Beste fokkers:
In mijn vrije tijd filosofeer ik graag over het leven. Zo dacht ik laatst na over het concept ‘iemand vermoorden’. Volgens de wet is het verboden om iemand te vermoorden en ik ben het hier deels mee eens. Ik vind het fout om zomaar iemand te vermoorden voor geld, drugs of voor de kick. Maar als de boekenwurm die ik ben las ik laatst het boek ‘levenslang’. Het is een waargebeurd verhaal waarin een vrouw vanaf haar 9e tot aan haar 18e seksueel is misbruikt en mishandeld door haar vader. Als ze achttien is vermoord ze uiteindelijk haar vader in diens slaap.
Hier in Nederland was er verleden jaar ook een verhaal over een jongen die zijn moeder doodsloeg met een hockeystick. Zijn moeder had hem en zijn zus jarenlang mishandeld. De vader stond erbij en keek ernaar. Niemand in de omgeving greep in en de zus emigreerde naar Australië. Hier op fok werd de jongen verrot gescholden en overal in het land zei men dat dit soort types opgehangen moesten worden. Ik kon echter wel met de jongen meevoelen.
Ik vind het ergens wel ‘eigen schuld dikke bult’ als een ouder zijn eigen kinderen mishandeld dat de kinderen diegene dan vermoorden. Zeker als meerdere mensen van de mishandelingen afwisten maar niet ingrepen. Hetzelfde denk ik als een man de kinderen mishandeld en de vrouw vermoord haar man hierom.
Ik begrijp dat het een vrij extreme uitspraak is maar 99% van de kinderverkrachters weet dat het fout is wat ze doen. Ze doen het alsnog maar houden het wel verborgen. Dus is het niet juist als slachtoffers het recht in eigen handen nemen? (en ja ik weet dat de lijn tussen ‘wat is een goede reden om vermoord te worden en wat niet erg dun zal zijn).
Hoe denken jullie hierover? Is moorden altijd fout?