pi_111866707
registreer om deze reclame te verbergen
Mistlampen mogen toch alleen aan worden gezet bij slecht zicht? Of hoeven nieuwe auto's niet mee te doen aan deze regel? Ikzelf maak er niet zo'n probleem van, aangezien (indien goed ingesteld) mistlampen niet echt verblinden, mij in ieder geval niet.. maar ik zie eigenlijk continu nieuwere auto's die zowel de mistlampen als dimlichten aanhebben. gezien BMW en Volvo ook runninglights erbij voeren, lijkt het mij dat dit overal zo moet worden toegepast dat, indien je mistlampen + runninglights voor de extra zichtbaarheid hebt laten installeren, er geen probleem met de politie moet ontstaan, immers;

zij rijden ook in de volvo's met runninglights
en ja, ook vaak zat met mistlampen aan

ik weet toevallig bij de golf 6 dat dit automatisch geregeld wordt als je je verlichting op auto zet (dan gaan idd ook de mistlampen erbij aan) maar waarom de een wel en de ander niet.. als je niemand verblind zou er geen probleem moeten zijn toch.. hoe meer zichtbaarheid hoe beter. nu snap ik dat neon en alles heel ander beeld kan brengen, maar bij de tijd blijven met een wat oudere auto moet toch geen gezeur opleveren lijkt me..
Anytime you have a dream and you think you're great at something, go do it and find out if you suck.
  Moderator dinsdag 22 mei 2012 @ 10:09:51 #2
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_111866771
Dat zijn geen mistlampen.

Dat zijn van die 11watt peertjes.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 10:11:13 #3
53151 T42
Pinball Wizard
pi_111866803
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 10:09 schreef blup het volgende:

dit ja
--==========|GroeneKever.NL VW meetingen fotosite |==========--
Aircooled De Peel Kever club
Klik hier bij (spel)vouten in mijn post?
  dinsdag 22 mei 2012 @ 10:16:52 #4
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_111866944
Sterker nog, nieuwe auto's hebben verplicht dagrijverlichting (die stoppen ze ook wel eens op de plek van mistlampjes)
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
pi_111867156
Voor is toch vrij, achter mag niet je niet onnodig voeren.
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_111867233
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 10:24 schreef lurf_doctor het volgende:
Voor is toch vrij, achter mag niet je niet onnodig voeren.
Voor is niet vrij. Voor mag alleen bij verslechterde weersomstandigheden gevoerd worden. Wat verslechterde weersomstandigheden zijn heeft echter niemand beschreven.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_111867350
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 10:28 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Voor is niet vrij. Voor mag alleen bij verslechterde weersomstandigheden gevoerd worden. Wat verslechterde weersomstandigheden zijn heeft echter niemand beschreven.
Dus als je met 140 over de snelweg rijdt en het regent, je bent net buiten geweest, bril begint wat op te drogen. Bril wordt 'mistig', je ziet geen fuck, kan niet stoppen omdat het een drukke weg is. Mag je dan mistlampen voeren?
Google is your friend, abuse your friends
  dinsdag 22 mei 2012 @ 10:33:07 #8
50772 RealBizkit666
Golf V 2.0TFSI @ 147kW : 200PK
pi_111867362
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 10:28 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Als je het dimlicht uitzet, dan mag je gewoon mistlicht voeren. Heeft niets met weersomstandigheden te maken.

Ze mogen alleen niet beide aanstaan als de omstandigheden dit niet toestaan. :)
pi_111867816
In artikel 34 van het RVV staat het volgende:

Artikel 34
1 Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2 Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.

Bij voeren van mistverlichting aan de voorzijde geldt géén afstand, maar is dit naar alle redelijkheid te voeren (zie art.34)

Vanaf 2008 hoeft tegelijkertijd géén dimlicht meer te worden gevoerd omdat de reflectie van het dimlicht verblindend kan werken in combinatie met mistverlichting.

http://www.autorij-instructie.nl/?p=282
Supra Groningam Nihil
Mijn tienduizendste post
Mijn vijftienduizendste post
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
pi_111867826
quote:
Artikel 34

1.Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2.Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.
http://wetten.overheid.nl(...)eidsdatum_12-05-2012

De regels.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 13:15:04 #11
39093 jitzzzze
Banaan in je oor
pi_111873256
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 10:33 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als je het dimlicht uitzet, dan mag je gewoon mistlicht voeren. Heeft niets met weersomstandigheden te maken.

Ze mogen alleen niet beide aanstaan als de omstandigheden dit niet toestaan. :)
Nee dus.
pi_111873736
"Het zicht ernstig belemmert." Dat blijkt in de praktijk een nogal ruim interpretabel begrip. Om nog maar te zwijgen van al die sjonnies en duffe MPVleasebakrijders die denken dat hun Sharan met mistlampen aan 'een sportievere uitstraling krijgt'. :').
pi_111878861
Een mistlamp is overigens pas een mistlamp als het glaswerk gemarkeerd is met bijv. een B.
The summer is magic!

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_111882301
Vroeger reed ik altijd met mistlampen aan, geel verlicht want ouwe Rena.
Op een gegeven moment was ik zo bekend bij de plaatselijke politie dat ze standaard bij mij aan de deur kwamen als ze mij zagen rijden met mistlampen.

En nu..dagrijverlichting. Wat irritant en (meestal) verblindend (aftermarket of duitse makelij..)
Om te zwijgen over dat bochtverlichting, net alsof er 1 mistlamp kapot is.. Ik verbaas mij nog steeds dat dat wel mag eigenlijk..

Idem qua xenon, maar dat is alweer een aantal jaar terug en volledig geaccepteerd.

De wet blijft soms vreemd imo.
Duct-tape 2 the rescue!
pi_111882480
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 16:51 schreef Gummiebeer het volgende:
Op een gegeven moment was ik zo bekend bij de plaatselijke politie dat ze standaard bij mij aan de deur kwamen als ze mij zagen rijden met mistlampen.

En nu..dagrijverlichting. Wat irritant en (meestal) verblindend (aftermarket of duitse makelij..)
Om te zwijgen over dat bochtverlichting, net alsof er 1 mistlamp kapot is.. Ik verbaas mij nog steeds dat dat wel mag eigenlijk..

Idem qua xenon, maar dat is alweer een aantal jaar terug en volledig geaccepteerd.

Dagrijverlichting vind ik eigenlijk wel een goede regel, genoeg mensen die ook overdag zonder licht rijden terwijl dat in sommige gevallen zeker wel nodig zou zijn. Verblindend vind ik het niet echt, het valt alleen heel erg op waardoor je ogen er naar toe getrokken worden.
pi_111885979
Gevoerde mistlampen? hebben ze het koud? :+
WIE HEEFT GODGLOEIENDE GODVERDOMME MIJN MOTOR GESTOLEN????
Als je hem deze week nog terugbrengt, laat ik MISSCHIEN de rest van je boerenkutfamilie in leven..
pi_111894909
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 16:51 schreef Gummiebeer het volgende:

Xenon, mits af fabriek is meestal niet verblindender voor tegenliggers dan halogeen hoor. Vooral niet icm projector lenzen.
Mensen met slecht afgestelde halogeenlampen zijn irritanter :r
En natuurlijk de plaatselijke petjes met hun vieze blauwe slecht after market xenon lampen :r Door hun hebben xenon lampen een slechte naam
Hoi
Last.fm
  dinsdag 22 mei 2012 @ 21:03:41 #18
315433 ZwartmetSuiker
Ik haat sneeuw.
pi_111895984
Mistlampen zijn wel wat anders dan die dagrijverlichting die meestal gefacelifte modellen in de bumper hebben zitten
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 22:26:04 #19
321874 Cucumissativus
* * * * * * * * * * * * * * *
pi_111903726
Die dagrijverlichting is toch lelijk en onzinning, net als die lampjes die bij elke bochtje aangaan.
pi_111903904
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 22:26 schreef Cucumissativus het volgende:
Die dagrijverlichting is toch lelijk en onzinning, net als die lampjes die bij elke bochtje aangaan.
Eerste: oneens, tweede: eensch :)
WIE HEEFT GODGLOEIENDE GODVERDOMME MIJN MOTOR GESTOLEN????
Als je hem deze week nog terugbrengt, laat ik MISSCHIEN de rest van je boerenkutfamilie in leven..
pi_111908171
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 22:26 schreef Cucumissativus het volgende:
Lelijk of niet is voor iedereen anders, maar onzinnig vind ik het niet. Ik rijd altijd met verlichting aan, ook overdag (gewoon beter zichtbaar). Heb tegenwoordig ook een auto met DRL en die ledjes zorgen ervoor dat er minder brandstofverbruik is dan bij normale verlichting (tenminste, dat zegt men).
  woensdag 23 mei 2012 @ 07:57:19 #22
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_111913568
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 23:28 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Lelijk of niet is voor iedereen anders, maar onzinnig vind ik het niet. Ik rijd altijd met verlichting aan, ook overdag (gewoon beter zichtbaar). Heb tegenwoordig ook een auto met DRL en die ledjes zorgen ervoor dat er minder brandstofverbruik is dan bij normale verlichting (tenminste, dat zegt men).
Als je dat merkt in je verbruikscijfers is er toch echt ergens iets mis ...ik merk niet eens verschil tussen wel of geen airco gebruik.
  woensdag 23 mei 2012 @ 08:28:44 #23
39093 jitzzzze
Banaan in je oor
pi_111913957
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 23:28 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Wat een onzin :') Laat je dan ook bewust je autoradio uit, om energie te besparen? :')
pi_111915761
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 08:28 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Wat een onzin :') Laat je dan ook bewust je autoradio uit, om energie te besparen? :')
Dat zegt ie toch niet. Hij zegt dat volgens de fabrieksopgaaf de drvl minder brandstof verbruikt dan normale verlichting aan.
The summer is magic!

pi_111915871
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 10:09 schreef blup het volgende:

Dit idd, ik had op een gegeven moment ook het idee dat iedereen met mistlampen reed :')
Oh, and that's a bad miss!
pi_111915931
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 09:47 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Dat zegt ie toch niet. Hij zegt dat volgens de fabrieksopgaaf de drvl minder brandstof verbruikt dan normale verlichting aan.
Precies. Goed te zien dat er mensen zijn die wel kunnen lezen! :)
pi_112101421
Best raar dat dagrijverlichting aan de voorkant bij veel auto's word toegepast, maar aan de achterkant het nog steeds donker is. Als de achterlichten ook gelijk aan zouden gaan, valt de auto nog meer op.
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
pi_112115640
Viel me vandaag trouwens weer op hoeveel mensen breedstralers voor verwarren met mistlampen... Gaan ze lopen seinen. Overigens was het plaatselijk zeer dichte mist, maar over het algemeen best flink heiig hier, dus ook mistlampen voor konden prima gevoerd worden.
The summer is magic!

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')