abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111386837
Ik heb een fiets met een ketting in gesloten kast.
Nu is er een schakel gebroken :(. Ik wil het zelf gaan repareren..
Ik heb op internet gezocht, maar daar halen ze de schakel eruit en zetten het weer aan elkaar.. Maar dan is je ketting toch weer een slag korter? Mij lijkt dat je er beter een verbindingsschakel tussen kunt zetten..
Heeft er iemand ervaring mee?
  donderdag 10 mei 2012 @ 18:37:55 #2
142517 Nico35
"Veritas, Aequitas"
pi_111386950
Quicklink is het woord...Altans dat gebruik ik bij het MTB-en geen idee of ze deze ook voor gewone fietsen hebben...
In nomine patris, et filii, et spiritus sancti.
  donderdag 10 mei 2012 @ 18:49:06 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_111387396
Je kunt losse verbindings-schakels kopen en die ertussen zetten. Maar vaak is in een stads-fiets de ketting lang genoeg dat je een binnen-en-buiten-schakel eruit kunt halen en met de ketting-spanner voldoende ruimte kunt maken.

Echter, het breken van 1 schakel in een stads-fiets (i.t.t. een zwaar belaste ketting als een MTB of wegracer) is meestal een teken dat de hele ketting gaar is. Maar een nieuwe ketting houdt dan ook meestal wel nieuwe tandwielen in, zeker achter, omdat de schakels vaak van 12.5 naar 13 of zelfs langer zijn opgerekt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_111389534
Oke, thanks.. Ik gaf veel kracht waardoor er een zijkant van een schakel brak. Ik denk dat de ketting opzich nog wel redelijk is..
Ga het wel proberen zonder extra schakel tussen te zetten..
Kan ik de pin wel herbruiken met een ketting pons?
pi_111391879
Ik zou gewoon een nieuwe ketting kopen. Ding is niet voor niks gebroken. Bij een fiets zonder derailleur hoef je dan volgens mij niet de tandwielen te vervangen. Heb ik iig nooit gedaan.

Als je een nieuwe ketting koopt wel even een kettingponsje erbij kopen. Dat is een stukje gereedschap om de ketting in te korten.
  donderdag 10 mei 2012 @ 20:35:31 #6
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_111392603
Gewoon vervangen, kost een paar euro :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 10 mei 2012 @ 21:19:54 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_111395216
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 19:38 schreef DarkLegion het volgende:
Oke, thanks.. Ik gaf veel kracht waardoor er een zijkant van een schakel brak. Ik denk dat de ketting opzich nog wel redelijk is..
Ga het wel proberen zonder extra schakel tussen te zetten..
Kan ik de pin wel herbruiken met een ketting pons?
Je moet de pin er bij het uit drukken niet 100% los uit de ketting drukken. Gewoon voorzichtig proberen deze zo ver eruit te persen dat hij nog net in 1 plaatje blijft hangen.

Dan ketting in elkaar schuiven en terug persen.

Gewoon vervangen is maar 9 euro oid, maar dit is leuker, goedkoper en een nieuwe ketting moet je ook op maat maken.

Als het mis gaat kun je altijd alsnog een nieuwe kopen. Stuk is hij nu toch al en dan heb je even kunnen oefenen op een oude versleten ketting ipv een nieuwe :+
  FOK!fotograaf donderdag 10 mei 2012 @ 21:27:38 #8
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_111395655
Nieuwe ketting + nieuwe tandwielen. Kost een paar stuivers, maar dan kan je fiets, helemaal met gesloten kast, weer jaaaaren mee.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_111396415
quote:
99s.gif Op donderdag 10 mei 2012 21:19 schreef TR08 het volgende:

[..]

Je moet de pin er bij het uit drukken niet 100% los uit de ketting drukken. Gewoon voorzichtig proberen deze zo ver eruit te persen dat hij nog net in 1 plaatje blijft hangen.

Dan ketting in elkaar schuiven en terug persen.

Gewoon vervangen is maar 9 euro oid, maar dit is leuker, goedkoper en een nieuwe ketting moet je ook op maat maken.

Als het mis gaat kun je altijd alsnog een nieuwe kopen. Stuk is hij nu toch al en dan heb je even kunnen oefenen op een oude versleten ketting ipv een nieuwe :+
Ja, dit ga ik denk ik maar doen..
Volgens mij zijn de tandwielen nog wel prima. En die zou ik bij een nieuwe ketting ook moeten gaan vervangen. En volgens mij heb je voor de tandwiel wel apart gereedschap nodig. Het is een fiets met naafversnelling..
pi_111407478
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 21:41 schreef DarkLegion het volgende:

[..]

Ja, dit ga ik denk ik maar doen..
Volgens mij zijn de tandwielen nog wel prima. En die zou ik bij een nieuwe ketting ook moeten gaan vervangen. En volgens mij heb je voor de tandwiel wel apart gereedschap nodig. Het is een fiets met naafversnelling..
als het naafversnelling is kan je het tandwiel waarschijnlijk eenvoudig wisselen, kijk goed in binnenkant dan zie je een veerring -ongeveer diameter 2.5 / 3 cm zitten, die kun je er zo uitwippen, dan is het tandwiel los, nieuw tandwiel op zijn plek, veerring weer op zn plaats drukken et voila
pi_111407512
Ik had dat ook bij 1 schakeltje terwijl de rest van de ketting er nog goed uitzag -hoe 't kwam geen idee. Maar even langs de fietsenmaker geweest, die had losse schakeltjes liggen daarvoor, iets van 2 euro of minder? Hij bood aan 'm er in te zetten, nog geen minuut werk en hij wilde daar niks extra's voor hebben. Of dat voor een man ook opgaat weet ik niet, maar ik ben de tijd van jonge mooie vrouw al heel veel jaren voorbij dus daar lag 't niet aan :)
De hele ketting vervangen is echt niet perse nodig, was twee of drie jaar terug ofzo en geen enkel probleem ermee.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 11:45:02 #12
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_111413482
Een nieuwe ketting kost een tientje dus ik zou er een hele nieuwe ketting op gooien :P
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_111416892
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 11:45 schreef Metro2005 het volgende:
Een nieuwe ketting kost een tientje dus ik zou er een hele nieuwe ketting op gooien :P
Da's niet veel, maar toch 5x zoveel als een schakeltje. En 't kost meer tijd om 'm er om te leggen.

(treehugging hippie opmerking)
En sowieso die wegwerpmaatschappij, iets helemaal vernieuwen als er 1 onderdeeltje kapot is.. als 't van een ongelukje komt & niet algemene slijtage waarbij de rest ook verrot is, gewoon repareren. De afvalberg is al hoog genoeg. :{w
(/treehugging hippie opmerking)
pi_111419156
Nou, even bij de fietsenmaker geweest. Die gaf mij ook een tussenschakeltje mee.. En met een schroevendraaier zou het pinnetje eruit moeten kunnen.. Ben benieuwd :D
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:23:48 #15
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_111419534
Met een schroevendraaier? veel succes :') beter even een kettingpons halen, is gewoon veel makkelijker.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_111422909
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:23 schreef Metro2005 het volgende:
Met een schroevendraaier? veel succes :') beter even een kettingpons halen, is gewoon veel makkelijker.
Zal wel met een visje zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')