vrijdag 18 mei 2012 @ 12:47:46 #1
375657 En_tjej
------------
pi_111700685
registreer om deze reclame te verbergen
Hallo allemaal,

Hopelijk kan iemand antwoord geven op mijn volgende vragen.

Ik ben 26 jaar oud en heb een wajong uitkering. In september start ik een deeltijd opleiding aan de ITV Hogeschool voor Tolken en Vertalen. Om alvast een portfolio op te bouwen en ervaring op te doen in het vertalersvak wil ik graag hier en daar wat opdrachten aannemen.

Hoe zit het met deze verdiensten als je niet ingeschreven staat als zelfstandig ondernemer?
Ik verdien bij maar heb geen werkgever.
Ben ik verplicht deze inkomsten op te geven aan de Belastingdienst ook al gaat het om een paar honderd euro per jaar?
En hoe kan ik de opdrachtgever "wit" laten betalen zonder dat ik hem een btw factuur kan sturen?
Als je voor een opdrachtgever werkt moet je dan altijd een kvk nummer hebben ook al is het bijverdienen "hobbymatig"?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes
-------------------
pi_111701447
Het hangt er overigens vanaf voor hoeveel procent je bent afgekeurd TS.

[ Bericht 77% gewijzigd door Five_Horizons op 18-05-2012 13:38:52 ]
pi_111701803
Als er geen belasting betaald wordt is het per definitie niet wit.
Verder kan ik je ook niet helpen.
If I had known it was harmless, I would have killed it myself.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 14:17:07 #4
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_111703265
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 13:25 schreef HaywoodJablome het volgende:
Als er geen belasting betaald wordt is het per definitie niet wit.
Het kan zijn dat je belasting moet betalen, maar het kan ook zijn dat dat niet moet.
pi_111703456
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 14:17 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Het kan zijn dat je belasting moet betalen, maar het kan ook zijn dat dat niet moet.
zo rap ben ik al door de mand gevallen :'(

Nou TS, je weet in elk geval nu aan wie je het niet moet vragen.
If I had known it was harmless, I would have killed it myself.
pi_111704743
Als jij diensten levert, in dit geval vertalen, hoor je je in te schrijven bij de kvk. Kost iets van 40 euro, volgend jaar gratis. Alles wat je binnenkrijgt aan geld hoor je op te geven bij de belastingdienst.

Je kan zonder kvk en btw nummer een kwitantie sturen i.p.v. een factuur. Bedenk echter dat veel opdrachtgevers niet met je in zee willen gaan zonder btw nummer, dus gewoon inschrijven!
pi_111704859
Hoeveel verschillende opdrachtgevers verwacht je te hebben dit kalenderjaar?
pi_111704862
killwithme.com website opzetten?
pi_111706322
The love you take is equal to the love you make.
pi_111707733
Paar honderd euro inkomsten mag gewoon hoor. Wel opgeven bij de belasting ;)
Just give me all of the bacon and eggs you have. Wait, wait, I worry what you just heard was, “Give me a lot of bacon and eggs.” What I said was, “Give me ALL the bacon and eggs you have.” Do you understand?
  vrijdag 18 mei 2012 @ 16:28:10 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111707932
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 16:22 schreef bijdehand het volgende:
Paar honderd euro inkomsten mag gewoon hoor. Wel opgeven bij de belasting ;)
En het UWV niet vergeten, anders is het fraude.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_111708126
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 16:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

En het UWV niet vergeten, anders is het fraude.
Ik ging ervanuit dat je geen uitkering krijgt als je studeert. Is dat dan zo? :{
Just give me all of the bacon and eggs you have. Wait, wait, I worry what you just heard was, “Give me a lot of bacon and eggs.” What I said was, “Give me ALL the bacon and eggs you have.” Do you understand?
  vrijdag 18 mei 2012 @ 16:38:03 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111708278
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 16:34 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik ging ervanuit dat je geen uitkering krijgt als je studeert. Is dat dan zo? :{
Geen idee, weet ook niet of TS pas opdrachten wil aannemen als hij weer een opleiding volgt, maar nu heeft hij volgens de OP iig een Wajong-uitkering.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_111733256
Ik heb ook even een vraag mbt bijverdiensten.

Ik werk (parttime), geen uitkering, studie o.i.d. Nu kan ik een eenmalige klus voor iemand doen. Die persoon wil echter een factuur, hoe kan ik dit op lossen. Inschrijven bij de kvk heeft weinig zin, het is een eenmalige klus van hooguit paar honderd euro.
Ik kan mij herinneren dat het vroeger zo was dat je een klein bedrag mocht bijverdienen zonder dat je dat hoefde op te geven of belasting over hoefde te betalen maar ik kan daar niet van terugvinden op de site van de belastingdienst. Als je dit bedrag wel aan moet geven hoeveel belasting moet ik daar van afdragen. Ik werk parttime dus er wordt al rekening gehouden met de belastingvrije voet/loonheffing parttime of hoe dat ook heet.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 09:24:53 #15
16624 _Arthur
Need snow!
pi_111733419
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 09:09 schreef eon68 het volgende:
Ik heb ook even een vraag mbt bijverdiensten.

Ik werk (parttime), geen uitkering, studie o.i.d. Nu kan ik een eenmalige klus voor iemand doen. Die persoon wil echter een factuur, hoe kan ik dit op lossen. Inschrijven bij de kvk heeft weinig zin, het is een eenmalige klus van hooguit paar honderd euro.
Ik kan mij herinneren dat het vroeger zo was dat je een klein bedrag mocht bijverdienen zonder dat je dat hoefde op te geven of belasting over hoefde te betalen maar ik kan daar niet van terugvinden op de site van de belastingdienst. Als je dit bedrag wel aan moet geven hoeveel belasting moet ik daar van afdragen. Ik werk parttime dus er wordt al rekening gehouden met de belastingvrije voet/loonheffing parttime of hoe dat ook heet.
Gewoon een factuur sturen, als particulier, ZONDER vermelding van BTW (dus ook geen BTW 0% oid vermelden).

Ja, alle inkomsten dien je op te geven bij de belastingdienst. Op je jaaraangifte kan je dit bv doen onder 'inkomsten uit overige werkzaamheden'.

Hoeveel belasting je moet betalen: dat ligt er aan hoeveel je met je andere banen verdient en dus in welke belasting schaal je valt.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')