SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual
Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.
Nieuw topic? Haal de OP uit de wikiIt's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
quote:Op maandag 18 juni 2012 12:42 schreef xyntarsus het volgende:
thx voor de hulp.
kan dit trouwens ook zonder dat ik het menu krijg (dat ie automatisch cel B2 pakt?)
Of als je alle sheets van je workbook in 1 keer wilt doen:quote:Op maandag 18 juni 2012 13:09 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dan krijg je
[code]
Sub fok()
If Range("B2").Value <> "" Then ActiveSheet.Name = Range("B2").Value
End Sub
[/code]
als ik t goed heb..
1 2 3 4 5 6 7 8 | Sub fok() For Each sh In ActiveWorkbook.Worksheets sh.Activate If Range("B2").Value <> "" Then ActiveSheet.Name = Range("B2").Value Next sh End Sub |
ja maar die formule klopt dus nietquote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:56 schreef ralfie het volgende:
hmm? je kunt toch gewoon rechtsklikken op de trendlijn en dan bij eigenschappen 'vergelijking in grafiek weergeven' aanvinken? Mocht je specifieke waarden nodig hebben gebruik je die formule om dat te berekenen
waarschijjnlijk moet je de datum waarvan je een waarde wilt weten nog omrekenen naar de seriele datum. Excel slaat een datum nl op als zoveel dagen na 0-januari-1900.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:19 schreef andreas612 het volgende:
[..]
ja maar die formule klopt dus niet
Hier de code van vogeltjesdansquote:Op woensdag 20 juni 2012 10:32 schreef vogeltjesdans het volgende:
Het gaat om een excel document. Ik weet dat er een apart excel topic is, maar hier moet ook VBA code in dus ik post het even apart.
Waar het om gaat is het volgende. Ik heb een lijst met kolommen:
datum omschrijving behandelaar status
op deze kolommen pas ik een filter toe, waardoor ik makkelijk kan sorteren.
Wat ik wil is het volgende:
* selecteren op behandelaar
* afdrukbereik bepalen op behandelaar
* dit afdrukken
Dit heb ik in een macro gestopt (relatieve verwijzinng aangezet) met als volgend resultaat.
[ code zie onder ]
Dit werkt, maar de behandelaar heeft een telkens wisselend aantal rijen. Dus ik wil dat het afdrukbereik bepaald wordt op de rijen waar de betreffende behandelaar staat. Een soort =ALS functie, maar ik weet niet hoe ik dat in deze code moet invoeren.
Iemand?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | Sub Sorteren() ActiveCell.Offset(5, 4).Range("A1").Select ActiveWorkbook.Worksheets("blad1").AutoFilter.Sort.SortFields.Clear ActiveWorkbook.Worksheets("blad1").AutoFilter.Sort.SortFields.Add Key:= _ ActiveCell.Offset(-3, 0).Range("A1"), SortOn:=xlSortOnValues, Order:= _ xlAscending, DataOption:=xlSortNormal With ActiveWorkbook.Worksheets("blad1").AutoFilter.Sort .Header = xlYes .MatchCase = False .Orientation = xlTopToBottom .SortMethod = xlPinYin .Apply End With ActiveCell.Offset(-1, -5).Range("A1:J17").Select Selection.PrintOutCopies:=1, Collate:=True, IgnorePrintAreas:=False End Sub |
Het eerste probleem wat ik zie is dat deel() meerdere argumenten nodig heeft. Het tweede probleem is dat vind.alles (bij mij althans) slechts één tekst zoekt, en dus niet 1 of 2 of 3 of ...quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:32 schreef jakees het volgende:
Ik probeer de eerste positie van een getal te vinden in een string. Ik gebruik office 2007 taal = NL. Nu heb ik de volgende functie gevonden
=als(deel(vind.alles({0;1;2;3;4;5;6;7;8;9};A1&"0123456789"))>LENgte(A1);0;deel(vind.alles({0;1;2;3;4;5;6;7;8;9};A1 &"0123456789")))
op 1 of andere manier werkt die formule niet. Kunnen jullie even kijken? Ik ben al een tijdje bezig en heb ook veel gezocht op internet, vind wel dingen maar die lukken op eoa. manier niet. Thx alvast!
1 2 3 | B1 = A1 & "1234567890" C1 = MIN(VIND.SPEC(1;B1);VIND.SPEC(2;B1);VIND.SPEC(3;B1);VIND.SPEC(4;B1);VIND.SPEC(5;B1);VIND.SPEC(6;B1);VIND.SPEC(7;B1);VIND.SPEC(8;B1);VIND.SPEC(9;B1);VIND.SPEC(0;B1)) D1 = ALS(C1>LENGTE(A1);-1;C1) |
Eerste positie van een getal (onderstaande functie bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER)quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:32 schreef jakees het volgende:
Ik probeer de eerste positie van een getal te vinden in een string. Ik gebruik office 2007 taal = NL. Nu heb ik de volgende functie gevonden
=als(deel(vind.alles({0;1;2;3;4;5;6;7;8;9};A1&"0123456789"))>LENgte(A1);0;deel(vind.alles({0;1;2;3;4;5;6;7;8;9};A1 &"0123456789")))
op 1 of andere manier werkt die formule niet. Kunnen jullie even kijken? Ik ben al een tijdje bezig en heb ook veel gezocht op internet, vind wel dingen maar die lukken op eoa. manier niet. Thx alvast!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 16% gewijzigd door Deetch op 20-06-2012 11:23:49 ]Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
Thanks! Maar als ik hem aanpas en uitvoer geeft hij een fout op de onderste regel, deze wordt geel:quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:58 schreef Deetch het volgende:
[..]
Hier de code van vogeltjesdans
[ code verwijderd ]
vervang Range("A1:J17").Select door
Range("A1", Range("J65536").End(xlUp)).Select en hij zou moeten werken
tussen False en End Sub moet een ENTER (foutje bij kopieren van jouw code)quote:Op woensdag 20 juni 2012 11:34 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Thanks! Maar als ik hem aanpas en uitvoer geeft hij een fout op de onderste regel, deze wordt geel:
Selection.PrintOutCopies:=1, Collate:=True, IgnorePrintAreas:=FalseEnd Sub.
quote:Op woensdag 20 juni 2012 11:18 schreef Deetch het volgende:
[..]
Eerste positie van een getal (onderstaande functie bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER)
=MATCH(TRUE,ISNUMBER(-MID(A1,ROW(INDIRECT("1:"&LEN(A1))),1)),0)
Alle getallen uit een string (onderstaande functie bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER)
=--MID(A1,MIN(FIND({0,1,2,3,4,5,6,7,8,9},A1&{0,1,2,3,4,5,6,7,8,9})),SUM((LEN(A1)-LEN(SUBSTITUTE(A1,{0,1,2,3,4,5,6,7,8,9},"")))))
Let op dat je de CTRL+SHIFT+ENTER gebruikt ipv gewone enter anders werken bovenstaande functies nietDeetch, zit jij op Excel of zo. 1 minpuntje aan je post. Het is niet duidelijk dat je op CTRL-SHIFT-ENTER moet drukken maar dat vergeef ik je ;-)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[ afbeelding ]
Toch nog een paar vraagjes. De eerste heb ik vertaald naar:
=VERGELIJKEN(WAAR;ISGETAL(-DEEL(A1;RIJ(INDIRECT("1:"&LENGTE(A1)));1));0) ik snap niet zo goed wat die doet.
Die 2e retourneert bij alle getallen in de string. Hartstikke mooi maar ik ben op zoek naar de 1e positie van het getal. Is daar nog makkelijk achter te komen. Bijvoorbeeld in de string. Oranjenummer1inBrazilie2014 wil ik als resultaat 13 terugkrijgen omdat daar de eerste string staat. Thx alvast weer!
=ISGETAL() is ook een 2007-functiequote:Op woensdag 20 juni 2012 12:38 schreef Deetch het volgende:
Die eerste functie geeft aan op welke positie het eerste getal staat, precies wat je zocht.
Ik weet alleen niet zeker of ISGETAL wel een excel 2007 functie is of dat die nieuw is in 2010. Krijg je daar een foutmelding? ook als je wel ctrl+shift+enter doet
Kutquote:Op woensdag 20 juni 2012 11:36 schreef Deetch het volgende:
[..]
tussen False en End Sub moet een ENTER (foutje bij kopieren van jouw code)
1 | =EXP(((-1*VB1)*VB2))*NORMSDIST(C24) |
Ik faal, hardquote:Op woensdag 20 juni 2012 14:16 schreef DaFan het volgende:
Dat heet een User Defined Function. Ga je zelf proberen of heb je hulp nodig?
quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:38 schreef Deetch het volgende:
Die eerste functie geeft aan op welke positie het eerste getal staat, precies wat je zocht.
Ik weet alleen niet zeker of ISGETAL wel een excel 2007 functie is of dat die nieuw is in 2010. Krijg je daar een foutmelding? ook als je wel ctrl+shift+enter doet
Ik heb het vertaald naar:quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:20 schreef jakees het volgende:
[..]
Deetch, zit jij op Excel of zo. 1 minpuntje aan je post. Het is niet duidelijk dat je op CTRL-SHIFT-ENTER moet drukken maar dat vergeef ik je ;-)
Toch nog een paar vraagjes. De eerste heb ik vertaald naar:
=VERGELIJKEN(WAAR;ISGETAL(-DEEL(A1;RIJ(INDIRECT("1:"&LENGTE(A1)));1));0) ik snap niet zo goed wat die doet.
Die 2e retourneert bij alle getallen in de string. Hartstikke mooi maar ik ben op zoek naar de 1e positie van het getal. Is daar nog makkelijk achter te komen. Bijvoorbeeld in de string. Oranjenummer1inBrazilie2014 wil ik als resultaat 13 terugkrijgen omdat daar de eerste string staat. Thx alvast weer!
Thx!!!! Ik wist niet dat je CTRL SHIFT ENTER moest gebruiken. Had hij wel even kunnen zeggen ;-) Maar die + deed het hem. Ik denk ook wel dat ik de formule ongeveer snap (een klein beetje iig).quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:33 schreef snabbi het volgende:
=VERGELIJKEN(WAAR;ISGETAL(-DEEL(A1;RIJ(INDIRECT("1:"&LENGTE(A1)));1));0)
is juist (had Deetch gezegd CTRL SHIFT ENTER?)
Je hebt in jouw formule bij de A1 een + staan ipv een ;
Wat het eigenlijk doet is dat het in de cel zelf een nieuwe matrix aanmaakt (genaamd array). In deze matrix wordt op elke regel 1 karakter geplaatst. Vervolgens wordt van dit karakter bepaald of het een getal is of niet. Deze uitkomst (WAAR of ONWAAR) wordt opgeslagen op deze regel en daarna wordt de eerste regel met een WAAR teruggeven.
Het gebruik van de CTRL SHIFT ENTER zorgt ervoor dat je de array functie in de cel gebruikt. Dit kan je ook zien aan je formule doordat de formule tussen { } accolades worden weergegeven.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Private Sub CommandButton2_Click() UserForm1.Hide Application.DisplayAlerts = False ActiveSheet.Delete Application.DisplayAlerts = True Sheets("TOTAAL").Select End Sub |
CloseMode is een 1 wanneer je zelf gebruik maakt van Unload Mequote:Private Sub UserForm_QueryClose(Cancel As Integer, CloseMode As Integer)
If CloseMode = vbFormControlMenu Then
'xxx
End If
End Sub
Nu kan je gewoon iets doen als:quote:Public Function BladBestaat(ByVal myName As String) As Boolean
On Error Resume Next
Bladbestaat = (Sheets(myName).Name <> "")
On Error GoTo 0
End Function
quote:Dim MyNewName As String
naamwerkblad:
MyNewName = InputBox("Hoe moet het tabblad heten")
If BladBestaat(MyNewName) Then
MsgBox ("Deze naam bestaat al")
GoTo naamwerkblad
End If
ActiveSheet.Name = MyNewName
Okquote:
1 2 3 4 5 | Public Function ExpNormSDist(x As Double, y As Double, z As Double) As Double ExpNormSDist = Exp(((-1 * x) * y)) * Application.WorksheetFunction.NormSDist(z) End Function |
1 | =ExpNormSDist(VB1;VB2;C24) |
1 2 3 4 5 | Public Function ExpNormSDist(z As Double) As Double ExpNormSDist = Exp(((-1 * Range("VB1").Value) * Range("VB2").Value)) * Application.WorksheetFunction.NormSDist(z) End Function |
1 | =ExpNormSDist(C24) |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 | Private Sub CommandButton1_Click() Item = TextBox1 ActiveSheet.Range("b2").Value = Item Item = TextBox2 ActiveSheet.Range("b3").Value = Item Item = TextBox3 ActiveSheet.Range("b4").Value = Item Item = TextBox4 ActiveSheet.Range("b5").Value = Item Item = TextBox5 ActiveSheet.Range("f2").Value = Item Item = TextBox6 ActiveSheet.Range("f3").Value = Item On Error GoTo fout ActiveSheet.Name = ActiveSheet.Range("B2") fout: MsgBox ("het nummer bestaat al, voer een nieuw nummer in") UserForm1.Hide Application.DisplayAlerts = False ActiveSheet.Delete Application.DisplayAlerts = True Sheets("basis").Unprotect Sheets("basis").Copy Before:=Sheets("basis") Sheets("basis").Protect Sheets("basis (2)").Select UserForm1.Show UserForm1.Hide End Sub |
Ok, laten we beginnen met een stukje voor de leesbaarheid van je code. Hiermee bedoel ik ook voorkomen dat je onnodig variabelen aanmaakt, danwel de code heel lang maaktquote:Op vrijdag 22 juni 2012 08:28 schreef xyntarsus het volgende:
thx voor de info wederom
ik heb voor de foutcontrole (bestaat de bladnaam al, zo ja geef een melding)
de volgende code
[ code verwijderd ]
Deze gaat dus lopen als ik op OK klik
Als ik nu een al bestaand project heb geeft hij ook de juiste foutmelding, en hij opent ook netjes
het userform opnieuw.
Hierna gaat het mis, alle nummers die ik invoer neemt hij als 'al bestaand' en ik kom er niet meer uit.
Als ik nu de functie beeindig en opnieuw opstart, blijft hij de fout loopen en kan ik geen nieuwe bladen maken.
Wie kan mij vertellen wat ik fout doe??
Nu naar je echte probleem. Hij loopt je code van boven tot beneden door. Dit houdt in dat hij je code van "fout" altijd uitvoert, ongeacht of het nu goed of fout gaat. Wat je dus moet doen is zorgen dat je code stopt, wanneer het niet fout gaat. In jouw geval krijg je dan zoiets:quote:[b2] = textbox1
[b3] = textbox2
[b4] = textbox3
[b5] = textbox4
[f2] = textbox5
[f3] = textbox6
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | Private Sub CommandButton1_Click() On Error GoTo fout [b2] = textbox1 [b3] = textbox2 [b4] = textbox3 [b5] = textbox4 [f2] = textbox5 [f3] = textbox6 ActiveSheet.Name = Range("B2") 'mag overigens ook zijn ActiveSheet.Name = [b2] 'wanneer het goed gaat moet hij nu stoppen, daarom zet ik hieronder End neer, je kan bijvoorbeeld ook een Goto Einde maken ofzo On Error GoTo 0 'Wanneer je iets met error handling doet, is het goed om wanneer je klaar bent met het afvangen van je error weer terug te verwijzen naar goto 0 zodat weer de normale Excel error naar voren kan komen. End fout: 'en hier je fout handling zoals je dat wil end sub |
Voor het eerste deel is er zover ik weet geen normale formule die je daar bij kunt helpen en moet je dus naar VBA en krijg je iets in de trant van:quote:Op donderdag 28 juni 2012 16:31 schreef xyntarsus het volgende:
en wederom ben ik er met een vraag.
Ik wil in het bestand dat ik aan het bouwen ben nog 2 extra dingen toevoegen.
1. een lijst van alle tabbladen (in mijn geval projectnummers)
waarbij dan een aantal gegevens uit het tabblad worden gezet in een lijst
2. een zoekfunctie waarbij ik een artikelnummer opgeef en die door meerdere tabbladen heen zoekt en kijkt of er in een bepaalde range cellen
(gedefinieerd door een artikelnummer aan het begin van de regel) niet lege cellen zijn.
deze regels met gegevens (dus de regels waarin in gegevens zijn ingevoerd) moet dan in een lijst
komen die weer begint met het projectnummer en dan de rest van de regel erachter zet
(en voor elk product in de zoekopdracht een lijst maakt)
Ik heb bij deze twee echter geen idee hoe ik moet beginnen
Wie helpt mij???
1 2 3 | For i = 1 To Sheets.Count ActiveCell.Offset(i - 1, 0).Value = Sheets(i).Name Next i |
1 2 3 4 5 6 7 8 | Private Sub CommandButton4_Click() Sheets.Add Before:=Sheets("totaal") ActiveSheet.Name = "Projectenlijst" For i = 4 To Sheets.Count -1 ActiveCell.Offset(i - 1, 1).Value = Sheets(i).Name Next i |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | Sub test() j = 0 For i = 4 To Sheets.Count -1 If Sheets(i).Name = "totaalblad" Or Sheets(i).Name = "basistabel" Then j = j Else ActiveCell.Offset(j, 1).Value = Sheets(i).Name j = j + 1 End If Next i End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 | Select Case Sheets(i).Name Case "totaal", "test" j = j Case Else ActiveCell.Offset(j, 1).Value = Sheets(i).Name j = j + 1 End Select |
Ik ben er van uitgegaan dat de sheetnamenlijst in b1 en daaronder staat, anders in de activesheet regel b1 veranderen in de gewenste celquote:Op vrijdag 29 juni 2012 14:15 schreef xyntarsus het volgende:
ok thx, dit werkt, ik kan nu een projectenlijst maken en updaten
enige wat hij nu niet doet, is projecten die er niet meer zijn weghalen,
is er een mogelijkheid dat ik dta kan invoegen?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | Sub sheetbestaatnietmeer() On Error Resume Next ActiveSheet.Range("b1", ActiveSheet.Range("b1").End(xlDown)).Select For Each c In Selection If Sheets(c.Value).Name = "" Then c.EntireRow.Delete Next c On Error GoTo 0 End Sub |
Tja eigenlijk blijf ik wel van mening dat je eigenlijk al je data in 1 tabblad moet zetten. Wanneer je verschillende dwarsdoorsnedes wilt maken van je gegevens set kan je dat veel makkelijker via een pivot tabel regelen. Dan kan je tenminste zeggen ik wil alles van 1 project zien, of 1 product over alle projecten heen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:00 schreef xyntarsus het volgende:
voor het tweede deel van mijn vraag:
omdat ik ook een lijst per project wil kunnen uitdraaien, en ik iedere keer dezelfde tabel heb
voor een project (in de rijen de producten en in de kolommen 52 weken) wordt het heel onoverzichtelijk om dat in 1 blad te doen.
vandaar de keuze om voor elk project (pakweg 50 tegelijk meestal) een apart tabblad te maken, mijn 1e blad is dan een totaalblad dat optelt door de bladen heen.
Ik heb laatst een vergelijkbare opzet gezien, maar helaas krijg ik daar de code niet van :S
Dat is eigenlijk wel beter voor xyntarsus' gebruik. Maar ja, access is engquote:
Falerquote:Op maandag 2 juli 2012 08:20 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk wel beter voor xyntarsus' gebruik. Maar ja, access is eng
zucht, IT op de werkplekquote:Op maandag 2 juli 2012 10:43 schreef xyntarsus het volgende:
access is niet eng hoor
maar acces is niet beschikbaar op het netwerk hier
moet het doen met word en excel....
en wat betreft de aparte tabbladen, ook dat is een soort van
'opgelegde eis' :S
pivot tables zouden inderdaad kunnen als alles in 1 blad stond.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | Sub zoek(ByRef Sheet As Worksheet, ByRef Targetcell As Range, ByRef qrySearch As String, ByRef numcolumns As Integer) Dim zoekrange As Range, lastrow As Integer, cell As Range Set zoekrange = Sheet.Range("A:A")'Waar gaan we zoeken? Set cell = Sheet.Cells(1, 1)'De eerste cell in de kolom lastrow = 0 Do Set cell = zoekrange.Find(qrySearch, cell, xlValues, xlPart, xlByColumns, xlNext) If cell Is Nothing Then Exit Sub'zoekopdracht nergens gevonden If cell.Row < lastrow Then Exit Sub'voorbij einde van kolom lastrow = cell.Row Targetcell.Value = Sheet.Name If WorksheetFunction.CountA(Sheet.Rows(lastrow)) > 1 Then'Er zitten niet-lege cellen in deze rij Sheet.Range("A" & lastrow).Resize(ColumnSize:=numcolumns).Copy Targetcell.Offset(ColumnOffset:=1).Resize(ColumnSize:=numcolumns) Set Targetcell = Targetcell.Offset(Rowoffset:=1) End If Loop End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | Sub test() dim rngDoelwit as Range dim strQry as string dim numCols as integer 'hoeveel kolommen moeten er gekopieerd worden numCols = 10 'Je zoekopdracht strQry = "1*" 'Waar moeten de resultaten komen set rngDoelwit = ActiveCell For i = 4 To Sheets.Count -1 If Sheets(i).Name <> "totaalblad" And Sheets(i).Name <> "basistabel" Then zoek Sheets(i), rngDoelwit, strQry, numCols End if Next i End Sub |
1 2 | item = textbox activesheet.name = ' "art"' &item' |
snel en makkelijk via VBA, maar het kan ook in excel (zij het omslachtig )quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:29 schreef Pablooo het volgende:
Ik heb in excel een sheet met 2 lijsten naast elkaar
Lijst 1 heeft een aantal namen
Lijst 2 heeft getallen die bij de namen horen
In plaats van:
Banaan 2
Appel 3
Wil ik zo een lijst
Banaan
Banaan
Appel
Appel
Appel
Weet iemand hoe ik dit snel en makkelijk kan doen?
1 2 3 4 | Fruit Aantal Banaan 2 Appel 3 Peer 4 |
1 2 3 | sheetnaam = InputBox("Geef artikelnummer: ", "Artikelnummer") Sheets.Add After:=Sheets(Sheets.Count) ActiveSheet.Name = "art." & sheetnaam |
Thanks!quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 8 juli 2012 21:12 schreef DaFan het volgende:
Lukt je dat niet zelf adhv de formule die je net hebt gekregen?Ik had zelf inderdaad even verder moeten denken, maar heb er niet aangedacht om een ALS in een ALS te verwerken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
=ALS(Vragen!A1="";"Blanco";ALS(Vragen!A1=Antwoorden!A1;"Goed";"Fout"))
En het werkt.
Jup, mijn mega-super-duper-planning voor m'n studie!quote:Op maandag 9 juli 2012 21:29 schreef Holy_Goat het volgende:
/offtopic
Even een andere 'vraag'
Heeft iemand van jullie wel eens wat gemaakt (in excel om het ontopic te houden) waar je ZO trots op bent dat je er gewoon een tikkie blij van wordt als je er aan denkt? Ja, i know, quite nerdy enzo, maar vroeg het me af.
Want dat heb ik nu wel Voor het eerst ook een echt gelikte GUI in elkaar geflanst die onwijs intuitief aanvoelt en gewoon vet is. (als het af is post ik wel filmpie )
/offtopic
Maarja, het is geen showoff topic hier natuurlijk ^^
Met andere woorden ik begrijp niet wat je precies wilt. Excel kan goed werken met getallen, bedoel je soms uit een hele reeks data "random" een x aantal getallen halen?quote:Op zondag 15 juli 2012 23:27 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik vroeg me af of Excel eigenlijk de mogelijkheid kent om een bootstrap te doen (uit een distrubtie trekken). Met andere woorden, het (tigmaal) samplen van een tijdreeks?
Ja, maar moet je zelf schrijven in visual basic.quote:Op zondag 15 juli 2012 23:27 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik vroeg me af of Excel eigenlijk de mogelijkheid kent om een bootstrap te doen (uit een distrubtie trekken). Met andere woorden, het (tigmaal) samplen van een tijdreeks?
Wellicht begrijp ik je verkeerd, ik lees dit even als dat je een scenario wilt doorberekenen aan de hand van een random input? Ja dat kan. Maak hiervoor gebruik van de gegevenstabel zoals dit te vinden is onder tab Gegevens -> Wat-als analyse.quote:Op zondag 15 juli 2012 23:27 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik vroeg me af of Excel eigenlijk de mogelijkheid kent om een bootstrap te doen (uit een distrubtie trekken). Met andere woorden, het (tigmaal) samplen van een tijdreeks?
De makkelijkste manier is je relevante data naar een nieuw werkblad te brengen en de oude te verwijderen.quote:Op maandag 16 juli 2012 18:35 schreef Maartel het volgende:
Oké, 'help!'
Om één of andere reden is een Excelsheet van me kolossaal geworden met héél veel rijen en héél veel kolommen. Zoveel dat Excel het niet aan kan om ook maar één rij of kolom te verwijderen omdat dat 'te zwaar is', ookal is 99% ervan leeg.
Weet iemand of er een manier is om een Excel sheet te 'croppen'?
Pfff, dan gaat alleen de lay-out enigszins naar de kl*ten, maar dat gaan we dan toch maar even proberen want rijen verwijderen trekt ie kennelijk echt niet.quote:Op maandag 16 juli 2012 22:58 schreef snabbi het volgende:
[..]
De makkelijkste manier is je relevante data naar een nieuw werkblad te brengen en de oude te verwijderen.
Ontzettend bedankt, ik kende die functie niet. Nu kan ik weer verder.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 23:06 schreef snabbi het volgende:
Voorbeeld
Je wegingsfactor in kolom A (bijvoorbeeld van A2 tot A10), je cijfer in kolom B.(bijvoorbeeld van B2 tot B10).
Je kan nu je totaal berekenen door middel van somproduct(A2:A10;B2:B10) [in het engels sumproduct] en je kunt het totaal van je wegingsfactor berekenen via som(A2:A10).
Je gewogen gemiddelde vormt dus: somproduct(A2:A10;B2:B10)/som(A2:A10)
Hmm, ik heb geprobeerd het totaal aantal punten (voor deling) te berekenen, echter voert Excel mijn formule überhaupt niet uit. Wat is er fout aan deze formule?quote:Op dinsdag 17 juli 2012 23:06 schreef snabbi het volgende:
Voorbeeld
Je wegingsfactor in kolom A (bijvoorbeeld van A2 tot A10), je cijfer in kolom B.(bijvoorbeeld van B2 tot B10).
Je kan nu je totaal berekenen door middel van somproduct(A2:A10;B2:B10) [in het engels sumproduct] en je kunt het totaal van je wegingsfactor berekenen via som(A2:A10).
Je gewogen gemiddelde vormt dus: somproduct(A2:A10;B2:B10)/som(A2:A10)
1 | =SUMPRODUCT(Weging[[#All]];[@[Proefwerk H1]]:OFFSET(E6;;COUNTA(ProgressChartValues))) |
1 | =IFERROR(SUMPRODUCT(Weging[#All];[@[Proefwerk 1]]:OFFSET(B3;;COUNTA(ProgressChartValues)))/SUM(Weging[#All]);"") |
Ik heb een voorbeeld voor je gemaakt hoe ik het zou doen. Dit voorbeeld moet je alleen gebruiken wanneer het aantal leerlingen niet heel groot wordt (dus zeg onder de 1000 ofzo).quote:
Briljant. Ik ben nieuw met arrays binnen Excel (al heb ik ze wel gebruikt, gezien dat handig is voor dynamische grafieken ed.), maar ik wist nog niet dat je ook een True, False, True array kon maken. Bedankt daarvoor.quote:Op woensdag 18 juli 2012 22:02 schreef snabbi het volgende:
[..]
Wat ik hier doe is het volgende:
Ik bepaal nog steeds de sumproduct op de gebruikelijke wijze, immers vormt een 0 * een wegingsfactor gewoon 0. De truc zit in het tweede deel: SUM((C3:E3>0)*(C1:E3))
Wat ik hier doe is gebruik maken van een array (of vector) binnen 1 cel. De vector voor het deel C3:E3 levert een 1 op wanneer dit groter is dan 1 en een 0 wanneer dit niet groter is dan 0. Deze 1 of 0 vermenigvuldig ik vervolgens met de betreffende wegingsfactor in C1:E1. Hierdoor tellen alleen de wegingsfactoren voor je betreffende leerling mee wanneer het cijfer >0 is.
1 | {=IFERROR(SUMPRODUCT(Weging[#All];[@[Proefwerk H1]]:OFFSET(B3;;COUNTA(ProgressChartValues)))/SUM(([@[Proefwerk H1]]:OFFSET(B3;;COUNTA(ProgressChartValues))>0)*Weging[#All]);"")} |
Waarom weet ik niet precies, maar SUMPRODUCT(C3:E3>0) blijft TRUE en FALSE gebruiken ipv 1 en 0. SUMPRODUCT((C3:E3>0)*1) maakt er wel al 1 en 0 van.quote:Op woensdag 18 juli 2012 23:15 schreef PowerData het volgende:
Overigens is er iets wat ik nog niet helemaal snap: wat is nou het verschil tussen SUM((C3:E3>0)*(C1:E3)) en SUMPRODUCT(C3:E3>0;C1:E3). De SUMPRODUCT werkt niet, maar ik zou toch denken dat die juist zelfs zonder array zou werken?
You're welcomequote:Bedankt.
Zoals je al zei is het voor het totaal berekenen niet nodig om een vergelijking als > 0 in te voeren, gezien die automatisch al wegvalt. Ik bedoelde eigenlijk voor de noemer.quote:Op woensdag 18 juli 2012 23:33 schreef snabbi het volgende:
[..]
Waarom weet ik niet precies, maar SUMPRODUCT(C3:E3>0) blijft TRUE en FALSE gebruiken ipv 1 en 0. SUMPRODUCT((C3:E3>0)*1) maakt er wel al 1 en 0 van.
Het nadeel van dit toe te passen in je sumproduct deel is dat je het cijfer van je proefwerk kwijt raakt in het 1 en 0 geneuzel. Dit zou je weer moeten oplossen door er zoiets van te maken:
=SUMPRODUCT((C3:E3>0)*(C3:E3);$C$1:$E$1)
1 2 3 4 5 | 1 jan 2 jan 3 jan 4 jan prod 1 1 2 0 1 prod 2 1.5 1.3 1 1.4 prod 3 2 0 1.2 1.9 prod 4 0 1 1.7 1.2 |
Dank je, met een ,0 bij de roundup lukte hetquote:Op vrijdag 20 juli 2012 18:02 schreef ralfie het volgende:
=SUM(ROUNDUP((A2:A5+B2:B5))
invullen en met ctr+shift+enter accepteren
had je het zelf opgelost? Misschien kon iemand anders er nog wat van leren.quote:
Had het zelf opgelost:quote:Op maandag 23 juli 2012 08:46 schreef Deetch het volgende:
[..]
had je het zelf opgelost? Misschien kon iemand anders er nog wat van leren.
http://social.technet.mic(...)5-876e-9d1d46e7975f/quote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:22 schreef _superboer_ het volgende:
Als ik enkele van mijn excelbestanden probeer te openen (>15mb) loopt excel (64bit) vast. Als ik deze bestanden echter openen op een virtual machine met excel (32bit) kunnen de bestanden wel geopend worden. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
En waar zet ik dat neer? Want k snap er echt ff helemaal niks meer van. Heb tot nu toe alleen "simpele" sommen hoeven verwerken in Excel en nog nooit echt met formules gewerktquote:Op donderdag 2 augustus 2012 12:24 schreef DaFan het volgende:
DATUMVERSCHIL(startdatum;einddatum;"m")
Waar "m" is de eenheid die je wilt (kan ook "j" zijn bv)
In cel c1 zet je =datumverschil(A1;B1;"m")quote:Op donderdag 2 augustus 2012 12:31 schreef Huppelmuts het volgende:
[..]
En waar zet ik dat neer? Want k snap er echt ff helemaal niks meer van. Heb tot nu toe alleen "simpele" sommen hoeven verwerken in Excel en nog nooit echt met formules gewerkt
En in cel C2 dus =datumverschil(A2;B2;"m") enz?quote:Op donderdag 2 augustus 2012 12:57 schreef _superboer_ het volgende:
[..]
In cel c1 zet je =datumverschil(A1;B1;"m")
Voer de formule in in cel c1, klik de cel aan en sleep het kleine vierkantje in de rechter onderhoek van de cel naar beneden. Als je dubbelklikt op dat vierkantje worden de cel gekopieerd tot de laatste gevulde cel van B2. A1 en B1 veranderen dan automatisch naar A2 en B2 in cel C2, en B3 en C3 in cel C3, enz.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 12:59 schreef Huppelmuts het volgende:
[..]
En in cel C2 dus =datumverschil(A2;B2;"m") enz?
Dat kan niet makkelijker? Ik hoef namelijk maar 505 rijen uit te rekenen
Helemaal geweldig!!quote:Op donderdag 2 augustus 2012 13:02 schreef _superboer_ het volgende:
[..]
Voer de formule in in cel c1, klik de cel aan en sleep het kleine vierkantje in de rechter onderhoek van de cel naar beneden. Als je dubbelklikt op dat vierkantje worden de cel gekopieerd tot de laatste gevulde cel van B2. A1 en B1 veranderen dan automatisch naar A2 en B2 in cel C2, en B3 en C3 in cel C3, enz.
Welkom in de wondere wereld van Excel waar alles makkelijker is dan het lijktquote:Op donderdag 2 augustus 2012 13:06 schreef Huppelmuts het volgende:
[..]
Helemaal geweldig!!
Mijn dank is groot!!
Ghehe mjah ik heb er gewoon al jaren niet meer mee gewerkt. Voel me nu echt een dom blondjequote:Op donderdag 2 augustus 2012 13:12 schreef Deetch het volgende:
[..]
Welkom in de wondere wereld van Excel waar alles makkelijker is dan het lijkt
Die was simpelquote:
1 | =AANTAL.ALS(E186:BG186;"D")-AANTAL.ALS(H186:K186;"D") |
1 | =AANTAL.ALS(E186:BG186;"D")-AANTAL.ALS(H186:K186;"D")-AANTAL.ALS(T186;"D") |
=ALS(B2="Actief";VANDAAG();ANDEREFORMULE)quote:Op donderdag 2 augustus 2012 20:29 schreef Huppelmuts het volgende:
Ben ik weer!!
Ik ga proberen het uit te leggen. Geen idee of dat gaat lukken.
Dit zijn mijn kolommen:
Kenteken, Status, Ingangsdatum, Einddatum, Fysieke Einddatum, Aantal maanden actief, Bedrag tot nu toe (2-8-12)
De kolom einddatum is gebruikt om het aantal maanden actief uit te rekenen. Maar toen ontdekten we dat die einddatum in sommige gevallen pas over 10 jaar is.
Wat ik nu zou willen is dat als de status kolom (waar de keuze bestaat uit "actief", "niet actief" o "geblokkeerd") actief is dat de einddatum automagisch op "vandaag" springt.
Ik weet dat ik voor "vandaag" =VANDAAG() moet gebruiken maar is dat stukje van als status actief is dan vandaag ook mogelijk en zo ja hoe?
Is het een beetje duidelijk uitgelegd?
Ik zou een afweging maken tussen hoe groot je bereik is en hoeveel individuele cellen je moet uittikken:quote:Op donderdag 2 augustus 2012 15:04 schreef Freak188 het volgende:
Ik heb hier de volgende formule:
[ code verwijderd ]
Hij telt dus het aantal keer "D" in regel 186 van kolom E t/m BG. Hij trekt echter de kolommen H t/m K er van af.
Nu wil ik echter nog een paar losse kolommen selecteren die Excel ook moet aftrekken. Bijvoorbeeld cel T186 en AC186.
Maar hoe doe ik dat? Want ik kan alleen maar een bereik opgeven. Moet ik dan voor die losse cellen, telkens een nieuwe functie erachter zetten?
Dus als volgt:
[ code verwijderd ]
Mooi, wist niet dat SOM dat kon.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 23:04 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik zou een afweging maken tussen hoe groot je bereik is en hoeveel individuele cellen je moet uittikken:
=AANTAL.ALS(E186:BG186;"D")-AANTAL.ALS(H186:K186;"D")-SOM(T186="D";AC186="D")
heb je een groot bereik dan is aantal.als handig, heb je een paar lossen cellen dan kan je bijvoorbeeld gebruik maken van som. Dat som deel kan je gemakkelijk uitbreiden.
Bedankt! Maakt de formule wel overzichtelijker in ieder geval.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 23:04 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik zou een afweging maken tussen hoe groot je bereik is en hoeveel individuele cellen je moet uittikken:
=AANTAL.ALS(E186:BG186;"D")-AANTAL.ALS(H186:K186;"D")-SOM(T186="D";AC186="D")
heb je een groot bereik dan is aantal.als handig, heb je een paar lossen cellen dan kan je bijvoorbeeld gebruik maken van som. Dat som deel kan je gemakkelijk uitbreiden.
Dank u!!quote:Op donderdag 2 augustus 2012 20:33 schreef qu63 het volgende:
[..]
=ALS(B2="Actief";VANDAAG();ANDEREFORMULE)
Zo kijkt ie of er in B2 'Actief' staat. Als dat zo is dan vult ie VANDAAG() in, zo niet, dan voert ie de andere formule uit
wat voor ANDEREFORMULE heb je ingevuld?quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 10:38 schreef Huppelmuts het volgende:
[..]
Dank u!!
Dat werkt maar half
Als er bij status iets anders staat dan veranderd hij de datum die er stond in #NAAM
Wat wil je dat ie doet als er een andere status staat?quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 10:38 schreef Huppelmuts het volgende:
[..]
Dank u!!
Dat werkt maar half
Als er bij status iets anders staat dan veranderd hij de datum die er stond in #NAAM
1 2 3 4 5 6 7 | v = Range("X10:AB" & lpr) For x = 1 To UBound(v) If v(x, 5) <> 1 Then v(x, 1) = v(x, 1) * v(x, 5) End If v(x, 5) = vbNullString Next x |
Eigenlijk vind ik dat dit buiten 'excel' gaat. Je zit meer in VB programmeren nu. Desalniettemin:quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 22:09 schreef hendrik2009 het volgende:
Ik heb het volgende stukje VBA, waar kolom X (1) met kolom AB (5) wordt vermenigvuldigd.
[ code verwijderd ]
Nu wil ik bij het terugzetten van de variant kolom AB leeg hebben. Nu doe ik dit per regel (x,5). Kan ik ook in één keer kolom AB leeghalen? Zoiets als: v(1,5),v(ubound,5). Wat is de juiste code om kolom AB (5) in één keer te legen voordat de variant wordt terug gezet?
De meest 'simpele' manier is gewoon je gegevens te kopieren, vervolgens naar je andere tabblad te gaan en te kiezen voor 'Koppeling plakken' in het plakmenu. Vervolgens kun je de sortering aanpassen, maar blijft elke cel nog naar de oorspronkelijke cel verwijzen. Hierdoor hoef je een wijziging maar 1 keer door te voeren.quote:Op zondag 5 augustus 2012 21:43 schreef jakees het volgende:
Hallo, ik heb een excelsheet met data op het 1e tabblad. Nu wil ik de data op meerdere tabbladen in de excelsheet tonen maar dan telkens anders gesorteerd. In Google docs heb ik dat ooit gedaan met verschillende sheets met de ImportRange formule.
Hoe zouden jullie zoiets doen?
vervang in de formule die nu half werkt de tekst ANDEREFORMULE door D2quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 10:38 schreef Huppelmuts het volgende:
[..]
Dank u!!
Dat werkt maar half
Als er bij status iets anders staat dan veranderd hij de datum die er stond in #NAAM
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
Check!quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:18 schreef Deetch het volgende:
kan toch met een SUMIF of SOM.ALS? Check de help vand eze functie maar eens.
Zo misschien: http://helpdeskgeek.com/o(...)down-lists-in-excel/quote:Op maandag 6 augustus 2012 11:56 schreef Z het volgende:
Opgelost. Tikfout. Maar de vraag of er eventueel een mooiere oplossing is, blijft staan.
Daar dacht ik ook aan maar werkt niet (bij mij althans, office 2007). Wat wel werkt is een hulpkolom met daarinquote:Op maandag 6 augustus 2012 13:15 schreef Deetch het volgende:
[..]
Zo misschien: http://helpdeskgeek.com/o(...)down-lists-in-excel/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 35% gewijzigd door Markeerstift op 06-08-2012 22:03:27 ]
Oja, volgens mij heb ik hem nu goed, ik had al een kolom gemaakt met het verschil inderdaad, dus die heb ik gebruikt! Thanks (is dat verschil soms wel eens anders dan voor onder en bovengrens?quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 10:27 schreef Deetch het volgende:
Via deze methode worden de getallen die je gebruikt gezien als het verschil ten opzichte van de gemiddelde waarde.
Dus je confidence ondergrens ligt op 1.58 - (-4.66) = 6.24 en je bovengrens op 1.58 + 7.83 = 9.41 en dat is ook wat je ziet.
Je moet dus nog een kolommetje maken die het verschil berekend tussen je gemiddelde waarde en je ondergrens en je bovengrens en je gemiddelde waarde.
Zo te zien is het verschil tussen je ondergrens en gemiddelde en je bovengrens en gemiddelde hetzelfde getal? Dan kun je deze dus ook gebruiken als je error bar waarden.
Bij normaal verdeelde data is de boven en ondergrens symmetrisch ten opzichte van het gemiddelde. Dat is een uitgangspunt bij de meeste statistiek berekeningen.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 10:35 schreef Markeerstift het volgende:
[..]
Oja, volgens mij heb ik hem nu goed, ik had al een kolom gemaakt met het verschil inderdaad, dus die heb ik gebruikt! Thanks (is dat verschil soms wel eens anders dan voor onder en bovengrens?
Ah oke, maar, mijn standaard deviaties zijn vaak groter dan het gemiddelde, ik dacht dat dat o.a. inhield dat de data een scheve distributie had..quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 10:46 schreef Deetch het volgende:
[..]
Bij normaal verdeelde data is de boven en ondergrens symmetrisch ten opzichte van het gemiddelde. Dat is een uitgangspunt bij de meeste statistiek berekeningen.
[ link | afbeelding ]
Normaal gesproken check je ook altijd eerst of je data wel "normaal" verdeeld is voordat je er aan gaat rekenen. Via deze methode kun je visueel zien of de data normaal verdeeld is of niet.
Nee hoor, alleen dat je data heel erg veel spreiding om het gemiddelde kent. Dat kan liggen aan je meetmethode of het proces wat ten grondslag ligt aan je gemeten waarde.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 10:48 schreef Markeerstift het volgende:
[..]
Ah oke, maar, mijn standaard deviaties zijn vaak groter dan het gemiddelde, ik dacht dat dat o.a. inhield dat de data een scheve distributie had..
1 | =TEKST.SAMENVOEGEN("http://route.anwb.nl/routeplanner/servlet/rp?rtvMode=departure&modality=car&zip1=";A1;"&street1=&housenr1=";B1;"&city1=&zip2=";D1;"&street2=&housenr2=";E1;"&city2=&x=49&y=13") |
1 | =HYPERLINK(B11;"Test") |
De ANWB ...que?quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 21:20 schreef DaFan het volgende:
Wat zegt de ANWB API erover?
Dit is informatie halen van/uit een website, ik denk niet dat Excel daar de juiste tool voor is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Application_programming_interfacequote:
Of kijk hier eens, een opensource database met alle NLse postcodes: http://www.d-centralize.nl/projects/6pp/quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 22:00 schreef DaFan het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Application_programming_interface
Je moet iets hebben wat de communicatie tussen de ANWB site en Excel kan doen. Dat kan Excel zelf (bijna) niet.
Het kan wel met Google Maps, maar daar zitten wel wat haken en ogen aan:
http://stackoverflow.com/(...)-via-excel-web-query
Succes...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Sub vert_zoeken() Range("B2").Select ActiveCell.FormulaR1C1 = _ "=IFERROR(VLOOKUP(RC[-1],'[Producten per leverancier.xlsx]Blad1'!R1:R1048576,4,FALSE),"""")" Range("B3").Select ActiveCell.FormulaR1C1 = _ "=IFERROR(VLOOKUP(RC[-1],'[Leverancier per inkoper.xls]Lijst'!R1:R65536,2,FALSE),"""")" Range("C2").Select End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 | 'Verkoper informatie bestanden openen Workbooks.Open Filename:="u:\Inkoop\Producten per leverancier.xlsx" Workbooks.Open Filename:="u:\Inkoop\Leverancier per inkoper.xls" 'Verkoper informatie toevoegen Windows("mankorapport.xls").Activate Columns("C:D").Select With Selection .Insert shift:=xlToRight .ColumnWidth = 17 End With Range("C1").FormulaR1C1 = "Leverancier" Range("C2").Select ActiveCell.FormulaR1C1 = "=IFERROR(VLOOKUP(RC[-1],'[Producten per leverancier.xlsx]Blad1!'R1:R1048576,4,FALSE),"""")" Range("C2").AutoFill Destination:=Range("C2:C4520"), Type:=xlFillDefault Range("C2:C4520").Select Range("D1").FormulaR1C1 = "Inkoper" Range("D2").Select ActiveCell.Formula = "=IFERROR(VLOOKUP(RC[-1],'[Leverancier per inkoper.xls]Lijst'!R1:R65536,2,FALSE),"""")" Range("D2").AutoFill Destination:=Range("D2:D4520"), Type:=xlFillDefault Range("D2:D4520").Select |
omdat je in regel 14 van je code '! hebt staan in plaats van !' ?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 12:03 schreef Champy het volgende:
Beste mensen,
ben bezig met wat code in VBA, en natuurlijk gaat er weer iets fout, anders kwam ik hier niet.
Onderstaand de code die ik opgenomen heb in een leeg werkblad om te proberen
[ code verwijderd ]
Dit is getest, en werkt.
Als ik nu echter dezelfde code toe ga passen in mijn hoofdmap loopt hij er op vast. Code ziet er daar als volgt uit:
[ code verwijderd ]
Iemand enig idee waarom het verticaal zoeken in een nieuwe lege werkmap wel werkt, maar in de andere code niet?
Alvast bedankt!
Precies andersom , er moet namelijk '! staan.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 12:29 schreef Deetch het volgende:
[..]
omdat je in regel 14 van je code '! hebt staan in plaats van !' ?
1 2 | ActiveCell.FormulaR1C1 = _ "=IF(ISNA(VLOOKUP(RC[-1],[weeknummer.xls]Blad1!R1:R65536,2,FALSE)),"""",VLOOKUP(RC[-1],[weeknummer.xls]Blad1!R1:R65536,2,FALSE))" |
Dat lijkt me sterk, en ik zal uitleggen waarom ik dat denk.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 13:16 schreef Deetch het volgende:
zo te lezen doe je nu een Vlookup in de vierde kolom van een tabel die maar 1 kolom breed is (nl. R1:R65536) waarschijnlijk moet dit een RC achtige verwijzing worden of in ieder geval een breed genoege (hmmmzz) dataset.
hier meer over RC verwijzing.
http://www.lytebyte.com/2(...)ence-style-in-excel/
Is je 'hoofdmap' een xls file? want in dat geval kan excel in de compatibiliteitsmode staat. Dan kan je niet zoeken naar rijeen boven de 65536 (bestond namelijk nog niet). Dat doe je wel in regel 14. Dus het werkt in principe wel als je er even een xlsx van maakt (in je test bestandje deed hij het wel omdat een nieuwe file standaard een xlsx bestand is).quote:Op woensdag 8 augustus 2012 12:03 schreef Champy het volgende:
Beste mensen,
ben bezig met wat code in VBA, en natuurlijk gaat er weer iets fout, anders kwam ik hier niet.
Onderstaand de code die ik opgenomen heb in een leeg werkblad om te proberen
[ code verwijderd ]
Dit is getest, en werkt.
Als ik nu echter dezelfde code toe ga passen in mijn hoofdmap loopt hij er op vast. Code ziet er daar als volgt uit:
[ code verwijderd ]
Iemand enig idee waarom het verticaal zoeken in een nieuwe lege werkmap wel werkt, maar in de andere code niet?
Alvast bedankt!
Bedankt, dat was het probleem! Bestandjes opgeslagen als xlsx en xlsm, verwijzingen in de code ook aangepast en het werkt nu prima! Super bedankt, kan ik weer verder!quote:Op woensdag 8 augustus 2012 14:37 schreef Cr0sje het volgende:
[..]
Is je 'hoofdmap' een xls file? want in dat geval kan excel in de compatibiliteitsmode staat. Dan kan je niet zoeken naar rijeen boven de 65536 (bestond namelijk nog niet). Dat doe je wel in regel 14. Dus het werkt in principe wel als je er even een xlsx van maakt (in je test bestandje deed hij het wel omdat een nieuwe file standaard een xlsx bestand is).
In A2 -> =A1+7 en dat naar beneden slepenquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 10:31 schreef kidkash19 het volgende:
Hmmmm misschien een simpele vraag maar ik moet voor elkaar zien te krijgen dat de cellen per week oplopen als je deze naar beneden sleept
dus A1 staat bv op 13 augustus, deze word naar beneden gesleept en dan zou A2 20 augustus moeten worden ipv 14 augustus.
Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
Mijn dank is groot, zat ik toch een beetje in de buurtquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 10:33 schreef qu63 het volgende:
[..]
In A2 -> =A1+7 en dat naar beneden slepen
Je kunt ook in A1 13-9-2012 invoeren en in A2 20-9-2012. Selecteer ze beide en trek ze naar beneden. Op die manier heb je niet al die formules in je worksheet en is je worksheet dus sneller.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 10:34 schreef kidkash19 het volgende:
[..]
Mijn dank is groot, zat ik toch een beetje in de buurt
Wat heb je zelf al uitgezocht?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 16:05 schreef DJSeboss het volgende:
Hallo,
Ik ben bezig met de Eredivisie in excel in beeld aan het brengen. Nou heb ik 2 vragen:
Hoe kun je het zo maken (liefst geen VB Code maar als het niet anders kan...) dat als je een uitslag ingeeft dat Excel meteen 3 ptn bij de winnaar toevoegt, het doelsaldo wordt bijgewerkt en er bij W (winst) 1 bijkomt.
Mijn andere vraag is dat het automatisch wordt gesorteerd (nu moet ik de hele tijd Data -> Sorteren doen).
Ik ben niet zo goed met Excel, maar toch wel boven gemiddeld en ik weet niet hoe het heet wat ik nodig heb als iemand me dat geeft ben ik ook tevreden (en helemaal mooi als er dan site bij is waar uitleg bijstaat (voorkeurstaal Nederlands))
Alvast bedankt
Wat snap je daar niet aan dan?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 18:30 schreef DJSeboss het volgende:
Ik heb al gezocht op automatisch sorteren maar dat begreep ik niet zo:
http://www.veit.nl/351258-automatisch-sorteren-mogelijk
Zegt de functie ALS() je iets?quote:En wat betreft data van een sheet naar een ander sheet weet ik niet hoe heet/zoekterm
Bedankt, dat werkt!quote:Op donderdag 16 augustus 2012 08:32 schreef Deetch het volgende:
Volgens mij is het snelste een hulpkolom (C)
in kolom C zet je de functie =ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A1;$B:$B;1;0));0;1)
vervolgens tel je deze kolom op en dat is het aantal getallen in lijst A dat in lijst B voorkomt
Dan worden alleen de unieke waarden geteld. Dus in het voorbeeld komt er dan 2 uit ipv 3 (GuitarJJ telt de 2 nl dubbel).quote:
Bij mij ook, maar ook als je cel B2 veranderd in bijvoorbeeld 12 dan blijft de uitkomst op 3 staanquote:
In dit of het vorige topic is dezelfde vraag ook al langesgekomen, inclusief antwoordquote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:24 schreef Façade het volgende:
Hoi!
Ik heb een sheet waar ik dingen met een drop-down menu wil kiezen, alleen moeten deze drop downs met elkaar verbonden zijn.
Zo heb ik in het eerste drop-down menu een lijstje met telefoonmerken.
[ afbeelding ]
In D:15 kan ik dus de telefoonmerken kiezen. Nu wil ik in E:15 de toestellen van dit merk kunnen kiezen. En daar zit het probleem.
In een ander sheet staat een lijst met alle toestellen, gesorteerd per merk.
[ afbeelding ]
Hoe krijg ik die toestellen in het E:15 drop-down menu? Ik zat te denken aan een IF-functie die de van het D:15 gekozen merk de toestellen kopieert naar een aparte celrange. Dan zou ik in principe voor E:15 kunnen refereren naar die nieuwe celrange.
Het probleem zit'm (voor mij) in het feit dat ik met de IF-functie het niet voor elkaar krijg om tekst van meerdere cellen naar lege cellen te kopiëren.
Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is.
Dan ga ik het even doorspitten.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:40 schreef qu63 het volgende:
[..]
In dit of het vorige topic is dezelfde vraag ook al langesgekomen, inclusief antwoord
Gevonden en (veel te makkelijk ) opgelost. Bedankt voor de heads up.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:40 schreef qu63 het volgende:
[..]
In dit of het vorige topic is dezelfde vraag ook al langesgekomen, inclusief antwoord
Graag gedaan!quote:Op donderdag 23 augustus 2012 13:07 schreef Façade het volgende:
[..]
Gevonden en (veel te makkelijk ) opgelost. Bedankt voor de heads up.
maar wellicht nog iets anders?quote:Dim i As Integer
Dim myCell, rRange As Range
'Aan de hand van deze rRange zorg ik dat je alleen de beschreven cellen in A:L doorloopt
'formules worden niet meegenomen.
Set rRange = ActiveSheet.Range("A:L").SpecialCells(xlCellTypeConstants)
For Each myCell In rRange
'wanneer die ja bevat dan moet je hem meenemen
If myCell Like "*ja*" Then
i = i + 1
End If
'wanneer die nee bevat ook meenemen
If myCell Like "*nee*" Then
i = i + 1
End If
Next myCell
Set rRange = Nothing
Dank voor je antwoord! Ik denk dat ik er zo uit kom.. (anders kom ik nog even terug ;-)quote:Op woensdag 29 augustus 2012 23:10 schreef snabbi het volgende:
Voor mij is er net te weinig info om de vraag te beantwoorden. Je kan namelijk verschillende dingen willen.
Optie 1: Je wilt het aantal cellen tellen waarin ja of nee in voorkomt (ongeacht of er meer info in staat).
Gebruik wildcards in je huidige code door het toevoegen van *
MsgBox Evaluate("Sum(COUNTIF(A:L,{""*Nee*"",""*Ja*""}))")
Optie 2: Je wilt het aantal cellen tellen de som van het aantal cellen met ja en de som van het aantal cellen met nee. (in dit geval tel je dus een cel met ja nee 2 keer, maar 1 keer wanneer er meerdere keren ja in staat.)
[..]
maar wellicht nog iets anders?
*edit: even Lcase toegevoegd zodat alles naar lower case gaat en hij Ja JA en jA ook meetelt.quote:Dim aantalJa, aantalNee, AantalJaNee As Integer
Dim myCell, rRange As Range
Set rRange = ActiveSheet.Range("A:L").SpecialCells(xlCellTypeConstants)
For Each myCell In rRange
If Lcase(myCell.value) Like "*ja*" And Lcase(myCell.value) Like "*nee*" Then
AantalJaNee = AantalJaNee + 1
ElseIf Lcase(myCell.value) Like "*ja*" Then
aantalJa = aantalJa + 1
ElseIf lcase(myCell.value) Like "*nee*" Then
aantalNee = aantalNee + 1
End If
Next myCell
Set rRange = Nothing
ah dank, had even ge-eddited, ben een beetje onduidelijk vanwege het late tijdstip.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 00:00 schreef snabbi het volgende:
Let wel op, dat hij het dus maar 1 keer telt wanneer het meerdere keren voorkomt in 1 cel:
[..]
Mocht je ook binnen een cel meerdere keren willen tellen, dan moeten we daar iets aparts voor schrijven.
Het is mogelijk op de volgende manier:quote:Op donderdag 30 augustus 2012 21:34 schreef gerrit098 het volgende:
Is het in excel 2007 ook mogelijk om een macro blijvend te maken voor alle documenten.
als ik nu 1 aanmaak blijft hij alleen voor het huidige document?
Het is ook een invoegtoepassing geworden, geen macro.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 16:47 schreef gerrit098 het volgende:
Ik heb het geprobeerd stap voor stap. maar het lukt niet, als ik excel weer open is het qua macro niet terug te vinden
Ok ik ben inderdaad een beetje snel gegaan. De eerder genoemde methode werkt alleen voor macro's die je hebt geschreven om vanaf je werkboek als formule aan te roepen (de zogenaamde public functions).quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 16:47 schreef gerrit098 het volgende:
Ik heb het geprobeerd stap voor stap. maar het lukt niet, als ik excel weer open is het qua macro niet terug te vinden
Zoeken naar de eerste keer dat er 4 cijfers achter elkaar staan, dan daar voor splitsen. Dan bij het linker gedeelte de laatste spatie wissen, dan splitsen op de laatste spatie. Bij het rechter gedeelte splitsen op de tweede spatie.quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:53 schreef draadstalig het volgende:
Ik heb cellen die er als volgt uitzien:
St. Hubertusstraat 10 6531 LB Nijmegen
Dus één adres, postcode + plaats in één cel. Nu wil ik de straatnaam en het huisnummer loskoppelen, maar wat is hiervoor de slimste manier. Ik dacht zelf al via "tekst naar kollomen" (en spatie als nieuwe cel), maar dan moet ik alsnog heel veel werk achteraf gaan doen, aangezien je bij bovenstaande voorbeeld als een spatie na St. hebt. Hoe pak ik dit dus het beste aan?
Briljant. Thnxquote:Op dinsdag 4 september 2012 11:08 schreef qu63 het volgende:
[..]
Zoeken naar de eerste keer dat er 4 cijfers achter elkaar staan, dan daar voor splitsen. Dan bij het linker gedeelte de laatste spatie wissen, dan splitsen op de laatste spatie. Bij het rechter gedeelte splitsen op de tweede spatie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Werkt heel makkelijk en is zeer efficiënt. Alleen is het mij op de een of andere manier gelukt om de kolommen die je bovenaan de tabel ziet te verwijderen. Normaal gesproken kun je deze kolommen gebruiken om dingen te sorteren (je kunt naast kolom 1 op een pijltje klikken en dan aanvinken wat je wilt zien). Maar deze optie zie ik niet meer, ik zie alleen kolom 1 staan zonder de pijl ernaast.
Weet iemand waar dit aan ligt en hoe ik dit kan oplossen?
Alvast Bedankt!
Ik neem aan dat dit een reactie is op mijn vraag?quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:05 schreef ralfie het volgende:
ctrl+shift+l wanneer je in de tabel staat.
quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:44 schreef iFok. het volgende:
Goedenavond,
Ik heb een vraag over Excel. Met Excel kun je tabellen invoeren met allemaal kolommen aan de bovenkant. Dit dus:Filter weer aanzetten?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Werkt heel makkelijk en is zeer efficiënt. Alleen is het mij op de een of andere manier gelukt om de kolommen die je bovenaan de tabel ziet te verwijderen. Normaal gesproken kun je deze kolommen gebruiken om dingen te sorteren (je kunt naast kolom 1 op een pijltje klikken en dan aanvinken wat je wilt zien). Maar deze optie zie ik niet meer, ik zie alleen kolom 1 staan zonder de pijl ernaast.
Weet iemand waar dit aan ligt en hoe ik dit kan oplossen?
Alvast Bedankt!It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
Ik heb het, bedankt.quote:
Ja. ctr+shift+L zet het filter weer aan (op office 2007 iig, neem aan dat dit niet veranderd in andere versies)quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:14 schreef iFok. het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit een reactie is op mijn vraag?
Ik heb het geprobeerd, ik zie helaas geen verandering.
Ik zit op dit moment op de Apple, en daar doet hij het niet. Morgen zal ik het nodig hebben, en dan zit ik op de PC en probeer ik het nog een keer.quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:44 schreef ralfie het volgende:
[..]
Ja. ctr+shift+L zet het filter weer aan (op office 2007 iig, neem aan dat dit niet veranderd in andere versies)
Vandaar dat ook in de OP staat dat je aan moet geven welke versie je hebt, dan zijn de tips beter te gebruikenquote:Op dinsdag 4 september 2012 20:47 schreef iFok. het volgende:
[..]
Ik zit op dit moment op de Apple, en daar doet hij het niet. Morgen zal ik het nodig hebben, en dan zit ik op de PC en probeer ik het nog een keer.
Zal ik voor de volgende keer doen. Bedankt allemaal.quote:Op dinsdag 4 september 2012 21:49 schreef qu63 het volgende:
[..]
Vandaar dat ook in de OP staat dat je aan moet geven welke versie je hebt, dan zijn de tips beter te gebruiken
No worries, deze keer viel t mee 't zal wel command+ctrl+L ofzoquote:Op dinsdag 4 september 2012 21:55 schreef iFok. het volgende:
[..]
Zal ik voor de volgende keer doen. Bedankt allemaal.
Ik ben nog steeds met dit bezig, nu een uitbreiding.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 12:13 schreef Huppelmuts het volgende:
Schatjes ik kom er echt niet uit.
Ik heb in Excel kolom A is startdatum, kolom B is einddatum en dan wil ik dat kolom C het totaal aantal maanden laat zien maar welke formule moet ik dan waar neerplempen?
Versie 2007 geloof ik en taal staat gewoon in het Nederlands
=DATUMVERSCHIL(C2;VANDAAG();"m")quote:Op vrijdag 14 september 2012 15:37 schreef Huppelmuts het volgende:
[..]
Ik ben nog steeds met dit bezig, nu een uitbreiding.
Bij een aantal rijen is de einddatum in de toekomst. Ik wil het aantal maanden van start tot aan vandaag graag zien.
De formule die ik voor de rijen waar de einddatum al is geweest gebruik is: =DATUMVERSCHIL(C2;D2;"m")
Is deze formule makkelijk aan te passen zodat de D kolom meteen als "vandaag" wordt gezien?
Als ik lastig ben dan hoor ik het wel he
Die gaf dus als melding #WAARDE of #NAAMquote:Op vrijdag 14 september 2012 15:41 schreef qu63 het volgende:
[..]
=DATUMVERSCHIL(C2;VANDAAG();"m")
Zoiets?
quote:Op vrijdag 7 september 2012 17:22 schreef Holy_Goat het volgende:
Je zal maar eens tijd over hebben
Heb in excel eerst een algoritme getest (dat anderen al lang bedacht hebben maar ik wilde het ook kunnen) voor ik het in C++ in ging bouwen.
Random vakjes genereren, en dan alles wat connectie heeft aan een ander vakje (4 node) dezelfde kleur geven. Tadaa
[ afbeelding ]
Die formule zou gewoon moeten werken. Hier doet 'ie het in ieder geval gewoon (Excel 2007)quote:Op vrijdag 14 september 2012 15:44 schreef Huppelmuts het volgende:
[..]
Die gaf dus als melding #WAARDE of #NAAM
Ik heb nu gewoon de datum van vandaag ingevuld maar dat werkt ook niet echt lekker want dan moet ik die elke keer aanpassen
Had je ook de () na VANDAAG?quote:Op vrijdag 14 september 2012 15:44 schreef Huppelmuts het volgende:
[..]
Die gaf dus als melding #WAARDE of #NAAM
Ik heb nu gewoon de datum van vandaag ingevuld maar dat werkt ook niet echt lekker want dan moet ik die elke keer aanpassen
Nee!quote:
Formules hebben altijd haakjes, ook al zet je er niets tussenquote:
1 | =RECHTS(A1;2)&"-"&DEEL(A1;4;2)&"-"&LINKS(A1;4) |
Je kan de cellen met bovenstaande formule ombouwen tot een veld waar Excel iets mee kan. Dan kan je bij 'opmaak' bepalen hoe je de datum wil laten zien.quote:Op vrijdag 14 september 2012 21:26 schreef Orealo het volgende:
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik importeer data, waaronder een veld dat de datum bevat maar in een niet-excel format (bijvoorbeeld 20120914) Ik kan daar wel met een formule iets van maken dat beter leesbaar is maar is er een mogelijkheid om er een veld van te maken dat Excel als datum veld herkent? Daarmee zou ik dus van het voorbeeld 'Vrijdag 14 september 2012' willen maken.
De formule die ik nu gebruik:
[ code verwijderd ]
Ik was al aan het klooien, ook met kopieeren naar notepad. Wat bleek nou. Ik had de datumquote:Op vrijdag 14 september 2012 21:29 schreef qu63 het volgende:
[..]
Je kan de cellen met bovenstaande formule ombouwen tot een veld waar Excel iets mee kan. Dan kan je bij 'opmaak' bepalen hoe je de datum wil laten zien.
Geen extra code dus, gewoon de opmaak van het veld aanpassen
Wat misschien nog wat beter werkt (en zulke fouten op kan vangen) is dit:quote:Op vrijdag 14 september 2012 21:31 schreef Orealo het volgende:
[..]
Ik was al aan het klooien, ook met kopieeren naar notepad. Wat bleek nou. Ik had de datum
20111231. De formule bouwt dat niet goed om, werd 31-11-2011. Excel wilde het maar niet aanpassen maar november heeft natuurlijk geen 31 datum! Stom!
Ik kan verder. Bedankt.
Dat is nog sneller. Bedankt nogmaals!quote:Op vrijdag 14 september 2012 21:35 schreef qu63 het volgende:
[..]
Wat misschien nog wat beter werkt (en zulke fouten op kan vangen) is dit:
=DATUM(LINKS(A1;4);DEEL(A1;5;2);RECHTS(A1;2))
Ik laat de DEEL()-code ook beginnen vanaf t 5e teken, en niet het 4e zoals jij deed. Vandaar dat je op 31 november uit kwam ipv 31 december
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | oWordFile = bestandsnaam CNT = 2 PGS = "2" Set oWord = CreateObject(Class:="Word.Application") With oWord.Documents.Open(oWordFile) .PrintOut Copies:=CNT, Pages:=PGS .Close False End With oWord.Quit False Set oWord = Nothing |
1 | .PrintOut Copies:=CNT, Range:=3, from:=PGSA, to:=PGSB |
probeer eens CNT = "2"quote:Op maandag 17 september 2012 09:48 schreef Joooo-pi het volgende:
hmmm. Toch min of meer opgelost met:
[ code verwijderd ]
range:=3 staat voor Range:=wdPrintFromTo
Het rare is dat copies nu niet werkt, maar dat los ik op met een for loopje...
Mooi!! mag ik ook?quote:Op vrijdag 7 september 2012 17:22 schreef Holy_Goat het volgende:
Je zal maar eens tijd over hebben
Heb in excel eerst een algoritme getest (dat anderen al lang bedacht hebben maar ik wilde het ook kunnen) voor ik het in C++ in ging bouwen.
Random vakjes genereren, en dan alles wat connectie heeft aan een ander vakje (4 node) dezelfde kleur geven. Tadaa
kun je niet gewoon mailen?quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:47 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
alles klaargezet voor je, maar waar kan ik hosten?
Ik kan em wel hosten voor je PB met mail is verstuurdquote:Op donderdag 20 september 2012 13:46 schreef Holy_Goat het volgende:
Tuurli
[..]
Uiteraard, maar wil graag ook een linkje hier op Fok zetten
Thanks, ga mailen als ik thuis benquote:Op donderdag 20 september 2012 13:50 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik kan em wel hosten voor je PB met mail is verstuurd
In B3 (naast Down dus) zet je =B2*B7. Dan die cel doortrekken naar rechts en je bent er. Of is dit niet wat je zoekt?quote:Op zaterdag 22 september 2012 13:00 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Ik ben echt niet bekend met Excel buiten de standaard grafiekjes maken uit een tabelletje en kom er nu ook hier niet uit, voor jullie is het vast simpel, ik heb me er een ochtend over gebroken . Excel versie is 2011, Engels.
[ afbeelding ]
RATIO is de verhouding tussen UP en DOWN. Als UP en DOWN beide gelijk zouden zijn is RATIO 1. Nou is het zo dat de gegevens waar ik DOWN vandaan haal het aangeeft in bv. 1.2 en niet 1200. Dat maakt het onnauwkeurig dus ik wil aan de hand van de bekende RATIO de DOWN berekenen, en dat allemaal in 1 hokje dmv een formule maar daar kom ik juist niet uit . Iemand die kan helpen?
Dan kom ik op een getal uit die lager is dan UP, terwijl DOWN op dit moment hoger ligt.quote:Op zaterdag 22 september 2012 13:49 schreef qu63 het volgende:
[..]
In B3 (naast Down dus) zet je =B2*B7. Dan die cel doortrekken naar rechts en je bent er. Of is dit niet wat je zoekt?
Oh, dan moet het =B2/B7 zijnquote:Op zaterdag 22 september 2012 13:59 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Dan kom ik op een getal uit die lager is dan UP, terwijl DOWN op dit moment hoger ligt.
Held!quote:Op zaterdag 22 september 2012 14:07 schreef qu63 het volgende:
[..]
Oh, dan moet het =B2/B7 zijn
Of als je em helemaal dynamisch wil maken:
=IF(B7<1,B2/B7,B2*B7)
Graag gedaan, mede Carisma-rijderquote:Op zaterdag 22 september 2012 14:10 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Held!
en eigenlijk schaam ik me ervoor dat ik hier zelf niet uit kwam
Raar, het antwoord moet -11,987179487179487179487179487179 zijn...quote:Op zaterdag 22 september 2012 18:56 schreef hoenselman het volgende:
Is er een optie in Excel om door een negatief getal te delen.
bijv de fooi voor een dag is -1,95 euro
er zijn 23,375 uur gewerkt die dag.
Dan zegt Excel als ik 23,375:-1,95 = -11,96
Nu heb ik zo snel geen grafische rekenmachine bij de hand. Maar dat kan niet kloppen ... dus wie o wie hoe kan ik een negatief getal delen met excel
Wat houden die parameters in eigenlijk? x en y snap ik nog wel ( ), maar de rest?quote:Op maandag 24 september 2012 16:18 schreef Holy_Goat het volgende:
Zie er een bug in zitten trouwens. 8 node werkt niet als 8, maar ook als 4 node
x en y is dus pixels, getal daarna het aantal vakjes dat ie random kiest. Meer vakjes is meer kans op aansluiting.quote:Op maandag 24 september 2012 17:33 schreef qu63 het volgende:
[..]
Wat houden die parameters in eigenlijk? x en y snap ik nog wel ( ), maar de rest?
1 2 3 4 | 00222200030 01000222030 01110022030 00010000030 |
1 2 3 4 | 00111100020 01000111020 01110011020 00010000020 |
Ik zie wel een verschil, maar snap niet waarom..quote:Op maandag 24 september 2012 22:11 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
x en y is dus pixels, getal daarna het aantal vakjes dat ie random kiest. Meer vakjes is meer kans op aansluiting.
Node 4 betekent dit:
[ code verwijderd ]
Node 8 betekent dit:
[ code verwijderd ]
zie jij waarom? (alleen 4 of 8 doet et hier niet denk ik)
4 betekent: alleen horizontaal/vertikaal aangrenzende velden meenemen (daar zijn er 4 van)quote:Op woensdag 26 september 2012 09:52 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik zie wel een verschil, maar snap niet waarom..
Node 4 heeft een aanta; 2tjes ipv 1tjes en 3tjes ipv 2tjes, maar meer snap ik er niet van..
Ah, die uitleg snap ik wel ja Thanks!quote:Op woensdag 26 september 2012 19:09 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
4 betekent: alleen horizontaal/vertikaal aangrenzende velden meenemen (daar zijn er 4 van)
8 betekent: alle aangrenzende (ook schuin) meenemen
Daar is een pivot ook voorquote:Op dinsdag 25 september 2012 10:36 schreef nils7 het volgende:
Hoe kan ik hoeveelheden per onderdeel als totaal optellen welke verticaal onder elkaar staan?
Even een voorbeeld:
Onderdeel Hoeveelheid
MateriaalA 3
MateriaalA 2
MateriaalA 4
MateriaalB 1
MateriaalB 2
MateriaalC 3
MateriaalD 4
MateriaalD 2
Nu wil ik graag dit als uitkomst:
MateriaalA 9
MateriaalB 3
MateriaalC 3
MateriaalD 6
Nu is dit maar een korte lijst en zoals te zien is zit er geen patroon in.
Echter is de lijst ruim 3000 rijen met data dus zo 1 voor 1 gaan lopen optellen wordt 'm niet.
Iemand een tip?
Heb het met een pivot opgelost
niet als iedereen er tegelijk in gaat lopen prutsen.quote:Op donderdag 27 september 2012 13:12 schreef nils7 het volgende:
Weet iemand of een shared file van 16MB in .xlsx met 15 man goed blijft gaan?
Of hoe kan ik data comprimeren?
Nee helaas niks grafisch enkel gekoppelde data.quote:Op donderdag 27 september 2012 14:18 schreef Deetch het volgende:
[..]
niet als iedereen er tegelijk in gaat lopen prutsen.
Als er geen plaatjes ofzo in je excelfile staan maar wel heel veel gevulde cellen dan valt er weinig te comprimeren.
Daar heb ik helaas nog geen kaas van gegetenquote:
Dan zou ik dat maar eens gaan doenquote:Op donderdag 27 september 2012 17:59 schreef nils7 het volgende:
[..]
Daar heb ik helaas nog geen kaas van gegeten
1 | =VERSCHUIVING(_PO!$A$1;'Dashboard Main'!E$19-1;$F24-1) |
1 | =als(isfout(VERSCHUIVING(_PO!$A$1;'Dashboard Main'!E$19-1;$F24-1));"nap";VERSCHUIVING(_PO!$A$1;'Dashboard Main'!E$19-1;$F24-1)) |
Nooit gedaan nog eigenlijk, UDF-en. Zit niets anders op denk ik te doen wat ik al opschreef, met als(isfout())quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 08:27 schreef DaFan het volgende:
Je zou met VBA natuurlijk bij Calculate event alle niet-lege cellen kunnen checken op errors. Maar als je sheet groot wordt, wordt dat wel pijnlijk.
Met conditional format lukt het je ook wel om te checken op fouten. Desnoods maak je dan de tekst en achtergrond rood (dan zie je de errormelding niet).
Een UDF die je eromheen wrapt kan ook maar dat is wel erg lelijk.
Je hoeft uiteraard alleen te controleren op de cel die daadwerkelijk wijzigt. Die andere cellen zijn/blijven fout en hoef je niet opnieuw te beoordelen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 08:27 schreef DaFan het volgende:
Je zou met VBA natuurlijk bij Calculate event alle niet-lege cellen kunnen checken op errors. Maar als je sheet groot wordt, wordt dat wel pijnlijk.
Met conditional format lukt het je ook wel om te checken op fouten. Desnoods maak je dan de tekst en achtergrond rood (dan zie je de errormelding niet).
Een UDF die je eromheen wrapt kan ook maar dat is wel erg lelijk.
Zet de waarden in Excel. Kies voor invoegen en vervolgens spreiding.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:23 schreef M-arijnn het volgende:
Hoi,
voor biologie moeten we een natuurwetenschappelijk onderzoek maken over de invloed van zoutoplossing (verschillende sterktes) op de lengte van zelfgesneden patatjes. Hierbij moeten we ook een grafiek maken maar m'n vader zit tot vrijdag in Parijs en dan moet het ingeleverd zijn Ook heb ik net een nieuwe pc met Office 2010 waar ik al helemaal geen zak van snap. De grafiek moet er als volgt uit komen te zien:
[ afbeelding ]
De lijnen hoeven niet verbonden te worden met de punten, dus er hoeven alleen puntjes getekend te worden welke ik zelf inteken. De y-as is dus de ''concentratie van de zoutoplossing''. De x-as is de lengte van de patatjes. (''Lengte in mm'' zal voldoende wezen) Deze gegevens zijn als volgt:
% oplossing --- Dag 1 -------- Dag 5
0% --- ----- 50mm --------- 52mm
.5% --- ------- 50mm --- ----- 53mm
1% --- ----- 50mm --- ----- 49mm
2% --- ----- 50mm --- ----- 48mm
4% --- ------ 50mm --- ----- 47mm
8% --- ------ 50mm --- ----- 45mm
De puntjes v/d lengte moeten dus precies boven de juiste concentratie en het liefst in 2 verschillende kleuren (zoals in dit paint voorbeeld)
Als iemand dit voor mij zou willen doen zou die mij echt een heel groot plezier doen! Alvast bedankt!
Heb hem overigens ook gepost in school topic maar denk dat ik hier meer kans maak..
Je zou kunnen proberen om een afbeelding van 1 pixel hoog te strechten naar 10 pixels (10%) tot 100 pixels (100%)quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:46 schreef WebHawkjuh het volgende:
Hallo! Weet iemand hier toevallig of en hoe ik deze stijl van grafieken in excel (ik heb zowel '03, '07 als '10 beschikbaar) voor elkaar kan krijgen? Liefst met iets dikkere 'ringen' om de staafjes heen overigens
[ afbeelding ]
Als je een standaard kolom grafiek maakt kun je de tweede reeks op je secundaire as zetten.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:46 schreef WebHawkjuh het volgende:
Hallo! Weet iemand hier toevallig of en hoe ik deze stijl van grafieken in excel (ik heb zowel '03, '07 als '10 beschikbaar) voor elkaar kan krijgen? Liefst met iets dikkere 'ringen' om de staafjes heen overigens
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.foto van hoe het er nu uit ziet:
de temperatuurverschillen moeten dus duidelijker worden.
[ Bericht 0% gewijzigd door gogosweden op 03-10-2012 10:33:14 ]Winnaar KLB verkiezingen 2012.
quote:Op woensdag 3 oktober 2012 10:38 schreef Deetch het volgende:
Rechtsklikken op reeks met temperatuurverschillen.
Dan Format Data Series en het vinkje bij secondary axis aanzetten.
Je kunt ook met een stacked cylinder grafiek werken waarbij je je reeksen wel anders moet berekenen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:46 schreef WebHawkjuh het volgende:
Hallo! Weet iemand hier toevallig of en hoe ik deze stijl van grafieken in excel (ik heb zowel '03, '07 als '10 beschikbaar) voor elkaar kan krijgen? Liefst met iets dikkere 'ringen' om de staafjes heen overigens
[ afbeelding ]
Achja natuurlijkquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:24 schreef snabbi het volgende:
[..]
Je hoeft uiteraard alleen te controleren op de cel die daadwerkelijk wijzigt. Die andere cellen zijn/blijven fout en hoef je niet opnieuw te beoordelen.
Pak hiervoor de event change en via Target kan je achterhalen welke cel gewijzigd is.
Je snapt ook waarom die wel werkt?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:54 schreef Panthera1984 het volgende:
Ok, ik werk met Excel 2010, NL versie.
Ik wil een score van een vragenlijst automatisch uit laten rekenen.
Als twee cellen geen waarde hebben, dan moet de waarde 1 worden.
Ik heb nu dit: =ALS(ISLEEG(Blad1!c3)EN(ISLEEG(Blad1!d3);1)
Deze werkt niet. Deze wel: =ALS(ISLEEG(Blad1!D3);1)
Maar dan heb ik niet beide cellen.
Iemand ideeën?
[edit] Oh Jeej! Even googlen doet ook wonderen:
=ALS(EN(ISLEEG(Blad1!C3);(ISLEEG(Blad1!D3)));1)
Half, het heeft iets te maken met de haakjes...quote:
Het heeft te maken met de EN()-functie. EN zelf bestaat niet. Als iets aan 2 of meer voorwaarden moet voldoen kan je EN() gebruiken EN(voorwaarde1;voorwaarde2) geeft alleen WAAR als antwoord. ALS(EN(voorwaarde1;voorwaarde2);actie als waar;actie als onwaar) zorgt er dus voor dat als aan beide voorwaardes uit EN() voldaan wordt er een actie uitgevoerd wordt. Als dat niet zo is, dan wordt de andere actie uitgevoerd.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 15:47 schreef Panthera1984 het volgende:
[..]
Half, het heeft iets te maken met de haakjes...
Die 7 variabelen is voor Excel 2003 en ouder als ik t goed heb.quote:Nu zit ik helaas met nog een issue, en ik heb al gegoogled maar toch is het me nog onduidelijk.
Ik moet in een cel een waarde weergeven die afhankelijk is van een uitkomst van een andere cel.
Voorbeeld: 1 tot en met 7 in A3 geeft waarde 1 terug. 8 tot en met 10 in A3 geeft waarde 2 terug. 11 tot en met 14 in A3 geeft waarde 3 terug. en zo door tot waarde 9.
Nu heb ik iets gelezen over 'nested IFS' en dat dat maar tot 7 variabelen kan gaan. Ik weet nu helemaal niet meer hoe en wat.
In tab 3 heb ik een hulptabel gemaakt. In kolom B de normscore en in kolom C de laagste waarde.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 16:23 schreef qu63 het volgende:
[..]
Je kan een hulptabel maken. In kolom C 1 t/m 14 en verder en daarnaast de waarden die je terug wil hebben (dus 1/tm 9). Dus in C1 1 en in D1 ook 1, in C2 2, in D2 1.
Je kan dan met vert.zoeken(A3;C1:D25;2) de juiste waarde ophalen.
Die hulptabel kan je ook kleiner maken door in C1 1 te zetten en in D1 1, in C2 8 en D2 2, in C3 11 en D3 3 etc.
-edit-
Dus in kolom C de laagste waarde uit je reeks (1 t/m 7 is dus 1, 8 t/m 10 is 8, etc).
Nee, je formule moet dit zijn: =VERT.ZOEKEN(A3;tab3!B2:C10;2).quote:Op donderdag 4 oktober 2012 16:39 schreef Panthera1984 het volgende:
[..]
In tab 3 heb ik een hulptabel gemaakt. In kolom B de normscore en in kolom C de laagste waarde.
Zoals ik uit je voorbeeld haal zou het er nu zo uit zien: =(A3;tab3!B2:tab3!C10;2) (waar staat die 2 hier eigenlijk voor?) Echter ik krijg een foutmelding van Excel terug.
Hartstikke bedankt, ik heb het vanmorgen gebruikt en het werkt hartstikke goed!quote:Op donderdag 4 oktober 2012 17:01 schreef qu63 het volgende:
[..]
Nee, je formule moet dit zijn: =VERT.ZOEKEN(A3;tab3!B2:C10;2).
De 2e tab3! moet je dus weg laten.
Die 2 staat voor de 2e kolom waar in gezocht moet worden.
quote:
Zo te zien is het baggeruurtje begonnen?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |