quote:
Op maandag 28 mei 2012 21:07 schreef Ziba het volgende:Bedankt!

Ik heb (of had inmiddels) namelijk altijd een hele goede vriendin die Jehova getuige is. Ikzelf ben atheïst maar we hebben nooit problemen met elkaar gehad, altijd was het gezellig.
Ik heb haar nu al tijden niet gesproken en ze gaat steeds 'dieper' in het geloof zie ik wel via Facebook. Ze doet er meer voor en gaat ook alleen nog maar om met de mensen uit die gemeenschap, niets anders. Als ik haar zie doet ze afstandelijk en als ik vraag wanneer we weer eens gaan afspreken reageert ze óf niet of reageert ze simpelweg nietszeggend. Kortom: het komt er nooit meer van.
Toch heb ik het rare gevoel dat het door de godsdienst komt. Hoewel dat misschien nergens op slaat. Of nou ja, eigenlijk wel dus. Stom eigenlijk.
Tja zoals ik al zei in mijn antwoord willen wij wel zoveel mogelijk contact vermijden.
Om slechte invloeden er buiten te houden (Spr 13:20).
Daarom is het aanteraden niet met anderen om te gaan of niet veel.
Echter is dat geen gebod en is dat iets wat voor iedereen zelf te bepalen is.
quote:
Op maandag 28 mei 2012 18:43 schreef Jigzoz het volgende:Duidelijk is dat je nogal een afkeer hebt van niet-christenen. Duidelijk is ook dat dat komt door het dwingende karakter van de sekte waar je deel van uitmaakt. Zolang die afkeer niet gepaard gaat met welke vorm van geweld dan ook, denk ik dat de overheid er niet verkeerd aan doet om jullie sekte te gedogen. Af en toe zullen er wel mensen bevrijd moeten worden, kinderen bijvoorbeeld. Je moet er toch niet aan denken dat er kinderen doodgaan omdat hun ouders de keuze hebben gemaakt dat sterven beter is dan een medische behandeling ondergaan?
Ik heb geen afkeer van niet christenen?
Alleen tegen mensen die een hele grote bek hebben en ondertussen niets onderbouwen.
Die rondschreeuwen vol met schandalige onzin(zoals ons een sekte te noemen).
Daar heb ik een grote afkeer voor, te rechtvaardigheids gevoel wellicht. Zeg het maar.
Het zou pas spijtig zijn als zo'n kind dood gaat doordat hij WEL bloed neemt.
Dat zou pas erg zijn. Gaan veel en veel en veel meer dood door het WEL nemen van bloed dan het NIET te nemen.
quote:
Uiteraard was dit topic licht uitdagend bedoeld. Laten we die discussie nu maar eens voeren, dan zijn we er daarna vanaf. Mij is duidelijk geworden wat een intense haat Jehova's getuigen eigenlijk voelen ten opzichte van de rest van de mensheid, met name richting ex-christenen. Dat had ik echt niet verwacht. Ik vind gelovigen ziek, maar jullie kotsen ongelovigen echt uit. Ik vind dat radicaal en ik ben echt niet zo hypergevoelig.
1. Ik heb al 3 lijstjes met definities gegeven waaruit blijkt dat we geen sekte zijn. Dus wat wil je nou nog meer dan?
2. Wij hebben geen intense haat richting niemand. Wel een afkeer tegen uitgeslotenen.
Maar alles meer gedreven vanuit medelijden met die mensen, zo misleidt door Satan.
quote:
Op maandag 28 mei 2012 18:39 schreef Haushofer het volgende:Hoe is die houding te rijmen met het feit dat Jezus vooral gezonden was voor de zondaars (denk aan Zacheüs)? Of maken jullie specifiek een gradatie in mensen die de leer nog niet hebben aangenomen, en mensen die de leer hebben afgezworen?
Ja daar maken wij(logisch) een onderschijding tussen.
Mensen die JG waren hebben de waarheid ooit gekend, die kennen God, weten wat God gaat doen en van ons verlangt en willens en wetens Hem verlaten hebben. Die mag je niet groeten.
Dat is heel wat anders dan iemand die de waarheid nog niet kende en zonden begaat.
We zondigen allemaal ook.
quote:
Op maandag 28 mei 2012 17:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:Zouden de JG'en dan ook niet consequent moeten zijn en alle mensen die bij hen over de vloer komen en niet de leer van de JG'en aanhangen de deur moeten wijzen, evenals hun eigen kinderen als deze andere denkbeelden hebben?
Toch passen JG'en deze regels alleen toe op ex getuigen.
Waarop is dat gebaseerd?
Er staat: Ieder die NIET BLIJFT.
Dus iemand die ooit wel de waarheid heeft gekend(JG is geweest) en deze leer van Christus verlaat is dus iemand die niet gegroet mag worden.
Dus niet in het geheel naar alle mensen toe die de waarheid niet kennen.
quote:
Op maandag 28 mei 2012 09:03 schreef Jigzoz het volgende:Nou ja zeg... Ik stel een vraag waarbij ik aangeef dat ik zelf het antwoord al denk te hebben, jij begint te schuimbekken dat ik een sukkel ben en dom en zielig, en nu ben ik degene die niet in discussie wil gaan? Ik geef aan wat voor mij de belangrijkste argumenten zijn om de JG een sekte te noemen: het weigeren van bepaalde medische handelingen en het afstotingsprincipe en jij gaat alleen op dat eerste in door te zeggen dat bloedtransfusies slecht zijn. Geen bron daarbij, geen verdere onderbouwing, niets. En dan val ik tegen? De bal ligt bij jou!
Ja je schreeuwt weer een hoop zonder dat je echt dingen duidelijk maakt.
Bal ligt niet bij mij hoor? Ik heb 3 lijstjes hier gegeven over de definitie van een sekte, volgens elk van de 3 zijn we duidelijk geen sekte. Dus bij wie ligt de bal nou dan? Bij jou ja.
En wat je gevoel zegt over wat een sekte is doet er met alle respect niet toe.
Iedereen weet dat bloedtransfusies slecht zijn?
Dus wat valt daar uit te leggen? Nooit gehoord van de vele overdraagbare ziektes, dat een lichaam vaak vreemde stoffen ook al is het dezelfde bloedgroep afstoot. Bloedvrije operaties zijn veel makkelijker en veiliger. Wordt ook veel onderzoek in gedaan en vele medicische tijdschriften bedanken JG zelfs op dit gebied!
Waarom zou het weigeren van medische behandeling een sekte kenmerk zijn?
Er zijn heelveel mensen die bloed zouden weigeren, simpelweg omdat er veel betere opties zijn.
Afstoting zoals jij het maar noemt is een Bijbels principe.