Ts zo'n rare vraag is dat helemaal niet, het is jammer dat niet meer bedrijven dat doen - hoewel er ook argumenten voor te geven dat je dan eigenlijk nog een keer voor een vergrijp gestraft wordt maar dat terzijde - en ik zal je uitleggen waarom.
Allereerst heeft dat niets te maken met of ze van de politie zijn. Dat had je dus beter weg kunnen laten want dat slaat nergens op. Dat is hetzelfde als een bedrijf om een cijferlijst vraagt, je afvragen of ze soms een school zijn. In essentie komt het namelijk op hetzelfde neer, denk er maar eens over na.
Bedrijven kunnen vaak tot 5 jaar een strafblad in zien, daarna ben je er van af. Een bedrijf als een drogist, toch fraudegevoelig, doet dit omdat ze geen zin hebben om winkeldieven aan te trekken. Als jij dus veroordeeld bent voor zo'n vergrijp val je automatisch af. En ja, ze kunnen het bij twijfel opvragen, de vraag is of ze dit ook daadwerkelijk doen als er voor de rest geen reden van twijfel is. Maar aangezien jij bij een drogist wil gaan werken vind ik dat dus niet zo'n rare vraag. En onthoud goed dat bedrijven, en ik herhaal dit even voor de doven en slechthorenden onder ons, inderdaad dit kunnen opvragen.
De Dirx probeert mensen niet bang te maken door dit soort dingen te vragen, als je even had nagedacht had je dit kunnen weten. En het is simpel hoor, want een sollicitatie is een selectieprocedure, dus heb jij een schuldig gemaakt aan een bepaald vergrijp kun je dus al voortijdig (ja, daarom het het ook selectie, je selecteert de meest juiste mensen voor de baan) mensen laten afhaken, dat scheelt weer in het aantal fysieke gesprekken die afgenomen moeten worden en dat drukt dus weer de kosten. Heeft dus niets met bangmakerij te maken. Maar aangezien jij geen strafblad hebt, ik weleens gelezen dat jij een vwo scholier, weliswaar met niet echt geweldige cijfers maar toch, bent ga ik er gemakshalve van uit (niets met niveau ook te maken overigens, scholieren hebben meestal geen strafblad, vandaar) dat jij geen strafblad hebt dus ik vraag me af waar jij je druk om maakt. Ik hoop dat deze uitleg voldoende is om het te begrijpen, zo ja, heb je weer iets geleerd. Kun je dan weer in het kennisrugzakje stoppen wat je steeds meer vult gedurende je leven.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad