abonnement Unibet Coolblue
pi_113285538
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 20:29 schreef superky het volgende:
Graag wil ik nog één vraagje stellen over het volgende:

Het wereldrecord op de 100 m hardlopen is kort geleden gebracht op 9,79 s. Heeft de atleet op enig moment gedurende zijn race met een snelheid groter dan 40 km per uur gelopen?

Ik weet al dat een snelheid van 1 meter per seconde overeen komt met een snelheid van 3,6 kilometer per uur. Maar hoe ik het daarna moet aanpakken weet ik niet :(. Ik kom nog intelligentie tekort... Kan iemand me weer helpen? Alvast bedankt voor uw antwoord :)
Ik denk dat je ervan uit mag/moet gaan dat zijn snelheid lineair stijgt, anders kan je het niet echt uitrekenen. Weet je wat over integralen/afgeleiden? Die heb je namelijk nodig.
  zaterdag 23 juni 2012 @ 20:33:50 #277
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_113285548
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 20:32 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat is niet correct. Controleer maar even in WolframAlpha.
Ja ik zag net ook al een foutje op papier staan. Mijn excuses.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  zaterdag 23 juni 2012 @ 20:35:22 #278
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_113285609
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 20:33 schreef kutkloon7 het volgende:

[..]

Ik denk dat je ervan uit mag/moet gaan dat zijn snelheid lineair stijgt, anders kan je het niet echt uitrekenen. Weet je wat over integralen/afgeleiden? Die heb je namelijk nodig.
40 km/h = 40/3,6 = 11,11 m/s * 9,79 is ongeveer 108,78. Dat schiet dus ook niet op.

Je vraagstelling is dus onvolledig, wat was de extra informatie?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_113285689
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 20:01 schreef Amoeba het volgende:
Dus je raadt mij aan toch theoretische wiskunde te proberen?
Het ligt eraan wat je het meest trekt. Beide programma's zijn prima, en er is veel overlap zoals ik al zei... bij technische wiskunde wat meer nadruk op modelleren (wel nuttig want dat zal je in banen vaak gebruiken, maar wiskundig gezien misschien wat minder interessant), bij wiskunde wat meer nadruk op theorie (leuk maar vaak niet direct "nuttig").
pi_113285905
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 20:33 schreef kutkloon7 het volgende:

[..]

Ik denk dat je ervan uit mag/moet gaan dat zijn snelheid lineair stijgt, anders kan je het niet echt uitrekenen. Weet je wat over integralen/afgeleiden? Die heb je namelijk nodig.
Dat lijkt me onrealistisch. Bovendien is dat niet uit de vraagstelling af te leiden. Gegeven is dat hij 9,79 sec. deed over 100 m zodat de gemiddelde snelheid dus ((100/9,79)*3600)/1000 km/h bedroeg, wat neerkomt op ca. 36,77 km/h. De vraag of hij op enig moment harder heeft gelopen dan 40 km/h is niet te beantwoorden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 23-06-2012 21:02:57 ]
  zaterdag 23 juni 2012 @ 20:43:55 #281
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_113285964
\int sin^4(x)dx
=  -\frac{cos(x)sin^3(x)}{4} + \frac{3}{4}\int sin^2(x)dx
\int sin^2(x)dx = \int \frac{1}{2}-\frac{1}{2}cos(2x)dx
 = \frac{1}{2}x - \frac{1}{4}sin(2x)
Ergo

\int sin^4(x)dx
 = -\frac{cos(x)sin^3(x)}{4} + \frac{3}{8}x - \frac{3}{16}sin(2x)

Ik primitiveerde net sin2(x) met partieel integreren, toen kwam ik op:

-\frac{1}{2}sin(\frac{1}{2}x) + \frac{1}{2}x uit, klopt dit?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_113286215
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 20:43 schreef Amoeba het volgende:
\int sin^4(x)dx
=  -\frac{cos(x)sin^3(x)}{4} + \frac{3}{4}\int sin^2(x)dx
\int sin^2(x)dx = \int \frac{1}{2}-\frac{1}{2}cos(2x)dx
 = \frac{1}{2}x - \frac{1}{4}sin(2x)
Ergo

\int sin^4(x)dx
 = -\frac{cos(x)sin^3(x)}{4} + \frac{3}{8}x - \frac{3}{16}sin(2x)

Ik primitiveerde net sin2(x) met partieel integreren, toen kwam ik op:

-\frac{1}{2}sin(\frac{1}{2}x) + \frac{1}{2}x uit, klopt dit?
Nee, dat laatste klopt niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 23-06-2012 20:57:40 ]
  zaterdag 23 juni 2012 @ 20:52:07 #283
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_113286342


Voor k = 4?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_113286540
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 20:52 schreef Amoeba het volgende:
[ afbeelding ]

Voor k = 4?
Ah zo. Ik dacht dat je de integraal zelf via partieel integreren probeerde op te lossen, en niet met een kant en klare recursieve formule.

Maar bedenk nu eerst maar eens hoe je sin2x primitiveert. Ken je identiteiten ...
  zaterdag 23 juni 2012 @ 21:03:39 #285
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_113286886
Wat is daar fout aan? Ik kom weer op hetzelfde antwoord uit.
Zelfs WolframAlpha geeft me gelijk, enkel kon ik verder vereenvoudigen naar 1/2x -1/2cos(x)sin(x). Want sin(2x) = 2cos(x)sin(x)

Of bedoel je via partieel integreren? In dat geval ga ik nog eens aan het schrijven.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  zaterdag 23 juni 2012 @ 21:08:59 #286
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_113287174
Ach f*ck, ik schreef sin(1/2x) in plaats van sin(2x). :')
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_113287220
Dan klopt ie nog steeds niet :P . Je gebruikt sin x cos x = sin(2x)/2 toch?
  zaterdag 23 juni 2012 @ 21:11:05 #288
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_113287270
Even overnieuw geschreven, effe foto uploaden.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_113287314
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 21:03 schreef Amoeba het volgende:
Wat is daar fout aan? Ik kom weer op hetzelfde antwoord uit.

Zo praten we een beetje langs elkaar heen. Toen ik hierboven zei dat je primitieve van sin2x niet klopte doelde ik op de uitdrukking die je daar geeft, en die is gewoon fout.
  zaterdag 23 juni 2012 @ 21:18:40 #290
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_113287621


goeien foto van een Galaxy S3

Correct, mag ik hopen?

ik hoop dat jullie geen nekklachten krijgen :@
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_113287683
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 21:18 schreef Amoeba het volgende:
[ afbeelding ]

goeien foto van een Galaxy S3

Correct, mag ik hopen?
Ja, wel een beetje een rare notatie zo met die d'tjes.
  zaterdag 23 juni 2012 @ 21:21:00 #292
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_113287727
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 21:20 schreef thenxero het volgende:

[..]

Ja, wel een beetje een rare notatie zo met die d'tjes.
Wát?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_113287987
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 21:21 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Wát?
df(x) schrijven voor df(x)/dx .
  zaterdag 23 juni 2012 @ 21:27:23 #294
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_113288032
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 21:26 schreef thenxero het volgende:

[..]

df(x) schrijven voor df(x)/dx .
Mij werd eigenlijk altijd aangeleerd dat het voor *de afgeleide van stond. Maar is het dan per definitie fout?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_113288134
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 21:27 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Mij werd eigenlijk altijd aangeleerd dat het voor *de afgeleide van stond. Maar is het dan per definitie fout?
Nee, je eigen notatie gebruiken is nooit fout, hooguit onhandig voor andere lezers (alhoewel het hier wel duidelijk is). d/dx of een accentje is standaard.
  zaterdag 23 juni 2012 @ 21:35:14 #296
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_113288386
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 21:12 schreef Riparius het volgende:

[..]

Zo praten we een beetje langs elkaar heen. Toen ik hierboven zei dat je primitieve van sin2x niet klopte doelde ik op de uitdrukking die je daar geeft, en die is gewoon fout.
ja
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_113288666
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 21:27 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Mij werd eigenlijk altijd aangeleerd dat het voor *de afgeleide van stond. Maar is het dan per definitie fout?
Je moet wel je haakjes correct gebruiken. En eigen notaties zijn niet altijd een goed idee, vooral niet als je niet consequent bent. De regel voor partieel integreren luidt symbolisch:

∫ u∙dv = u∙v - ∫ v∙du

Welnu, in jouw geval heb je u = sin(x), dv = sin(x)∙dx, en dus du = cos(x)∙dx, v = -cos(x). Dit geeft:

∫ sin(x)∙d(-cos(x)) = -sin(x)∙cos(x) - ∫ -cos(x)∙d(sin(x))
  zaterdag 23 juni 2012 @ 21:45:35 #298
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_113288879
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 21:41 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je moet wel je haakjes correct gebruiken. En eigen notaties zijn niet altijd een goed idee, vooral niet als je niet consequent bent. De regel voor partieel integreren luidt symbolisch:

∫ u∙dv = u∙v - ∫ v∙du

Welnu, in jouw geval heb je u = sin(x), dv = sin(x)∙dx, en dus du = cos(x)∙dx, v = -cos(x). Dit geeft:

∫ sin(x)∙d(-cos(x)) = -sin(x)∙cos(x) - ∫ -cos(x)∙d(sin(x))
Fck it, ik geef je gelijk. Ik zal er op letten.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_113289058
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 20:33 schreef kutkloon7 het volgende:

[..]

Ik denk dat je ervan uit mag/moet gaan dat zijn snelheid lineair stijgt, anders kan je het niet echt uitrekenen. Weet je wat over integralen/afgeleiden? Die heb je namelijk nodig.
Afgeleiden ken ik en ook de regels (bijv. productregel, kettingregel, quotiëntregel etc.) Maar hoe pak ik het aan? Wat moet ik als eerst doen en wat daarna?
pi_113289342
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 21:41 schreef Riparius het volgende:

[..]
∫ sin(x)∙d(-cos(x)) = -sin(x)∙cos(x) - ∫ -cos(x)∙d(sin(x))
Ik zou zeggen

∫ sin(x)∙(-cos(x))' dx = -sin(x)∙cos(x) - ∫ -cos(x)∙(sin(x))' dx
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 21:49 schreef superky het volgende:

[..]

Afgeleiden ken ik en ook de regels (bijv. productregel, kettingregel, quotiëntregel etc.) Maar hoe pak ik het aan? Wat moet ik als eerst doen en wat daarna?
Moeilijk zo te zeggen... geef eens een voorbeeld waar je twijfelt over de volgorde.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')