donderdag 17 mei 2012 @ 01:36:53 #1
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111653389
registreer om deze reclame te verbergen
Terwijl dat absoluut NERGENS IN DE BIJBEL letterlijk staat?

Ik dacht dat het beter is er een apart topic over aan te maken aangezien dit wel een interessant onderwerp is.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_111653466
John 5:18 - "For this cause therefore the Jews were seeking all the more to kill Him, because He not only was breaking the Sabbath, but also was calling God His own Father, making Himself equal with God."
Zoveel schijt aan alles dat ik stront tekort kom.
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:40:48 #3
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111653483
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:40 schreef Frishe het volgende:
John 5:18 - "For this cause therefore the Jews were seeking all the more to kill Him, because He not only was breaking the Sabbath, but also was calling God His own Father, making Himself equal with God."
Ja, maar Jezus zegt nergens hier dat hij God is, dat maken volgelingen of in dit geval John ervan.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_111653620
In een ander topic iets van een half jaar geleden legde een behoorlijk onderlegde Christen dit heel goed uit met betrekking tot de zogenoemde drie-eenheid. Dit deed hij in een discussie met Bianconeri die als Jehova's Getuige niet in de drie-eenheid en daarmee de Goddelijkheid van Jezus gelooft.

Ik zal een andere keer dat topic nog wel eens opzoeken. Een sterk argument vond ik dat God ergens in de bijbel zegt dat het allerhoogste offer het geven van je eigen leven is.
Rondom de kruisiging van Jezus wordt gezegd dat God hiermee het grootste offer geeft voor de mensheid, hij zond zijn zoon om voor ons te sterven.
Die twee dingen samen zorgen voor de onontkoombare conclusie dat Jezus dus God moet zijn geweest omdat het anders niet het grootst mogelijke offer was naar de maatstaven van God zelf.
Game of Thrones.
Robb: “One time she told me, the sky is blue because we live in the eye of a blue eyed giant named Macumba.”
Bran: “Maybe we do.”
pi_111653641
Ach,

God werd mens om het menselijke gezichtspunt te zien.
Mensen krijgen de Heilige Geest om het goddelijke gezichtspunt te zien.

Mooi toch, zo'n 2 baansweg tussen God en mens.
Uiteraard is de 2 baansweg goddelijk want wij zijn te dom om zelfstandig tot God te komen.
God + 2 baansweg = 3 eenheid.

Ik snap niet wat Islamieten daar nu op tegen hebben.

Disclaimer: Deze theologie volgens deelnemer wijkt op alle punten af van de officiele leer.

[ Bericht 6% gewijzigd door deelnemer op 17-05-2012 01:56:16 ]
The view from nowhere.
pi_111653957
wie Mij ziet, ziet Hem die Mij gezonden heeft. Johannes 12:45
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  donderdag 17 mei 2012 @ 02:12:53 #7
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111654072
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 02:05 schreef man1986 het volgende:
Dat zegt alleen dat Jezus blijkbaar op God lijkt.

Er staat echter ook:

Genesis 1,27

God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.

Oftewel, in de mens kun je ook God zien.
pi_111654336
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 02:12 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Dat zegt alleen dat Jezus blijkbaar op God lijkt.

Er staat echter ook:

Genesis 1,27

God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.

Oftewel, in de mens kun je ook God zien.
Evenbeeld is niet per se een fysieke gelijkenis.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  donderdag 17 mei 2012 @ 02:38:20 #9
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111654456
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 02:29 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik zal je even een paar interpretaties van je vers geven:

- Wie Jezus ziet, moet ook degene zien die Hem gezonden heeft.

- Wie Jezus ziet, ziet in Jezus degene die Hem gezonden heeft, oftewel, ziet een deel van God in Jezus.

-Wie Jezus ziet, ziet in Jezus degene die Hem gezonden heeft, oftewel God als geheel wat betekent dat Jezus God is.

- Wie Jezus ziet, ziet in Jezus degene die Hem gezonden heeft, oftewel er bestaat een gelijkenis tussen Jezus en God maar geen noodzakelijke gelijkheid.
  donderdag 17 mei 2012 @ 02:39:40 #10
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111654476
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 02:29 schreef man1986 het volgende:

[..]

evenbeeld
Uitspraak: ˈevə(n)belt het -woord evenbeelden Zelfst. Naamw. iemand die of iets dat heel erg op iemand of iets anders lijkt `Je bent het evenbeeld van je vader.`
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/evenbeeld

evenbeeld
1) Dubbelganger 2) Duidelijke gelijkenis 3) Gelijk in uiterlijk 4) Gelijke 5) Gelijke in uiterlijk 6) Gelijkenis 7) Iemand die sprekend op een ander lijkt 8) Persoon die sprekend op een andere persoon lijkt 9) Persoonsbenaming 10)...
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/evenbeeld/1
pi_111654510
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 02:39 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

evenbeeld
Uitspraak: ˈevə(n)belt het -woord evenbeelden Zelfst. Naamw. iemand die of iets dat heel erg op iemand of iets anders lijkt `Je bent het evenbeeld van je vader.`
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/evenbeeld

evenbeeld
1) Dubbelganger 2) Duidelijke gelijkenis 3) Gelijk in uiterlijk 4) Gelijke 5) Gelijke in uiterlijk 6) Gelijkenis 7) Iemand die sprekend op een ander lijkt 8) Persoon die sprekend op een andere persoon lijkt 9) Persoonsbenaming 10)...
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/evenbeeld/1
gelijkenis, hoeft dus niet fysieke gelijkenis te zijn per se.
  donderdag 17 mei 2012 @ 02:57:00 #12
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111654691
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 02:42 schreef man1986 het volgende:

[..]

gelijkenis, hoeft dus niet fysieke gelijkenis te zijn per se.
Nee, maar de meerderheid van de betekenissen zegt van wel, dat vergroot de kans dat het zo is.
pi_111654712
En waarom is Jezus Christus God(delijk) volgens christenen?

‘Ik ben de alfa en de omega,’ zegt God, de Heer, ‘ik ben het die is, die was en die komt, de Almachtige.’ Openbaring 1,8

Toen zei hij tegen mij: ‘Het is voltrokken! Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Wie dorst heeft geef ik vrij te drinken uit de bron met water dat leven geeft. Openbaring 21,6

Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.’ Openbaring 22,13
pi_111654931
1. De mens pleegde zonde.
2. Het gevolg van zonde is dood.
3. De kwijtschelding van zonde is een perfecte Offer.
4. Niets is perfect behalve God.
5. De perfecte Offer was Jezus.
6. Conclusie, Jezus was God(delijk).

Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Johannes 3:16
  donderdag 17 mei 2012 @ 07:21:35 #15
327299 ATON
scientia vincere tenebra
pi_111655474
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 03:28 schreef man1986 het volgende:
Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Johannes 3:16
De auteur van het evangelie Johannes wordt algemeen gezien als een gnosticus. Wat je hier zeker niet moet doen, zijn deze teksten letterlijk nemen. Ze zijn dragers van een boodschap. Zolang je dat niet door hebt, blijf je voor een gesloten deur staan. Het is ook onmogelijk dit allemaal via een forum duidelijk te maken gezien dit complete boekdelen beslaat. In het najaar van 1990 werd in A'dam een congres gehouden waar veschillende deskundigen een uiteenzetting gaven over het belang van deze gnosis voor de cultuur van het Westen. In het boek " De Hermetische Gnosis in de loop der eeuwen " schrijven achttien van die wetenschappers over de verschillende aspecten en de invloed op onze cultuur. Hun bijdragen werden van een inleiding voorzien door de Gnosis-kenner Prof. Dr. G.Quispel. Dit boek laat je zien hoe men toen dacht over religie en hoe wij dit op de juiste wijze dienen te benaderen, en niet zoals jij nu bezig bent, want dan zal je dit nooit begrijpen.
pi_111655476
Waarom niet? Tis niet alsof je daarmee de geloofwaardigheid van het geheel in geding brengt :')
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
  donderdag 17 mei 2012 @ 07:24:10 #17
327299 ATON
scientia vincere tenebra
pi_111655485
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 07:22 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
Waarom niet? Tis niet alsof je daarmee de geloofwaardigheid van het geheel in geding brengt :')
Waarom niet wat ?? Waarom niet, aan wie ??
pi_111655502
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 07:24 schreef ATON het volgende:

[..]

Waarom niet wat ?? Waarom niet, aan wie ??
Zie TT.
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
  donderdag 17 mei 2012 @ 08:32:31 #19
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111655741
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 03:28 schreef man1986 het volgende:
1. De mens pleegde zonde.
2. Het gevolg van zonde is dood.
3. De kwijtschelding van zonde is een perfecte Offer.
4. Niets is perfect behalve God.
5. De perfecte Offer was Jezus.
6. Conclusie, Jezus was God(delijk).

LOL, die redenatie hierboven.

1. Een man heeft een piemel
2. Een piemel is rond.
3. Ronde dingen kunnen goed rollen.
4. De wielen van een auto zijn perfect rond.
5. Conclusie een man is een perfecte chauffeur.
Deze Post is veilig bevonden en is beschermd tegen : CIA-FBI-MOSSAD-Mi6-AIVD- BY Castro internet security Cuba.
Soft kitty, warm kitty, little ball of fur sleepy kitty, happy kitty, purr, purr, purr
pi_111655760
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 07:21 schreef ATON het volgende:

[..]

De auteur van het evangelie Johannes wordt algemeen gezien als een gnosticus.
Nee. Men herkent in het evangelie van Johannes, naast joodse en christelijke, ook gnostische elementen. Er is waarschijnlijk wel een connectie met de gnosis, maar op grond daarvan kun je niet concluderen dat de auteur een gnosticus was.
  donderdag 17 mei 2012 @ 08:46:44 #21
327299 ATON
scientia vincere tenebra
pi_111655830
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 08:36 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nee. Men herkent in het evangelie van Johannes, naast joodse en christelijke, ook gnostische elementen. Er is waarschijnlijk wel een connectie met de gnosis, maar op grond daarvan kun je niet concluderen dat de auteur een gnosticus was.
Wat zijn ' christelijke elementen ' ??? Wat dacht je wat gnostisch christendom is ?? Een light show ? En dat er joodse elementen inzitten ? Wat een scherpe opmerking zeg ! Je dacht toch niet dat Jezus een Kelt of een Chirokees was. Ja dus, Johannes is zo gnostisch als wat, samen met zijn leraar Paulus. Moet je ook nog naiëf zijn te denken dat het N.T. nog bestaat in zijn orriginele vorm.
pi_111655871
Hoewel de meeste verwijzingen naar de goddelijkheid van Jezus in de evangeliën tamelijk ambigu schijnen te zijn (zo is bijvoorbeeld "zoon van God" ook een titel die in het OT aan (duidelijk niet-goddelijke) koningen wordt gegeven), wijst Ehrman in zijn inleiding bij het NT wel op één interessante passage in het Johannesevangelie:
quote:
58 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik.
59 Zij namen dan stenen op om naar Hem te werpen; maar Jezus verborg Zich en verliet de tempel.
Dit is waarschijnlijk een echo van de woorden die God tegen Mozes spreekt in Exodus 3:14:
quote:
14 Toen zeide God tot Mozes: Ik ben, die Ik ben. En Hij zeide: Aldus zult gij tot de Israëlieten zeggen: Ik ben heeft mij tot u gezonden.
Jezus zou hier in feite zeggen dat hij identiek is aan God. Door zichzelf dezelfde 'naam' te geven als God, maakt hij zich in de ogen van zijn Joodse publiek dan ook schuldig aan blasfemie.

[ Bericht 2% gewijzigd door Iblardi op 17-05-2012 09:06:28 (Ik heb nog een kop koffie nodig, geloof ik...) ]
pi_111655952
Het staat er wel letterlijk.

Johannes 1:1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
6 Er was een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes.
7 Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.
8 Hij was het Licht niet, maar was gezonden, opdat hij van het Licht getuigen zou.
9 Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid.

Het Woord = Jezus en het Woord = God.

Johannes 20:26 En na acht dagen waren Zijn discipelen wederom binnen, en Thomas met hen; en Jezus kwam, als de deuren gesloten waren, en stond in het midden, en zeide: Vrede zij ulieden!
27 Daarna zeide Hij tot Thomas: Breng uw vinger hier, en zie Mijn handen, en breng uw hand, en steek ze in Mijn zijde; en zijt niet ongelovig, maar gelovig.
28 En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God!
29 Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.

Thomas noemt Hem God. Jezus zegt er niets van omdat Hij het is.

Jezus zegt in Openbaringen 1:8 Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige.
Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen. Mattheus 11:28
  donderdag 17 mei 2012 @ 09:06:56 #24
327299 ATON
scientia vincere tenebra
pi_111655976
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 08:52 schreef Iblardi het volgende:
Hoewel de meeste verwijzingen naar de goddelijkheid van Jezus in de evangeliën tamelijk ambigu schijnen te zijn (zo is bijvoorbeeld "zoon van God" ook een titel die in het OT aan (duidelijk niet-goddelijke) koningen wordt gegeven), wijst Ehrman in zijn inleiding bij het NT wel op één interessante passage in het Johannesevangelie:
Ehrman is als het haantje op de kerktoren.
quote:
Dit is waarschijnlijk een echo van de woorden die God tegen Mozes spreekt in Exodus 3:14:
En dan ? Heel het N.T. zit vol van die echo's, de ene al wat geschikter dan de andere.
quote:
Jezus zou hier in feite zeggen dat hij identiek is aan God. Door zichzelf dezelfde 'naam' te geven als God maakt hij zich in de ogen van zijn Joodse publiek dan ook schuldig aan blasfemie.
Komt dat van Ehrman ? Zou me écht niet verbazen. Jezus zegt hier niks, het is de gnosticus Johannes die hem dit laat zeggen, en dat is een gehelleniseerde jood die zich helemaal niet tot een orthodoxe joodse gemeenschap richt, maar aan grieksdenkende joden. Weet je eigenlijk wel wat Hermetische gnosis inhoudt ? Er bestaat trouwens al zeer goede literatuur over hoor.
  donderdag 17 mei 2012 @ 09:10:02 #25
327299 ATON
scientia vincere tenebra
pi_111656002
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 09:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het staat er wel letterlijk.

Johannes 1:1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
6 Er was een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes.
7 Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.
8 Hij was het Licht niet, maar was gezonden, opdat hij van het Licht getuigen zou.
9 Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid.

Het Woord = Jezus en het Woord = God.

Johannes 20:26 En na acht dagen waren Zijn discipelen wederom binnen, en Thomas met hen; en Jezus kwam, als de deuren gesloten waren, en stond in het midden, en zeide: Vrede zij ulieden!
27 Daarna zeide Hij tot Thomas: Breng uw vinger hier, en zie Mijn handen, en breng uw hand, en steek ze in Mijn zijde; en zijt niet ongelovig, maar gelovig.
28 En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God!
29 Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.

Thomas noemt Hem God. Jezus zegt er niets van omdat Hij het is.
Maar begrijpen wat er staat is jou niet zo gegeven he ? Net zoals er ook staat ( en zoek die versjes zelf maar op ) : De blinden ziende maken en de doden levend. Probeer dat schoentje eens.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')