abonnement bol.com Unibet Coolblue
  † In Memoriam † vrijdag 8 juni 2012 @ 20:00:25 #126
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_112629975
Hier gisteren maar weer eens een half dozijn flesjes besteld. :Y
Morgen af te halen op het bezorgpunt in de wijk. :)

Van alles wat: Caol Ila, Laphroaig, etc. En toevallig ook een Finlaggan Old reserve. Zin in!! :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_112663177
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 16:53 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Liep 'ie weer te bedelen? ;)
Was in ieder geval na afloop van de tasting in de hoek waar de sampleflessen stonden en jij/jullie stonden inderdaad met een reisgenoot van mij te praten.
Dan had jij net als wij een dram Laphroaig 30yo Cairdeas in je hand neem ik aan.
Goed speurwerk natuurlijk, hoe kwam je erbij dat ik dat was?
  † In Memoriam † zaterdag 9 juni 2012 @ 18:00:02 #128
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_112664262
Ik ga het EK volgen met whisky. :Y

Vanavond weer eens de Laphroaig Quarter Cask. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † zaterdag 9 juni 2012 @ 21:41:20 #129
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_112675113
Oei, de Finlaggan Old Reserve is even wennen...

Maar misschien had ik hem niet meteen na de loeisterke Laphroaig moeten doen. :')
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  Redactie Frontpage zondag 10 juni 2012 @ 10:31:13 #130
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_112686033
Gisteren een kwart fles Isle of Skye 8yo blend soldaat gemaakt tijdens de twee wedstrijden :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  zondag 10 juni 2012 @ 11:42:39 #131
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_112687528
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 17:23 schreef totalatool het volgende:

[..]

Dan had jij net als wij een dram Laphroaig 30yo Cairdeas in je hand neem ik aan.
Goed speurwerk natuurlijk, hoe kwam je erbij dat ik dat was?
Ik had toen volgens mij m'n 2e dram van de 30y Cairdeas net geleegd, ja.

De meeste Nederlanders die ik tegen ben gekomen kende ik al of heb ik ter plekke leren kennen.
Kwestie van deduceren en een kleine gok dus, dat jij dat was bij Laphroaig.
Met jou/jullie was er ook maar kort contact via één van mijn reisgenoten (jullie kenden elkaar wel, begreep ik), omdat we na de Rack Them Up-tasting verder zouden gaan naar Ardbeg, waar 's middags een tour/tasting op het programma stond en we daar wilden lunchen. Uiteindelijk is het toch een lunch bij de Seafood Shack op het terrein van Laphroaig geworden...

Heb jullie na dinsdag bij Laphroaig niet meer gezien, volgens mij...

Edit: Zie net op Whiskybase dat jullie op woensdag vertrokken zijn...

[ Bericht 3% gewijzigd door MadMaster op 10-06-2012 12:26:44 ]
pi_112694897
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 10:31 schreef JeMoeder het volgende:
Gisteren een kwart fles Isle of Skye 8yo blend soldaat gemaakt tijdens de twee wedstrijden :)
Tijdens voetbal hou ik het toch maar op bier. Had naderhand een feestje met alleen maar duits bier. Soort van voorbereiding op de bittere pil van woensdag...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Redactie Frontpage zondag 10 juni 2012 @ 21:41:40 #133
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_112712358
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 15:47 schreef Karstman het volgende:

[..]

Tijdens voetbal hou ik het toch maar op bier. Had naderhand een feestje met alleen maar duits bier. Soort van voorbereiding op de bittere pil van woensdag...
Haha. Naja, ik drink eerst veel blend en dan sluit ik af met pilsjes :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_112713731
Is zit eens wat rond te bladeren en te kijken, biedt de Lagavulin 16 waar voor zijn geld? Heeft er iemand ervaring mee?
pi_112713903
Het is zeker wel een goede voor het geld. Naar ik meen ook een paar jaar geleden verkozen tot beste whisky.

't moet je alleen wel liggen kwa smaak. Ik kan ook mensen die vinden hem smaken naar een fles zeewater :P Zelf vind ik hem wel lekker, maar heb liever een Laphroaig of Ardbeg voor het geld. :)

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2012 22:04:12 ]
pi_112714183
Bedankt! Tsja, ik ben vooral goedkopere whiskies van een euro of dertig (Glen Moray, Glen Grant) gewend en heb geen idee waar welke merken qua prijs/kwaliteit liggen. Als het gezien wordt als zijnde het geld waard, wil ik het wel eens proberen. Ik heb er alleen een hekel aan veel te betalen voor iets dat het vooral van de naam moet hebben :P
  Redactie Frontpage zondag 10 juni 2012 @ 22:16:45 #137
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_112714809
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 22:06 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Bedankt! Tsja, ik ben vooral goedkopere whiskies van een euro of dertig (Glen Moray, Glen Grant) gewend en heb geen idee waar welke merken qua prijs/kwaliteit liggen. Als het gezien wordt als zijnde het geld waard, wil ik het wel eens proberen. Ik heb er alleen een hekel aan veel te betalen voor iets dat het vooral van de naam moet hebben :P
Probeer eens een Caol Ila 12yo. Die kan je krijgen voor minder dan 30euro en is heerlijk. Licht rokerig, veel citrus en zelfs wat vanille.

edit: trouwens, prijs hoeft niet altijd iets te zeggen. Als je maar goed zoekt, en bereid bent meer dan één fles in een keer te kopen, kan je online voor soms wel tweederde van de prijs een fles op de kop te tikken. Met twee flessen heb je de verzendkosten er al ruim uit.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_112715294
Lagavullin 16 is wat zoeter (ik proef vooral zoethout)dan de Coal Illa 12 maar ook rokeriger en wat krachtiger. Ik vind ze allebei lekker.

Om de Ieren een hart onder de riem te steken (ze staan met 10 minuten te spelen 3-1 achter) neem ik maar een fijn glaasje Connemara!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Redactie Frontpage zondag 10 juni 2012 @ 22:52:45 #139
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_112717150
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 22:24 schreef Karstman het volgende:
Lagavullin 16 is wat zoeter (ik proef vooral zoethout)dan de Coal Illa 12 maar ook rokeriger en wat krachtiger. Ik vind ze allebei lekker.

Om de Ieren een hart onder de riem te steken (ze staan met 10 minuten te spelen 3-1 achter) neem ik maar een fijn glaasje Connemara!
Het werkte bijna. Wat een kansenregen die laatste tien minuten zeg!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_112717761
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 22:52 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Het werkte bijna. Wat een kansenregen die laatste tien minuten zeg!
Misschien moet ik mezelf opofferen en woensdag Millstone gaan drinken...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_112724647
quote:
99s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 21:41 schreef Cynix ® het volgende:
Oei, de Finlaggan Old Reserve is even wennen...

Maar misschien had ik hem niet meteen na de loeisterke Laphroaig moeten doen. :')
Moet ik dat even wennen als positief of negatief opvatten? :P Wij hebben hem nog even dicht gelaten. Hij gaat mee naar Rock Werchter. Vandaag wel na een Auchentoshan en een Cragganmore in de middag, de avond afgesloten met een Arran Port Cask Finish. Prachtige whisky is dat zeg.
Blood Sugar Sex Magik
  Redactie Frontpage maandag 11 juni 2012 @ 07:14:04 #142
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_112725686
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 23:02 schreef Karstman het volgende:

[..]

Misschien moet ik mezelf opofferen en woensdag Millstone gaan drinken...
Arme jij :o
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  † In Memoriam † maandag 11 juni 2012 @ 08:32:15 #143
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_112726257
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 23:02 schreef Karstman het volgende:

[..]

Misschien moet ik mezelf opofferen en woensdag Millstone gaan drinken...
Waarom niet meteen Maltky nemen? Of is dat een te groot offer?
Carpe Libertatem
  maandag 11 juni 2012 @ 09:53:18 #144
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_112727600
quote:
10s.gif Op maandag 11 juni 2012 08:32 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Waarom niet meteen Maltky nemen? Of is dat een te groot offer?
Als je deze bedoeld, dan is dat nog niet zo verkeerd:



quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2009 22:36 schreef MadMaster het volgende:

Een paar maanden geleden hebben we een fles open gemaakt die gebotteld was in 1961 (de eerste Nederlandse whisky ooit, Maltky, gemaakt in Schiedam. Niet te verwarren met de hedendaagse bocht die ook onder de naam Maltky op de markt gebracht wordt!!)...
  † In Memoriam † maandag 11 juni 2012 @ 11:57:08 #145
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_112731129
quote:
7s.gif Op maandag 11 juni 2012 09:53 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Als je deze bedoeld, dan is dat nog niet zo verkeerd:

[ afbeelding ]

[..]

Nee, ik bedoel de gestookte mix van whisky en jenever (geloof ik) die je je ergste vijand nog niet gunt, maar wel bij elke Gall & Gall ergens onderaan te verkrijgen is in literflessen.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † maandag 11 juni 2012 @ 12:11:14 #146
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_112731658
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 02:31 schreef hoogvlieger het volgende:
Moet ik dat even wennen als positief of negatief opvatten? :P
Hij viel me wat tegen.
Maar zoals gezegd had ik net een behoorlijk rokerige whisky achter mijn kiezen en dan is het gewoon even wennen.
Echt slecht zal-ie niet zijn, gewoon zelf uitproberen en laat zeker nog eens weten hoe jullie hem vonden. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_112733910
quote:
10s.gif Op maandag 11 juni 2012 08:32 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Waarom niet meteen Maltky nemen? Of is dat een te groot offer?
Ik was niet direct bereid te sterven voor een overwinning op Duitsland, zover gaat m'n oranjeliefde nou ook weet niet.

@Madmaster: Is die Maltky een beetje te drinken, het oogt in elk geval aanlokkelijker dan het spul dat tegenwoordig voor Pure Distilled Old Maltky doorgaat.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  maandag 11 juni 2012 @ 13:18:39 #148
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_112734221
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 13:10 schreef Karstman het volgende:

[..]

@Madmaster: Is die Maltky een beetje te drinken, het oogt in elk geval aanlokkelijker dan het spul dat tegenwoordig voor Pure Distilled Old Maltky doorgaat.
Die Maltky was zeker te drinken, hoewel het niet te vergelijken valt met de hedendaagse whiskies.
Het was begin jaren '60 een gerstdistillaat van Nederlandse bodem, gebaseerd op de whisky 'receptuur'.

Ik heb 2 keer het voorrecht gehad om de opening van een dergelijke fles te mogen meemaken.
Een stukje uit het verslag van de 1e keer:

quote:
Na de opening door de voorzitter wilde Ad de Koning graag de avond beginnen met een korte uitleg over de fles die hij had meegebracht. Dit was met recht een unieke fles en iedere aanwezige was bevoorrecht om hier wat van te proeven. Dit was namelijk een fles Maltky uit 1963.
Vooral niet opzoeken op internet, want recensies op internet hebben betrekking op een andere soort whisky. Onderstaande tekst is één van dit soort resultaten:

Distilled Old Maltky? I don't think this is available outside Holland - Which is a good thing, really. Technically speaking, it isn't even whisky at 35%. Very cheap, though... About the only way to get completely pissed for less than Eur/$ 5.-, I would imagine. Still not worth it, though.

(bron: shitlist van http://www.maltmadness.com)

Dit heeft absoluut (!!!) geen betrekking op de fles die deze avond leeg is gemaakt. Deze whisky was namelijk bijzonder lekker en had ook een zeer persoonlijk verhaal. De familie de Koning heeft een jarenlange band met de drankenindustrie. De grootvader van Ad was werkzaam in de jeneverindustrie en wilde graag een whisky maken. Vanwege de in gebruik zijnde grondstoffen en bestaande contacten was de drempel om de daad bij het woord te voegen erg laag. Enige ontbrekende grondstof was turf. Dit werd vanzelfsprekend niet gebruikt bij de productie van jenever. Hiervoor werden contacten gelegd met de Nederlandse Heidemaatschappij voor het aanleveren van Nederlandse turf. Met de ervaring, kennis èn de grondstoffen is een zeer goed product gemaakt. De fles in kwestie had 8 jaar gerijpt en is in 1963 gebotteld. Het enige ontbrekende is een patent op de naam: Maltky. Door het ontbreken hiervan is het mogelijk dat een andere, veel beschreven (en dan niet positief), whisky op de markt is gekomen onder dezelfde naam. Vlak voor het overlijden van de grootvader van Ad heeft deze zijn laatste 12 flessen aan Ad geschonken. Hiervan zijn er na onze proeverij nog maar 4 over. En dit zijn de laatste vier in de héle wereld die het drinken wel waard zijn.
  maandag 11 juni 2012 @ 22:35:12 #149
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_112764424
Morgen wordt hier een flesje Ardbeg Uigeadail afgeleverd! O+
Ik ben benieuwd!
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_112777339
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 22:01 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Is zit eens wat rond te bladeren en te kijken, biedt de Lagavulin 16 waar voor zijn geld? Heeft er iemand ervaring mee?
Absoluut zeer goede waar voor zijn geld. Vergeet niet dat hij een stuk ouder is dan andere standaardbottelingen, wat hem ook wat duurder maakt.
Het is mijn absolute favoriet van de geturfde standaardexpressies (waaronder ook Ardbeg Ten, Caol Ila 12, Laphroaig 10). Gemiddeld wordt hij ook net een fractie hoger gewaardeerd op sites als Whiskybase of Whiskyfun, wat overigens niet wil zeggen dat met name de Laphroaig en Ardbeg ook zeer veel fans hebben.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')