quote:
Ik zeg ook niet dat er iemand gestraft moet worden voor het vluchten voor de politie. Ik geef alleen de situatie aan, aan de hand waarvan je bepaalde dingen aannemelijk kunt maken.
quote:
De gemiddelde jongere rijd te hard, ontstaat daar een ongeval door mag ik jou dan ook opsluiten? Jij stapt bij iemand achterop een motor, stiekem weet jij ergens wel dat hij vaak te hard rijd en zich niet netjes aan de verkeersregels houd. Ongeval. Mag ik jou dan ook opsluiten?
Kom op zeg. Overigens is de hele omschrijving die jij nu aan schuld geeft geen vorm van schuld.
Als ik van tevoren met zekerheid weet dat diegene levensbedreigende situaties gaat creëren tijdens dat ritje, en ik op het moment dat dat daadwerkelijk het geval is er niet alles aan doe om diegene te stoppen? Wat mij betreft mag je me dan opsluiten ja, ik heb er dan immers zelf voor gekozen om deel uit te maken van die situatie, ik heb niks gedaan om het (te verwachten) ongeluk te voorkomen, dus dan moet ik ook maar voor de gevolgen opdraaien.
Maar als je bij de gemiddelde jongere die soms eens wat te snel rijdt in de auto stapt, kun je dan redelijkerwijs met zekerheid aannemen dat diegene tijdens DIE rit bewust situaties gaat creëren die levensbedreigend zijn voor anderen? Nee.
Kun je dat aannemen als je bij iemand achter op de scooter stapt om voor de politie te vluchten? Naar mijn mening wel.