Ik vermoed dat dat grofweg met twee dingen te maken heeft.
Allereerst wordt de jeugd steeds meer en meer verwend en dit gebeurt binnen een vrij rap tempo. Tien of vijftien jaar geleden wilden we bepaalde merkkleding. Nike, Puma, Adidas, noem het maar op, het merk wat toen hip was rouleerde weliswaar en dan moest de garderobe aangepast worden maar dit was enigszins binnen de perken. Tegenwoordig hebben kinderen al op jonge leeftijd een mobieltje met internet, Ipad en noem het maar op (en dit uiteraard ook van een merk, want Toshiba is lang niet zo goed als Apple natuurlijk); bovenop de kleding die ze allemaal willen hebben. De consumptiemaatschappij is dus een beetje doorgeslagen. Maar ook de volwassenen willen steeds meer.
Daarnaast hebben kinderen toegang tot het internet. Al op jonge leeftijd leren ze hier mee omgaan, anders dan tien, vijftien jaar geleden en zijn dus net zo handig hiermee als volwassenen, zij het niet handiger. Vroeger moesten wij bepaalde dingen als scheldwoorden, seksgerelateerde dingen etc. van oudere kinderen leren en horen en dan nog konden we er amper een beeld bij schetsen. Tegenwoordig zoeken kinderen het op en als ze willen kunnen ze het nog te zien krijgen ook. Uiteraard heb je allerlei beveiligingsmiddelen maar kinderen omzeilen dit daar ze vaak handiger met computers zijn dan volwassen.
Het is misschien van meerdere factoren afhankelijk maar toch vermoed ik dat dit toch wel belangrijke redenen zijn waarom kinderen eigenwijzer zijn; ze worden meer en meer blootgesteld aan prikkels en worden vroeger volwassen. Daar komt een eigenwijze attitude ook bij kijken. Dus zodoende verandert de maatschappij. Ik ben bang dat dat niet tegen te houden valt of we moeten alle kinderen op laten groeien in Noord-Korea of iets dergelijks.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad