maandag 21 mei 2012 @ 22:22:54 #1
375983 Giai
Wat jij vindt?
pi_111854405
registreer om deze reclame te verbergen
Nederland is een multiculturele samenleving, wat inhoudt dat er mensen uit verschillende culturen in ons land met elkaar samenleven. Als er wordt gesproken over discriminatie raakt dit veel mensen, die ooit werden of nog steeds worden gediscrimineerd. Onder discriminatie verstaan we ‘’ het maken van onderscheid’’.Dit onderscheid heeft te maken met het apart behandelen van groepen mensen in hun afkomst, huidskleur, geboorteland, geloof, sekse, seksuele geaardheid, taal etc.

Discriminatie komt de laatste tijd veel voor in het nieuws, dat hoor je op radio en televisie en lees je steeds meer in de kranten. Vanuit de politiek willen ze een hardere aanpak voor mensen die anderen discrimineren. In Nederland hebben we een wetsartikel 2 dat omschrijft de anti-discriminatievoorziening, deze wet is in juni 2009 aangenomen. Doet de overheid genoeg om mensen te beschermeren tegen discrimintatie? Wat zou nog meer kunnen?
Er zijn dus al maatregelen die ervoor moeten zorgen dat er minder wordt gediscrimineerd, maar waarom wordt er dan nog steeds binnen de Nederlandse multiculturele samenleving gediscrimineerd?

Discriminatie gaat hand in hand met vooroordelen, een paar voorbeelden hiervan zijn:

Elke moslim is een terrorist .
Iedere islamitische man slaat zijn vrouw.
Turken zijn dieven en jatten onze banen.
Nederlanders zijn dom en lelijk.

Discirminatie heeft te maken met samenleving waar verschillende mensen wonen, In Nederland zijn er vele culturen, die met elkaar botsen, waar het omgaat is dat iedereen elkaar respecteert en waardeert. Dit is makkelijker gezegt dan gedaan.

Wat mee speelt met discrimineren is
quote:
Racisme de angst voor het ontwetenheid,
dat samen gaat met een houding van vooroordelen en onbegrip voor andere mensen uit een anderen culturen. Dit is negatieve houding tegenover andere mensen. Mensen zoeken altijd wel een rede om een ander te discrimineren, denk aan; dat je bang bent voor wat je niet weet. Mensen die disrimineren hebben vaak geen eigen mening, deze meningen worden overgenomen door anderen. Discrimineren berust dus niet op de waarheid.

quote:
Waarom willen wij als medemens niet openstaan om een andere cultuur te leren? Wat houdt ons tegen?
Je hoeft niet iedereen te begrijpen, maar respecteer mensen die ander,om zijn cultuur, achtergrond taal en uiterlijk.
  maandag 21 mei 2012 @ 22:24:30 #2
129292 LXIV
misdunker
pi_111854514
Nou, bedankt voor de tip!
Sie verstehen mich nicht: ich bin nicht der Mund für diese Ohren.
2+2 = 4
Thoughtcrime is the only crime that matters
Arguments are irrelevant
pi_111858084
Ghehe leuke voor op Fok
(mijn vooroordeel over Fok is dat er veel users zijn die discrimineren)..
Iedereen discrimineert, maar discrimineren op om iemands ras is een ander verhaal.

Eens met dat discrimineren vooral iets zegt over de persoon die discrimineert en niet over de persoon/groep die wordt gediscrimineerd.
"Reality seems valueless by comparison with the dreams of fevered imaginations; reality is therefore abandoned"
pi_111862074
Elke moslim is een terrorist .
dit klopt

Iedere islamitische man slaat zijn vrouw.
dit klopt

Turken zijn dieven en jatten onze banen.
dit klopt ook

Nederlanders zijn dom en lelijk.
Wie heeft deze onzin bedacht?
Better to reign in hell than serve in heaven - John Milton
It is not titles that honour men, but men that honour titles - Niccolò Machiavelli
That what does not kill me, makes me stronger - Nietzsche
pi_111862732
Waarom willen wij als medemens niet openstaan om een andere cultuur te leren?

simpel, omdat het makkelijker is de wereld in zwart-wit te zien dan om zelf te moeten nadenken.

jezelf wijs maken dat zodra je een Marokkaan tegenkomt je beter snel door kunt lopen terwijl als je een Nederlander tegenkomt er niets aan de hand is, is makkelijker, dan om bij iedere persoon te moeten bedenken of die er agressief uitziet, in een hanggroep zit, op zoek is naar ruzie, of dat er niets aan de hand is, ze verder geen problemen aan het zoeken zijn, etc.

en sterker nog, IEDER mens doet aan generalisatie. als je iemand ziet, kán je niet weten hoe diegene zich gedraagt. maar toch stap je anders op een net geklede meneer af dan op een metalhead met tatoo's op zijn schouder.
Kleding, gedrag, taalgebruik, houding, etc. je gebruikt al die dingen om een indruk van iemand te krijgen, en allen zijn ze een generalisatie: de meeste gastjes die met een groepje om hun scooters hangen, hard lopen te roepen, petje op, kettings om, etc. zal je liever niet aanspreken. en dat terwijl je geen flauw idee hebt of deze groep toevallig juist erg aardig en sociaal is zodra je ze aanspreekt.

kortom, iedereen generaliseert, omdat het onmogelijk is om iedereen te leren kennen, en het *vaak* een goede indicatie geeft hoe mensen zich zullen gedragen.
en zodra je je gedrag laat bepalen door iemands uiterlijk ben je eigenlijk al aan het discrimineren.
  Moderator dinsdag 22 mei 2012 @ 08:05:14 #6
372780 99.999
Komt voor 100.000
pi_111864211
Aan degene die dit topic heeft geopend, zou je ook actief mee willen gaan discussiëren? Op een forum als dit is het niet de bedoeling dat je maar een stelling dropt en vervolgens niets meer doet. Doe je dit niet dan zal het topic opslot gaan.
Ik kan tellen
  dinsdag 22 mei 2012 @ 16:21:53 #7
375983 Giai
Wat jij vindt?
pi_111880956
Ik vraag me sterk wanneer discrimineren ophoudt..
Is dat hetzelfde vragen /wensen dat er nooit meer oorlog is in de wereld?

Mensen zijn verschillende en dat is fijn zodat je van welke kan leren.
En tegelijk is iedereen is gelijk; het bloedt dat door je aderen stroomt is niet anders dan een persoon met een kleurtje,, een blanke of een Chinees...
Of ik heb dat mis?
  woensdag 23 mei 2012 @ 12:13:40 #8
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_111920767
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2012 22:24 schreef LXIV het volgende:
Nou, bedankt voor de tip!
Precies,.... we kunnen er verder niets mee maar leuk dat hij er wat 'moeite' in stak :)
pi_111926501
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 16:21 schreef Giai het volgende:

Het zijn ook altijd de buitenlanders die het meest discrimineren...

als ze die allemaal terugsturen naar hun eigen land, zou het met de discriminatie ook gelijk een stuk minder worden!
Sij comen bij paren | Om te vergaren | In Den Haegh | Sij sijn ’er so graegh.
Sij drinken een glas | Sij pissen een plas | En laten de saak soo als hij was.
  woensdag 23 mei 2012 @ 14:41:44 #10
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_111927168
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 16:21 schreef Giai het volgende:
Is dat hetzelfde vragen /wensen dat er nooit meer oorlog is in de wereld?

Mensen zijn verschillende en dat is fijn zodat je van welke kan leren.
En tegelijk is iedereen is gelijk; het bloedt dat door je aderen stroomt is niet anders dan een persoon met een kleurtje,, een blanke of een Chinees...
Of ik heb dat mis?
Dat heb je mis, je huidskleur/ras is vastgelegd in je DNA. Dus ook in het bloed wat door je aderen stroomt... :')
[Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid.]
  woensdag 23 mei 2012 @ 17:37:27 #11
375983 Giai
Wat jij vindt?
pi_111934897
Ik bedoel te te zeggen, dat discrimineren niet nodig; iedereen is anders en we moet leren met elkaar samen te leven, zonder elkaar uit te roeien,( denk aan Hilter en de Joden)
En ik ben niet mee eens, met dat:
elke moslim zijn vrouwen slaat ect...
Je kan toch niet iedereen over een kamp scheren?
Nederlandse mannen slaan ook hun vrouwen.,. alleen hoor je hier een stuk minder van.
Er zijn genoeg gekken die anderen dingen doen, als je de laatste tijd het nieuws volgt, denkaan nederlandse mannen die kinderen misbruiken... ect.

NB: Nederlandse mensen discrimneren vaak ook! alleen is het makkelijk een vinger te wijzen naar iemand met een andere kleurtje....
vraag; doet Nnederland> de Overheid genoeg om discrimineren tegen te gaan???
pi_111937593
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:37 schreef Giai het volgende:

vraag; doet Nnederland> de Overheid genoeg om discrimineren tegen te gaan???
Yup, want het is strafbaar.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012
Ek vir jou, Suid-Afrika.
Ons is nie noodwendig vriende nie, maar daar is ook nie genoeg redes waarom ons noodwendig vyande moet wees nie.
  woensdag 23 mei 2012 @ 19:14:38 #13
11502 nipeng
back in black
pi_111939077
De nederlandse overheid discrimineert vrolijk mee, enkel heet het dan "positieve" discriminatie.
  woensdag 23 mei 2012 @ 19:40:32 #14
110057 AgLarrr
Leve het leven!
pi_111940327
Het uitbannen van racisme, ook wel complete gelijkwaardigheid voor iedereen. Dat soort prachtige idealen zijn mooi, absoluut nastrevenswaardig maar eerder een deugd dan daadwerkelijk te realiseren. Puur rationeel gezien heb je helemaal gelijk, helaas is de mens geen puur rationeel wezen en zul je daarom nooit gelijk krijgen.
"It is indeed difficult to imagine how men who have completely given up the habit of self-government could successfully choose those who should do it for them." - Alexis de Tocqueville

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')