pi_111429870
registreer om deze reclame te verbergen
We willen ons net gekochte jaren 20 huis van buitenaf laten isoleren als het betaalbaar is voor ons. Nu is het aan de binnenzijde nauwelijks/niet geisoleerd en we willen het energiezuiniger en geluidsdempend maken. Het lekt gelukkig niet. Er zullen nieuwe klassieke pannen plus zijpannen en nokvorsten op moeten, nieuwe panlatten, isolatie en ook nieuwe goten. Het gaat om ongeveer 70m2

Heeft iemand dit laten doen en hoeveel was je kwijt voor hoeveel m2? Is een ruwe schatting van 10k reeel of het veel meer of minder.

Zijn er dingen waar ik bij aanvragen van offertes en contact met dakdekkers nog verder op moet letten?
  vrijdag 11 mei 2012 @ 18:45:53 #2
311574 DeRakker.
Rent poesjes achterna.
pi_111430169
Zijn er steigers nodig?
Ruikt graag aan konten.
pi_111430249
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 18:45 schreef DeRakker. het volgende:
Zijn er steigers nodig?
Lijkt me wel, het dak begint op 2,8m hoogte. Weet je wanneer het zonder kan? Steigers kunnen in ieder geval rondom het huis worden geplaatst op eigen grond
  vrijdag 11 mei 2012 @ 18:49:55 #4
311574 DeRakker.
Rent poesjes achterna.
pi_111430333
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 18:47 schreef Dzjonka het volgende:

[..]

Lijkt me wel, het dak begint op 2,8m hoogte. Steigers kunnen rondom het huis worden geplaatst.
Maar is het een rijtjeswoning of vrijstaand?
Want in een rij heb je alleen rolsteigertje nodig om naar boven te komen, scheelt kosten.

Denk dat alles bij elkaar 10k wel erg krap gaat worden.
Hangt natuurlijk ook weer af hoe duur de pannen zijn.
Ruikt graag aan konten.
pi_111430415
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 18:49 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Maar is het een rijtjeswoning of vrijstaand?
Want in een rij heb je alleen rolsteigertje nodig om naar boven te komen, scheelt kosten.

Denk dat alles bij elkaar 10k wel erg krap gaat worden.
Hangt natuurlijk ook weer af hoe duur de pannen zijn.
Vrijstaand. We hebben budget tot 14k ongeveer, maar das de uiterste max dan ook en moeten we binnenhuis dingen gaan afwegen of dat nu wel kan.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 18:55:22 #6
311574 DeRakker.
Rent poesjes achterna.
pi_111430542
Je kan ook kiezen om binnen te isoleren, het is een slechtere oplossing maar wel goedkoper.

14k zou denk ik wel kunnen... aannemers zijn op dit moment erg goedkoop.
Het duurste zijn de steigers/ dakpannen/ arbeid.
Wat voor materiaal is de goot? zit er om timmering omheen?
Want de goot kan dan ook wat kosten om het te verhogen.
Ruikt graag aan konten.
pi_111430798
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 18:55 schreef DeRakker. het volgende:
Je kan ook kiezen om binnen te isoleren, het is een slechtere oplossing maar wel goedkoper.

14k zou denk ik wel kunnen... aannemers zijn op dit moment erg goedkoop.
Het duurste zijn de steigers/ dakpannen/ arbeid.
Wat voor materiaal is de goot? zit er om timmering omheen?
Want de goot kan dan ook wat kosten om het te verhogen.
Ik heb nu een goot met betimmering (ik weet niet hoe goed deze nog is) eromheen, maar een zinken hanggoot vind ik ook prima. Goten zouden sowieso de komende jaren vervangen moeten worden, dus het in een keer doen vind ik wel ok. Maar dan moet het wel in die 14k passen
  vrijdag 11 mei 2012 @ 20:00:39 #8
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_111433565
Wij hebben heel grof ons dak laten vervangen...zie hier
TR08's jaren 30 huis
20jpnv4.jpg

Kosten circa 17k voor ons excl vervangen schoorsteen, iets minder voor de buren.

Je kunt wel zien wat er gedaan is:
-Hele 2 onder 1 kapper in de steigers
-Alle pannen eraf
-Buiten isolatie
-Nieuwe geglazuurde pannen erop
-Nieuwe zinken dakgoten rondom
-Velux ramen vervangen en een nieuw raam
-Dak kapellen rondom geisoleerd

Geglazuurde pannen kan ik je trouwens van harte aanbevelen. Op je turn-key project is de meerprijs daarvan klein en ze blijven het hele jaar brandschoon. Ze glimmen nu nog. Geen vogels op het dak, ook een voordeel (die glijden uit :') )
pi_111435180
quote:
99s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 20:00 schreef TR08 het volgende:
Wij hebben heel grof ons dak laten vervangen...zie hier
TR08's jaren 30 huis
[ afbeelding ]

Kosten circa 17k voor ons excl vervangen schoorsteen, iets minder voor de buren.

Je kunt wel zien wat er gedaan is:
-Hele 2 onder 1 kapper in de steigers
-Alle pannen eraf
-Buiten isolatie
-Nieuwe geglazuurde pannen erop
-Nieuwe zinken dakgoten rondom
-Velux ramen vervangen en een nieuw raam
-Dak kapellen rondom geisoleerd

Geglazuurde pannen kan ik je trouwens van harte aanbevelen. Op je turn-key project is de meerprijs daarvan klein en ze blijven het hele jaar brandschoon. Ze glimmen nu nog. Geen vogels op het dak, ook een voordeel (die glijden uit :') )
De uitglijdende vogels lijken me wel cool >:) Ik word nu, zonder dakisolatie, wakker van scharrelende vogels en koerende duiven op het dak. Paybacktime :P
  vrijdag 11 mei 2012 @ 20:33:22 #10
14320 TR08
pi_111435429
Vergeet ook niet de meerwaarde van de geglazuurde pannen voor je huis als je ooit wilt verkopen.

Naar ons huis wordt sinds het dak vervangen is gerefereerd als "dat huis met dat mooie dak" :)

Horen we van veel mensen uit de buurt. Waaronder van de buren. Quote van een gesprekje dat buuv ons opbiechte met een vriendin van haar:
-"Oh jullie wonen naast dat huis met die mooie pannen O+ ! "
-"Ja, wij wonen -naast ;( het huis met die mooie pannen :') "
  vrijdag 11 mei 2012 @ 20:35:12 #11
311574 DeRakker.
Rent poesjes achterna.
pi_111435515
quote:
99s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 20:33 schreef TR08 het volgende:
Vergeet ook niet de meerwaarde van de geglazuurde pannen voor je huis als je ooit wilt verkopen.

Naar ons huis wordt sinds het dak vervangen is gerefereerd als "dat huis met dat mooie dak" :)

Horen we van veel mensen uit de buurt. Waaronder van de buren. Quote van een gesprekje dat buuv ons opbiechte met een vriendin van haar:
-"Oh jullie wonen naast dat huis met die mooie pannen O+ ! "
-"Ja, wij wonen -naast ;( het huis met die mooie pannen :') "
Het moet wel bij het huis passen.
Het is niet als je maar geglazuurde dakpannen hebt dat het ook meteen het mooiste is wat je kan hebben.
Ruikt graag aan konten.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 20:38:53 #12
311574 DeRakker.
Rent poesjes achterna.
pi_111435710
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 19:02 schreef Dzjonka het volgende:

[..]

Ik heb nu een goot met betimmering (ik weet niet hoe goed deze nog is) eromheen, maar een zinken hanggoot vind ik ook prima. Goten zouden sowieso de komende jaren vervangen moeten worden, dus het in een keer doen vind ik wel ok. Maar dan moet het wel in die 14k passen
De goten moeten sowieso aangepast worden omdat het dak verhoogd wordt door de extra isolatie dat er op komt.
Dus de dakpannen lijn zit dan hoger dan de goot en sluit dan niet meer goed aan voor het waterafvoer.
Ruikt graag aan konten.
pi_111436100
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 20:38 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

De goten moeten sowieso aangepast worden omdat het dak verhoogd wordt door de extra isolatie dat er op komt.
Dus de dakpannen lijn zit dan hoger dan de goot en sluit dan niet meer goed aan voor het waterafvoer.
Dat begreep ik eerder al: als ik een betimmerde goot wil houden, moet ie eraf en dan kijken of de balken waar die aan vast zit lang genoeg zijn om de bak breder te maken. Of zoiets :P

Maar ik hoef niet perse een betimmerde goot te houden, een hanggoot (heet toch zo?) vind ik ook niet lelijk
pi_111436254
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 20:35 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Het moet wel bij het huis passen.
Het is niet als je maar geglazuurde dakpannen hebt dat het ook meteen het mooiste is wat je kan hebben.
Ik denk dat het hier ook niet echt past, ik heb een soort oud boerderietje. Maar bij sommige huizen is het wel mooi. Maar uitglijdende vogels, dat vind ik nu echt een meerwaarde idee :P
  zaterdag 12 mei 2012 @ 07:23:14 #15
14320 TR08
pi_111451331
Heb je pics van je woning?

quote:

[..]

Is niet waar. Bij ons hoefde de groot niet aangepast. Een en ander hangt af van hoe het nu gebouwd is en hoe dik je de isolatie wilt hebben.

Je kunt vaak "renovatie platen" gebruiken. Bijvoorbeeld dit spul van isobouw.
Lekker dun en je goten kunnen blijven zoals ze zijn.

De isolatie waarde is uiteraard minder dan 10cm PU platen maar als je vanuit niets begint is dit een hele verbetering.
pi_111451752
Als we het doen, dan wil ik het wel goed isoleren en niet een beetje half. Die goten moeten toch in de komende jaren, ze zijn al vaker gelapt. Een dunnere versie om de goten te sparen lijkt me dus niet zo aantrekkelijk. Ik zal eens kijken voor pica
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:00:59 #17
311574 DeRakker.
Rent poesjes achterna.
pi_111459630
quote:
99s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 07:23 schreef TR08 het volgende:
Heb je pics van je woning?

[..]

Is niet waar. Bij ons hoefde de groot niet aangepast. Een en ander hangt af van hoe het nu gebouwd is en hoe dik je de isolatie wilt hebben.

Je kunt vaak "renovatie platen" gebruiken. Bijvoorbeeld dit spul van isobouw.
Lekker dun en je goten kunnen blijven zoals ze zijn.

De isolatie waarde is uiteraard minder dan 10cm PU platen maar als je vanuit niets begint is dit een hele verbetering.
De dunste plaat is 39 mm, heeft een Rc waarde van 1.4.... dat is dus zo goed als niks.

Het hangt natuurlijk af of de buitenmuren van de woning zijn geïsoleerd... als dit niet zo is, is het misschien wel zonde om je dak goed te isoleren...
Het voordeel van je dak goed isoleren is dat de meeste warmte via je dak kwijtraak doordat de warmte stijgt.
Ruikt graag aan konten.
pi_111462462
quote:
De dakhelling speelt ook een rol. Je moet rekenen op de PUdikte*sin(dakhelling) als toename van je dak tov de goten.
De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Heidelbergse Catechismus, Antwoord 8.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:53:05 #19
14320 TR08
pi_111463089
Je moet het kortom dus gewoon even uit schetsen en dan zien hoe je het wilt doen.

Als de goten incl. eventueel hout toch vervangen gaan worden is het in elk geval wel jammer om te bezuinigen op de laatste paar mm isolatie dikte vanwege de uitlijning met de goten.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')