12% van de Nederlandse bevolking heeft op dit moment een uitkering.
Dit betekent dat meer dan 1 miljoen Nederlanders een bijstandsuitkering, werkloosheidsuitkering of arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangen.
In dit blog wil ik het graag hebben over de bijstandsuitkering.
Een groot gedeelte van de mensen die een bijstandsuitkering ontvangt, krijgt dit naar mijn idee onterecht.
Veel mensen zijn gewoon te lui om te werken, krijgen alle subsidies en kunnen doen en laten waar ze zin in hebben. Dit vinden ze wel prima. Dat andere mensen hard moeten werken voor hun geld zal hun een zorg zijn, als zij hun geld maar lekker makkelijk binnen krijgen.
Voor gezinnen die een uitkering ontvangen wordt het hier in Nederland allemaal nog even gemakkelijker gemaakt. De gemeente heeft allerlei potjes en subsidies. Kinderen kunnen gratis op een sport, overal is korting op en zelfs de kinderopvang (die zij nauwelijks nodig zijn) wordt bijna compleet vergoed. Ze wonen vaak in de grootste huurwoningen met de meeste huursubsidie. Mensen die onterecht een uitkering ontvangen maken misbruik van de voorzieningen die de staat biedt en zorgen er voor dat andere mensen hier de dupe van worden.
De sollicitatieplicht die in het leven geroepen is voor mensen met een uitkering, levert ook niet veel op. Eerder solliciteerden de mensen met een uitkering op functies die zij toch niet konden bemachtigen om zo hun uitkering aan te houden.
Nu dit strenger gecontroleerd wordt is dit niet meer mogelijk. Maar dat maakt het uitkering trekken nog steeds niet onmogelijk, want een sollicitatie verpesten ze ook met gemak en bij een gesprekje met iemand die over de uitkering gaat zetten ze een zielig masker op.
Ik vind dat aanvragen voor een uitkering stopgezet zouden moeten worden en iedereen die een uitkering moet zorgen dat hij/zij een baan krijgt. Het zij tuintjes schoffelen of schoonmaakwerk, hoe dan ook er is altijd wel werk te vinden als je maar wil!
Er moet meer druk uitgeoefend worden op mensen die een uitkering ontvangen en zich niet 100% inzetten om een baan te bemachtigen.
Schrijnend is vooral dat sommige hardwerkende mensen/gezinnen, minder geld te besteden hebben dan mensen met een uitkering.