pi_111779372
registreer om deze reclame te verbergen
Hallo,

Ik weet niet of dit is toegestaan, maar zou ik hier een vragentopic voor mezelf mogen openen? Ik ben net begonnen met fotografie en ben op dit moment bezig met verschillende boeken door te lezen.

Echter kom ik telkens weer op nieuwe vragen terecht. De eerste is bijv.: Wat betekent het aantal mm als mensen het over een lens hebben? vaak staat er bijv. 20-300 mm. Wat is dat?

En kan iemand kort uitleggen wat het brandpuntafstand is? Is mijn boek staat dit wat vaag uitgelegd (boek: Bewuster fotograferen met de nikon D90)

Tot slot: Als ik mijn camera op de S stand zet en de sluitertijd verander, worden mijn foto's heel licht of juist heel donker, wat kan ik hier aan doen?

Mvg,
Nick
  zondag 20 mei 2012 @ 14:03:45 #2
41809 Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_111779922
Volgens mij was hier ooit een algemeen topic voor waar je met al je vragen terecht kunt en er in nagenoeg alle gevallen nog antwoord op krijgt ook.
Omdat we het met zijn allen de laatste tijd redelijk lijken te snappen is dat topic een beetje afgezakt in de lijst.

Algemeen antwoord op je vragen is om je toch even wat beter in de basics in te lezen. Staat heel veel over geschreven op interpret, dus het advies om gewoon even die begrippen die je noemt in goegel te mikken en kijken wat je vangt.

Bijkomend advies is om niet al te veel basiskennis te willen peuren uit een boek waarin een cameramerk of type in de titel staat. Vaak is het niet meer dan een fraai ingebonden folder van het betreffende merk.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_111781025
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 13:49 schreef nickhguitar het volgende:
En kan iemand kort uitleggen wat het brandpuntafstand is?
quote:
vaak staat er bijv. 20-300 mm
Zo, beantwoord...

quote:
Echter kom ik telkens weer op nieuwe vragen terecht. De eerste is bijv.: Wat betekent het aantal mm als mensen het over een lens hebben? Wat is dat?
quote:
het brandpuntafstand
Again. Duidelijk?

quote:
Tot slot: Als ik mijn camera op de S stand zet en de sluitertijd verander, worden mijn foto's heel licht of juist heel donker, wat kan ik hier aan doen?
De sluitertijd niet veranderen. Dat is juist de hele truc van de sluitertijd, foto's donkerder of lichter maken door het open staan van de lamellen voor de sensor.

Hoop had je trouwens ook zelf kunnen bedenken cq uitvinden. Je hebt, neem ik aan, een DSLR gekocht (D90?), met boek erbij. Op je lens staat een streepje en er staan wat getallen. In je informatieboekjes spreekt men vaak over de brandpuntsafstand van je lens, of het bereik, dat toevallig overeen komt de uiterste waarden op je lens. En ga daar nou eens mee spelen. Gewoon de lens op een bepaald getal zetten, camera ergens op 1 punt richten, even door de zoeker kijken en vervolgens de lens op een ander getal zetten. En probeer dan te begrijpen wat je doet.

Verder, om de sluitertijd beter te snappen, ga eens in een kamer die je kunstmatig kan verlichten, met de camera op een statief of iets anders waarop deze gewoon liggen kan, foto's maken met verschillende sluitertijden en noteer telkens het fotonummer. Ga vervolgens de kunstmatige verlichtingssterkte aanpassen. Zul je zien wat je foto's bij verschillende sluiters gaan doen.

En nee, ik probeer zo min mogelijk voor te kauwen, van zo lekker zelf spelende wijs dit soort dingen uitvinden leer je veel meer.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zondag 20 mei 2012 @ 17:13:07 #4
303083 Ladysin
koekieloekie
pi_111788524
de S stand is ook niet een stand waar je m in wil hebben over t algemeen. als je dan toch een (semi-)automatische stand wil (dus niet op M (manual)) zet m dan in A. Het is belangrijker dat je eerst begrijpt wat die getallen doen. Ook staan er op inet heel veel online camera shows die het een en ander duidelijk kunnen maken,als je meer visueel ingesteld bent. (bv, de vroegere afl. van D-Town tv, of zoek eens iets op youtube)
"you gotta preserve the present for those in the future"
pi_111788598
beter ga je je eerst verdiepen in algemene terminologie en je camera leren kennen.
lees het boekje van voor tot achteren door, en ga oefenen, oefenen, oefenen.
pi_111885865
Ik ben van plan om zo dadelijk even te gaan fotograferen in het bos, kan ik de camera dan het beste in de A stand zetten? De S stand is toch vooral om 'bewegende' beelden vast te leggen?
  dinsdag 22 mei 2012 @ 18:35:59 #7
193335 DjinN
Ik word helemaal wak!
pi_111886616
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 17:13 schreef Ladysin het volgende:
de S stand is ook niet een stand waar je m in wil hebben over t algemeen. als je dan toch een (semi-)automatische stand wil (dus niet op M (manual)) zet m dan in A. Het is belangrijker dat je eerst begrijpt wat die getallen doen. Ook staan er op inet heel veel online camera shows die het een en ander duidelijk kunnen maken,als je meer visueel ingesteld bent. (bv, de vroegere afl. van D-Town tv, of zoek eens iets op youtube)
A en S zijn idd de fijnste standen. Ik gebruikte in het begin altijd de automatische stand, maar dat vind ik zo zonde van mijn dure camera. Sinds ik een workshop heb gevolgd (dat is nu zo'n 3 weken geleden) gebruik ik de automatische stand niet meer ;) Doe alles met A(perture) of S(hutter) :)
And in the end,
we lie awake
and we dream
of making our escape..
  dinsdag 22 mei 2012 @ 18:36:10 #8
193335 DjinN
Ik word helemaal wak!
pi_111886623
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 18:16 schreef nickhguitar het volgende:
Ik ben van plan om zo dadelijk even te gaan fotograferen in het bos, kan ik de camera dan het beste in de A stand zetten? De S stand is toch vooral om 'bewegende' beelden vast te leggen?
Klopt :Y S is vooral nuttig als je bijv. bewegende auto's wil laten "freezen", voetbalwedstrijden wil fotograferen, dat soort dingen (zijn maar ff een paar voorbeelden he ;) ).
Ik zou als ik jou was gewoon een beetje met de instellingen van A en S spelen. Je komt er vanzelf achter wat voor jou het mooiste is en fijnste werkt :)
And in the end,
we lie awake
and we dream
of making our escape..
pi_111886937
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 18:36 schreef DjinN het volgende:

[..]

Klopt :Y S is vooral nuttig als je bijv. bewegende auto's wil laten "freezen", voetbalwedstrijden wil fotograferen, dat soort dingen (zijn maar ff een paar voorbeelden he ;) ).
Ik zou als ik jou was gewoon een beetje met de instellingen van A en S spelen. Je komt er vanzelf achter wat voor jou het mooiste is en fijnste werkt :)
A gaat al vrij aardig, al heb ik helaas vaak nog toevalstreffers, zoals ik ze zelf noem. Dan weet ik niet precies wat ik heb gedaan, maar is het resultaat toch aardig :p

Met de S zit ik helaas wat meer vast. Altijd als ik de sluitertijd aanpas word de foto licht of donker. dan zou ik m'n diafragma moeten aanpassen toch? maar dat zou toch automatisch moeten gaan op deze stand?

Tot slot: Is het moeilijk om de M stand te gebruiken? Is dit aan te raden voor een beginner of dat zeker niet?

Tot slot 2 :P: Ik zou heel graag eens zo'n foto maken waarbij de auto's als lichtflitsen voorbij de snelweg gaan. Hoe doe je dit precies? Ik weet alleen dat je dan een hoge sluitertijd nodig hebt (30 seconden bijv. toch?) maar wat doe je met de andere instellingen?
  dinsdag 22 mei 2012 @ 18:59:34 #10
193335 DjinN
Ik word helemaal wak!
pi_111887501
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 18:44 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

A gaat al vrij aardig, al heb ik helaas vaak nog toevalstreffers, zoals ik ze zelf noem. Dan weet ik niet precies wat ik heb gedaan, maar is het resultaat toch aardig :p

Met de S zit ik helaas wat meer vast. Altijd als ik de sluitertijd aanpas word de foto licht of donker. dan zou ik m'n diafragma moeten aanpassen toch? maar dat zou toch automatisch moeten gaan op deze stand?

Tot slot: Is het moeilijk om de M stand te gebruiken? Is dit aan te raden voor een beginner of dat zeker niet?

Tot slot 2 :P: Ik zou heel graag eens zo'n foto maken waarbij de auto's als lichtflitsen voorbij de snelweg gaan. Hoe doe je dit precies? Ik weet alleen dat je dan een hoge sluitertijd nodig hebt (30 seconden bijv. toch?) maar wat doe je met de andere instellingen?
Mja, als je foto naar jouw mening elke keer te licht of te donker wordt is het helemaal geen slecht idee om de M stand te gebruiken ;) Ik ben ook nog niet zo lang bezig met fotograferen. Maar ik ben afgestapt van het automatische. M heb ik gebruikt toen ik laatst lichtstrepen ging fotograferen toen het donker was :)
Diafragma wijd open, shutterstand instellen (natuurlijk gaat dat met M het beste, omdat je ze dan afzonderlijk van elkaar kan instellen, zonder dat jouw camera "wil" dat je met een bepaalde stand werkt. JIJ bepaalt het). De ISO had ik op 400 of 800 staan.

DSC01619.JPG

DSC01623.JPG

De tweede is niet helemaal scherp helaas, en er schort nog wat aan qua compositie maar ja, het waren mijn eerste pogingen :)
And in the end,
we lie awake
and we dream
of making our escape..
pi_111887661
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 18:59 schreef DjinN het volgende:

[..]

Mja, als je foto naar jouw mening elke keer te licht of te donker wordt is het helemaal geen slecht idee om de M stand te gebruiken ;) Ik ben ook nog niet zo lang bezig met fotograferen. Maar ik ben afgestapt van het automatische. M heb ik gebruikt toen ik laatst lichtstrepen ging fotograferen toen het donker was :)
Diafragma wijd open, shutterstand instellen (natuurlijk gaat dat met M het beste, omdat je ze dan afzonderlijk van elkaar kan instellen, zonder dat jouw camera "wil" dat je met een bepaalde stand werkt. JIJ bepaalt het). De ISO had ik op 400 of 800 staan.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De tweede is niet helemaal scherp helaas, en er schort nog wat aan qua compositie maar ja, het waren mijn eerste pogingen :)
Mooie foto's, vooral de 1ste ^O^
Even nog over bovenstaand. Er moet toch wel altijd een bepaald verband zijn tussen Diafragma en Sluitertijd? Als het diafragma meer open gaat (dus lager getal toch:P?) Dan zal de sluitertijd toch omlaag moeten om overbelichting te voorkomen?

Even een extra vraagje:
http://www.fotografie.nl/images/300/Mportret.jpg

Is de foto van bovenstaande link gemaakt met externe belichting? Hoe fotografeer je zoiets? Dit is ook mooi zeg!

Edit: Is het in de P stand dan zo dat als jij diafragma óf sluitertijd aanpast, de camera automatisch de andere aanpast? Kun je zo'n foto als jij hebt gemaakt dan ook in de P stand maken als je de sluitertijd daar aanpast?
  dinsdag 22 mei 2012 @ 19:27:54 #12
193335 DjinN
Ik word helemaal wak!
pi_111888828
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 19:03 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Mooie foto's, vooral de 1ste ^O^
Even nog over bovenstaand. Er moet toch wel altijd een bepaald verband zijn tussen Diafragma en Sluitertijd? Als het diafragma meer open gaat (dus lager getal toch:P?) Dan zal de sluitertijd toch omlaag moeten om overbelichting te voorkomen?
Ja dat klopt :) Maar als jij s'avonds op een donkere weg lichtstrepen wil fotograferen zul je toch een manier moeten vinden om genoeg licht op je lens te krijgen ;) Ik kan je geen exacte sluitertijd en diafragma geven omdat dat iets is wat je zelf moet ondervinden. Ik had wat met de M stand (diafragma + shutter allebei handmatig) gerommeld en kwam toen op een gegeven moment bij een combinatie die ik het mooiste vond :)
quote:
Even een extra vraagje:

Is de foto van bovenstaande link gemaakt met externe belichting? Hoe fotografeer je zoiets? Dit is ook mooi zeg!
Het lijkt er idd op van wel. Denk dat als je echt een flitser gebruikt, je al gauw teveel van het gezicht belicht. Bij een externe belichting kan je toch wat selectiever zijn denk ik zo :)
quote:
Edit: Is het in de P stand dan zo dat als jij diafragma óf sluitertijd aanpast, de camera automatisch de andere aanpast? Kun je zo'n foto als jij hebt gemaakt dan ook in de P stand maken als je de sluitertijd daar aanpast?
Ja idd, dat klopt ook :) Als ik mijn camera stilhoudt kan ik een van de twee aanpassen. Beweeg ik de camera dan, past ie zich automatisch weer aan :') Moet eerlijk bekennen dat ik er bij het fotograferen van lichtstrepen geen gebruik van heb gemaakt tho :@
And in the end,
we lie awake
and we dream
of making our escape..
pi_111891241
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 19:27 schreef DjinN het volgende:

[..]

Ja dat klopt :) Maar als jij s'avonds op een donkere weg lichtstrepen wil fotograferen zul je toch een manier moeten vinden om genoeg licht op je lens te krijgen ;) Ik kan je geen exacte sluitertijd en diafragma geven omdat dat iets is wat je zelf moet ondervinden. Ik had wat met de M stand (diafragma + shutter allebei handmatig) gerommeld en kwam toen op een gegeven moment bij een combinatie die ik het mooiste vond :)

[..]

Het lijkt er idd op van wel. Denk dat als je echt een flitser gebruikt, je al gauw teveel van het gezicht belicht. Bij een externe belichting kan je toch wat selectiever zijn denk ik zo :)

[..]

Ja idd, dat klopt ook :) Als ik mijn camera stilhoudt kan ik een van de twee aanpassen. Beweeg ik de camera dan, past ie zich automatisch weer aan :') Moet eerlijk bekennen dat ik er bij het fotograferen van lichtstrepen geen gebruik van heb gemaakt tho :@
Wederom bedankt voor je antwoorden en de hierbij behorende tijd ^O^ . Ben net even met de camera achterthuis geweest. Als ik deze in de P stand zet, dan kan ik draaien wat ik wil aan zowel de sluitertijd als het diafragma, maar er verandert niks? Doe ik iets verkeerd? :P

Heb je nog algemene tips o.i.d.? Ik zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn.. Weet niet goed hoe ik moet beginnen, welke stand bijvoorbeeld.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 20:14:59 #14
193335 DjinN
Ik word helemaal wak!
pi_111891966
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 20:05 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Wederom bedankt voor je antwoorden en de hierbij behorende tijd ^O^ . Ben net even met de camera achterthuis geweest. Als ik deze in de P stand zet, dan kan ik draaien wat ik wil aan zowel de sluitertijd als het diafragma, maar er verandert niks? Doe ik iets verkeerd? :P

Heb je nog algemene tips o.i.d.? Ik zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn.. Weet niet goed hoe ik moet beginnen, welke stand bijvoorbeeld.
Graag gedaan :) Ik ben zelf ook nog een beginner dus ik moet ook nog heel erg veel leren ;)
Toen ik laatst een workshop had werd me afgeraden al meteen de P stand te gebruiken ;) Beter kan je beginnen met de A(perture)stand. En gebruik als focuspunt iets simpels als de punt van een tuinhekje. Het klinkt heel raar, maar zo heb ik het wel onder de knie gekregen. Zo leer je foto's met diepte te creëren. Als het allemaal een beetje lukt met de A stand ga je met de S(hutter) stand spelen :)

Leuk met de S-stand (maar wel pittig!) om te doen is panning. Perfect om panning op uit te proberen zijn voorbij komende auto's.
Shutter op bijv 3 sec. En ipv dat je de camera stilhoudt tijdens het fotograferen beweeg je met de auto mee. Wat je dan krijgt is een "bevroren" auto op een bewogen achtergrond :)
250px-DTM_Mercedes_W204_DiResta09_amk.jpg

Ik hoop dat ik je als mede-beginner zijnde een beetje op weg heb kunnen helpen :)
And in the end,
we lie awake
and we dream
of making our escape..
pi_111920165
Ik heb de A-stand inmiddels aardig door denk ik. Is eigenlijk ook niet zo moeilijk toch? Gewoon bepalen of je scherpte/diepte wil en daar je diafragma aan aanpassen, de camera doet de rest voor je!

Die foto's zoals hierboven (bij de snelweg), maak je die het best op de S of de M stand? En waarom? Wat is eigenlijk het verschil? Als ik bij de S stand de sluitertijd verander past het diafragma zich dan automatisch aan?
pi_111920330
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 19:03 schreef nickhguitar het volgende:
Even een extra vraagje:

Ze te zien een zwakke lamp die schuin vanaf de andere kant staat te schijnen op het gezicht.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_111924675
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 11:59 schreef nickhguitar het volgende:
Ik heb de A-stand inmiddels aardig door denk ik. Is eigenlijk ook niet zo moeilijk toch? Gewoon bepalen of je scherpte/diepte wil en daar je diafragma aan aanpassen, de camera doet de rest voor je!

Die foto's zoals hierboven (bij de snelweg), maak je die het best op de S of de M stand? En waarom? Wat is eigenlijk het verschil? Als ik bij de S stand de sluitertijd verander past het diafragma zich dan automatisch aan?
Ik had hier nog een vraagje bij: Als je op de M of A stand fotografeert gaat de fliters nooit automatisch aan toch ? (bij de Automatische stand wel), hoe kan ik deze zelf aanzetten? En wanneer is dit aanbevolen ? (aangezien je veel belichting regelt met de iso, Diafragma en sluitertijd)
  woensdag 23 mei 2012 @ 14:36:03 #18
193335 DjinN
Ik word helemaal wak!
pi_111926952
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 11:59 schreef nickhguitar het volgende:

Dat uit je eerste alinea klopt ja :)

Ik heb bij de snelwegfoto's idd het meeste gebruik gemaakt van de M-stand. Ik wist zo uit mijn hoofd niet welke sluiterstand ik het beste kon gebruiken. Aangezien ik bij de A-stand niet wilde dat de sluitertijd zich automatisch zou aanpassen heb ik vanzelfsprekend de M-stand gebruikt. Zo had ik alle controle over zowel de sluitertijd als het diafragma :)
En als je bij de S-stand de sluitertijd veranderd past het diafragma zich automatisch aan idd.
And in the end,
we lie awake
and we dream
of making our escape..
pi_111933715
Oké dan heb ik nog een vraag. Waarom zou je de M stand willen gebruiken? Stel je wilt werken met sluitertijd, dan kun je toch beter op de S gaan werken? Dan kun jij je bezig houden met de sluitertijd en regelt de camera de rest. Waarom zou je ooit voor de M kiezen?

Is er ook een schema waarin staat welke sluitertijd bij welk diafragma past normaliter? of is er geen standaard voor te zetten?
  woensdag 23 mei 2012 @ 18:11:40 #20
193335 DjinN
Ik word helemaal wak!
pi_111936205
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:11 schreef nickhguitar het volgende:
Oké dan heb ik nog een vraag. Waarom zou je de M stand willen gebruiken? Stel je wilt werken met sluitertijd, dan kun je toch beter op de S gaan werken? Dan kun jij je bezig houden met de sluitertijd en regelt de camera de rest. Waarom zou je ooit voor de M kiezen?

Is er ook een schema waarin staat welke sluitertijd bij welk diafragma past normaliter? of is er geen standaard voor te zetten?
Als ik soms een bepaalde sluitertijd wil gebruiken die niet helemaal matched met het diafragma, dan gebruik ik de M stand. IK bepaal dan welk diafragma of sluitertijd ik wil gebruiken. De camera wil namelijk altijd dat jij dingen op een bepaalde manier doet bij de S of A stand.
Natuurlijk gebruik ik in normale situaties wel gewoon de S of A stand. Maar bij het fotograferen van lichtstrepen had ik daar weinig aan, omdat mn camera elke keer alles aanpaste, waardoor de foto niet naar mijn wens was ;)
Neem een voorbeeld aan sneeuw. Sneeuw zal ook altijd als iets grijzer weergegeven worden als je er met de automatische instellingen een foto van wil maken. Camera's hanteren namelijk altijd automatisch 18% grijswaarden. Jij wil sneeuw niet als grijs weergeven maar als wit dus overbelicht je je foto handmatig en/of pas jij je witbalans aan.
And in the end,
we lie awake
and we dream
of making our escape..
pi_111946608
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:11 schreef DjinN het volgende:

[..]

Als ik soms een bepaalde sluitertijd wil gebruiken die niet helemaal matched met het diafragma, dan gebruik ik de M stand. IK bepaal dan welk diafragma of sluitertijd ik wil gebruiken. De camera wil namelijk altijd dat jij dingen op een bepaalde manier doet bij de S of A stand.
Natuurlijk gebruik ik in normale situaties wel gewoon de S of A stand. Maar bij het fotograferen van lichtstrepen had ik daar weinig aan, omdat mn camera elke keer alles aanpaste, waardoor de foto niet naar mijn wens was ;)
Neem een voorbeeld aan sneeuw. Sneeuw zal ook altijd als iets grijzer weergegeven worden als je er met de automatische instellingen een foto van wil maken. Camera's hanteren namelijk altijd automatisch 18% grijswaarden. Jij wil sneeuw niet als grijs weergeven maar als wit dus overbelicht je je foto handmatig en/of pas jij je witbalans aan.
Dat stukje van die lichtstrepen snap ik dus niet. Stel: Jij zet je camera in de S-stand, vervolgens kies je voor een lange sluitertijd, om de lichten v.d. auto in strepen weer te geven, dan zal de camera dus automatisch kiezen voor een klein diafragma om op deze manier het licht te regelen. Waarom zou je dit dan zelf willen doen? Je wil toch een zo optimaal mogelijk licht? En dat probeert de camera dan toch te bereiken?
  Moderator woensdag 23 mei 2012 @ 21:51:09 #22
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_111947145
Je camera kan het niet altijd goed bekijken. Zeker als het heel donker is. Of als je bijvoorbeeld een persoon die binnen voor het raam staat goed belicht wil hebben. Dan wilt je camera zich op het vele licht wat van achter komt instellen, terwijl je juist een langere sluitertijd wilt zodat die persoon goed belicht is.

Dan gebruik ik de M stand.
Op dinsdag 13 maart 2012 20:58 schreef liesje1979 het volgende:
Als ik groot ben ga ik met Kanovinnie trouwen.
pi_111947701
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 21:51 schreef kanovinnie het volgende:
Je camera kan het niet altijd goed bekijken. Zeker als het heel donker is. Of als je bijvoorbeeld een persoon die binnen voor het raam staat goed belicht wil hebben. Dan wilt je camera zich op het vele licht wat van achter komt instellen, terwijl je juist een langere sluitertijd wilt zodat die persoon goed belicht is.

Dan gebruik ik de M stand.
Oké duidelijk. Kun je in het laatste voorbeeld van je post ook kiezen voor een groot diafragma en dan een kleine sluitertijd? Of koos jij hier bewust voor een lange sluitertijd (en dus een klein diafragma?)
  Moderator woensdag 23 mei 2012 @ 22:04:20 #24
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_111947893
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:00 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Oké duidelijk. Kun je in het laatste voorbeeld van je post ook kiezen voor een groot diafragma en dan een kleine sluitertijd? Of koos jij hier bewust voor een lange sluitertijd (en dus een klein diafragma?)
Het antwoord laat zich wel raden. Ik zou in zo'n voorbeeld een sluitertijd kiezen die ik nog goed scherp kan houden. (1/100+ als er genoeg licht is). En dan het diafragma+ISO aanpassen eraan.
  Moderator woensdag 23 mei 2012 @ 22:06:06 #25
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_111948015
Maar zoals eerder gezegd. Ga lekker spelen.
Je komt vanzelf situatie's tegen waarin je niet goed weet wat je moet doen. Ga dan lekker experimenteren en vraag hier naderhand om advies.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')