De doodstraf is in Nederland in 1870 al afgeschaft, wij waren vrij vroeg. Een uitzondering hierop was het oorlogsrecht; denk aan de nazi's die na de oorlog als nog werden geëxecuteerd. Dit werd ook gedaan om dat de regering bang was dat de bevolking het recht in eigen hand zou gaan nemen. In 1952 is de laatste Nederlandse executie voltrokken; de Duitser Albrecht en de Nederlander Pieters beiden oorlogsmisdadigers uit WO II. Het vonnis is overigens voltrokken d.m.v. het vuurpeloton.
Pas in 1991 is de straf letterlijk uit al onze wetten verdwenen, je kunt dus eigenlijk nergens meer de doodstraf voor krijgen. De straf is verdwenen omdat wij ons eind 19de beschaafd vonden (burgerlijk beschavingsideaal) en daar hoorden brute straffen als doodstraffen niet in thuis. Wij Europeanen (ook in andere Europese landen verdween de doodstraf, sommige wat later een enkele wat vroeger) waren beschaafd en mensen vermoorden dat was iets voor barbaarse volkeren, lees: de bevolking dat buiten Europa leefde. In onze samenleving was dus geen plaats meer voor doodvonnissen. Zoals ik hierboven had waren oorlogsmisdaden een uitzondering hierop maar dat was meer uit pragmatische overwegingen ingevoerd. Tegenwoordig pleiten mensen er weer voor om het weer in te voeren daar DNA voor meer dan 99% accuraat is en fouten dus zelden kunnen voorkomen. Toch denk ik dat we geen doodstraf moeten invoeren; 1 onterechte doodstraf vind ik namelijk zwaarder wegen dan 1000000 terechte doodstraffen en omdat er altijd een onterechte doodstraf kan tussen zitten vind ik het risico onacceptabel. Naar mijn mening kun je dus als staat nooit een doodstraf uitvoeren; en dat vind ik ook het mooie van Europa, doodstraffen bestaan niet. Neem de VS waar nog altijd een hoop doodstraffen worden voltrokken, ik vind het niet bij een beschaafde natie passen en misschien omdat het hier zo lang niet meer is voltrokken dat mensen er zo luchtig over praten. Maar we moeten hier niet te luchtig over praten en goed over na denken, zoals ik al zei, de kans dat je een onschuldige kan executeren weegt voor mij te zwaar om de doodstraf in te voeren.
Anders dan wat vele mensen denken bestaat de straf levenslang in Nederland wel. Levenslang betekend ook echt levenslang, geen 20 of 30 jaar maar echt levenslang. Die ene terrorist waar ik jullie de naam even van schuldig moet blijven zit namelijk ook levenslang vast.