel een opmerking op het APK rapport opleverde. Verder alles in orde dus nieuwe APK en de trillingen zijn een stuk minder maar nog niet helemaal weg...
  † In Memoriam † maandag 26 november 2012 @ 01:30:06 #25
25682 2cv
Niet subtiel
pi_119627731
Gokje: roest tussen velg en wielnaaf waardoor het wiel nog niet recht zit.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')