dinsdag 29 mei 2012 @ 08:03:28 #1
331842 Paul_in_the_Dark
Ja hallo met in the Dark?!
pi_112155858
registreer om deze reclame te verbergen
Ik las zo'n artikel in een tijdschrift over mensen die een boek hebben geschreven over eten volgens het oerprincipe. Je eet geen brood meer, drinkt geen melk meer etc. Je leeft zoals de oermensen, en volgens hun is dat gezonder en voel je je fitter.
Wat denken jullie hiervan?

quote:
U bent wat u eet, maar u moet weer worden wat u at.

In ons boek laten we je kennismaken met een nieuwe voedingswijze, een wijze die is gebaseerd op hoe het lichaam oorspronkelijk ontworpen is.

We laten zien dat voeding uit de oertijd optimaal past bij ons lichaam en vooral ook lekker is.

Uit onderzoek blijkt dat de voeding uit de oertijd nog steeds goed bij ons lichaam en onze geest past. Een dergelijke voeding wordt ook wel paleolithische voeding, of kortweg oervoeding, genoemd.

Deze voeding bestaat voornamelijk uit:

groenten en fruit
noten, zaden en kokos
eieren
vis, schaal- en schelpdieren
mager vlees; liefst van dieren die veel beweging hebben gehad zoals wild en gevogelte
iets honing.

De moderne mens ontstond ongeveer 160.000 jaar geleden als resultaat van miljoenen jaren evolutie, een samenspel tussen erfelijke eigenschappen en de omgeving. Die erfelijke eigenschappen zijn vastgelegd in onze genen. Genen veranderen slechts langzaam. De mens van nu lijkt genetisch veel op de oermens van toen. Het genetische ontwerp is dus nog steeds toegerust op de leefstijl van een jager-verzamelaar. De jager-verzamelaar verbleef op de plaats waar voedsel te vinden was, plukte groente, ging op jacht naar insecten, gevogelte en wild, ging vissen, raapte eieren en verzamelde knollen, bollen, noten, zaden en fruit. Deze mens at wat de natuur te bieden had. Af en toe vond hij een kleine hoeveelheid honing. Ongeveer 10.000 jaar geleden ging de mens vee houden en voedsel verbouwen, zoals granen en peulvruchten.

Vooral sinds de industriële revolutie is er in de leefomstandigheden van de mens veel veranderd. De mens is minder lichamelijk actief, kent een grotere welvaart met daaraan gekoppeld een ander eetgedrag. Voeding is één van de belangrijkste factoren die sinds de industriële revolutie is veranderd. De evolutie van de mens heeft deze veranderingen niet bij kunnen houden.

Uit onderzoek blijkt dat ons lichaam sinds de oertijd maar weinig is veranderd. Ons uiterlijk is misschien wel veranderd, maar bijvoorbeeld onze spijsvertering werkt nog op dezelfde manier als in de oertijd. De voeding die we nu eten lijkt helemaal niet meer op datgene wat er in de oertijd gegeten werd. Sterker nog: bepaalde producten die nu tot ons basisvoedingspatroon behoren bestonden gewoonweg niet.

De veranderingen in leefstijl leiden in de huidige samenleving bij veel mensen tot chronische gezondheidsklachten zoals diabetes, overgewicht, hart- en vaatziekten, gewrichtsaandoeningen, botontkalking, buikklachten, huidklachten en vooral ook vermoeidheid, ook wel welvaartsziekten genoemd.

Voedingsmiddelen die in de oertijd niet voorkwamen en niet passen binnen oervoeding:

suikers; zoetigheden zoals snoep, koek, ijs en frisdranken
zuivelproducten; melk, yoghurt, kwark, vla en pudding
granen; brood, crackers, koek, pasta en pizza
planten van de nachtschadefamilie*; tomaat, paprika,aardappel en aubergine
peulvruchten; witte bonen, bruine bonen, kikkererwten, soja, pinda’s en alfalfa
kunstmatige toevoegingen; zoetstoffen, conserveermiddelen, geur-, kleur- en smaakstoffen
De nachtschadefamilie komt van origine uit Zuid-Amerika; de oermens leefde in Afrika.
http://www.oergezond.nu/wat-is-oervoeding

Kan me niet voorstellen nooit meer brood te eten, en ik lees ook op veel sites dat het onzin is om te stoppen met brood ( en melk?)
pi_112156076
Grappig, ik heb maar 1 tegenvraag: In hoeverre had het voedsel impact op de levensverwachting van de mensen? Dit is waarop deze theorie direct spaak loopt, sinds dat de mens voedsel is gaan koken is de levensverwachting toegenomen.

Overigens ziet het verhaal er voor de rest wel goed uit. Veel voedsel zoals honing is heel erg gezond en dat eten we te weinig. (als je honing gaat halen, ga dan wel naar de natuurwinkel)
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
  dinsdag 29 mei 2012 @ 08:34:10 #3
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_112156121
Dat toen iets niet gemaakt kon worden betekent niet automatisch dat het slecht is voor je. Er zijn wel meer dingen die we toen niet hadden. Internet om dat soort onzinsites te kunnen schrijven bv.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
  dinsdag 29 mei 2012 @ 08:36:35 #4
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_112156147
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 08:29 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Grappig, ik heb maar 1 tegenvraag: In hoeverre had het voedsel impact op de levensverwachting van de mensen? Dit is waarop deze theorie direct spaak loopt, sinds dat de mens voedsel is gaan koken is de levensverwachting toegenomen.

Overigens ziet het verhaal er voor de rest wel goed uit. Veel voedsel zoals honing is heel erg gezond en dat eten we te weinig. (als je honing gaat halen, ga dan wel naar de natuurwinkel)
Dit dus. Onze gezondheid is juist ontzettend toegenomen, mede door een gevarieerder dieet. Dat oermensen gezonder waren dan ons is een ongefundeerde aanname.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_112182611
Idd, maar toch wordt het door velen serieus genomen. Ik zag laatst nog een stukje op tv over het oerdieet. RTL nieuws was dat geloof ik (ja, i know, dat moet je ook niet kijken...)

Persoonlijk geloof ik er ook geen donder van. Oermensen hadden een levensverwachting van tegen de 25 ofzo.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 20:04:27 #6
294324 pasopikbijt
Ik hou van kippen.
pi_112183512
Ik dacht dat raw-food in de mode was ;) Dan ben je zegmaar veganist, maar mag je je eten ook nog eens niet verhitten.
Ik maak toch iets te graag een kommetje noodles hoor.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 20:06:33 #7
366332 Fruscayerdrix
Hendr-ayer-ante
pi_112183659
Het hele 'geen granen en bonen eten' zit echt wel iets in. Zoek maar eens op alle anti-nutrienten die daarin zitten en wat dat voor effect heeft.

Ik volg het eetplan niet, maar ik heb wel mn granen en bonen eruit gegooid (bewerkt eten en geraffineerde producten at ik sowieso al niet) en ben meer VERZADIGD vet gaan eten en 't helpt echt.

Afgezien van mn baardgroei is mn huid echt super glad. Nergens meer vettig zoals op de neus of voorhoofd. Ik had een beetje roos, dat is verdwenen. Dik glanzend haar op mn hoofd. Na 't eten niet meer moe. Geen opgeblazen gevoel meer na t eten. En als klap op de vuurpijl: geen hooikoorts meer.

Ik eet overigens wel aardappelen, fruit en soms rijst. Zonder carbs voel ik me niet top.
Zuivel eet ik ook. Niet teveel. They not be stealin' mah cheese. Misschien binnenkort eens geitenspul proberen. Kijken wat dat uithaalt.

't Komt overigens voor uit dat ik schijtziek werd van hooikoorts in de zomer. Dus wat aan het zoeken geslagen en wat dingen geprobeerd. Ivm een topsport verleden at ik sowieso al relatief gezond en geen bewerkte producten. Whole foods, zoals ze dat zo mooi noemen. Eten eten zoals het komt. Geen vruchtensap, maar fruit. Geen olijfolie, maar olijven. Geen mager vlees, maar vlees met vet. Welke roofdier doodt een beest en laat de helft liggen omdat het slecht voor zijn cholesterol o.i.d. zou zijn ;) Desnoods: geen suiker, maar vreet een suikerbiet ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Fruscayerdrix op 29-05-2012 20:26:25 ]
Materialism: small things to amuse small minds.
pi_112184572
Dat de oermens geen toegang had tot nachtschade familie wil toch niet zeggen dat ze het niet zouden eten als dat wel zo was?

Niks mis met een paprika, tenzij je een extreme anti-koolhydraten houding hebt. :Y)
pi_112184954
Zoveelste yuppen-dieet.
Gewoon logisch nadenken en onnatuurlijke producten vermijden. Brood is inderdaad niet zo enorm gezond omdat er bakken zout in zit.
Maar ook hier geldt: Alles waar TE voor staat is slecht. Suikers in beperkte mate had men vroeger ook beschikking over.
Honing is niet ongezonder dan geraffineerde of rietsuiker of zelfs fructose. Suikers zijn suikers.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')