abonnement Unibet Coolblue
pi_112257335
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 11:10 schreef Dance99Vv het volgende:
Uh......ben toch liever lief dan leuk :P
Vooruit :)
Twiddel
pi_112263514
quote:
9s.gif Op donderdag 31 mei 2012 11:01 schreef summer2bird het volgende:
Iemand, zeg iets leuks.
iets leuks.
pi_112263905
Even wat zoetsappigs op deze druilerige dag:
  donderdag 31 mei 2012 @ 14:28:30 #179
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_112263938
quote:
12s.gif Op donderdag 31 mei 2012 14:18 schreef Gray het volgende:

[..]

iets leuks.
Ja gray das nou het probleem , moet huis opruimen afwassen de was doen etc niet de leukste karweitjes, al is het eindresultaat wel weer leuk (een schone omgeving)
There is only one religion
  donderdag 31 mei 2012 @ 14:30:53 #180
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_112264036
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 14:27 schreef Gray het volgende:
Even wat zoetsappigs op deze druilerige dag:
[ afbeelding ]
zijt gij zoroatrist?
hafiz of persia is toch rond die tijd ?
mooi verbeeld trouwens :D
(zoroastra= goede gedachten, goede woorden, goede daden>>het zal u goed gaan)
There is only one religion
  donderdag 31 mei 2012 @ 14:35:40 #181
8372 Bastard
Persona non grata
pi_112264257
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 14:27 schreef Gray het volgende:
Even wat zoetsappigs op deze druilerige dag:
[ afbeelding ]
Mooi O+
The truth was in here.
pi_112265024
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 14:30 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

zijt gij zoroatrist?
hafiz of persia is toch rond die tijd ?
mooi verbeeld trouwens :D
(zoroastra= goede gedachten, goede woorden, goede daden>>het zal u goed gaan)

Weet niet eens wat dat is! :o

Maar ben wel van de goede gedachten, goede woorden, goede daden. :) Tenminste, ik streef er zo vaak mogelijk naar. :P
  donderdag 31 mei 2012 @ 16:47:17 #183
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_112270236
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 14:55 schreef Gray het volgende:

[..]

Weet niet eens wat dat is! :o

Maar ben wel van de goede gedachten, goede woorden, goede daden. :) Tenminste, ik streef er zo vaak mogelijk naar. :P
Het Zoroastrisme is een Perzische godsdienst zoals die gepredikt werd door Zarathustra (Zoroaster in het Grieks) vanaf ongeveer 1000 v.C.
Volgens Zoroaster werd de wereld geregeerd door twee principes: Goed en Kwaad. Het eerste werd vertegenwoordigd door de Perzische oppergod Ahura Mazda (Oromasdes), het tweede door de kwade geest Angra Mainyu (Ahriman). Beiden werden door goddelijke helpers ('engelen en duivelen') bijgestaan. De mens nam deel aan deze strijd door één van beiden te volgen.
De leer werd door de Perzen bepaald niet meteen algemeen aanvaard. De perzen vereerden van oudsher naast hun oppergod Ahura Mazda ook nog vele andere goden, van wie Anahite (godin vd vruchtbaarheid) en Mithras (god van het licht) de belangrijkste waren. Het Zoroastrisme werd vermoedelijk pas in het Nieuw-Perzische Rijk echt invloedrijk en een door de staat bevoordeelde religie. Het geloof is ten onder gegaan door de opkomst van de islam in de zevende eeuw.

[ Bericht 1% gewijzigd door Nibb-it op 31-05-2012 17:00:38 ]
  donderdag 31 mei 2012 @ 17:34:28 #184
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_112272250
er wordt zelfs beweerd dat hij ergens rond 1400 v chr leefde op , maar over zo'n discussie en wat of wie zarathustra nou was en wat hij predikte. hij wordt wel erkent als profeet. kunnen we beter in een topic als goddelijke appels en peren doen , wel interresant lijkt me :7
There is only one religion
  donderdag 31 mei 2012 @ 17:35:48 #185
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_112272302
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 14:55 schreef Gray het volgende:

[..]

Weet niet eens wat dat is! :o

Maar ben wel van de goede gedachten, goede woorden, goede daden. :) Tenminste, ik streef er zo vaak mogelijk naar. :P
niet vreemd want in het christendon wordt dit regelmatig herhaalt, wat het begint er zelfs mee
There is only one religion
pi_112272922
Ben nooit gelovig geweest. Misschien ooit toen ik 8 was, maar toen besefte ik me dat ik tegen mezelf aan het praten was. :P

Heb op de basisschool wel bijbelles gedaan, maar dat was meer bezigheidstherapie omdat ik alle extra opdrachten af had aan het begin van het jaar, voor het hele jaar, en niet verder mocht met begrijpend lezen enzo. Erg leuk, en toffe juffrouw, lief mens. O+

Verder altijd een gezonde interesse gehad in de moraal en uitwerkingen van religie, maar het is niets voor mij. Ook spiritualistische bewegingen zijn zijn niets voor mij. Ben veel te kritisch denk ik, op alles. Er is niets waar ik geen vraagtekens bij zet, en dat werkt niet zo goed bij geloof. Bij weinig eigenlijk. :P
  donderdag 31 mei 2012 @ 17:58:52 #187
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_112273199
Ik struikel ook , daarom wilde ik het simpel houden voor mezelf , vindt de leer van de koran en bijbel veel te veel bepalen , weet je hoe moeilijk het is om alleen al goede gedachten , en goede woorden te spreken, en goede dingen te doen, in de praktijk te brengen.

maare je geloofd wel in positieve energie?
There is only one religion
  donderdag 31 mei 2012 @ 18:13:30 #188
8372 Bastard
Persona non grata
pi_112273758
Goede topicwending :9
The truth was in here.
  Moderator donderdag 31 mei 2012 @ 18:28:02 #189
249559 crew  Lavenderr
pi_112274208
quote:
7s.gif Op donderdag 31 mei 2012 16:47 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Het Zoroastrisme is een Perzische godsdienst zoals die gepredikt werd door Zarathustra (Zoroaster in het Grieks) vanaf ongeveer 1000 v.C.
Volgens Zoroaster werd de wereld geregeerd door twee principes: Goed en Kwaad. Het eerste werd vertegenwoordigd door de Perzische oppergod Ahura Mazda (Oromasdes), het tweede door de kwade geest Angra Mainyu (Ahriman). Beiden werden door goddelijke helpers ('engelen en duivelen') bijgestaan. De mens nam deel aan deze strijd door één van beiden te volgen.
De leer werd door de Perzen bepaald niet meteen algemeen aanvaard. De perzen vereerden van oudsher naast hun oppergod Ahura Mazda ook nog vele andere goden, van wie Anahite (godin vd vruchtbaarheid) en Mithras (god van het licht) de belangrijkste waren. Het Zoroastrisme werd vermoedelijk pas in het Nieuw-Perzische Rijk echt invloedrijk en een door de staat bevoordeelde religie. Het geloof is ten onder gegaan door de opkomst van de islam in de zevende eeuw.

Ah, interessante info ^O^
En welkom op de OH Nibb-it ;)
pi_112274571
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 17:58 schreef Dance99Vv het volgende:
Ik struikel ook , daarom wilde ik het simpel houden voor mezelf , vindt de leer van de koran en bijbel veel te veel bepalen , weet je hoe moeilijk het is om alleen al goede gedachten , en goede woorden te spreken, en goede dingen te doen, in de praktijk te brengen.

maare je geloofd wel in positieve energie?
Ik geloof in het bestaan van energie, en positief en negatief resultaat, plus intentie.
  donderdag 31 mei 2012 @ 18:38:48 #191
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_112274586
De energie van de schepper wordt in het zoroastrisme weergegeven door licht en vuur. Vandaar dat tijdens bijeenkomsten licht en vuur een belangrijke plaats innemen. Zoroastrische gebouwen worden dan ook wel vuurtempels genoemd. Zij bidden dan wel bij vuurtempels maar aanbidden vuur niet dus de naam vuuraanbidders is niet correct. Zij respecteren vuur omdat het symbool staat voor Ahura Mazda.

In het zoroastrisme is er leven na de dood; het is zo, dat je steeds je geest in dit leven of in het volgende leven zelf moet verbeteren totdat je bij Ahura Mazda kan komen.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoroastrisme

Zarathustra was de profeet voor de goede god. Volgens hem is hij de ware god en zijn alle andere goden halfgoden. De mens is geschapen om te strijden tegen de machten van het kwade. Het geloof is daarom ook niet het aanvaarden van een leer, maar het doel is het goede te denken, te zeggen en te doen.

Volgens de legenden is de profeet vermoord in Bactra, het huidige Balch bij Mazar-e Sjarif.

bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoroaster
There is only one religion
  Moderator donderdag 31 mei 2012 @ 18:40:26 #192
249559 crew  Lavenderr
pi_112274661
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 18:38 schreef Gray het volgende:

[..]

Ik geloof in het bestaan van energie, en positief en negatief resultaat, plus intentie.
Vooral dat laatste vind ik van groot belang.
pi_112274670
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 18:38 schreef Dance99Vv het volgende:
De energie van de schepper wordt in het zoroastrisme weergegeven door licht en vuur. Vandaar dat tijdens bijeenkomsten licht en vuur een belangrijke plaats innemen. Zoroastrische gebouwen worden dan ook wel vuurtempels genoemd. Zij bidden dan wel bij vuurtempels maar aanbidden vuur niet dus de naam vuuraanbidders is niet correct. Zij respecteren vuur omdat het symbool staat voor Ahura Mazda.

In het zoroastrisme is er leven na de dood; het is zo, dat je steeds je geest in dit leven of in het volgende leven zelf moet verbeteren totdat je bij Ahura Mazda kan komen.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoroastrisme

Zarathustra was de profeet voor de goede god. Volgens hem is hij de ware god en zijn alle andere goden halfgoden. De mens is geschapen om te strijden tegen de machten van het kwade. Het geloof is daarom ook niet het aanvaarden van een leer, maar het doel is het goede te denken, te zeggen en te doen.

Volgens de legenden is de profeet vermoord in Bactra, het huidige Balch bij Mazar-e Sjarif.

bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoroaster
Maar die religie bestaat dus nog? Of jij hangt de leer aan?
  donderdag 31 mei 2012 @ 18:41:17 #194
8372 Bastard
Persona non grata
pi_112274698
Had er nog nooit van gehoord, maar het spreekt me wel aan :)
The truth was in here.
  donderdag 31 mei 2012 @ 18:41:50 #195
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_112274716
Het geloof is daarom ook niet het aanvaarden van een leer, maar het doel is het goede te denken, te zeggen en te doen.
uh ja voel me meer tot zoroaster aangetrokken dan bv het christendom of islam
There is only one religion
pi_112274833
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 18:40 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Vooral dat laatste vind ik van groot belang.
Ik ook. :Y

Of je de energie als goed of slecht bestempelt is afhankelijk van de intentie die je hebt (als je die al hebt). Het resultaat hangt daar vanaf. Slecht resultaat kan je alsnog zien als goed, wanneer je de juiste intentie had. Dan is het een wijze les, en dat is niet bepaald slecht. Onbewust energie aanwenden maakt dat het resultaat op zich staat, slecht resultaat is dan slecht, en goed resultaat goed. Maar het wordt dan ineens beinvloed door de bron van die energie. En dan zou je wel weer kunnen spreken van goede/slechte energie, al zou ik het eerder onbewuste intentie noemen.
  donderdag 31 mei 2012 @ 18:45:20 #197
8372 Bastard
Persona non grata
pi_112274844
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 18:41 schreef Dance99Vv het volgende:
Het geloof is daarom ook niet het aanvaarden van een leer, maar het doel is het goede te denken, te zeggen en te doen.
uh ja voel me meer tot zoroaster aangetrokken dan bv het christendom of islam
Dat is wat ik heb met het boedhisme.
The truth was in here.
  donderdag 31 mei 2012 @ 18:45:24 #198
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_112274846
In a vision (more...), Zarathustra was ordered by a spirit named Good Thought to start preaching against the bloody sacrifices of the traditional Iranian cults and to give aid to the poor. Gradually, the prophet began to understand that Good Thought had been sent by the supreme god Ahuramazda, a name that can be translated as Wise Lord. Zarathustra sometimes addresses his god as Ahura, lord, and as Mazda, wisdom.

engelse site met wetenswaardigheden: http://www.livius.org/ag-ai/ahuramazda/ahuramazda.html

de volgelingen maken er weer meerdere goden van enzo
There is only one religion
pi_112274929
quote:
14s.gif Op donderdag 31 mei 2012 18:45 schreef Bastard het volgende:

[..]

Dat is wat ik heb met het boedhisme.
Ik ook. Het idee van uitstijgen boven het dualistische wereldbeeld staat me erg aan. Het geeft mogelijkheid tot nuance en dynamiek, waar dat bij een absolute goed/kwaad verdeling niet kan.

Maar ook boeddhisme heeft dogma's, en die staan me dus weer niet aan. :N
pi_112275046
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 18:45 schreef Dance99Vv het volgende:
In a vision (more...), Zarathustra was ordered by a spirit named Good Thought to start preaching against the bloody sacrifices of the traditional Iranian cults and to give aid to the poor. Gradually, the prophet began to understand that Good Thought had been sent by the supreme god Ahuramazda, a name that can be translated as Wise Lord. Zarathustra sometimes addresses his god as Ahura, lord, and as Mazda, wisdom.

engelse site met wetenswaardigheden: http://www.livius.org/ag-ai/ahuramazda/ahuramazda.html

de volgelingen maken er weer meerdere goden van enzo
Klinkt alsof die god de ratio is. :) Wat wel weer grappig is, aangezien de ratio immers niet werkt in goed/kwaad. Als voorbeeld denk ik dan aan wiskunde. Goede wiskunde/kwade wiskunde; ik ken het niet. :P

De Stoicijnen baseerden hun levenswijze op de ratio, wat je ook deels terugziet in het boeddhisme. :)

Mateloos interessant, al die levenswijzen, denkbeelden en de overlap daarin! O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')