abonnement Unibet Coolblue
pi_111267554
Zijn er nou écht beroemde Nederlandse acteurs (wereldberoemd)?
Ik kan Rutger Hauer bedenken, in mindere mate Lee Van Cleef (Nederlandse ouders, maar ja, was eigenlijk gewoon een Amerikaan). En misschien Carice van Houten.

Hoe groot is de kans dat een Nederlander het kan maken in Hollywood?
Heb zelf geen ambities o.i.d., maar het lijkt mij echt saai om in Nederland te werken als acteur. Kun je nooit echt groeien of bij de top van de wereld horen. Is 'acteur worden' nou echt zo moeilijk? Dus: al die beroemde acteurs in Hollywood producties... hebben zij allemaal een soort van opleiding o.i.d. gevolgd? :P Of gaan ze daar echt op talent af (je hebt het of je hebt het niet, dus vooral veel geluk moeten hebben).

Wil wel weten hoe dat in zijn werk gaat :P.
derpina my love
pi_111267702
Paul Verhoeven is wel een succesvol regisseur. Hij heeft veel goede films gemaakt, die op sites als IMDB ook goed scoren, veel stemmen hebben en met beroemde acteurs. O.a. Arnold Schwarzenegger enz. :P
derpina my love
pi_111267731
Die vrouw in golden eye van james bond met haar dodelijke dijen. Weet niet meer hoe ze heet.

Jean claude van damme maar daoiiis een belg.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_111267781
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2012 22:09 schreef spierbal het volgende:
Die vrouw in golden eye van james bond met haar dodelijke dijen. Weet niet meer hoe ze heet.

Jean claude van damme maar das een belg.
:P
derpina my love
  maandag 7 mei 2012 @ 22:13:33 #5
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_111267998
Soms talent, vaak scholing want toneel naast film. In de VS trekken hele volksstammen naar LA om door te breken om als stripper of vuilnisman te eindigigen... Maar daar wordt soms puur op looks gecast.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_111268028
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2012 22:09 schreef spierbal het volgende:
Die vrouw in golden eye van james bond met haar dodelijke dijen. Weet niet meer hoe ze heet.

Jean claude van damme maar daoiiis een belg.

Famke Jansen.
pi_111268418
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 22:13 schreef Skull-splitter het volgende:
Soms talent, vaak scholing want toneel naast film. In de VS trekken hele volksstammen naar LA om door te breken om als stripper of vuilnisman te eindigigen... Maar daar wordt soms puur op looks gecast.
Ja, dat bedoel ik dus. Dan gaan er dus zoveel mensen naar LA toe, er zal vast talent bij zitten.
Maar hoe vallen zij dan op? Zijn er dan gewoon ''openbare audities'' voor films/series e.d. waar die mensen aan deelnemen? Ik bedoel... wat heb je in LA te zoeken als je niet meteen als acteur aan de slag kunt, als er geen audities o.i.d. zijn? :P
derpina my love
  maandag 7 mei 2012 @ 22:40:38 #8
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_111269678
quote:
7s.gif Op maandag 7 mei 2012 22:20 schreef derp het volgende:

[..]

Ja, dat bedoel ik dus. Dan gaan er dus zoveel mensen naar LA toe, er zal vast talent bij zitten.
Maar hoe vallen zij dan op? Zijn er dan gewoon ''openbare audities'' voor films/series e.d. waar die mensen aan deelnemen? Ik bedoel... wat heb je in LA te zoeken als je niet meteen als acteur aan de slag kunt, als er geen audities o.i.d. zijn? :P
Agenten en opvallen idd.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_111270234
quote:
7s.gif Op maandag 7 mei 2012 22:20 schreef derp het volgende:

[..]

Ja, dat bedoel ik dus. Dan gaan er dus zoveel mensen naar LA toe, er zal vast talent bij zitten.
Maar hoe vallen zij dan op? Zijn er dan gewoon ''openbare audities'' voor films/series e.d. waar die mensen aan deelnemen? Ik bedoel... wat heb je in LA te zoeken als je niet meteen als acteur aan de slag kunt, als er geen audities o.i.d. zijn? :P
De exentriekelingen, verder gaan dan andere maakt een verschil.

Arnold Schwarzenegger, Phil Spector, Rowan Atkinson. Maar goed al wil je ergens voor moet je er ook in inversteren en een gokje wagen...


Maaareh die regisseur van House is ook Nederlands.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_111270693


Lurch ken je vast ook wel.
standaarddrinker
pi_111272802
quote:
6s.gif Op maandag 7 mei 2012 22:59 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]

Lurch ken je vast ook wel.
Nope :@.
derpina my love
pi_111272913
Maar iemand zoals Daniel Redcliffe bijvoorbeeld... hij heeft toch gewoon enorm veel geluk gehad dat hij gecast is voor Harry Potter? Want hij is een acteur van niets... (vind ik dan :P ).

In veel horrorfilms zie je vaak ook lekkere wijven. De meesten kunnen totaal niet acteren, maar dat is dan ook niet de reden dat ze gecast zijn :P. Ze zeggen dat de VS het land van de kansen is... volgens mij is dat zeker van toepassing op de filmindustrie. Veel mensen die nu topacteurs zijn, zijn gewoon klein begonnen, komen vaak uit arme gezinnen.. veel mensen breken ook pas op een heel erg hoge leeftijd door, b.v. Christoph Waltz (weet niet hoe je zijn precies schrijft, ik bedoel dus Hans Landa, de Duitse 'Joden Jager' uit Inglourious Bastards).
derpina my love
  dinsdag 8 mei 2012 @ 00:23:22 #13
345721 spierbal
Tricepbal
pi_111274241
Rutger hauer was toch floris ???
Dat was vroeger echt mijn held. Hij had echt een bepaalde warmte over zijn spraak.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  dinsdag 8 mei 2012 @ 14:44:33 #14
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_111289532
Veel NLse acteurs zijn ook niet ECHT goede acteurs, al zeg ik het zelf.

Een Thomas Acda vind ik bijvoorbeeld WEL een geweldige acteur, maar die zie ik niet zo snel in een engelse film opdraven, en als je dan kijkt naar de mainstream 'leading men' in NL, dan heb je tegenwoordig figuren als Johnny de Mol Jr. of soms zelfs Chris Zegers die de grote rollen krijgen, terwijl ze niet kunnen acteren. Laatst zelfs een Jan Smit die een hoofdrol in een grote film krijgt aangeboden.

Hillywood schuift elkaar graag de baantjes toe en er zijn dus weinig echte kwaliteitseisen waar je als BN'er aan moet voldoen voor een rolletje. De enige eis is blijkbaar dat je al een BN'er moet zijn.

Dan is het ook niet vreemd dat er weinig NLse acteurs doorbreken.

Daarnaast zijn de toneelopleidingen ook niet echt gericht op het 'klein' realistisch acteren, maar zie je (te) vaak overacting. Er zijn wel goede acteurs in NL maar die zitten dan meestal in de wat onbekendere kleine series.

Ik denk dat ALS je wilt doorbreken in de USA, dat je echt die kant op moet gaan, wellicht in New York naar die school (naam even vergeten) of aankomen met je eigen scripts waarin je jezelf ook een rolletje toeschuift, en op die manier exposure krijgt.

Daarnaast moet je als NLse acteur ook beseffen dat er vrij weinig rollen in de USA zijn voor mensen met een steenkolen engels accent, dus hopen dat er wat 2de W.O. films komen of films met oost-europese rollen erin (als je dan je NLse accent een beetje aandikt dan is dat weer prima voor de rol, en anders bekijk je gewoon even de trailer van GTA4 en neem je Niko Bellic' accent over... :P)
pi_111291335
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 14:44 schreef Yi-Long het volgende:
Veel NLse acteurs zijn ook niet ECHT goede acteurs, al zeg ik het zelf.

Een Thomas Acda vind ik bijvoorbeeld WEL een geweldige acteur, maar die zie ik niet zo snel in een engelse film opdraven, en als je dan kijkt naar de mainstream 'leading men' in NL, dan heb je tegenwoordig figuren als Johnny de Mol Jr. of soms zelfs Chris Zegers die de grote rollen krijgen, terwijl ze niet kunnen acteren. Laatst zelfs een Jan Smit die een hoofdrol in een grote film krijgt aangeboden.

Hillywood schuift elkaar graag de baantjes toe en er zijn dus weinig echte kwaliteitseisen waar je als BN'er aan moet voldoen voor een rolletje. De enige eis is blijkbaar dat je al een BN'er moet zijn.

Dan is het ook niet vreemd dat er weinig NLse acteurs doorbreken.

Daarnaast zijn de toneelopleidingen ook niet echt gericht op het 'klein' realistisch acteren, maar zie je (te) vaak overacting. Er zijn wel goede acteurs in NL maar die zitten dan meestal in de wat onbekendere kleine series.

Ik denk dat ALS je wilt doorbreken in de USA, dat je echt die kant op moet gaan, wellicht in New York naar die school (naam even vergeten) of aankomen met je eigen scripts waarin je jezelf ook een rolletje toeschuift, en op die manier exposure krijgt.

Daarnaast moet je als NLse acteur ook beseffen dat er vrij weinig rollen in de USA zijn voor mensen met een steenkolen engels accent, dus hopen dat er wat 2de W.O. films komen of films met oost-europese rollen erin (als je dan je NLse accent een beetje aandikt dan is dat weer prima voor de rol, en anders bekijk je gewoon even de trailer van GTA4 en neem je Niko Bellic' accent over... :P)
Ja, wat je zegt is wel waar.
Er zijn namelijk wel veel Latijns Amerikaanse acteurs en regisseurs die succes hebben in Hollywood, ook genoeg acteurs uit andere Europese landen, uit Azië, en veel uit Oceanië. Maar ja, volgens mij is het niet zo makkelijk om een script te schrijven, moet je wel goed zijn :P.
derpina my love
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:44:13 #16
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_111302227
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:30 schreef derp het volgende:

[..]

Ja, wat je zegt is wel waar.
Er zijn namelijk wel veel Latijns Amerikaanse acteurs en regisseurs die succes hebben in Hollywood, ook genoeg acteurs uit andere Europese landen, uit Azië, en veel uit Oceanië. Maar ja, volgens mij is het niet zo makkelijk om een script te schrijven, moet je wel goed zijn :P.
Er was een paar jaar terug een boek op de markt geloof ik waar het erover ging dat je soms alleen al 'een idee' prima kunt verkopen aan 'Hollywood en daarmee flink binnen kunt lopen. Dan stel je gewoon een goed concept voor, voor bijvoorbeeld een dramaserie of whatever, en als ze dan interesse hebben dan kopen ze dat concept van je en dan verdien je al bakken met geld. Dat scheelt in ieder geval al in het schrijven van een uitgebreid script ;)

Maar goed, dan hebben we het over doorbreken in Hollywood wat betreft 'ideeen', en niet als acteur.

Ik zat vroeger wel te overwegen om te gaan acteren, maar ik had geen zin in dat pretentieuze gedoe op NLse toneelscholen/kunstacademie waar je vaak spookverhalen over hoort, zoals "beeldt een verlaten koelkast uit die op de noordppol staat!".

Dat vind ik net zo onzinnig als wanneer je bij tekenles de opdracht kreeg een abstract schilderij van je gevoelens te maken, waarna de hele klas gewoon een kledderboel op papier gooit met wat verf en de leraar doet alsof het ene geweldig is en het andere rotzooi...
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:46:36 #17
345721 spierbal
Tricepbal
pi_111302359
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 14:44 schreef Yi-Long het volgende:
Veel NLse acteurs zijn ook niet ECHT goede acteurs, al zeg ik het zelf.

Een Thomas Acda vind ik bijvoorbeeld WEL een geweldige acteur, maar die zie ik niet zo snel in een engelse film opdraven, en als je dan kijkt naar de mainstream 'leading men' in NL, dan heb je tegenwoordig figuren als Johnny de Mol Jr. of soms zelfs Chris Zegers die de grote rollen krijgen, terwijl ze niet kunnen acteren. Laatst zelfs een Jan Smit die een hoofdrol in een grote film krijgt aangeboden.

Hillywood schuift elkaar graag de baantjes toe en er zijn dus weinig echte kwaliteitseisen waar je als BN'er aan moet voldoen voor een rolletje. De enige eis is blijkbaar dat je al een BN'er moet zijn.

Dan is het ook niet vreemd dat er weinig NLse acteurs doorbreken.

Daarnaast zijn de toneelopleidingen ook niet echt gericht op het 'klein' realistisch acteren, maar zie je (te) vaak overacting. Er zijn wel goede acteurs in NL maar die zitten dan meestal in de wat onbekendere kleine series.

Ik denk dat ALS je wilt doorbreken in de USA, dat je echt die kant op moet gaan, wellicht in New York naar die school (naam even vergeten) of aankomen met je eigen scripts waarin je jezelf ook een rolletje toeschuift, en op die manier exposure krijgt.

Daarnaast moet je als NLse acteur ook beseffen dat er vrij weinig rollen in de USA zijn voor mensen met een steenkolen engels accent, dus hopen dat er wat 2de W.O. films komen of films met oost-europese rollen erin (als je dan je NLse accent een beetje aandikt dan is dat weer prima voor de rol, en anders bekijk je gewoon even de trailer van GTA4 en neem je Niko Bellic' accent over... :P)
Dat dachten de Amerikanen bij Arnold Schwarzenegger ook. Dat hij niet ver zou komen door zijn Oostenrijks accent...
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:04:11 #18
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_111303362
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:46 schreef spierbal het volgende:

[..]

Dat dachten de Amerikanen bij Arnold Schwarzenegger ook. Dat hij niet ver zou komen door zijn Oostenrijks accent...
Schwarzenegger had natuurlijk bepaalde andere kwaliteiten waardoor dat accent een stuk minder belangrijk werd. Dat zal voor 99,9% van de acteurs met een heftig accent niet gelden natuurlijk.
pi_111303540
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:46 schreef spierbal het volgende:

[..]

Dat dachten de Amerikanen bij Arnold Schwarzenegger ook. Dat hij niet ver zou komen door zijn Oostenrijks accent...
Zijn eerste film is ook wel leuk door de overdub
standaarddrinker
pi_111305180
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:44 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Er was een paar jaar terug een boek op de markt geloof ik waar het erover ging dat je soms alleen al 'een idee' prima kunt verkopen aan 'Hollywood en daarmee flink binnen kunt lopen. Dan stel je gewoon een goed concept voor, voor bijvoorbeeld een dramaserie of whatever, en als ze dan interesse hebben dan kopen ze dat concept van je en dan verdien je al bakken met geld. Dat scheelt in ieder geval al in het schrijven van een uitgebreid script ;)

Maar goed, dan hebben we het over doorbreken in Hollywood wat betreft 'ideeen', en niet als acteur.

Ik zat vroeger wel te overwegen om te gaan acteren, maar ik had geen zin in dat pretentieuze gedoe op NLse toneelscholen/kunstacademie waar je vaak spookverhalen over hoort, zoals "beeldt een verlaten koelkast uit die op de noordppol staat!".

Dat vind ik net zo onzinnig als wanneer je bij tekenles de opdracht kreeg een abstract schilderij van je gevoelens te maken, waarna de hele klas gewoon een kledderboel op papier gooit met wat verf en de leraar doet alsof het ene geweldig is en het andere rotzooi...
Ik snap sowieso niet wat 'verbeelden' met acteren te maken heeft. En inderdaad, met tekenen kregen de 'speciale' kinderen ook altijd een hoger cijfer, zodat ze zich zekerder gingen voelen. Vind het in Nederland allemaal wat nep overkomen, weinig talent ook. Iedereen kan in principe een 'acteur' worden hier. Je zult alles waarschijnlijk volgens een boekje leren en instructies krijgen hoe en wat je moet doen in een bepaalde situatie... vergelijk het maar met betekenissen van woorden stampen, iedereen kan dat :P.

Maar waarom probeer jij het dan niet in de VS? (Acteur worden)? :P
derpina my love
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:12:33 #21
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_111307505
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:35 schreef derp het volgende:

[..]

Ik snap sowieso niet wat 'verbeelden' met acteren te maken heeft. En inderdaad, met tekenen kregen de 'speciale' kinderen ook altijd een hoger cijfer, zodat ze zich zekerder gingen voelen. Vind het in Nederland allemaal wat nep overkomen, weinig talent ook. Iedereen kan in principe een 'acteur' worden hier. Je zult alles waarschijnlijk volgens een boekje leren en instructies krijgen hoe en wat je moet doen in een bepaalde situatie... vergelijk het maar met betekenissen van woorden stampen, iedereen kan dat :P.

Maar waarom probeer jij het dan niet in de VS? (Acteur worden)? :P
Vroeger had ik net als Schwarzenneger bepaalde 'talenten' (martial arts) waardoor het een mogelijkheid geweest had kunnen zou zijn (een 'opening'), maar een ernstige en hardnekkige blessure en inmiddels ouderdom, en daarnaast concurrentie die veel beter is geworden, zorgen ervoor dat ik daar nu geen uitschieter meer in zou zijn. Het is niet meer realistisch om die droom na te jagen, en dus richt ik me nu meer op andere dingen. Daarnaast verhuis ik eind dit jaar naar Hong Kong (tijdelijk), en wellicht dat ik daar eventueel iets in die richting zou kunnen doen, maar dan denk ik dat het meer 'achter de camera' zal zijn, ipv ervoor. Al ga ik in de eerste plaats daarheen om me te ontwikkelen als fotograaf.
pi_111317090
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:12 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Vroeger had ik net als Schwarzenneger bepaalde 'talenten' (martial arts) waardoor het een mogelijkheid geweest had kunnen zou zijn (een 'opening'), maar een ernstige en hardnekkige blessure en inmiddels ouderdom, en daarnaast concurrentie die veel beter is geworden, zorgen ervoor dat ik daar nu geen uitschieter meer in zou zijn. Het is niet meer realistisch om die droom na te jagen, en dus richt ik me nu meer op andere dingen. Daarnaast verhuis ik eind dit jaar naar Hong Kong (tijdelijk), en wellicht dat ik daar eventueel iets in die richting zou kunnen doen, maar dan denk ik dat het meer 'achter de camera' zal zijn, ipv ervoor. Al ga ik in de eerste plaats daarheen om me te ontwikkelen als fotograaf.
Hoe oud ben je dan? Er zijn zat acteurs die pas laat doorgebroken zijn :P.
derpina my love
  woensdag 9 mei 2012 @ 00:25:47 #23
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_111317805
quote:
7s.gif Op woensdag 9 mei 2012 00:08 schreef derp het volgende:

[..]

Hoe oud ben je dan? Er zijn zat acteurs die pas laat doorgebroken zijn :P.
35, maar het leek me vooral leuk om dan martial arts films te doen rondom de wereld.

Gewoon acteren lijkt me ook een erg leuk beroep, maar ik ben niet echt het 'bedelerige' type dat continue achter castings en scripts enzo gaat aanrennen, en ik ben ook niet arrogant genoeg om te denken dat ik voor iedere rol de meest geschikte kandidaat zou zijn.

Daarnaast lijkt het me nogal kut om bekend te zijn. Acteren om te doen vind ik leuk (voor zover ik dat heb gedaan in toneelstukken op school), maar alle poespas eromheen dat lijkt me verschrikkelijk. Ik ben ook helemaal geen extrovert type wat dat betreft.

De meeste acteurs en actrices, vooral hier in NL, zijn toch vooral van die figuren die graag de filmster willen uithangen, en daar walg ik een beetje van.

Ik had trouwens hetzelfde toen ik eens een kijkje ging nemen bij de (beeldende) kunstacademie in Amsterdam en je komt dan allemaal van die blowkikkers tegen en figuren die zichzelf al helemaal 'de kunstenaar' vinden omdat ze een kattendrol roze hebben geverfd ofzo ...(!) :')

Oh ze zijn zo 'speciaal' en 'apart'.

Doe mij maar gewoon nuchtere figuren als Clint Eastwood enzo.
  woensdag 9 mei 2012 @ 00:28:27 #24
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_111317904
Maar hoe is de situatie hier in Nederland qua acteren, scripts en screenplays?
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_111319077
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 00:25 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

35, maar het leek me vooral leuk om dan martial arts films te doen rondom de wereld.

Gewoon acteren lijkt me ook een erg leuk beroep, maar ik ben niet echt het 'bedelerige' type dat continue achter castings en scripts enzo gaat aanrennen, en ik ben ook niet arrogant genoeg om te denken dat ik voor iedere rol de meest geschikte kandidaat zou zijn.

Daarnaast lijkt het me nogal kut om bekend te zijn. Acteren om te doen vind ik leuk (voor zover ik dat heb gedaan in toneelstukken op school), maar alle poespas eromheen dat lijkt me verschrikkelijk. Ik ben ook helemaal geen extrovert type wat dat betreft.

De meeste acteurs en actrices, vooral hier in NL, zijn toch vooral van die figuren die graag de filmster willen uithangen, en daar walg ik een beetje van.

Ik had trouwens hetzelfde toen ik eens een kijkje ging nemen bij de (beeldende) kunstacademie in Amsterdam en je komt dan allemaal van die blowkikkers tegen en figuren die zichzelf al helemaal 'de kunstenaar' vinden omdat ze een kattendrol roze hebben geverfd ofzo ...(!) :')

Oh ze zijn zo 'speciaal' en 'apart'.

Doe mij maar gewoon nuchtere figuren als Clint Eastwood enzo.
Clint Eastwood is ook zo'n acteur die gewoon veel geluk en doorzettingsvermogen heeft gehad. In het begin maar kleine rollen, hij kwam niet uit een rijk gezin. Hij werd bekend door zijn rol in The Good, The Bad and the Ugly. Hij had geluk, want de regisseur, Sergio Leone, wou een andere acteur aannemen. Maar die andere acteur (weet niet meer precies wie) vroeg $20,000, Clint nam genoegen met $10,000. En daardoor brak hij door als acteur... hij kreeg overigens nog eens 10% van de opbrengsten (zo'n 350 duizend dollar) + een auto cadeau :P.
derpina my love
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')