Nadat ik gisteren de verschrikkelijk foute, maar ohzo vermakende, film "Terminator 2; Judgment day" had bekeken begon ik een beetje te filosoferen over de evolutie van de computer vanaf het begin tot aan heden ten dage, ik begon op Google te zoeken naar vormen van AI, die overigens nog niet dusdanig bestaan dat ze zelflerend zijn maar werd toch enigszins nieuwsgierig.
Zo werd in de film geopperd dat er een moment was dat de computers zelfbewust werden en zodoende het contrast begonnen in te zien tussen de biologische mens en de computers. In de film trok de computer de conclusie dat de mens in principe een sta in de weg is op de planeet en dat er daardoor een grootschalige oorlog dient plaats te vinden tussen de robots en de mensheid.
Nu over naar het filosofische aspect van dit geheel en dan kom ik toch met een aantal vragen.
1) Is het aannemelijk om te stellen dat er binnen nu en pakweg 25 jaar, de mensheid AI heeft ontwikkeld?
2) Is het aannemelijk dat de AI zichzelf verheven gaat voelen boven de mensheid?
3) Is het aannemelijk dat een computer die zichzelf verheven voelt boven de mensheid het nut van de aanwezigheid van mensen van ondergeschikt belang vind?
Persoonlijk denk ik dat ik elk van de bovenstaande drie vragen met een ja kan beantwoorden. Als je kijkt naar ontwikkelingen zoals bijv.
IBM Watson, een zelflerende computer die een 2-tal mensen heeft verslagen met Jeopardy of naar
DARPA's Gila, dan zul je zien dat de ontwikkelingen richting AI met stappen vooruit gaat. Wellicht niet per definitie binnen mijn bovenstaand gestelde termijn maar het zal toch binnen deze eeuw wel lukken AI te maken.
Als de AI daadwerkelijk bestaat en een hersen -en verwerkingscapaciteit heeft dat het menselijk brein met enkele stappen doet overstijgen, dan lijkt het mij eveneens vrij aannemelijk dat het zich superieur acht boven de mensheid, immers is de AI dat dan ook letterlijk.
Als de AI vervolgens geïmplementeerd wordt in ons dagelijks leven zoals dat heden ten dage al gebeurt met computers in bijv. de productie industrie dan zal de AI mogelijk processen kunnen optimaliseren en effectiever maken, tot het tot de conclusie komt dat de instandhouding van de mens minder efficiënt is dan het in stand houden van een computer, immers verbruikt een mens meer energie, grondstoffen e.d. dan een computer, is een mens vele malen kwetsbaarder en heeft een mens een minder lange levensloop.
Ik ben geen voorstander van doemscenario's, ik ben niet zwartgallig, pessimistisch of anti-computers in welke vorm dan ook maar ben wel degelijk benieuwd naar de mening van jullie over dit onderwerp. Dus bij deze, brand los!
yo the situation will prevent the evacuation of the penetration in the nation - Mike the Situation 2009