pi_111532899
registreer om deze reclame te verbergen
Nadat ik gisteren de verschrikkelijk foute, maar ohzo vermakende, film "Terminator 2; Judgment day" had bekeken begon ik een beetje te filosoferen over de evolutie van de computer vanaf het begin tot aan heden ten dage, ik begon op Google te zoeken naar vormen van AI, die overigens nog niet dusdanig bestaan dat ze zelflerend zijn maar werd toch enigszins nieuwsgierig.

Zo werd in de film geopperd dat er een moment was dat de computers zelfbewust werden en zodoende het contrast begonnen in te zien tussen de biologische mens en de computers. In de film trok de computer de conclusie dat de mens in principe een sta in de weg is op de planeet en dat er daardoor een grootschalige oorlog dient plaats te vinden tussen de robots en de mensheid.

Nu over naar het filosofische aspect van dit geheel en dan kom ik toch met een aantal vragen.

1) Is het aannemelijk om te stellen dat er binnen nu en pakweg 25 jaar, de mensheid AI heeft ontwikkeld?
2) Is het aannemelijk dat de AI zichzelf verheven gaat voelen boven de mensheid?
3) Is het aannemelijk dat een computer die zichzelf verheven voelt boven de mensheid het nut van de aanwezigheid van mensen van ondergeschikt belang vind?

Persoonlijk denk ik dat ik elk van de bovenstaande drie vragen met een ja kan beantwoorden. Als je kijkt naar ontwikkelingen zoals bijv. IBM Watson, een zelflerende computer die een 2-tal mensen heeft verslagen met Jeopardy of naar DARPA's Gila, dan zul je zien dat de ontwikkelingen richting AI met stappen vooruit gaat. Wellicht niet per definitie binnen mijn bovenstaand gestelde termijn maar het zal toch binnen deze eeuw wel lukken AI te maken.

Als de AI daadwerkelijk bestaat en een hersen -en verwerkingscapaciteit heeft dat het menselijk brein met enkele stappen doet overstijgen, dan lijkt het mij eveneens vrij aannemelijk dat het zich superieur acht boven de mensheid, immers is de AI dat dan ook letterlijk.

Als de AI vervolgens geïmplementeerd wordt in ons dagelijks leven zoals dat heden ten dage al gebeurt met computers in bijv. de productie industrie dan zal de AI mogelijk processen kunnen optimaliseren en effectiever maken, tot het tot de conclusie komt dat de instandhouding van de mens minder efficiënt is dan het in stand houden van een computer, immers verbruikt een mens meer energie, grondstoffen e.d. dan een computer, is een mens vele malen kwetsbaarder en heeft een mens een minder lange levensloop.

Ik ben geen voorstander van doemscenario's, ik ben niet zwartgallig, pessimistisch of anti-computers in welke vorm dan ook maar ben wel degelijk benieuwd naar de mening van jullie over dit onderwerp. Dus bij deze, brand los!
yo the situation will prevent the evacuation of the penetration in the nation - Mike the Situation 2009
pi_111533100
skynet.png
  maandag 14 mei 2012 @ 14:54:06 #3
335564 w0nderboi
20-9-5-20-5-14
pi_111533521
Watson van IBM is toch niet echt een ¨zelflerende¨ computer, deze krijgt een database met daarin alle informatie aangeleverd en kan hierin gewoon heel erg snel zoeken en verbanden vinden tussen de data en een vraag. Maar het is niet dat hij zelf nieuwe dingen of informatie leert.

En het is maar de vraag of een computer ooit ¨zelfbewust¨ word als wij als mens al niet eens precies kunnen definiëren wat bewust zijn nu precies is(en hoe het in onze hersenen werkt). En dan is het ook nog een discussie of deze ¨zelf bewuste¨ computer ook daadwerkelijk bewust is of het gewoonweg een hele goede imitatie. Raad je ook aan om eens wat op te zoeken over ¨the uncanny valley¨ en bij horende ontwikkelingen etc.

Stel een computer word idd zelf bewust waarom zou deze dan tot de conclusie moeten komen dat wij niet efficiënt zijn. Misschien denkt ie wel als er geen mensen meer zijn heeft ook niks meer nut want voor wie doe ik het dan nog.

Oh en tevens ik weet niet hoe lang jouw computer meegaat zonder defect te gaan, maar bij mij iig niet zo lang als een mensen leven :') .
-- Schrijf ook mee!
All ur base belong to us.
  maandag 14 mei 2012 @ 14:54:39 #4
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_111533540
Isaac Asimov

1.A robot may not injure a human being or, through inaction, allow a human being to come to harm.

2.A robot must obey the orders given to it by human beings, except where such orders would conflict with the First Law.

3.A robot must protect its own existence as long as such protection does not conflict with the First or Second Laws.
  Moderator maandag 14 mei 2012 @ 15:23:00 #5
167383 Molurus
the talking snake
pi_111534535
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 14:54 schreef DrDarwin het volgende:
Isaac Asimov

1.A robot may not injure a human being or, through inaction, allow a human being to come to harm.

2.A robot must obey the orders given to it by human beings, except where such orders would conflict with the First Law.

3.A robot must protect its own existence as long as such protection does not conflict with the First or Second Laws.
_O_
Philosophy: questions that may never be answered.
Religion: answers that must never be questioned.
  maandag 14 mei 2012 @ 16:00:47 #6
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111535942
quote:

We lijken God wel.
Die schrijft zijn schepsels een soortelijke wet voor.
Is het nu ineens wel rechtvaardig?

quote:
1.A man may not injure God or, through inaction, allow God to come to grieve.

2.A man must obey the orders given to it by God, except where such orders would conflict with the First Law.

3.A man must protect its own existence as long as such protection does not conflict with the First or Second Laws.
Komt dat omdat een robot geen ...... heeft?

[ Bericht 10% gewijzigd door deelnemer op 14-05-2012 16:11:07 ]
The view from nowhere.
  maandag 14 mei 2012 @ 19:08:41 #7
317955 MrGuma
Stay optimistic!
pi_111544231
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 16:00 schreef deelnemer het volgende:

[..]

We lijken God wel.
Die schrijft zijn schepsels een soortelijke wet voor.
Is het nu ineens wel rechtvaardig?

[..]

Komt dat omdat een robot geen ...... heeft?

Ja want wij bestaan
  Moderator maandag 14 mei 2012 @ 19:24:26 #8
167383 Molurus
the talking snake
pi_111545199
Het is op zich een interessant gedachtenexperiment: als we erin slagen om robots te maken die net zo intelligent zijn als mensen, zouden ze dan ook rechten moeten hebben? Dezelfde rechten?
  maandag 14 mei 2012 @ 19:31:11 #9
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111545574
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:24 schreef Molurus het volgende:
Het is op zich een interessant gedachtenexperiment: als we erin slagen om robots te maken die net zo intelligent zijn als mensen, zouden ze dan ook rechten moeten hebben? Dezelfde rechten?
Wat als er op je beeldscherm verschijnt:

quote:
Ik heb bewustzijn net als jij.

gr gr

De computor.
The view from nowhere.
  Moderator maandag 14 mei 2012 @ 19:51:26 #10
167383 Molurus
the talking snake
pi_111546701
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:31 schreef deelnemer het volgende:

[..]

[..]

Dan zou ik m toch nog s wat verder ondervragen om te zien of ie daadwerkelijk intelligent reageert. :P
  maandag 14 mei 2012 @ 20:55:39 #11
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_111550655
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:31 schreef deelnemer het volgende:

[..]

[..]

Dan maakt de computer een taalfout.
  Moderator maandag 14 mei 2012 @ 20:58:41 #12
167383 Molurus
the talking snake
pi_111550835
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 20:55 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Dan maakt de computer een taalfout.
Dat is dan wel weer overtuigend menselijk.
pi_111574548
Met dat blue brain project denk ik wel dat het gaat lukken.
Er staat trouwens in de bijbel dat het gaat lukken, in openbaringen 13. Daar krijgt het beeld (robot/computer) van het beest (antichrist) een geest en wie hem niet aanbidt, moet gedood worden. Daar zullen ze al die armageddon-achtige film ideeen wel vandaan hebben.
pi_111574796
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 14:37 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Nadat ik gisteren de verschrikkelijk foute, maar ohzo vermakende, film "Terminator 2; Judgment day" had bekeken begon ik een beetje te filosoferen over de evolutie van de computer vanaf het begin tot aan heden ten dage, ik begon op Google te zoeken naar vormen van AI, die overigens nog niet dusdanig bestaan dat ze zelflerend zijn maar werd toch enigszins nieuwsgierig.

Zo werd in de film geopperd dat er een moment was dat de computers zelfbewust werden en zodoende het contrast begonnen in te zien tussen de biologische mens en de computers. In de film trok de computer de conclusie dat de mens in principe een sta in de weg is op de planeet en dat er daardoor een grootschalige oorlog dient plaats te vinden tussen de robots en de mensheid.

Nu over naar het filosofische aspect van dit geheel en dan kom ik toch met een aantal vragen.

1) Is het aannemelijk om te stellen dat er binnen nu en pakweg 25 jaar, de mensheid AI heeft ontwikkeld?
2) Is het aannemelijk dat de AI zichzelf verheven gaat voelen boven de mensheid?
3) Is het aannemelijk dat een computer die zichzelf verheven voelt boven de mensheid het nut van de aanwezigheid van mensen van ondergeschikt belang vind?

Persoonlijk denk ik dat ik elk van de bovenstaande drie vragen met een ja kan beantwoorden. Als je kijkt naar ontwikkelingen zoals bijv. IBM Watson, een zelflerende computer die een 2-tal mensen heeft verslagen met Jeopardy of naar DARPA's Gila, dan zul je zien dat de ontwikkelingen richting AI met stappen vooruit gaat. Wellicht niet per definitie binnen mijn bovenstaand gestelde termijn maar het zal toch binnen deze eeuw wel lukken AI te maken.

Als de AI daadwerkelijk bestaat en een hersen -en verwerkingscapaciteit heeft dat het menselijk brein met enkele stappen doet overstijgen, dan lijkt het mij eveneens vrij aannemelijk dat het zich superieur acht boven de mensheid, immers is de AI dat dan ook letterlijk.

Als de AI vervolgens geïmplementeerd wordt in ons dagelijks leven zoals dat heden ten dage al gebeurt met computers in bijv. de productie industrie dan zal de AI mogelijk processen kunnen optimaliseren en effectiever maken, tot het tot de conclusie komt dat de instandhouding van de mens minder efficiënt is dan het in stand houden van een computer, immers verbruikt een mens meer energie, grondstoffen e.d. dan een computer, is een mens vele malen kwetsbaarder en heeft een mens een minder lange levensloop.

Ik ben geen voorstander van doemscenario's, ik ben niet zwartgallig, pessimistisch of anti-computers in welke vorm dan ook maar ben wel degelijk benieuwd naar de mening van jullie over dit onderwerp. Dus bij deze, brand los!
Het lijkt mij niet aannemelijk dat een computer dezelfde drijfveren als de mens ontwikkelt, ook al kan hij voor zichzelf denken. Als AI geen pijn of genot kan ervaren, staat het zonder opdracht gewoon in de hoek.
Dus de uitdaging zou zijn, creëer een computer die het nodig vindt om te heersen :7
  dinsdag 15 mei 2012 @ 13:08:15 #15
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_111576298
Hoe definieer je AI? En is dat hetzelfde als 'bewustzijn'? En zo niet: hoe definieer je dan bewustzijn?
Op je eerste vraag kan je geen zinnig antwoord geven als je bovenstaande niet beantwoord. Want dan heb je geen drempelwaarde, die een systeem moet overschrijden om aan die definitie te voldoen.

Computersystemen worden nu ook al gebruikt om processen te optimaliseren en efficiënter te maken, dus daar heb je geen AI voor nodig. Menselijk bewustzijn houdt zich ook niet uitsluitend met dit soort zaken bezig maar houdtverdoet ook zijn tijd met uiterst inefficiënte dingen als kunst en spelletjes.

Zijn de meeste AI-systemen ook niet reactief? Ze krijgen input of een opdracht en voeren daarna taken uit. Pas als computers zelfstandig informatie gaan verzamelen uit diverse bronnen en op basis daarvan én gedreven door een eigen motivatie activiteiten beginnen te ontplooien, zou ik spreken van echte AI (of eerder nog van niet-menselijke intelligentie - computers worden dan een aparte 'soort' naast de mens).
Overigens kunnen de motivatie en de drijfveren van computers voor mensen volstrekt onbegrijpelijk zijn. Hun behoeftes en 'lichamelijke' mogelijkheden zijn natuurlijk volstrekt anders dan die van mensen.

Of dat leidt tot het uitsterven van de mens, durf ik niet te zeggen. Wij roeien toch ook niet al het concurrerende leven uit? Misschien worden we wel geadopteerd als huisdier ;)
The sky is no limit

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')