zondag 13 mei 2012 @ 19:10:59 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_111501933
registreer om deze reclame te verbergen
Leica komt met een monochroom versie van de M9, hij gaat ongeveer 800 meer kosten dan de M 9

http://www.heise.de/foto/(...)-die-X2-1573052.html

Interessant concept, minder ruis, meer dynamiek, maar zwart wit.
Vraag me af wie er geld voor over heeft.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_111502270
Had het gezien ja. Zal vast wel een markt voor zijn, zo'n Leica was al ideaal voor 'Street'-fotografie en het feit dat deze enkel zwart/wit-opnames maakt kan hem hiervoor nog geliefder maken...
  zondag 13 mei 2012 @ 22:18:13 #3
41809 Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_111513176
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2012 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Leica komt met een monochroom versie van de M9, hij gaat ongeveer 800 meer kosten dan de M 9

http://www.heise.de/foto/(...)-die-X2-1573052.html

Interessant concept, minder ruis, meer dynamiek, maar zwart wit.
Vraag me af wie er geld voor over heeft.
Om met die laatste vraag maar te beginnen, een Leica hoort duur te zijn omdat het anders geen Leica is. Zelfs een Panasonic krijgt meerwaarde als er een rooie stip op zit :')
Hoewel ik het meetzoekerconcept altijd waanzinnig fraai heb gevonden en eigenlijk nog steeds vind is het toch in de loop van de tijd op twee stages verslagen.
Eerst door de Contax G-serie die aantoonden dat het gewoon mogelijk is dat je zoekerbeeld je gebruikte beeldhoek representeerde.
Daarna nog een keer door de NEX van Sony die Leica-optiekjes de sensor geeft die ze verdienen, maar ook de scherpstelling die ze verdienen. Op Luminous-Landscape stond ooit een open brief aan Leica om toch maar eens op te houden met dat meetzoeker-anachronisme hoe fraai het technisch ook is. Het past niet tot nauwelijks meer bij hetgeen je van een digitale camera wilt zien.

Een sensor dedicated voor zwartwit is natuurlijk fraai, maar het houdt in de praktijk in dat je met twee Leica's rondloopt.
Dan liever een modulaire camera waarin je voor diverse taken steeds de beste sensor kunt inzetten.
Het zou me verbazen wanneer er niet zoiets zit aan te komen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 13 mei 2012 @ 22:23:38 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_111513561
registreer om deze reclame te verbergen
Tja, leica is een beetje zoals Rolls Royce was voordat BMW de boel overnam. Een grote naam, een hoop traditie, maar een anachronisme, management wat niet met de tijd wilde meegaan en veel te lang vasthoudend aan film.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 13 mei 2012 @ 23:07:56 #5
41809 Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_111516269
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 22:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja, leica is een beetje zoals Rolls Royce was voordat BMW de boel overnam. Een grote naam, een hoop traditie, maar een anachronisme, management wat niet met de tijd wilde meegaan en veel te lang vasthoudend aan film.
De ellende voor Leica was dat digitaal sneller ging dan men wilde. Leica had na verzelfstandiging in 1996 al moeite om het toenmalige assortiment winstgevend aan de man te brengen en veel ruimte voor innovatie was er niet, dat moest allemaal via Panasonic binnenkomen. Al had men gewild, op eigen kracht hadden ze het niet gekund op dat moment.
Toch moet je Leica nog niet helemaal wegrekenen, helemaal niet als je bedenkt dat er voor exclusieve gadgets (als in 'te weinig techniek voor teveel geld') momenteel een hele goeie markt ligt die minder drukgevoelig is als het segment waar Canon en de rest in opereren.
Een Leica als ideale gebruiksmachine, die tijd lijkt me geweest (al lieten ze met de S2 wel even vreselijk hun tanden zien)
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')