abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_112135982
Wat is Postcrossing?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je vervolgens ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje FOK!ers is ondertussen verslaafd geraakt.

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen! ^O^



De site van Postcrossing!

Maar hoe werkt het dan :?
Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!

Is dat niet erg veel werk? :?
Valt reuze mee!
Het werkt, in het kort, als volgt:

1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgens jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maar een beperkt aantal kaarten 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen. Hoe meer kaarten je verstuurd hebt, hoe meer kaarten je onderweg mag hebben!

Wat voor postzegels moet ik gebruiken :?
Voor kaarten binnen Europa plak je een zegel 'Europa 1' en voor kaarten buiten Europa een zegel 'Wereld 1'.

Tariefoverzicht vanaf juli 2010 :
100817_112545_tarieven.gif

Binnen het Europa-tarief vallen de volgende landen:

Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Canarische Eilanden, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk (incl. Monaco), Gibraltar, Groenland, IJsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kanaaleilanden, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal (incl. Azoren en Madeira), Roemenië, Rusland (incl. Aziatisch deel), San Marino, Servië en Montenegro, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Turkije (incl. Aziatisch deel), Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zwitserland en Zweden.

Alle overige landen vallen buiten het Europa-tarief.

Ik lees vanalles over 'taggen' of 'onofficiële kaarten', WTF :?

'Taggen' is ook een bezigheid die voorkomt uit het Postcrossen. Het werkt als volgt:

1. Je gaat naar het Postcrossing forum en zoekt een leuk tag-thema op (bijvoorbeeld theezakjes, giraffekaartjes, chocola, noem maar op...)
2. In dat topic 'tag' (tik, als in tikkertje) je degene boven je (de laatste poster in het topic) door een berichtje te posten en hem/haar een U2U (private message) te sturen met de vraag of hij/zij zijn/haar adres even naar je U2U't
3. Als je het adres terugkrijgt, stuur je datgene op waar het tag-topic over gaat (theezakje, giraffekaart, chocoladereep etc.)
4. Binnen de kortste keren word jij ook getagged, stuur je je adres door en krijg jij jouw theezakje, giraffekaart of chocoladereep!

In sommige tagtopics staat er een lijstje van wat degene wil (verlanglijstje). Je stuurt dan iets wat hij/zij wil en post op jouw beurt a) wie je getagd hebt en b) wat jij wil ontvangen. Dan wordt jij getagged door iemand die aan je 'verzoek' kan voldoen en krijg jij dus wat je vroeg!

Waar kan ik kaarten kopen?

Kaarten kopen kan op de meest uiteenlopende plaatsen:

• Bruna
• Musea
• HEMA
• V&D
• Bijenkorf
• Boekhandels
• Cadeauwinkels
• Souvenirwinkels

Ook kun je kaarten via Internet bestellen. Dit kan onder andere op de volgende sites:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke Fok!kers zijn ook Postcrossers :?
[*] inkie1010
[*] Muck
[*] QTPi
[*] Smittend
[*] Sonja27
[*] Vava
[*] Vonkenboer
[*] Wendytje
[*] Loqi
[*] iFries
[*] daantje1044
[*] charmed_angel
[*] Guppyfriend
[*] lyron
[*] Luthien87
[*] Lienzz
[*] tdrone
[*] Serinde
[*] snoekiesnoeksnoek
[*] Dandilion
[*] Bos81
[*] automatic_
[*] Stephanie1990
[*] RiesAmaris
[*] Finland
[*] Janeway
[*] DeLuna
[*] Poesopstokje
[*] Jum
[*] Kaasmuisje
[*] zoeperzazke
[*] KwadeAfdronk


Waar zijn de vorige deeltjes gebleven :?
Die zijn hier!

Heb je de laatste post? Open dan even een nieuw topic. De OP vind je hier!

Enkele voorbeelden van "mooie" en mooie kaartjes....!



http://www.postcrossing.com/postcards/PL-422381




http://www.postcrossing.com/postcards/BY-440451

quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 19:14 schreef Guppyfriend het volgende:
OMG OMG OMG!! :o

Ik registeer zojuist YT-19



http://www.postcrossing.com/postcards/YT-19

De negentiende kaart uit Mayotte, een eiland uit de Indische Oceaan :D Ik ben er zooo blij mee! Er zijn daar maar twee users en er is er maar eentje actief :o
versie 08-05-2012
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  maandag 28 mei 2012 @ 19:23:18 #2
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_112136007
Dat kaartje is cooooool Guppy! Wat onwijs bijzonder... Die mag wel in de OP!
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  Moderator maandag 28 mei 2012 @ 19:24:14 #3
155227 crew  Guppy
dus
pi_112136046
Even in de rewind:

OMG OMG OMG!! :o

Ik registeer zojuist YT-19


http://www.postcrossing.com/postcards/YT-19

De negentiende kaart uit Mayotte, een eiland uit de Indische Oceaan :D Ik ben er zooo blij mee! Er zijn daar maar twee users en er is er maar eentje actief :o

- edit -

Ik ben ook helemaal over the moon met dat kaartje. Ik heb een mega-hurray geschreven, en meteen m'n vriend achter de computer gesleurd om Mayotte te bekijken op de wikipedia en google :D zooo ontzettend tof!!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_112136238
WOW Guppy
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_112136323
Wat gaaf Guppyfriend :)
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_112136904
Wtf Guppy!!
:D Dit record word echt never nooit weer gebroken! :D
  maandag 28 mei 2012 @ 20:08:05 #7
299969 Finland.
Met een vleugje Pools.
pi_112138250
Aaaaaaaah Gup, wat gaaf! Staat er ook iets op over het land of alleen iets over haarzelf?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Laatst is mijn kaartje naar China aangekomen, kreeg ook netjes een Hurray dat ik leuk kaartje heb gestuurd en dat ze blij was dat ik over zo'n bijzondere feestdag in Nederland iets geschreven heb. Kan me alleen niet meer herinneren welke dag het was. Óf Bommen Berend, of dodenherdenking/bevrijdingsdag :@.

En een leuke Hurray uit Japan vanochtend:
'"Thank you for colorful shiny flower post card :D
It really captured my attention!
I hope your life in a positive, joyful way :)
'
Ik houd echt zo superveel van dat gebroken Engels O+

Nog zes onderweg, dan mag ik weer gaan versturen. Gelukkig geen moeilijke landen, dus ik denk dat ik snel weer mag versturen!
[b]Op zondag 27 mei 2012 14:43 schreef Nuchterheid het volgende:[/b]
Het is algemeen bekend dat Russen altijd dronken zijn.
[b]Op donderdag 4 oktober 2012 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:[/b]
Ik heb geen sixpack, maar een fust.
  Moderator maandag 28 mei 2012 @ 20:41:20 #8
155227 crew  Guppy
dus
pi_112140043
Er stond een heel verhaal op de kaart, dat ze, zoals ik dat graag wilde, een kaart stuurde met 'native wildlife birds'. En dat ze ook tropische vogels hebben, die je kan zien als je langs de zee naar de kliffen loopt. En je kan dat opzoeken op internet, als je zoekt op "Petite Terre Mayotte".

En inderdaad, dit record ga ik echt nooit meer breken, dit kaartje krijgt een ere-plekje!

Overigens, Mayotte is niet echt een land, maar een stukje Frans territorium. Maar dat maakt niks uit, als het een eigen postcrossing ID heeft, is het voor mij een land!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_112155399
Gaaf hoor Guppy!!!

Ik sta trouwens op 40 landen

[ Bericht 6% gewijzigd door Jum op 29-05-2012 06:50:27 ]
pi_112157503
hoi! Ik ben ook postcrosser.. Heb er lang niks mee gedaan, maar wil wel weer 1x per maand een kaartje versturen :)
  dinsdag 29 mei 2012 @ 10:03:04 #11
57068 Bomenverzameling
Can come an end
pi_112157520
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 10:01 schreef Pindasoepje het volgende:
hoi! Ik ben ook postcrosser.. Heb er lang niks mee gedaan, maar wil wel weer 1x per maand een kaartje versturen :)
welkom terug dan :)

(pindasoep is mijn lievelingssoep :@ )
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_112157597
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 10:03 schreef Bos81 het volgende:

[..]

welkom terug dan :)

(pindasoep is mijn lievelingssoep :@ )
Bedankt! Ik deed jaren geleden mee, moet me nu even helemaal inlezen in de nieuwe zegels

Ja heerlijk he :)
pi_112157712
Oh guppyfriend wat ontzettend gaaf en bijzonder zeg!
  Redactie Sport dinsdag 29 mei 2012 @ 11:09:05 #14
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_112159374
Een kaartje naar Rusland wat al 70 dagen expired was is gisteren toch nog aangekomen. *O*
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_112159459
Wat tof, Guppy!

Ik had zojuist een hurray in mijn digitale brievenbus. Kaartje naar Finland is aangekomen. Vorige week woensdag op de bus gedaan. :)
  dinsdag 29 mei 2012 @ 11:49:47 #16
342418 VKV
Plausibel
pi_112160862
M'n Europa postzegels zijn op, mooi moment om te wachten tot alles geregistreerd is en de hand op de knip te houden :P
  dinsdag 29 mei 2012 @ 11:53:59 #17
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_112161026
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 11:49 schreef VKV het volgende:
M'n Europa postzegels zijn op, mooi moment om te wachten tot alles geregistreerd is en de hand op de knip te houden :P
Heel goed! Ik probeer ook altijd te wachten, maar dat mislukt _O-
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_112161047
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 11:53 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Heel goed! Ik probeer ook altijd te wachten, maar dat mislukt _O-
Ik moet nu wel, heb mijn traveling-limiet bereikt en er wordt maar niks geregistreerd... :(
  dinsdag 29 mei 2012 @ 11:55:20 #19
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_112161087
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 11:54 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Ik moet nu wel, heb mijn travelling-limiet bereikt en er wordt maar niks geregistreerd... :(
Ooo irritant! Ik moet nu ook wel wachten, maar ik verstuur er telkens 2 tegelijk (dat komt tot nu toe zo uit). Ik kan niet wachten tot alles binnen is :@
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  dinsdag 29 mei 2012 @ 11:55:56 #20
342418 VKV
Plausibel
pi_112161117
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 11:54 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Ik moet nu wel, heb mijn traveling-limiet bereikt en er wordt maar niks geregistreerd... :(
Dat ook :P
  dinsdag 29 mei 2012 @ 12:31:05 #21
57068 Bomenverzameling
Can come an end
pi_112162566
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 11:09 schreef DeLuna het volgende:
Een kaartje naar Rusland wat al 70 dagen expired was is gisteren toch nog aangekomen. *O*
Dus na 130 dagen pas geregistreerd :o

Ik heb er nu 6 expired, maar heb eigenlijk wel de hoop opgegeven dat de langstreizende nooit meer geregistreerd worden..
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_112162708
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 11:53 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Heel goed! Ik probeer ook altijd te wachten, maar dat mislukt _O-
Ik wilde maximaal maar 10 kaarten per maand versturen, maar heb er sinds 20 mei alweer 13 verstuurd :'). 5 daarvan zijn al aangekomen.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 12:40:39 #23
150847 RiesAmaris
'Dracarys.'
pi_112162961
Oooh dat kaartje met die vogels, wat mooi! Ik heb echt nog nooit van dat land gehoord, echt tof dat je er eentje uit Mayotte gekregen hebt! :D :D
pi_112166689
Guppy, wat leuk...
EN ik al blij zijn met mijn 2e kaartje uit Canada (13 dagen) :P Toevallig van eimand die voor 1/4 nederlandse is :P (verwachte die nog niet, want mijn kaartjes zijn nog onderweg)
pi_112168289
Pff even een haat berichtje.. postzegels gehaald. 4 setjes 2 europa 2 wereld. Ga ik een week barcelona met school. Was ik vergeten mijn portemenee leeg te halen. Word me tas gerold... Verdorie..
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')