pi_112014067
registreer om deze reclame te verbergen
Hallo. Ik ben Hermijn en ik huur een kamer bij een man op een grote boerderij. Hij heeft daar een groot huis op gebouwd en deze verhuurd hij al zo'n 8 jaar aan studenten.

Zojuist kreeg ik van mijn huisbaas te horen dat hij een "vervelende mededeling" had. Hij vertelde dat er al een tijdje problemen zijn met de gemeente, en dat er gister weer een rechtspraak (of zoiets dergelijks) was en dat we er per 1 juli 2012 allemaal uitmoeten.

Nu heb ik een huurcontract tot november. Ze kunnen me toch niet zomaar verplichten om "even" binnen een maand nieuwe woonruimte te zoeken, ik dacht dat het recht van huurders hier in Nederland zo hoog stond?

Ook vertelde m'n huisbaas dat als we er per 1 juli 2012 niet uitzijn, dat die een dwangsom van ¤50.000 kon krijgen. Wat die ook vertelde is dat ze weer in hoger beroep gaan, maar dat we er maar op moesten rekenen dat we eruit zouden moeten gaan (wat meneer natuurlijk ook erg vervelend vind, want wij zijn een grote bron van inkomsten).

Wat moet ik in vredesnaam doen? Héél snel een nieuwe kamer zoeken of onder een brug slapen? Wat zijn mijn rechten?

Alvast bedankt!
pi_112014127
helaas geen. succes met vinden van een nieuw huis.
Supra Groningam Nihil
Mijn tienduizendste post
Mijn vijftienduizendste post
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
  vrijdag 25 mei 2012 @ 12:50:33 #3
355215 AppelCake
I don't do drugs O,o
pi_112014211
;(
Op zondag 24 februari 2013 12:38 schreef msacras het volgende:
Geen kaddenUI hebben :')
Op donderdag 4 april 2013 22:12 schreef promisionxexposed het volgende:
Ac is een baas
  vrijdag 25 mei 2012 @ 12:52:28 #4
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_112014289
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 12:48 schreef Deetch het volgende:
helaas geen. succes met vinden van een nieuw huis.
Nou nou nou, breekt de verhuurder geen contract nu?
Ik zou naar advocaat toe stappen en kijken of er geen hotel uit te slepen valt waarbij je de kosten op verhuurder kunt verhalen.

Zoiets moet toch mogelijk zijn? Het is niet het pakkie an van de huurder dat de verhuurder problems heeft.
pi_112014341
Dat hij jullie er niet in mag hebben en daarvoor een dwangsom moet betalen heeft volgens mij niks met jullie te maken. Dat is namelijk zijn fout, niet die van jullie. Jullie hebben nog gewoon een huurcontract. Wil hij jullie eruit hebben zal hij jullie toch echt moeten uitkopen en/of vervangende ruimte aanbieden. Dit natuurlijk als je op je strepen wil gaan staan.
pi_112014515
Neem contact op met het juridisch loket. Je huisbaas is fout bezig geweest, niet de huurders. Ook had hij jullie wel eerder mogen zeggen dat er problemen zijn, nu heb je door zijn zwijgen geen tijd om de zaken te regelen. Overigens is een uitkoopsom volgens mij in dit soort gevallen heel normaal.

Blijf je zitten, kost het hem 50.000 en zit je voortaan met een zure huisbaas. Laat je allemaal uitkopen voor 25.000 en iedereen is tevreden.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  vrijdag 25 mei 2012 @ 13:09:13 #7
206164 GibsonLesPaul88
Ik doe het 1 keer voor.
pi_112014901
Het is niet de verhuurder die het contract verbreekt maar de gemeente.

Wat zijn de problemen inhoudelijk met de gemeente ?
(ner)ronslekiE
  vrijdag 25 mei 2012 @ 13:16:21 #8
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_112015154
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 13:09 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:

Mogelijk het ontbreken van een vergunning. Die is noodzakelijk voor kamerverhuur. Het kan ook zijn dat verhuur überhaupt niet mag van het bestemmingsplan.
pi_112015172
quote:

De gemeente verbreekt geen contract, maar legt slechts een dwangsom op. Wat er dus op neer komt dat de verhuurder zijn eigen fouten moet rechtzetten voor 1 juli of anders geld aan de gemeente moet betalen.
pi_112015200
quote:

De verhuurder heeft aangezegd dat ze er uit moeten. Niet de gemeente! De gwmwwntw hwwft ook geen contract afgesloten met huurder.
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 68+
  vrijdag 25 mei 2012 @ 13:21:30 #11
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_112015366
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 13:16 schreef SemperFii het volgende:

[..]

De gemeente verbreekt geen contract, maar legt slechts een dwangsom op. Wat er dus op neer komt dat de verhuurder zijn eigen fouten moet rechtzetten voor 1 juli of anders geld aan de gemeente moet betalen.
Precies, maar dat is niet de zaak van de huurder die staat daar buiten...
  vrijdag 25 mei 2012 @ 14:32:45 #12
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_112017920
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 13:21 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Precies, maar dat is niet de zaak van de huurder die staat daar buiten...
Ik vermoed dat de best man geen vergunning had voor het verhuren van kamers en dat de verplichte oa. voor brand, veiligheidsmaatregelen niet aanwezig zijn.

Helaas. De huurder bevind zich in een illegale situatie, die weliswaar door de verhuurder is veroorzaakt.

Dit betekend echter wel dat de huurders de schade (verhuisvergoeding, vervangende woonruimte, evt. andere kosten) op de verhuurder kunnen verhalen, mocht hij dit niet willen vergoeden dan kan dat via een gemakkelijk te winnen civile procedure.
Dum de dum
pi_112018500
De gemeente verbreekt geen contract en legt ook geen dwangsom op. Dat laatste doet de rechter.

Aangezien de verhuurder het contract wil verbreken, zal hij het contract moeten afkopen. Dat kan op verschillende manieren, bv. door andere woonruimte aan te bieden of een financiele schadeloosstelling.
De reden dat hij het contract wil verbreken, doet niet ter zake. Sterker nog, het zet HEM onder druk, niet jullie. Voor jullie is het vervelend, maar je kunt er best nog iets uit halen, als je het goed speelt.
Ga eens bij je rechtsbijstand of het juridisch loket langs.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Ter info: op DM's wordt niet gereageerd.
Where's that confounded bridge?
pi_112019113
Tijdelijk bij familie of vrienden als je eruit moet?
pi_112019438
De gemeente legt wel een dwangsom op. bestuursrecht mensen.. Hij heeft geen vergunning om mensen te laten wonen in het illegaal gebouwde huis. Waarschijnlijk mag er maar 1 woonhuis op het perceel staan.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_112019695
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 15:19 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
De gemeente legt wel een dwangsom op. bestuursrecht mensen.. Hij heeft geen vergunning om mensen te laten wonen in het illegaal gebouwde huis. Waarschijnlijk mag er maar 1 woonhuis op het perceel staan.
Grote kans dat het huis gesloopt moet worden, dus TS kan moeilijk blijven :)
Just give me all of the bacon and eggs you have. Wait, wait, I worry what you just heard was, “Give me a lot of bacon and eggs.” What I said was, “Give me ALL the bacon and eggs you have.” Do you understand?
  vrijdag 25 mei 2012 @ 16:06:38 #17
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_112021188
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 15:19 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ik denk dat het huis wel legaal gebouwd is, bv als 2e bedrijfswoning, en vervolgens illegaal verhuurd is.
pi_112021534
Meestal mag er maar 1 bedrijfswoning staan. Mogelijk mocht hij deze bouwen als hij de oude zou slopen. Maar als je dat nou niet doet... Een woonplaats van ts zou handig zijn. :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
  vrijdag 25 mei 2012 @ 23:37:39 #19
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_112038715
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 16:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Meestal mag er maar 1 bedrijfswoning staan. Mogelijk mocht hij deze bouwen als hij de oude zou slopen. Maar als je dat nou niet doet... Een woonplaats van ts zou handig zijn. :D
Allemaal onzin, ik ken genoeg boeren die een woonbestemming hebben gekregen op percel(en). Echter is verhuren aan 1 persoon/stel/gezin iets heel anders als verhuren aan 8 'onbekenden'. Vergunning en voorzienning technisch is dat heel heel anders.
Dum de dum
  vrijdag 25 mei 2012 @ 23:42:39 #20
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_112038872
Zoek hulp bij een advocaat/rechtsbijstand.
Op zondag 24 oktober 2010 01:46 schreef Biogarde het volgende:
Bagger verwijderd. natterman gaat voor een kekke ban als ie zo doorgaat.
pi_112046818
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 23:37 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Allemaal onzin, ik ken genoeg boeren die een woonbestemming hebben gekregen op percel(en). Echter is verhuren aan 1 persoon/stel/gezin iets heel anders als verhuren aan 8 'onbekenden'. Vergunning en voorzienning technisch is dat heel heel anders.
ja, tuurlijk is dat mogelijk. Maar als je die vergunning niet hebt..
  zaterdag 26 mei 2012 @ 22:57:56 #22
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_112069318
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 12:52 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Nou nou nou, breekt de verhuurder geen contract nu?
Ja. Dat de verhuurder zijn boeltje niet op orde heeft, is geen geldige reden om het contract te verbreken. Hij blijft verplicht om 'woongenot' te leveren.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')