abonnement Unibet Coolblue
pi_112743922
hallo,

mijn beste vriendin (ik noem haar maar even V)van 14 is zwaar depressief (nog niet zover dat ze dood wilt). ze is toen ze acht was vanuit engeland naar nederland verhuist en mist engeland enorm, ze is erg onzeker over zichzelf en heeft een slaapprobleem. ze slaapt maar vier á vijf uur per nacht, haar medicijnen helpen niet meer.

ik ben voor haar de enige vriendin aan wie ze veel durft te vertellen en ik zit erg met haar probleem. ik wil haar zo graag helpen!

V hoort en ziet dingen die er niet zijn, vroeger in engeland zag ze ook schimmen in haar kamer. daar is ze erg onzeker en verlegen van geworden omdat ze "anders" is dan anderen. de negatieve gedachten over haarzelf razen door haar hoofd (ze staat al op de wachtlijst voor een ontspanningstherapie) ze mist ook haar vriendinnen uit engeland en engeland zelf. er is haar aangeraden om weer terug te verhuizen naar engeland, maar dat kan niet vanwege het werk van haar ouders, dus nu gaat ze aan het begin van het nieuwe schooljaar naar een engelse school. dat wilt ze eigenlijk helemaal niet, omdat ze nu net vriendinnen heeft op deze school.

V heeft de zin in het leven opgegeven en haat school. ze haalt slechte cijfers door haar gebrek aan slaap en doet niets waarvan ze het nut niet inziet. ik heb haar al eerder tips gegeven (vooral voor haar slaapprobleem) maar ze wilt het niet proberen omdat ze denkt dat het toch niet zal helpen. wat kan ik wel doen om haar te helpen?

Ik hoop dat iemand tips heeft om V te helpen. ik wil niet dat het zover komt dat ze niet meer verder wil leven.

Xx
pi_112744079
14 jaar en depressief? :')
  maandag 11 juni 2012 @ 17:14:37 #3
54164 Sm0keZ
Spatienazi
pi_112744092
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:14 schreef Stoffoasje het volgende:
14 jaar en depressief? :')
Da's wel heel ongebruikelijk inderdaad!
  maandag 11 juni 2012 @ 17:16:50 #4
128384 mcwops
gat in je glas
pi_112744167
naar haar ouders sturen en zelf niet gaan knutselen
Niets zo moeilijk als het maken van een goede afspraak, behalve het nakomen
  maandag 11 juni 2012 @ 17:17:03 #5
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_112744178
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:14 schreef Stoffoasje het volgende:
14 jaar en depressief? :')
Niet teveel naar de woorden kijken. Ze is gewoon 14 en het gaat slecht met d'r. Kan toch?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 11 juni 2012 @ 17:17:12 #6
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_112744181
Huisarts. Die helpt haar verder.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 11 juni 2012 @ 17:19:11 #7
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_112744275
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:09 schreef annehuinen het volgende:
ik ben voor haar de enige vriendin aan wie ze veel durft te vertellen en ik zit erg met haar probleem. ik wil haar zo graag helpen!
Ik denk eerlijk gezegd niet dat jij haar kunt helpen. Ik begrijp wel dat je er mee zit, maar toch moet je er van af stappen. Laat haar ouders zich druk maken om hun dochter.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_112744436
Ouders > huisarts > therapeut/psycholoog > problem solved > iedereen blij.
pi_112744655
ze is al naar huisarts(en) en psychologen geweest maar overal is een oneindig lange wachtrij, en het helpt allemaal niet veel. ja, ze is 14 en zwaar depressief, heeft een burnout gehad en is altijd moe, slaapt slecht, eet (bijna) niet meer...
haar ouders hebben al bijna alles gedaan.
pi_112744657
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:14 schreef Stoffoasje het volgende:
14 jaar en depressief? :')
Zoiets heet pubertijd.
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_112744659
quote:
15s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:23 schreef Angel-Joy het volgende:
Ouders > leraar/lerares > huisarts > therapeut/psycholoog > problem solved > iedereen blij.
pi_112744710
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:28 schreef FireFox1 het volgende:

[..]

Zoiets heet pubertijd.
Depressiviteit is iets totaal anders.
Je kan niet depressief zijn als nog niet voor de helft weet hoe de wereld in mekaar zit.
pi_112744818
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:28 schreef annehuinen het volgende:
ze is al naar huisarts(en) en psychologen geweest maar overal is een oneindig lange wachtrij, en het helpt allemaal niet veel. ja, ze is 14 en zwaar depressief, heeft een burnout gehad en is altijd moe, slaapt slecht, eet (bijna) niet meer...
haar ouders hebben al bijna alles gedaan.
Dan moet ze even wachten, en als het dringend is, dan is er helemaal geen wachtrij.
Zwaar depressief zijn op je 14e kan amper niet, dat heeft deels te maken met de puberteit.
Slaapt slecht? Eerder naar bed en meer sporten tot dat ze echt bekaf is.
Eet weinig is haar eigen probleem.
En als haar ouders al alles gedaan hebben, hoe denk JIJ dan dat jij het wel kunt veranderen? :)
pi_112744981
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:29 schreef Stoffoasje het volgende:

[..]

Depressiviteit is iets totaal anders.
Je kan niet depressief zijn als nog niet voor de helft weet hoe de wereld in mekaar zit.
Zo te lezen heeft ze gewoon last van extreme heimwee. Dat zal de psych ook zeggen.
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_112745054
de psycholoog&huisarts hebben haar zwaar depressief "verklaard". waarschijnlijk heeft ze slaapproblemen omdat ze depressief is of andersom. en daarom eet ze ook niet. ik hoop dat jullie met tips komen om haar weer te helpen...
pi_112745112
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:37 schreef annehuinen het volgende:
de psycholoog&huisarts hebben haar zwaar depressief "verklaard". waarschijnlijk heeft ze slaapproblemen omdat ze depressief is of andersom. en daarom eet ze ook niet. ik hoop dat jullie met tips komen om haar weer te helpen...
Wat denk je dat we zijn? Tovenaars? Sorry meid, maar als haar ouders, huisarts en psycholoog haar niet kunnen helpen, kunnen we dat ook niet.
  maandag 11 juni 2012 @ 17:40:10 #17
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_112745194
Ze had allang in de wachtrij kunnen staan; nu moet ze weer aansluiten.
Ik denk niet dat we je kunnen helpen.
Je moeder is een hamster
  maandag 11 juni 2012 @ 17:40:18 #18
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_112745202
wie heeft er op haar 14e nog dezelfde vriendinnetjes dan op haar 8e? Bijna niemand, dus dat is een argument waar je het eens met haar over kan hebben. Waarschijnlijk heeft dat meer te maken met de manier waarop ze weg is moeten gaan uit haar vertrouwde omgeving.

een burnout op je 14e lijkt me sterk,wie heeft daar deze term aan gegeven?

Zij zal actief op zoek moeten naar manieren om het leven aantrekkelijker te gaan vinden. Inderdaad bijvoorbeeld een sport die ze leuk vindt,eventueel samen met jou?
Zoek eens naar stemgeleide meditaties om haar te kunnen laten ontspannen en dus misschien ook beter te kunnen laten slapen. Mij hielpen de brainsessions van Ad Visser altijd erg goed,zijn nog te vinden op allerlei torrentsites.

Jij gaat haar probleem niet kunnen oplossen.je kunt er hooguit voor haar zijn. Naar haar luisteren als ze wil praten en proberen leuke dingen te vinden die zij ook leuk vindt.

Succes!
pi_112745211
ja, ze heeft erg heimwee naar engeland en vriendinnen, er is ook voorgestelt om daar weer heen te verhuizen of naar een soort kostschool te gaan maar dat mag ze pas vanaf haar 16e van haar ouders, dus gaat ze naar een school met engelse kinderen die hier pas zijn komen wonen. dat wilt ze niet omdat ze eindelijk een paar vriendinnen heeft...(maar toch gaat ze daar wel heen)
  maandag 11 juni 2012 @ 17:40:38 #20
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_112745219
- nee -

[ Bericht 92% gewijzigd door Crutch op 11-06-2012 17:41:31 ]
From feudal serf to spender.
pi_112745274
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:14 schreef Stoffoasje het volgende:
14 jaar en depressief? :')
Niet zo mierenneuken.
pi_112745287
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:40 schreef annehuinen het volgende:
ja, ze heeft erg heimwee naar engeland en vriendinnen, er is ook voorgestelt om daar weer heen te verhuizen of naar een soort kostschool te gaan maar dat mag ze pas vanaf haar 16e van haar ouders, dus gaat ze naar een school met engelse kinderen die hier pas zijn komen wonen. dat wilt ze niet omdat ze eindelijk een paar vriendinnen heeft...(maar toch gaat ze daar wel heen)
Lekker dubbel, ze weet zelf niet eens wat ze wilt.
pi_112745310
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:28 schreef annehuinen het volgende:
ze is al naar huisarts(en) en psychologen geweest maar overal is een oneindig lange wachtrij, en het helpt allemaal niet veel. ja, ze is 14 en zwaar depressief, heeft een burnout gehad en is altijd moe, slaapt slecht, eet (bijna) niet meer...
haar ouders hebben al bijna alles gedaan.
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:28 schreef FireFox1 het volgende:

[..]

Zoiets heet pubertijd.
Tuurlijk.
pi_112745349
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 17:41 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Niet zo mierenneuken.
:{
pi_112745359
Maar TS ik ben bang dat er niet veel meer gedaan kan worden dan wat er nu al gebeurt. Namelijk dat ze hulp krijgt van een psycholoog of psychiater die er verstand van heeft. Het enige wat jij kan doen is haar steunen en misschien dat je dingen met haar kan ondernemen zodat ze niet de hele dag thuis zit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')