quote:
quote:
vaak staat er bijv. 20-300 mm
Zo, beantwoord...
quote:
Echter kom ik telkens weer op nieuwe vragen terecht. De eerste is bijv.: Wat betekent het aantal mm als mensen het over een lens hebben? Wat is dat?
quote:
het brandpuntafstand
Again. Duidelijk?
quote:
Tot slot: Als ik mijn camera op de S stand zet en de sluitertijd verander, worden mijn foto's heel licht of juist heel donker, wat kan ik hier aan doen?
De sluitertijd niet veranderen. Dat is juist de hele truc van de sluitertijd, foto's donkerder of lichter maken door het open staan van de lamellen voor de sensor.
Hoop had je trouwens ook zelf kunnen bedenken cq uitvinden. Je hebt, neem ik aan, een DSLR gekocht (D90?), met boek erbij. Op je lens staat een streepje en er staan wat getallen. In je informatieboekjes spreekt men vaak over de brandpuntsafstand van je lens, of het bereik, dat toevallig overeen komt de uiterste waarden op je lens. En ga daar nou eens mee spelen. Gewoon de lens op een bepaald getal zetten, camera ergens op 1 punt richten, even door de zoeker kijken en vervolgens de lens op een ander getal zetten. En probeer dan te begrijpen wat je doet.
Verder, om de sluitertijd beter te snappen, ga eens in een kamer die je kunstmatig kan verlichten, met de camera op een statief of iets anders waarop deze gewoon liggen kan, foto's maken met verschillende sluitertijden en noteer telkens het fotonummer. Ga vervolgens de kunstmatige verlichtingssterkte aanpassen. Zul je zien wat je foto's bij verschillende sluiters gaan doen.
En nee, ik probeer zo min mogelijk voor te kauwen, van zo lekker zelf spelende wijs dit soort dingen uitvinden leer je veel meer.