Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 18:54:19 #26
167383 Molurus
the talking snake
pi_111299661
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:12 schreef man1986 het volgende:

[..]

Jezus is de Messias, geen profeet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Messias -->

quote:
Etymologisch betekent messias de gezalfde (Grieks: Χριστός, Latijn: Christus). Deze titel wordt in de Hebreeuwse Bijbel voor drie soorten personen gebruikt: profeten, hogepriesters en koningen.
Hm, dan is hij of een hogepriester, of een koning.

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:12 schreef man1986 het volgende:
Verder kan niemand zich compleet aan de tien geboden houden, omdat we een zondige natuur hebben. Jezus had geen zondige natuur en het was voor Hem dus wel mogelijk om zich aan de tien geboden te houden.

Is het voor de mens mogelijk om aan alle tien geboden te houden? Nee, daarom zullen we het offer van Jezus moeten accepteren om vergeven te worden van onze zonden.
Als het een vrijwillige gift betreft, komt dat dan niet neer op zelfmoord? Dat lijkt me een zonde.
Relativiteit kent geen tijd.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:06:51 #27
275553 Eventjes-dan
subtilissima
pi_111300219
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat heb je dan bij deze gedaan. :P

Dat was niet vanzelf sprekend... Ik voelde me namelijk steeds meer een trol worden :+
voor de rest kan ik niet echt reageren want ik ben het wel eens dat "argument from authority" geen argument is, maar niet dat de betekenis van redding binnen deze mystieke leer niet om een specifieke interpretatie zou vragen

Ook was de vraag specifiek voor de dogmatisch denkende medemens. Een nieuwsgierigheid van mijn kant hoe dit een plaats krijgt binnen het dogmatisch denkkader.
Non scire
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:10:41 #28
371039 dustbrain
Made out of atoms
pi_111300432
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:34 schreef man1986 het volgende:
Geen onderbouwing voor je standpunt dus?
- Hoe kom je bij 50.000 dieren?
- Hoe groot was de boot?
- Hoe oud waren de dieren aan boord (waren het volgroeide volwassen dieren of toch jonge dieren die niet veel ruimte in beslag namen?)
- Hoeveel voedsel was er aan boord?
etc.

Als je de bijbelteksten als tegenstrijdig verklaart, zorg er dan voor dat je dat kunt onderbouwen.
Ja, haha. Dan kom jij op het laatst met: "Bewijs dat God het niet allemaal gestuurd kon hebben" --> "Bewijs dat God niet bestaat" ;(
When you point your finger you point three at yourself.
pi_111300433
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:28 schreef ATON het volgende:

[..]

Maar ventje toch, je kent zelfs niet eens de betekenis van messias.
En de 10 geboden waren deze:
In de joodse traditie wordt niet gesproken van geboden, maar van woorden: de Hebreeuwse aanduiding ‘aseret ha-dibrot betekent "de tien woorden".

Men hanteert de volgende indeling:

Ik ben de eeuwige uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heeft.
Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
Gij zult de naam van de Eeuwige, uw God, niet ijdel gebruiken.
Gedenk de Sjabbat, dat gij die heiligt.
Eer uw vader en uw moeder.
Gij zult niet moorden.
Gij zult niet echtbreken.
Gij zult niet stelen.
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.

Klopt niet met uw boekske. Alhoewel dit wel de geboden waren waar Jezus tegenaan keek.
En het feit dat Jezus aan alle 'aseret ha-dibrot´ had gehouden laat zien dat Hij zondevrij en dus de Beloofde Offer was.
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:24 schreef Eventjes-dan het volgende:

[..]

Het vlees is zwak dus ik ga gewoon, tegen beter weten in, nog even lekker door :P

mag ik nog een serieuze vraag stellen man?
Jij mag altijd.

quote:
Als we niet gered worden door een daad.
Kun je dan zeggen dat geloof, geen daad is?
Geloof is een daad van jouw kant en vergevenis is een geschenk van God´s kant.

quote:
Zo nee, vallen die daden dan niet onder die uitspraak van Paulus?
Vergevenis is geen daad, maar een geschenk. Er is dus geen tegenspraak.
quote:
Zo ja, wat heeft "vrije wil" met geloven te maken?
Je hebt de vrije wil om het geschenk van Jezus ofwel te accepteren of te weigeren. De keuze is aan jou, zelfs God dwingt je niet om Hem te accepteren of te weigeren.
Jij maakt de keuze tussen die twee en als je voor Jezus kiest ontvang je als geschenk eeuwige vergevenis van al je zondes.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_111300466
Is het eigenlijk mogelijk om volledig zondenvrij te zijn zonder in een god te geloven?
All that is great is built upon sorrow.
pi_111300524
Is je geloof toch niet zo sterk dat je mijn vragen ontwijkt man1986?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:12:54 #32
371039 dustbrain
Made out of atoms
pi_111300539
Grappig dat jaloezie een zonde genoemd wordt. Het was toch echt God die ons zo geschapen heeft en het willekeurig als een zonde beschouwt. Net zoals de meeste 'zonden'. Bij nader inzien zie je namelijk dat die zonden voortkomen uit instinct.
pi_111300621
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:12 schreef dustbrain het volgende:
Grappig dat jaloezie een zonde genoemd wordt. Het was toch echt God die ons zo geschapen heeft en het willekeurig als een zonde beschouwt.
En dat is dan weer zo maf met zonden. Christenen begaan ze net zo goed als atheïsten, maar christenen wisselen ze af met vergeving vragen.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:15:19 #34
371039 dustbrain
Made out of atoms
pi_111300675
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:14 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En dat is dan weer zo maf met zonden. Christenen begaan ze net zo goed als atheïsten, maar christenen wisselen ze af met vergeving vragen.
Dat en het feit dat jaloezie niet slecht is. Mensen vergelijken zich onbewust met mekaar. Jaloezie zorgt ervoor dat je eisen aan jezelf stelt.
pi_111300719
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:15 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Dat en het feit dat jaloezie niet slecht is. Mensen vergelijken zich onbewust met mekaar. Jaloezie zorgt ervoor dat je eisen aan jezelf stelt.
Zo zijn er wel meer zonden helemaal niet slecht.
pi_111300737
quote:

[..]

Stuk goedkoper dan een bloemetje!
pi_111300813
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:16 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Stuk goedkoper dan een bloemetje!
God doet niet aan bloemenoffers. God wil bloed zien. Staat in de Bijbel.
pi_111300999
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:11 schreef Jigzoz het volgende:
Is het eigenlijk mogelijk om volledig zondenvrij te zijn zonder in een god te geloven?
Nee, want als je terug kijkt in je eigen leven, dan zie je dat je al bij voorbaat een van God´s woorden hebt verbroken, zoals:
gij zult niet liegen of God´s naam ijdel gebruiken.

Aangezien alle mensen die ooit geleefd hebben een gebod hebben verbroken, behalve Jezus Christus, kunnen we concluderen dat we allemaal zondaars zijn. Zelfs 1 gebod overtreden staat gelijk aan een zonde en dus dienen we om vergevenis te vragen. En dat kan alleen maar (!) via Jezus Christus en dus is er geen andere mogelijkheid.

Door niemand anders kunnen wij worden gered, want zijn naam is de enige op aarde die de mens redding biedt. Handelingen 4 12

Ik ben de Weg, de Waarheid, en het Leven... Niemand komt tot de Vader dan door mij! John 14:6
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_111301020
En wat ik dus ook niet snap: vóór Jezus was de mens nog opperzondig, toen liet Jezus zichzelf kapotmartelen en toen was het allemaal ineens een stuk minder erg. Welke logica zit daarachter?
pi_111301093
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:21 schreef man1986 het volgende:

[..]

Nee, want als je terug kijkt in je eigen leven, dan zie je dat je al bij voorbaat een van God´s woorden hebt verbroken, zoals:
gij zult niet liegen of God´s naam ijdel gebruiken.

Aangezien alle mensen die ooit geleefd hebben een gebod hebben verbroken, behalve Jezus Christus, kunnen we concluderen dat we allemaal zondaars zijn. Zelfs 1 gebod overtreden staat gelijk aan een zonde en dus dienen we om vergevenis te vragen. En dat kan alleen maar (!) via Jezus Christus en dus is er geen andere mogelijkheid.

Door niemand anders kunnen wij worden gered, want zijn naam is de enige op aarde die de mens redding biedt. Handelingen 4 12

Ik ben de Weg, de Waarheid, en het Leven... Niemand komt tot de Vader dan door mij! John 14:6
Maar als we er sowieso niet onderuit kunnen, hoe kunnen we er dan oprecht berouw voor hebben? Spijt hebben van iets waar je niets aan kunt doen is nogal idioot, lijkt me.

edit: en wat betekent 'vergeving'?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:24:18 #41
275553 Eventjes-dan
subtilissima
pi_111301160
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:10 schreef man1986 het volgende:

Geloof is een daad van jouw kant en vergevenis is een geschenk van God´s kant.

[..]

Vergevenis is geen daad, maar een geschenk. Er is dus geen tegenspraak.

[..]
Nu begin ik een beetje te begrijpen hoe jouw logica werkt :+

We worden niet gered door daden maar door geloof.

Jij zegt..geloof is een daad.

dan worden we toch door een daad gered?

Maar nu zeg jij, maar vergiffenis is geen daad en daarom is er geen tegenspraak.
:?

Ik heb al een paar keer het vermoeden uitgesproken dat er een probleem is met begrijpend lezen.
maar ik geef de moed niet op :)
Probeer nog eens serieus na de denken en probeer het dan nog een keer als je wil.
Ik ben namelijk erg nieuwsgierig
Non scire
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:24:40 #42
275553 Eventjes-dan
subtilissima
pi_111301176
...edit
Non scire
pi_111301746
quote:

[..]

Niet alle mensen die zeggen dat ze christen hebben om Jezus´ vergevenis gevraagd en Hem geaccepteerd als de Offer. Alleen door Jezus te accepteren maak je deel uit van God´s Koninkrijk.

Doe alle moeite om door de smalle deur naar binnen te gaan, want velen, zeg ik jullie, zullen proberen naar binnen te gaan maar er niet in slagen. Lucas 13:24

Van alle mensen in de hele wereld (en dus ook de christenen) zullen er maar weinigen zijn die naar de Hemel gaan, omdat ze Jezus niet hebben geaccepteerd als de Offer. Ze zijn simpelweg christen omdat ze als christen geboren zijn en dat is juist wat Paulus ons voor waarschuwt in zijn betoog die ik eerder aanhaalde.
pi_111301821
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:35 schreef man1986 het volgende:

[..]

Niet alle mensen die zeggen dat ze christen hebben om Jezus´ vergevenis gevraagd en Hem geaccepteerd als de Offer. Alleen door Jezus te accepteren maak je deel uit van God´s Koninkrijk.

Doe alle moeite om door de smalle deur naar binnen te gaan, want velen, zeg ik jullie, zullen proberen naar binnen te gaan maar er niet in slagen. Lucas 13:24

Van alle mensen in de hele wereld (en dus ook de christenen) zullen er maar weinigen zijn die naar de Hemel gaan, omdat ze Jezus niet hebben geaccepteerd als de Offer. Ze zijn simpelweg christen omdat ze als christen geboren zijn en dat is juist wat Paulus ons voor waarschuwt in zijn betoog die ik eerder aanhaalde.
En wat betekent vergeving dan? Dat het dan niet erg meer is?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:40:13 #45
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111302015
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:24 schreef Eventjes-dan het volgende:

[..]

Maar nu zeg jij, maar vergiffenis is geen daad en daarom is er geen tegenspraak.

Ik heb al een paar keer het vermoeden uitgesproken dat er een probleem is met begrijpend selectief lezen.
Probeer nog eens serieus na de denken en probeer het dan nog een keer als je wil.
Zo klopt ie..
Deze Post is veilig bevonden en is beschermd tegen : CIA-FBI-MOSSAD-Mi6-AIVD- BY Castro internet security Cuba.
Soft kitty, warm kitty, little ball of fur sleepy kitty, happy kitty, purr, purr, purr
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:45:55 #46
275553 Eventjes-dan
subtilissima
pi_111302330
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:36 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

goeie vraag

maar de evangelist heeft een aantal opties in zijn antwoordenlijstje:

- dat het nog wel erg is, maar God ziet de zonde niet mee. Hij ziet alleen zijn Zoon waarmee en waarin de zondaar gestorven is.
Of
- het is nog wel erg, maar de prijs die je voor zonde moet betalen heeft Jezus betaald.
Of
-een variant op de twee hierboven.

[ Bericht 14% gewijzigd door Eventjes-dan op 08-05-2012 19:54:02 ]
Non scire
pi_111302479
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:24 schreef Eventjes-dan het volgende:

[..]

Ik heb al een paar keer het vermoeden uitgesproken dat er een probleem is met begrijpend lezen.
Jij verwart vergiffenis met een menselijke daad, maar vergiffenis is God´s geschenk aan elk die Jezus accepteert. Geen enkele menselijke daad zal jou vergiffenis brengen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:21 schreef Jigzoz het volgende:
En wat ik dus ook niet snap: vóór Jezus was de mens nog opperzondig, toen liet Jezus zichzelf kapotmartelen en toen was het allemaal ineens een stuk minder erg. Welke logica zit daarachter?
Een zonde kan alleen vergeven worden door een perfecte offer. Aangezien Jezus de perfecte offer was, wordt al je zondes vergeven als je Hem als zodanig accepteert.
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Maar als we er sowieso niet onderuit kunnen, hoe kunnen we er dan oprecht berouw voor hebben? Spijt hebben van iets waar je niets aan kunt doen is nogal idioot, lijkt me.

Vergeving:
Ik zal hun overtredingen vergeven
en niet meer denken aan hun zonden.
Hebreeën 8:12

Dan maak je deel uit van God´s Koninkrijk (de hemel).
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:49:32 #48
327299 ATON
scientia vincere tenebra
pi_111302523
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:10 schreef man1986 het volgende:
En het feit dat Jezus aan alle 'aseret ha-dibrot´ had gehouden laat zien dat Hij zondevrij en dus de Beloofde Offer was.
Weer geen antwoord op mijn post.
- Jij weet niet eens wat ' messias ' betekend en heeft hoegenaamd, totaal niks te maken met iemand die zonden komt vergeven of iets van die verwrongen strekking.
- Ik heb je laten zien wat voor de joden de ' 10 geboden ' inhield en is wel wat anders dan wat in jou bijbeltje staat.
Dus kom hier niet zeiken over zondevrij en andere shit. Ga spelen met je leeftijdgenoten.
pi_111302657
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:48 schreef man1986 het volgende:
Vergeving:
Ik zal hun overtredingen vergeven
en niet meer denken aan hun zonden.
Hebreeën 8:12

Dan maak je deel uit van God´s Koninkrijk (de hemel).
Dus dan is het mogelijk om volop te zondigen, als je daarna maar netjes om vergeving vraagt. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

Maar 'vergeving' betekent dus dat al je gemaakte fouten gewist worden?
pi_111302694
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Weer geen antwoord op mijn post.
- Jij weet niet eens wat ' messias ' betekend en heeft hoegenaamd, totaal niks te maken met iemand die zonden komt vergeven of iets van die verwrongen strekking.
- Ik heb je laten zien wat voor de joden de ' 10 geboden ' inhield en is wel wat anders dan wat in jou bijbeltje staat.
Dus kom hier niet zeiken over zondevrij en andere shit. Ga spelen met je leeftijdgenoten.
God´s wetten zijn niet opgesteld om ons daar verplicht aan te houden (want we hebben de vrije wil om daarvan af te wijken), maar zijn opgesteld om aan mensen te laten zien dat we allemaal overtreders zijn van Zijn morele wetten en dus vergiffenis (Jezus) nodig hebben.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')