abonnement Unibet Coolblue
  maandag 20 augustus 2012 @ 23:55:10 #151
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_115806985
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 17:18 schreef Gewas het volgende:
Is iemand bekend met "Die Klavierquartette" WoO 36 van Beethoven?

Kan er weinig over vinden op internet, maar ben hem nu aan het luisteren en het lijkt wel alsof ik de muziek uit mijn hoofd ken? :? In ieder geval prachtige muziek!

Edit: ik denk dat ik deze muziek ken van zijn piano sonates.
Interessant zijn deze pianokwartetten, drie stuks in totaal (*1828). Ze zijn sterk wisselend van kwaliteit, maar ronduit indrukwekkend is het snelle deel van het eerste kwartet: een intense, hartstochtelijke, heroïsche gevoelsuitbarsting. En dat voor een veertienjarige! Er klinkt duidelijk de volwassen man in door en dan niet die van de eerste periode, neen, die van ná 1803, schier ongelooflijk. De rest is wat braafjes, niet lelijk, maar de Beethoven die wij kennen, is er nog niet in te horen. Er is nog iets merkwaardigs aan de hand. Hoewel hij in 1783 behoorlijk veel componeerde, was dit in 1784/85 een stuk minder en dat lijkt ook het geval te zijn geweest met zijn productie in de daaropvolgende vier jaren. Medio 1787 stierf zijn door hem zeer beminde moeder. Dat zou het vrijwel ontbreken van composities in 87, 88 en 89 kunnen verklaren, maar niet de geringe inspiratie in 84, 85 en 86. Tobde hij met puberteitsperikelen? Volgens biograaf Pichler zou Beethoven begrepen hebben dat hij nog veel moest leren en legde hij de pen uit louter bescheidenheid een tijdje neer. Beethoven bescheiden?? Biograaf Solomon verklaart het ogenschijnlijke gat in de rij van composities op typisch psychoanalytische wijze en wijst op allerlei frustraties in het ouderlijk huis hebben. Biograaf/musicoloog Goldschmidt echter vindt dit een voorbarige conclusie en wijst in het vijfde essay van zijn fascinerende boek Die Erscheinung Beethoven op een brief van een oude bekende van Beethoven aan biograaf Thayer, door deze geciteerd in zijn fameuze biografie. De vriend schreef dat Beethoven menige compositie uit zijn Bonner tijd in de vlammen gegooid zou hebben. Dus toch bescheiden??

edit: grote vriend Gewas, ik vond net een cd. Met een albumleaf van Wagner. Werkje met piano en viool. Dat klinkt heel erg Brahms-achtig. Ik zal hem uploaden.

[ Bericht 3% gewijzigd door wolferl op 20-08-2012 23:56:34 (EXTRA INFORMATIE) ]
pi_115818642
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 23:55 schreef wolferl het volgende:

[..]

Interessant zijn deze pianokwartetten, drie stuks in totaal (*1828). Ze zijn sterk wisselend van kwaliteit, maar ronduit indrukwekkend is het snelle deel van het eerste kwartet: een intense, hartstochtelijke, heroïsche gevoelsuitbarsting. En dat voor een veertienjarige! Er klinkt duidelijk de volwassen man in door en dan niet die van de eerste periode, neen, die van ná 1803, schier ongelooflijk. De rest is wat braafjes, niet lelijk, maar de Beethoven die wij kennen, is er nog niet in te horen. Er is nog iets merkwaardigs aan de hand. Hoewel hij in 1783 behoorlijk veel componeerde, was dit in 1784/85 een stuk minder en dat lijkt ook het geval te zijn geweest met zijn productie in de daaropvolgende vier jaren. Medio 1787 stierf zijn door hem zeer beminde moeder. Dat zou het vrijwel ontbreken van composities in 87, 88 en 89 kunnen verklaren, maar niet de geringe inspiratie in 84, 85 en 86. Tobde hij met puberteitsperikelen? Volgens biograaf Pichler zou Beethoven begrepen hebben dat hij nog veel moest leren en legde hij de pen uit louter bescheidenheid een tijdje neer. Beethoven bescheiden?? Biograaf Solomon verklaart het ogenschijnlijke gat in de rij van composities op typisch psychoanalytische wijze en wijst op allerlei frustraties in het ouderlijk huis hebben. Biograaf/musicoloog Goldschmidt echter vindt dit een voorbarige conclusie en wijst in het vijfde essay van zijn fascinerende boek Die Erscheinung Beethoven op een brief van een oude bekende van Beethoven aan biograaf Thayer, door deze geciteerd in zijn fameuze biografie. De vriend schreef dat Beethoven menige compositie uit zijn Bonner tijd in de vlammen gegooid zou hebben. Dus toch bescheiden??

edit: grote vriend Gewas, ik vond net een cd. Met een albumleaf van Wagner. Werkje met piano en viool. Dat klinkt heel erg Brahms-achtig. Ik zal hem uploaden.
Bedankt voor de achtergrondinformatie van deze pianokwartetten!

Ik ben benieuwd naar wat je gaat uploaden.

Vandaag heb ik een Beethoven dag. Even mijn LP's showen:



Het geluid wat er uit je boxen komt als je deze LP's hoort is groots.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2012 12:41:40 ]
pi_115823134
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:41 schreef Gewas het volgende:

[..]

Bedankt voor de achtergrondinformatie van deze pianokwartetten!

Ik ben benieuwd naar wat je gaat uploaden.

Vandaag heb ik een Beethoven dag. Even mijn LP's showen:

[ afbeelding ]

Het geluid wat er uit je boxen komt als je deze LP's hoort is groots.
Niks mooiers dan Beethoven op z'n tijd! ^O^

Damn, wat een romanticus die Mendelssohn. O+
pi_115823679
Deze zitten ook in mijn repertoire :Y

[ Bericht 27% gewijzigd door samthegreat5 op 21-08-2012 14:58:25 ]
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:13:08 #155
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_115836071
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:41 schreef Gewas het volgende:

[..]

Bedankt voor de achtergrondinformatie van deze pianokwartetten!

Ik ben benieuwd naar wat je gaat uploaden.

Vandaag heb ik een Beethoven dag. Even mijn LP's showen:

[ afbeelding ]

Het geluid wat er uit je boxen komt als je deze LP's hoort is groots.
Daym. Nice Records. Zelf heb ik de hele DE KLASSIEKEN COMPLEET. Zal ze morgen even uploaden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:37 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Niks mooiers dan Beethoven op z'n tijd! ^O^

Damn, wat een romanticus die Mendelssohn. O+
Of zoals Mendelssohn zijn Lieder ohne Worte kort omschreef: Soms wil je van alles zeggen, maar heb je er geen woorden voor.
pi_115836120
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:13 schreef wolferl het volgende:
Of zoals Mendelssohn zijn Lieder ohne Worte kort omschreef: Soms wil je van alles zeggen, maar heb je er geen woorden voor.
En hij had het niet beter kunnen zeggen.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:15:09 #157
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_115836164
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:14 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

En hij had het niet beter kunnen zeggen.
Waar is de 'LIKE' knop.
pi_115836315
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:15 schreef wolferl het volgende:

[..]

Waar is de 'LIKE' knop.
Haha :P.
pi_115855449
quote:
De Preludes van Chopin. _O_
pi_115855467
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:13 schreef wolferl het volgende:

[..]

Daym. Nice Records. Zelf heb ik de hele DE KLASSIEKEN COMPLEET. Zal ze morgen even uploaden.
Ben benieuwd. :)

Ik luister sinds gister al de hele tijd het Vioolconcert Op.61 van Beethoven (helemaal linksboven op de foto). Wat een muziek, echt geweldig.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-08-2012 08:16:19 ]
pi_115863396
De opname die ik op LP heb staat ook op Youtube.


De andere delen staan ook op Youtube.

Hoe meer ik het luister, hoe mooier het begint te worden.

Het klinkt heel groots en eigenlijk zelfs een beetje "Duits". Maar misschien is dat hoe ik het ervaar. :P
pi_115912904
Ik ben blij want ik heb 2 nieuwe cd's van Brahms.

Zijn eerste symfonie en 3 vioolsonates.
pi_115921116
Hallo allemaal,

Ik ben pas 15 dus ik zal wel geen pro zijn _O- , maar ik vind dit stuk toch zoo mooi. Hoe iemand dit kan doen uit het hoofd, het is improvisatie! Wauw.

“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 01:11:49 #164
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_115936950
quote:
2s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 20:01 schreef SherlockHolmes het volgende:
Hallo allemaal,

Ik ben pas 15 dus ik zal wel geen pro zijn _O- , maar ik vind dit stuk toch zoo mooi. Hoe iemand dit kan doen uit het hoofd, het is improvisatie! Wauw.

Dit is Jazz...zzzz...achtig.

Ik wil je pret niet bederven, maar heb je Handel vs. Scarlatti of Mozart vs. Clementie wel eens horen improviseren?

Snorremans is Scarlatti, niet snorremans is Handel...dus, ja. :)

Je krijgt eerst te horen hoe deze battle echt tot stand kwam in 1781 tijdens eerste kerstdag.
Dan hoor je hoe Clementi improviseerde.

Mozart is aan de beurt, nadat Clementi met veel overtuiging het publiek vermaakte. Mozart speelt nog briljanter, en wint de battle. En na afloop liet Mozart horen hoe hij over Clementi dacht. ^O^
pi_115942543
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 01:11 schreef wolferl het volgende:

[..]

Dit is Jazz...zzzz...achtig.

Ik wil je pret niet bederven, maar heb je Handel vs. Scarlatti of Mozart vs. Clementie wel eens horen improviseren?

Snorremans is Scarlatti, niet snorremans is Handel...dus, ja. :)

Je krijgt eerst te horen hoe deze battle echt tot stand kwam in 1781 tijdens eerste kerstdag.
Dan hoor je hoe Clementi improviseerde.

Mozart is aan de beurt, nadat Clementi met veel overtuiging het publiek vermaakte. Mozart speelt nog briljanter, en wint de battle. En na afloop liet Mozart horen hoe hij over Clementi dacht. ^O^
Haha, bedankt voor de linkjes, ik zal ze kijken ^O^
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 02:14:34 #166
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_115981222
Mijn fascinatie voor Mozart gaat weer een stapje verder.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En er komt nog meer. :P
pi_115982661
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 02:14 schreef wolferl het volgende:
Mijn fascinatie voor Mozart gaat weer een stapje verder.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En er komt nog meer. :P
Vet! _O_

Is dat het handschrift van Mozart, of heb je dit ontwerp zelf geschreven? (misschien domme vraag)

Ben je ook van plan om tattoo's van andere componisten te nemen?
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:00:59 #168
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_115986159
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 07:13 schreef Gewas het volgende:

[..]

Vet! _O_

Is dat het handschrift van Mozart, of heb je dit ontwerp zelf geschreven? (misschien domme vraag)

Ben je ook van plan om tattoo's van andere componisten te nemen?
Dit is het echte handschrift van Mozart, dit is zijn handtekening. Ik ben van plan om zijn eerste noten (KV 1) en zijn laatste noten ( KV 626) erbij te doen. Dan nog zijn hoofd, maar dan wel de onvoltooide schilderij van zijn zwager Joseph Lange.
pi_115992979
Gaan jullie trouwens ook naar klassiek concerten, of luisteren jullie alleen vanaf lp/cd/mp3 ?
pi_115993235
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 12:00 schreef wolferl het volgende:

[..]

Dit is het echte handschrift van Mozart, dit is zijn handtekening. Ik ben van plan om zijn eerste noten (KV 1) en zijn laatste noten ( KV 626) erbij te doen. Dan nog zijn hoofd, maar dan wel de onvoltooide schilderij van zijn zwager Joseph Lange.
Tof! :)

Ik zal zelf denk ik niet zo gauw een tattoo nemen. Bang dat ik er ooit spijt van krijg.

Maar aangezien jij een enorme liefhebber van Mozart ben is het wel begrijpelijk. ;)

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 16:27 schreef Ludd het volgende:
Gaan jullie trouwens ook naar klassiek concerten, of luisteren jullie alleen vanaf lp/cd/mp3 ?
Ik ben een keer naar een uitvoering van de Serenade voor Strijkers van Dvorak geweest. Was erg mooi, voor zover ik het me kan herinneren. Want ik verkeerde in een half-psychotische toestand.

Ik was de enige jongeling daar. En de enige die een biertje dronk, haha. Ben helaas in de pauze weggegaan, daarna zouden ze nog Richard Strauss spelen.
pi_115993537
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 16:35 schreef Gewas het volgende:
ik ben een keer naar een uitvoering van de Serenade voor Strijkers van Dvorak geweest. Was erg mooi, voor zover ik het me kan herinneren. Want ik verkeerde in een half-psychotische toestand.

Ik was de enige jongeling daar. En de enige die een biertje dronk, haha. Ben helaas in de pauze weggegaan, daarna zouden ze nog Richard Strauss spelen.
Dat is zonde ja. De gemiddelde leeftijd op concerten is inderdaad wat aan de hoge kant, ik heb echter nog nooit meegemaakt dat er echt helemaal geen 'jongeren' waren.

Ik vind het vooral mooi om concerten te bezoeken in een 'klassieke' omgeving. Als die omgeving dan ook nog relevant is voor het stuk is het zeker een meerwaarde. Bijvoorbeeld een stuk van Bach luisteren in Leipzig. :Y)
pi_115995844
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 16:44 schreef Ludd het volgende:

[..]

Dat is zonde ja. De gemiddelde leeftijd op concerten is inderdaad wat aan de hoge kant, ik heb echter nog nooit meegemaakt dat er echt helemaal geen 'jongeren' waren.

Ik vind het vooral mooi om concerten te bezoeken in een 'klassieke' omgeving. Als die omgeving dan ook nog relevant is voor het stuk is het zeker een meerwaarde. Bijvoorbeeld een stuk van Bach luisteren in Leipzig. :Y)
De enige andere jongeling die er was, was een knap meisje achter de bar die mij bier gaf. :@

Oh, Brahms is op dit moment mijn favoriete componist. Vandaag zijn Liesbeslieder en Serenaden binnengekregen. Hij blijft me verbazen. :D
pi_115997460
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 18:03 schreef Gewas het volgende:

[..]

De enige andere jongeling die er was, was een knap meisje achter de bar die mij bier gaf. :@
Haha, nou ja. Je gaat er voor de muziek naar toe toch? Ik ben overigens nog nooit alleen naar een concert geweest. Eigenlijk maakt het niets uit omdat je voor de muziek gaat, maar in de pauze geeft het misschien toch een wat ongemakkelijk gevoel als je daar alleen staat. :)
pi_116017845
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 19:06 schreef Ludd het volgende:

[..]

Haha, nou ja. Je gaat er voor de muziek naar toe toch? Ik ben overigens nog nooit alleen naar een concert geweest. Eigenlijk maakt het niets uit omdat je voor de muziek gaat, maar in de pauze geeft het misschien toch een wat ongemakkelijk gevoel als je daar alleen staat. :)
Ja, ik kwam voor de muziek natuurlijk. :) Voordat ik daar naartoe ging had ik ook al de stukken geluisterd die ze zouden spelen. Maar ik voelde me in de pauze juist ongemakkelijk tussen alle 50-plussers. :P

Sinds ik vannacht om half 4 wakker ben geworden heb ik alleen maar Brahms geluisterd. Heb er nu al best veel van, en na meerdere keren luisteren lijkt het alsof alles op z'n plek valt. Straks zal ik wat stukken posten die op het moment mijn favoriet zijn.

Oh ja, ik luister bijna geen niet-klassieke muziek meer (pop, rock enz). Ben al een tijdje bezig om alles weg te doen. Alleen nog wat Frans- en Duitstalige muziek hou ik, de rest gaat allemaal weg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')