donderdag 17 mei 2012 @ 00:30:10 #1
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111651190
registreer om deze reclame te verbergen
Wat ik mij afvraag, hoe komt het dat zoveel mensen zeggen eerst niet in de Bijbel/Koran te geloven, dan zien hoeveel wreedheden erin staan, en op een gegeven moment bekeren en dat alles beginnen te negeren of zeggen: Het is Gods wil en Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk.

Ik denk dat het hiermee te maken heeft:

Wetenschappeloijke verklaring:

Mensen raken er zo door overtuigd doordat ze bepaalde gevoelens ervaren die hen ertoe brengen om dit als absolute waarheid te aanvaarden.

Religieuze/geloofs-verklaring die onwetenschappelijk is:

Er bestaat daadwerkelijk zoiets als God, maar die is in iedere religie te vinden, waardoor mensen zo overtuigd raken, omdat die via meerdere wegen te vinden is, alleen is wat er in die boeken staat niet werkelijk van die God maar mensen zijn zo verdwaasd dat ze dat geloven.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_111651512
Ik denk altijd dat het vooral de ietwat naïeve, goedgelovige en snel beïnvloedbare personen zijn die zich uiteindelijk bekeren. Als ik het moet baseren op mijn eigen ervaringen in mijn omgeving.
pi_111651651
De meeste bekeringen vinden plaats bij mensen die op een of andere manier in de problemen raken, lichamelijk, geestelijk, soms zelfs financieel, en te maken krijgen met angsten en onzekerheden. Dan is het altijd makkelijk om te luisteren naar een boekje dat zegt dat alles goed komt als je maar gelooft, dat claimt op alle vragen een antwoord te hebben (zie bijv. de katholieke catechismus).
You can't do that here !
pi_111651920
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:40 schreef mvdejong het volgende:
De meeste bekeringen vinden plaats bij mensen die op een of andere manier in de problemen raken, lichamelijk, geestelijk, soms zelfs financieel, en te maken krijgen met angsten en onzekerheden. Dan is het altijd makkelijk om te luisteren naar een boekje dat zegt dat alles goed komt als je maar gelooft, dat claimt op alle vragen een antwoord te hebben (zie bijv. de katholieke catechismus).
De mens is snel geneigd om zich zelfgenoegzaam te vinden als alles goed gaat. Daarom beproeft Allah c.c. de mensen op verschillende manieren in de hoop dat ze gaan wensen dat er een schepper is en dus daarmee accepteren dat ze Allah moeten aanbidden. Het zijn dingen die niet zomaar te beschrijven zijn, Hij leidt wie Hij wil. En als Hij iemand leidt, dan zal die persoon nooit meer van het rechte pad dwalen. Het heeft met inzien en besef te maken wat helemaal niet te meten is en dus niet te zien is.
pi_111652032
Veel mensen, waaronder ikzelf, zijn juist van hun geloof gevallen in moeilijke tijden. Omdat het feit dat die God die je toch heel de tijd prijst, dankt en tot bid je wel ernstig aan het negeren is. Waarom zou dat nou toch zijn? ;)
Game of Thrones.
Robb: “One time she told me, the sky is blue because we live in the eye of a blue eyed giant named Macumba.”
Bran: “Maybe we do.”
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:50:21 #6
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111652089
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:48 schreef UltraR het volgende:
Veel mensen, waaronder ikzelf, zijn juist van hun geloof gevallen in moeilijke tijden. Omdat het feit dat die God die je toch heel de tijd prijst, dankt en tot bid je wel ernstig aan het negeren is. Waarom zou dat nou toch zijn? ;)
Weet je wat de christelijke filosoof Kierkegaard zei?

“The function of prayer is not to influence God, but rather to change the nature of the one who prays.”
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_111652212
De mogelijkheid tot geloven is naar mijn idee bij elk persoon aanwezig.

Naar mijn idee hebben gelovigen en niet-gelovigen meer overeen dan dat ze verschillend zijn. Beide zullen op zoek gaan naar de bevestiging. In geval van bekeren kunnen dat voor buitenstaanders hele pietluttige dingen zijn die het verschil maken.

Zo zal naar mijn idee bekeerd worden om niet te geloven ook niet direct iets te maken hebben met een nieuws-bulletin over een oorlog in een derde-wereld-land. Ondanks dat dat vaak als reden wordt gegeven.

Persoonlijke belangen (of in het andere geval: (een) God als onredelijk, of te menselijk zijn, zien) zullen naar mijn idee wel een zeer belangrijke reden zijn.

Waarna op zoek gaan naar de bevestiging het 1 en ander zal sussen.
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:57:18 #8
66907 Boswachtertje
Intangible Radjanamadjo
pi_111652325
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:50 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Weet je wat de christelijke filosoof Kierkegaard zei?

“The function of prayer is not to influence God, but rather to change the nature of the one who prays.”
Die vind ik wel mooi.. Als er echt een God is, heeft ie ons niet nodig, maar is het eerder aan ons om onze mindset zo te veranderen, dat wij o.a. open staan voor intuïtie en ook zoiets als zelf-heling (evt zelfs door auto suggestie).

En dan rest de vraag wat er allemaal in onze natuur besloten ligt.. m.i. een heel universum, wachtend om te worden ontdekt :)
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:59:41 #9
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111652419
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:57 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Die vind ik wel mooi.. Als er echt een God is, heeft ie ons niet nodig, maar is het eerder aan ons om onze mindset zo te veranderen, dat wij o.a. open staan voor intuïtie en ook zoiets als zelf-heling (evt zelfs door auto suggestie).

En dan rest de vraag wat er allemaal in onze natuur besloten ligt.. m.i. een heel universum, wachtend om te worden ontdekt :)
Het valt me altijd op hoe meer ik me naar spiritualiteit toericht enzo, hoe beter het gaat, hoe meer naar materialisme en het geloof dat er niks is, hoe slechter. Voor mij persoonlijk werkt het, dus ik laat me niet overtuigen door die materialisten hier, die verklaringen voor vreemde ervaringen die ik heb gehad vind ik ook niet echt overtuigend.
pi_111652696
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:48 schreef UltraR het volgende:
Als iemand niet weet waarom hij hier op aarde is dan zal hij ook wensen hebben die ver weg van dat doel zijn. Wie weet zijn die dingen die jij wilt niet goed voor je en dan noem je dat negeren? Niet in Hem geloven zal Hem niet doen verdwijnen. Het grootste verlies is van degenen die hun rug hebben toegekeerd tot de almachtige Allah/God en daar pas na de dood erachter komen.
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:10:54 #11
66907 Boswachtertje
Intangible Radjanamadjo
pi_111652777
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:59 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Het valt me altijd op hoe meer ik me naar spiritualiteit toericht enzo, hoe beter het gaat, hoe meer naar materialisme en het geloof dat er niks is, hoe slechter. Voor mij persoonlijk werkt het, dus ik laat me niet overtuigen door die materialisten hier, die verklaringen voor vreemde ervaringen die ik heb gehad vind ik ook niet echt overtuigend.
De truc is om je eigenlijk niet druk te maken over beide :)
Ze zijn er beide, maar wat is de werkelijkheid? En dan kom ik altijd uit bij wie ik ben. Dat is mijn vertrekpunt, vanwaar uit ik deze werkelijkheid probeer te doorgronden. En op een gegeven moment reikt het materiële niet diep genoeg meer om door te kunnen. Het denken loopt tegen een muur op. Onze geest kan echter verder reiken, voorbij deze muur. En dan hou je je m.i. bezig met echte spiritualiteit. Je kunt zo ver ik het zie alleen voorbij de muur, als je jezelf traint in een bepaalde mate van rust in de geest. Dus vandaar dat meditatie ook zo goed werkt. Het brengt de geest tot rust, waarmee je de mogelijkheid creëert voor jezelf om voorbij je lichaam te reiken..
pi_111652860
Aanvulling: volgens mij heeft de manier van denken ook een groot aandeel hierin.

Heb geen zin om nu in uitzonderingen te denken en die te benoemen, maar mensen van de exacte vakken zullen minder snel gelovig zijn. Zij zijn meer ken(nis)-mensen, ipv doe/oplossing/creatieve mensen (dat ik dat laatste positief benoem wil niet zeggen dat dat meteen positiever is). Zij geven eerder aan dat er nog geen bewijs is dat er een God is, en met de kennis die er nu is is het ook heel goed mogelijk dat er geen God is die aanleiding geeft tot ons bestaan. Deze mensen zijn zeer nuttig in onze maatschappij. Niemand heeft iets aan een creatieve dokter. Dan willen we iemand die in een trechter-vorm de symptomen bekijkt en alle ziektes die niet relevant zijn uitsluit.

De andere groep is daar iets minder gestructureerd in.

Het is naar mijn idee ook niet raar dat creatieve mensen (of zweef-teef-mensen) eerder geneigd zijn om met geloof bezig te zijn. Neurologisch gezien worden dezelfde hersendelen gebruikt bij geloof en "conspiracy mensen". Dit zie je naar mijn idee ook terugkomen in topics van BNW en TRU. Daarom vind ik die discussies ook zo zinloos. Omdat de manier van denken zo verschillend is dat beide partijen, ondanks de argumenten van de tegenpartij, toch wel de bevestiging vinden. En ze deze bevestiging alleen maar duidelijker maken.

Een persoon is naar mijn idee ook niet 1 van de 2. Maar 1 van de 2 kan wel erg overheersend zijn.
Wat de doorslag zal geven zal voor elk persoon verschillend zijn.
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:16:31 #13
66907 Boswachtertje
Intangible Radjanamadjo
pi_111652914
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:08 schreef drPsy het volgende:

[..]

Als iemand niet weet waarom hij hier op aarde is dan zal hij ook wensen hebben die ver weg van dat doel zijn. Wie weet zijn die dingen die jij wilt niet goed voor je en dan noem je dat negeren? Niet in Hem geloven zal Hem niet doen verdwijnen. Het grootste verlies is van degenen die hun rug hebben toegekeerd tot de almachtige Allah/God en daar pas na de dood erachter komen.
quote:
(Main character sitting in a restaurant with an older lady.)

When it was over, all I could think about was how this entire notion of oneself, what we are, is, is, just this logical structure, a place to momentarily house all the abstractions. It was a time to become conscious, to give form and coherence to the mystery, and I had been a part of that. It was a gift. Life was raging all around me, and every moment was magical. I loved all the people, dealing with all the contradictory impulses. That's what I love the most -- connecting with the people. Looking back, that's all that really mattered
Misschien zoiets? :)

Uit Waking Life
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:18:38 #14
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111652960
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:16 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

[..]

Uit Waking Life
Ja, maar wat moet je doen als je net als mij heel moeilijk een band met mensen kan voelen? Het is niet zeker maar een expert zei me bijna zeker te weten dat ik Asperger syndroom heb, en ik kan me inderdaad heel moeilijk inleven wat me soms heel erg eenzaam maakt als ik naar andere mensen kijk die allemaal met elkaar omgaan en een band met elkaar voelen.
pi_111652997
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:16 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

[..]

Uit Waking Life
jij bent zwaar dwalende en nee dit is geen cliche uitspraak. De tijd zal het zeggen. Iedereen doet het zichzelf aan. Hoeveel ochtenden je ook meemaakt, ooit ga je dood. Probeer dan maar terug te keren naar je aardse leven.
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:22:51 #16
66907 Boswachtertje
Intangible Radjanamadjo
pi_111653034
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:21 schreef drPsy het volgende:

[..]

jij bent zwaar dwalende en nee dit is geen cliche uitspraak. De tijd zal het zeggen. Iedereen doet het zichzelf aan. Hoeveel ochtenden je ook meemaakt, ooit ga je dood. Probeer dan maar terug te keren naar je aardse leven.
Ik weet dat ik mijn lichaam dien los te laten
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:26:17 #17
66907 Boswachtertje
Intangible Radjanamadjo
pi_111653123
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:18 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ja, maar wat moet je doen als je net als mij heel moeilijk een band met mensen kan voelen? Het is niet zeker maar een expert zei me bijna zeker te weten dat ik Asperger syndroom heb, en ik kan me inderdaad heel moeilijk inleven wat me soms heel erg eenzaam maakt als ik naar andere mensen kijk die allemaal met elkaar omgaan en een band met elkaar voelen.
Zoek het allereerst dan wat veiliger.. Begin in de natuur of neem een huisdier. Bouw daar dan een band mee op. Ik vond het zelf altijd erg leuk met katten in huis en morgen komen er hier twee haha.

Daarnaast, probeer inzicht te krijgen in je syndroom, zoek bv andere mensen op met hetzelfde probleem. Die zullen vast dezelfde problemen kennen en juist daarom geleerd hebben iig met lotgenoten hun verhaal (of verhalen) te delen.

En wees vooral niet jaloers.. Geniet als andere mensen genieten! Waarom zou je jezelf tekort doen door jaloers te zijn?
pi_111653226
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:21 schreef drPsy het volgende:

[..]

Tja, ik denk dat Boswachtertje een heel wijs persoon is die, om waarheidsclaims te voorkomen, een stuk mooiere levensvisie heeft dan jij.
Game of Thrones.
Robb: “One time she told me, the sky is blue because we live in the eye of a blue eyed giant named Macumba.”
Bran: “Maybe we do.”
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:34:14 #19
66907 Boswachtertje
Intangible Radjanamadjo
pi_111653329
Ach ben ook maar een mens haha

heb vandaag nog een boekje getiteld 'De Dwaas' gekocht (van Kahlil Gibran)... en dat vind ik altijd wel een mooie rol om aan te mogen nemen haha

En hier op de muur staat ook nog LAMZAK achter een laag verf verstopt.. en ook dat klopt wel ;)

Dus ik heb alle reden om om mezelf te lachen! Ik ben daarom ook wel benieuwd naar de redenatie van drPsy.. :)
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:38:33 #20
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111653428
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:26 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Zoek het allereerst dan wat veiliger.. Begin in de natuur of neem een huisdier. Bouw daar dan een band mee op. Ik vond het zelf altijd erg leuk met katten in huis en morgen komen er hier twee haha.

Daarnaast, probeer inzicht te krijgen in je syndroom, zoek bv andere mensen op met hetzelfde probleem. Die zullen vast dezelfde problemen kennen en juist daarom geleerd hebben iig met lotgenoten hun verhaal (of verhalen) te delen.

En wees vooral niet jaloers.. Geniet als andere mensen genieten! Waarom zou je jezelf tekort doen door jaloers te zijn?
Nee, ik ben niet jaloers, ik ben ook blij voor ze. Ik ben altijd blij voor andere mensen die blij zijn, maar het voelt als een groot gemis de mogelijkheid niet te hebben tot goed kunnen inleven.
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:44:24 #21
66907 Boswachtertje
Intangible Radjanamadjo
pi_111653550
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:38 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Nee, ik ben niet jaloers, ik ben ook blij voor ze. Ik ben altijd blij voor andere mensen die blij zijn, maar het voelt als een groot gemis de mogelijkheid niet te hebben tot goed kunnen inleven.
Waar kun je je wel goed in inleven?

Ik ben trouwens pitten, slaap lekker - leuke topics ^O^
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:47:21 #22
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_111653619
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:44 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Waar kun je je wel goed in inleven?

Ik ben trouwens pitten, slaap lekker - leuke topics ^O^
Nou, ik kan me meestal heel goed in mensen inleven, als ik erop focus, maar als ik met mensen praat ofzo lukt het bijna nooit.
pi_111701395
Is bekeren niet vooral vanwege een metafysisch beleving?
  vrijdag 18 mei 2012 @ 13:19:46 #24
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_111701636
Genetische aanleg. Sommige (veel?) mensen zijn van nature geneigd tot een bepaalde hang naar het fenomeen geloven. Bij veel mensen gaat dat vanaf de geboorte (want de ouders hebben het gen ook en ook het geloof, dus dat gaat hand in hand; verklaart ook waarom sommige mensen het geloof op een gegeven moment de rug toekeren, die hebben die genen dan toevallig niet geërfd) en bij sommige wordt het pas later getriggerd (net zoals sommige mensen er pas heel laat achter komen dat ze homo zijn).
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 18 mei 2012 @ 13:48:31 #25
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_111702390
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 13:19 schreef wonderer het volgende:
Genetische aanleg. Sommige (veel?) mensen zijn van nature geneigd tot een bepaalde hang naar het fenomeen geloven. Bij veel mensen gaat dat vanaf de geboorte (want de ouders hebben het gen ook en ook het geloof, dus dat gaat hand in hand; verklaart ook waarom sommige mensen het geloof op een gegeven moment de rug toekeren, die hebben die genen dan toevallig niet geërfd) en bij sommige wordt het pas later getriggerd (net zoals sommige mensen er pas heel laat achter komen dat ze homo zijn).
In dat geval zou dus ook óf de vader óf de moeder dat gen (al dan niet passief) moeten bezitten. Dan zou dus de vader/moeder ook zich van het geloof af moeten keren, terwijl in de praktijk de ouders vaak een blok vormen tegen hun ongelovige kinderen. (al zijn er soms gevallen dat dit niet zo is, laatst nog een artikel gelezen over de Scientology-kerk bleef de moeder gelovig en de vader en dochter keerden zich af, oid.)

Dan zou een van de ouders toch partij moeten kiezen voor zijn/haar kind?
"The USA is a third world country in the skies"

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')