donderdag 17 mei 2012 @ 00:32:53 #1
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111651321
registreer om deze reclame te verbergen
Soefi's, boeddhisten, Katharen etc. ze hadden allemaal zeer vergelijkbare denkbeelden en de ideeën dat God in onszelf te vinden is. Deze mensen waren zo vredelievend en geweldloos en lijken zo perfect in vergelijking met andere gelovigen dat ik me afvraag: Hoe kan het dat ze allemaal op een vergelijkbaar idee uitkomen? Ik zou hier zowel religieuze als wetenschappelijke verklaringen voor horen. Daarnaast nog wat ik niet snap en ook een vraag voor de gelovigen hier: Als deze mensen volgens orthodox gelovigen zo slecht zijn, waarom zijn dat dan de weinigen die geen genocides op hun naam hebben staan?
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_111651420
Je kan het noemen wat je wilt, het zit tussen de oren. Even relativeren.
Football. Glorious football. Dont care what it looks like.
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:36:28 #3
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111651493
quote:
10s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:34 schreef daftme het volgende:
Je kan het noemen wat je wilt, het zit tussen de oren. Even relativeren.
Ik heb al gezegd, als je met een wetenschappelijke verklaring komt, deel die dan, maar dit is niet eens onderbouwd. Volgende keer beetje uitgebreider graag, dank je wel.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_111651716
Kruisbestuiving en drogredenering.
pi_111651789
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:36 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Ik heb al gezegd, als je met een wetenschappelijke verklaring komt, deel die dan, maar dit is niet eens onderbouwd. Volgende keer beetje uitgebreider graag, dank je wel.
Dat is niet iets wetenschappelijks. Eerder iets psychologisch. Zo zie ik religie althans.
Football. Glorious football. Dont care what it looks like.
pi_111651861
Ik zal het je nog sterker vertellen, het idee dat God in ons allen is komt in vrijwel elke religie terug. Maar bij veel van de grote religies is het nogal ondergesneeuwd geraakt.

Ik speel zelf met het idee dat dit ene principe, God in ons allen, wel eens de kern kan zijn van het antwoord waar we allen naar zoeken.
Alles leidt uiteindelijk terug tot dit ene punt. Elke religie, elke levensvisie. Humanisten zeggen 'geloof in de mens.' Boeddhisten stellen dat 'God' energie is die in alles en iedereen bestaat. The Secret zegt dat de mens tot alles in staat is, als je er maar in gelooft en er dankbaar voor bent (danken in religieuze termen). Hersenonderzoek toont aan dat als religieuzen tot God bidden hetzelfde deel van het brein wordt geactiveerd als wanneer ongelovigen bij hun geweten te rade gaan. Oftewel, bidden tot God is bidden tot Jezelf...
Game of Thrones.
Robb: “One time she told me, the sky is blue because we live in the eye of a blue eyed giant named Macumba.”
Bran: “Maybe we do.”
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:45:01 #7
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111651871
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:43 schreef daftme het volgende:

[..]

Dat is niet iets wetenschappelijks. Eerder iets psychologisch. Zo zie ik religie althans.
Mweh, waarom zou het tussen de oren zitten dan? Als ik bijvoorbeeld Krishnamurti of Buddha lees lees ik toch wel zeer diepe inzichten, om dat af te doen als tussen de oren vind ik een beetje te kortzichtig. Zou het niet eerder te maken hebben met bepaalde hersengebieden activeren door meditatie ofzo, waardoor bepaalde delen van je intelligentie toenemen?
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:47:13 #8
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111651971
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:44 schreef UltraR het volgende:
Ik zal het je nog sterker vertellen, het idee dat God in ons allen is komt in vrijwel elke religie terug. Maar bij veel van de grote religies is het nogal ondergesneeuwd geraakt.

Ik speel zelf met het idee dat dit ene principe, God in ons allen, wel eens de kern kan zijn van het antwoord waar we allen naar zoeken.
Alles leidt uiteindelijk terug tot dit ene punt. Elke religie, elke levensvisie. Humanisten zeggen 'geloof in de mens.' Boeddhisten stellen dat 'God' energie is die in alles en iedereen bestaat. The Secret zegt dat de mens tot alles in staat is, als je er maar in gelooft en er dankbaar voor bent (danken). Hersenonderzoek toont aan dat als religieuzen tot God bidden hetzelfde deel van het brein wordt geactiveerd als wanneer ongelovigen bij hun geweten te rade gaan. Oftewel, bidden tot God is bidden tot jezelf...
Weet je, in die periode dat ik sterk met spiritualiteit bezig was werd ik opeens veel intelligenter, begon allerlei inzichten te krijgen in bepaalde dingen, zou dat daar ook iets mee te maken hebben? Helaas heeft onder andere mijn scholing en dat ik goed ben in wiskunde ervoor gezorgd dat ik te analytisch ben geworden, dus probeer ik weer terug te keren naar die spiritualiteit, maar deze keer wel op een nuchtere manier met beide benen op de grond. :P
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:47:22 #9
66907 Boswachtertje
Intangible Radjanamadjo
pi_111651980
Omdat zij gingen over de grenzen waar de meesten slechts naar durven te staren ;)
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:50:01 #10
66907 Boswachtertje
Intangible Radjanamadjo
pi_111652075
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:44 schreef UltraR het volgende:

Alles leidt uiteindelijk terug tot dit ene punt. Elke religie, elke levensvisie. Humanisten zeggen 'geloof in de mens.' Boeddhisten stellen dat 'God' energie is die in alles en iedereen bestaat. The Secret zegt dat de mens tot alles in staat is, als je er maar in gelooft en er dankbaar voor bent (danken in religieuze termen). Hersenonderzoek toont aan dat als religieuzen tot God bidden hetzelfde deel van het brein wordt geactiveerd als wanneer ongelovigen bij hun geweten te rade gaan. Oftewel, bidden tot God is bidden tot Jezelf...
Bidden tot God is bidden tot je kern, welke verbonden is met alles.. subtiel maar belangrijk verschil, omdat het jezelf in een ander kader plaatst. Buiten wordt binnen en binnen wordt buiten..

"[..]starting a Dostojevski novel with clowns[..]"
Uit Waking Life, 2001, Richard Linklater
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:50:16 #11
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111652086
Alle eenheidsgedachten lijken op elkaar.
Alle eenheidsgevoelens lijken op elkaar.
Alle mystiek lijkt op elkaar.
The view from nowhere.
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:50:53 #12
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_111652108
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:47 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Weet je, in die periode dat ik sterk met spiritualiteit bezig was werd ik opeens veel intelligenter
Als je nadenkt over dingen, hou je je hersenen bezig, en daar houden hersenen van.

Zo jammer dat veel mensen vervolgens bij een boekje uitkomen en hun hersenen weer uitzetten. -O-
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_111652149
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:50 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Bidden tot God is bidden tot je kern, welke verbonden is met alles.. subtiel maar belangrijk verschil, omdat het jezelf in een ander kader plaatst. Buiten wordt binnen en binnen wordt buiten..

"[..]starting a Dostojevski novel with clowns[..]" [i]Uit Waking Life, 2001, Richard Linklater
Precies, die kern zou dan onder de term 'God' geplaatst kunnen worden. En 'God' is dan, zoals eigenlijk alle religies en levensvisies zeggen, in alles, overal aanwezig. Een energie die ons allen en alles met elkaar verbindt, door het gehele universum.
Game of Thrones.
Robb: “One time she told me, the sky is blue because we live in the eye of a blue eyed giant named Macumba.”
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:51:46 #14
66907 Boswachtertje
Intangible Radjanamadjo
pi_111652150
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:50 schreef deelnemer het volgende:
Alle eenheidsgedachten lijken op elkaar.
Alle eenheidsgevoelens lijken op elkaar.
Alle mystiek lijkt op elkaar.
Al is EEN :)

It's the mirror we all form ;)
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:53:06 #15
66907 Boswachtertje
Intangible Radjanamadjo
pi_111652199
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:51 schreef UltraR het volgende:

[..]

Precies, die kern zou dan onder de term 'God' geplaatst kunnen worden. En 'God' is dan, zoals eigenlijk alle religies en levensvisies zeggen, in alles, overal aanwezig. Een energie die ons allen en alles met elkaar verbindt, door het gehele universum.
God heeft geen beschrijving nodig.. Beschrijvingen van God helpen ons op weg totdat ook wij zonder enige beschrijving kunnen leven ;)

Verder wel eens met je hoor ;) Alleen weer een subtiel verschil in nuance ;)
Its all about letting go!
pi_111652305
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:53 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

God heeft geen beschrijving nodig.. Beschrijvingen van God helpen ons op weg totdat ook wij zonder enige beschrijving kunnen leven ;)

Verder wel eens met je hoor ;) Alleen weer een subtiel verschil in nuance ;)
En dat ben ik ook absoluut met je eens. Maar ik probeer toch bewust de term 'God' te gebruiken, al heb ik er echt een gruwelijke hekel aan vanwege het misbruik van die term en het gewicht dat eraan wordt gehangen in deze wereld. Toch gebruik ik het omdat volgens mij 95% van de wereldbevolking nog niet zonder die term kan leven. :)

Ik denk ook dat religies zijn uitgegroeid tot wat ze zijn door het uit de hand lopen van de leren van vroegere wijzen die het principe van deze alom aanwezige energie voor het minder intelligente volk tastbaarder probeerden te maken door met de term 'God' te komen en die niet als moeilijk voor te stellen energie maar als oude man in de hemel te schetsen.
En dat is op zich niet erg zolang de principes maar gelijk blijven. Zoals gezegd is het echter volkomen ontspoort in de vorm van de welbekende oordelende, wet voorschrijvende en haatzaaiende religies.

Ik vind dit overigens uitermate interessante materie. Thanks voor het starten van dit topic MetalIsAwesome!

[ Bericht 1% gewijzigd door UltraR op 17-05-2012 01:01:41 ]
Game of Thrones.
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:04:29 #17
66907 Boswachtertje
Intangible Radjanamadjo
pi_111652572
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:56 schreef UltraR het volgende:

[..]

En dat ben ik ook absoluut met je eens. Maar ik probeer toch bewust de term 'God' te gebruiken, al heb ik er echt een gruwelijke hekel aan vanwege het misbruik van die term en het gewicht dat eraan wordt gehangen in deze wereld. Toch gebruik ik het omdat volgens mij 95% van de wereldbevolking nog niet zonder die term kan leven. :)

Ik denk ook dat religies zijn uitgegroeid tot wat ze zijn door het uit de hand lopen van de leren van vroegere wijzen die de term voor het minder intelligente volk tastbaarder probeerden te maken. Bijvoorbeeld door 'God' ipv als energie als oude man in de hemel te schetsen.

Ik vind dit overigens uitermate interessante materie. Thanks voor het starten van dit topic MetalIsAwesome!
Tja.. de term is beladen.. en daarom gebruik ik de naam eigenlijk alleen in uiterst positieve zin, om mijzelf er maar aan te blijven herinneren dat pad te blijven volgen. Om bezig te blijven met nederigheid, bescheidenheid en het temperen van het ego. Daarom haal ik mijn inspiratie overal vandaan. Ik zie God - net als jij - niet beperkt tot 1 religie of 1 bepaalde denkwijze, maar eerder als het overkoepelende geheel, waarbinnen alles een plaats heeft en alles gebeurt. Daarom kan ik me ook zo goed vinden in de term Tao, juist omdat de eerste zin uit de Tao Te Tjing meteen al aangeeft dat de Tao de onnoembare is en dat het desondanks Tao is.

God is in onze wereld de meest gangbare term, zeker. Maar ik probeer me niet in te laten met al het slechte uit de Bijbel. De wereld is mijn religieuze openbaring en ik mag zelf de bladzijden van mijn leven lezen. Dus wat dat betreft klaag ik niet.. Soms zijn de lessen dieper dan op het eerste gezicht lijkt en dien je meer tijd te nemen dit in jezelf te integreren. Als dit echter lukt, zal de Tao zich steeds dieper in jezelf openbaren ;) Panta Rei - everything flows
pi_111652751
De vraag is niet wie het liefst of aardigst of het beste is, want voor God zijn we allemaal overtreders van Zijn wet.

Alle mensen hebben gezondigd, ook de krishna's en de buddha's en de katharen en de hele mensheid komt tekort aan Gods standaard.

Je kan dus niet aan de hand van je eigen interpretatie van goed en slecht beoordelen of iets waar of niet waar is. Je bent zelf ook imperfect bent en daardoor zal je kijk op en oordeel van de wereld beinvloed worden door je eigen imperfecties, voorkeuren, smaken, meningen en dus imperfect zijn.

Indien je na wilt gaat of iets waar of niet waar is, dien je een objectieve standaard te hebben. Indien je mensen wilt beoordelen op goed of kwaad gedrag, dien je een standaard voor goed en kwaad te hebben.

In de bijbel wordt gewezen op zo'n standaard en dat is dus Gods wet. Als je mensen meet aan de hand van Gods wet, blijkt er niemand naar op te leven. Dus dat maakt God goed, maar de mens slecht, of hij het nu wil of niet, of zijn trots het nu toelaat of niet, de mens zondigt en doet verkeerde dingen. De wet laat zien dat we overtreders zijn, allemaal.

Wat mensen doen doet er dus niet toe wanneer je wilt weten of iets waar is of niet. Het beste dat je zult vinden is dat niemand perfect is en dus iedereen op het verkeerde pad loopt. Je hebt dus een andere invalshoek nodig. Wat onderscheidt de bijbel van alle andere geloven? Dat is profetie. In de bijbel wordt de wereldgeschiedenis vantevoren beschreven. Dit wijst op goddelijke inspiratie en geeft de bijbel een unieke status die geen enkel heilig boek kan claimen.

De mystici komen allemaal op hetzelfde uit omdat ze allemaal door dezelfde bron beinvloed worden wanneer ze contact maken met de spirituele realiteiten, en dat is niet God.
Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen. Mattheus 11:28
pi_111652771
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:04 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Tja.. de term is beladen.. en daarom gebruik ik de naam eigenlijk alleen in uiterst positieve zin, om mijzelf er maar aan te blijven herinneren dat pad te blijven volgen. Om bezig te blijven met nederigheid, bescheidenheid en het temperen van het ego. Daarom haal ik mijn inspiratie overal vandaan. Ik zie God - net als jij - niet beperkt tot 1 religie of 1 bepaalde denkwijze, maar eerder als het overkoepelende geheel, waarbinnen alles een plaats heeft en alles gebeurt. Daarom kan ik me ook zo goed vinden in de term Tao, juist omdat de eerste zin uit de Tao Te Tjing meteen al aangeeft dat de Tao de onnoembare is en dat het desondanks Tao is.

God is in onze wereld de meest gangbare term, zeker. Maar ik probeer me niet in te laten met al het slechte uit de Bijbel. De wereld is mijn religieuze openbaring en ik mag zelf de bladzijden van mijn leven lezen. Dus wat dat betreft klaag ik niet.. Soms zijn de lessen dieper dan op het eerste gezicht lijkt en dien je meer tijd te nemen dit in jezelf te integreren. Als dit echter lukt, zal de Tao zich steeds dieper in jezelf openbaren ;) Panta Rei - everything flows
Prachtige post!
Maar, aangezien je ook op dit forum post, ga ik er vanuit dat je ook met religieuzen in gesprek bent, ook gewoon in real life. Religieuzen die de term 'God' wel gebruiken en dan met de zwaarst mogelijke lading. Hoe ga je daar dan mee om?
Game of Thrones.
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:20:47 #20
66907 Boswachtertje
Intangible Radjanamadjo
pi_111652995
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:10 schreef UltraR het volgende:

[..]

Prachtige post!
Maar, aangezien je ook op dit forum post, ga ik er vanuit dat je ook met religieuzen in gesprek bent, ook gewoon in real life. Religieuzen die de term 'God' wel gebruiken en dan met de zwaarst mogelijke lading. Hoe ga je daar dan mee om?
Thnx :)

Valt eigenlijk wel mee.. wel eens wat Christenen gesproken en wat vrienden die zich wat meer bezig houden met het sjamanisme, maar zelf eigenlijk gewoon altijd heel open-minded en positief naar andere gelovigen toe. Iedereen heeft zijn/haar waarde en die probeer ik te respecteren. Los daarvan zie ik alles als een les en daarom neem ik de posts van Ali altijd zeer serieus, want hoewel ik het niet altijd met hem eens ben, weet ik wel dat hij oprecht is. En dat waardeer ik en daarom hou ik altijd nog mijn twijfels bij wat ik ervaar ;)
pi_111653055
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De vraag is niet wie het liefst of aardigst of het beste is, want voor God zijn we allemaal overtreders van Zijn wet.

Alle mensen hebben gezondigd, ook de krishna's en de buddha's en de katharen en de hele mensheid komt tekort aan Gods standaard.

Je kan dus niet aan de hand van je eigen interpretatie van goed en slecht beoordelen of iets waar of niet waar is. Aangezien je zelf imperfect bent en daardoor zal je kijk op de wereld ook imperfect zijn.

Indien je na wilt gaat of iets waar of niet waar is, dien je een objectieve standaard te hebben. Indien je mensen wilt beoordelen op goed of kwaad gedrag, dien je een standaard voor goed en kwaad te hebben.

In de bijbel wordt gewezen op zo'n standaard en dat is dus Gods wet. Als je mensen meet aan de hand van Gods wet, blijkt er niemand naar op te leven. Dus dat maakt God goed, maar de mens slecht, of hij het nu wil of niet, of zijn trots het nu toelaat of niet, de mens zondigt en doet verkeerde dingen. De wet laat zien dat we overtreders zijn, allemaal.

Wat mensen doen doet er dus niet toe wanneer je wilt weten of iets waar is of niet. Het beste dat je zult vinden is dat niemand perfect is en dus iedereen op het verkeerde pad loopt. Je hebt dus een andere invalshoek nodig. Wat onderscheidt de bijbel van alle andere geloven? Dat is profetie. In de bijbel wordt de wereldgeschiedenis vantevoren beschreven. Dit wijst op goddelijke inspiratie en geeft de bijbel een unieke status die geen enkel heilig boek kan claimen.

De mystici komen allemaal op hetzelfde uit omdat ze allemaal door dezelfde bron beinvloed worden wanneer ze contact maken met de spirituele realiteiten, en dat is niet God.
Tja, en hier ben ik het dus -totaal- niet mee eens. Sterker nog, dit is de religieuze visie die botst met alles waar ik me mee identificeer. Ik geloof niet, en weiger uit principe, te geloven in een zelfbewuste God als individu die dan ook nog kwaad en oordelend is.

Vanuit de visie dat 'God', de alom aanwezige energie dus, in ieder mens is zie ik de mens juist wel als in de basis perfect.

Je punt om achter 'de waarheid' te komen vind ik lastig. Ik ben het er sowieso niet mee eens dat je je daarvoor kunt baseren op een boek. Ik geloof absoluut niet dat de Bijbel het woord van God is. Zoals gezegd, het lijkt mij dat het eigenlijk buiten kijf zou moeten staan dat de bijbel is geschreven door mensen die mensen de weg wilden wijzen op een begrijpelijke manier maar dat verre van goed hebben weten op te schrijven en in de loop der jaren is dat boek en de bijbehorende religie volkomen ontspoort. Leidende tot visies zoals die van jou.

De academisch opgeleide wetenschapper in me neigt ernaar om nu te gaan gooien met: om tot de waarheid te komen moet je wetenschappelijk onderzoek doen. Theorieën opstellen en aan de hand van falsificatie steeds dichter tot de waarheid komen. Aan de hand van die methode kan in ieder geval elk heilig boek in de prullenbak, en daar sta ik ook achter. Profetieën in de bijbel... Houdt toch op man. Die discussie heb ik al 100x gevoerd met religieuzen en ga ik niet nogmaals doen. Doe zelf je onderzoek, en niet via enkel Christelijke bronnen. Niet alleen Christenen claimen de voorspellende waarde van hun heilig boek. Moslims doen dit in zelfs nog sterkere mate. En allebei de stromingen zijn heilig overtuigd van hun eigen gelijk. En toch sluiten ze elkaar uit, dus kunnen ze nooit allebei gelijk hebben.

Ik geloof zeker in de waarde van wetenschap, en niet in die van de bijbel. Maar de wetenschap is ook weer niet alles denk ik, zoals ook wel duidelijk zal zijn geworden uit de spirituele strekking van mijn eerdere posts in dit topic.

Ik begrijp niet goed wat je wilt zeggen met:
quote:

[ Bericht 0% gewijzigd door UltraR op 17-05-2012 01:35:12 ]
Game of Thrones.
pi_111653112
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:20 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Thnx :)

Valt eigenlijk wel mee.. wel eens wat Christenen gesproken en wat vrienden die zich wat meer bezig houden met het sjamanisme, maar zelf eigenlijk gewoon altijd heel open-minded en positief naar andere gelovigen toe. Iedereen heeft zijn/haar waarde en die probeer ik te respecteren. Los daarvan zie ik alles als een les en daarom neem ik de posts van Ali altijd zeer serieus, want hoewel ik het niet altijd met hem eens ben, weet ik wel dat hij oprecht is. En dat waardeer ik en daarom hou ik altijd nog mijn twijfels bij wat ik ervaar ;)
Daar wil ik dus ook graag naartoe. Maar aan bovenstaande post van mij kun je zien dat ik daar nog veel moeite mee heb. Ik vind een dergelijke post zo belerend, vol met, hele negatieve, waarheidsclaims dat alles in me schreeuwt om confrontatie. ;(

Zal er ook mee te maken hebben dat mijn jeugd, die nog niet zo erg ver achter me ligt, nogal verziekt is door indoctrinatie met precies die visie.
Game of Thrones.
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:29:40 #23
66907 Boswachtertje
Intangible Radjanamadjo
pi_111653203
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:25 schreef UltraR het volgende:

[..]

Daar wil ik dus ook graag naartoe. Maar aan bovenstaande post van mij kun je zien dat ik daar nog veel moeite mee heb. Ik vind een dergelijke post zo belerend, vol met, hele negatieve, waarheidsclaims dat alles in me schreeuwt om confrontatie. ;(
Tja.. dat is zijn waarheid.. Dat kun je accepteren, of je er tegen verzetten.. Negeren is de derde optie. Maar de enige juiste oplossing voor mij is accepteren dat ik niet altijd invloed heb (of eigenlijk nooit haha) op de waarheid van een ander. Dus dien ik te accepteren dat zelfs mijn eigen waarheid maar subjectief is en om me heen te kijken, omdat daar de ander wellicht iets laat zien of iemand zegt wat dat alles anders maakt.. De waarheid komt soms in vreemde vormen tot ons ;)
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:30:03 #24
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111653211
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Volgens de Bijbel wel ja.

quote:
Oh, wat ik over Boeddha lees komt op mij zeer zuiver en moreel over.

quote:
Je kan dus niet aan de hand van je eigen interpretatie van goed en slecht beoordelen of iets waar of niet waar is. Je bent zelf ook imperfect bent en daardoor zal je kijk op en oordeel van de wereld beinvloed worden door je eigen imperfecties, voorkeuren, smaken, meningen en dus imperfect zijn.
Of iets waar of niet waar is bepaal je aan de hand van de wetenschap.

quote:
Mee eens.

quote:
Nee, God leeft er zelf niet naar, dan zou hij niet zeggen dat mensen niet mogen moorden en zelf allemaal genocides plegen op volkeren die slecht zijn, terwijl hij de mens naar zijn evenbeeld heeft geschapen. Als de mens je evenbeeld is maar je moord zelf terwijl je het mensen niet toestaat, is dat eigenlijk de regels overtreden.

quote:
Dat wijst helemaal niet op goddelijke inspiratie, wie heeft bepaald dat die profetiën van God komen? Mensen? Daarnaast: deze zijn zo vaag beschreven dat dit helemaal niet als bewijs geldt en het is veel waarschijnlijker dat ze betrekking hadden op de tijd waarin men toen leefde, maar aangezien je 7 Dags Adventist bent ben je geïndoctrineerd met dit soort denkbeelden, dit is namelijk niet uniek voor jou, allerlei mensen van 7 Dags Adventisme lopen met deze ideeën rond, en komen van een kerk die zelf indirecte banden heeft gehad met vrijmetselarij. (aangezien Miller er een was vóór de oprichting.) Dat vraagt om kritisch en objectief onderzoek en daar rijst de vraag: Is die kerk wel zo betrouwbaar?

Wat er nog meer niet klopt: In een soera in de Koran staan ook profetiën over de tijd waar je het over hebt, en die zijn ook vrij accuraat van toepassing op deze tijd, zelfs accurater dan de Bijbel in feite. Misschien is de islam dan wel de waarheid.

quote:
Je argumentatie?
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:40:03 #25
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111653464
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:29 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Tja.. dat is zijn waarheid.. Dat kun je accepteren, of je er tegen verzetten.. Negeren is de derde optie. Maar de enige juiste oplossing voor mij is accepteren dat ik niet altijd invloed heb (of eigenlijk nooit haha) op de waarheid van een ander. Dus dien ik te accepteren dat zelfs mijn eigen waarheid maar subjectief is en om me heen te kijken, omdat daar de ander wellicht iets laat zien of iemand zegt wat dat alles anders maakt.. De waarheid komt soms in vreemde vormen tot ons ;)
Zolang het andere mensen niet schaadt en iemand er zelf gelukkig mee is, is het niet erg.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')