abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 6 juni 2012 @ 15:39:39 #1
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_112523504

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Finviz

AEX

Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage


Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
The more debt, the better
  woensdag 6 juni 2012 @ 15:50:02 #2
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_112523971
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 15:38 schreef flyguy het volgende:

Tijdens de Giro heb ik toevallig even alle toeleveranciers van al dat spul en fietsen in het algemeen bekeken. En Accell is toen op mijn lijstje beland. Stabiele cashflows, conservatieve opbouw van het kapitaal, weinig bijzondere zaken overall.
Wacht je op een algemene beursdip om ze aan te schaffen?
Want een k/w van 7 is natuurlijk al erg laag voor een goed draaiende toko.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_112525265
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 15:50 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Wacht je op een algemene beursdip om ze aan te schaffen?
Want een k/w van 7 is natuurlijk al erg laag voor een goed draaiende toko.
Een bedrijf wat nooit een dipje in de resultaten heeft? ;)

Grootste nadeel is natuurlijk een liquiditeit van niks, zie 2008/2009
Dat is het moment om te kopen, niet nu, imho. Dit soort minifondsjes moet je kopen als het gebrek aan liquiditeit de koersen door de bodem heen jassen. :)
pi_112532870
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 15:21 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Scheikundige achtergrond ja, edge nee.

En ja, 't blijft vaak een gok. Alleen zijn zoveel goede resultaten reeds gepubliceerd rond ocriplasmine, een eiwitoplosser. Bv. de tweede keer ooit dat een bedrijf door de FDA wordt teruggefloten van een goedkeuringsaanvraag met de vraag opnieuw te filen voor priority review. Veiligheid is oké, en de behandeling van de betreffende aandoening verloopt veel vlotter wanneer ocriplasmine niet heeft gewerkt. Ze houden zelf de distributie in de VS en de grote landen van Europa in handen, en de rest doet Alcon, ook niet de minste...

En zo zijn er nog een deel indicaties dat 't een klapper kan worden.
Dat is inderdaad interessant. Wordt dat ocriplasmine voor de betreffende aandoening al aan patienten verstrekt vooruitlopend op de goedkeuring? Er staat me iets van bij dat in bepaalde situaties mag als het verschil met de bestaande behandelmethode zeer significant is. Maar wellicht mag dat alleen als er nog geen werkende bestaande methode is.
Abre los ojos
pi_112533099
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 15:50 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Wacht je op een algemene beursdip om ze aan te schaffen?
Want een k/w van 7 is natuurlijk al erg laag voor een goed draaiende toko.
Goed draaiende toko is wellicht wat overdreven. Volgens mij is de winstgevendheid enkel enigzins overeind gebleven door de verkoop van e-bikes. Als je de winstgevendheid van de stadsfietsen gaat proberen te schatten, kom je tot de conclusie dat dat de laatste paar jaar behoorlijk naar beneden is gegaan. Nu de e-bike in Nederland een beetje de top heeft bereikt, moet je er wel vertrouwen in hebben dat Accell een heleboel e-bikes in Duitsland gaat verkopen of met de Raleigh overname in de US voet aan de grond krijgt.
Abre los ojos
pi_112560643
Waar wachten we allemaal op? :P
  donderdag 7 juni 2012 @ 11:40:16 #7
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_112561272
Totdat "de wereld vergaat" net als in 2008 en ik meteen all-in kan gaan met mijn resterende cash. Maar een zijwaartse markt voor de komende 10-15 jaar vind ik ook niet erg.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  donderdag 7 juni 2012 @ 17:44:12 #8
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_112575164
Waren de cijfers van Ahold gisteren nou echt zo beroerd?

Het aandeel heeft sinds eind februari aardig wat terrein prijsgegeven.
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 7 juni 2012 @ 18:41:20 #9
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_112577165
Zat allebei onder de verwachting zowel winst als omzet. 9 euro lijkt mij geen verkeerde koers om in te stappen, wordt wel erg afgestraft.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 7 juni 2012 @ 18:50:47 #10
862 Arcee
Look closer
pi_112577561
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 11:25 schreef 0108daniel het volgende:
Waar wachten we allemaal op? :P
Tot SeLang instapt natuurlijk.
pi_112584235
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juni 2012 18:50 schreef Arcee het volgende:
Tot SeLang instapt natuurlijk.
pi_112585188
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juni 2012 18:50 schreef Arcee het volgende:

[..]

Tot SeLang instapt natuurlijk.
Ik verdien liever ook wat geld in de tussentijd :)
  donderdag 7 juni 2012 @ 21:43:14 #13
375626 WillemMiddelkoop
Aex eind dit jaar onder 200
pi_112585957
We moeten toch nog even wachten....

http://www.mebanefaber.com/2012/05/24/global-shiller-capes/

Moet nog zeker onder de 7 komen.
  donderdag 7 juni 2012 @ 21:53:53 #14
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_112586560
Alleen België en de bagger PIIGS zijn goedkoper dan Nederland (zal wel weer zwaar vertekend zijn door RDS en de financials). Waar een klein land al niet groot in kan zijn c_/
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_112587433
Ik heb deze data nooit eerder gezien! Interessante links, papers en boektip!
One man's trash, another man's treasure.
pi_112589885
Ik zoek nog steeds een 'goede' site waar voorspellingen worden gedaan wat ze verwachten of waar ze op hebben ingezet.
  vrijdag 8 juni 2012 @ 14:48:47 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112614372
SNS nadert nu een K/W van 1, afgerond. Dat is best wel laag. Ook als herkapitalisatie nodig is.

Marketcap is zo'n 300 miljoen, bij een eigen vermogen van 5500 miljoen.

Alleen zie ik niet in hoe ze nu nog, met een claimemissie oid, geld kunnen aantrekken nu de koers zo laag is. Dus als er te weinig vermogen is nationalisatie?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 8 juni 2012 @ 14:53:49 #18
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_112614592
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 14:48 schreef LXIV het volgende:
SNS nadert nu een K/W van 1, afgerond. Dat is best wel laag. Ook als herkapitalisatie nodig is.

Marketcap is zo'n 300 miljoen, bij een eigen vermogen van 5500 miljoen.

Alleen zie ik niet in hoe ze nu nog, met een claimemissie oid, geld kunnen aantrekken nu de koers zo laag is. Dus als er te weinig vermogen is nationalisatie?
Misschien zo'n actie als van de Rabo bij Friesland bank? Of is SNS minder aantrekkelijk voor een grotere partij als de Rabo?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_112617585
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 14:48 schreef LXIV het volgende:
SNS nadert nu een K/W van 1, afgerond. Dat is best wel laag. Ook als herkapitalisatie nodig is.

Marketcap is zo'n 300 miljoen, bij een eigen vermogen van 5500 miljoen.

Alleen zie ik niet in hoe ze nu nog, met een claimemissie oid, geld kunnen aantrekken nu de koers zo laag is. Dus als er te weinig vermogen is nationalisatie?
Que? Maken die winst dan?
Moet je trouwens eens kijken hoeveel van dat 'eigen vermogen' goodwill en andere IP is. Zichtbaar eigen vermogen zit er niet zoveel in.
pi_112617646
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 14:53 schreef Perrin het volgende:

[..]

Misschien zo'n actie als van de Rabo bij Friesland bank? Of is SNS minder aantrekkelijk voor een grotere partij als de Rabo?
Friesland bank werd de facto al jaren bestuurd door Rabo, he :)

Vwb SNS, hoeveel geld wil je erbij geven? ;)
  vrijdag 8 juni 2012 @ 20:55:11 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112632738
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 15:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Que? Maken die winst dan?
Moet je trouwens eens kijken hoeveel van dat 'eigen vermogen' goodwill en andere IP is. Zichtbaar eigen vermogen zit er niet zoveel in.
Vorig jaar nog wel!
Hoe dat eigen vermogen is opgebouwd weet ik niet, gebruik gewoon de data van iex.nl hiervoor. Maar er zal best wel veel afgeschreven gaan worden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_112635315
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 20:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Vorig jaar nog wel!
Hoe dat eigen vermogen is opgebouwd weet ik niet, gebruik gewoon de data van iex.nl hiervoor. Maar er zal best wel veel afgeschreven gaan worden.
Ik heb wel eens in die balans gekeken, en het stikt van de geactiveerde goodwill t.a.v. de acquisitie van Zwitserleven en Bouwfonds (thans Property Finance). Wat dat thans waard is? Ik denk 'de nada'.

Heb het even voor je nagekeken. Het eigen vermogen per ult. 2011 is 5,4 mrd. Echter circa 1 mrd is toe te schrijven aan houders van securties (m.i. de staat en stichting SNS Reaal). Resteert 4,4 mrd. 2,2 mrd is goodwill en IP. Schrap. Resteert 2,2 mrd. Dus ga eens van 2,2 mrd uit ipv 5,5 mrd.

Daarnaast zou je de jaarrekening eens moeten lezen, en dan met name paragraaf 20.4 over corporate goverance/stichting Beheer SNS Reaal/Staat. Daar krijg ik toch aardig jeuk van, niet in de positieve zin (Aegon style ;) ). De stichitng SNS Reaal is meerderheidsaandeelhouder, en de staat als goede tweede (na conversie van de achtergestelde schulden, die imho onontkoombaar is). Waar blijven de gewone aandeelhouders dan, onder de streep? :)

Dat gezegd hebbende is de koers natuurlijk simpelweg een call optie op overleven. En wat me opvalt: de obligatiekoersen zijn nog redelijk lief voor SNS. En veelal zijn de obligatiekoersen een goede voorbode van ellende. Er schijnt echter meer ellende in de aandelenkoers te zitten dan in de obligatiekoersen. Of de markt begrijpt gewoon niet dat SNS FRRO gelden opgenomen heeft, en die dus concurrent op obligaties zijn. Wellicht goed voor de dobbel, maar mijn gevoel is dat de obligatiemarkt verkeerd zit, eigenlijk :)

Maar het is en blijft een baggerbedrijf ;) Dubbele overboekingen, effectenkrediet veel lager dan hun eigen cost of credit, etc. Het klopt imho gewoon niet. Paniek, ieder voor zich, en de markt voor ons allen.

1 euro lijkt goedkoop, maar of het dat is...... kweetniet :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 08-06-2012 21:48:24 ]
  vrijdag 8 juni 2012 @ 22:07:29 #23
375626 WillemMiddelkoop
Aex eind dit jaar onder 200
pi_112636809
Ik zou er in elk geval nooit intstappen! De eurocrisis zal zich de komende maanden in rap tempo verder verdiepen c.q. uitbreiden en het zal me niks verbazen als SNS nog deze zomer genationaliseerd wordt.
  vrijdag 8 juni 2012 @ 22:27:08 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112638132
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 21:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik heb wel eens in die balans gekeken, en het stikt van de geactiveerde goodwill t.a.v. de acquisitie van Zwitserleven en Bouwfonds (thans Property Finance). Wat dat thans waard is? Ik denk 'de nada'.

Heb het even voor je nagekeken. Het eigen vermogen per ult. 2011 is 5,4 mrd. Echter circa 1 mrd is toe te schrijven aan houders van securties (m.i. de staat en stichting SNS Reaal). Resteert 4,4 mrd. 2,2 mrd is goodwill en IP. Schrap. Resteert 2,2 mrd. Dus ga eens van 2,2 mrd uit ipv 5,5 mrd.

Daarnaast zou je de jaarrekening eens moeten lezen, en dan met name paragraaf 20.4 over corporate goverance/stichting Beheer SNS Reaal/Staat. Daar krijg ik toch aardig jeuk van, niet in de positieve zin (Aegon style ;) ). De stichitng SNS Reaal is meerderheidsaandeelhouder, en de staat als goede tweede (na conversie van de achtergestelde schulden, die imho onontkoombaar is). Waar blijven de gewone aandeelhouders dan, onder de streep? :)

Dat gezegd hebbende is de koers natuurlijk simpelweg een call optie op overleven. En wat me opvalt: de obligatiekoersen zijn nog redelijk lief voor SNS. En veelal zijn de obligatiekoersen een goede voorbode van ellende. Er schijnt echter meer ellende in de aandelenkoers te zitten dan in de obligatiekoersen. Of de markt begrijpt gewoon niet dat SNS FRRO gelden opgenomen heeft, en die dus concurrent op obligaties zijn. Wellicht goed voor de dobbel, maar mijn gevoel is dat de obligatiemarkt verkeerd zit, eigenlijk :)

Maar het is en blijft een baggerbedrijf ;) Dubbele overboekingen, effectenkrediet veel lager dan hun eigen cost of credit, etc. Het klopt imho gewoon niet. Paniek, ieder voor zich, en de markt voor ons allen.

1 euro lijkt goedkoop, maar of het dat is...... kweetniet :)
De markt zal het vast goed zien. Maar zoals jij ook al zei: zie het als een call-optie. Je loopt slechts zoveel risico als je zelf wil natuurlijk. Niet dat ik dat van plan ben verder. Maar je zou er 1000 kunnen kopen ofzo, dat valt te overzien.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_112638466
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 22:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

De markt zal het vast goed zien. Maar zoals jij ook al zei: zie het als een call-optie. Je loopt slechts zoveel risico als je zelf wil natuurlijk. Niet dat ik dat van plan ben verder. Maar je zou er 1000 kunnen kopen ofzo, dat valt te overzien.
Als jij me nou zou kunnen uitleggen wat de markt ziet, want ik weet het niet? :)

1000 stuks is natuurlijk leuk en aardig, maar heeft ook een winstkans van weinig (in absolute zin).
pi_112638480
Ik ga niet in banken want dexia... -O-
  dinsdag 12 juni 2012 @ 02:17:38 #27
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_112773767

Heeft iemand ervaring met Fastgraphs of een soortgelijk iets? Zit te twijfelen of ik een abo zal nemen, ziet er handig uit om research te doen. _O_
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_112774160
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 02:17 schreef monkyyy het volgende:
Heeft iemand ervaring met Fastgraphs of een soortgelijk iets? Zit te twijfelen of ik een abo zal nemen, ziet er handig uit om research te doen. _O_
Ik heb een tijdje de blog van de maker gevolgd, waarin hij zijn software demonstreert aan de hand van aandelen analyses. Het valt dan op dat zijn systeem vrijwel elk aandeel koopwaardig acht. Hij focust zijn artikelen weliswaar op value stocks, maar je zou toch wat meer selectiviteit verwachten. Hij geeft zijn methode niet volledig prijs, maar ik meen dat hij de berekening van de huidige intrinsieke waarde van een aandeel baseert op de gemiddelde winst projectie van een groep research analisten en dit dan terug rekent naar vandaag met een discounted cashflow achtige berekening. Het is echter bekend dat die analisten projecties veel te optimistisch zijn.

Ik geloof wel dat zijn grafiekjes een aardig inzicht geven of een aandeel achteraf gezien over- dan wel ondergewaardeerd was. Na een aantal jaar gerealiseerde winstcijfers kun je de intrinsieke waarde van het aandeel immers redelijk precies terug berekenen en vergelijken met de historische marktprijs van dat moment. Zijn software automatiseert dat en het grafiekje geeft het helder weer.

Er zitten meen ik alleen amerikaanse aandelen in de database en dan met name large caps waarvan de historische gegevens makkelijk verkrijgbaar zijn. Let hier ook even op.
pi_112777612
Er is sprake van een opwaartse correctie na de vorming van een lagere koersbodem.
Een gelijke koerstop op EUR 310.8 is nodig voor het behoud van het negatieve advies.
Zojuist ben ik gaan kopen AEX/Nederland25
  dinsdag 12 juni 2012 @ 11:37:34 #30
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_112780347
Is TA niet een grote bullshit in deze tijd?
Paardelul !!!
  dinsdag 12 juni 2012 @ 11:38:13 #31
256829 Sokz
Livin' the life
pi_112780370
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 11:37 schreef Anno2012 het volgende:
Is TA niet een grote bullshit in elke tijd?
:D
pi_112782669
Misschien werkt het wel in een redelijke stabiele markt. Maar op dit moment denk ik niet, er spelen zoveel factoren mee dat het onmogelijk is om de koers te kunnen voorspellen.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 12:48:30 #33
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112783008
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 12:38 schreef floris_b het volgende:
Misschien werkt het wel in een redelijke stabiele markt. Maar op dit moment denk ik niet, er spelen zoveel factoren mee dat het onmogelijk is om de koers te kunnen voorspellen.
Dat is altijd het geval.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_112786808
Volgens technische analyse kunnen we omhoog of omlaag gaan. We doen nu dus niks. Soms is de markt onduidelijk en dan is het belangrijk je poeder droog te houden. :Y
pi_112787250
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 14:29 schreef 123dudeguys het volgende:
Volgens technische analyse kunnen we omhoog of omlaag gaan. We doen nu dus niks. Soms is de markt onduidelijk en dan is het belangrijk je poeder droog te houden. :Y
Geloof je nou echt dat het ook maar iets uitmaakt waar het lijntje van de AEX zich op dit moment bevind als er bekend wordt gemaakt dat alle zuid-europese landen een eigen muntunie gaan stichten? De reactie van de beurs heeft dan echt NIETS te maken met weerstandslijnen of steunzones..

Uiteindelijk is de enige voorspellende waarde die Technische Analyse biedt veroorzaakt door een self-fulfilling prophecy. Als er maar genoeg mensen/traders in een weerstandsgebied geloven zijn er voldoende kopers en zal de koers stijgen. Dit heeft echt niets met het fundamentele plaatje te maken. Uiteindelijk zullen de fundamenten het altijd van een 'technisch beeld' winnen.
pi_112789473
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 14:40 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Geloof je nou echt dat het ook maar iets uitmaakt waar het lijntje van de AEX zich op dit moment bevind als er bekend wordt gemaakt dat alle zuid-europese landen een eigen muntunie gaan stichten? De reactie van de beurs heeft dan echt NIETS te maken met weerstandslijnen of steunzones..

Uiteindelijk is de enige voorspellende waarde die Technische Analyse biedt veroorzaakt door een self-fulfilling prophecy. Als er maar genoeg mensen/traders in een weerstandsgebied geloven zijn er voldoende kopers en zal de koers stijgen. Dit heeft echt niets met het fundamentele plaatje te maken. Uiteindelijk zullen de fundamenten het altijd van een 'technisch beeld' winnen.
Ik gebruik dan ook fundamenteel nieuw soms ook, ik was op basis van fundamenteel nieuws short in de eerste week van mei, soms werkt ta niet ik was te vroeg long gegaan vanwege een nieuw ta systeet. Maar vorige week was ik long gegaan en dat was ook deels te danken aan ta. ta kan je zeker werken zolang je het wetenschappelijk houdt. ik gebruik dan ook zelden trendlijnen. nu denk ik dat op basis van fundamenteel we gaan een paar weken zakken daarna QE3 bodem. maar mn ta zegt voorzichtig long. dus hangt af van hoe je ta gebruikt. ik ben short en ga tegen mijn ta in. soms moet je afgaan op ervaring. :Y ta is zo goed als de gebruiker.
pi_112790831
Kun je dan mij eens uitleggen hoe TA werkt, wetenschappelijk onderbouwd? Je gebruikt wetenschappelijk als 'term' terwijl de literatuur eigenlijk zelden positief is over TA. Fundamentele analyse is niet op basis van een maand, laat staan op basis van een week omdat je de markt amper kunt timen. Wat je eigenlijk doet bij een fundamentele analyse is een aandeel/obligatie op een waarde schatten die in jouw ogen gerechtvaardigd is. Komt de waarde die de markt aan de asset toebedeeld onder jouw ingeschatte waarde dan koop je. Dat gaat, in mijn ogen, niet zoals je het hierboven omschrijft.

Bovendien is het nogal typisch om éénzijdig te stellen dat je TA wetenschappelijk moet houden en anderzijds je af moet gaan op ervaring..
  dinsdag 12 juni 2012 @ 16:06:30 #38
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_112790900
Paardelul !!!
  dinsdag 12 juni 2012 @ 16:37:55 #39
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_112792365
Die 100 miljard hebben echt geholpen :+
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_112793157
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:04 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Kun je dan mij eens uitleggen hoe TA werkt, wetenschappelijk onderbouwd? Je gebruikt wetenschappelijk als 'term' terwijl de literatuur eigenlijk zelden positief is over TA. Fundamentele analyse is niet op basis van een maand, laat staan op basis van een week omdat je de markt amper kunt timen.
TA is niet echt wetenschappelijk maar strategieen kun je wel wetenschappelijk benaderen door ze te backtesten. Hier bijvoorbeeld een leuk onderzoek over steun- en weerstandslijnen over een periode van 60 jaar. TA: Steun en weerstandsniveaus, werken ze echt?

Wat betreft de user waar je op reageert. Ik heb het vermoeden dat het weer dezelfde troll is die al jaren deze reeks teistert. Ik vind het echt prijzenswaardig hoe iemand honderden posts lang zichzelf kan vermaken met hetzelfde debiele kunstje. Beste advies die ik kan geven: ignore.
One man's trash, another man's treasure.
pi_112793639
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:53 schreef Arkai het volgende:

[..]

TA is niet echt wetenschappelijk maar strategieen kun je wel wetenschappelijk benaderen door ze te backtesten. Hier bijvoorbeeld een leuk onderzoek over steun- en weerstandslijnen over een periode van 60 jaar. TA: Steun en weerstandsniveaus, werken ze echt?
Dat weet ik, ik ken het topic ook. Daarom vroeg ik juist om TA wetenschappelijk te onderbouwen in plaats van de strategieën.. Bijna een sekte-achtig iets die mensen die zweren bij TA..
pi_112801683
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 17:03 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Dat weet ik, ik ken het topic ook. Daarom vroeg ik juist om TA wetenschappelijk te onderbouwen in plaats van de strategieën.. Bijna een sekte-achtig iets die mensen die zweren bij TA..
je moet backtesten en licht curvefitten. als je niet kan programmeren zou i kniet beginnen aan ta, je moet heel veel strategieen testen, heel veel programmeurs geven winstgevende strategieën vrij, die je zelf kan backtesten. maar na verloop van tijd zul je merken dat sommige strategieen hetzelfde zijn. ik merk bijv dat er sprake is van een bullish drift, aangezien de markt is gestegen afgelopen decennie. dus dan denk je dat een strategie werkt maar er is gewoon sprake van bullish drift. soms ik vind het wel begrijpelijk dat men hier sceptisch is over ta maar vele denken ook dat de markt efficient is en zelfs fundamenteel niet werkt. soms moet je niet geloven wat andere zeggen en het zelf uitvinden of het nou klopt. ^O^
pi_112807246
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 19:45 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

je moet backtesten en licht curvefitten. als je niet kan programmeren zou i kniet beginnen aan ta, je moet heel veel strategieen testen, heel veel programmeurs geven winstgevende strategieën vrij, die je zelf kan backtesten. maar na verloop van tijd zul je merken dat sommige strategieen hetzelfde zijn. ik merk bijv dat er sprake is van een bullish drift, aangezien de markt is gestegen afgelopen decennie. dus dan denk je dat een strategie werkt maar er is gewoon sprake van bullish drift. soms ik vind het wel begrijpelijk dat men hier sceptisch is over ta maar vele denken ook dat de markt efficient is en zelfs fundamenteel niet werkt. soms moet je niet geloven wat andere zeggen en het zelf uitvinden of het nou klopt. ^O^
Kom dan eens met een wetenschappelijk artikel waarin beweerd wordt dat jouw stellingen kloppen, je hebt het immers zelf over 'wetenschappelijk'. Bovenstaande is geen onderbouwing. Enigste dat je vertelt is hoe je tewerk gaat.
pi_112807371
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:04 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Kun je dan mij eens uitleggen hoe TA werkt, wetenschappelijk onderbouwd? Je gebruikt wetenschappelijk als 'term' terwijl de literatuur eigenlijk zelden positief is over TA. Fundamentele analyse is niet op basis van een maand, laat staan op basis van een week omdat je de markt amper kunt timen. Wat je eigenlijk doet bij een fundamentele analyse is een aandeel/obligatie op een waarde schatten die in jouw ogen gerechtvaardigd is. Komt de waarde die de markt aan de asset toebedeeld onder jouw ingeschatte waarde dan koop je. Dat gaat, in mijn ogen, niet zoals je het hierboven omschrijft.

Bovendien is het nogal typisch om éénzijdig te stellen dat je TA wetenschappelijk moet houden en anderzijds je af moet gaan op ervaring..
je moet die link van arkai bekijken en gewoon TA strategieën op die manier van selang backtesten. ^O^ uiteindelijk vind je een werkende strategie.. hangt af van geluk weliswaar. selang analyse mist wel een lange termijn ternd filter want ik zou liever niet long gaan in een bear markt of short in een bullmarkt. misschien dat dat wat oplevert.mijn 10% per jaar systeem lijkt daarveel op.
ik benader ta wetenschappelijk maar mn trades niet. ik ben wel short maar heel licht omdat er niks te doen is mijn ta heeft geen sterk directional signaal op dit moment, ik hou mijn poeder droog
pi_112807675
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 21:14 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Kom dan eens met een wetenschappelijk artikel waarin beweerd wordt dat jouw stellingen kloppen, je hebt het immers zelf over 'wetenschappelijk'. Bovenstaande is geen onderbouwing. Enigste dat je vertelt is hoe je tewerk gaat.
als je geen geld kan verdienen met ta dan kan het niet. dan zou ik over 5 jaar ofzo geen geld meer hebben. als het wel kan heb ik geld verdiend. ik weet echter zeker dat ta werkt, ik voelo het aan mn water bij wijze van spreken. er is een wetenschappelijk artiekel dat zegt dat kleine belggers geld verliezen. dus dat betekent dat niemand hier geld kan verdienen aan de beurs. Dat is wat wetenschap zegt. :'(
  dinsdag 12 juni 2012 @ 22:09:34 #46
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_112811001
Wat gebeurt er met de inkomsten van McDonalds als Spanje default?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 22:24:50 #47
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_112812049
Ik neem aan dat Europeanen niet vaker naar McDonalds zullen gaan als het vertrouwen in de economie en de toekomst nog een grotere deuk oploopt als gevolg van een Spaanse default. Totaal immuun voor een dergelijke gebeurtenis is geen enkel bedrijf.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_112812374
quote:
6s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 22:09 schreef monkyyy het volgende:
Wat gebeurt er met de inkomsten van McDonalds als Spanje default?
Wat is er gebeurd met de inkomsten van McDonalds na de Griekse default?
One man's trash, another man's treasure.
pi_112813196
quote:
6s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 22:09 schreef monkyyy het volgende:
Wat gebeurt er met de inkomsten van McDonalds als Spanje default?
Al die Spaanse vestigingen maken straks waardeloze nieuwe Spaanse zloty's over naar het hoofdkantoor. Zul je zien dat McDonalds ook nog eens allerlei Spaanse vestigingen in USD heeft gefinancierd en dus in een enorme negatieve netto vermogenswaarde belandt. Ik zou die aandelen maar snel dumpen nu het nog kan...!
Abre los ojos
pi_112813202
Tomtom ruim 16% in de plus.
Grote kans dat ie morgen in het rood eindigd.
pi_112816088
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 21:21 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

als je geen geld kan verdienen met ta dan kan het niet. dan zou ik over 5 jaar ofzo geen geld meer hebben. als het wel kan heb ik geld verdiend. ik weet echter zeker dat ta werkt, ik voelo het aan mn water bij wijze van spreken. er is een wetenschappelijk artiekel dat zegt dat kleine belggers geld verliezen. dus dat betekent dat niemand hier geld kan verdienen aan de beurs. Dat is wat wetenschap zegt. :'(
Je draait oorzaak en gevolg om. Kleine beleggers maken volgens voor artikelen verlies doordat zij een andere strategie (lees: teveel traden) aanhouden dan grotere beleggers. Er zijn zat artikelen die wel degelijk laten zijn dat ook kleine beleggers goede rendementen halen door bijvoorbeeld een ETF te kopen op een index..
pi_112890574
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 23:18 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Je draait oorzaak en gevolg om. Kleine beleggers maken volgens voor artikelen verlies doordat zij een andere strategie (lees: teveel traden) aanhouden dan grotere beleggers. Er zijn zat artikelen die wel degelijk laten zijn dat ook kleine beleggers goede rendementen halen door bijvoorbeeld een ETF te kopen op een index..
en dat komt door een backtest op de afgelopen 20 jaar dat etf's bestaan. wetenschappelijk bewijs is niks anders dan een backtest.
pi_112892753
Hoe kan ik aan 10y bonds van Spanje komen? Als ik bij Binck Bank kijk zie ik alleen bij beurs van Frankfurt de volgende obligatie:

4.9% Spanje 2007-40 met een koers van 73. Ofwel als ik het goed begrijp een looptijd tot en met 2040 en een rente die momenteel op 6.7% staat (4.9/73*100)

(edit: op luxemburgse beurs zie ik nog wel een Spaanse staatsobligatie met looptijd 2009-2019 maar rente is 4.375% en koers is 91.75%, dat komt niet eens in de buurt van 7%)

Maar waar kan ik de 10y bonds kopen waar momenteel over bericht wordt?

[ Bericht 19% gewijzigd door VacaLoca op 14-06-2012 17:11:15 ]
pi_112894552
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 16:12 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

en dat komt door een backtest op de afgelopen 20 jaar dat etf's bestaan. wetenschappelijk bewijs is niks anders dan een backtest.
Idd, maar pak eens artikel en backtest het (out of sample) over de afgelopen jaren..
pi_112895979
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 16:12 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

en dat komt door een backtest op de afgelopen 20 jaar dat etf's bestaan. wetenschappelijk bewijs is niks anders dan een backtest.
Dat vrijwel alle wetenschappelijke artikelen tot stand komen door backtesten is heel iets anders dat je beweert. Je beweerde een aantal posts terug dat jij TA wetenschappelijk gebruikte en daarmee dus ook kon onderbouwen. Backtesten is niet gelijk aan TA gebruiken..
pi_112896208
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 21:21 schreef 123dudeguys het volgende:
er is een wetenschappelijk artiekel dat zegt dat kleine belggers geld verliezen. dus dat betekent dat niemand hier geld kan verdienen aan de beurs. Dat is wat wetenschap zegt. :'(
Nee, dat is de foutieve conclusie die je uit dat artikel trekt. De gemiddelde kleine belegger verliest geld met beleggen. Dus niet allemaal. Een minderheid verdient er geld mee.

Het is helemaal niet zo moeilijk om op langere termijn geld te verdienen met de beurs. Over langere termijn stijgen de koersen van een gemiddeld fonds. Daarnaast betalen de meeste bedrijven dividend uit. Dankzij die twee bronnen verdien je al gauw meer dan de rente op een spaarrekening door een eenvoudige buy and hold strategie (eventueel van een etf op de index) te volgen. Met nog een beetje tweaken, zoals inkopen tijdens een historische onderwaardering en focussen op kwaliteits aandelen, doe je waarschijnlijk nog een extra schepje bovenop je winst.

De meeste, kleine particuliere beleggers slagen er niettemin in om toch hun geld te verspelen. Het enige wat ze hoeven te doen is enigszins verstandig inkopen en verder toekijken. Helaas wordt het tegenovergestelde gedaan: in hoog tempo in- en uitstappen, vaak in willekeurige aandelen + paniekvoetbal als er een correctie is. TA moedigt alle drie aan.
pi_112897105
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 18:28 schreef jaco het volgende:

[..]

Nee, dat is de foutieve conclusie die je uit dat artikel trekt. De gemiddelde kleine belegger verliest geld met beleggen. Dus niet allemaal. Een minderheid verdient er geld mee.

Het is helemaal niet zo moeilijk om op langere termijn geld te verdienen met de beurs. Over langere termijn stijgen de koersen van een gemiddeld fonds. Daarnaast betalen de meeste bedrijven dividend uit. Dankzij die twee bronnen verdien je al gauw meer dan de rente op een spaarrekening door een eenvoudige buy and hold strategie (eventueel van een etf op de index) te volgen. Met nog een beetje tweaken, zoals inkopen tijdens een historische onderwaardering en focussen op kwaliteits aandelen, doe je waarschijnlijk nog een extra schepje bovenop je winst.

De meeste, kleine particuliere beleggers slagen er niettemin in om toch hun geld te verspelen. Het enige wat ze hoeven te doen is enigszins verstandig inkopen en verder toekijken. Helaas wordt het tegenovergestelde gedaan: in hoog tempo in- en uitstappen, vaak in willekeurige aandelen + paniekvoetbal als er een correctie is. TA moedigt alle drie aan.
stockpicking is niet te backtesten, daarom doe ik dat liever niet. ik denk dat als je stelt dat TA verliezen aanmoedigt, stockpicking hetzelfde doet. hoeveel mensen kopen in 2007 en verkopen in 2008? juist.
de enige waarop beleggers geld kunnen verdienen is etf index. maar die is gebacktest op 20 jaar tijd of op een index over 100 jaar, wat niet hetzelfde is als een etf. En in de 20e eeuw, waar geen sprake is van olietekort. en wat te denken van de tweede grote depressie die er snel zit aan te komen?
dus als jullie stellen dat alleen ta niet werkt maar etf en stockpicking wel, ben ik het daarmee niet eens.
  donderdag 14 juni 2012 @ 19:16:00 #58
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_112898245


Buy & Hold uitstekende bedrijven die je goedkoop hebt aangeschaft, als je dat niet wil uitzoeken, Buy & Hold low-cost index fondsen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_112901899
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 18:50 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

stockpicking is niet te backtesten, daarom doe ik dat liever niet. ik denk dat als je stelt dat TA verliezen aanmoedigt, stockpicking hetzelfde doet. hoeveel mensen kopen in 2007 en verkopen in 2008? juist.
de enige waarop beleggers geld kunnen verdienen is etf index. maar die is gebacktest op 20 jaar tijd of op een index over 100 jaar, wat niet hetzelfde is als een etf. En in de 20e eeuw, waar geen sprake is van olietekort. en wat te denken van de tweede grote depressie die er snel zit aan te komen?
dus als jullie stellen dat alleen ta niet werkt maar etf en stockpicking wel, ben ik het daarmee niet eens.
Van wie ben je eigenlijk een kloon? En doe eens wat aan je interpunctie.
pi_112902283
quote:
HOUSTON - Een Amerikaanse miljardair is donderdag voor beleggingsfraude tot 110 jaar gevangenisstraf veroordeeld door een rechtbank in Houston.

De man, Allen Stanford, lichtte duizenden beleggers op voor 7 miljard dollar (ruim 5,5 miljard euro) door ze vervalste bewijzen van geldstortingen te geven van een bank waar hij zelf eigenaar van was op het eiland Antigua.

De Texaanse investeerder deed valse beloften en fabriceerde zelf historische rendementen. Hij gaf zich zelf aan in 2009 aan bij de FBI nadat hij door justitie was aangeklaagd.
SPOILER: NSFW
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
One man's trash, another man's treasure.
pi_112903203
In elkaar geslagen door een gedupeerde?
pi_112906275
quote:
6s.gif Op donderdag 14 juni 2012 19:16 schreef monkyyy het volgende:
[ afbeelding ]

Buy & Hold uitstekende bedrijven die je goedkoop hebt aangeschaft, als je dat niet wil uitzoeken, Buy & Hold low-cost index fondsen.
je ziet ook duidelijk dat de tijd die je research de return bepaalt. De 8 goede jaren leiden tot 15% per jaar. Veel pensionfondsen denken aan 8-10% rendement aan beloftes die ze moeten nakomen. Met de komende depressie zal dat zeker niet worden gehaald, men gaat zwaar onder de dekkingsgraad komen.
  donderdag 14 juni 2012 @ 22:08:01 #63
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_112906458
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 22:04 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

je ziet ook duidelijk dat de tijd die je research de return bepaalt. De 8 goede jaren leiden tot 15% per jaar. Veel pensionfondsen denken aan 8-10% rendement aan beloftes die ze moeten nakomen. Met de komende depressie zal dat zeker niet worden gehaald, men gaat zwaar onder de dekkingsgraad komen.
True, maar dat was niet het punt van het onderzoek.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_112917979
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 17:01 schreef VacaLoca het volgende:
Hoe kan ik aan 10y bonds van Spanje komen? Als ik bij Binck Bank kijk zie ik alleen bij beurs van Frankfurt de volgende obligatie:

4.9% Spanje 2007-40 met een koers van 73. Ofwel als ik het goed begrijp een looptijd tot en met 2040 en een rente die momenteel op 6.7% staat (4.9/73*100)

(edit: op luxemburgse beurs zie ik nog wel een Spaanse staatsobligatie met looptijd 2009-2019 maar rente is 4.375% en koers is 91.75%, dat komt niet eens in de buurt van 7%)

Maar waar kan ik de 10y bonds kopen waar momenteel over bericht wordt?

Eentje met een looptijd van 10 jaar pakken, 2022.
ISIN: ES00000123K0 bijvoorbeeld
pi_112918924
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 17:01 schreef VacaLoca het volgende:
4.9% Spanje 2007-40 met een koers van 73. Ofwel als ik het goed begrijp een looptijd tot en met 2040 en een rente die momenteel op 6.7% staat (4.9/73*100)
Je vergeet dat je in 2040 ook het prijsverschil van 100 - 73 = 27 euro verdient. Dit bedrag moet je ook verdisconteren over 28 jaar.

Wat jij berekent is niet de rente maar de current yield. Dit getal wordt steeds minder zeggend naarmate de couponrente lager is en de maturity dichterbij. Pas het maar eens toe op een zero-coupon bond.

'rente' is geen eenduidig begrip in de obligatie berekening, maar yield-to-maturity is het meest logische kengetal om een vergelijking met de rente van een spaarrekening te maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 15-06-2012 10:44:57 (spelling) ]
pi_112925399
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 11:25 schreef 0108daniel het volgende:
Waar wachten we allemaal op? :P
SeLang.
pi_112930269
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 10:15 schreef Rejected het volgende:

[..]

Eentje met een looptijd van 10 jaar pakken, 2022.
ISIN: ES00000123K0 bijvoorbeeld
Maar via welk kanaal? Binck Bank heeft 'm niet zo te zien.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 10:42 schreef jaco het volgende:

[..]

Je vergeet dat je in 2040 ook het prijsverschil van 100 - 73 = 27 euro verdient. Dit bedrag moet je ook verdisconteren over 28 jaar.

Wat jij berekent is niet de rente maar de current yield. Dit getal wordt steeds minder zeggend naarmate de couponrente lager is en de maturity dichterbij. Pas het maar eens toe op een zero-coupon bond.

'rente' is geen eenduidig begrip in de obligatie berekening, maar yield-to-maturity is het meest logische kengetal om een vergelijking met de rente van een spaarrekening te maken.
Interessant, thx. Zal nog wat verder in verdiepen. Maar lijkt er helaas op dat Binck het me niet kan bieden.
pi_112931657
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 15:14 schreef VacaLoca het volgende:
Interessant, thx. Zal nog wat verder in verdiepen. Maar lijkt er helaas op dat Binck het me niet kan bieden.
Je kan een email naar Binck sturen en vragen of ze hem willen toevoegen. Ik heb ook een Binck rekening gehad en ik kan me herinneren dat er een beperkt aanbod van obligaties was. Een paar Nederlandse staatsobligaties, Philips, Schiphol, etcetera. Dus de technologie kan het aan, maar het was wel allemaal via de Euronext Amsterdam als ik het me goed herinner.

De handel in obligaties vind voor het grootste deel tussen banken onderling plaats dus niet via een beurs. Dit gaat in pakketten van miljoenen euro's. Dit maakt het allemaal wat minder geschikt voor de particulier en nog minder geschikt voor online brokers. Een (vermogende) particulier belt normaalgesproken z'n accountmanager bij de bank op met het verzoek om bepaalde obligaties toe te voegen aan z'n portfolio. Deze gaat hier dan specifiek naar op zoek.
pi_112934449
Oké zal eens kijken. Heb interesse in één bond van ¤1000 (als het kan ¤500)... benieuwd of ze het daar voor doen.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 19:05:53 #70
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_112941306
Waar kan ik een beetje goede analyses lezen over ING?

Ik heb wat IR-presentaties doorgenomen maar behalve dat de leverage meer dan gehalveerd is tov 2008 word ik daar niet veel wijzer van.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_112942808
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 17:01 schreef VacaLoca het volgende:
Hoe kan ik aan 10y bonds van Spanje komen?
Ik zou daar ook een Credit Default Swapje bij kopen.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 19:44:27 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112943074
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 19:38 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik zou daar ook een Credit Default Swapje bij kopen.
En dan gaat Spanje niet failliet, maar moet je 'vrijwillig' afwaarderen! Dan ben je dubbel genaaid!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 20 juni 2012 @ 22:31:09 #73
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_113164954
Wat een sereniteit hier. Zij de heren nog hun portfolio aan het uitbreiden dan?

WAG aangeschaft vandaag.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_113176392
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juni 2012 22:31 schreef monkyyy het volgende:
Wat een sereniteit hier. Zij de heren nog hun portfolio aan het uitbreiden dan?

WAG aangeschaft vandaag.
Snap jij de Alliance Boots deal dan? Ik begrijp er weinig van waarom ze eerst voor een minderheidsbelang gaan.
Abre los ojos
  donderdag 21 juni 2012 @ 21:17:26 #75
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_113207742
Wat zouden jullie doen met nog wat aandelen KPN?

Heeft het nog zin om je aandelen KPN aan te melden bij America Movil. Weet ik snap niet precies hoe dat zit. Want het kan dus ook zijn dat je er geen verkoopt of misschien maar 50 stuks ofzo?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 21 juni 2012 @ 21:20:08 #76
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_113207924
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 21:17 schreef AQuila360 het volgende:
Wat zouden jullie doen met nog wat aandelen KPN?

Heeft het nog zin om je aandelen KPN aan te melden bij America Movil. Weet ik snap niet precies hoe dat zit. Want het kan dus ook zijn dat je er geen verkoopt of misschien maar 50 stuks ofzo?
Heb je geen bericht van je broker gehad wat je moet doen?

Ik zou aanmelden zolang de koers onder de staat. Je kunt hetgeen je verkocht hebt daarna toch gewoon weer terugkopen op de beurs? Dat is zekere winst.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 21 juni 2012 @ 21:46:37 #77
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_113209648
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 21:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Heb je geen bericht van je broker gehad wat je moet doen?

Ik zou aanmelden zolang de koers onder de staat. Je kunt hetgeen je verkocht hebt daarna toch gewoon weer terugkopen op de beurs? Dat is zekere winst.
Jawel er staat wel hoe en wat maar het kan dus ook zijn dat die er maar een paar verkoopt?

Ga ze in elk geval aanmelden dan zien we wel?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 21 juni 2012 @ 21:53:38 #78
862 Arcee
Look closer
pi_113210166
Wall Street maakt er een instortavondje van. :s)
pi_113210198
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2012 21:46 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Jawel er staat wel hoe en wat maar het kan dus ook zijn dat die er maar een paar verkoopt?

Ga ze in elk geval aanmelden dan zien we wel?
Volgens mij heeft onze Mexicaan inmiddels al 21% in handen, dus ik zou er niet op rekenen dat je er heel veel kwijtraakt. Maar ieder aandeel dat je op EUR 8 mag verkopen is winst.
Abre los ojos
  donderdag 21 juni 2012 @ 22:10:55 #80
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_113211345
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2012 21:54 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Volgens mij heeft onze Mexicaan inmiddels al 21% in handen, dus ik zou er niet op rekenen dat je er heel veel kwijtraakt. Maar ieder aandeel dat je op EUR 8 mag verkopen is winst.
Ja, volgens mij is het ook zo simpel. Je kunt nadien altijd wel weer terugkopen onder de acht.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_113219653
Leuk resultaat in mijn MSc Finance scriptie; technische analyse kan de markt verslaan (Sharpe ratio maar liefst 15x significant hoger) wanneer een binaire golf wordt gebruikt met korte termijn parameter waarden. Heb ik getest op de Dow Jones van 1973 t/m 2011.
's Avonds een man, overdags rustig an
pi_113221951
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 00:43 schreef Burnie88 het volgende:
Leuk resultaat in mijn MSc Finance scriptie; technische analyse kan de markt verslaan (Sharpe ratio maar liefst 15x significant hoger) wanneer een binaire golf wordt gebruikt met korte termijn parameter waarden. Heb ik getest op de Dow Jones van 1973 t/m 2011.
Ik zou zeggen: zet de scriptie online en post de link hier. Dan kunnen wij er op schieten.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 08:43:14 #83
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_113223267
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 18:28 schreef jaco het volgende:

[..]

Nee, dat is de foutieve conclusie die je uit dat artikel trekt. De gemiddelde kleine belegger verliest geld met beleggen. Dus niet allemaal. Een minderheid verdient er geld mee.

Het is helemaal niet zo moeilijk om op langere termijn geld te verdienen met de beurs. Over langere termijn stijgen de koersen van een gemiddeld fonds. Daarnaast betalen de meeste bedrijven dividend uit. Dankzij die twee bronnen verdien je al gauw meer dan de rente op een spaarrekening door een eenvoudige buy and hold strategie (eventueel van een etf op de index) te volgen. Met nog een beetje tweaken, zoals inkopen tijdens een historische onderwaardering en focussen op kwaliteits aandelen, doe je waarschijnlijk nog een extra schepje bovenop je winst.

De meeste, kleine particuliere beleggers slagen er niettemin in om toch hun geld te verspelen. Het enige wat ze hoeven te doen is enigszins verstandig inkopen en verder toekijken. Helaas wordt het tegenovergestelde gedaan: in hoog tempo in- en uitstappen, vaak in willekeurige aandelen + paniekvoetbal als er een correctie is. TA moedigt alle drie aan.
Toch is bijvoorbeeld de AEX de afgelopen tien jaar meer dan gehalveerd. Dan kan je nog wel wat dividend krijgen, maar een spaarrekening was denk ik toch leuker.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 09:16:39 #84
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_113223863
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 00:43 schreef Burnie88 het volgende:
Leuk resultaat in mijn MSc Finance scriptie; technische analyse kan de markt verslaan (Sharpe ratio maar liefst 15x significant hoger) wanneer een binaire golf wordt gebruikt met korte termijn parameter waarden. Heb ik getest op de Dow Jones van 1973 t/m 2011.
Ja zoiets heb ik ook, komt doordat er duidelijke lange termijn trends in de dowgrafiek zitten van jaren lange stijging of daling. Van 1988 tot 2000 kun je constant long zitten en dan maak in je in 2000 even verlies, draait je golf om en kun je 2 jaar short gaan. Dan kun je weer long van 2004 tot 2008, dan weer even verlies.

De laatste 2 jaar werkt het helaas niet meer omdat de trend niet lang genoeg is. Komt in de buurt van curvefitting, want wat betreft cycly heb je een relatief korte bloeiperiode genomen.

Wat je hebt gevonden is 1 van de winstgevende strategien die je had kunnen volgen. Zegt niets over toekomstige waarde voor de toekomst van die strategie.

Projecteer je systeem maar eens op andere beurzen, aandeel of een willekeurige reeks. als het overal slechter presteert heb je dus een curvefit gemaakt.

Iets wat je zo ie zo zelf had moeten bedenken imho.

[ Bericht 3% gewijzigd door iamcj op 22-06-2012 09:28:42 ]
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_113223882
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 08:43 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Toch is bijvoorbeeld de AEX de afgelopen tien jaar meer dan gehalveerd. Dan kan je nog wel wat dividend krijgen, maar een spaarrekening was denk ik toch leuker.
De vergelijking met een spaarrekening is weer een andere, maar ook interessant om naar te kijken. De afgelopen 10 jaar pakte inderdaad in het voordeel van de spaarrekening uit, maar dat wist je in 2002 uiteraard nog niet.

In de meeste historische 10 jarige periodes is beleggen echter gunstiger geweest dan een spaarrekening. Over alle 20 jarige periodes die je kiest, is beleggen altijd gunstiger dan sparen. Maar dit geldt, nogmaals, voor de buy and hold belegger die z'n dividend opnieuw belegd en geen gekke bokkesprongen maakt met z'n portefeuille. Jeremy Siegel heeft hier onderzoek naar gedaan en gepubliceerd in Stocks for the Long Run.
pi_113224021
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2012 21:46 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Jawel er staat wel hoe en wat maar het kan dus ook zijn dat die er maar een paar verkoopt?

Ga ze in elk geval aanmelden dan zien we wel?
Was je nog op tijd? Ik zag net dat KPN onder de 7 euro dook.

KPN blijft bij afwijzing bod América Móvil

Ik vraag me af wat het management van KPN met z'n afwijzing denkt te bereiken. Ze bieden geen alternatieve visie over de toekomst van het bedrijf. Met het kapitaal van America Movil kan er mogelijk weer een Europees groeipad worden ingeslagen eventueel met Telekom Austria.
pi_113227423
Ik denk binnen een week een bodem die minstens 1 maand houdt. Goldman is short gegaan. PMI zijn verschrikkelijk.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:48:40 #88
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_113233916
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2012 08:18 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Snap jij de Alliance Boots deal dan? Ik begrijp er weinig van waarom ze eerst voor een minderheidsbelang gaan.
Wat ik ervan begreep is dat ze 45% hebben gekocht, met een optie de rest te kopen binnen 3 jaar. De markt reageert er negatief op omdat de timing raar is, vanwege de euro crisis.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_113234215
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 09:16 schreef iamcj het volgende:

[..]

Ja zoiets heb ik ook, komt doordat er duidelijke lange termijn trends in de dowgrafiek zitten van jaren lange stijging of daling. Van 1988 tot 2000 kun je constant long zitten en dan maak in je in 2000 even verlies, draait je golf om en kun je 2 jaar short gaan. Dan kun je weer long van 2004 tot 2008, dan weer even verlies.

De laatste 2 jaar werkt het helaas niet meer omdat de trend niet lang genoeg is. Komt in de buurt van curvefitting, want wat betreft cycly heb je een relatief korte bloeiperiode genomen.

Wat je hebt gevonden is 1 van de winstgevende strategien die je had kunnen volgen. Zegt niets over toekomstige waarde voor de toekomst van die strategie.

Projecteer je systeem maar eens op andere beurzen, aandeel of een willekeurige reeks. als het overal slechter presteert heb je dus een curvefit gemaakt.

Iets wat je zo ie zo zelf had moeten bedenken imho.

Haha uiteraard moeten de resultaten getest worden op robustness met andere datasets, perioden en gebruikte indicatoren. De tijd was te kort om dat ook allemaal te testen.

Het meest opvallende van de strategie is dat het risico zo'n 6 keer lager is dan de buy-and-hold strategy. Het gemiddelde rendement is niet significant hoger. Korte termijn parameter-values met heel strenge koop en verkoop signalen zorgen voor de goeie resultaten. De strategie investeerde bovendien 62% van de looptijd in de risk-free rate.

Wat ook opvallend is, is dat de markt efficienter en volatieler wordt vanaf 1996. Dan begint de strategie minder te werken.

Bedankt voor de opmerkingen though.
's Avonds een man, overdags rustig an
pi_113234231
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 04:17 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: zet de scriptie online en post de link hier. Dan kunnen wij er op schieten.
Wacht ik nog even mee totdat ik helemaal klaar ben.
's Avonds een man, overdags rustig an
pi_113247754
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 13:48 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Wat ik ervan begreep is dat ze 45% hebben gekocht, met een optie de rest te kopen binnen 3 jaar. De markt reageert er negatief op omdat de timing raar is, vanwege de euro crisis.
Als je iets niet wil betalen moet je het ook niet kopen. Deze constructie is ideaal voor KKR omdat ze cashen op het equity stuk en het schuldenprobleem voor een stuk naar Walgreen verschuiven. Walgreen wilde kennelijk niet nog meer aandelen uitgeven en hoopt nu dat de financiering voor de overige 55% straks makkelijker gaat....

Als de combinatie niet werkt dan zit Walgreen vast. KKR heeft dan alles te vertellen en een groot stuk van zijn investering al terug. Lijkt me niet dat je dat als Walgreen zou moeten willen.
Abre los ojos
  zaterdag 23 juni 2012 @ 14:20:08 #92
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_113274377
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 09:23 schreef jaco het volgende:

[..]

Was je nog op tijd? Ik zag net dat KPN onder de 7 euro dook.

KPN blijft bij afwijzing bod América Móvil

Ik vraag me af wat het management van KPN met z'n afwijzing denkt te bereiken. Ze bieden geen alternatieve visie over de toekomst van het bedrijf. Met het kapitaal van America Movil kan er mogelijk weer een Europees groeipad worden ingeslagen eventueel met Telekom Austria.
Je moet ze aanmelden voor a.s. maandag 12:00.

Kom er alleen nog niet helemaal uit, Ik beleg via de SNS bank en dan moet je zoeken op een code en dan krijg je idd ''inschrijving bod KPN'' maar de rest is als een normale order. Alleen weet ik niet welk order type ik moet pakken, Limiet, Bestens of Stop Loss of stop limiet.

Ik neem aan Stop Limiet en dan gewoon limiet en stopprijs op 8,00 zetten?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_113276284
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 14:20 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Je moet ze aanmelden voor a.s. maandag 12:00.

Kom er alleen nog niet helemaal uit, Ik beleg via de SNS bank en dan moet je zoeken op een code en dan krijg je idd ''inschrijving bod KPN'' maar de rest is als een normale order. Alleen weet ik niet welk order type ik moet pakken, Limiet, Bestens of Stop Loss of stop limiet.

Ik neem aan Stop Limiet en dan gewoon limiet en stopprijs op 8,00 zetten?
Ik heb dit zelf nog nooit zo gedaan, maar waarom een Stop order? Een Stop order is toch altijd gericht op een koers die nog niet is bereikt?

Het lijkt mij dat een Bestens order gewoon zou moeten werken, want America Movil heeft 8,00 geboden. Voor de zekerheid kun je echter een Limiet order ingeven. Ik zou zelf de limiet op 7,99 euro zetten, dan weet je zeker dat er geen verwarring kan ontstaan of je op exact 8,00 wel of niet wilt verkopen.
pi_113276876
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 14:20 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Je moet ze aanmelden voor a.s. maandag 12:00.

Kom er alleen nog niet helemaal uit, Ik beleg via de SNS bank en dan moet je zoeken op een code en dan krijg je idd ''inschrijving bod KPN'' maar de rest is als een normale order. Alleen weet ik niet welk order type ik moet pakken, Limiet, Bestens of Stop Loss of stop limiet.

Ik neem aan Stop Limiet en dan gewoon limiet en stopprijs op 8,00 zetten?
De laatste keer dat ik stukken voor een bod wilde aanmelden (obligaties van SNS zelf godbetere het), moest dat zéér ruim voor de officiele sluitingsdatum. Mede omdat SNS zelf een tijdmarge neemt, en hun backoffice is uitbesteed aan Binck, die ook weer een tijdmarge neemt (en de agent voor het bod was ABN AMRO, om de weirdness maar even te onderstrepen :) ). In het onderhavige geval kwam het erop neer dat ik een paar dagen voor de officiele sluitingsdatum had moeten melden. Is uiteindelijk met een hoop stennis wel rechtgebreid trouwens.

Dus ik zou evt. maandag maar even een belletje naar de helpdesk doen, om zeker te weten dat ze op tijd gemeld worden, kun je meteen vragen hoe je de order moet invoeren (ws. doen zij dat dan wel voor je).
pi_113278701
Het lijkt overigens wel een hopeloze missie te worden. Die 21% belang melding was door de aankoop van blokken tegen een prijs van rond de EUR 7.60. Dus ik neem aan dat voor die laatste paar miljoen stukken er nog wel een paar institutionele partijen kameraad Slim weten te vinden of dat hij hun stukken nog snel voor EUR 7.50 wil hebben.
Abre los ojos
pi_113279992
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 16:55 schreef MrUnchained het volgende:
Het lijkt overigens wel een hopeloze missie te worden. Die 21% belang melding was door de aankoop van blokken tegen een prijs van rond de EUR 7.60. Dus ik neem aan dat voor die laatste paar miljoen stukken er nog wel een paar institutionele partijen kameraad Slim weten te vinden of dat hij hun stukken nog snel voor EUR 7.50 wil hebben.
Nou ja, dat was toch al duidelijk uit het koersverloop de afgelopen weken? Of had iemand het idee dat ie tegen EUR 8,00 zou gaan kopen wat ie ook voor minder kon kopen? Plus dat Morgan Stanley opeens getimed 10% had opgebouwd, wedden dat die inmiddels ook op naam van America Movil staan? :)
  zaterdag 23 juni 2012 @ 18:35:34 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_113281394
Ik denk niet dat er nog stukken @8 van de beurs genomen zullen worden. Of het is minimaal.

Dan is het wel weer interessant wat er gewoon verder gaat gebeuren met de koers. Er zit nu toch een interessante partner achter, wat ook niet verkeerd hoeft te zijn voor het bedrijf. Blok wil het niet uit eigen ego, maar voor de aandeelhouders kan het toch wel interessant zijn op de LT.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_113282653
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 18:35 schreef LXIV het volgende:
Ik denk niet dat er nog stukken @8 van de beurs genomen zullen worden. Of het is minimaal.

Dan is het wel weer interessant wat er gewoon verder gaat gebeuren met de koers. Er zit nu toch een interessante partner achter, wat ook niet verkeerd hoeft te zijn voor het bedrijf. Blok wil het niet uit eigen ego, maar voor de aandeelhouders kan het toch wel interessant zijn op de LT.
Niet echt, imho. Slim c.s. blokkeren gewoon elk initiatief totdat het bedrijf goedkoop genoeg over te nemen is. Die gaat echt niet denken, hoe kan ik mijn 30% het beste rendabel maken, maar eerder hoe kan ik de resterende 70% voor een prikkie erbij krijgen, danwel Base of E-plus op een koopje overnemen. Anders had ie wel een volledig overname bod gedaan ipv een strategisch belang genomen.

Imho is dit niet anders dan een paard van Troje, niet dat KPN verder veel perspectief heeft hoor, ze hebben zoveel schuld opgestapeld, en ten faveure van de aandeelhouder zoveel centjes uitgekeerd de afgelopen vijf jaar dat ze simpelweg uitgerookt worden. Dat blijkt ook wel, ze kunnen geen kant op. Geen positief nieuws voor aandeelhouders, imho.
pi_113282960
quote:
AMSTERDAM – De Italiaanse fabrikant van chique notitieboekjes Moleskine wil naar de beurs in Milaan. Het bedrijf mikt op een beursgang in het vierde kwartaal van 2012. Dat meldt Reuters.

Goldman Sachs, Mediobanca en UBS zijn aangesteld om het proces te begeleiden. Private equity bedrijf Syntegra, met een meerderheidsaandeel in Moleskine, denkt dat een beursgang goed is voor de toekomst van het bedrijf.

Het bedrijf Moleskine is opgericht in 1997. Het type notitieboekje is echter al veel ouder en werd door kunstenaars en schrijvers als Bruce Chatwin en Ernest Hemingway gebruikt in de negentiende en twintigste eeuw.

Sinds 2006 zegt het bedrijf zijn omzet te zien stijgen met circa 25 procent per jaar. Het bedrijf is gegroeid van 15 medewerkers in 2006 naar 100 werknemers. In 2010 draaide het Italiaanse bedrijf een omzet van 200 miljoen euro.
In de categorie: bizar.

Ik heb de hype nooit begrepen om 20 euro neer te tellen voor een kladblok die bij de Hema voor minder dan een euro te koop is. Aan de andere kant kan dit wel een typisch Buffett-type aandeel worden. Lage productiekosten, hoge marges, sterke merknaam en vrijwel geen concurrentie. Ik ga de IPO in elk geval kritisch volgen.
One man's trash, another man's treasure.
  zaterdag 23 juni 2012 @ 19:27:58 #100
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_113283076
Dat gaat op voor veel merkartikelen niet waar?

Burger King is trouwens sinds eergisteren terug op de beurs: http://www.google.com/finance?q=NYSE%3ABKW

Als ik me niet vergis is de market cap nu $5,5B oftewel meer dan 16 keer kleiner dan MCD.

[ Bericht 36% gewijzigd door JimmyJames op 23-06-2012 19:41:32 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_113283585
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 19:27 schreef JimmyJames het volgende:
Dat gaat op voor veel merkartikelen niet waar?
Dat weet ik niet. Moleskine heeft echt geen noemenswaardige concurrentie en de markt is verre van verzadigd wat alleen al blijkt uit de enorme groei die het bedrijf ondergaat. Daarnaast komt de IPO redelijk vroeg wat kansen kan bieden als de trend van groei zich voortzet. Ik denk niet dat het een miljardenindustrie gaat worden maar als de omzet stabiliseert bij 500M dan kan een koersintroductie van 40x earnings best interessant zijn.
One man's trash, another man's treasure.
  zondag 24 juni 2012 @ 18:38:33 #102
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_113323685
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 15:30 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik heb dit zelf nog nooit zo gedaan, maar waarom een Stop order? Een Stop order is toch altijd gericht op een koers die nog niet is bereikt?

Het lijkt mij dat een Bestens order gewoon zou moeten werken, want America Movil heeft 8,00 geboden. Voor de zekerheid kun je echter een Limiet order ingeven. Ik zou zelf de limiet op 7,99 euro zetten, dan weet je zeker dat er geen verwarring kan ontstaan of je op exact 8,00 wel of niet wilt verkopen.
Net even zitten klote maar het werkt niet :P

Of ik krijg de melding ''Combinatie ordertraject, ordersoort en geldigheid niet toegelaten'' en als ik bestens kies krijg ik de melding ''U heeft onvoldoende positie in dit fonds''

En kan nu niet bellen en morgenvroeg ben ik niet in de gelegenheid om te bellen.

Dan maar aankijken.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  zondag 24 juni 2012 @ 18:48:27 #103
256829 Sokz
Livin' the life
pi_113324042
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 19:27 schreef JimmyJames het volgende:
Dat gaat op voor veel merkartikelen niet waar?

Burger King is trouwens sinds eergisteren terug op de beurs: http://www.google.com/finance?q=NYSE%3ABKW

Als ik me niet vergis is de market cap nu $5,5B oftewel meer dan 16 keer kleiner dan MCD.
! even bekijken.
  zondag 24 juni 2012 @ 20:25:38 #104
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_113328535
Ik had hun laatste cijfers gisteravond nog even bekeken: http://investor.bk.com/ph(...)D=1699596&highlight=

Ze hebben toch wel een aanzienlijke schuld.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_113329408
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:25 schreef JimmyJames het volgende:
Ik had hun laatste cijfers gisteravond nog even bekeken: http://investor.bk.com/ph(...)D=1699596&highlight=

Ze hebben toch wel een aanzienlijke schuld.
Terug naar de beurs gebracht door private equity, dat ze verdrinken in de schuld hoefde ik de cijfers niet voor te raadplegen ;)
  maandag 25 juni 2012 @ 17:26:20 #106
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_113373092
@Dino true that :P

Heeft iemand ervaring met morningstar? Ik zit eraan te denken een 14 dagen trial te nemen om even alle analyses te lezen over de aandelen die ik volg.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_113374731
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:26 schreef JimmyJames het volgende:
Heeft iemand ervaring met morningstar? Ik zit eraan te denken een 14 dagen trial te nemen om even alle analyses te lezen over de aandelen die ik volg.
Heb ik ook gedaan en ik vond de analyses dusdanig goed dat ik nu een betalende gebruiker ben. Vziw wordt Morningstar voor wat betreft de aandelen research alleen door haar abonnees betaald. De analyses, de conclusies en de fair value schattingen zijn daardoor redelijk kritisch. Als je een analyse doorgenomen hebt, heb je over het algemeen een goed overzicht over welke pros and cons er bestaan rondom een bepaald fonds en of het aandeel interessant zou kunnen zijn voor je eigen portfolio.

Ik heb overigens een abonnement op Morningstar UK, omdat die zowel de amerikaanse fondsen als de grote europese fondsen bespreken (en een sporadische emerging market large cap). Ik weet niet hoe ver Morningstar NL al is met het bestand aan Nederlandse aandelen analyses, want ze zijn nog niet zo lang bezig.
pi_113376245
Na de daling van vandaag is de bodem eindelijk inzicht voordat de zomerally begint. Je kan nu al long gaan wat ik ga doen na de close op wallstreet of wachten op mogelijke capitulatie. Ik hoop dat de markt meer daalt 2-5% dan kan ik average down. Deze week komt er zeker een bodem!
Deze zomer wordt geweldig voor stockpickers. *O* :s)
pi_113376645
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:26 schreef JimmyJames het volgende:
@Dino true that :P

Heeft iemand ervaring met morningstar? Ik zit eraan te denken een 14 dagen trial te nemen om even alle analyses te lezen over de aandelen die ik volg.
Waar kan je dat aanmaken?
pi_113407956
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 18:01 schreef jaco het volgende:

[..]

Heb ik ook gedaan en ik vond de analyses dusdanig goed dat ik nu een betalende gebruiker ben. Vziw wordt Morningstar voor wat betreft de aandelen research alleen door haar abonnees betaald. De analyses, de conclusies en de fair value schattingen zijn daardoor redelijk kritisch. Als je een analyse doorgenomen hebt, heb je over het algemeen een goed overzicht over welke pros and cons er bestaan rondom een bepaald fonds en of het aandeel interessant zou kunnen zijn voor je eigen portfolio.

Ik heb overigens een abonnement op Morningstar UK, omdat die zowel de amerikaanse fondsen als de grote europese fondsen bespreken (en een sporadische emerging market large cap). Ik weet niet hoe ver Morningstar NL al is met het bestand aan Nederlandse aandelen analyses, want ze zijn nog niet zo lang bezig.
Wat kost dat ongeveer?
pi_113408114
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 18:38 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Net even zitten klote maar het werkt niet :P

Of ik krijg de melding ''Combinatie ordertraject, ordersoort en geldigheid niet toegelaten'' en als ik bestens kies krijg ik de melding ''U heeft onvoldoende positie in dit fonds''

En kan nu niet bellen en morgenvroeg ben ik niet in de gelegenheid om te bellen.

Dan maar aankijken.
Zou ook wel bijzonder zijn als ze ook maar gedeeltelijk hun bod gestand doen. Ze kunnen de stukken KPN voor 10% minder gewoon op de open markt aankopen, dan zouden ze een pak slaag verdienen als ze meer betalen.

Ik verwacht dus eigenlijk dat ze hetzij met een bericht komen dat het zo'n succes is dat ze de aangemelde aandelen afnemen a 8 euro, en een meerderheidsbelang hebben :) , hetzij met een berichtje komen dat ze de threshold van 30% al gepaseerd zijn, en hun bod niet gestand doen.

In het eerste geval verlengen ze hun bod, neem ik aan. In het tweede geval had aanmelden geen nut.
pi_113446425
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 12:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Wat kost dat ongeveer?
£159 per jaar.
pi_113464968
quote:
11s.gif Op maandag 25 juni 2012 18:36 schreef 123dudeguys het volgende:
Na de daling van vandaag is de bodem eindelijk inzicht voordat de zomerally begint. Je kan nu al long gaan wat ik ga doen na de close op wallstreet of wachten op mogelijke capitulatie. Ik hoop dat de markt meer daalt 2-5% dan kan ik average down. Deze week komt er zeker een bodem!
Deze zomer wordt geweldig voor stockpickers. *O* :s)
update van maandag:
De long van zomerrally sluit ik pas in de laatste week van augustus, de zomerally kan dan een pullback verwachten. Maar voorspelling voor 2013 is new highs voor DOW. Bijv 15000+. de zomerally en new highs voorspelling is op basis van macro analyse, niet technische analyse. ik heb wel pas gekocht toen de markt maandag oversold was, maar dat is niet noodzakelijk. Iedereen die deze week long stocks en short bonds gaat zou volgens macro fundamentele analyse makkelijk geld moeten kunnen verdienen. ik hoop niet dat het mij faalt! :'( :o :D
pi_113520830
Voor de Vivendi volgers: Levy bites the dust :)

http://uk.reuters.com/art(...)dUKBRE85R0MN20120628
pi_113554716
update van woensdag:

de markt is enekel procenten gestegen, zoals je ziet is technische + fundamentele analyse niet onfeilbaar. Van de laatste 4 signalen zijn is er één gefaald, en we zijn nu bezig met de vierde signaal. Wat je nu dus kan doen is een stop zetten onder de week low. Ik verwacht niet dat we daar meer komen, want het lijkt erop dat deze week de bodem is gevormd, maar 100% winkans is onmogelijk. Zelf gebruik ik geen stops, ik heb gebacktest en stops geven lagere winst waarschijnlijk door slechtere exits, dus ik ga gewoon voor lager leverage. Gebruik je eigen moneymanagement om veilig te profiteren van de zomerraly. :Y
  vrijdag 29 juni 2012 @ 13:50:24 #116
256829 Sokz
Livin' the life
pi_113555761
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 18:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Voor de Vivendi volgers: Levy bites the dust :)

http://uk.reuters.com/art(...)dUKBRE85R0MN20120628
w/
pi_113556928
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 13:50 schreef Sokz het volgende:

[..]

w/
Sell the news :)

Ik denk dat het wel even gedaan is met Vivendi, als de rook is opgetrokken denk ik dat beleggers zich zullen realiseren dat een break-up vrij onmogelijk is, zeker in de huidige omstandigheden.
Marcoc Telecom met fors krimpende marges en een partieel belang.
Acitvision Blizzard ook slechts een partieel belang
SFR te groot en krimpende markt
Universal, kun je niks mee doen totdat anti trust zaak inzake EMI rond is, en dan nog: wie zou dat gaan kopen?

Blijven over Canal + (ook daar is een derde partieel eigenaar), en GVT (maar da's hun enige groeibriljantje).

Ofwel: als ze delen verkopen zullen ze daar, uitgezonderd GVT niet de hoofdprijs voor beuren.

Ze hebben nietemin een aaridge run-up gehad vanaf het dieptepunt (cash en stock dividiend meegerekend) van bijna 30% :)
Take the money and run, imho! ;)
pi_113557127
quote:
11s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 13:26 schreef 123dudeguys het volgende:
update van woensdag:
[ afbeelding ]
de markt is enekel procenten gestegen, zoals je ziet is technische + fundamentele analyse niet onfeilbaar. Van de laatste 4 signalen zijn is er één gefaald, en we zijn nu bezig met de vierde signaal. Wat je nu dus kan doen is een stop zetten onder de week low. Ik verwacht niet dat we daar meer komen, want het lijkt erop dat deze week de bodem is gevormd, maar 100% winkans is onmogelijk. Zelf gebruik ik geen stops, ik heb gebacktest en stops geven lagere winst waarschijnlijk door slechtere exits, dus ik ga gewoon voor lager leverage. Gebruik je eigen moneymanagement om veilig te profiteren van de zomerraly. :Y
laat anders ff je trackrecord zien?
  vrijdag 29 juni 2012 @ 14:42:23 #119
256829 Sokz
Livin' the life
pi_113558151
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 14:19 schreef Maryn. het volgende:

[..]

laat anders ff je trackrecord zien?
Don't bite. :P
  vrijdag 29 juni 2012 @ 14:44:52 #120
256829 Sokz
Livin' the life
pi_113558269
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 14:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Sell the news :)

Ik denk dat het wel even gedaan is met Vivendi, als de rook is opgetrokken denk ik dat beleggers zich zullen realiseren dat een break-up vrij onmogelijk is, zeker in de huidige omstandigheden.
Marcoc Telecom met fors krimpende marges en een partieel belang.
Acitvision Blizzard ook slechts een partieel belang
SFR te groot en krimpende markt
Universal, kun je niks mee doen totdat anti trust zaak inzake EMI rond is, en dan nog: wie zou dat gaan kopen?

Blijven over Canal + (ook daar is een derde partieel eigenaar), en GVT (maar da's hun enige groeibriljantje).

Ofwel: als ze delen verkopen zullen ze daar, uitgezonderd GVT niet de hoofdprijs voor beuren.

Ze hebben nietemin een aaridge run-up gehad vanaf het dieptepunt (cash en stock dividiend meegerekend) van bijna 30% :)
Take the money and run, imho! ;)
Sta klein up inderdaad door het dividend. Denk dat ik ze ook de deur maar uit doe .. ben normaal niet zo van het kopen/verkopen (lol deze kneus heeft Cisco nogsteeds ... :P ) maar heb momenteel een wat andere manier - buiten het de financiële markt - om een deel van mijn centjes te laten renderen dus ben beetje bij beetje alles de deur uit aan het doen.
pi_113559729
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 14:19 schreef Maryn. het volgende:

[..]

laat anders ff je trackrecord zien?
die heb ik niet, maar je kan zelf zien dat de laaste drie sterke signalen die ik trade eentje zwaar verlies leed. Dus mijn analyse is niet onfeilbaar. Zelf ben ik nu long via ES sinds maandag. (ik switch dit later misschien naar lagere leverage als we overbought zijn) Ik heb geen bewijs gegeven maar je kan zelf zien via grafiek dat ik long ben, niet persé welk niveau (in Lynx is dat te vervalsen)

Misschien zijn er andere hier die ook een zomerrally voorspellen op basis van hun analyse? Mijn fundamentele analyse voor zomerrally is gebaseerd op deceleratie van de daling van de groei van gdp en seasonal preisdent cycle analyse. :Y
  vrijdag 29 juni 2012 @ 16:08:33 #122
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_113562058
Ik was van de week nog van plan ING-puts te schrijven bij wijze van experiment :') Maar eens kijken of we maandag een stap terug kunnen doen.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_113564601
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:08 schreef JimmyJames het volgende:
Ik was van de week nog van plan ING-puts te schrijven bij wijze van experiment :') Maar eens kijken of we maandag een stap terug kunnen doen.
Ja, daar moest ik vanochtend nog aan denken. Scheelt dat veel in premie, neem aan dat de volatiliteitspremie ook omhoog is gegaan?
  vrijdag 29 juni 2012 @ 19:45:30 #124
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_113569451
De volatiliteit daalde vandaag met 12% en ING steeg tegelijk met bijna 10% dus de puts zijn flink goedkoper geworden.
Please Move The Deer Crossing Sign
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 30 juni 2012 @ 13:49:15 #125
862 Arcee
Look closer
  zaterdag 30 juni 2012 @ 13:52:17 #126
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
  maandag 2 juli 2012 @ 20:10:56 #127
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_113686272
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_113696887
Update van vorige week. Na vrijdag en vandaag de positieve close is wallstreet nogal overbought en ben ik volledig gehedged dus mijn positie is plat. Dat wil niet zeggen dat de markt niet 1 of 5 of 10% omhoog kan gaan, het zegt alleen dat ik niet long wil zijn wanneer historische backtests aangeven dat een edge neutraal is, dus dat de winst per trade rond de -0+0 schommelt. Wanneer de conditie is weggewerkt ga ik weer long want de deceleratie van GDP zoals we met de PMIs hebben gezien in mei en juni(die erger was zoals eerder gezegt) stopt in juli en augustus en omdat de markt forward looking is zou er een zomerrally moeten plaatsvinden.

het is ook holiday week dus vakantie nemen is niks mis mee *O*

[ Bericht 11% gewijzigd door 123dudeguys op 02-07-2012 23:12:03 ]
pi_113702655
Tomtom, kopen of niet?
  dinsdag 3 juli 2012 @ 21:54:44 #131
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_113735019
Maakt het al winst?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_113740892
Het is een map die steeds meer een commodity is geworden en een dalende pnd business. Niet duur, ook niet echt om enthousiast van te worden zou ik zeggen.
Abre los ojos
pi_113743761
tijdelijk short. erg overbought :'(
  woensdag 4 juli 2012 @ 22:21:35 #134
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_113782157
Van 1 juni tot eind september long, gaat ieder Amerikaans verkiezingsjaar goed :)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_113805872
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:21 schreef Bayswater het volgende:
Van 1 juni tot eind september long, gaat ieder Amerikaans verkiezingsjaar goed :)
Behalve de 2e termijn zeker ;)
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  donderdag 5 juli 2012 @ 14:35:21 #136
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_113970414
jaco: @ Vivendi http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE8650SZ20120709

Ik geloof niet dat het allemaal erg realistisch is :)
pi_113977874
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 15:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
jaco: @ Vivendi http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE8650SZ20120709

Ik geloof niet dat het allemaal erg realistisch is :)
Het gaat nu snel allemaal. Bedoel je dat de verkoop van Activision Blizzard niet realistisch is ? Of het oplossen van de problemen op langere termijn ?
pi_113980503
Weet iemand toevallig of je bij Rabobank ook in opties kunt handelen? Ik zelf kon het nergens vinden...
pi_113980942
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 18:35 schreef jaco het volgende:

[..]

Het gaat nu snel allemaal. Bedoel je dat de verkoop van Activision Blizzard niet realistisch is ? Of het oplossen van de problemen op langere termijn ?
Nee, wie gaat nou 15 mrd voor Activision Blizzard neerleggen? Wetende dat Vivendi iets moet, en wel nu. In de huidige tijd.
pi_113990408
Redelijke anticlimax die opening van het US earnings seizoen met Alcoa. Gelukkig dat AMD er nog even een winstwaarschuwing uitgooit om iedereen wakker te houden dat de economie toch daadwerkelijk matig loopt.
Abre los ojos
pi_114000294
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 19:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Nee, wie gaat nou 15 mrd voor Activision Blizzard neerleggen? Wetende dat Vivendi iets moet, en wel nu. In de huidige tijd.
Het deel van Vivendi is 'maar' 8 mrd. De koper hoeft vziw geen bod op de rest te doen, als Vivendi dat ook niet hoefde. Ik denk dat er voldoende belangstelling zal zijn. Het artikel geeft al een aantal partijen aan. Naarmate er meer belangstelling is, speelt de verkoopdruk op Vivendi minder mee.

Bovendien zou Vivendi ondertussen ook GVT, Maroc Telecom of Canal Plus kunnen verkopen. Alle media artikelen over de uitkomst van de boardmeeting zijn speculatief.

Als deze uitverkoop zal plaatsvinden, dan zit er waarschijnlijk waarde in het aandeel bij de huidige koers. Ik ben alleen bang dat er gedurende dit proces een beurscrash plaatsvindt. Dan kan/wil niemand meer die enorme assets overnemen. Dan blijft Vivendi er mee zitten, terwijl haar leningen wel aflopen.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 16:50:36 #143
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_114019450
Het lijkt de beurzen weinig uit te maken dat de euro een nieuwe 56 low neerzet tov de dollar of is dat nu opeens bullish?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_114026766
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 16:50 schreef JimmyJames het volgende:
Het lijkt de beurzen weinig uit te maken dat de euro een nieuwe 56 low neerzet tov de dollar of is dat nu opeens bullish?
Ja de correlatie is even zoek. Waarschijnlijk heeft iemand vandaag de grafieken van de euro en een aantal indexen naast elkaar gelegd en ontdekt dat toen de eur/usd in het najaar van 2000 op zijn alltime low van tegen 0.80 stond, dat de Europese aandelen indices toen juist allemaal tegen hun alltime high stonden... Plaats natuurlijk ook de huidige 1.225 in perspectief of geeft aan hoe fanatiek de FED bezig is geweest om de usd de verzwakken.
Abre los ojos
pi_114046074
Short positie gesloten voor winst van 2%.
  woensdag 11 juli 2012 @ 13:03:08 #146
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_114057068
Er gebeurd de laatste maanden echt helemaal niets...
The more debt, the better
pi_114057289
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 13:03 schreef flyguy het volgende:
Er gebeurd de laatste maanden echt helemaal niets...
QFT.

Ik volg het nieuws ook niet of nauwelijks meer. Ergens is dat ook wel positief want dan kun je je energie bewaren voor de momenten dat het er wel toe doet.
One man's trash, another man's treasure.
  woensdag 11 juli 2012 @ 23:24:49 #148
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_114088250
Waar hebben jullie je ogen op?

Stocks waarbij ik bijna de trekker overhaal: IBM (11% dip sinds mei) en MSFT (10% dip sinds half maart), twee uitstekende tech-bedrijven die hun aandeelhouders zeer waarschijnlijk rijkelijk zal belonen de komende decennia.

MCD is nu ook aantrekkelijk geprijsd. Wilde ook nog wat tabak kopen, maar zijn allemaal wat aan de dure kant. (PM, LO en MO)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_114089259
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 13:03 schreef flyguy het volgende:
Er gebeurd de laatste maanden echt helemaal niets...
Is ook wel even lekker, even je hoofd op iets anders :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_114096222
quote:
2s.gif Op woensdag 11 juli 2012 23:24 schreef monkyyy het volgende:
Waar hebben jullie je ogen op?
Ik vind alle aandelen die je noemt aan de dure kant, hoewel ik zelf nog wel een plukje Microsoft heb. Bekijk voor de grap eens de 5-jaar grafiek van deze large-caps, dan krijg je een heel ander perspectief.

Ik heb onlangs een Australische small-cap (of liever gezegd: micro-cap) aangeschaft: http://www.bloomberg.com/quote/ZGL:AU

Zicom Group is aktief in verschillende engineering (is hier een goede nederlandse vertaling voor?) sectoren in Australie en Zuid-oost Azie, maar het zag helaas de omzet en winst instorten in de voor hen belangrijkste daarvan: deck machinery. Deze aktiviteit is gebaseerd op orders voor het produceren en daarna plaatsen van hijskranen e.d. op schepen.

De eigenaar/directeur geeft in het halfjaarverslag aan dat de orders weer zullen terugkeren: de scheepsbouw voor off-shore oliewinning is weer aangetrokken en de orders voor deck machinery lopen daar 1 a 2 jaar achteraan. Ik geloof hem voor dit moment.

Het idee heb ik gejat van deze blog post: http://kelpie-capital.com(...)ced-growth-business/

De P/E is 4.85 gebaseerd op de laatste, tegenvallende earnings. De schuldenlast is beperkt en het bedrijf wordt sinds 1978 door dezelfde familie geleid. Ik ben geen scheepsvaart deskundige, vandaar dat dit aandeel een klein percentage in mijn portfolio is. Maar het lijkt me dat takels en hijskranen op schepen een doorlopende business vormen. Het is echter mogelijk dat Zicom dit verkeerd aanpakt of om een andere reden het vertrouwen van klanten kwijt is. Dan is het aandeel terecht afgestraft. Ik kon daar echter niets over terug vinden. Als de olieprijs serieus gaat zakken, is dit ook een bedreiging.

Ik durf de gok wel aan dat Zicom door deze moeilijke periode komt en de koers zich herstelt. De aandeelhouder krijgt ook nog eens dividend terwijl die daar op wacht.
pi_114098655
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 07:45 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik vind alle aandelen die je noemt aan de dure kant, hoewel ik zelf nog wel een plukje Microsoft heb. Bekijk voor de grap eens de 5-jaar grafiek van deze large-caps, dan krijg je een heel ander perspectief.

Ik heb onlangs een Australische small-cap (of liever gezegd: micro-cap) aangeschaft: http://www.bloomberg.com/quote/ZGL:AU

Zicom Group is aktief in verschillende engineering (is hier een goede nederlandse vertaling voor?) sectoren in Australie en Zuid-oost Azie, maar het zag helaas de omzet en winst instorten in de voor hen belangrijkste daarvan: deck machinery. Deze aktiviteit is gebaseerd op orders voor het produceren en daarna plaatsen van hijskranen e.d. op schepen.

De eigenaar/directeur geeft in het halfjaarverslag aan dat de orders weer zullen terugkeren: de scheepsbouw voor off-shore oliewinning is weer aangetrokken en de orders voor deck machinery lopen daar 1 a 2 jaar achteraan. Ik geloof hem voor dit moment.

Het idee heb ik gejat van deze blog post: http://kelpie-capital.com(...)ced-growth-business/

De P/E is 4.85 gebaseerd op de laatste, tegenvallende earnings. De schuldenlast is beperkt en het bedrijf wordt sinds 1978 door dezelfde familie geleid. Ik ben geen scheepsvaart deskundige, vandaar dat dit aandeel een klein percentage in mijn portfolio is. Maar het lijkt me dat takels en hijskranen op schepen een doorlopende business vormen. Het is echter mogelijk dat Zicom dit verkeerd aanpakt of om een andere reden het vertrouwen van klanten kwijt is. Dan is het aandeel terecht afgestraft. Ik kon daar echter niets over terug vinden. Als de olieprijs serieus gaat zakken, is dit ook een bedreiging.

Ik durf de gok wel aan dat Zicom door deze moeilijke periode komt en de koers zich herstelt. De aandeelhouder krijgt ook nog eens dividend terwijl die daar op wacht.
Stockpicking met hoofdletter S :)

Via welke broker heb je deze in 's hemelsnaam aangeschaft?

PS: ik kan wel een reden bedenken waarom hun orderporteuille niet aantrekt trouwens.
de AU$ is belachelijk sterk geworden ten opzichte van nagenoeg alle andere valuta.
Ik weet niet waar hun productiefactiliteiten etc. zitten, maar als dat in Australia is, dan zijn ze in de laatste vier jaar tussen de 30% en 60% duurder geworden in vergelijking tot hun non-Aussie concurrenten.

PPS: productie in SIngapore en Thailand dus. :)

PPS: beschikbaar via Interactive Brokers :P - no further questions, Sir ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 12-07-2012 10:42:02 ]
  donderdag 12 juli 2012 @ 13:24:43 #152
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_114105158
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 07:45 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik vind alle aandelen die je noemt aan de dure kant, hoewel ik zelf nog wel een plukje Microsoft heb. Bekijk voor de grap eens de 5-jaar grafiek van deze large-caps, dan krijg je een heel ander perspectief.
Vanaf welke P/E zou je MSFT en IBM dan aantrekkelijk noemen?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_114107604
Ik volg NVS, PG en SI al een tijdje, maar misschien zitten die al in je portfolio. Microsoft en IBM vind ik op zich ook wel interessant, maar ik ben wel benieuwd naar je visie op die voorspelde groei in de komende jaren. Op dat vlak zie ik meer gebeuren bij IBM dan bij MSFT, maar met zo'n lage dividend yield niet heel interessant imho. Misschien na een flinke beursdip.
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
pi_114109680
Wat is niet zo goed begrijp is dat dit soort fondsen wel koopwaardig zijn voor veel mensen als ze van 200 naar 180 gaan, maar niet toen ze nog op 120 stonden.... (niet zo heel lang geleden) :)

Dat relativiteitsdenken werkt soms wel voor korte speculatieve momenten, maar niet voor lange termijn beleggingen, waarvan ik toch het idee heb dat bovenstaande fondsen voor gekocht worden.

Over PG: http://finance.yahoo.com/(...)blame-040001150.html
pi_114112937
quote:
2s.gif Op donderdag 12 juli 2012 13:24 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Vanaf welke P/E zou je MSFT en IBM dan aantrekkelijk noemen?
Dat weet ik niet, maar ik heb een ander soort vuistregel. Ik ga er vanuit dat de komende koersval erger zal uitpakken als die van 2008/2009, omdat de onderliggende economische problemen ook groter zijn als toen. Ik vind dergelijke grote fondsen daarom pas interessant als ze door hun minimum koers van de vorige crisis zakken. Dit is meestal de prijs van maart 2009.

Ik heb daarom slechts 1 serieuze blue chip positie: 8% in Tesco PLC, die begin dit jaar al door die minimum koers was gezakt. Verder heb ik een paar procent in smallcaps zoals Zicom Group geinvesteerd. Dit zijn steeds speciale situaties met hun eigen dynamiek los van de markt (hoop ik tenminste).

Maar ik zit dus voor bijna 85% in cash (met name AUD en wat GBP en CAD) en ik houd een lijstje bij met fondsen die ik bij de volgende crash wil inkopen. Ik geloof dat de markt overgewaardeerd is. Het Shiller P/E argument van Selang is al een tijdje niet voorbij gekomen, maar ik neem aan dat je kennis hebt genomen van zijn redenering. Er zijn andere indicatoren zoals Tobin's Q ratio die ongeveer hetzelfde verhaal vertellen.

Door nu zelfbeheersing te tonen, kun je straks goedkoop inslaan. Het kan trouwens ook zijn dat het Shiller P/E koopsignaal de komende 10 jaar niet wordt bereikt. In dat geval kan ik een saaie hobby tegemoet zien (hoewel ik het uitzoekwerk rond specifieke small caps ook leuk vind).

Voor een iets minder conservatieve investeerder, zijn IBM en MSFT misschien geen slechte keuzes. Warren Buffett heeft vorig jaar IBM gekocht, hoewel z'n redenering mij niet duidelijk is geworden. Microsoft maakt deel uit van veel value-investor portefeuilles.
pi_114125580
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 07:45 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik vind alle aandelen die je noemt aan de dure kant, hoewel ik zelf nog wel een plukje Microsoft heb. Bekijk voor de grap eens de 5-jaar grafiek van deze large-caps, dan krijg je een heel ander perspectief.

Ik heb onlangs een Australische small-cap (of liever gezegd: micro-cap) aangeschaft: http://www.bloomberg.com/quote/ZGL:AU

Zicom Group is aktief in verschillende engineering (is hier een goede nederlandse vertaling voor?) sectoren in Australie en Zuid-oost Azie, maar het zag helaas de omzet en winst instorten in de voor hen belangrijkste daarvan: deck machinery. Deze aktiviteit is gebaseerd op orders voor het produceren en daarna plaatsen van hijskranen e.d. op schepen.

De eigenaar/directeur geeft in het halfjaarverslag aan dat de orders weer zullen terugkeren: de scheepsbouw voor off-shore oliewinning is weer aangetrokken en de orders voor deck machinery lopen daar 1 a 2 jaar achteraan. Ik geloof hem voor dit moment.

Het idee heb ik gejat van deze blog post: http://kelpie-capital.com(...)ced-growth-business/

De P/E is 4.85 gebaseerd op de laatste, tegenvallende earnings. De schuldenlast is beperkt en het bedrijf wordt sinds 1978 door dezelfde familie geleid. Ik ben geen scheepsvaart deskundige, vandaar dat dit aandeel een klein percentage in mijn portfolio is. Maar het lijkt me dat takels en hijskranen op schepen een doorlopende business vormen. Het is echter mogelijk dat Zicom dit verkeerd aanpakt of om een andere reden het vertrouwen van klanten kwijt is. Dan is het aandeel terecht afgestraft. Ik kon daar echter niets over terug vinden. Als de olieprijs serieus gaat zakken, is dit ook een bedreiging.

Ik durf de gok wel aan dat Zicom door deze moeilijke periode komt en de koers zich herstelt. De aandeelhouder krijgt ook nog eens dividend terwijl die daar op wacht.
Interessante naam.

Ik snap alleen de P/E berekening niet helemaal. Als ik snel kijk was vorig (fiscaal) jaar de EPS SGD 0.066 (wat overigens de hoogste winstgevendheid over de laatste 5 jaar was). De guidance voor dit jaar is een daling van 50-60%, dus ongeveer SGD 0.03. Dat is met de huidige wisselkoers ongeveer AUD 0,023. Dus grofweg een P/E van 7-8x. De P/E van 5x zal wel gebaseerd zijn op kalenderjaren.

En het viel me bij het doorbladeren van het jaarverslag op dat vooral de familie Sim erg enthousiast van deze tent wordt. Opperhoofd Sim harkte vorig jaar een schandalige SGD 1.2m binnen (daar moet je in Nederland toch een behoorlijk fatsoenlijke tent voor leiden om dat te verdienen en niet zo'n prutsig klein bedrijf als dit) en samen met zijn familieleden en overige vrienden zelfs SGD 4.3m. Dat is gewoon bijna 10% van de market cap.
Abre los ojos
pi_114140753
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:57 schreef MrUnchained het volgende:
Ik snap alleen de P/E berekening niet helemaal. Als ik snel kijk was vorig (fiscaal) jaar de EPS SGD 0.066 (wat overigens de hoogste winstgevendheid over de laatste 5 jaar was). De guidance voor dit jaar is een daling van 50-60%, dus ongeveer SGD 0.03. Dat is met de huidige wisselkoers ongeveer AUD 0,023. Dus grofweg een P/E van 7-8x. De P/E van 5x zal wel gebaseerd zijn op kalenderjaren.
Ik had de P/E van de Bloomberg website vermeld zonder deze grondig te kontroleren. De laatste EPS is 0,0439 SGD ttm bij Bloomberg. Ik kan helaas geen heldere uitleg bij hun statistics terugvinden. Bloomberg houdt echter de Diluted EPS per half jaar bij. FH1 2012 was 0,02 SGD per aandeel en FH2 2011 was 0,03 SGD, opgeteld 0,05 SGD.

Zonder de afrondingen in de twee FH cijfers zou dit hetzelfde kunnen zijn als de genoemde 0,0439. Het lijkt dus alsof ze inderdaad het laatste kalenderjaar 2011 reconstrueren, hoewel Zicom een gebroken boekjaar per 1/7 hanteert.

quote:
En het viel me bij het doorbladeren van het jaarverslag op dat vooral de familie Sim erg enthousiast van deze tent wordt. Opperhoofd Sim harkte vorig jaar een schandalige SGD 1.2m binnen (daar moet je in Nederland toch een behoorlijk fatsoenlijke tent voor leiden om dat te verdienen en niet zo'n prutsig klein bedrijf als dit) en samen met zijn familieleden en overige vrienden zelfs SGD 4.3m. Dat is gewoon bijna 10% van de market cap.
Het gaat dan ook om de 11 belangrijkste posities. Meer dan de helft hiervan is trouwens prestatie beloning. We mogen aannemen dat dit grotendeels zal wegvallen bij tegenvallende prestaties. Dit is een punt om te kontroleren bij het komende jaarverslag.

Sommige beleggers beschouwen een familiebedrijf als een nadeel. Ik zie het als positief, afhankelijk van de familie uiteraard. Een bedrijf dat wordt gekontroleerd door een familie zal minder druk voelen tot korte termijn scores en eerder investeren voor de langere termijn. Omdat ze hun eigen geld riskeren, mogen we bovendien rationelere keuzes verwachten.

Ik kon in de media niets vinden over de godfather Mr. Sim. We weten wel dat hij het bedrijf vanaf 1978 heeft opgebouwd. Hij heeft het dus al door een aantal crisis periodes weten te loodsen. Als Mr. Sim het bedrijf had willen leegroven had hij dit al lang gedaan. In het jaarverslag lezen we dat hij verder geen bedrijven heeft en dat zijn twee zoons binnen Zicom Group aktief zijn. We mogen dus aannemen dat de familie zich tot het uiterste zal inzetten voor de voortgang van het bedrijf, omdat ze verder niets hebben.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 13 juli 2012 @ 10:29:58 #158
78918 SeLang
Black swans matter
pi_114143786
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 16:10 schreef jaco het volgende:
Ik geloof dat de markt overgewaardeerd is. Het Shiller P/E argument van Selang is al een tijdje niet voorbij gekomen, maar ik neem aan dat je kennis hebt genomen van zijn redenering. Er zijn andere indicatoren zoals Tobin's Q ratio die ongeveer hetzelfde verhaal vertellen.

Door nu zelfbeheersing te tonen, kun je straks goedkoop inslaan. Het kan trouwens ook zijn dat het Shiller P/E koopsignaal de komende 10 jaar niet wordt bereikt.
Misschien is het dan tijd voor een korte update van mijn kant :)

Shiller P/E blijft mijn waarderingsmaatstaf. Naar deze maatstaf gemeten zijn aandelen nog steeds zeer duur en daarmee is het te verwachten buy&hold rendement bij een aankoop op dit moment niet best. Winst/risico lijkt me op dit moment zeer ongunstig. Met 3,25% rente op een 1-jaar deposito (vergelijkbaar met dividend yield MSCI-Europe en aanzienlijk hoger dan S&P500, maar met veel lager neerwaarts risico) is de keuze dan snel gemaakt.

De vraag is natuurlijk hoelang de waarderingen zo hoog zullen blijven. Dat weet niemand, maar misschien helpt het om te kijken naar de reden waarom waarderingen zo hoog zijn.

Misschien wel de meest aangehaalde reden (en trigger voor veel korte termijn handel) is de vermeende invloed van QE. Naar mijn mening heeft dit echter nauwelijks invloed, aangezien dat geld direct weer terug komt naar de FED als excess reserves. Elke aankondiging van (een groter wordende kans op) meer QE heeft een soort cheerleading effect op korte termijn (enkele dagen), maar ik zie het weinig veranderen aan de fundamentals. Ik denk daarom dat het overall effect op de waarderingen een stuk kleiner is dan de meesten denken.

Een ander bekend argument is de lage rente ("TINA - There Is No Alternative"). Natuurlijk geeft het beleggers een ongemakkelijk gevoel als ze een zeer lage yield krijgen op staatsobligaties van veilige landen. Het is echter de vraag of beleggers daadwerkelijk bereid zijn om veel meer risico te gaan nemen voor een kans op een klein beetje meer rendement.

De geschiedenis leert dat de relatie lage rente --> hoge aandelenkoersen eigenlijk niet bestaat. Als je het onderstaande plaatje bekijkt dan zie je dat het hele FED-model (waar deze wijsheid vandaan komt) kennelijk is gebaseerd op een statistische aberratie. De afgelopen 12 jaar was de relatie eerder omgekeerd. Dat was ook het geval in de jaren '46-'70.



Verreweg de belangrijkste reden voor de hoge aandelen waarderingen is volgens mij dit: de fantastische bedrijfswinsten. Want hoe somber er ook wordt gedaan over macro economie, schuldencrisis en werkloosheid, winstmarges staan op recordhoogte!

Een aantal maanden geleden heb ik een uitgebreid topic gepost over de Kalecki Profit Equation: Waarom zijn de bedrijfswinsten momenteel zo hoog?. Daar kwam ik tot de conclusie dat de hoge winstmarges een gevolg zijn van de bereidheid (en mogelijkheid) van regeringen om kolossale overheidstekorten te handhaven.



En omdat ik van mening ben dat de hoge winstmarges momenteel de belangrijkste drijfveer zijn van de hoge waarderingen betekent dat dus automatisch ook dat ik van mening ben dat momenteel de kolossale overheidstekorten de driver zijn van de hoge aandelenwaarderingen. Niet de lage rente en niet QE.

Deze drijfveer loopt op z'n laatste benen imo. In Europa zijn we al flink in reverse wat dat betreft. Japan moet iets gaan doen vanwege het schrinkende current-account surplus - binnenkort kan zij zichzelf niet meer financieren. China rijdt met volle snelheid op een muur af, al hebben ze waarschijnlijk nog wel enkele jaren debt capaciteit en in de VS naderen we de veel beschreven "Fiscal Cliff" van 2013. Al met al verwacht ik krimpende winstmarges in de komende paar jaar en het zal me verbazen als dan de huidige hoge waarderingen gehandhaafd kunnen blijven.

De excel sheet uit het Kalecki topic zal ik blijven bijhouden en ik zal tzt ook updates posten in dat topic. Dan zal ook blijken of mijn verwachtingen wbt krimpende marges en de relatie met aandelenwaarderingen klopten. Ik ben er zelf best benieuwd naar eigenlijk :)

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 13-07-2012 10:50:06 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_114145510
In wetenschappelijke onderzoeken worden meerdere punten aangehaald. Lagere transactiekosten en de grotere relatieve beroepsbevolking over de afgelopen jaren worden aangehaald om de stijging te verklaren, naast de punten die je zelf noemde. Met de druk op de financiële sector en de geboortecijfers is het de vraag hoelang de twee genoemde factoren de verhoogde prijzen, voor zover zij verantwoordelijk zijn, nog in stand houden. Ik ben het met je eens dat er een overwaardering is.
pi_114145764
Ik zou ook nog offshoring/outsourcing genoemd hebben, maar geen idee waar dat in dit plaatje thuishoort.

Maar uiteindelijk zullen die kosten ook weer stijgen - diverse Amerikaanse bedrijven onshoren die activiteiten overigens weer terug naar de USA omdat die weer goedkoper daar kunnen worden uitgevormd ipv in India c.s.

En ach. Overwaardering. Wellicht wel, wellicht niet. Perceptie zal deels ook wel met 'wens is vader der gedachten' te maken hebben :). Hyper is het wel. Als koersen op en neer stuiteren met 20% terwijl er fundamenteel niet veel verandert, is dat een speculatieve markt, of die nou overgewaardeerd, ondergewaardeerd of exact juist gewaardeerd is.....
pi_114146150
PS: die goede oude tijd dat je een afsplitsing/verkoop van een onderdeel aankondigde, en je beurskoers direct 18% omhoogschoot is niet meer.... ;)

Ja, wel 18%, maar dan in de min. SNS.

Niet zo'n best teken als je in de huidige tijd dat probeert.
En ook niet zo handig, aangezien er een kwak goodwill op de balans van m.n. Zwitserleven staat (dure acquisitie op het hoogtepunt van de markt), en als blijkt dat een mogelijke prijs veel lager ligt, ze een goodwill impairment over zich afroepen, met als gevolg een kapitaaltekort. En dat maak je aardig duidelijk als je de markt aftast/in onderhandeling zou gaan.
pi_114158049
Selang heeft gelijk en als je naar je grafiek kijk zie je dat AEX 195 geen koopmoment is, het dal wordt dieper dus AEX 50 of 100
  vrijdag 13 juli 2012 @ 16:51:50 #163
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_114159901
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:09 schreef 123dudeguys het volgende:
Selang heeft gelijk en als je naar je grafiek kijk zie je dat AEX 195 geen koopmoment is, het dal wordt dieper dus AEX 50 of 100
5 of 10 is een nog beter koopmoment!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_114161784
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

5 of 10 is een nog beter koopmoment!
Beter te wachten tot je geld bij krijgt, om je te compenseren voor het bewaarloon :+
pi_114162206
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

5 of 10 is een nog beter koopmoment!
ja maar LXIV hoe groot is hier de kans op? je weet nu al dat 195 geen koopmoment is, omdat het een steun werdt door de overheidstekorten extra omhoog te schroeven. Aangezien dat niet meer werkt als we weer op 195 komen, gaan we diepere val krijgen. En dan denk ik een val van 95% is teveel. Een val van 50-75% is logischer
  vrijdag 13 juli 2012 @ 17:43:34 #166
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_114162260
quote:
11s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:42 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

ja maar LXIV hoe groot is hier de kans op? je weet nu al dat 195 geen koopmoment is, omdat het een steun werdt door de overheidstekorten extra omhoog te schroeven. Aangezien dat niet meer werkt als we weer op 195 komen, gaan we diepere val krijgen. En dan denk ik een val van 95% is teveel. Een val van 50-75% is logischer
Hoe weet jij dan dat 195 binnenkort op de teller staat?
  vrijdag 13 juli 2012 @ 20:05:17 #167
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_114168643
quote:
11s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:42 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

ja maar LXIV hoe groot is hier de kans op? je weet nu al dat 195 geen koopmoment is, omdat het een steun werdt door de overheidstekorten extra omhoog te schroeven. Aangezien dat niet meer werkt als we weer op 195 komen, gaan we diepere val krijgen. En dan denk ik een val van 95% is teveel. Een val van 50-75% is logischer
Die kans is heel klein. Maar ik vind het ook onzin om te roepen dat de AEX naar de 50 moet, omdat aandelen zo belachelijk duur zijn.
De aandelen in de AEX zijn (historisch gezien) helemaal niet zo duur nu. Wat is de gemiddelde K/W op dit moment? (weging meegenomen) 6? 8?. Als de AEX naar de 50 moet, dus delen door zes, dan zou de KW op 1 tot 1,30 komen te liggen. Dat is historisch gezien helemaal geen normale situatie. Dan kun je net zo goed beginnen over een AEX van 5 of 10.

(waarmee ik niet wil zeggen dat de AEX niet naar de 50 zou kunnen, er kan zoveel. Maar wel dat het onzin is om te zeggen dat dit een historische wetmatigheid zou zijn, of dat op basis van gemiddelden in het verleden een AEX van 50 tot 100 een realistische koers zou zijn)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_114168658
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:09 schreef 123dudeguys het volgende:
Selang heeft gelijk en als je naar je grafiek kijk zie je dat AEX 195 geen koopmoment is, het dal wordt dieper dus AEX 50 of 100
Wat een onzin man! Je moet gewoon constant blijven monitoren. Als nou alle winsten omhoogschieten, wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren, kan de markt goedkoop worden als de prijzen niet mee omhoog gaan. AEX195 zou een goed koopmoment kunnen zijn, dat weet je nu echter nog niet. Een aex rond de 80 ga je echt niet op de borden zien, en als je het ziet, dan heb ik wel wat andere dingen aan mijn hoofd dan investeren ook al is dat op dat moment historisch gezien rationeel.
pi_114168783
Niet zo happen guys ;)
  vrijdag 13 juli 2012 @ 23:32:00 #170
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_114178278
Waarom moet de gehele index trouwens "goedkoop genoeg" zijn als je specifieke aandelen wil buy-and-holden?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_114185141
quote:
5s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 23:32 schreef monkyyy het volgende:
Waarom moet de gehele index trouwens "goedkoop genoeg" zijn als je specifieke aandelen wil buy-and-holden?
Als je een goedkoop aandeel vindt, zou je dat inderdaad gewoon kunnen kopen. Zeker als je een uitgebreide analyse hebt gedaan en het aandeel met grote waarschijnlijkheid ondergewaardeerd is. Als echter op dat moment de markt in z'n algemeen als duur wordt beschouwd, dan loop je ook met dat goedkope aandeel een risico op prijsdaling.

Elk aandeel heeft een bedrijfsspecifiek risico en een marktrisico. Dit is de CAPM theorie, waar trouwens genoeg kritiek op is. Maar als je de 2008/2009 crash herinnert dan waren er regelmatig dagen waarop letterlijk alle aandelen in het rood stonden, of het nou kwaliteitsbedrijven waren of niet.

Met een buy and hold aanpak zou je bij een markt crash kunnen stellen: wat interesseert mij een koersdaling als ik het aandeel voor dividend aanhoudt en waardestijging op de zeer lange termijn. Bedenk dan echter dat je het aandeel veel goedkoper had kunnen inkopen na de crash.

Als de Shiller P/E redenering correct is, dan kunnen we een forse markt correctie naar het historische gemiddelde verwachten, laten we zeggen 30%. Jouw al goedkope aandeel zal dan misschien 20% zakken, maar dit heeft een grote impact op je rendement de komende jaren.
pi_114189299
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:05 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Wat een onzin man! Je moet gewoon constant blijven monitoren. Als nou alle winsten omhoogschieten, wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren, kan de markt goedkoop worden als de prijzen niet mee omhoog gaan. AEX195 zou een goed koopmoment kunnen zijn, dat weet je nu echter nog niet. Een aex rond de 80 ga je echt niet op de borden zien, en als je het ziet, dan heb ik wel wat andere dingen aan mijn hoofd dan investeren ook al is dat op dat moment historisch gezien rationeel.
nee AEX 195 kan geen goed koopmoment meer zijn als de de logica volgt dat we alleen 195 bereiken als de overheidstekorten niet meer mogelijk zijn. we zijn hier nu door overheidstekorten volgens Selang grafiek, dus als we naar 195 dalen dan komt dat zeker weten door wegvallen van overheidstekorten. wat er dan gebeurt mensen denken 195 is goed koopmoment want vorige keer was dat ook, maar dat is fout, want overheidstekorten zijn weggevallen en dat is wat de vorige keer 195 steun maakte. de driver van de 195 steun valt weg dan zal in de toekomst 195 geen goed koopmoment zijn, ik kan geen andere driver bedenken die hetzelfde doet als overheidstekorten, tenzij hyperinflatie maar ik denk kans klein want dan gaat de economie volledig kapot, dus de markt gaat dwars door 195 heen en de bodem wordt pas bereikt als de markt zelf een bodem weet te vormen door capitulatie. wanneer we door 195 heen gaan zal waarschijnlijk de werkloosheid binnen 3 maanden stijgen van 7 naar 20%.
pi_114197971
Peugeot Citroën die ruim 7% was gedaald gisteren komen steeds lagere toppen.
Ik heb er even een simpel grafiekje van gemaakt:



Redelijke kans dat de markt even up zal gaan en daarna weer short gaat.
Maandag stap ik in.
pi_114198533
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 16:38 schreef 0108daniel het volgende:
Peugeot Citroën die ruim 7% was gedaald gisteren komen steeds lagere toppen.
Ik heb er even een simpel grafiekje van gemaakt:

[ afbeelding ]

Redelijke kans dat de markt even up zal gaan en daarna weer short gaat.
Maandag stap ik in.
Ik neem aan dat met redelijke kans bedoeld wordt: 50%/50% ;)
pi_114198598
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 16:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik neem aan dat met redelijke kans bedoeld wordt: 50%/50% ;)
Toch zal de kans groter zijn.
Dit omdat er 6 lagere toppen zijn gevormd en wellicht dit de 7 wordt.
Beleggen op de beurs blijf altijd een gok want je kan nooit 100% zeker weten of je short/long moet gaan.
pi_114198999
Ik ben haast genegen om te vragen: Royce, ben jij het? :)

Maar goed, ik ben nogal kritisch hoe TA ontploffende kerncentrales, imploderende overheden en bijv. zelfs zoals in het onderhavige geval autoverkopen kan voorspellen.

Ik hou het nog maar even op dat het een kop- of muntverhaal is.
pi_114199050
We zullen het maandag zien :D
  zaterdag 14 juli 2012 @ 17:05:54 #178
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_114204178
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 11:42 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

nee AEX 195 kan geen goed koopmoment meer zijn als de de logica volgt dat we alleen 195 bereiken als de overheidstekorten niet meer mogelijk zijn. we zijn hier nu door overheidstekorten volgens Selang grafiek, dus als we naar 195 dalen dan komt dat zeker weten door wegvallen van overheidstekorten. wat er dan gebeurt mensen denken 195 is goed koopmoment want vorige keer was dat ook, maar dat is fout, want overheidstekorten zijn weggevallen en dat is wat de vorige keer 195 steun maakte. de driver van de 195 steun valt weg dan zal in de toekomst 195 geen goed koopmoment zijn, ik kan geen andere driver bedenken die hetzelfde doet als overheidstekorten, tenzij hyperinflatie maar ik denk kans klein want dan gaat de economie volledig kapot, dus de markt gaat dwars door 195 heen en de bodem wordt pas bereikt als de markt zelf een bodem weet te vormen door capitulatie. wanneer we door 195 heen gaan zal waarschijnlijk de werkloosheid binnen 3 maanden stijgen van 7 naar 20%.
Dit mag je absoluut niet zo stellen. Als de relatieve verhoudingen in de factoren die voor de winst zorgen anders worden hoeft dat niet persé te betekenen dat de winsten ook gaan dalen. Bovendien zijn de winsten nu hoger dan in het dieptepunt van de crisis. Wanneer de AEX nu dus 195 zou bereiken met de huidige winsten zou er een veel lagere p/e zijn dan tijdens het vorige dieptepunt. Je kunt ze niet met elkaar vergelijken en je moet naar de ratio kijken in plaats van naar één van de twee factoren in de breuk. Je moet gewoon constant naar meerdere ratio's en getallen kijken om tot je investeringsbeslissing te komen en niet alleen puur naar de stand van de AEX.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 21:07:28 #180
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_114207043
Toch heb ik ook iedere keer als ik zo'n grafiekje zie het gevoel dat het niet 100% bullshit is. Want je ziet toch duidelijk een vrijwel rechte lijn die precies door die toppen heengaat. Toeval of geen toeval, het is frappant.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_114207362
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 21:07 schreef LXIV het volgende:
Toch heb ik ook iedere keer als ik zo'n grafiekje zie het gevoel dat het niet 100% bullshit is. Want je ziet toch duidelijk een vrijwel rechte lijn die precies door die toppen heengaat. Toeval of geen toeval, het is frappant.
wedden dat als de grafiek tot 2008 opgerekt wordt dat je dezelfde lijn maar dan naar boven kunt trekken ;)

zeg maar welk fonds, en welk signaal je wilt hebben :)
  zaterdag 14 juli 2012 @ 21:19:17 #182
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_114207416
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 21:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

wedden dat als de grafiek tot 2008 opgerekt wordt dat je dezelfde lijn maar dan naar boven kunt trekken ;)

zeg maar welk fonds, en welk signaal je wilt hebben :)
Nee, dat weet ik wel. Ik heb zelf wel eens volledig random grafieken gemaakt waarin dat soort 'patronen' ook duidelijk zichtbaar waren. Maar toch.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 14 juli 2012 @ 21:26:25 #183
78918 SeLang
Black swans matter
pi_114207611
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 21:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, dat weet ik wel. Ik heb zelf wel eens volledig random grafieken gemaakt waarin dat soort 'patronen' ook duidelijk zichtbaar waren. Maar toch.
De vraag is ook niet of je achteraf een patroon kunt zien in een grafiek maar of een patroon dat je ziet voorspellende waarde heeft over wat er in de toekomst gaat gebeuren. M.a.w., geeft die mooie rechte lijn die je ziet in de toekomst steun of weerstand. Dat is wat je moet testen. Niet of je achteraf toppen of dalen met een lijntje met elkaar kunt verbinden, want dat kun je altijd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 14 juli 2012 @ 21:30:12 #184
78918 SeLang
Black swans matter
pi_114207690
En zo kun je dat eenvoudig testen. Hier alleen gedaan op horizontale lijnen in de S&P500, maar je kunt hetzelfde met niet-horizontale lijnen doen.

TA: Steun en weerstandsniveaus, werken ze echt?

Vreemd genoeg kom je dergelijke onderzoeken nooit tegen in boeken over TA.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_114208323
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 21:07 schreef LXIV het volgende:
Toch heb ik ook iedere keer als ik zo'n grafiekje zie het gevoel dat het niet 100% bullshit is. Want je ziet toch duidelijk een vrijwel rechte lijn die precies door die toppen heengaat. Toeval of geen toeval, het is frappant.
Ik dacht ook altijd dat het onzin was, alleen bleek ik dat verkeerd te hebben.
Nadat ik zelf vaker graffieken maakte (welliswaar achteraf) klopte het MEESTAL wel, niet altijd.
Natuurlijk blijft beleggen een soort van gokken.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 21:49:37 #186
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_114208350
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 21:48 schreef 0108daniel het volgende:

[..]

Ik dacht ook altijd dat het onzin was, alleen bleek ik dat verkeerd te hebben.
Nadat ik zelf vaker graffieken maakte (welliswaar achteraf) klopte het MEESTAL wel, niet altijd.
Natuurlijk blijft beleggen een soort van gokken.
Nee hoor, je had het in eerste instantie juist goed. Het is optisch bedrog en zoals S. al zei: voorspel dan eens iets voor de toekomst.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_114209692
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 21:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee hoor, je had het in eerste instantie juist goed. Het is optisch bedrog en zoals S. al zei: voorspel dan eens iets voor de toekomst.
Nou oke, laten we Facebook pakken.
Laten we even denken dat er deze week geen bijzonder nieuws komt van Facebook.
De koers zal waarschijnlijk dan langzaam omhoog gaan.
Waarom gaat de koers omhoog?
Facebook gaat klem, dus uiteraard kan je 2 kanten op, short/long.
Als je kijkt naar de 2 VERTICALE lijnen en die schuin boven elkaar leg dan zal je zien dat de koers omhoog gaat.



Op 11-07 en 13-07 maakt Facebook 2 bodems (punten)
Dit kan je zien als een steun op ongeveer 30.40.
Als de koers daalt dan zal die steun vinden rond de 30.40.
Zoniet dan valt de koers terug naar beneden en dan moet ik een nieuwe grafiek maken waarop die dan steun vind.
Maargoed, ik denk dus dat ie omhoog gaat en zal tegen de weerstand van 31.30 (zie de punten tussen de datum: 11/12-07.
Ik ben erg slecht in het uitleggen, maar ik hoop dat het een klein beetje duidelijk is :)
  zaterdag 14 juli 2012 @ 22:25:36 #188
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_114209758
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 22:24 schreef 0108daniel het volgende:

[..]

Nou oke, laten we Facebook pakken.
Laten we even denken dat er deze week geen bijzonder nieuws komt van Facebook.
De koers zal waarschijnlijk dan langzaam omhoog gaan.
Waarom gaat de koers omhoog?
Facebook gaat klem, dus uiteraard kan je 2 kanten op, short/long.
Als je kijkt naar de 2 VERTICALE lijnen en die schuin boven elkaar leg dan zal je zien dat de koers omhoog gaat.

[ afbeelding ]

Op 11-07 en 13-07 maakt Facebook 2 bodems (punten)
Dit kan je zien als een steun op ongeveer 30.50.
Als de koers daalt dan zal die steun vinden rond de 30.50.
Zoniet dan valt de koers terug naar beneden en dan moet ik een nieuwe grafiek maken waarop die dan steun vind.
Maargoed, ik denk dus dat ie omhoog gaat en zal tegen de weerstand van 31.30 (zie de punten tussen de datum: 11/12-07.
Ik ben erg slecht in het uitleggen, maar ik hoop dat het een klein beetje duidelijk is :)
Het kan dus omhoog of omlaag? Daar hoef ik geen lijntjes voor te trekken.

Maar als het zo zeker is: waarom koop je dan niet je helemaal suf aan calls FB? Dan ben je snel rijk?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_114209943
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 22:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het kan dus omhoog of omlaag? Daar hoef ik geen lijntjes voor te trekken.

Maar als het zo zeker is: waarom koop je dan niet je helemaal suf aan calls FB? Dan ben je snel rijk?
Zoals ik eerder aangaf is het altijd een gok omdat je nooit 100% zeker kan voorspellen wat de koers doet.
Wie weet stort er een vliegtuig op het hoofdgebouw van Facebook.
Kijk maar naar de WTC's, toen gingen de koersen ook hard omlaag en dat had ook niemand verwacht.
pi_114217524
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 22:29 schreef 0108daniel het volgende:

[..]

Zoals ik eerder aangaf is het altijd een gok omdat je nooit 100% zeker kan voorspellen wat de koers doet.
Wie weet stort er een vliegtuig op het hoofdgebouw van Facebook.
Kijk maar naar de WTC's, toen gingen de koersen ook hard omlaag en dat had ook niemand verwacht.
trendlijnen is volgens mij hetzelfde als astrologie, en dus ik geloof niet dat het werkt. want jij tekent trendlijnen op lijnen en niet op candlesticks. een andere doet het op candlesticks. teveel variatie.
pi_114221788
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 01:49 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

trendlijnen is volgens mij hetzelfde als astrologie, en dus ik geloof niet dat het werkt. want jij tekent trendlijnen op lijnen en niet op candlesticks. een andere doet het op candlesticks. teveel variatie.
ach zo gelooft iedereen ergens anders in.
het kan zowel met een lijngrafiek als met candlesticks.
dit omdat de toppen en bodems duidelijk zichtbaar zijn.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 15 juli 2012 @ 11:19:30 #192
78918 SeLang
Black swans matter
pi_114222371
quote:
1s.gif Op zondag 15 juli 2012 10:50 schreef 0108daniel het volgende:

[..]

ach zo gelooft iedereen ergens anders in.
het kan zowel met een lijngrafiek als met candlesticks.
dit omdat de toppen en bodems duidelijk zichtbaar zijn.
Maar dit is natuurlijk wel essentieel. Het verschil tussen een "methode" en een "kunst" is dat je van tevoren definieert hoe je toppen en bodems definieert en wat de regels zijn voor het trekken van lijnen.

Zelf heb ik een jaar of vier geleden het tekenen van trendkanalen en steun/ weerstandslijnen een keer volledig geautomatiseerd in realtime om het testbaar te maken. Maar belangrijker nog dan dat automatisering je het apenwerk uit handen neemt is dit: het dwingt je om van tevoren exact de regels te definiëren.

Dit plaatje is 100% automatisch gegenereerd in realtime en trades kunnen automatisch worden geplaatst (of getest) gebaseerd op van tevoren gedefinieerde criteria wbt trendkanalen, lijnen en diverse andere factoren:
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_114222899
zoals ik op het plaatje kan zien zitten we nu weer in de lift sinds 17:35 klopt dat?
nu is het nog de zaak om te voorspellen wat de beurs gaat doen, kun je daar ook een voorbeeld van geven wat bijvoorveeld de AEX o.i.d. deze week gaat doen aan de hand van de lijn grafieken etc.
pi_114228101
Doet bij iemand deze onderstaande 2 site's het?
Ik keek gisteravond toen deden ze het nog en nu allebei niet meer.
Kan het zijn omdat het zondag is dat ze 'dicht' zijn?

http://www.debeurs.nl/

http://www.guruwatch.nl/
pi_114228148
^^, Guruwatch doet het wel, debeurs bij mij niet.
pi_114228320
Als ik Guruwatch aanklikt krijg ik opeens deze site:

http://api.viglink.com/ap(...)jsonp_13423160017033

Een api.viglink.com???
pi_114228796
Zat net even de post van Seland door te lezen.

Er zijn nu 2 landen die onder de 7 uitkomen, Italië en Griekenland (Ierland bijna). Ik zou hier op het moment toch niet in investeren, maar misschien ben ik dan te risico-avers ;).

  zondag 15 juli 2012 @ 17:12:22 #199
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_114234631
http://www.belegger.nl/ni(...)obligatie-kopen.html

Wat vinden jullie van die ASR obligaties? En klopt het wat hij zegt want dan zou iedereen die toch willen?

Iemand hier had die toch al?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_114235660
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 17:12 schreef AQuila360 het volgende:
http://www.belegger.nl/ni(...)obligatie-kopen.html

Wat vinden jullie van die ASR obligaties? En klopt het wat hij zegt want dan zou iedereen die toch willen?

Iemand hier had die toch al?
Ja en ja. Lemans24 heeft er ook. LXIV niet meer, want die heb ik overgenomen :D

Waarom zou iedereen die dan toch willen, ze zijn nog steeds achtergesteld (weliswaar cumulatief), en dus zeker niet risicovrij. Daarnaast is er het risico dat ze eerder worden gecalled (omdat ze uit hoofde van Solvency II niet meer als kernkapitaal kwalificeren), dat zou het effectieve rendement aanzienlijk raken (aangezien ze thans boven pari noteren). Ze zijn niet helemaal zonder reden geprijsd zoals ze zijn geprijsd?

Het is een zogenaamde 'step up'. Dat wil zeggen dat in 2019 de rente gereset wordt naar 3 maandeuribor met een opslag van 9.7%. Dat is niet aleen een bizar hoge opslag, maar het is ook aannemerlijk dat deze lening onder Solvency II niet meer als kernkapitaal kwalificeert, en dat is de reden dat de auteur ervan uitgaat dat ie in 2019 gecalled wordt (dat will zeggen a pari afgelost; i.e. tegen 100)%. Die kans lijk me inderdaad ontzettend hoog, maar geen garanties.

Vind het wel weer een typtisch geval van 'guru loopt achter de feiten aan'. Een maandje geleden noteerde het ding op 101, en nu op 106. Hell, vorig jaar in de herfst heb ik er nog een stapel op 93-en-een beetje kunnen aanschaffen :)

Dit soort rendementen zijn vrij normaal bij financiele achtergestelde perps (8-12%), die 'step up' is niet zo normaal, echter aangezien die boven pari noteert, geeft een voortijdige call geen voordeel maar een nadeel, en hoef je ook geen bod tot inkoop te verwachten (althans niet met een premie).

Het spul is, zoals veel perps, niet erg liquide, dus alleen aan te raden als je bereid bent ze lang aan te houden. Ik hou ze in principe tot lossingsdatum aan voor de rente, tenzij het effectieve rendement onder de 7,5% of zo zou duiken (dat zou zijn bij een koers richting 118 of daaromtrent).

Let wel: koopjes bestaan niet (echt :) ), ook deze is wel ongeveer geprijsd naar zijn risico.

In het verleden, en wellicht ook deels nog nu, speelde mee dat deze ooit ontstaan is uit de Amerikaanse avonturen van ASR. Ze hebben ooit eens wat in de USA gehad, en hadden ter financiering een obligatie uitstaan die vooral aan Amerikanen was gesleten. Die hebben ze toen afgelost door een ruil met een nieuwe obligatie, wat deze perps waren. Dat is imho ook de reden waarom daar vorig jaar onredelijke verkoopdruk op kwam, die Amerikanen wilden van hun (illiquide) stukken in Euro af. Daarom heeft ie soms een beetje raar koersverloop. Ter illustratie, ik had destijds een order voor 95,xx ingelegd, en die was een tijdje later opeens op 93.xx gevuld.... Iemand in pantiek met een grote laatorder, en weinig bid (en de verkoper had kennelijk geen zin om zijn laat order op te delen in kleinere orders).

Dit zijn dus typisch stukken die je wil oppikken in een situatie van paniek :)

Dus mr. guru hoort de bel wel luiden, maar mist toch de klepel wel een beetje.
Maar goed, voor 118 zijn ze dus te koop :P

Nog meer vragen? ;)

PS: ik heb ook nog de emissieprospectus voor je, als je wil :)
en hier kun je er ook nog veel over lezen, heeft mr. guru ongetwijfeld ook gescand :) http://www.iex.nl/Forum/T(...)DERLAND-09-PERP.aspx
pi_114236438
quote:
De bovenste zeven landen kun je alvast kopen SeLang :P
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 15 juli 2012 @ 18:00:34 #202
78918 SeLang
Black swans matter
pi_114236643
quote:
11s.gif Op zondag 15 juli 2012 17:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

De bovenste zeven landen kun je alvast kopen SeLang :P
Hoe vaak moet ik het nu nog uitleggen? }:| ;(
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_114236755
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 18:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoe vaak moet ik het nu nog uitleggen? }:| ;(
B-)
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 15 juli 2012 @ 18:06:59 #204
78918 SeLang
Black swans matter
pi_114236837
Misschien moet ik eens een sticky topic maken hierover want het komt elke maand ofzo terug
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_114237177
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 18:06 schreef SeLang het volgende:
Misschien moet ik eens een sticky topic maken hierover want het komt elke maand ofzo terug
Dit lijstje toont in ieder geval dat historische 'E's nergens anders goed voor zijn dan het verpakken van de vis :)
pi_114237448
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 05:49 schreef jaco het volgende:

Sommige beleggers beschouwen een familiebedrijf als een nadeel. Ik zie het als positief, afhankelijk van de familie uiteraard. Een bedrijf dat wordt gekontroleerd door een familie zal minder druk voelen tot korte termijn scores en eerder investeren voor de langere termijn. Omdat ze hun eigen geld riskeren, mogen we bovendien rationelere keuzes verwachten.

Heb je gekeken of er in de jaarverslagen iets staat over 'transacties met gelieerde partijen'.
Want in Azie is het eerder regel dan uitzondering dat dit soort patriarchen de tent leegroven.... (en dat geneuzel over gezichtverlies wat dan vaak wordt tegengeworpen.... nou met enkele honderden miljoenen op de bank hebben ze daar bizar weinig moeite mee hoor....). In Azie ben ik dus inderdaad wel redelijk kritisch op dit soort familie/groot aandeelhouder/bestuurder constructies. Daar heerst toch wel een heel andere ethiek en doelstelling....

(heb zelf nog de jaarverslagen uitgeplozen, zal dat eens doen, op zich is het wel positief dat hun statutaire hoofdzetel in Australia zit, en ze een Aussie notering hebben, aangezien Aussies met het allergrootste plezier en bombarie een Asian foreigner zullen aanpakken bij malversatie).

PS: had je deze al gezien trouwens: http://www.zicomgroup.com(...)ous%20Disclosure.pdf Daar word ik niet echt warm van :)

PPS: vooral een hele bult opties onder de 'transaction with related parties'. Er hangt nog wel wat boven de markt :D Wat me ook opvalt is dat ze diversiferen naar actiteiten waar ze ogenschijnlijk geen affiiniteit mee hebben: medische automatisering. Bovendien dat dit seed capital is, waarbij ze de founder eruit werken met wat sneren over mismanagement in het jaarverslag. Dat soort hitt-or-miss-blame-him diversificatie is in de regel geen goed nieuws. Ook niet voor de bestaande activiteiten.

En ik begrijp hun currency exposure geheel niet. Het meerendeel van hun winst maken ze in USD, maar de kosten niet, en ik zie ook geen duidelijke hedging. Terwijl het een Sing.$ functional currency heeft, en een notering in AUD. Dat voelt niet helemaal lekker :)

Conclusie: ik denk dat ik deze toch even laat passeren :)

[ Bericht 5% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 15-07-2012 19:19:59 ]
  zondag 15 juli 2012 @ 18:38:01 #207
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_114237981
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 17:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ja en ja. Lemans24 heeft er ook. LXIV niet meer, want die heb ik overgenomen :D

Waarom zou iedereen die dan toch willen, ze zijn nog steeds achtergesteld (weliswaar cumulatief), en dus zeker niet risicovrij. Daarnaast is er het risico dat ze eerder worden gecalled (omdat ze uit hoofde van Solvency II niet meer als kernkapitaal kwalificeren), dat zou het effectieve rendement aanzienlijk raken (aangezien ze thans boven pari noteren). Ze zijn niet helemaal zonder reden geprijsd zoals ze zijn geprijsd?

Het is een zogenaamde 'step up'. Dat wil zeggen dat in 2019 de rente gereset wordt naar 3 maandeuribor met een opslag van 9.7%. Dat is niet aleen een bizar hoge opslag, maar het is ook aannemerlijk dat deze lening onder Solvency II niet meer als kernkapitaal kwalificeert, en dat is de reden dat de auteur ervan uitgaat dat ie in 2019 gecalled wordt (dat will zeggen a pari afgelost; i.e. tegen 100)%. Die kans lijk me inderdaad ontzettend hoog, maar geen garanties.

Vind het wel weer een typtisch geval van 'guru loopt achter de feiten aan'. Een maandje geleden noteerde het ding op 101, en nu op 106. Hell, vorig jaar in de herfst heb ik er nog een stapel op 93-en-een beetje kunnen aanschaffen :)

Dit soort rendementen zijn vrij normaal bij financiele achtergestelde perps (8-12%), die 'step up' is niet zo normaal, echter aangezien die boven pari noteert, geeft een voortijdige call geen voordeel maar een nadeel, en hoef je ook geen bod tot inkoop te verwachten (althans niet met een premie).

Het spul is, zoals veel perps, niet erg liquide, dus alleen aan te raden als je bereid bent ze lang aan te houden. Ik hou ze in principe tot lossingsdatum aan voor de rente, tenzij het effectieve rendement onder de 7,5% of zo zou duiken (dat zou zijn bij een koers richting 118 of daaromtrent).

Let wel: koopjes bestaan niet (echt :) ), ook deze is wel ongeveer geprijsd naar zijn risico.

In het verleden, en wellicht ook deels nog nu, speelde mee dat deze ooit ontstaan is uit de Amerikaanse avonturen van ASR. Ze hebben ooit eens wat in de USA gehad, en hadden ter financiering een obligatie uitstaan die vooral aan Amerikanen was gesleten. Die hebben ze toen afgelost door een ruil met een nieuwe obligatie, wat deze perps waren. Dat is imho ook de reden waarom daar vorig jaar onredelijke verkoopdruk op kwam, die Amerikanen wilden van hun (illiquide) stukken in Euro af. Daarom heeft ie soms een beetje raar koersverloop. Ter illustratie, ik had destijds een order voor 95,xx ingelegd, en die was een tijdje later opeens op 93.xx gevuld.... Iemand in pantiek met een grote laatorder, en weinig bid (en de verkoper had kennelijk geen zin om zijn laat order op te delen in kleinere orders).

Dit zijn dus typisch stukken die je wil oppikken in een situatie van paniek :)

Dus mr. guru hoort de bel wel luiden, maar mist toch de klepel wel een beetje.
Maar goed, voor 118 zijn ze dus te koop :P

Nog meer vragen? ;)

PS: ik heb ook nog de emissieprospectus voor je, als je wil :)
en hier kun je er ook nog veel over lezen, heeft mr. guru ongetwijfeld ook gescand :) http://www.iex.nl/Forum/T(...)DERLAND-09-PERP.aspx
Meer of het nu dan nog de moeite waard is? :P
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_114238266
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 18:38 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Meer of het nu dan nog de moeite waard is? :P
De bondigheid van deze vraag doet mij veronderstellen dat je beter geen perps of structured producten moet kopen :)

Mijn mening. als je de stukken voor lange tijd wil aanhouden, ja, misschien wel even wachten totdat de frontrunners er weer uit zijn (dan bedoel ik natuurlijk mr. guru ;) ).

Denk je er even snel een 'ritje' mee te maken; kansloos :)
  zondag 15 juli 2012 @ 18:49:20 #209
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_114238400
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 18:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

De bondigheid van deze vraag doet mij veronderstellen dat je beter geen perps of structured producten moet kopen :)

Mijn mening. als je de stukken voor lange tijd wil aanhouden, ja, misschien wel even wachten totdat de frontrunners er weer uit zijn (dan bedoel ik natuurlijk mr. guru ;) ).

Denk je er even snel een 'ritje' mee te maken; kansloos :)
Ik wil ze idd voor de lange termijn en ook niet al te veel.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_114239030
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 18:49 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ik wil ze idd voor de lange termijn en ook niet al te veel.
Dan maakt het ook niet zo veel uit of je ze voor een paar percent goedkoper of duurder koopt.
Aangezien de coupon 10% is, is drie maanden wachten ook weer 2,5% gemiste rente ;)
Dit is er duidelijk eentje waar tijd in je voordeel werkt.

Ik vind de risk/reward wel aantrekkelijk, met name omdat ze in 2019 afgelost danwel reset worden. Binnen de langlopende obligaties/perps heeft deze daarom een laag renterisico (als in: duration risk), imho. Ook weinig kans op voordeel van een bod/call, maar ik selecteer liever op een laag risico.

Het solvabiliteitsrisico vind ik ook wel meevallen, ASR is al een tijdje staatseigendom, en zal dat ook nog wel een tijdje blijven, die hebben vooral een incentive om risico omlaag te brengen, ipv risico op te nemen. Ik geloof dat de wettelijke solvabiliteit thans iets van tegen de 200% is. Ze hebben wel relatief veel onroerend goed op de balans (in vergelijking met andere verzekeraars), maar zijn dat wel op tijd beginnen af te bouwen. Hypotheken en levensverzekeringsactiviteiten vallen ook wel mee, ze hebben vooral een aantal goede brands in de ziektekostenverzekeringen en schadehoek, en dat is toch meer recessiebestendige handel met zekerdere kasstromen.

Samenvattend: ik vind 'm prettig (nog steeds) geprijsd ten opzichte van andere perps en leningen, als je wat vastrentends in de portefeuille wil hebben. Het risico van achtergesteldheid vind ik acceptabel daarbij. :)
  zondag 15 juli 2012 @ 19:46:48 #211
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_114240435
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 17:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ja en ja. Lemans24 heeft er ook. LXIV niet meer, want die heb ik overgenomen :D

Ik heb er al weer een hele tijd een stel. Voor minder gekocht dan ik ze aan jou verkocht heb. :P
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_114258614
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 18:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
PS: had je deze al gezien trouwens: http://www.zicomgroup.com(...)ous%20Disclosure.pdf Daar word ik niet echt warm van :)
Ik begrijp de zorg vanuit de ASX beurs niet. De koers van het aandeel steeg in aanloop naar de winstwaarschuwing. Dit wijst niet op voorkennis aangezien iemand met voorkennis het aandeel zou verkopen. Hooguit is uitgelekt (of gewoon bekendgemaakt) dat er een nieuws bericht aan zou komen en heeft er een partij gespeculeerd dat dit goed nieuws zou zijn. Na de winstwaarschuwing is de koers ineengestort, maar dit is logisch. Wordt zo'n brief van de ASX mogelijk getriggered bij een bepaalde volatiliteit ? Er is zo te zien ook geen follow-up in deze correspondentie.

Zicom heeft haar bases in Singapore en Australie. Beide jurisprudenties worden over het algemeen als volwassen beschouwd qua toezicht op financiele markten. Zicom's filialen in Thailand, Indonesia en China lijken opgericht om in deze markten te kunnen verkopen, niet om van het lakse toezicht gebruik te maken. De bestuursvoorzitter is een CPA. Als het een rommelaar zou zijn, dan was die z'n certificatie al lang kwijt geraakt. Er zitten nog twee accountants in het bestuur.

Ik heb me eerder verdiept in het Aziatische tycoon verschijnsel. Dit speelt meer in landen als de Philipijnen, Indonesie en Thailand. We zien de Related Party Transactions hier gecorreleerd met een hele reeks andere dubieuze zaken, zoals connecties met regeringsfunctionarissen, monopolie licensies en conglomeraten van ongerelateerde aktiviteiten waarvan een deel beursgenoteerd en een deel privaat is.

Dit speelt allemaal niet rondom Zicom Group. Er is inderdaad kritiek mogelijk op de beloningen en de startup activiteiten. Dit aandeel is dan ook niet bedoeld als een core holding voor de lange termijn. Mijn thesis is dat de omzet van scheeps montage tak zich herstelt, de rest stabiel blijft en de koers zich beweegt naar een gemiddeld waarderings niveau voor een technisch bedrijf. Daarna is het tijd om weer uit te stappen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 17 juli 2012 @ 21:56:32 #213
78918 SeLang
Black swans matter
pi_114335682
Peugeot CDS, met dank aan Hollande die minimumloon verhoogt en het ontslaan van werknemers wil verbieden.

"Credit Default Swaps, which have doubled in the past 4 months, to a record high spread of 813 bps, which means the probability of default for the company has nearly doubled from 29% to 52% in a few short months."

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_114336155
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 21:56 schreef SeLang het volgende:
Peugeot CDS, met dank aan Hollande die minimumloon verhoogt en het ontslaan van werknemers wil verbieden.

"Credit Default Swaps, which have doubled in the past 4 months, to a record high spread of 813 bps, which means the probability of default for the company has nearly doubled from 29% to 52% in a few short months."

[ afbeelding ]
Kun je Citroen en Peugeot niet opsplitsen? Heb die Peugeots nooit mooi gevonden :P, zo'n citroen kan me wel bekoren.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 18 juli 2012 @ 00:15:37 #215
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_114343389
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 22:04 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Kun je Citroen en Peugeot niet opsplitsen? Heb die Peugeots nooit mooi gevonden :P, zo'n citroen kan me wel bekoren.
Maakt geen reet uit. Kosten voor het ontwikkelen van platformen en motoren worden tegenwoordig toch bijna allemaal gedeeld door een paar partijen anders is het al niet meer rendabel. Daarnaast worden een hoop van de onderdelen toch gekocht bij bedrijven als Bosch.

Een autofabrikant fabriceert alleen een onderpand, de rest is financiering.
The more debt, the better
  woensdag 18 juli 2012 @ 00:16:31 #216
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_114343422
USA weer omhoog op hoop voor QE :')
Paardelul !!!
pi_114344103
De AEX bandbreedte voor 18 juli 2012: 320.5 – 317.5.
Vandaag hogere koersen verwacht.
  woensdag 18 juli 2012 @ 01:12:33 #218
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_114345427
Kan iemand me negatieve rentes uitleggen? :')

"Ik geef je een tientje, en geef me maar 9 euro terug over een jaar!"

waarom waarom waarom :?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_114345574
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2012 01:12 schreef monkyyy het volgende:
Kan iemand me negatieve rentes uitleggen? :')

"Ik geef je een tientje, en geef me maar 9 euro terug over een jaar!"

waarom waarom waarom :?
Wanneer het contract wordt onderbroken en lineair wordt afgeschreve, en er te weinig rente betaald is, dan heb je een negatieve rente.
pi_114348847
@jaco, Zicom gisteren bijna 20% omhoog, dus voorlopig een home run.

Op geen nieuws, dat dan weer wel.
pi_114350014
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2012 05:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
@jaco, Zicom gisteren bijna 20% omhoog, dus voorlopig een home run.

Op geen nieuws, dat dan weer wel.
Ik had hem op 0.165 AUD gekocht, dus op dit moment zo'n 36% rendement in een week. Ik beschouw het aandeel nog steeds als ondergewaardeerd, maar de margin of safety is wel grotendeels verdwenen. Ik ben vrij sceptisch over dit soort koerssprongen zonder fundamentele aanleiding. Het kan morgen ook weer naar 0.16 terug vallen.

De blog van het oorspronkelijke idee is vrij obscuur, maar de schrijver had het Zicom artikel ook op gurufocus.com geplaatst. Mogelijk dat een of meer lezers daar de case inmiddels ook zien zitten en het aandeel opbieden.
pi_114350549
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 08:47 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik had hem op 0.165 AUD gekocht, dus op dit moment zo'n 36% rendement in een week. Ik beschouw het aandeel nog steeds als ondergewaardeerd, maar de margin of safety is wel grotendeels verdwenen. Ik ben vrij sceptisch over dit soort koerssprongen zonder fundamentele aanleiding. Het kan morgen ook weer naar 0.16 terug vallen.

De blog van het oorspronkelijke idee is vrij obscuur, maar de schrijver had het Zicom artikel ook op gurufocus.com geplaatst. Mogelijk dat een of meer lezers daar de case inmiddels ook zien zitten en het aandeel opbieden.
Ik zag een omzet van 1.3 miljoen stukken, dus da's 260k AUD, een slordige 200k euro. Da's niks dus. En daar vliegt het 20% op omhoog. Superilliquide en een hoge kans op manipulatie dus. En dat werkt natuurlijk twee kanten op. Ik denk dat ik stukken zou kopen in de week voordat de opties aan de eigenaren/directie worden toegekend ;)

High risk, maar je had wel gelijk ^O^
Ook over de safety margin trouwens, vermoed ik.
pi_114350618
Misschien spuit de koers wel omhoog van al die FOK!kers die aan het kopen zijn geslagen adhv je post :P

Meer tips (wel van tevoren even in de PM graag ;) )!
  woensdag 18 juli 2012 @ 11:12:58 #224
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_114353593
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 22:04 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Kun je Citroen en Peugeot niet opsplitsen? Heb die Peugeots nooit mooi gevonden :P, zo'n citroen kan me wel bekoren.
Zo'n DS3 :9
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_114353766
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2012 01:12 schreef monkyyy het volgende:
Kan iemand me negatieve rentes uitleggen? :')

"Ik geef je een tientje, en geef me maar 9 euro terug over een jaar!"

waarom waarom waarom :?
Ik snap het ook niet. En al helemaal niet dat zelfs het EFSF nu leent tegen negatieve rentes. Feitelijk gezien kun je het dan geld dan nog beter cash aanhouden. Nu lijkt de negatieve rente me een soort van verzekering tegen brand/diefstal? Of is het zo dat wanneer Duitsland en Nederland uit de EMU stappen de obligatie in de nieuwe valuta wordt afgelost? SeLang? Dino? Weten jullie dit?
pi_114354907
Als je veel geld in kas hebt gaan aandeelhouders zeuren dat ze dividend willen, als je dat als zeer veilige obligaties aanhoud kunnen ze niet echt gaan zeuren. Tenminste dat vermoed ik.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_114354910
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 16:38 schreef 0108daniel het volgende:
Peugeot Citroën die ruim 7% was gedaald gisteren komen steeds lagere toppen.
Ik heb er even een simpel grafiekje van gemaakt:

[ afbeelding ]

Redelijke kans dat de markt even up zal gaan en daarna weer short gaat.
Maandag stap ik in.
En hoe ging het met de redelijke kans maandag overigens? Hoe groot was de schade?
pi_114355079
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 11:17 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Ik snap het ook niet. En al helemaal niet dat zelfs het EFSF nu leent tegen negatieve rentes. Feitelijk gezien kun je het dan geld dan nog beter cash aanhouden. Nu lijkt de negatieve rente me een soort van verzekering tegen brand/diefstal? Of is het zo dat wanneer Duitsland en Nederland uit de EMU stappen de obligatie in de nieuwe valuta wordt afgelost? SeLang? Dino? Weten jullie dit?
Je hebt een aardig grote kluis nodig om tientallen miljoenen in op te bergen. En cash geld opnemen/storten kost tegenwoordig ook geld, he ;)

Over de vraag in welke valuta een stuk gaat noteren na uitelkaar vallen van de Euro zijn de meningen over verdeeld, en eerlijk gezegd is elke mening een gok, want dat zal gepaard gaan met ad hoc noodwetgeving. En het zal trouwens in het niet vallen bij de overige mishedges die op het uur nul ontstaan.
pi_114355327
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 11:17 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Ik snap het ook niet. En al helemaal niet dat zelfs het EFSF nu leent tegen negatieve rentes. Feitelijk gezien kun je het dan geld dan nog beter cash aanhouden. Nu lijkt de negatieve rente me een soort van verzekering tegen brand/diefstal?
Ik denk dat je redenering klopt. Het was 0,01 % negatief meen ik. Als het nog verder zakt dan kun je het geld beter in biljetten uitprinten en de rente aan de veiligheid van het opslaan daarvan besteden.

0% kun je als uitlener nog accepteren indien je deflatie verwacht. Voor het accepteren van een negatieve rente bestaat vziw geen theoretisch of praktisch argument, behalve het bovenstaande (opslag kosten).
  woensdag 18 juli 2012 @ 13:47:00 #230
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_114359629
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 11:51 schreef Kirov het volgende:
Als je veel geld in kas hebt gaan aandeelhouders zeuren dat ze dividend willen, als je dat als zeer veilige obligaties aanhoud kunnen ze niet echt gaan zeuren. Tenminste dat vermoed ik.
Cash, obligaties, money market funds, etc. is bijna allemaal hetzelfde. Daar moet een bedrijf niet te veel (relatief natuurlijk) van op de balans hebben staan. Als een bedrijf daar geen goed renderende assets voor kan vinden (uitbreiding/overnamens), dus rendementen die toch wel flink boven dat van obligaties zijn, dan moet het gewoon gebruikt worden om of eigen aandelen (aanvankelijk van de prijs) of dividend uitgekeerd worden.

Gebeurd dat niet dan moeten de managers de deur gewezen worden omdat ze liggen te slapen.
The more debt, the better
pi_114370772
Het ziet er naar uit dat de week van de waarheid voor mij is aangebroken. Thrombogenics krijgt uitspraak van de FDA op 26 juli en de boel wordt al flink gepumpt.

Toch eigenlijk een enorm doorzichtige klucht: eerst had je een transparancymelding van een Amerikaanse vermogensbeheerder die nu rond de 3% van de aandelen in bezit heeft, 3 dagen daarna volgt de Wall Street Journal met een artikel over hoe overnamewaardig dit bedrijfje uit little Belgium wel niet is. De argumenten waren zelfs fout; vanwege reeds gesloten deals is de enige realistische kandidaat Alcon, terwijl ze er een stuk of 4 big pharma aanhaalden.

Dus spannende tijd voor mij. Thr is nog steeds een absurd grote positie voor een biotechbedrijf in mijn hele financieel gedoe. Maar indien 't een nee is zal ik er geen R&P-topic voor openen :P.
pi_114378338
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 12:02 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik denk dat je redenering klopt. Het was 0,01 % negatief meen ik. Als het nog verder zakt dan kun je het geld beter in biljetten uitprinten en de rente aan de veiligheid van het opslaan daarvan besteden.

0% kun je als uitlener nog accepteren indien je deflatie verwacht. Voor het accepteren van een negatieve rente bestaat vziw geen theoretisch of praktisch argument, behalve het bovenstaande (opslag kosten).
Als je deflatie verwacht kun je als uitlener natuurlijk ook een negatieve rente accepteren, aangezien dan de reele rente nog steeds positief kan zijn.

Echter is de negatieve rente momenteel niet het gevolg van deflatieverwachtingen, maar het simpele gebrek aan veilige alternatieven. Stel je bent een multinational een je hebt een kaspositie van een paar miljard, waar ga je dat laten? Dan wil je momenteel niet te veel bij dezelfde bank stallen, want dat geeft in een default situatie weer een hoop zorgen. Je gaat het ook niet aan de overheid in Spanje of Italie of Griekenland of noem het maar op uitlenen. Dus het liefste als goed zorgdrager, rendement op kasgeld draaien is in principe geen core business voor een multinational enkel risico's zo laag mogelijk houden is vaak de target, koop je enkel triple A staatspapier op. Dan is de keuze momenteel beperkt, met als gevolg dat de korte rentes van Duitsland, Nederland, Finland, Noorwegen, Zwitserland onder de 0% duiken. Er is gewoon geen andere veilige haven, waardoor bepaalde partijen geld toe willen geven om er vrijwel zeker van te zijn dat ze hun geld ook weer terug krijgen.

Wat zou Nederland of Duitsland hiermee kunnen doen? Momenteel heel veel geld in kortlopende staatsobligaties ophalen en vervolgens zeggen dat je de eurobonds gaat steunen waardoor Nederland en Duitsland die kortlopende staatsobligaties tegen een lagere koers weer terug zouden kunnen kopen en dus gewoon geld verdiend zouden hebben! Helaas is onze Jan Kees de Jager niet echt een hedge fund manager.
Abre los ojos
pi_114378595
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 19:30 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Als je deflatie verwacht kun je als uitlener natuurlijk ook een negatieve rente accepteren, aangezien dan de reele rente nog steeds positief kan zijn.

Echter is de negatieve rente momenteel niet het gevolg van deflatieverwachtingen, maar het simpele gebrek aan veilige alternatieven. Stel je bent een multinational een je hebt een kaspositie van een paar miljard, waar ga je dat laten? Dan wil je momenteel niet te veel bij dezelfde bank stallen, want dat geeft in een default situatie weer een hoop zorgen. Je gaat het ook niet aan de overheid in Spanje of Italie of Griekenland of noem het maar op uitlenen. Dus het liefste als goed zorgdrager, rendement op kasgeld draaien is in principe geen core business voor een multinational enkel risico's zo laag mogelijk houden is vaak de target, koop je enkel triple A staatspapier op. Dan is de keuze momenteel beperkt, met als gevolg dat de korte rentes van Duitsland, Nederland, Finland, Noorwegen, Zwitserland onder de 0% duiken. Er is gewoon geen andere veilige haven, waardoor bepaalde partijen geld toe willen geven om er vrijwel zeker van te zijn dat ze hun geld ook weer terug krijgen.

Wat zou Nederland of Duitsland hiermee kunnen doen? Momenteel heel veel geld in kortlopende staatsobligaties ophalen en vervolgens zeggen dat je de eurobonds gaat steunen waardoor Nederland en Duitsland die kortlopende staatsobligaties tegen een lagere koers weer terug zouden kunnen kopen en dus gewoon geld verdiend zouden hebben! Helaas is onze Jan Kees de Jager niet echt een hedge fund manager.
Geld tegen minder dan nul percent ophalen, en ASR perp's die 9% effectief doen opkopen, aangezien de staat toch al 100% eigenaar van ASR is :P

Zelfde geldt voor ABN Amro stukken ;)
pi_114378813
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 19:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Geld tegen minder dan nul percent ophalen, en ASR perp's die 9% effectief doen opkopen, aangezien de staat toch al 100% eigenaar van ASR is :P

Zelfde geldt voor ABN Amro stukken ;)
Dat veronderstelt wel dat ASR en ABN autonoom aan hun verplichtingen kunnen blijven voldoen, anders moet je als staat zijnde die 9% aan jezelf gaan overmaken. Schiet ook niet echt op.
Abre los ojos
pi_114400491
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 19:30 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Als je deflatie verwacht kun je als uitlener natuurlijk ook een negatieve rente accepteren, aangezien dan de reele rente nog steeds positief kan zijn.
Dan is het nog steeds niet logisch om te betalen voor bewaring als je het geld zelf goedkoper kan bewaren met hetzelfde of lager risico.

Stel dat de negatieve rente naar een significant percentage als -1 % zou bewegen. Iemand zou dan een bank kunnen oprichten die statutair vastlegt niets anders te doen als de deposito's van haar klanten te bewaren. Er wordt dus niets uitgeleend om risico's te minimaliseren.

Dit idee is niet eens zo wild. Het staat bekend als full-reserve banking en is in het verleden uitgevoerd door de Amsterdamsche wisselbank.

Voor de multinational in jouw voorbeeld wordt het dan interessant om kasgeld bij deze bank te parkeren, zolang de kosten onder de 1% blijven.
pi_114431822
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 04:41 schreef jaco het volgende:

[..]

Dan is het nog steeds niet logisch om te betalen voor bewaring als je het geld zelf goedkoper kan bewaren met hetzelfde of lager risico.

Stel dat de negatieve rente naar een significant percentage als -1 % zou bewegen. Iemand zou dan een bank kunnen oprichten die statutair vastlegt niets anders te doen als de deposito's van haar klanten te bewaren. Er wordt dus niets uitgeleend om risico's te minimaliseren.

Dit idee is niet eens zo wild. Het staat bekend als full-reserve banking en is in het verleden uitgevoerd door de Amsterdamsche wisselbank.

Voor de multinational in jouw voorbeeld wordt het dan interessant om kasgeld bij deze bank te parkeren, zolang de kosten onder de 1% blijven.
Goed punt. Overigens lastig in de praktijk te brengen. Ik zie Apple al in het jaarverslag uitleggen dat ze 50 miljard bij een net opgerichte bewaarder die nog niemand kent hebben gestald.

Ik lees trouwens dat die Amsterdamsche Wisselbank toch bij de teloorgang stiekem geld uitgeleend had! Blijven niet te vertrouwen die banken. Zelfs niet als ze enkel bewaarder zeggen te zijn.
Abre los ojos
pi_114452360
Ben ingestapt voor een long stint bij Akzo Nobel.
De vooruitzichten daarvan zijn nog steeds goed waarvan sommige hun aandeel al hebben verhoogd van houden naar kopen.
pi_114453089
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 10:41 schreef 0108daniel het volgende:
Ben ingestapt voor een long stint bij Akzo Nobel.
De vooruitzichten daarvan zijn nog steeds goed waarvan sommige hun aandeel al hebben verhoogd van houden naar kopen.
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 11:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

En hoe ging het met de redelijke kans maandag overigens? Hoe groot was de schade?
:?
pi_114454349
quote:
Mooi, zullen we dan afspreken dat jij in het vervolg in ONZ blijft posten? :)
pi_114454369
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 11:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Mooi, zullen we dan afspreken dat jij in het vervolg in ONZ blijft posten? :)
:')
pi_114456766
jaha, Rob Koenders heeft een broertje, en we noemen hem Michael Ahrens! Nog zo'n hol vat.

http://www.telegraaf.nl/d(...)geduld_hebben__.html

quote:
Een ieder die dus nu al short zit heeft daarom te vroeg gehandeld en anticipeert op een bepaalde koersbeweging in plaats van te reageren op dat wat de markt doet.
_O- en 8)7
pi_114478559
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juni 2012 22:31 schreef monkyyy het volgende:
Wat een sereniteit hier. Zij de heren nog hun portfolio aan het uitbreiden dan?

WAG aangeschaft vandaag.
Btw voorlopig een goede keus dankzij express scripts
Abre los ojos
pi_114499533
Draghi: euro niet in gevaar

http://www.telegraaf.nl/d(...)iet_in_gevaar__.html

Koopmomentje EUR/USD voor maandag.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 16:10:33 #245
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_114499601
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 16:08 schreef 0108daniel het volgende:
Koopmomentje EUR/USD voor maandag.
Geloven mensen die man dan?
Paardelul !!!
pi_114499724
Het zou wel revolutionair worden als een centrale bankier zijn eigen munt als 'in gevaar' zou betitelen.
Abre los ojos
pi_114501335
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 16:13 schreef MrUnchained het volgende:
Het zou wel revolutionair worden als een centrale bankier zijn eigen munt als 'in gevaar' zou betitelen.
Inderdaad.
En de euro heeft een aardige bodem in zicht (als die er al niet is)
Ik geloof dat de euro ook de laagste stand heeft genoteerd in de laatse 2 jaar.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 16:59:10 #248
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_114501374
Paardelul !!!
pi_114527851
EUR/USD Gebruikers Sentimenten

http://www.forexpros.nl/currencies/eur-usd
pi_114528159
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 16:10 schreef Anno2012 het volgende:

[..]

Geloven mensen die man dan?
Natuurlijk, na die voorgaande maandag koopmomentjes van 0108daniel, waarom zou je 'm niet geloven? ;)
pi_114528540
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 13:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Natuurlijk, na die voorgaande maandag koopmomentjes van 0108daniel, waarom zou je 'm niet geloven? ;)
Post zelf ook eens wat zonder steeds commentaar te geven op andere....
pi_114528829
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 13:56 schreef 0108daniel het volgende:

[..]

Post zelf ook eens wat zonder steeds commentaar te geven op andere....
Het woord 'zinnigs' viel weg in je post, ergens tussen 'wat' en 'zonder'

En het gaat je vast lukken om jezelf daarin de maat te nemen, toch?
  zondag 22 juli 2012 @ 18:25:12 #253
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_114537308
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 19:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dan maakt het ook niet zo veel uit of je ze voor een paar percent goedkoper of duurder koopt.
Aangezien de coupon 10% is, is drie maanden wachten ook weer 2,5% gemiste rente ;)
Dit is er duidelijk eentje waar tijd in je voordeel werkt.

Ik vind de risk/reward wel aantrekkelijk, met name omdat ze in 2019 afgelost danwel reset worden. Binnen de langlopende obligaties/perps heeft deze daarom een laag renterisico (als in: duration risk), imho. Ook weinig kans op voordeel van een bod/call, maar ik selecteer liever op een laag risico.

Het solvabiliteitsrisico vind ik ook wel meevallen, ASR is al een tijdje staatseigendom, en zal dat ook nog wel een tijdje blijven, die hebben vooral een incentive om risico omlaag te brengen, ipv risico op te nemen. Ik geloof dat de wettelijke solvabiliteit thans iets van tegen de 200% is. Ze hebben wel relatief veel onroerend goed op de balans (in vergelijking met andere verzekeraars), maar zijn dat wel op tijd beginnen af te bouwen. Hypotheken en levensverzekeringsactiviteiten vallen ook wel mee, ze hebben vooral een aantal goede brands in de ziektekostenverzekeringen en schadehoek, en dat is toch meer recessiebestendige handel met zekerdere kasstromen.

Samenvattend: ik vind 'm prettig (nog steeds) geprijsd ten opzichte van andere perps en leningen, als je wat vastrentends in de portefeuille wil hebben. Het risico van achtergesteldheid vind ik acceptabel daarbij. :)
Heb je toevallig nog een tip voor een andere obligatie?

Heb er afgelopen week een aantal gekocht van ASR maar zoek er nog 1 eigenlijk. Ik zag van bijvoorbeeld FrieslandCampina er ook 1 staan dat lijkt me ook wel iets in elk geval een hele andere hoek.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_114537997
Wat denken jullie van beleggen in dividend uitkerende bedrijven? Ik zit er momenteel, dankzij de lullige spaarrentes van nu, aan te denken om een gedeelte van mijn spaargeld te beleggen in Nederlandse bedrijven die dividenden uitkeren. Ik verwacht geen gouden bergen, maar ik kan het missen en misschien is het later een leuk extra'tje voor mijn pensioen (alhoewel dat nog heeel lang gaat duren). Als het meer dan 4% per jaar aan rendement oplevert ben ik blij.

Zelf zat ik te denken aan de volgende combinatie:
35 aandelen Royal Dutch Shell
35 aandelen Corio
30 aandelen KPN

Het totaal aan belegd 'vermogen' is dan +/- ¤2500 (afhankelijk van de koers van de aandelen) en dat is ongeveer 15% van mijn totale spaargeld. Uitgaande van de uitgekeerde dividenden uit 2011 (ik weet het. Resultaten uit het verleden zeggen niks over te toekomst, maar het geeft misschien wel een indicatie) zou dat +/- ¤168.50 opleveren (rendement van 8.40%) en daar zou ik best blij mee zijn. Zeker als je dit langere tijd laat staan en elk jaar wat extra investeert in deze aandelen, denk ik dat je na 15 of 20 jaar een redelijk bedrag kan hebben.

Wat denken jullie? Het is verder allemaal nog nieuw voor mij, maar ik vind het wel super interessant.
pi_114540052
Bij een belegging als Corio moet je wel bedenken dat dit een vastgoedbedrijf is. Ook bij KPN zijn er grote vraagtekens over de toekomst. Als je nu zeker weet dat je het geld 20 jaar niet uit aandelen gaat halen zou je in principe prima een tracker op de S&P of een andere grote index kopen. Uit dit plaatje kun je afleiden dit in het verleden een jaarlijks rendement van 0 tot 6% heeft opgeleverd. We zaten afgelopen maand op een P/E10 van 19.99. Het is dan wel de vraag of dat je niet beter nog even kunt wachten maar dat moet je zelf beslissen. Als belegger is het ontzettend moeilijk met individuele stocks de markt te verslaan.
pi_114540618
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 19:46 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Bij een belegging als Corio moet je wel bedenken dat dit een vastgoedbedrijf is. Ook bij KPN zijn er grote vraagtekens over de toekomst. Als je nu zeker weet dat je het geld 20 jaar niet uit aandelen gaat halen zou je in principe prima een tracker op de S&P of een andere grote index kopen. Uit dit plaatje kun je afleiden dit in het verleden een jaarlijks rendement van 0 tot 6% heeft opgeleverd. We zaten afgelopen maand op een P/E10 van 19.99. Het is dan wel de vraag of dat je niet beter nog even kunt wachten maar dat moet je zelf beslissen. Als belegger is het ontzettend moeilijk met individuele stocks de markt te verslaan.
Dat snap ik, maar ik ben niet op zoek naar koerswinsten. Mij leek beleggen in de aandelen die ik heb genoemd interessant vanwege de jaarlijkse (of per kwartaal) dividenduitkering, op die manier heb je toch een beetje vastigheid zoals bij een spaarrekening maar een stuk hoger rendement.
pi_114541063
Wellicht zou je ook eens buiten Nederland, maar wel binnen Europa kunnen kijken voor een paar sterke, dividend uitkerende bedrijven. Misschien dat het dividend aapje in ons midden je nog wat goede tips kan geven ;)

Ik vraag me trouwens wel af of anderen ook bewust in euro's willen beleggen t.o.v. goed lopende buitenlandse bedrijven genoteerd in dollars. Zolang er geen vuiltje aan de lucht is maakt het natuurlijk weinig uit, maar ik verwacht eigenlijk niet dat de dollar (als reserve currency) de looptijd van een dividend growth portfolio 40+ jaar zonder kleerscheuren overleeft. Als ik me goed herinner zag het kooplijstje van SeLang er ook behoorlijk Euro-gericht uit.
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
pi_114556873
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 18:25 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Heb je toevallig nog een tip voor een andere obligatie?

Heb er afgelopen week een aantal gekocht van ASR maar zoek er nog 1 eigenlijk. Ik zag van bijvoorbeeld FrieslandCampina er ook 1 staan dat lijkt me ook wel iets in elk geval een hele andere hoek.
Check zhe topic http://www.iex.nl/Forum/T(...)ener-porfefolio.aspx (let wel dat de eerste posts al een paar jaar oud zijn)

In de financiele hoek vind ik de 6% en 8,375% van Achmea wel aardig (voorkeur voor de 6%), ook vanwege het beperkte risico van Achmea (activiteiten, backstop door Rabo, in ieder geval zeker t.a.v. deze perps die Rabo aan haar klanten als 'risicoloos' verkocht heeft), maar dat zijn echte perp's, dus renterisico.

In de niet-financiele hoek (voor spreiding) is het aanbod inderdaad vrij beperkt. Wolters Kluwer heeft een perp, maar eerlijk gezegd zit die qua rendement zo dicht tegen het dividendrendement aan dat je dan wellicht beter het aandeel kunt aanschaffen.
pi_114556899
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 20:14 schreef wormtrein het volgende:
Wellicht zou je ook eens buiten Nederland, maar wel binnen Europa kunnen kijken voor een paar sterke, dividend uitkerende bedrijven. Misschien dat het dividend aapje in ons midden je nog wat goede tips kan geven ;)

Ik vraag me trouwens wel af of anderen ook bewust in euro's willen beleggen t.o.v. goed lopende buitenlandse bedrijven genoteerd in dollars. Zolang er geen vuiltje aan de lucht is maakt het natuurlijk weinig uit, maar ik verwacht eigenlijk niet dat de dollar (als reserve currency) de looptijd van een dividend growth portfolio 40+ jaar zonder kleerscheuren overleeft. Als ik me goed herinner zag het kooplijstje van SeLang er ook behoorlijk Euro-gericht uit.
Het maakt niet zoveel uit in welke valuta een aandeel noteert, als wel waar ze het haar activiteiten heeft.

Zo zijn er Amerikaanse bedrijven met weinig exposure naar $, en Europese bedrijven die volledig $ gedraaid zijn.

Kortom, het gaat om de onderliggende activiteiten, niet om het valuatateken bij de notering.
pi_114557073
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 20:02 schreef QBay het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar ik ben niet op zoek naar koerswinsten. Mij leek beleggen in de aandelen die ik heb genoemd interessant vanwege de jaarlijkse (of per kwartaal) dividenduitkering, op die manier heb je toch een beetje vastigheid zoals bij een spaarrekening maar een stuk hoger rendement.
Het ziet er uit als een redelijk plan, maar weet je zeker dat je psychologisch bestand zult zijn tegen eventuele grote koersdalingen? Voor je dividend rendement maakt een koersdaling strikt genomen inderdaad niets uit, tenzij de aanleiding voor de koersdaling een recessie is. Dan leidt diezelfde recessie ook tot slechtere resultaten en een lager dividend bij deze bedrijven.

De rente op een spaarrekening kan bij een recessie trouwens ook dalen, maar de hoofdsom die je bij de bank stortte, blijft in ieder geval gespaard. Op het portefeuille overzicht van je broker wordt de waarde van je portefeuille daarentegen alsmaar kleiner.

De meeste beginnende beleggers hebben het initieel gestortte bedrag als een orientatie punt ("anchor") voor hun resultaten en raken in paniek als de waarde van de portefeuille fors begint te dalen. Ze verkopen dan het pakket aandelen met verlies en vaak op het slechts denkbare moment.

Als voorzorgsmaatregel hiertegen zou je eventueel gefaseerd kunnen instappen, bijvoorbeeld in 4 transacties verdeeld over 18 maanden. Mocht de markt in die tijd flink dalen, dan koop je een deel van je aandelenpakket goedkoop in.
pi_114561438
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 20:14 schreef wormtrein het volgende:
Wellicht zou je ook eens buiten Nederland, maar wel binnen Europa kunnen kijken voor een paar sterke, dividend uitkerende bedrijven. Misschien dat het dividend aapje in ons midden je nog wat goede tips kan geven ;)

Ik vraag me trouwens wel af of anderen ook bewust in euro's willen beleggen t.o.v. goed lopende buitenlandse bedrijven genoteerd in dollars. Zolang er geen vuiltje aan de lucht is maakt het natuurlijk weinig uit, maar ik verwacht eigenlijk niet dat de dollar (als reserve currency) de looptijd van een dividend growth portfolio 40+ jaar zonder kleerscheuren overleeft. Als ik me goed herinner zag het kooplijstje van SeLang er ook behoorlijk Euro-gericht uit.
Buitenlandse aandelen van bedrijven die dividenden uitkeren heb ik ook naar gekeken, maar dan voeg je een extra 'afhankelijkheid' in namelijk de wisselkoers. Zeker de Euro - Dollar koers zie ik niet goed gaan momenteel, dus daarom beleg ik dan liever eerst in aandelen die uitkeren in Euro's :) .

quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 08:28 schreef jaco het volgende:

[..]

Het ziet er uit als een redelijk plan, maar weet je zeker dat je psychologisch bestand zult zijn tegen eventuele grote koersdalingen? Voor je dividend rendement maakt een koersdaling strikt genomen inderdaad niets uit, tenzij de aanleiding voor de koersdaling een recessie is. Dan leidt diezelfde recessie ook tot slechtere resultaten en een lager dividend bij deze bedrijven.

De rente op een spaarrekening kan bij een recessie trouwens ook dalen, maar de hoofdsom die je bij de bank stortte, blijft in ieder geval gespaard. Op het portefeuille overzicht van je broker wordt de waarde van je portefeuille daarentegen alsmaar kleiner.

De meeste beginnende beleggers hebben het initieel gestortte bedrag als een orientatie punt ("anchor") voor hun resultaten en raken in paniek als de waarde van de portefeuille fors begint te dalen. Ze verkopen dan het pakket aandelen met verlies en vaak op het slechts denkbare moment.

Als voorzorgsmaatregel hiertegen zou je eventueel gefaseerd kunnen instappen, bijvoorbeeld in 4 transacties verdeeld over 18 maanden. Mocht de markt in die tijd flink dalen, dan koop je een deel van je aandelenpakket goedkoop in.
Goede tip om het gespreid te doen :Y .

Ik denk dat ik wel bestand ben tegen een eventuele koersdaling, ik doe het vooral om door middel van de dividenduitkeringen meer rendement te halen dan op een spaarrekening (2.65% rente :') ). Dat de koers het ene jaar wat daalt en de andere weer stijgt neem ik voor lief, ik snap ook wel dat de dividenden nooit gegarandeerd zijn, maar het is dan ook een meer jaren plan. Ik ben nu nog jong (21) en zie mijn eventuele pensioen in rook opgaan.

Ik wilde beginnen met ¤2500 en vervolgens elk jaar de dividend te gebruiken om nieuwe aandelen te kopen, daarnaast elk jaar ook ¤1500 extra inleggen om de totale waarde te verhogen (dat moet mogelijk zijn, ik hou elk jaar geld over). Na 30 jaar zou het totaal aan belegd vermogen dan ¤47500 zijn (exclusief de herbelegde dividenden), uiteindelijk hoop ik dat de dividenden ten tijde van mijn pensioen een leuke aanvulling is :) . Misschien heb ik geluk en is de koers van de bedrijven gestegen, dat is dan een extra'tje maar niet het doel van mijn belegging ;) .
  maandag 23 juli 2012 @ 18:17:09 #262
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_114572004
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 18:48 schreef QBay het volgende:
Wat denken jullie van beleggen in dividend uitkerende bedrijven? Ik zit er momenteel, dankzij de lullige spaarrentes van nu, aan te denken om een gedeelte van mijn spaargeld te beleggen in Nederlandse bedrijven die dividenden uitkeren. Ik verwacht geen gouden bergen, maar ik kan het missen en misschien is het later een leuk extra'tje voor mijn pensioen (alhoewel dat nog heeel lang gaat duren). Als het meer dan 4% per jaar aan rendement oplevert ben ik blij.

Zelf zat ik te denken aan de volgende combinatie:
35 aandelen Royal Dutch Shell
35 aandelen Corio
30 aandelen KPN

Het totaal aan belegd 'vermogen' is dan +/- ¤2500 (afhankelijk van de koers van de aandelen) en dat is ongeveer 15% van mijn totale spaargeld. Uitgaande van de uitgekeerde dividenden uit 2011 (ik weet het. Resultaten uit het verleden zeggen niks over te toekomst, maar het geeft misschien wel een indicatie) zou dat +/- ¤168.50 opleveren (rendement van 8.40%) en daar zou ik best blij mee zijn. Zeker als je dit langere tijd laat staan en elk jaar wat extra investeert in deze aandelen, denk ik dat je na 15 of 20 jaar een redelijk bedrag kan hebben.

Wat denken jullie? Het is verder allemaal nog nieuw voor mij, maar ik vind het wel super interessant.
Delta lloyd geeft ook veel dividend.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_114599112
quote:
2s.gif Op maandag 23 juli 2012 08:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het maakt niet zoveel uit in welke valuta een aandeel noteert, als wel waar ze het haar activiteiten heeft.
Zo zijn er Amerikaanse bedrijven met weinig exposure naar $, en Europese bedrijven die volledig $ gedraaid zijn.
Kortom, het gaat om de onderliggende activiteiten, niet om het valuatateken bij de notering.
Als ik aandelen in mijn portfolio heb van een bedrijf dat voornamelijk op de Europese markt actief is, maar zijn aandelen in dollars genoteerd heeft, dan verlies ik toch een belangrijk deel van mijn investering door problemen met de stabiliteit rondom de Amerikaanse markt (door de dollar)? Stel dat zo'n dollar dan behoorlijk devalueert, dan zal de koers van het aandeel dit niet compenseren door te stijgen in dollars, terwijl de feitelijke waarde van het bedrijf min of meer gelijk blijft (fysiek, in Europa). Of is dit in praktijk wel het geval?

Maargoed, feit blijft dat bijna alle grote stabiele en waardevaste bedrijven (ook in Europa) genoteerd zijn in dollars. Je ontkomt er dus eigenlijk niet aan.

@QBay, misschien is Unilever wel interessant voor je.
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
pi_114599439
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 18:48 schreef QBay het volgende:
Wat denken jullie van beleggen in dividend uitkerende bedrijven? Ik zit er momenteel, dankzij de lullige spaarrentes van nu, aan te denken om een gedeelte van mijn spaargeld te beleggen in Nederlandse bedrijven die dividenden uitkeren. Ik verwacht geen gouden bergen, maar ik kan het missen en misschien is het later een leuk extra'tje voor mijn pensioen (alhoewel dat nog heeel lang gaat duren). Als het meer dan 4% per jaar aan rendement oplevert ben ik blij.

Zelf zat ik te denken aan de volgende combinatie:
35 aandelen Royal Dutch Shell
35 aandelen Corio
30 aandelen KPN

Het totaal aan belegd 'vermogen' is dan +/- ¤2500 (afhankelijk van de koers van de aandelen) en dat is ongeveer 15% van mijn totale spaargeld. Uitgaande van de uitgekeerde dividenden uit 2011 (ik weet het. Resultaten uit het verleden zeggen niks over te toekomst, maar het geeft misschien wel een indicatie) zou dat +/- ¤168.50 opleveren (rendement van 8.40%) en daar zou ik best blij mee zijn. Zeker als je dit langere tijd laat staan en elk jaar wat extra investeert in deze aandelen, denk ik dat je na 15 of 20 jaar een redelijk bedrag kan hebben.

Wat denken jullie? Het is verder allemaal nog nieuw voor mij, maar ik vind het wel super interessant.
KPN heeft net besloten het dividend fors te verlagen:

http://www.rtl.nl/compone(...)-dowjones1165897.xml

Ik heb zelf onder andere wat iShares STOXX Europe Select Dividend 30 (http://nl.ishares.com/nl/rc/producten/EXSH), een ETF van 30 Europese bedrijven en biedt zo'n 7,3% dividend. Aangezien je daarmee belegd in 30 verschillende bedrijven, uit verschillende sectoren (al heeft telecom hier wel een redelijk groot aandeel) en verschillende landen is het risico (koers- of dividenddaling) wat beperkter dan beleggen in een paar bedrijven.

[ Bericht 11% gewijzigd door MrBadGuy op 24-07-2012 12:02:01 ]
  dinsdag 24 juli 2012 @ 11:56:37 #265
256829 Sokz
Livin' the life
pi_114599453
Onverwacht. :+
pi_114599472
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 11:45 schreef wormtrein het volgende:

[..]

Als ik aandelen in mijn portfolio heb van een bedrijf dat voornamelijk op de Europese markt actief is, maar zijn aandelen in dollars genoteerd heeft, dan verlies ik toch een belangrijk deel van mijn investering door problemen met de stabiliteit rondom de Amerikaanse markt (door de dollar)? Stel dat zo'n dollar dan behoorlijk devalueert, dan zal de koers van het aandeel dit niet compenseren door te stijgen in dollars, terwijl de feitelijke waarde van het bedrijf min of meer gelijk blijft (fysiek, in Europa). Of is dit in praktijk wel het geval?

Maargoed, feit blijft dat bijna alle grote stabiele en waardevaste bedrijven (ook in Europa) genoteerd zijn in dollars. Je ontkomt er dus eigenlijk niet aan.

@QBay, misschien is Unilever wel interessant voor je.
Als het bedrijf in Europa actief is maar in de VS staat genoteerd dan zullen de winsten dus toch net zo hard mee stijgen/dalen in dollars gezien ten opzichte van de euro als dat de koers doet? Als dit niet het geval zou zijn zou de P/E-ratio veranderen wat wel mogelijk is door druk in de gehele markt maar dit zou duiden op een lagere prijs voor hetzelfde risico waardoor dit wel weer weggepoetst zal worden in een efficiënte markt.
pi_114608616
quote:
99s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 11:56 schreef Sokz het volgende:
Onverwacht. :+
Ik las ergens dat de opties al uit gingen van een cut naar 40-45 cent. Nog maar een klein beetje minder dus.
Abre los ojos
  dinsdag 24 juli 2012 @ 17:08:36 #268
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_114608832
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 16:59 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Ik las ergens dat de opties al uit gingen van een cut naar 40-45 cent. Nog maar een klein beetje minder dus.
Als je puts geschreven hebt is dit natuurlijk in principe goed nieuws. (Los van de koersschommelingen)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 24 juli 2012 @ 17:41:47 #269
78918 SeLang
Black swans matter
pi_114609712
Bepaald niet de eerste keer dat die "hoog dividend aandelen" een kat in de zak bleken. Spoel even terug naar 2007 en kijk wat toen de NL aandelen waren die veel dividend uitkeerden. Iemand die daar in had belegd was nu bijna al z'n geld kwijt geweest.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_114614677
Ik verwacht dat we binnenkort weer op de 280 staan, het ziet er allemaal zo beroerd uit..
  dinsdag 24 juli 2012 @ 21:49:53 #271
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_114618701
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 17:41 schreef SeLang het volgende:
Bepaald niet de eerste keer dat die "hoog dividend aandelen" een kat in de zak bleken. Spoel even terug naar 2007 en kijk wat toen de NL aandelen waren die veel dividend uitkeerden. Iemand die daar in had belegd was nu bijna al z'n geld kwijt geweest.
Niks mis met veel dividend, alleen moeten er geen investeringen continu uitgesteld worden en moet de cash flow het wel toestaan om dividend uit te keren.
The more debt, the better
pi_114622558
Resultaten van Apple teleurstellend (slecht voor Amerika morgen)

Griekenland is hopeloos:

http://www.z24.nl/economi(...)t_hervormingen_.html
pi_114674280
Griekenland presenteert bezuinigingen

http://www.debeurs.nl/beu(...)t-bezuinigingen.html
pi_114679106
Koopposities gesloten.
Short posities ingenomen.
pi_114686960
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 13:30 schreef 0108daniel het volgende:
Koopposities gesloten.
Short posities ingenomen.
Ik verbaas me eigenlijk dat je nog middelen hebt om te beleggen. Man, wat een slechte voorspellingen elke keer....
pi_114687935
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 17:39 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik verbaas me eigenlijk dat je nog middelen hebt om te beleggen. Man, wat een slechte voorspellingen elke keer....
Totale winst bedraagt momenteel 288,50.
Ik begon met de gratis 25 euro.
Daarbij komt dat ik vooralsnog 1 van de weinige ben die posities plaatst en durft te zeggen wat ie plaatst op dit forum want daarvan kom je er maar bar weinig van tegen.
pi_114688147
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 17:39 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik verbaas me eigenlijk dat je nog middelen hebt om te beleggen. Man, wat een slechte voorspellingen elke keer....
Ik volg verschillende personen in dit topic en zie dat hij toch wel regelmatig bij het rechte eind heeft hoor.
En ik geef hem ook gelijk dat hij één van de weinige/enige is die laat weten wat hij opent en plaatst.
Dat kunnen er maar weinig zeggen ;)
Ook plaatst hij de nieuwsupdate's in het topic wat ik ook niemand zie doen (wss omdat ze alles voor zichzelf houden en het beter weten)
Wat heb jij zoal open staan jaco?
pi_114689066
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 18:17 schreef jbroek6 het volgende:

[..]

Ik volg verschillende personen in dit topic en zie dat hij toch wel regelmatig bij het rechte eind heeft hoor.
En ik geef hem ook gelijk dat hij één van de weinige/enige is die laat weten wat hij opent en plaatst.
Dat kunnen er maar weinig zeggen ;)
Ook plaatst hij de nieuwsupdate's in het topic wat ik ook niemand zie doen (wss omdat ze alles voor zichzelf houden en het beter weten)
Wat heb jij zoal open staan jaco?
*klikt op profiel*. Last van meerdere persoonlijkheden, daniel?

Als je er wat minder een speeltuin van maakt, heb je ook een wat grotere kans.dat je er een serieuzere reactie op krijgt, mocht je daar uberhaupt op uit zijn.
  donderdag 26 juli 2012 @ 18:52:26 #280
256829 Sokz
Livin' the life
pi_114689270
haha de obviousness van dat dubbelaccount :D
  donderdag 26 juli 2012 @ 18:53:37 #281
256829 Sokz
Livin' the life
pi_114689305
Hier trouwens maar saai, volg het momenteel niet eens meer echt intensief. (wat je ook wel aan mijn postfrequentie kunt merken)
pi_114691443
quote:
99s.gif Op donderdag 26 juli 2012 18:52 schreef Sokz het volgende:
haha de obviousness van dat dubbelaccount :D
idd.. epic
pi_114693243
"Bierconcern Heineken heeft donderdag voor 1,75 miljard euro aan obligaties geplaatst"

Iemand een idee waarom?
pi_114693460
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 20:43 schreef floris_b het volgende:
"Bierconcern Heineken heeft donderdag voor 1,75 miljard euro aan obligaties geplaatst"

Iemand een idee waarom?
''The proceeds will be used for general corporate purposes''

Hun persbericht zegt ook niet veel :P
Beneath the gold, the bitter steel
  donderdag 26 juli 2012 @ 22:03:44 #285
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_114696914
Staat Unilever nou op een all time high? Ze profiteren natuurlijk volop van de zwakke euro (itt de Amerikaanse concurrentie).

Ik heb net winstgenomen op POT. Ik stond op iets van +14% in minder dan twee maanden tijd. De porto als geheel staat op +24% ytd (klinkt geweldig maar 2011 was een buitengewoon beroerd jaar qua rendement :{ ). Nu weer 99% liquide. De aandelen die ik volg zijn nog steeds dezelfde: Rio, BHP, Vale, SU etc.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_114697336
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 22:03 schreef JimmyJames het volgende:
Staat Unilever nou op een all time high? Ze profiteren natuurlijk volop van de zwakke euro (itt de Amerikaanse concurrentie).
Eind 2007 was hij nog 2 euro hoger.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_114708847
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 20:43 schreef floris_b het volgende:
"Bierconcern Heineken heeft donderdag voor 1,75 miljard euro aan obligaties geplaatst"

Iemand een idee waarom?
Heineken is in een overname gevecht verwikkeld rondom een grote bierbrouwer in Azie, die ze al deels in bezit heeft. Omdat de eigendoms structuren nogal ingewikkeld zijn, moet Heineken zowel op die bierbrouwer (APB) zelf als op de mede-eigenaar/joint venture partner (F&N) bieden. Dit gaat om enorme bedragen.

Een inleiding: http://www.iex.nl/Nieuws/(...)en-in-Azi%C3%AB.aspx
pi_114757341
w/ Kredietbeoordelaar: Duitsland kan failliet w/

http://www.debeurs.nl/beu(...)nd-kan-failliet.html
pi_114758446
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 10:39 schreef 0108daniel het volgende:
w/ Kredietbeoordelaar: Duitsland kan failliet w/

http://www.debeurs.nl/beu(...)nd-kan-failliet.html
Alles kan failliet, beetje een open deur
Beneath the gold, the bitter steel
pi_114763395
Hoe weet je in welke bedrijven een obligatiefonds of een tracker investeert?
  zaterdag 28 juli 2012 @ 14:48:32 #292
256829 Sokz
Livin' the life
pi_114764545
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 14:16 schreef floris_b het volgende:
Hoe weet je in welke bedrijven een obligatiefonds of een tracker investeert?
prospectus?
  zaterdag 28 juli 2012 @ 21:41:25 #293
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_114778873
Ik vond dit wel een leuk artikel. Vooral de laatste paragraaf lijkt me relevant.
http://www.economist.com/node/21559662
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_114781613
w/ 'Italiaans pensioenenstelsel is gered' w/

http://www.debeurs.nl/beu(...)telsel-is-gered.html
  zondag 29 juli 2012 @ 17:37:20 #295
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_114811080
Zijn er nog mensen die Chipotle Mexican Grill in de gaten houden?

Het aandeel is nog steeds veel te duur maar indien de P/E naar zeg 20-25 zou dalen lijkt me dit wel een interessant aandeel. CMG heeft vergeleken met MCD, YUM en SBUX nog enorme internationale uitbreidingskansen aangezien ze nu slechts in Canada aanwezig zijn buiten de VS.

http://www.fool.com/inves(...)to-buy-chipotle.aspx
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_114820604
Hoe denken jullie dat het beursverloop voor de komende week zal zijn ivm de fed en de ecb.
BlaBlaBla
pi_114824720
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 17:37 schreef JimmyJames het volgende:
Zijn er nog mensen die Chipotle Mexican Grill in de gaten houden?

Het aandeel is nog steeds veel te duur maar indien de P/E naar zeg 20-25 zou dalen lijkt me dit wel een interessant aandeel. CMG heeft vergeleken met MCD, YUM en SBUX nog enorme internationale uitbreidingskansen aangezien ze nu slechts in Canada aanwezig zijn buiten de VS.

http://www.fool.com/inves(...)to-buy-chipotle.aspx
Ik heb er geen verstand van, maar het lijkt mij dat een CMG niet goed te vergelijken is met MCD en SBUX. CMG zit toch meer in een niche qua formule en ik betwijfel of het buiten Amerika echt succesvol zal zijn. Wellicht is dat te veel vanuit een Europeaan gedacht. Toch zie ik eerder MCD verder groeien (ok worden nooit meer echt hoge percentages) en een CMG ineens stilvallen ondanks de huidige hoge groei.
Abre los ojos
pi_114833883
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 21:28 schreef Soldier2000 het volgende:
Hoe denken jullie dat het beursverloop voor de komende week zal zijn ivm de fed en de ecb.
Er is min of meer sprake van een zomerally maar de echte rally gaat plaatsvinden in oktober (of enkele weken eerder), na een kleine correctie die een maand of dergelijke duurt (short in september?). In oktober moet je leveraged long gaan, dan pas is er sprake van groei. Juni tot september is flatline economische groei.
  maandag 30 juli 2012 @ 03:08:37 #299
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_114834283
:')
Paardelul !!!
pi_114835210
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 17:37 schreef JimmyJames het volgende:
Het aandeel is nog steeds veel te duur maar indien de P/E naar zeg 20-25 zou dalen lijkt me dit wel een interessant aandeel. CMG heeft vergeleken met MCD, YUM en SBUX nog enorme internationale uitbreidingskansen aangezien ze nu slechts in Canada aanwezig zijn buiten de VS.
Ik volg het aandeel niet specifiek, maar ik heb een Chipotle vestiging in de VS bezocht. Het is weliswaar fastfood, maar minder ongezond als MCD en ze werken met biologische ingredienten. Het was bovendien erg smakelijk. Ik denk dat deze elementen in Europa ook zullen aanspreken en dat we Chipotle hier ook kunnen verwelkomen. Amerikaanse formules slaan in Europa doorgaans wel aan; de voorkeuren voor eten zijn niet wezenlijk verschillend heb ik het idee, qua smaak bedoel ik, niet qua de hoeveelheden. Het artikel heeft een punt dat er groei mogelijk is.

Ik vind het te lastig om die groei precies te kwantificeren en er een aandelenwaardering aan te koppelen. Met een P/E van 35 mag er operationeel weinig mis gaan omdat er een hoge groei wordt aangenomen. Bij een P/E = 25 is dat nog steeds vrij kritisch. Volgens Wikipedia is Chipotle geen franchise organisatie; elk nieuw restaurant wordt dus door de organisatie zelf opgezet en gemanaged. De analist van Morningstar maakt zich daarnaast zorgen over de stijging van de voedselprijzen die inkoopprijzen voor Chipotle zijn.

Omdat er zo'n hoge groei is ingeprijsd, moet je imho deskundige zijn in de restaurant business om het aandeel goed te analyseren. Je kunt dan redelijkerwijze beoordelen of die hoge groei verwachting terecht is of misschien zelfs nog te bescheiden.
pi_114840320
Ik zal de laatste post maar voltooien:

w/ Beurzen zetten opmars voort w/

http://www.debeurs.nl/beu(...)en-opmars-voort.html
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')