abonnement Unibet Coolblue
pi_111510877
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 21:37 schreef Mr.Spock het volgende:

Het gebeurt overigens zeer veel. Directwonen.nl heeft big business aan deze markt, hebben we het over meer dan 100.000 huurders bij alleen deze firma alleen.

Een bedrijf als DirectWonen bemiddelt en trekt daarna zijn handen van de deal af. Of het legaal is, belastingtechnisch goed, brandveilig, financieel goed etc. zal ze een worst wezen, zolang de commissie maar binnen komt.

Vraag eens aan de hypotheekbank of je mag verhuren met een leegstandsvergunning van de gemeente, dat is veel veiliger.

En lees deze reeks eens door van wat er allemaal mis kan gaan: Topicreeks: Huurder betaalt niet en zit in de bak. (2)
dag
pi_111510931
Nee, ik ben als verhuurder niet verplicht de keuken of badkamer te vervangen, wel voor het schilderwerk buiten, lekkages etc. Maar dat is natuurlijk vanzelfsprekend alszijnde mijn bezit.
En, ik mag zelf de huurprijs bepalen en verhogen zoals ik wil, als particulier verhuurder.

Fraude is niet de bedoeling, als mn broertje het gaat beheren (onofficieel, soort van antikraak) maak ik verlies want ik ga hem geen geld vragen.

En ja, ik heb 6 jaar geleden een hele lage hypotheekrente bedongen (voor 7 jaar vast)
Een deel van de hypotheek is afgelost.
Uiteindelijk is de bedoeling 10k per jaar extra af te lossen en dus na 4 jaar winstgevend te zijn.
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
  zondag 13 mei 2012 @ 21:46:03 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111510982
En hoe kom je nou aan zo'n lage hypotheekrente? Dat kan toch helemaal niet.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_111511006
De keuze wordt een stuk makkelijker gemaakt voor je:
Als je je woning nu te koop zet, verkoop je deze waarschijnlijk toch niet op korte termijn. Er wordt sowieso geen woning verkocht op het moment.

Banken zijn wel iets soepeler nu. Waarom ga je niet gewoon even praten over verhuur? Dan kan je vast wel legaal gaan verhuren. Juist aan familie.

En nog een klein tipje: doe het niet via directwonen. Die hebben een heel groot bestand, maar dat zijn allemaal wietkwekende minderheidsgroepen met prostitutie aan huis. Het gaat directwonen alleen maar om de (belachelijk hoge) courtage bij bemiddeling. Het kan ze geen reet schelen wie ze in jouw huis stoppen.
Was ik maar wat knapper en niet zo slim.
pi_111511137
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 21:45 schreef Mr.Spock het volgende:
Nee, ik ben als verhuurder niet verplicht de keuken of badkamer te vervangen, wel voor het schilderwerk buiten, lekkages etc. Maar dat is natuurlijk vanzelfsprekend alszijnde mijn bezit.
Onjuist, als het versleten is, moet jij vervangen, of anders gaat de huurder naar de huurcommissie om een lagere huurprijs af te dingen.
quote:
En, ik mag zelf de huurprijs bepalen en verhogen zoals ik wil, als particulier verhuurder.
www.huurcommissie.nl het puntentellingsysteem geldt ook voor jou.
quote:
Fraude is niet de bedoeling, als mn broertje het gaat beheren (onofficieel, soort van antikraak) maak ik verlies want ik ga hem geen geld vragen.
Hij betaalt je dus helemaal niets? Dan schenk jij hem dus geld, belastingtechnisch..
quote:
En ja, ik heb 6 jaar geleden een hele lage hypotheekrente bedongen (voor 7 jaar vast)
Een deel van de hypotheek is afgelost.
Uiteindelijk is de bedoeling 10k per jaar extra af te lossen en dus na 4 jaar winstgevend te zijn.
Je mist een heleboel belangrijke punten waar jij nog niet goed over nagedacht hebt.
dag
pi_111511356
Ja hoor LXIV, dat kan wel als jij en je partner beiden een goede opleiding en dikbetaalde vaste baan hebben.
Zoals ik en mn vriendin dus.

@ Peter: Als je bij het afsluiten (wat ik binnenkort opnieuw doe voor de tweede woning) een verhuurclausule laat opnemen, heeft de bank er geen problemen mee.
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
pi_111511438
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 21:48 schreef Peter het volgende:

www.huurcommissie.nl het puntentellingsysteem geldt ook voor jou.
Laat maar FAAL van mij :)

Edit:
http://www.eigenhuis.nl/a(...)-tijdelijke-verhuur/

Hier staat jouw verhaal.
Verwarrend.
pi_111511495
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 21:51 schreef Mr.Spock het volgende:
@ Peter: Als je bij het afsluiten (wat ik binnenkort opnieuw doe voor de tweede woning) een verhuurclausule laat opnemen, heeft de bank er geen problemen mee.
Dan niet, nu wel. En op mijn andere punten zou ik eerst maar eens gaan studeren, voordat je je in een wespennest steekt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dag
pi_111511542
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 21:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

[..]

En wat zijn GELIBERALISEERDE huurwoningen dan wel?

Dat is niet gelijk aan 'particuliere verhuur' namelijk ;). Die fout maken meer mensen.
dag
pi_111511609
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 21:54 schreef Peter het volgende:

[..]

En wat zijn GELIBERALISEERDE huurwoningen dan wel?

Dat is niet gelijk aan 'particuliere verhuur' namelijk ;). Die fout maken meer mensen.
Heb 't al aangepast. Ik faalde :)
pi_111511708
Ik ben niet van plan met Directwonen in zee te gaan, echter het gaat om een huis is een nette jonge buurt, niet ghetto grote stad. Er is hier geen wietkweek of prostitutie en de buren leveren ook sociale controle.

De keuken en badkamer zijn net als de rest van het huis in prima staat.

Ik zou inderdaad volgens de leegstandwet verhuren, waarbij de huurder veel minder rechten heeft dan Peter hierboven beschrijft.
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
pi_111511829
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 21:56 schreef Mr.Spock het volgende:
Ik ben niet van plan met Directwonen in zee te gaan, echter het gaat om een huis is een nette jonge buurt, niet ghetto grote stad. Er is hier geen wietkweek of prostitutie en de buren leveren ook sociale controle.

De keuken en badkamer zijn net als de rest van het huis in prima staat.

Ik zou inderdaad volgens de leegstandwet verhuren, waarbij de huurder veel minder rechten heeft dan Peter hierboven beschrijft.
Ah, ik lees het nu:

http://www.vng.nl/Documen(...)iadeLeegstandwet.pdf
pi_111511830
Succes in ieder geval! En controleer het inkomen van de huurder goed!, bel het bedrijf voor een check of hij er in die functie wel werkt bijv. Helaas wordt er nogal eens gefraudeerd met werkgeversverklaringen.
dag
  zondag 13 mei 2012 @ 21:59:38 #39
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111511909
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 21:51 schreef Mr.Spock het volgende:
Ja hoor LXIV, dat kan wel als jij en je partner beiden een goede opleiding en dikbetaalde vaste baan hebben.
Zoals ik en mn vriendin dus.

@ Peter: Als je bij het afsluiten (wat ik binnenkort opnieuw doe voor de tweede woning) een verhuurclausule laat opnemen, heeft de bank er geen problemen mee.
Dat staat toch los van het rentebedrag! Die bank moet ook winst maken. Ja, je kunt het variabel doen, maar dan loop je tegelijk veel risico!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_111511971
quote:
Maximale huurprijs
Artikel 16 van de Leegstandwet geeft aan dat de maximale huurprijs wordt bepaald op grond van de
artikelen 10 eerste lid en 12 tweede lid van de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte (Uhw). Artikel
10 eerste lid Uhw verwijst naar het woningwaarderingsstelsel (bijlage I bij het Besluit huurprijzen
woonruimte), artikel 12 tweede lid Uhw naar de gebrekenregeling (bijlage II bij het Besluit huurprijzen
woonruimte).
De gemeente maakt bij het bepalen van de maximale huurprijs dus gebruik van het woningwaarderingsstelsel
(puntenstelsel) en kan daarbij rekening houden met in de woning aanwezige gebreken. Als er geen gebreken zijn, kan de gemeente de maximale huurprijs gebruiken
die op grond van het puntenstelsel berekend is.
Voor woningen met een puntenaantal tot 141 (huurprijs tot
¤ 652,52) moet een maximale huurprijs in de vergunning worden
vermeld. De gemeente stelt die vast. Voor woningen met
meer punten die geliberaliseerd kunnen worden verhuurd, geldt
geen maximale huurprijs, maar komen verhuurder en huurder de
prijs samen overeen. Een maximale huurprijs komt dan niet in de
vergunning.
Dat blijft dus wel van toepassing.
pi_111512045
Jullie advies neem ik zeker ter harte, daarvoor ben ik op dit forum.

Ik probeer mn verlies van 20k uit te stellen / uit te smeren.
De mogelijkheid bestaat famillie / vrienden in mn huis te stoppen die het beheren zodat het niet leegstaat (soort van antikraak)

Als ik het aan nette mensen kan verhuren, maak ik de eerste jaren verlies en nadat ik zelf genoeg heb afgelost bescheiden winst. Einde vd looptijd hoop ik alles te hebbe afgelost en heb ik nog slechts winst uit de huur. Lange termijn dus.
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
  zondag 13 mei 2012 @ 22:02:11 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111512088
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 21:56 schreef Mr.Spock het volgende:
Ik ben niet van plan met Directwonen in zee te gaan, echter het gaat om een huis is een nette jonge buurt, niet ghetto grote stad. Er is hier geen wietkweek of prostitutie en de buren leveren ook sociale controle.

De keuken en badkamer zijn net als de rest van het huis in prima staat.

Ik zou inderdaad volgens de leegstandwet verhuren, waarbij de huurder veel minder rechten heeft dan Peter hierboven beschrijft.
Het maakt niet uit of die badkamer nieuw is of oud. Als hij gebruikt gaat worden dan schrijft hij af (ook als hij niet gebruikt wordt). Op een zeker moment moet je vervangen. Of dit nu is terwijl de huurders nog in het pand zitten, of twee weken nadat de huur is opgezegd maakt niks uit.

Je misrekent je echt. Voor 700 euro p/m maak je geen winst maar verlies. Bij gelijkblijvende huizenprijzen. En vanaf volgend jaar vervalt de HRA voor aflossingsvrije hypoteken, je kunt zelf bedenken wat het gevolg zal zijn voor de huizenprijzen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_111512089
Bij een puntentelling van boven de 141 punten ben je pas vrij een prijs te kiezen. En dan nog mag je deze maximaal per jaar met het indexatiecijfer van VROM verhogen, tenzij je hier in het contract expliciet vanaf wijkt.
En dan nog mag een huurder de huurprijs altijd bij de kantonrechter laten toetsen op redelijkheid.

Ohja, je mag van de inboedel maximaal 1/5e van de nieuwwaarde per jaar berekenen in de stofferingskosten aan de huurder. Bij 2e hands spullen is dat van de dagwaarde. Mocht je de woning gestoffeerd/gemeubileerd willen aanbieden.
dag
pi_111512337
Zelfs als ik geen winst maak, wordt de hypotheek afgelost.
Als ik 100 pm verlies maak, is de netto aflossing nog een plus van 200.

Huis onderhouden moet ik sowieso als ik mn investering een beetje gezond wil houden.

Vaste baan en goed salaris zijn zeer zeker van belang bij het vaststellen van de hypotheekrente.
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
pi_111512557
Bedankt voor jullie advies, ik ga pitten morgen om 06:00 de wekker.

Lees morgenvroeg jullie posts nog even terug, zeker erg zinvol geweest, bedankt!
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
pi_111513360
Als je wilt gaan verhuren, lees even de topics van JDx door.
Ik zou je broertje erin stoppen :P
pi_111515894
Professionele veruurders rekenen > 1,5% van de WOZ voor onderhoud, instandhoudingskosten en administratie. Spock, verkijk je niet op de onderhoudskosten. Ook al een verhuurder vertrekt, moet je maar afwachten hoe je e.e.a. aantreft. Ook je WOZ en verzekering!

Wil je toch (duur) verhuren, bel dan internationale bedrijven in de buurt, met de mededeling dat je huis voor expats beschikbaar is. Dat zijn vaak managers/projectleiders/ingenieur (als of dat nette mensen zijn _O- ) i.i.g. geen wiettelers/dames die horizontaal werk verrichten.

Hier in Bergen komen nu TAQA mensen uit Arabië die (te koop staande ) huizen huren voor veel geld.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_111516848
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 23:00 schreef blomke het volgende:
Dat zijn vaak managers/projectleiders/ingenieur (als of dat nette mensen zijn _O- ) i.i.g. geen wiettelers/dames die horizontaal werk verrichten.
Helaas ook niet altijd de beste oplossing. Onze buurman boven verhuurt zn huis via een makelaar aan expats.
Eerste jaar >> Columbianen - mega lekkage omdat ze niet snapten dat een doucheputje af en toe schoongemaakt moet worden en als het water uit de douche de gang in stroomt dat je dan mss even moet stoppen met douchen.
Tweede jaar >> geen idee waar ze vandaan kwamen, maar nadat ze weg gingen heeft ie het hele huis opnieuw moeten stucen en witten.
Derde jaar >> Iets oost europees. Wederom lekkage, dit keer in de wc. Ze hadden geprobeerd iets door te spoelen want de wc dus niet tof vond en daardoor liep het riool over en langs onze wc-muren.

Maar goed van je familie moet je het ook niet altijd hebben. Schuin boven ons stond ook al 2 jaar te koop, toen verhuurden ze het aan een neef ofzo. Drie weken later politie en ecoloss op de stoep - helemaal mooie wietplantage. Alle muren en plafonds vernageld van het appartement.
pi_111522362
ja ik ken de wietplantage- en aanverwante horrorverhalen...
Dat is allemaal onderdeel van het no pain - no gain, als er geen risico zou zijn deed iedereen dit natuurlijk.
Expat verhuren zal ik ook eens onderzoeken.

Waar kan ik de topics van JDx terugvinden?
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
  maandag 14 mei 2012 @ 10:18:25 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111524706
Je hebt dus een hypotheekrente van minder dan 3,5% ??

En 6 jaar geleden voor 7 jaar vast, dus over een jaar moet je weer aan een nieuw rentepercentage... je realiseert je dat je lasten een stuk hoger zullen gaan worden omdat je nu met geen mogelijkheid meer zo'n percentage gaat krijgen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')