abonnement Unibet Coolblue
pi_112732091
Ik ben op dit moment aan het afstuderen. Het bedrijf waar ik mijn onderzoek uitvoer heeft mij een baan aangeboden voor na mijn studie. Erg leuk, maar ik zou graag nog blijven studeren. Ik heb een interessante master gevonden welke ik in de deeltijd kan volgen. In overleg met de werkgever heb ik afgesproken om vier dagen te komen werken, en de andere dagen te gebruiken om te studeren. Helaas is de werkgever niet bereid een financiële bijdrage te doen, omdat zij het nut van een master voor mijn toekomstige werkzaamheden niet inzien. Dat is inderdaad een discussiepunt, maar de situatie is nu eenmaal zo.

Gezien de hoge prijs van de master (22.000 voor drie jaar) geven zij aan dat ze willen kijken naar manieren om de master voor mij zo goedkoop mogelijk te maken. Of er misschien voordelen zijn als het bedrijf de betaling doet en kan aftrekken oid. Antwoord daarop was dat er eigenlijk geen mogelijkheden zijn. Ik betwijfel het, maar kan zelf ook geen concreet antwoord op internet vinden.

Zelf kom ik er dus niet uit op welke manieren dit mogelijk is, en de belastingdienst kan mij ook geen duidelijk antwoord geven. Heeft één van jullie tips of ervaringen?
pi_112732236
Wanneer je een studie volgt die relevant is voor je baan, dan kan je die kosten zelf gewoon aftrekken van de belasting. Dus zo krijg je toch een leuk bedrag terug bij je aangifte.

Dit mag dus niet als je en studie doet die niets te maken heeft met je opleiding. Dus stel je bent dierenarts en je doet een extra opleiding voor systeembeheerder...
pi_112732471
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 12:26 schreef jroz het volgende:
Wanneer je een studie volgt die relevant is voor je baan, dan kan je die kosten zelf gewoon aftrekken van de belasting. Dus zo krijg je toch een leuk bedrag terug bij je aangifte.

Dit mag dus niet als je en studie doet die niets te maken heeft met je opleiding. Dus stel je bent dierenarts en je doet een extra opleiding voor systeembeheerder...
Ja, dat had ik zelf ook begrepen. Ben dus eigenlijk voor mijn werkgever op zoek naar een manier waarop zij mij, een voor hun kostenloze studiebijdrage kunnen geven.
pi_112733367
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 12:26 schreef jroz het volgende:
Wanneer je een studie volgt die relevant is voor je baan, dan kan je die kosten zelf gewoon aftrekken van de belasting. Dus zo krijg je toch een leuk bedrag terug bij je aangifte.

Dit mag dus niet als je en studie doet die niets te maken heeft met je opleiding. Dus stel je bent dierenarts en je doet een extra opleiding voor systeembeheerder...
Je kan studiekosten sowieso aftrekken (onder bepaalde voorwaarden), los van of het relevant voor je baan is.

Verder ken ik ook geen manieren voor je werkgever om je kosteloos te steunen.
  maandag 11 juni 2012 @ 13:10:57 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_112733934
Er is wel een manier die het voor jou goedkoper maakt.... en je werkgever niets kost.

Als je werkgever het betaald en het vervolgens inhoudt op je brutoloon scheelt het jou de belasting over dat bedrag. Bij een belastingpercentage van 42% scheelt dat dan 9.240.
Dit kan omdat de werkgever studiekosten vrij mag vergoeden. Zo kost het de werkgever niets extra, maar scheelt het jou bijna de helft. De werkgever kan hier nog weleens beter van worden, want die hoeft over dat brutoloon geen sociale lasten te betalen (voor zover je niet boven de grens komt).

In de IB kun je vervolgens de gemaakte kosten (dus de 22.000 -/- 9.240 = 12.760) alsnog aftrekken omdat dit de kosten zijn die jij persoonlijk gemaakt hebt. Hierover betaal je dan ook geen belasting, wat weer een voordeel oplevert van ¤ 5.359.

Per saldo komt dit op hetzelfde neer als zelf betalen en in je aangifte IB opgeven, alleen het moment van netto afrekenen is wat interessanter.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_112734614
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 13:10 schreef sanger het volgende:
Er is wel een manier die het voor jou goedkoper maakt.... en je werkgever niets kost.

Als je werkgever het betaald en het vervolgens inhoudt op je brutoloon scheelt het jou de belasting over dat bedrag. Bij een belastingpercentage van 42% scheelt dat dan 9.240.
Dit kan omdat de werkgever studiekosten vrij mag vergoeden. Zo kost het de werkgever niets extra, maar scheelt het jou bijna de helft. De werkgever kan hier nog weleens beter van worden, want die hoeft over dat brutoloon geen sociale lasten te betalen (voor zover je niet boven de grens komt).

In de IB kun je vervolgens de gemaakte kosten (dus de 22.000 -/- 9.240 = 12.760) alsnog aftrekken omdat dit de kosten zijn die jij persoonlijk gemaakt hebt. Hierover betaal je dan ook geen belasting, wat weer een voordeel oplevert van ¤ 5.359.

Per saldo komt dit op hetzelfde neer als zelf betalen en in je aangifte IB opgeven, alleen het moment van netto afrekenen is wat interessanter.
Bedankt voor je reactie! Dat komt volgens mij overeen met dit verhaal: http://srv-hrl-60.web.pwo.ou.nl/intershoproot/eCS/Store/nl/pdf/STW0506/Belastingaftrek0506.pdf

Helaas is die bron uit 2005 en kan ik geen nieuwe bron vinden met die informatie. Heb jij misschien een bron/artikel dat ik kan doorgeven aan mijn werkgever?
  maandag 11 juni 2012 @ 14:23:21 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_112737100
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 13:29 schreef Toxic69 het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie! Dat komt volgens mij overeen met dit verhaal: http://srv-hrl-60.web.pwo.ou.nl/intershoproot/eCS/Store/nl/pdf/STW0506/Belastingaftrek0506.pdf

Helaas is die bron uit 2005 en kan ik geen nieuwe bron vinden met die informatie. Heb jij misschien een bron/artikel dat ik kan doorgeven aan mijn werkgever?
Er is geen bron waarin dit expliciet genoemd wordt. Echter is het nog steeds toegestaan dat de werkgever de studiekosten onbelast vergoed. Dat er tussen werkgever en werknemer vervolgens een afrekening plaats vind gaat buiten de fiscus om.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_112738377
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 14:23 schreef sanger het volgende:

[..]

Er is geen bron waarin dit expliciet genoemd wordt. Echter is het nog steeds toegestaan dat de werkgever de studiekosten onbelast vergoed. Dat er tussen werkgever en werknemer vervolgens een afrekening plaats vind gaat buiten de fiscus om.
Heb je even een pm gestuurd. :)
pi_112740156
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 13:10 schreef sanger het volgende:
Er is wel een manier die het voor jou goedkoper maakt.... en je werkgever niets kost.

Als je werkgever het betaald en het vervolgens inhoudt op je brutoloon scheelt het jou de belasting over dat bedrag. Bij een belastingpercentage van 42% scheelt dat dan 9.240.
Dit kan omdat de werkgever studiekosten vrij mag vergoeden. Zo kost het de werkgever niets extra, maar scheelt het jou bijna de helft. De werkgever kan hier nog weleens beter van worden, want die hoeft over dat brutoloon geen sociale lasten te betalen (voor zover je niet boven de grens komt).

In de IB kun je vervolgens de gemaakte kosten (dus de 22.000 -/- 9.240 = 12.760) alsnog aftrekken omdat dit de kosten zijn die jij persoonlijk gemaakt hebt. Hierover betaal je dan ook geen belasting, wat weer een voordeel oplevert van ¤ 5.359.

Per saldo komt dit op hetzelfde neer als zelf betalen en in je aangifte IB opgeven, alleen het moment van netto afrekenen is wat interessanter.
Ik kan je niet helemaal volgen. Ga je er van uit dat de Toxic (de werknemer) de kosten geheel zelf in privé betaalt en een onbelaste vergoeding ontvangt van de werkgever en dat de werkgever het brutoloon (over 3 jaar) verlaagt met die 22.000? Dan is zijn aftrek studiekosten toch nihil omdat alle kosten vergoed worden door de werkgever? Of doel je dan op het 'prijsgeven' van een stukje bruto loon?
  maandag 11 juni 2012 @ 16:02:41 #10
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_112741113
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 15:38 schreef stevin het volgende:

[..]

Ik kan je niet helemaal volgen. Ga je er van uit dat de Toxic (de werknemer) de kosten geheel zelf in privé betaalt en een onbelaste vergoeding ontvangt van de werkgever en dat de werkgever het brutoloon (over 3 jaar) verlaagt met die 22.000? Dan is zijn aftrek studiekosten toch nihil omdat alle kosten vergoed worden door de werkgever? Of doel je dan op het 'prijsgeven' van een stukje bruto loon?
De kosten worden netto vergoed door werkgever, en in ruil daarvoor levert TS een even groot stuk in aan brutoloon.

Winst voor TS is dan de loonheffing over die 22.000 euro. En de kosten mogen alsnog in de IB afgetrokken worden omdat (door de inlevering van brutoloon) de kosten nog steeds door TS gedragen worden.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_112741234
Maar dan zal ik nog een afspraak moeten maken mbt vakantiegeld? Want dat zal ook afnemen als het brutoloon daalt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')