pi_111852493
registreer om deze reclame te verbergen
Mijn moeder van 73 heeft een laptop en een desktop. De desktop gebruikt ze eigenlijk alleen nog als er geprint moet worden, het is al een ouder beestje met XP, 1GB Ram en 40GB HDD. Op zich zat voor een mailtje oid te printen. Voor algemeen gebruik heeft ze een laptop (Acer Travelmate 5620, Vista, 2GB). Algemeen gebruk is mailen, surfen en bankoverzichten bekijken.
Die Acer heeft nu last van scheurende scharnieren, LCD cover is al helemaal door aan beide kanten ontdekte ik zaterdag.

Ze wil niks nieuws kopen want "hij doet het nog". Heb maar vast een backup ingesteld, kan nooit kwaad.

Nou zijn er wel wat wensen:
- Makkelijker printen. Desktop met printer staat op 1e verdieping. Met haar versleten heup wordt dat lastiger. Ze wil/kan geen printer hebben in de woonkamer
- Eenvoudigere handling en sneller opstarten. Met laptop "moet" ze toch steeds aan tafel gaan zitten, losse muis eraan, na een uurtje adapter eraan
- Makkelijker in gebruik, windows is voor de oudere toch niet echt simpel.
- Gebruiksvriendelijkheid staat hoog op de lijst. Nu kan ze niks met d'r fotos. Ik zet ze op de HDD over en er wordt NOOIT meer naar gekeken omdat ze niet begrijpt hoe ze de galerij moet openen. Een shortcut op het bureaublad doet het niet voor hoor, terwijl dat hetzelfde is als outlook op explorer openen.

Ik dub over een iPad / Galaxy Tab / Asus Transformer, maar kost toch wel een paar centen. En ze moet dan weer "alles" opnieuw leren. Met een Win7 laptopje kan ze naadloos overstappen (bijna).
Tweede probleem met een tablet is het printen, ze heeft een simpele Pixma all-in-one printertje zonder wifi. Dan zou er om echt handig te zijn een wireless printertje moeten komen, ook weer een kleine ¤100,-

Voor mij is het dan het simpelste om een nieuw simpel laptopje aan te schaffen, backup overzetten en gaan. Maar waar is zij het handigste mee bediend?
Budget: ¤500,- MAX
pi_111852636
quote:
Ik dub over een iPad / Galaxy Tab / Asus Transformer, maar kost toch wel een paar centen. En ze moet dan weer "alles" opnieuw leren. Met een Win7 laptopje kan ze naadloos overstappen (bijna).
Ik denk dat voor iemand die nooit echt affiniteit met computers gehad heeft en dan ook nog eens 73 is dat de stap tussen XP en W7 net zo groot is als de stap tussen W7 en bv ICS of een andere tablet OS :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_111853188
Kijk eens naar een modelletje uit de compaq-serie van HP, 17inch systeem bijvoorbeeld (je kunt in windows 7 de letters groter zetten zonder de resolutie aan te passen). En volgens mij als ze al met vista werkt dan is

http://www.mycom.nl/Produ(...)330EDPtmB960/1310070

En anders probeer je eens voor de grap een stukje software als bijvoorbeeld Eldy?
http://www.eldy.eu/
  maandag 21 mei 2012 @ 22:03:56 #4
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_111853238
Kleine vraag: Hoe denk je het printen makkelijker te kunnen maken?

Qua gebruiks vriendelijkheid zou ze -misschien- iets hebben aan een apple.

Als ze nog moet printen zou ik van tablets weg blijven...tekstverwerken en printen vind ik vanaf een IPad nou niet zo heel makkelijk. Net als bestanden opslaan of delen.
  maandag 21 mei 2012 @ 22:04:26 #5
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_111853276
Ik denk dat de overstap naar een iPad helemaal niet zo moeizaam gaat. De kans dat ze nu begrijpt hoe Windows werkt is al niet te groot.
There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things and off-by-one errors.
pi_111853469
quote:
7s.gif Op maandag 21 mei 2012 21:55 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik denk dat voor iemand die nooit echt affiniteit met computers gehad heeft en dan ook nog eens 73 is dat de stap tussen XP en W7 net zo groot is als de stap tussen W7 en bv ICS of een andere tablet OS :@
Onzin. Ik krijg genoeg bejaarde mensen in de winkel die van XP overstappen naar Windows 7. Ze hebben er geen moeite mee.
  maandag 21 mei 2012 @ 22:18:24 #7
319702 Navida
Appelsap is een must-have
pi_111854119
Ik denk dat een iPad het meest geschikt is voor ouderen. het is super simpel alles staat er duidelijk, Geen error's, geen andere problemen, ze tikt aan waar ze heen wil en ze is er.

Lijkt me eerlijk gezegd veel simpeler dan een laptop.
Precies!
pi_111857685
Laptop kan ze enigszins mee overweg, niet goed, maar wat ze nodig heeft lukt wel. Soms 20x proberen maar uiteindelijk lukt het wel. Ik ben maar zo bagn dat wij jonkies (ben zelf 39) het gebruiksgemak van een iPad/Tablet overschatten. Als ik mensen al moeite zie hebben met een uitleensysteem in de bibliotheek. Met een IQ van 80 lukt dat nog, nou, hele volksstammen hebben er moeite mee.
  maandag 21 mei 2012 @ 23:24:16 #9
20849 FredvZ
Uw tafelzoutkorrel
pi_111857935
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 21:53 schreef eRKa het volgende:
Mijn moeder van 73 heeft een laptop en een desktop. De desktop gebruikt ze eigenlijk alleen nog als er geprint moet worden, het is al een ouder beestje met XP, 1GB Ram en 40GB HDD. Op zich zat voor een mailtje oid te printen. Voor algemeen gebruik heeft ze een laptop (Acer Travelmate 5620, Vista, 2GB). Algemeen gebruk is mailen, surfen en bankoverzichten bekijken.
Die Acer heeft nu last van scheurende scharnieren, LCD cover is al helemaal door aan beide kanten ontdekte ik zaterdag.

Ze wil niks nieuws kopen want "hij doet het nog". Heb maar vast een backup ingesteld, kan nooit kwaad.
En waarom zou je moeder iets nieuws moeten kopen?
Zo te lezen heeft ze alleen last van een kind dat zeurt dat de boel op instorten staat omdat er een paar scharnieren uitgescheurd zijn...

quote:
Nou zijn er wel wat wensen:
- Makkelijker printen. Desktop met printer staat op 1e verdieping. Met haar versleten heup wordt dat lastiger. Ze wil/kan geen printer hebben in de woonkamer
Zet een (wireless) netwerkprinter in een kast, in de meterkast of ergens anders uit het zicht.
quote:
- Eenvoudigere handling en sneller opstarten. Met laptop "moet" ze toch steeds aan tafel gaan zitten, losse muis eraan, na een uurtje adapter eraan
en dat vind je moeder ook een probleem?
quote:
- Makkelijker in gebruik, windows is voor de oudere toch niet echt simpel.
Klopt, maar zo'n beetje elke bejaarde gebruikt Windows en ze raken snel in de war als de buurvrouw opeens iets anders heeft en ze elkaar niet meer uit kunnen leggen hoe ze foto's van de kleinkinderen een stukje moeten draaien.
quote:
- Gebruiksvriendelijkheid staat hoog op de lijst. Nu kan ze niks met d'r fotos. Ik zet ze op de HDD over en er wordt NOOIT meer naar gekeken omdat ze niet begrijpt hoe ze de galerij moet openen. Een shortcut op het bureaublad doet het niet voor hoor, terwijl dat hetzelfde is als outlook op explorer openen.
Blijkbaar wil ze de foto's ook niet bekijken op de computer...
quote:
Tweede probleem met een tablet is het printen, ze heeft een simpele Pixma all-in-one printertje zonder wifi. Dan zou er om echt handig te zijn een wireless printertje moeten komen, ook weer een kleine ¤100,-
En heeft ze zelf ook behoefte aan een tablet?
quote:
Voor mij is het dan het simpelste om een nieuw simpel laptopje aan te schaffen, backup overzetten en gaan. Maar waar is zij het handigste mee bediend?
Budget: ¤500,- MAX
Leuk dat het voor jou het simpelste is om een laptopje te kopen, maar wat wil je moeder?

Als ik het lees ben vooral jij de gene die vindt dat je moeder iets nieuws moet hebben, terwijl ze er zelf helemaal geen zin in heeft.

Laar haar dus lekker doorwerken op wat ze heeft en koop een leuk fotolijstje voor je als je vindt dat ze die foto's die je op de HDD zet per se moet zien.
pi_111864245
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 23:24 schreef FredvZ het volgende:

en dat vind je moeder ook een probleem?

[..]

Klopt, maar zo'n beetje elke bejaarde gebruikt Windows en ze raken snel in de war als de buurvrouw opeens iets anders heeft en ze elkaar niet meer uit kunnen leggen hoe ze foto's van de kleinkinderen een stukje moeten draaien.

[..]

Blijkbaar wil ze de foto's ook niet bekijken op de computer...

[..]

En heeft ze zelf ook behoefte aan een tablet?

[..]

Leuk dat het voor jou het simpelste is om een laptopje te kopen, maar wat wil je moeder?

Als ik het lees ben vooral jij de gene die vindt dat je moeder iets nieuws moet hebben, terwijl ze er zelf helemaal geen zin in heeft.

Laar haar dus lekker doorwerken op wat ze heeft en koop een leuk fotolijstje voor je als je vindt dat ze die foto's die je op de HDD zet per se moet zien.
Mij reden om iets nieuws te willen, is dat we dan overgaan op win7. Toch weer iets makkelijker en vooral sneller dan vista.
En ik hoor haar toch vaak klagen over het "gedoe" van het uithalen van de laptop en het niet kunnen zien van haar foto's. Ze heeft het liefst dat ik elke fotoserie op een dvd zet zodat ze die op de tv kan bekijken. Tsja, van haar Australië reis laatst heb ik die idd gemaakt, maar om van elke prutsfoto een dvd te maken gaat me te ver. Daar is het toch net effe teveel werk voor. 400 foto's Australië was ik toch een avond aan kwijt om daar een leuke slideshow op dvd van te maken. Niet erg voor een keer, maar ik ben steeds de L*L (enigst kind).
pi_111865210
Als ze in goede geestelijke gezondheid verkeerd, kan ze er best mee leren omgaan. Mijn oma is in de 80 en vindt haar weg ook op het internet, kan spelletjes opstarten etc.. Maar daarvoor moeten ze het wel willen leren. En dat kost natuurlijk meer moeite dan aan een zoon vragen of hij het even regelt.

Zet haar anders op een cursus ofzo. Samen met andere oudjes, vinden ze nog gezellig ook.

[ Bericht 6% gewijzigd door 16meter op 22-05-2012 09:18:10 ]
  dinsdag 22 mei 2012 @ 09:16:38 #12
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_111865379
Als je vaak gezeik hebt met het maken van een slideshow op TV dan kun je evt ook een mediaplayer met harddisk aan de TV knopen? Scheelt ook gedoe met de schijfjes.

Eventueel zelf als je handig bent met linux: Installeer Mythbuntu (of misschien XMBC, daar heb ik geen ervaring mee) en dan kan ze in een foto menu zo overal doorheen bladeren.

"Handig" is in deze trouwens een rekbaar begrip. Als je een "oud beestje" hebt (2GHz of sneller) loopt mythbuntu vlekkeloos. Probeer gewoon een keer een installatie op een oude PC waar je verder niets mee doet. Dan heb je gratis een idee waar het heen gaat.

Foto's per categorie bij elkaar in 1 mapje flikkeren en klaar.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 12:31:59 #13
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_111871832
quote:
Ik dub over een iPad / Galaxy Tab / Asus Transformer
Kies de iPad, ik heb de iPad1 en de Asus 300T (met Android 4/ICS) en de iPad is eenvoudiger, en voelt net iets soepeler aan (als in minder stapjes om iets te bereiken).
pi_111875230
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 09:09 schreef 16meter het volgende:
vindt haar weg ook op het internet, kan spelletjes opstarten etc.. Maar daarvoor moeten ze het wel willen leren.
Daar zit ook net de crux. Ik kom 3x in de week bij haar. Op woensdagen (ze is er dan meestal niet) vind ik vaak een briefje bij de deur: "Kijk even naar die-en-die mail" of iets vergelijkbaars.
Weekenden eet ik er, en dan is het dessert vaak vergezeld van de laptop op tafel. Er is geen noodzaak iets zelf te kunnen, want hulp is altijd in aantocht.

Ik laat het maar even zoals het is, alles doet het nog. Intussen kan ze bij een kennis eens naar een iPad kijken of dat wat voor d'r is.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')