abonnement Unibet Coolblue
pi_112934436
Die krengen zijn belachelijk duur, zijn ze het geld echt waard? Is het nou echt zo veel gezonder?
pi_112934594
Het is in ieder geval wel makkelijk en de patat die je maakt smaakt prima.
Schillen en snijden en 3 kwartier later heb je krokante patat.
pi_112934636
Het smaakt misschien prima, maar is het ook lekker? :P
pi_112934647
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 16:47 schreef EK-burger het volgende:
Het is in ieder geval wel makkelijk en de patat die je maakt smaakt prima.
Schillen en snijden en 3 kwartier later heb je krokante patat.
Nadeel is dat sommige dingen in dat soort apparaten 20-40 min duren
pi_112934697
Zie net een twee reviews dat 't gewoon ranzig is. Vreemd genoeg staan al de sites zoals kieskeurig.nl wel vol met positieve reviews, Philips huurt mensen in?
pi_112934716
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 16:48 schreef VNA9216 het volgende:

[..]

Nadeel is dat sommige dingen in dat soort apparaten 20-40 min duren
drie kwartier voor anderhalve kilo patat maximaal.
maar je hebt er verder geen omkijken naar dus ja het duurt lang maar nee dat hoeft niet uit te maken.
je moet alleen niet een half uur voor je wilt gaan sporten besluiten dat ding te gaan gebruiken.
pi_112934755
Vieze KK meuk
Flaming and gaming..
pi_112934786
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 16:49 schreef kort het volgende:
Zie net een twee reviews dat 't gewoon ranzig is. Vreemd genoeg staan al de sites zoals kieskeurig.nl wel vol met positieve reviews, Philips huurt mensen in?
Zie je wel eens vaker gebeuren helaas. ;(
pi_112934838
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 16:49 schreef kort het volgende:
Zie net een twee reviews dat 't gewoon ranzig is. Vreemd genoeg staan al de sites zoals kieskeurig.nl wel vol met positieve reviews, Philips huurt mensen in?
Zie net twee reviews dat het lekker is.


Niks mis mee maar het is wel een stuk minder vet dan gewone patat dus misschien moet je even wennen.
De mensen die het bij ons hebben gegeten (wij hebben de Actifry family) vonden het in ieder geval wel lekker. :)
pi_112935039
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 16:52 schreef EK-burger het volgende:

[..]

Zie net twee reviews dat het lekker is.


Niks mis mee maar het is wel een stuk minder vet dan gewone patat dus misschien moet je even wennen.
De mensen die het bij ons hebben gegeten (wij hebben de Actifry family) vonden het in ieder geval wel lekker. :)
Of 't een betrouwbare bron is?
pi_112935520
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 16:56 schreef kort het volgende:

[..]

Of 't een betrouwbare bron is?
Wat noem jij betrouwbaar?
Zou zeggen probeer het zelf een keer zo duur hoeven ze niet te zijn.
Vergeleken met een frituurpan waar je elke keer 5-10 euro nieuw vet in moet doen ben je in principe na een tijdje gunstiger uit.
Dat filmpje is van foodcheckers en volgens mij niet gesponsord door Tefal dus what u see is what u get.
Wij eten nu elke week 2-3x patat of gebakken aardappelen en het is echt makkelijk te maken zoals gezegd je gooit de rauwe aardappelen er in, zet de timer op 45 gaat even tv kijken of naar de supermarkt en na drie kwartier is het zoals het filmpje toont krokant en relatief vetarme patat of aardappelblokjes.

Ik maakte ze normaliter ook zelf maar dan in de frituurpan en dat is gewoon lekkerder. Maar ook meteen 5x zo vet en een hoop gedoe met mandje er in mandje er uit en dan terugkoelen vet weer verhitten enz enz.

Je kunt er ook bijvoorbeeld shoarma in maken of andere roerbakgerechten zit zo'n boekje bij met recepten.

Dus voordelen:

Simpel te maken.
Relatief goedkoop op lange termijn
Geen stank/vetlucht in huis
Kookboekje met recepten
Aanzienlijk minder vette patat
Alle compartimenten op elektronica na zijn vaatwasbestendig

Nadelen:

Echte patat uit de frituurpan smaakt toch beter
Aanschafprijs is relatief hoog (ca 100 euro)
Patat maken kost je gemiddeld 45 minuten

Is verder aan jezelf om een afweging te maken
Wat mij wel aanspreekt is dat je nu 'gewetenloos' overal patat bij kan maken zonder de dikmakend factor in acht te hoeven nemen.
Het is nauwelijks ongezonder dan bijvoorbeeld gekookte aardappelen.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 17:28:12 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_112936462
Waarom zou je deze onzin gebruiken en niet gewoon frituren?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_112936583
quote:
Wat mij wel aanspreekt is dat je nu 'gewetenloos' overal patat bij kan maken zonder de dikmakend factor in acht te hoeven nemen.
Het is nauwelijks ongezonder dan bijvoorbeeld gekookte aardappelen.
Wat is het verschil in Kcal dan eigenlijk tussen gefrituurde patat en patat uit zo'n apparaat?
  vrijdag 15 juni 2012 @ 17:34:43 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_112936715
Als je friet moddervet is kan je niet frituren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_112936992
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 17:31 schreef technofreak86 het volgende:

[..]

Wat is het verschil in Kcal dan eigenlijk tussen gefrituurde patat en patat uit zo'n apparaat?
Vetpercentage is 5% vs 15% van normaal gefrituurde patat.
In de gewone Tefalfriteuse is in de test 750 gram diepvriesfriet in 11 minuten klaar inclusief opwarmtijd. De Actifry doet daar 25 tot 30 minuten over.
http://www.consumentenbon(...)iteuse/testresultaat
pi_112937118
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 17:42 schreef EK-burger het volgende:

[..]

Vetpercentage is 5% vs 15% van normaal gefrituurde patat.
In de gewone Tefalfriteuse is in deze test 750 gram diepvriesfriet in 11 minuten klaar – inclusief opwarmtijd. De Actifry doet daar 25 tot 30 minuten over.
http://www.consumentenbon(...)iteuse/testresultaat
Volgens mij is veruit de meeste diepvriesfriet al voorgebakken (gefrituurd). Als het nog 11 minuten nodig heeft zal dat misschien in de test niet het geval zijn geweest, maar het lijkt me een beetje een misleidend voorbeeld dan.
pi_112937174
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 17:45 schreef technofreak86 het volgende:

[..]

Volgens mij is veruit de meeste diepvriesfriet al voorgebakken (gefrituurd). Als het nog 11 minuten nodig heeft zal dat misschien in de test niet het geval zijn geweest, maar het lijkt me een beetje een misleidend voorbeeld dan.
Inclusief opwarmtijd 11 minuten.
De Actifry kent geen opwarmtijd.

Overigens laatst zelf ook diepvriespatat van Aviko er in gedaan en dat was na 7 minuten al bruin en krokant maar dat waren van die dunne dingen.
Van die dikke Vlaamse zullen vast langer moeten. Aardappelkroketjes doe je ook in 10 minuutjes.
pi_112937248
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 17:47 schreef EK-burger het volgende:

[..]

Inclusief opwarmtijd 11 minuten.
De Actifry kent geen opwarmtijd.
Ok. voorgefrituurde patat er in gooien lijkt mij een beetje raar.
Maar dan blijft mijn vraag hoeveel verschil in kcal er nou in zit. Bij een vetpercentage van 5% vs 15%, kom je bij een gelijk gewicht toch op een niet al te groot verschil uit lijkt mij, zeker als je ook een eventuele saus nog mee neemt in het totaal. Kun je dan niet beter gewoon ietsje minder gefrituurde patat eten?
pi_112937377
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 17:50 schreef technofreak86 het volgende:

[..]

Ok. voorgefrituurde patat er in gooien lijkt mij een beetje raar.
Maar dan blijft mijn vraag hoeveel verschil in kcal er nou in zit. Bij een vetpercentage van 5% vs 15%, kom je bij een gelijk gewicht toch op een niet al te groot verschil uit lijkt mij, zeker als je ook een eventuele saus nog mee neemt in het totaal. Kun je dan niet beter gewoon ietsje minder gefrituurde patat eten?
100 gram aardappel = 85 kCal
100 gram gebakken aardappel = 187 kCal
100 gram patat = 310 kCal

Actifry-friet = 54 Kcalorieen per 50 gram
pi_112937565
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 17:54 schreef EK-burger het volgende:

[..]

100 gram aardappel = 85 kCal
100 gram gebakken aardappel = 187 kCal
100 gram patat = 310 kCal
100 gram, Acfry = 108 kCal
Actifry-friet = 54 Kcalorieen per 50 gram
Doe dat dan gelijk, je lijkt wel een marketingmedewerker zo.
pi_112938322
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 17:54 schreef EK-burger het volgende:

[..]

100 gram aardappel = 85 kCal
100 gram gebakken aardappel = 187 kCal
100 gram patat = 310 kCal

Actifry-friet = 54 Kcalorieen per 50 gram
Dat komt niet overeen met slechts 10 procentpunten verschil in vet uit de andere test die je noemde.
Als je even versimpeld stelt dat de actifrie friet per 100 gram, 10 gram minder vet heeft en 10 gram meer aardappel. kom je op een verschil in kcal van maximaal 82 kcal per 100 gram. (vet heeft een voedingswaarde van 900kcal per 100 gram als ik even snel google)
Ik moet toegeven, nog steeds een stuk groter verschil dan dat ik verwacht had.
pi_112938639
Hier hebben we een phillips geval. Oven friet erin zonder enige toevoeging van olie gaat gewoon goed. Frikandellen. Kaassoufle's, loempia en andere dingen eigenlijk ook wel redelijk goed

Het enige wat echt niet gaat is bitterballen of kroketten.

Uit de frituur is het allemaal wel wat lekerder, maar goed ook een stuk vetter. Patat is gewoon 80% minder vet. Zelf gooi ik er regelmatig als ik thuiskom s'nachts 2 frikandellen in. Binnen 10 minuten zijn ze klaar.

Het grootste pluspunt vind ik dat je niet het geklooi hebt met dat vet dat je toch vrij vaak moet verversen en een kutklus is. Nu gooi je het gewoon in de vaatwasser en klaar ben je.

Het is niet het ei van columbus maar zeker ook niet slecht.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 18:20:23 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_112938816
Als je minder vet wilt binnenkrijgen moet je dikke friet maken. Ook lekkerder vind ik. En maar half schillen, schil geeft meer aardappelsmaak. Gebruik bv Irenes, lekkere smaakvolle aardappel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_112939208
Wij maken er ook bitterballen en hapjes in.
Gewoon dat draaiende element eruit halen.

Overigens is volgens onderzoek van de Consumentenbond het acrylamidegehalte van de Airfryer aanzienlijk hoger is dan die van normale patat.
195 +/- 60 µg/kg voor de Actifry, 2025 +/- 600 µg/kg voor de Airfry van Philips en 806 +/- 250 µg/kg gewone frituur, zelfgemaakte frieten.
Uit datzelfde artikel:

quote:
Wat is acrylamide? Volgens het Voedingscentrum is acrylamide in proefdieren kankerverwerwekkend. Het is nog niet duidelijk in hoeverre het kankerverwekkend is voor de mens. Over het algemeen krijg je minder acrylamide binnen door een gevarieerde voeding en door weinig chips, zoutjes en patat te eten.
pi_112939362
Philips airfryer <=> Mora hebben een samenwerking waardoor je Mora snacks beter kunt klaarmaken in in de Philips dan in de Tefal.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')