pi_111295251
registreer om deze reclame te verbergen
Voor de kijkers van Cesar zal de TT misschien bekend zijn, hij heeft het heel vaak over de regels en grenzen die je een hond oplegt. Na een post in dit topic: Mijn avonturen in het Dieren Opvangcentrum deel 2 waar het ging over gedrag wat ik van mijn honden niet zou kunnen/willen accepteren, vroeg ik me af hoe de rest van de FOK!kers denken over de opvoeding van honden. Wat vind jij acceptabel gedrag van een hond en wat zijn voor jou de grenzen? Mag je hond naar jou grommen bijvoorbeeld? Wat vind je belangrijk in de opvoeding van honden? Waarom vind je dat zo belangrijk? En maakt het voor jou verschil om wat voor hond het gaat?

TS begint:

Ik heb drie honden, een middenslag schnauzer (8 jaar), een havanezer (3 jaar) en een labrador (4 maand). Ik vind het zelf heel belangrijk dat mijn honden betrouwbaar zijn met andere dieren en (kleine) kinderen en niet zullen bijten. Het blijft natuurlijk een dier, een hond is nooit 100% betrouwbaar en uiteraard moet je ze nooit alleen laten met kinderen maar ik denk dat mijn honden wel zo kind- en diervriendelijk zijn als je ze zo'n beetje kunt krijgen. Ik vind het verder belangrijk dat de honden niet hun plaats, voer of speelgoed verdedigen en niet in discussie proberen te gaan. Ze mogen bv op de bank en op schoot liggen maar als ik het zeg gaan ze zonder morren op de grond. Ook geven ze zonder problemen botjes of speelgoedjes af. Gegrom wordt niet geaccepteerd tegen mensen of andere dieren, wel tussen de honden onderling als deel van de communicatie. Bijten vind ik ook niet goed, tenzij het onderling tijdens een spelletje is. Ik vind het belangrijk dat de honden niet de confrontatie opzoeken maar deze uit de weg gaan; vinden ze bijvoorbeeld het gedrag van een kind niet leuk dan lopen ze maar de andere kant op in plaats van te grommen of bijten. Kunnen ze niet uit een situatie weg dan moeten ze zich eerder overgeven dan aanvallen.

Ik hanteer wel wat andere regels voor de verschillende honden, de havanezer mag bijvoorbeeld wel tegen mij opspringen ter begroeting en trekt soms zelfs zachtjes aan mijn broekspijp als ze heel blij is maar de labrador en schnauzer mogen dat niet. Ook vind ik het bij de grote honden belangrijker dat ze zich rustig gedragen omdat ze meer schade aan kunnen richten als ze te wild zijn.

Dingen in de opvoeding die ik minder belangrijk vind: de honden mogen (heel hard) blaffen naar vreemden die ons erf opkomen of in huis komen, ze hoeven niet naar vreemden toe te gaan of zich te laten aaien o.i.d. en ze mogen vreemde katten wegjagen (maar dit alles zonder te grommen of bijten uiteraard). Ook hoeven ze van mij niet bijzonder sociaal te zijn naar andere honden, ze moeten uiteraard geen ruzie maken maar ik vind het niet erg als ze niet met vreemde honden willen spelen.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Op de Beestenboerderij, Deel II!
pi_111296661
Mijn hond mag niet naar mij grommen.. Of naar wie dan ook niet. Hij mag blaffen als er mensne het erf op komen. maar hij mag niet blaffen naar mensen aan de andere kant van de straat. Hij mag niet zijn voer eten of wat dan ook verdedigen tegenover mij. Tegenover andere honden mag hij best van mij zijn voer verdedigen omdat dat van hem is. Hij doet dat alleen niet... Hij gaat liggen wachten tot de ander klaar is met zijn bak.. :P

Bij kindjes moet hij gaan zitten en hij mag niet springen. Maar hij mag wel lekker bij mij op de bank komen zitten
That's fascinating, Tell me more
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:45:06 #3
103012 Nies
Die hekse
pi_111305789
Ik accepteer eigenlijk best veel van mijn doggen en toch ben ik ook best strikt. Nu vier jaar (bijna vijf) en een pup van vier maanden. Ze mogen op schoot, op de bank, op bed, helemaal geen probleem mee. Met daarentegen wel als stelregel; als ik zeg er af, is het er af. Geen gemor en gezeur. Trekken aan de riem mogen ze niet, dat kan simpelweg niet, het is een hond van dik 60 kilo. Dat er in hun enthousiasme in het park of lopend naar de auto eens toch een ruk valt neem ik voor lief, bij een verkeerslicht staan ze stokstijf stil zonder geouwehoer of hebben een jengel te pakken.
Mijn eten is mijn eten. Geen gekwijl en geschooier, als ik dat wens te delen dan kom ik daar zelf wel mee. Voor mijn part liggen ze tijdens het eten pal achter mij, zo lang er maar geen gezeik om dat zelfde eten is. Met voeren grommen, best, maar niet tegen mij en de andere hond eet je pertinent niet op. Geen gejaag achter katten, eenden, konijnen of wat dan ook, vind je een andere hond niet leuk ga je die maar uit de weg, opeten is geen optie. Lip optrekken naar mij betekent een week niet kunnen zitten van de zere billen. Vechtpartijen of stoeipartijen die er mijn inziens te heftig aan toegaan krijgen ze net als kinderen met zijn tweeen voor op hun flikker. Ik ben de baas en bepaal of er al dan niet wordt gevochten, niet hun. Blaffen omdat er iemand aan de deur staat is tot daar aan toe, niet de hele tijd door en zeker niet voor iedere mafkees die ook maar langsloopt.
En buiten dat is het hier 1 dolle boel O+
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
pi_111328557
Mijn honden mogen op de bank, op het bed, op schoot, alles kan gewoon, mits ik ze met 1 verwijzing weg kan sturen. Het zijn mijn spullen, hun mogen daar gebruik van maken zolang ik daar niet wil zitten of wat dan ook.

Alhoewel ik best streng ben ben ik ook heel makkelijk, dat komt ook wel een beetje omdat ik van mezelf vind dat ik wel in kan schatten wanneer dingen te ver gaan.
Dingen die ik niet accepteer, in het geheel niet, zijn alle vormen van agressie, niet tegen mij, niet tegen elkaar, niet tegen andere honden of mensen buiten. Gewoon simpelweg nooit toegestaan.
Grommen is al te ver gegaan, ik accepteer al geen focus in licht negatieve vorm(ze mogen wel een focus leggen op dat balletje wat ik ga gooien natuurlijk ;) ).

Geen geschooi, dat is niet grappig met een dogachtige in huis namelijk, die kunnen indrukwekkende kwijldraden produceren namelijk.
Geen trekspelletjes of ruwere stoeispelletjes, het zijn rotspelletjes, brengen niets goeds.
Geen wilde sjees door het huis spelletjes, ook dat is niet leuk met een grote hond in huis, de huisraad moet heel blijven ;) Buiten in de tuin mag dat wel.
Nooit zomaar de deur uitlopen voor me uit, of achter me aan, of vooruit gestuurd worden.
Trekken aan de lijn mag niet.
Van het pad af in het bos mag ook niet, ook niet aan de lange lijn(laatst nog een bosmarterbaby doodgebeten in het bos door een hond, dat gaat mij niet overkomen).

Er wordt niet wild begroet als ik of een ander binnenkomen, de plaats wordt gerespecteerd, daar moeten ze gelijk naartoe zodra ik het zeg. Gehoorzaamheid moet erin zitten, waar ik dan de verantwoordelijkheid heb ze dat op een hele leuke manier aan te leren.
Buiten geen dolle boel, alleen vrijheid op het commando vrij, elk klein commando of aanroep die daarop volgt betekend weer terug naast me. Naast is dus de default zeg maar.
Hey dude, you're so uncool but he, that's allright
Like there's no need te get uptight
My eyes reflect the stars and a smile lights up my face
We're on a amazing flight in space
pi_111328664
quote:
Ik hanteer wel wat andere regels voor de verschillende honden, de havanezer mag bijvoorbeeld wel tegen mij opspringen ter begroeting en trekt soms zelfs zachtjes aan mijn broekspijp als ze heel blij is maar de labrador en schnauzer mogen dat niet.
Dat vind ik nogal raar. Waarom gedrag van een hond wel accepteren en van een andere niet?

Dat is lastig voor de andere honden. Beter lijkt mij om voor allemaal de regels gelijk te stellen.

Dat is veel duidelijker voor die beesten.

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_111349683
Leuk om te lezen welke regels anderen hanteren voor hun honden! Zo kan ik nog wat ideeën opdoen om de opvoeding hier te verbeteren :)

@ Vosss: Het is inderdaad een beetje inconsequent misschien, maar ik ben dan weer wel consequent in mijn inconsequentie. Alleen de havanezer mag het, de andere twee niet. De honden vinden het zelf niet lastig om zich er aan te houden, het gaat eigenlijk automatisch goed. Ik vind het zelf gewoon belangrijk dat de grote(re) honden niet tegen mensen opspringen. Niet tegen mij en al helemaal niet tegen anderen, vooral de labrador (straks 30 kilo) niet. De havanezer is echt een kleintje en is een stuk minder lomp dan die andere twee, daarom vind ik het niet zo erg als ze springt. Bij vreemden doet ze het sowieso niet, daar is ze wat terughoudend bij, dus dat is wat mij betreft ook geen reden om het haar af te leren :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Op de Beestenboerderij, Deel II!
pi_111353457
quote:
7s.gif Op woensdag 9 mei 2012 12:08 schreef vosss het volgende:

[..]

Dat vind ik nogal raar. Waarom gedrag van een hond wel accepteren en van een andere niet?

Dat is lastig voor de andere honden. Beter lijkt mij om voor allemaal de regels gelijk te stellen.

Dat is veel duidelijker voor die beesten.

:)
Dat valt eigenlijk wel mee, alhoewel je met grote verschillen in hoe je ze behandeld wel op moet passen(gedoe onderling evt) is het wel zo dat honden heel prima instaat zijn om verschil te maken.

De jack russel mag op de eetkamerstoelen liggen slapen, de fila mag dat niet(past ook niet, maar he, ik heb hem wel vaker zich op een plekje zien proppen die eigenlijk niet paste), de jack russel mag als hij met de kat speelt wat meer bek en poot gebruiken, de fila mag dat niet(de jack russel is bij even groot als de kat, de fila weegt aan het eind van de 50 kilo).
De jack russel mag bovenop de kop van de fila gaan zitten, andersom is niet zo'n goed plan.

Zo zijn er wel meer kleine verschillen en dat is dan alleen bij mij, zijn de honden bij mijn moeder of mijn schoonouders dan zijn er hele andere regels voor ze, ook dat begrijpen ze prima. Feest denken ze dan, opa en oma zijn niet zo streng ;)
Als ze daar langer zitten(als in voor vakantie ofzo, week of 2) dan worden ze wel echt stouter en moet ik als ze terug zijn weer even bevestigen dat we ons normaal gedragen thuis, dat doe ik dan liever ook niet. Maar voor een dagje gaat dat prima.
Hey dude, you're so uncool but he, that's allright
Like there's no need te get uptight
My eyes reflect the stars and a smile lights up my face
We're on a amazing flight in space

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')