pi_111497423
registreer om deze reclame te verbergen
Zou de mensheid met de technologie van nu een ster kunnen maken in de ruimte?

Edit: Iets te vlug nagedacht, tuurlijk kan dit niet. Sterren zijn duizenden malen groter dan Aarde dus de materie alleen al hebben we niet. Maar zouden ze het principe in het klein kunnen maken? Een "brandende", compacte bol die energie uitstraalt? Niet perse in de ruimte maar bijvoorbeeld in het CERN oi.d.?

[ Bericht 30% gewijzigd door zwartja op 13-05-2012 17:33:35 ]
  zondag 13 mei 2012 @ 17:32:51 #3
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_111497732
Gewoon met raketten heel veel (heel heel veel) waterstof bij elkaar brengen. Zwaartekracht doet de rest. Eitje.
♥ Rozen zijn rood ♥
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❦Kristel, ik hou van jou! ❦
pi_111497840
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 17:32 schreef __Saviour__ het volgende:
Gewoon met raketten heel veel (heel heel veel) waterstof bij elkaar brengen. Zwaartekracht doet de rest. Eitje.
die brandstof hebben we niet
pi_111497883
is het niet mogelijk om met een paar übersterke magneten een kleine ster hier op aarde te maken ?
  zondag 13 mei 2012 @ 17:38:10 #6
46149 __Saviour__
pi_111497940
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 17:25 schreef zwartja het volgende:
Maar zouden ze het principe in het klein kunnen maken? Een "brandende", compacte bol die energie uitstraalt? Niet perse in de ruimte maar bijvoorbeeld in het CERN oi.d.?
Dat is wat ze in de National Ignition Facility proberen.
Met extreem sterke lasers een bolletje waterstof beschieten zodat er kernfusie optreedt.
http://en.wikipedia.org/wiki/National_Ignition_Facility
♥ Rozen zijn rood ♥
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  zondag 13 mei 2012 @ 17:45:17 #7
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_111498232
Kijk maar bij ITER, de opvolger van JET daar wordt het gedaan....

Kernfusie net zoals het binnenin de zon plaatsvindt

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernfusie

of dmv traagheidsopsluiting zoals de vorige al vermeldde
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
pi_111521306
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 17:32 schreef __Saviour__ het volgende:
Zwaartekracht 'maakt' geen zonnen.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  maandag 14 mei 2012 @ 08:03:52 #9
46149 __Saviour__
pi_111522526
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 02:06 schreef man1986 het volgende:

[..]

Het staat aan hele de basis ervan. Zonder zwaartekracht geen zonnen. Het trekt het gas samen tot een bol en in de kern lopen druk en temperatuur zo hoog op dat fusie volgt.
♥ Rozen zijn rood ♥
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_111528439
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2012 08:03 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Het staat aan hele de basis ervan. Zonder zwaartekracht geen zonnen. Het trekt het gas samen tot een bol en in de kern lopen druk en temperatuur zo hoog op dat fusie volgt.
Niet helemaal mee eens.
Maar het klopt dat die hypothese momenteel zegeviert, alleen zitten daar vele haken en ogen aan vast.
Zwaartekracht is meer een 'gevolg' van zonformaties en niet de 'oorzaak' van zonformaties.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  maandag 14 mei 2012 @ 12:31:13 #11
272871 StarCastic
Only a Sith deals in absolutes
pi_111528799
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 12:19 schreef man1986 het volgende:

[..]

Niet helemaal mee eens.
Maar het klopt dat die hypothese momenteel zegeviert, alleen zitten daar vele haken en ogen aan vast.
Zwaartekracht is meer een 'gevolg' van zonformaties en niet de 'oorzaak' van zonformaties.
Zonder een zon/ster is er geen zwaartekracht? :?
"If our brains were so simple we could understand it, we would be so simple we couldn't."
There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary and those who don't.
pi_111528901
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 12:31 schreef StarCastic het volgende:

[..]

Zonder een zon/ster is er geen zwaartekracht? :?
Niet zoals we die kennen als na de 'complete' zonformatie.
pi_111528909
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 12:19 schreef man1986 het volgende:

[..]

Niet helemaal mee eens.
?
pi_111528918
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 12:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

?
!
pi_111530025
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 12:35 schreef man1986 het volgende:

[..]

!
Ik snap niet wat je bedoelt met
quote:
Zwaartekracht laat materie instorten tot sterren. Dat die sterren vervolgens ook weer graviteren lijkt me logisch.
  maandag 14 mei 2012 @ 13:21:07 #16
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_111530179
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 02:06 schreef man1986 het volgende:

[..]

Best wel toch eigenlijk. Zonder zwaartekracht zal geen zon ontbranden. De hele essentie van een ster is de strijd tussen zwaartekracht en kernfusie, meen ik toch begrepen te hebben.

* drijfhout toont links een klok en rechts een klepel
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_111530760
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 13:21 schreef drijfhout het volgende:

[..]

Best wel toch eigenlijk. Zonder zwaartekracht zal geen zon ontbranden. De hele essentie van een ster is de strijd tussen zwaartekracht en kernfusie, meen ik toch begrepen te hebben.

* drijfhout toont links een klok en rechts een klepel
De strijd tussen zwaartekracht en kernfusie vindt na een zonformatie plaats.

* man1986 toont links een observatie en rechts een hypothese
pi_111531080
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 13:38 schreef man1986 het volgende:
Dus...?

Je hebt altijd de zwaartekracht aan de ene kant, en de druk t.g.v. de temperatuur (en later de degeneratieve druk wegens het Pauli-principe) aan de andere kant. Pas als een gas voldoende dichtheid heeft zal er fusie plaatsvinden.

Het is me daarom nog steeds volstrekt onduidelijk wat je nou precies bedoelt met
quote:
Niet helemaal mee eens.
en over welke "hypothese" je het hier precies hebt.
pi_111531190
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 13:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dus...?

Je hebt altijd de zwaartekracht aan de ene kant, en de druk t.g.v. de temperatuur (en later de degeneratieve druk wegens het Pauli-principe) aan de andere kant. Pas als een gas voldoende dichtheid heeft zal er fusie plaatsvinden.

Het is me daarom nog steeds volstrekt onduidelijk wat je nou precies bedoelt met

[..]

en over welke "hypothese" je het hier precies hebt.
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 13:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dus...?
Daarmee bedoel ik dus dat je het paard niet achter de wagen moet spannen.
pi_111531261
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 13:51 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Daarmee bedoel ik dus dat je het paard niet achter de wagen moet spannen.
Ik snap het nog steeds niet. Het statement was dat zwaartekracht er voor zorgt dat sterren zich vormen. Daar zet jij kennelijk kanttekeningen bij, maar welke is niet duidelijk.
pi_111531497
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 13:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik snap het nog steeds niet. Het statement was dat zwaartekracht er voor zorgt dat sterren zich vormen. Daar zet jij kennelijk kanttekeningen bij, maar welke is niet duidelijk.
Het is het klassieke kip en ei verhaal en dat geef ik aan.
  maandag 14 mei 2012 @ 13:59:09 #22
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_111531512
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 13:38 schreef man1986 het volgende:

[..]

* man1986 toont links een observatie en rechts een hypothese
Eerst is er toch echt de zwaartekracht die materie samenbalt, en de massa groter en groter maakt... (de scheppende factor) en pas op het moment dat de kernfusie losbarst spreken we vanaf dat moment over een ster.

Jij betoogde toch dat het niet zwaartekracht was die de oorzaak was van "zonformatie". Maar die kernfusie is toch een causaal gevolg van de zwaartekracht? Wat bedoel je nu precies te betogen? Het begint met de zwaartekracht, de zwaartekracht balt de materie samen totdat er kernfusie ontstaat, en die twee krachten samen makende materieklont tot een ster. Leg nou toch eens uit hoe die zwaartekracht volgens jou alleen een gevolg van de stervorming kan zijn? Welke kracht is dan de drijvende achter stervorming volgens jou? Een zon ontstaat niet vanuit het niets, en zwaartekracht ontstaat evenmin pas als de zon ontbrandt. Zwaartekracht is er (in ons universum) overal en altijd waar materie is, en was er al voordat de eerste ster ontbrandde aan het donkere firmament na de big bang.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_111531779
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 13:58 schreef man1986 het volgende:

[..]

Het is het klassieke kip en ei verhaal en dat geef ik aan.
Nee, helemaal niet; je ziet weer es problemen die er helemaal niet zijn.

• Men neme een gaswolk
• Deze gaswolk heeft een bepaald zwaartekrachtsveld
• De losse moleculen trekken elkaar via deze zwaartekracht aan
• Hierdoor trekt de wolk samen
• Hierdoor neemt de temperatuur toe
• Op den duur is deze temperatuur hoog genoeg om fusie te bewerkstelligen
• Zo zal op een gegeven moment de verdere instorting een halt toegeroepen worden

Zodra er fusie plaatsvind krijgt de bol plasma het labeltje "ster". Je zou op elk moment het zwaartekrachtsveld van dit object kunnen uitrekenen.
pi_111532316
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 14:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

• Men neme een gaswolk
• Zo zal op een gegeven moment de verdere instorting een halt toegeroepen worden

Zodra er fusie plaatsvind krijgt de bol plasma het labeltje "ster". Je zou op elk moment het zwaartekrachtsveld van dit object kunnen uitrekenen.
Het is een aanname dat de initiele zwaartekracht (stap 2) op ten duur een zonformatie als gevolg heeft (stap 7).
  maandag 14 mei 2012 @ 14:20:20 #25
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111532357
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 14:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

• Men neme een gaswolk

Ik heb het idee dat man1986 niet begrijpt dat zwaartekracht 1 van de 4 fundamentele natuurkrachten is en dat elk deeltje met massa zwaartekracht uitoefent. (Hoe klein dat deeltje dan ook is).

Dan snap ik waarom man1986 denkt dat zwaartekracht het gevolg is van grote objecten als een ster ipv dat een ster het gevolg is van het feit dat elke individuele atoom zwaartekracht uitoefent op andere atomen en visa versa en dat die daarom samenklonteren tot sterren of planeten etc.

Even simpel omschreven, want anders snap ik het zelf niet meer. :D
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Do not say citric acid, but say 2-hydroxy-1,2,3-propanetricarboxylic acid!" :P

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')