Vanaf volgend jaar volg ik een master in Amsterdam. Nou kan ik zelf op kamers gaan, maar het lijkt financieel aantrekkelijker om zelf een appartement te kopen, daar zelf één kamer van te betrekken en de andere kamers te verhuren. Daarmee kan ik de 2-3 jaar dat ik er woon (2-jarige master) mijn eigen huurlasten vergoeden, en mocht ik een tijdje na mijn master willen verhuizen die kamer ook verhuren. Ik heb ervaring met het zelf huren van een particuliere woning, dus ik weet ook hoe ik me
niet als verhuurder moet gedragen.
Klinkt als een mooi spaarpotje, dus ik heb een aantal regels opgezocht.
Ik heb natuurlijk geen zak met geld liggen (wel een beetje eigen vermogen om in te brengen), maar mijn ouders hebben een leuke overwaarde op hun huis. Ik zou een lening/hypotheek bij mijn ouders kunnen nemen (tegen een kwart minder rente dan reguliere rente bij de bank, 3.75% i.p.v. 5%, de maximaal-een-kwart-verschil-regel ken ik), waardoor aflossing in 25 jaar goed te doen is met 2-3 kamers verhuur.
Voordeeltje van de hypotheek/lening bij mijn ouders is dat ze me, terwijl ik nog studeer en daar woon, kunnen ondersteunen door een deel van de afbetaalde lening terug te kunnen geven met de belastingvrije schenking
Ik weet ook dat ik geen hypotheekrenteaftrek toe mag passen omdat ik het grotendeels/geheel verhuur, en dat ik over de waarde van de woning min de hoogte van de hypotheek (wat dus elk jaar oploopt) 1,2% vermogensbelasting moet betalen.
Wat zie ik over het hoofd? Moet er nog een bepaalde belasting worden betaald over de inkomende huur die betaald wordt? Ik ga er vanuit dat huuropbrengst hoger is dan de vrijstelling voor kamerverhuur. En ik lees iets over huurwaardeforfait als je zelf ook nog in de woning woont, maar die begrijp ik niet helemaal. Iemand die me dat uit kan leggen?
Als ik het goed begrijp zouden de huuropbrengsten regulier belast worden als inkomsten zodra ik dit 'commercieel' ga verhuren. Geldt dat alleen als je meerdere panden verhuurt (huisjesmelker), geen hypotheek meer hoeft te betalen, of als in je hoofdbron van inkomen is?
En een wat specifiekere vraag, zijn er extra regels/gemeentebelastingen in Amsterdam naast de standaard afvalbelasting enzo i.v.m. het massaal verhuren van kamers daar?
[ Bericht 7% gewijzigd door vincm op 08-05-2012 13:56:33 ]