pi_111625526
registreer om deze reclame te verbergen
2 jaar geleden kocht ik mijn eind jaren-70-woning. Het is een exsociale huurwoning met volgens mij minimale dakisolatie. Bij de bouwkundige keuring gaf de keurder aan dat er een dampwerende laag was aangebracht en ik niet zo maar kan isoleren. Nu wil ik de zolder eindelijk eens gaan aanpakken en eigenlijk ook isoleren. Die dampwerende heb ik echter niet gezien. Aan de binnenkant zitten tussen de balken van die standaard bouwplaaten (spaanplaten). Kijk ik vanaf buiten zie ik onder de pannen een soortgelijke platen zitten, maar geen folie.
Ik weet dat het isover vario sowieso goed komt, maar dat is duurder dan gewoon huismerk steenwol.

Mijn vraag wat ik het beste kan doen als ik wel wil isoleren.
2e vraag: stel ik wil niet isoleren, maar wel gipsplaten plaatsen, kan ik dan een probleem krijgen met condens?

edit: toevoeging spaanplaten

[ Bericht 4% gewijzigd door keko op 16-05-2012 15:04:59 ]
  woensdag 16 mei 2012 @ 14:58:28 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111625834
Over wat voor 'standaard bouwplaten' hebben we het? Heb je merk/type/foto?

Als je alleen gips plaatst, zal je geen problemen met condensatie krijgen; gips is dampopen en kan er dus gewoon tegenaan.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_111626054
ok, gips is dampopen, maar als daarboven dus wel een dampegsloten laag zit is dat geen probleem?
Er zit nu spaanplaat tegenaan.
  woensdag 16 mei 2012 @ 16:06:41 #4
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111628302
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 15:04 schreef keko het volgende:
ok, gips is dampopen, maar als daarboven dus wel een dampegsloten laag zit is dat geen probleem?
Er zit nu spaanplaat tegenaan.
Bij de opbouw van een dergelijk dak, zit de dampdichte laag altijd aan de warme kant. Van binnenuit krijg je dan dus:
• gipsplaat
• dampdichte folie
• isolatie
• dakbeschot
• (evenuele) dampopen, waterdichte laag
• tengels
• dakpannen

De vraag in jouw geval is volgens mij, wat er achter dat spaanplaat zit. Voordat je gaat isoleren is het wel aan te bevelen dat je weet wat de opbouw van je dak is. Een verkeerde positie van een dampdichte laag of isolatie (of dubbele laag) kan problemen met de vochthuishouding veroorzaken.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_111628491
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 16:06 schreef error_404 het volgende:

Bij de opbouw van een dergelijk dak, zit de dampdichte laag altijd aan de warme kant.
Dat klopt, maar je hebt van die DHZ-ers die, om een lekkende pannendak goedkoop te herstellen, dampdichte folie over het dakbeschot spannen en dan de zelfde lekkende pannen er weer over.

Dan krijg je dus een probleem als je van binnenuit gaat isoleren.
De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Heidelbergse Catechismus, Antwoord 8.
pi_111629794
Die volgorde heb ik al vaak gevonden. Toch bedankt hiervoor.
Ik ben vooral benieuwd hoe die man destijds zo snel had gezien dat die dampwerende laag ertussen zit, ik zie hem namelijk niet zo snel.
Enige oplossing lijkt mij om een spaanplaat weg te halen, maar die zitten allemaal vertimmert, dus in principe laat ik die liever zitten...
Als ik de dakpannen optil, kan ik de tengels en het spaanplaat dat als dakbeschot dient zien, ik zie echter geen folie (dampopen - of dicht). Vanaf binnen dus spaanplaat, maar wat ertussen zit. geen idee... Lijkt me vreemd om daar een dampdichte laag te hebben?
Maar misschien is het makkelijke toch, niet extra isoleren en meteen die spaanplaat ertegen?
  woensdag 16 mei 2012 @ 18:25:14 #7
21865 WaVe
WaVe detected
pi_111633920
Heb je ergens een dakraam of dakdoorvoer waar je de constructie kan bekijken? Eventueel kun je ergens een gaatje boren om te de constructie te bekijken, maar zoals ik het hoor lijkt het alsof je alleen spaanplaat als dakbedekking hebt.

Als dat zo is, dan kun je prima van binnenuit isoleren, mits je een goede dampdichte laag tussen de isolatie en je zolder plaatst. Je moet namelijk voorkomen dat er zich vocht in je isolatie gaat ophopen. Daarom moet de dakkant altijd meer dampopen zijn dan de zolderkant.
pi_111634046
Het lijkt er op dat je dus geen dampdichte laag hebt en dat die keurder maar wat geneuzeld heeft. Kan je 'm misschien bellen en vragen over z'n rapport (oid) waar ie die folie aan ontleent?
De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Heidelbergse Catechismus, Antwoord 8.
pi_111634174
zou niet de eerste keer zijn dat een "taxateur" wat opschrijft ;
ga na
[1] of hij bonafide is.
[2] vraag hem waar hij die dampdichte laag gezien heeft, wanneer (datum van zijn rapport aanhalen
en laten bevestigen ; eventueel beetje dreigen). en wat voor materiaal het is ;
wassup ? help, ik snap niks van IT
pi_111662838
Hij heeft dat niet opgeschreven. Het hoorde niet bij het rapport, maar we hadden het erover tijdens de keuring...

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')