Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 15:20:33 #76
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_111290986
registreer om deze reclame te verbergen
De doodstraf is in Nederland in 1870 al afgeschaft, wij waren vrij vroeg. Een uitzondering hierop was het oorlogsrecht; denk aan de nazi's die na de oorlog als nog werden geëxecuteerd. Dit werd ook gedaan om dat de regering bang was dat de bevolking het recht in eigen hand zou gaan nemen. In 1952 is de laatste Nederlandse executie voltrokken; de Duitser Albrecht en de Nederlander Pieters beiden oorlogsmisdadigers uit WO II. Het vonnis is overigens voltrokken d.m.v. het vuurpeloton.
Pas in 1991 is de straf letterlijk uit al onze wetten verdwenen, je kunt dus eigenlijk nergens meer de doodstraf voor krijgen. De straf is verdwenen omdat wij ons eind 19de beschaafd vonden (burgerlijk beschavingsideaal) en daar hoorden brute straffen als doodstraffen niet in thuis. Wij Europeanen (ook in andere Europese landen verdween de doodstraf, sommige wat later een enkele wat vroeger) waren beschaafd en mensen vermoorden dat was iets voor barbaarse volkeren, lees: de bevolking dat buiten Europa leefde. In onze samenleving was dus geen plaats meer voor doodvonnissen. Zoals ik hierboven had waren oorlogsmisdaden een uitzondering hierop maar dat was meer uit pragmatische overwegingen ingevoerd. Tegenwoordig pleiten mensen er weer voor om het weer in te voeren daar DNA voor meer dan 99% accuraat is en fouten dus zelden kunnen voorkomen. Toch denk ik dat we geen doodstraf moeten invoeren; 1 onterechte doodstraf vind ik namelijk zwaarder wegen dan 1000000 terechte doodstraffen en omdat er altijd een onterechte doodstraf kan tussen zitten vind ik het risico onacceptabel. Naar mijn mening kun je dus als staat nooit een doodstraf uitvoeren; en dat vind ik ook het mooie van Europa, doodstraffen bestaan niet. Neem de VS waar nog altijd een hoop doodstraffen worden voltrokken, ik vind het niet bij een beschaafde natie passen en misschien omdat het hier zo lang niet meer is voltrokken dat mensen er zo luchtig over praten. Maar we moeten hier niet te luchtig over praten en goed over na denken, zoals ik al zei, de kans dat je een onschuldige kan executeren weegt voor mij te zwaar om de doodstraf in te voeren.
Anders dan wat vele mensen denken bestaat de straf levenslang in Nederland wel. Levenslang betekend ook echt levenslang, geen 20 of 30 jaar maar echt levenslang. Die ene terrorist waar ik jullie de naam even van schuldig moet blijven zit namelijk ook levenslang vast.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
pi_111290997
TS is te dom om te beseffen dat wij in een cultuur/maatschappij leven waar de doodstraf niet wordt geaccepteerd. En ik hoop ook dat het zo blijft.

Bovendien het enige argument wat voorstanders hebben is "ik heb geen zin om voor hun verblijf in de cel te betalen".

Als je met zo'n kutargument komt ben je gewoon dom.
pi_111291010
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:17 schreef sinepedraap het volgende:
Waarom boeit het mensen zo erg dat ze boeten voor hun daden? Het gaat niet om de criminelen. Het gaat om de slachtoffers en mogelijke toekomstige slachtoffers. Die criminelen moeten gewoon geweerd worden uit de samenleving. Verder kan het mij echt niet schelen of ze hun playstation van huis meenemen naar hun cel.
Het gaat mij er meer om dat ik meebetaal aan hun verblijf in de gevangenis :')
Op 18 maart 2013 schreef heloef: Door squatten worden automatisch vrouwen door een soort magnetisme naar je toegetrokken. True story.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:21:47 #79
316248 Insomnia_
Per Ardua ad Astra
pi_111291031
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:21 schreef Drommeldaris het volgende:

[..]

Ja, het kost wat om in een rechtsstaat te leven. :(
We gaan omhoog, maar die haters zien ons liever onder.
Maar ik zie ze niet, gedraag me net als Stevie Wonder.
Beste 101barz ooit.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:21:57 #80
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_111291034
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:21 schreef Drommeldaris het volgende:

[..]

Dat is ook klote ja. Daarom de keuze voorleggen, levenslang of dood. Ik zelf had het wel geweten als ik een zieke geest had en het kwam toch nooit meer goed of ik mocht toch nooit meer terug de straat op.
Mijn nieuwe ondertitel
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:22:14 #81
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_111291048
als je het zo tof vind kun je tochj ook in Saudi Arabië gaan wonen. Kun lekker elke eerste donderdag van de maand executies kijken.
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_111291059
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:17 schreef sinepedraap het volgende:
Waarom boeit het mensen zo erg dat ze boeten voor hun daden? Het gaat niet om de criminelen. Het gaat om de slachtoffers en mogelijke toekomstige slachtoffers. Die criminelen moeten gewoon geweerd worden uit de samenleving. Verder kan het mij echt niet schelen of ze hun playstation van huis meenemen naar hun cel.
Rechtvaardigheidsgevoel, jij onwetende :{

Ik wil jou wel eens horen als je moeder verkracht en vermoord wordt. Of je dan nog hetzelfde zegt.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:22:49 #83
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111291070
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:03 schreef Bombvis het volgende:
Volgens mij zijn vele FOK!kers blij als de sharia wordt ingevoerd, alhoewel ik dan altijd weer reacties lees dat het middeleeuwse straffen zijn..
en het ergste is dat het stuk voor stuk van die smeerlappen zijn die zelf al huilend wegrennen als je boe roept.

Daarom moet een ander hun vuile werk opknappen in onze collectieve naam.

20 treden onder de hyena's waar men altijd zo tegen fulmineert. Het zijn namelijk dezelfde gefrustreerde figuren die vergelding willen zien voor hun innerlijke wanhoop, maar de ballen niet hebben zelf een confrontatie aan te gaan.

Iedereen die voor de doodstraf is? Nee, maar wel het merendeel van die droeftoeters hier.
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:23:07 #84
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_111291077
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:22 schreef Confetti het volgende:

[..]

Ik wil jou wel eens horen als je moeder verkracht en vermoord wordt. Of je dan nog hetzelfde zegt.
Ja dan laat je emotie met het vonnis meespelen. Die fout heb ik ook al een keer gemaakt.
Mijn nieuwe ondertitel
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:24:08 #85
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111291116
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:22 schreef Confetti het volgende:

[..]

Non argument dat los staat van rechtspraak.
pi_111291143
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:24 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Non argument dat los staat van rechtspraak.
Bullshit.

Straffen zijn er niet om alleen de daders te straffen maar ook voor het rechtvaardigheidsgevoel.
pi_111291158
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:20 schreef Frank_Drebin het volgende:
De doodstraf is in Nederland in 1870 al afgeschaft, wij waren vrij vroeg. Een uitzondering hierop was het oorlogsrecht; denk aan de nazi's die na de oorlog als nog werden geëxecuteerd. Dit werd ook gedaan om dat de regering bang was dat de bevolking het recht in eigen hand zou gaan nemen. In 1952 is de laatste Nederlandse executie voltrokken; de Duitser Albrecht en de Nederlander Pieters beiden oorlogsmisdadigers uit WO II. Het vonnis is overigens voltrokken d.m.v. het vuurpeloton.
Pas in 1991 is de straf letterlijk uit al onze wetten verdwenen, je kunt dus eigenlijk nergens meer de doodstraf voor krijgen. De straf is verdwenen omdat wij ons eind 19de beschaafd vonden (burgerlijk beschavingsideaal) en daar hoorden brute straffen als doodstraffen niet in thuis. Wij Europeanen (ook in andere Europese landen verdween de doodstraf, sommige wat later een enkele wat vroeger) waren beschaafd en mensen vermoorden dat was iets voor barbaarse volkeren, lees: de bevolking dat buiten Europa leefde. In onze samenleving was dus geen plaats meer voor doodvonnissen. Zoals ik hierboven had waren oorlogsmisdaden een uitzondering hierop maar dat was meer uit pragmatische overwegingen ingevoerd. Tegenwoordig pleiten mensen er weer voor om het weer in te voeren daar DNA voor meer dan 99% accuraat is en fouten dus zelden kunnen voorkomen. Toch denk ik dat we geen doodstraf moeten invoeren; 1 onterechte doodstraf vind ik namelijk zwaarder wegen dan 1000000 terechte doodstraffen en omdat er altijd een onterechte doodstraf kan tussen zitten vind ik het risico onacceptabel. Naar mijn mening kun je dus als staat nooit een doodstraf uitvoeren; en dat vind ik ook het mooie van Europa, doodstraffen bestaan niet. Neem de VS waar nog altijd een hoop doodstraffen worden voltrokken, ik vind het niet bij een beschaafde natie passen en misschien omdat het hier zo lang niet meer is voltrokken dat mensen er zo luchtig over praten. Maar we moeten hier niet te luchtig over praten en goed over na denken, zoals ik al zei, de kans dat je een onschuldige kan executeren weegt voor mij te zwaar om de doodstraf in te voeren.
Anders dan wat vele mensen denken bestaat de straf levenslang in Nederland wel. Levenslang betekend ook echt levenslang, geen 20 of 30 jaar maar echt levenslang. Die ene terrorist waar ik jullie de naam even van schuldig moet blijven zit namelijk ook levenslang vast.
Die noemde ik ook als voorbeeld, maar verder goede post van je ben ik met je eens.
pi_111291189
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:20 schreef HSG het volgende:
TS is te dom om te beseffen dat wij in een cultuur/maatschappij leven waar de doodstraf niet wordt geaccepteerd. En ik hoop ook dat het zo blijft.

Bovendien het enige argument wat voorstanders hebben is "ik heb geen zin om voor hun verblijf in de cel te betalen".

Als je met zo'n kutargument komt ben je gewoon dom.
Dat was helemaal niet mijn argument, mijn argument is; de slachtoffers gaan kapot van de stress door te denken dat de dader lekker ps3 aan het spelen is in zn cel en evt. met verlof kan gaan na 10 jaar.
pi_111291221
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:22 schreef Matty___ het volgende:
als je het zo tof vind kun je tochj ook in Saudi Arabië gaan wonen. Kun lekker elke eerste donderdag van de maand executies kijken.
Dit is onzin, waarom zou ik zoiets tof vinden. Heeft meer met rechtvaardigheid te maken en vooral voor de nabestaanden.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:27:49 #90
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111291241
quote:
15s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:25 schreef Confetti het volgende:

[..]

Bullshit.

Straffen zijn er niet om alleen de daders te straffen maar ook voor het rechtvaardigheidsgevoel.
Maar daar horen zulke emoties niet in thuis. Die maken namelijk al snel dat een dader een monster is terwijl de feiten soms iets heel anders uitwijzen :)
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:28:37 #91
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_111291274
quote:

[..]

Bullshit.

Als de crimineel nooit meer terug kan in de samenleving is het toch rechtvaardig?
Mijn nieuwe ondertitel
pi_111291306
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:28 schreef sinepedraap het volgende:

[..]

Als de crimineel nooit meer terug kan in de samenleving is het toch rechtvaardig?
Nee. Niet als hij een geweldig luxe leven kan leiden in de gevangenis. Dat is niet te verteren voor de slachtoffers.
pi_111291314
quote:

[..]

Bullshit.

Als ik de reacties van de meeste mensen hier mag lezen dient het recht gebruikt te worden voor vergelding en niet voor gerechtigheid. Iets wat absoluut niet mag gebeuren.

- een verdachte is schuldig wanneer de rechter dat bepaalt heeft.
- doodstraf is ondenkbaar in Nederland
- het recht spreekt
- vergeldingen/wraakacties dient men voor zich te houden

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:26 schreef NumberSeven het volgende:

[..]

Dat was helemaal niet mijn argument, mijn argument is; de slachtoffers gaan kapot van de stress door te denken dat de dader lekker ps3 aan het spelen is in zn cel en evt. met verlof kan gaan na 10 jaar.
Hoe weet jij dat dat een verdachte PS3 kan spelen in de cel? Heb je er zelf gezeten dan?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:31:36 #94
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_111291376
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:27 schreef NumberSeven het volgende:

[..]

Dit is onzin, waarom zou ik zoiets tof vinden. Heeft meer met rechtvaardigheid te maken en vooral voor de nabestaanden.
denk je echt dat je je beter voelt als die dood is? dat die dood is maakt niet ongedaan wat jou is overkomen.
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_111291399
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:31 schreef Matty___ het volgende:

[..]

denk je echt dat je je beter voelt als die dood is? dat die dood is maakt niet ongedaan wat jou is overkomen.
Ik denk inderdaad dat dit erg overschat wordt. Het diegene vergeven (oh wat klinkt dit nobel) is eigenlijk een veel betere manier om het af te sluiten
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:33:29 #96
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111291437
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:29 schreef Confetti het volgende:

[..]

Nee. Niet als hij een geweldig luxe leven kan leiden in de gevangenis. Dat is niet te verteren voor de slachtoffers.
De straf is vrijheidsontneming.

Lees je voor de grap eens in over de basis van ons rechtssysteem.
pi_111291441
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:29 schreef HSG het volgende:

[..]

Als ik de reacties van de meeste mensen hier mag lezen dient het recht gebruikt te worden voor vergelding en niet voor gerechtigheid. Iets wat absoluut niet mag gebeuren.

- een verdachte is schuldig wanneer de rechter dat bepaalt heeft.
- doodstraf is ondenkbaar in Nederland
- het recht spreekt
- vergeldingen/wraakacties dient men voor zich te houden

[..]

Hoe weet jij dat dat een verdachte PS3 kan spelen in de cel? Heb je er zelf gezeten dan?
De meeste gevangenen worden pas echte gangsters in de gevangenis, ja ik heb het gezien (zelf nooit vastgezeten). Mensen komen elkaar tegen en maken in de gevangenis plannen voor een nieuwe klus. Drama, de meeste contacten tussen gangsters worden in gevangenissen gelegd.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:33:59 #98
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_111291456
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:29 schreef Confetti het volgende:

[..]

Levenslang in de gevangenis, ook al heb je een Playstation 5 en je gaat nog kapot van binnen, trust me.
Mijn nieuwe ondertitel
pi_111291463
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:33 schreef NumberSeven het volgende:

[..]

De meeste gevangenen worden pas echte gangsters in de gevangenis, ja ik heb het gezien (zelf nooit vastgezeten). Mensen komen elkaar tegen en maken in de gevangenis plannen voor een nieuwe klus. Drama, de meeste contacten tussen gangsters worden in gevangenissen gelegd.
De gevangenis is de hogeschool voor de misdaad
pi_111291478
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:33 schreef NumberSeven het volgende:

[..]

Wat 4 muren en een dikke deur, wat samen een klein hokje vormt, wel niet doet bij de mens.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')