pi_111842925
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 22:30 schreef Haushofer het volgende:
Kijk, dat je geen Grieks kent en klaarblijkelijk de grondtekst niet kunt lezen, dat is geen schande. De manier waarop jij hier vervolgens loopt te pretenderen dat je die wel kent, dat is domweg sneu. Dezelfde houding hanteer je wanneer het over wetenschap gaat, en evolutie in het bijzonder. Je hebt geen flauw benul waar je het over hebt.

Ik kan alleen maar hopen dat het een vorm van puberale onzekerheid is, en dat je nog de nodige zelfkennis zult vergaren.
1. Ik ken het Grieks niet en pretendeer niet dat ik dat kan. Echter zijn er genoeg bronnen om er achter te komen.

2. Weet ik meer dan genoeg over evolutie. Wat ik hier allang uitgelegd heb.

3. Ik ben geen puber dus tja.
pi_111843206
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:53 schreef DustPuppy het volgende:
Even een compleet andere invalshoek, maar als Jezus God was, dan is zijn hele 'Offer' toch compleet voor de bühne?

Hij laat zichzelf van kant maken (immers hij is almachtig, dus kan het makkelijk voorkomen).
Hij is alziend, dus wist wat er ging gebeuren.

Hij had net zo makkelijk alle zonden kunnen vergeven zonder dit hele circus. Het is geen 'Offer' en het als zodanig verheerlijken is een gruwelijke kronkel in logica wat dat betreft.
Precies!

Dit gebruiken wij ook erg vaak tegen de 3-eenheid!

Je kunt het vergelijken met een stel kidnappers, die nemen een bankdirecteur ofzo gevangen en vragen 1 miljoen als losprijs. Dan uiteindelijk betaald de kidnapper zichzelf 1 miljoen euro en laat de bankdirecteur gaan.

Precies hetzelfde met God en de mensheid:
Wij als mensen zondigden tegenover God, zijn hem iets schuldig(een losprijs).
En dan betaald God Zichzelf de losprijs weer terug door Zijn eigen leven te geven(aangezien Jezus ja God moet zijn). Wat is in vredesnaam de waarde dan van die losprijs??
Waarom zoveel gedoe? Dat is toch totaal niet logisch.

Jezus is God NIET. Duidelijk zat.

quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 15:30 schreef Molurus het volgende:

Een beetje flauw misschien... maar eenvoudig omdat ze iets anders geloven dan er in de Bijbel staat. Niks meer en niks minder.
Nou als er 1 christelijke stroming is die gelooft en leeft naar de Bijbel dan zijn het JG's wel.
De hele bijbel laat toch duidelijk zien dat Jezus NIET God is. Waarom zou er dan bv in Joh 1:1 staan dat Het Woord(oftewel Jezus) God is?
Dat zou zeer tegenstrijdig zijn.

Daarbij kan in die tekst er wel degelijk een tussen staan als je het vertaalt vanuit het Grieks.
Idd hoeft niet, maar is gehele context en alles bij elkaar genomen, de gehele Bijbel, absoluut het meest passende en logisch...
  Moderator maandag 21 mei 2012 @ 19:27:39 #103
167383 Molurus
the talking snake
pi_111843422
Bianconeri, ik ga echt geen uitspraken doen over welke stroming het bij het rechte eind heeft. Ik moet slechts constateren dat er 1 boek is en tientallen stromingen van het christendom.

Zelfs als de Bijbel de waarheid verkondigt (wat op zichzelf aannemelijk gemaakt zal moeten worden), dan nog kunnen al die stromingen niet allemaal gelijk hebben.

Vooralsnog kan de inhoud van de Bijbel me eigenlijk niet erg boeien. Persoonlijk ben ik veel meer geinteresseerd in wat jij nu onder een 'soort' verstaat. Wellicht dat je dit kunt toelichten in 1 van de vele topics waar je dit inmiddels is gevraagd. ;)
Relativiteit kent geen tijd.
pi_111847587
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 19:27 schreef Molurus het volgende:
Bianconeri, ik ga echt geen uitspraken doen over welke stroming het bij het rechte eind heeft. Ik moet slechts constateren dat er 1 boek is en tientallen stromingen van het christendom.

Zelfs als de Bijbel de waarheid verkondigt (wat op zichzelf aannemelijk gemaakt zal moeten worden), dan nog kunnen al die stromingen niet allemaal gelijk hebben.

Vooralsnog kan de inhoud van de Bijbel me eigenlijk niet erg boeien. Persoonlijk ben ik veel meer geinteresseerd in wat jij nu onder een 'soort' verstaat. Wellicht dat je dit kunt toelichten in 1 van de vele topics waar je dit inmiddels is gevraagd. ;)
Daarom zeg ik ook altijd:

Vergelijk hetgeen de Bijbel leert met wat de stromingen leren!!
Aangezien de 3-eenheid al super duidelijk vals is(zie alleen dit topic al) kun je al vele stromingen wegstrepen. Blijven vrij weinig over dan nog(waaronder JG die dan overblijven).
pi_111855978
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:53 schreef DustPuppy het volgende:
Even een compleet andere invalshoek, maar als Jezus God was, dan is zijn hele 'Offer' toch compleet voor de bühne?

Hij laat zichzelf van kant maken (immers hij is almachtig, dus kan het makkelijk voorkomen).
Hij koos er inderdaad zelf voor.

Johannes 10:17 Daarom heeft mij de Vader lief, overmits Ik Mijn leven afleg, opdat Ik hetzelve wederom neme.
18 Niemand neemt hetzelve van Mij, maar Ik leg het van Mijzelven af; Ik heb macht hetzelve af te leggen, en heb macht hetzelve wederom te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen.

quote:
Hij is alziend, dus wist wat er ging gebeuren.
Ook dat is duidelijk.

Mattheus 26:1 En het is geschied, als Jezus al deze woorden geëindigd had, dat Hij tot Zijn discipelen zeide:
2 Gij weet, dat na twee dagen het pascha is, en de Zoon des mensen zal overgeleverd worden, om gekruisigd te worden.

quote:
Hij had net zo makkelijk alle zonden kunnen vergeven zonder dit hele circus.
Maar de wet zegt dat er een bloedoffer nodig is.

quote:
Het is geen 'Offer' en het als zodanig verheerlijken is een gruwelijke kronkel in logica wat dat betreft.
Het is het sterven zodat een ander kan leven. Zelfopoffering. Is dat geen offer?

quote:
Het is een beetje als een karakter aanmaken in een wereld die je zelf gecreerd hebt, om 'm vervolgens dood te laten gaan voor het 'welbevinden' van de rest van de bevolking van die wereld. Wat heeft mij dit gekost? Bijna niets, hooguit wat tijd. Maar ja, ik ben eeuwig en onsterfelijk dus het eindsaldo is alsnog nul.
Stel je voor dat je poppetjes van klei maakt en die tot leven brengt. Je zegt tegen hen dat ze in je huis mogen wonen als ze jou en je huis respecteren, maar dat zodra ze niet meer naar je luisteren, je ze plat zult stampen. Op een gegeven moment beginnen die poppetjes zich te misdragen en jouw huis af te breken. Wat doe je vervolgens?

Als je God was zou je zelf een kleipoppetje worden en jezelf plat laten stampen door de kleipoppetjes om je eigen regel in stand te houden maar tegelijkertijd je poppetjes te gunnen te leven indien ze accepteren dat jij voor hen bent platgestampt en ze leren opnieuw jou en je huis te respecteren.

God die zich tot een mens verlaagt en zich door zijn eigen schepsels laat mishandelen en doden is niet 'niets' maar getuigt van de liefde die die God heeft voor zijn schepsels. Hij had niets groters kunnen doen. Als Hij zomaar de zonden had vergeven zou het een onrechtvaardige en onwaardige god zijn die zich niets aantrekt van onrecht, terwijl ieder mens zich kwaad kan maken om onrecht.
Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen. Mattheus 11:28
  dinsdag 22 mei 2012 @ 07:30:32 #106
327299 ATON
scientia vincere tenebra
pi_111863869
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 20:37 schreef bianconeri het volgende:
Vergelijk hetgeen de Bijbel leert met wat de stromingen leren!!
Aangezien de 3-eenheid al super duidelijk vals is(zie alleen dit topic al) kun je al vele stromingen wegstrepen. Blijven vrij weinig over dan nog(waaronder JG die dan overblijven).
En gezien de JG's denken dat er maar 144.000 zielen in de hemel komen, wat een super-foute interpretatie van de tekst is, kunnen we dan ook al gelijk dit clubje ook schrappen.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 07:39:45 #107
327299 ATON
scientia vincere tenebra
pi_111863953
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 22:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Johannes 10:17 Daarom heeft mij de Vader lief, overmits Ik Mijn leven afleg, opdat Ik hetzelve wederom neme.
18 Niemand neemt hetzelve van Mij, maar Ik leg het van Mijzelven af; Ik heb macht hetzelve af te leggen, en heb macht hetzelve wederom te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen.
Moet je mij deze tekst een ontleden en verklaren Ali. En met figuurtjes in wolken zien zal niet volstaan, vrees ik.
quote:
Mattheus 26:1 En het is geschied, als Jezus al deze woorden geëindigd had, dat Hij tot Zijn discipelen zeide:
2 Gij weet, dat na twee dagen het pascha is, en de Zoon des mensen zal overgeleverd worden, om gekruisigd te worden.
Wel zeer eenvoudig voorspelbaar als dit 50 jaar na de feiten geschreven is.

quote:
Stel je voor dat je poppetjes van klei maakt en die tot leven brengt. Je zegt tegen hen dat ze in je huis mogen wonen als ze jou en je huis respecteren, maar dat zodra ze niet meer naar je luisteren, je ze plat zult stampen. Op een gegeven moment beginnen die poppetjes zich te misdragen en jouw huis af te breken. Wat doe je vervolgens?
Me laten doorverwijzen door m'n huisarts.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 07:53:30 #108
371039 dustbrain
Made out of atoms
pi_111864104
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 19:19 schreef bianconeri het volgende:

[..]

1. Ik ken het Grieks niet en pretendeer niet dat ik dat kan. Echter zijn er genoeg bronnen om er achter te komen.

2. Weet ik meer dan genoeg over evolutie. Wat ik hier allang uitgelegd heb.

3. Ik ben geen puber dus tja.
Definieer soort nou maar.
When you point your finger you point three at yourself.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 08:38:36 #109
52811 DustPuppy
Valar Morghulis
pi_111864648
quote:
Het is het sterven zodat een ander kan leven. Zelfopoffering. Is dat geen offer?
Nee, natuurlijk niet. Als je almachtig en alwetend bent, heeft deze hele exercitie geen enkele waarde. Voor de mensen (je eigen creatie) die wel sterfelijk zijn, lijkt het een heel groot offer. Maar voor een almachtige God is dat het natuurlijk absoluut niet. Dus, wederom: voor de bühne.
quote:
God die zich tot een mens verlaagt en zich door zijn eigen schepsels laat mishandelen en doden is niet 'niets' maar getuigt van de liefde die die God heeft voor zijn schepsels. Hij had niets groters kunnen doen. Als Hij zomaar de zonden had vergeven zou het een onrechtvaardige en onwaardige god zijn die zich niets aantrekt van onrecht, terwijl ieder mens zich kwaad kan maken om onrecht.
Onzin, het kost 'm uiteindelijk niks. Dus het is geen offer. Klaar!

Het enige wat Hij eigenlijk doet is een dreigement wat hij eerder geuit heeft, niet waarmaken.
Als je dat een offer wilt noemen, tja... :{

[ Bericht 19% gewijzigd door DustPuppy op 22-05-2012 08:51:36 ]
The night is dark and full of terrors
pi_111865915
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 03:28 schreef man1986 het volgende:
1. De mens pleegde zonde.
2. Het gevolg van zonde is dood.
3. De kwijtschelding van zonde is een perfecte Offer.
4. Niets is perfect behalve God.
5. De perfecte Offer was Jezus.
6. Conclusie, Jezus was God(delijk).

Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Johannes 3:16
waarom gaan dieren dood?
pi_111866057
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 14:51 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Faal in goede Bijbel beschikbaarheid.

Er staat in Joh 1:1 Het woord was EEN god. Een god/goden staat in de Bijbel voor een engel.
Precies wat Jezus ook was.

Jezus hielp met de schepping ja, God gaf hem de kracht om te scheppen.

Begin nu niet weer jullie aangepaste-sekte-bijbel aan te prijzen he?
pi_111867369
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 17:03 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Oké, dat betekent dan: "en het woord was met de God".

Maar waar het uiteindelijk om gaat is de vertaling van het laatste deel van de zin: "en het woord was God".

En hier is geen "de" toegevoegd, en God kan vertaald worden zowel met God als met "een God".

Bronnen:

http://interlinearbible.org/john/1-1.htm

http://biblelexicon.org/john/1-1.htm

Ik vind deze trouwens ook een sterke:

1 Korintiërs 11
3 Ik moet u echter nog het volgende zeggen.
Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus.

Ja, je hebt gelijk, ik vergiste me met het tekstgedeelte. Wat ik bedoelde was

quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 19:57 schreef Haushofer het volgende:
Dat staat er niet eenduidig. Lees het Grieks er maar op na :) Hier bijvoorbeeld.
Je hebt geen verschil tussen "God" en "een God". Je kunt dus niet eenduidig vaststellen wat Bianconeri beweert.

-edit: wat Iblardi zegt, dus.
pi_111867448
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 19:19 schreef bianconeri het volgende:
Ik ken het Grieks niet en pretendeer niet dat ik dat kan. Echter zijn er genoeg bronnen om er achter te komen.
Dat het er niet staat, inderdaad, maar dat het een (nogal dubieuze, in mijn ogen) interpretatie is.

Maar zoals ik zei, ik verwacht ook niet dat je hierin meegaat; je kerk heeft zijn werk goed gedaan.
pi_111871665
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 08:38 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk niet. Als je almachtig en alwetend bent, heeft deze hele exercitie geen enkele waarde. Voor de mensen (je eigen creatie) die wel sterfelijk zijn, lijkt het een heel groot offer. Maar voor een almachtige God is dat het natuurlijk absoluut niet. Dus, wederom: voor de bühne.

Ik zou niet weten wat almacht en alwetendheid hier mee te maken hebben. Als je weet dat je gemarteld gaat worden wordt de pijn er toch niet minder op? De vernedering van God is toch niet minder omdat Hij wist dat Hij zich zou gaan vernederen en laten doden?

quote:
Onzin, het kost 'm uiteindelijk niks. Dus het is geen offer. Klaar!
Hoeveel meer had Hij kunnen doen dan sterven? Kun jij meer geven dan je leven? Kan God meer geven dan Zijn leven? Als die dood verder niets eromheen had, zou ik het met je eens zijn. Maar het gaat om de hele ervaring, het leed en de vernedering, ten onrechte. Je kan dan stellen 'hij stond toch weer uit de dood op', maar dat neemt wat er is vantevoren is gebeurd niet weg.

quote:
Het enige wat Hij eigenlijk doet is een dreigement wat hij eerder geuit heeft, niet waarmaken.
Als je dat een offer wilt noemen, tja... :{
Mensen gaan toch echt dood.
Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen. Mattheus 11:28
  dinsdag 22 mei 2012 @ 12:51:56 #115
327299 ATON
scientia vincere tenebra
pi_111872480
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 12:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik zou niet weten wat almacht en alwetendheid hier mee te maken hebben. Als je weet dat je gemarteld gaat worden wordt de pijn er toch niet minder op? De vernedering van God is toch niet minder omdat Hij wist dat Hij zich zou gaan vernederen en laten doden?
Waar staat ergens dat god zich heeft laten doden ??? Even duidelijk antwoord graag !!!
pi_111873067
quote:

[..]

.
Voor een almachtige god is dit soort ellende volstrekt overbodig.
pi_111873115
quote:

[..]

[..]

Hoeveel meer had Hij kunnen doen dan sterven? Kun jij meer geven dan je leven? Kan God meer geven dan Zijn leven? Als die dood verder niets eromheen had, zou ik het met je eens zijn. Maar het gaat om de hele ervaring, het leed en de vernedering, ten onrechte. Je kan dan stellen 'hij stond toch weer uit de dood op', maar dat neemt wat er is vantevoren is gebeurd niet weg.

[..]

Mensen gaan toch echt dood.
Als god dood kan is het géén god.
pi_111873728
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 13:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Als god dood kan is het géén god.
Wat als hij weer tot leven kan komen, uit zichzelf?
pi_111873866
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 12:51 schreef ATON het volgende:

[..]

Waar staat ergens dat god zich heeft laten doden ??? Even duidelijk antwoord graag !!!
Filippenzen 2:4 Een iegelijk zie niet op het zijne, maar een iegelijk zie ook op hetgeen der anderen is.
5 Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was;
6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;
7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;
8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.

Duidelijk genoeg denk ik.

Zoniet, een engelse vertaling,

5 Let this mind be in you, which was also in Christ Jesus:
6 Who, being in the form of God, thought it not robbery to be equal with God:
7 But made himself of no reputation, and took upon him the form of a servant, and was made in the likeness of men:
8 And being found in fashion as a man, he humbled himself, and became obedient unto death, even the death of the cross.

En een modernere nederlandse:

5 * Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was,
6 * Die, hoewel Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,
7 * maar Zichzelf ontledigd heeft * door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.
8 * En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf * vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood.

Jezus als de zoon van God in de gestalte van God, gelijk aan God, neemt de vorm van een mens aan en vernedert zich tot dienaar en uiteindelijk tot de kruisdood.
pi_111873903
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 13:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dan wastie niet dood. Dood is dood. Al millennia.

Als je je wat zou verdiepen dan zou je inzien dat dit soort "sterven en weer opstaan" veel meer voorkomt in godenverhalen uit die periode. Leentjebuur bij heidenen dus.

Foei. o|O
  dinsdag 22 mei 2012 @ 13:34:42 #121
327299 ATON
scientia vincere tenebra
pi_111874061
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 13:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Tja, dan hebben we hier toch drie dagen zonder god gezeten. _O- _O- _O- Hoe verzin je het.
pi_111874383
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 13:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dan wastie niet dood. Dood is dood. Al millennia.

Als je je wat zou verdiepen dan zou je inzien dat dit soort "sterven en weer opstaan" veel meer voorkomt in godenverhalen uit die periode. Leentjebuur bij heidenen dus.

Foei. o|O
Dood en herrezen. Dat is de kern van het geloof is het niet.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 13:44:24 #123
327299 ATON
scientia vincere tenebra
pi_111874400
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 13:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
5 * Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was,
6 * Die, hoewel Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,
Duidelijk ? Niet god, wel gelijke in gestalte. Dat ben ik ook.
quote:
7 * maar Zichzelf ontledigd heeft * door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.
8 * En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf * vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood.
Gehoorzaam aan wie ? Aan zichzelf ?

quote:
Jezus als de zoon van God in de gestalte van God, gelijk aan God, neemt de vorm van een mens aan en vernedert zich tot dienaar en uiteindelijk tot de kruisdood.
Hie zeg je het hier zelf miljaaar. En dit gaat hier uiteraard om een zuivere gnostische beeldspraak. Maar dat is natuurlijk aan jou niet besteed.
pi_111874428
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 13:34 schreef ATON het volgende:

[..]

Tja, dan hebben we hier toch drie dagen zonder god gezeten. _O- _O- _O- Hoe verzin je het.
^O^
  dinsdag 22 mei 2012 @ 13:45:50 #125
327299 ATON
scientia vincere tenebra
pi_111874441
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 13:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dood en herrezen. Dat is de kern van het geloof is het niet.
Dat het hier gaat om beeldspraak ontgaat je hier natuurlijk weer volledig.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')