abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † zaterdag 5 april 2014 @ 12:53:21 #151
37843 lady-wrb
kortaf
pi_138535977
ik heb nu al een paar keer een hommel gevonden die eigenlijk weinig meer deed :{
hoe pep je zo'n dier nou een beetje op?
ik heb m wat honing gegeven, maar nu lees ik dat ze stuifmeel nodig hebben en dat heb ik hier niet in de kast staan.

ik heb trouwens sowieso nog geen bijen gezien, maar mijn hele tuin staat vol in bloesem. ik wil wel vruchten dit jaar.
hoe lok ik bijen?
  zaterdag 5 april 2014 @ 15:55:29 #152
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_138539594
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 12:53 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb nu al een paar keer een hommel gevonden die eigenlijk weinig meer deed :{
hoe pep je zo'n dier nou een beetje op?
ik heb m wat honing gegeven, maar nu lees ik dat ze stuifmeel nodig hebben en dat heb ik hier niet in de kast staan.

ik heb trouwens sowieso nog geen bijen gezien, maar mijn hele tuin staat vol in bloesem. ik wil wel vruchten dit jaar.
hoe lok ik bijen?
Mij is altijd verteld dat dat hommels zijn die gewoon aan het eind van hun leven zijn, en dus ook niet meer op te peppen.
Ik heb ook nog niet veel bijen gezien, wel een paar solitaire bijen die steevast in ons insectenhotel komen overnachten (en er volgens mij ook hun voorraad steeds brengen), heel schattig.
Het lijkt me dat als je bloesem hebt, de bijen vanzelf wel komen!
  † In Memoriam † zaterdag 5 april 2014 @ 16:59:21 #153
37843 lady-wrb
kortaf
pi_138541104
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 15:55 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Mij is altijd verteld dat dat hommels zijn die gewoon aan het eind van hun leven zijn, en dus ook niet meer op te peppen.
Ik heb ook nog niet veel bijen gezien, wel een paar solitaire bijen die steevast in ons insectenhotel komen overnachten (en er volgens mij ook hun voorraad steeds brengen), heel schattig.
Het lijkt me dat als je bloesem hebt, de bijen vanzelf wel komen!
is dat in deze tijd van het jaar? ik vind het maar een naar gezicht, zo'n mooi dier dat amper meer vooruit lijkt te komen -O- ook voor zulke dieren doe ik het liefst wat ik kan

geheel off-topic: ik wil ook graag een vlindertafel maken in mijn tuin hoe pak ik dat aan?
  dinsdag 8 april 2014 @ 11:59:17 #154
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_138644839
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 12:53 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb nu al een paar keer een hommel gevonden die eigenlijk weinig meer deed :{
hoe pep je zo'n dier nou een beetje op?
ik heb m wat honing gegeven, maar nu lees ik dat ze stuifmeel nodig hebben en dat heb ik hier niet in de kast staan.
Zoals gezegd zijn die trage hommels aan het einde van hun leven, gewoon laten gaan, je kunt niets voor ze doen.
quote:
ik heb trouwens sowieso nog geen bijen gezien, maar mijn hele tuin staat vol in bloesem. ik wil wel vruchten dit jaar.
hoe lok ik bijen?
Bijen kun je in feite niet lokken, ze maken zelf wel uit waar ze hun nectar vandaan halen. In de vroege ochtend namelijk gaat de eerst speurbijen op pad die op zoek gaan naar nectar. Zodra ze een rijkelijke bron gevonden hebben keren ze met bewijsmateriaal(in de vorm van nectar) terug naar de kast en lichten het volk in. Die gaan dan massaal naar die bepaalde bloesem toe en blijven daar de hele dag op vliegen. Dat is ook een groot verschil met hommels. Een hommel vliegt van bloesem naar bloesem en moet elke keer opnieuw uitvinden waar de nectar zich bevindt in die bloesem. Een bij vliegt steeds naar dezelfde plant(die dag dan he) en na 3 a 4x weet hij gewoon waar de nectar zich bevindt in de bloesem. Een stuk efficiënter!

Hier wordt er al hard gewerkt!
  dinsdag 8 april 2014 @ 18:49:51 #155
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_138659667
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 11:59 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Zoals gezegd zijn die trage hommels aan het einde van hun leven, gewoon laten gaan, je kunt niets voor ze doen.

[..]

Bijen kun je in feite niet lokken, ze maken zelf wel uit waar ze hun nectar vandaan halen. In de vroege ochtend namelijk gaat de eerst speurbijen op pad die op zoek gaan naar nectar. Zodra ze een rijkelijke bron gevonden hebben keren ze met bewijsmateriaal(in de vorm van nectar) terug naar de kast en lichten het volk in. Die gaan dan massaal naar die bepaalde bloesem toe en blijven daar de hele dag op vliegen. Dat is ook een groot verschil met hommels. Een hommel vliegt van bloesem naar bloesem en moet elke keer opnieuw uitvinden waar de nectar zich bevindt in die bloesem. Een bij vliegt steeds naar dezelfde plant(die dag dan he) en na 3 a 4x weet hij gewoon waar de nectar zich bevindt in de bloesem. Een stuk efficiënter!

Hier wordt er al hard gewerkt!
[ afbeelding ]
Top ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_138901632
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 08:45 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Gisteren even bij de Imker langs gereden voor de cursus aan en hij heeft het spul voor me klaar. *O*
In feite kan ik beginnen, dus het kan zo zijn dat ik het volk eerder krijg dan de hiervoor genoemde datum.
Ik krijg dus 1 Carnica volk en einde mei/begin juni ga ik samen met mijn begeleidende Imker van dat volk een "Ableger", oftewel een kunstzwerm maken.
realiseer me nu dat ik eigenlijk alleen de Duitse termen ken en moet de Imkerpedia er naast hebben om te vertalen
Dan heb ik ieder geval dit jaar ook al honing en kan ik een eigen sterk volk maken voor volgend jaar.
Ik zou eerst 2 volkeren krijgen, maar dit is eigenlijk leuker en leerzamer.

Zo, ik heb de "Honigschulung" van de Deutsche Imkerbund nu dus officieel gevolgd en mag mijn honing dus ook in hun glazen verkopen. :) ^O^
Cool! Ben benieuwd hoe je aflegger maken zal gaan. Een keer gedaan, dat vonden de dames niet leuk, en logisch ook. Ben wel 6 keer gestoken toen.
when hatred consumes us
we perceive enemies everywhere
pi_138902421
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 11:59 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Zoals gezegd zijn die trage hommels aan het einde van hun leven, gewoon laten gaan, je kunt niets voor ze doen.
Mijn mentor imker heeft me verteld dat dat vaak het geval is idd, maar zeker niet altijd.

In sommige gevallen, bij slecht weer bv (als het weer plotseling om slaat met een vrij abrupte temperatuursdaling) , de hommel ook onderkoeld zou kunnen zijn.

Ook is het zo dat de eerste koninginnen die in het voorjaar tevoorschijn komen sowieso traag (en dus ook kwetsbaar) zijn.

Verder hebben hommels het sowieso zwaar, net als de honingbij en veel andere insecten, ondervoeding zou ook een rol kunnen spelen. Hommels zijn sowieso trager dan veel andere insecten en zouden onder sommige omstandigheden de concurrentie met andere insecten niet aankunnen. En vervolgens door uitputting en ondervoeding het loodje leggen.

Ook schijn te te kunnen zien of een hommel traag omdat ze oud is en daardoor idd haar einde nadert, haar vleugels zijn dan meer versleten. Dit heb ik bij honingbijen idd ook waar kunnen nemen.

Honing geven zoals lady-wrb deed kan dus zeker geen kwaad, juist als het nog vroeg in het seizoen is :)
when hatred consumes us
we perceive enemies everywhere
pi_138902512
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 16:59 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

is dat in deze tijd van het jaar? ik vind het maar een naar gezicht, zo'n mooi dier dat amper meer vooruit lijkt te komen -O- ook voor zulke dieren doe ik het liefst wat ik kan
Goed dat je die hommel honing hebt gegeven :) Ik word altijd behoorlijk blij van mensen zoals jij die dit soort dingen doen. :*
when hatred consumes us
we perceive enemies everywhere
  † In Memoriam † dinsdag 15 april 2014 @ 13:14:53 #159
37843 lady-wrb
kortaf
pi_138902662
quote:
17s.gif Op dinsdag 15 april 2014 13:12 schreef Procella het volgende:

[..]

Goed dat je die hommel honing hebt gegeven :) Ik word altijd behoorlijk blij van mensen zoals jij die dit soort dingen doen. :*
de hommel kwam uit mijn schuur, dus ik ging er eerlijk gezegd van uit dat hij/zij verzwakt was door voedselgebrek. en niets geprobeerd is zeker verloren toch?
  dinsdag 15 april 2014 @ 14:05:47 #160
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_138904899
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 april 2014 12:50 schreef Procella het volgende:
Cool! Ben benieuwd hoe je aflegger maken zal gaan. Een keer gedaan, dat vonden de dames niet leuk, en logisch ook. Ben wel 6 keer gestoken toen.
Gisteren was de Imker er nog even om even te kijken hoe het gaat en de plannen wijzigen alweer, we gaan een Koningin kopen.Hij heeft goede contacten met een kweker uit Beieren ergens. Een aflegger maken gaat hij me nog wel bij hem thuis laten zien.

Volgend jaar mag ik dat dan lekker zelf doen, dit jaar kan ik met een gekochte koningin in een keer doorstomen. En hoef dan niet te wachten tot er weer een nieuwe koningin is getrokken.
Gisteren nog even gekeken in de "Beute" en er was nog geen honing "abgelagert", het moet nog wat beter weer worden. :{
  zondag 20 april 2014 @ 13:49:16 #161
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_139071228
Het is een mooie drukte hier in de tuin met dit mooie weer.
Wat is het toch lekker een uurtje naast de bijen te zitten en ze eens rustig observeren...
  maandag 21 april 2014 @ 14:28:49 #162
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_139109212
hmm hier de eerste zwermen vandaag!!! Vreemd genoeg bij een ongeknipte moer teruggeslagen in de kast, ben benieuwd wat hier loos is!!
  woensdag 30 april 2014 @ 08:15:13 #163
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_139402552
Zo heb je een volk, zo heb je er drie :)


De twee volkeren links zijn afleggers, beide nog zonder koningin, die moet nog uit Beieren komen een dezer dagen.
De middelste is nog van mezelf, de linker is van een andere beginnend imker, maar die woonde te dicht op de plaats waar de afleggers gemaakt zijn. Deze moeten dus eerst een paar weken hier staan en dan gaan ze naar hem toe.
Nu wachten op de koningin, ben erg benieuwd. Zal aankomende week als het goed is komen, lag een beetje aan het weer in Beieren als ik de Imker goed begreep.

Gisteren de 8e les gehad van de cursus, was weer laat, maar weer erg interessant, ging volledig over de Varroa en de bestrijding ervan.
De cursusleider was wat laat, die had net in Nordhorn een reuzenzwerm gevangen zo rond de 4,5Kg. :D De eerste zwerm dit jaar die hij gevangen heeft, gelijk een beste.
  woensdag 30 april 2014 @ 23:29:23 #164
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_139436925
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 08:15 schreef ueberduitser het volgende:
Zo heb je een volk, zo heb je er drie :)
[ afbeelding ]

De twee volkeren links zijn afleggers, beide nog zonder koningin, die moet nog uit Beieren komen een dezer dagen.
De middelste is nog van mezelf, de linker is van een andere beginnend imker, maar die woonde te dicht op de plaats waar de afleggers gemaakt zijn. Deze moeten dus eerst een paar weken hier staan en dan gaan ze naar hem toe.
Nu wachten op de koningin, ben erg benieuwd. Zal aankomende week als het goed is komen, lag een beetje aan het weer in Beieren als ik de Imker goed begreep.

Gisteren de 8e les gehad van de cursus, was weer laat, maar weer erg interessant, ging volledig over de Varroa en de bestrijding ervan.
De cursusleider was wat laat, die had net in Nordhorn een reuzenzwerm gevangen zo rond de 4,5Kg. :D De eerste zwerm dit jaar die hij gevangen heeft, gelijk een beste.
Spannend *O* , en tof dat de cursus nog doorgaat!

Bevalt het tot op heden?

PS Maak me een beetje zorgen on de beide linker "kasten". Lijken van piepschuim, een beetje veel wind danwel een storm en :X
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  donderdag 1 mei 2014 @ 06:44:41 #165
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_139442149
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 23:29 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Spannend *O* , en tof dat de cursus nog doorgaat!

Bevalt het tot op heden?

PS Maak me een beetje zorgen on de beide linker "kasten". Lijken van piepschuim, een beetje veel wind danwel een storm en :X
Bevalt prima!

Ze zijn alle drie van polystyreen hoor, niet alleen die beide linker kasten. Dat zijn de zogenaamde Segeberger Styroporbeuten.
Die worden hier het meeste gebruikt, en bang zijn voor een storm is niet nodig, mijn begeleidende Imker heeft nog nooit meegemaakt dat er 1 omgekiept is.
  vrijdag 2 mei 2014 @ 11:56:24 #166
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_139483124
Ik volg op dit moment via mijn studie een cursus bijenhouden. Ik denk erover om ermee verder te gaan, maar thuis kan ik ze niet goed houden (alleen een balkon en geen verdraagzame buren). Weten jullie of verenigingen vaak een plaats aanbieden of zijn er andere tips waar ik het kan proberen?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 2 mei 2014 @ 12:08:39 #167
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_139483483
Er zijn ook balkonkasten. En buren moeten niet zeuren, bijen houden is niet verboden. Heb je vaak minder last van dan van een hond.

Geen boerenland in de regio? Boeren hebben er vaak ook geen probleem mee als er een paar volkeren ergens op hun land staan
  vrijdag 2 mei 2014 @ 12:41:38 #168
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_139484343
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 12:08 schreef ueberduitser het volgende:
Er zijn ook balkonkasten. En buren moeten niet zeuren, bijen houden is niet verboden. Heb je vaak minder last van dan van een hond.

Geen boerenland in de regio? Boeren hebben er vaak ook geen probleem mee als er een paar volkeren ergens op hun land staan
In mijn stad is het verboden om bijen binnen 30 meter van woningen te houden. Nou mag dat weer wel als er een afscheiding van 2 meter hoog omheen staat, maar hoe zit dat dan wettelijk gezien met een balkon?

Verder ben ik ook een beetje bang dat ze zouden kunnen zwermen en dan bij de bovenburen gaan hangen. Ik weet niet of ik dat als beginner 100% kan voorkomen. Hoe groot is die kans? Zijn er rassen die gegarandeerd niet zwermen?

Bij een boer kan ik het misschien ook proberen ja, of misschien bij de volkstuintjes hier in de buurt. Weet jij toevallig ook of het dak van mijn flatgebouw (4 hoog) geschikt kan zijn? Er is een park aan de ene kant en een woonwijk met grasveldjes tussendoor aan de andere, dus qua voedsel is het denk ik voldoende.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 2 mei 2014 @ 13:59:05 #169
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_139486778
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 12:41 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

In mijn stad is het verboden om bijen binnen 30 meter van woningen te houden. Nou mag dat weer wel als er een afscheiding van 2 meter hoog omheen staat, maar hoe zit dat dan wettelijk gezien met een balkon?
geen idee, ik zit ook in DE met ruimte genoeg dus al sla je me dood... ;)
quote:
Verder ben ik ook een beetje bang dat ze zouden kunnen zwermen en dan bij de bovenburen gaan hangen. Ik weet niet of ik dat als beginner 100% kan voorkomen. Hoe groot is die kans? Zijn er rassen die gegarandeerd niet zwermen?
Zwermen willen ze allemaal toch? Dat is de natuur. Zo goed zit ik er ook nog niet in hoor, ben ook nog maar een beginner. ;)
quote:
Bij een boer kan ik het misschien ook proberen ja, of misschien bij de volkstuintjes hier in de buurt. Weet jij toevallig ook of het dak van mijn flatgebouw (4 hoog) geschikt kan zijn? Er is een park aan de ene kant en een woonwijk met grasveldjes tussendoor aan de andere, dus qua voedsel is het denk ik voldoende.
Plat dak schijnt prima geschikt te zijn. We hebben op de cursus een vrouwtje die haar balkon te vol heeft om er een kast te plaatsen, die gaat 2 kasten plaatsen op een plat dak van bergingengebouw o.i.d (als ik het goed begrepen heb). Alleen heb je dan vaak totaal geen beschutting en staan ze in weer in wind.
Hoe zit het dan ook met toegankelijkheid van je dak op 4-hoog? Je zult er toch regelmatig moeten gaan kijken.

Beter een plekje op de grond zoeken denk ik.

Zoals je zei, zijn er geen imkerverenigingen in de buurt?
  vrijdag 2 mei 2014 @ 14:41:38 #170
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_139488243
Ik geloof dat er in de buurt wel een imkervereniging zit. Mijn cursus wordt verderop in Utrecht gegeven, een plaats daar is te ver weg voor mij. Ik zal me na de cursus wel aansluiten bij een vereniging dichterbij en vragen of zij ergens wat weten.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_139507000
Wat mag je in bepaalde steden geen bijen bij je woning houden?

Toch niet Utrecht per ongeluk? Ik zit er steeds vaker aan te denken om mijn pa om een 6 ramertje met buckfast volkje te vragen voor op mijn balkon.
  zaterdag 3 mei 2014 @ 11:22:53 #172
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_139517039
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 23:09 schreef Lizzebeest het volgende:
Wat mag je in bepaalde steden geen bijen bij je woning houden?

Toch niet Utrecht per ongeluk? Ik zit er steeds vaker aan te denken om mijn pa om een 6 ramertje met buckfast volkje te vragen voor op mijn balkon.
http://www.bijenverenigingutrecht.nl/home/homepage.php

Over het algemeen staat dit in de APV maar dat kan per gemeente verschillen:
quote:
“Het is verboden bijen te houden:
a. binnen een afstand van 30 meter van woningen of andere gebouwen waar overdag mensen verblijven;
b. binnen een afstand van 30 meter van de weg.”
Op je balkon zal dus in Utrecht waarschijnlijk niet mogen.
Old moderators never die, they just smell that way!
Op dinsdag 5 januari 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
En natuuuuuurlijk was jij dat weer. Smeerpijp dat je der bent :P _O-
Bullie is thuis X-Rated Epic fail
pi_139534943
Why, oh why?
  zondag 4 mei 2014 @ 20:39:54 #174
370431 drakin
vurig typje
pi_139561607
Wel als er een schutting van 2 meter hoog tussen zit, dan mag je ze in de tuin neerzetten omdat de bijen dan niet op menshoogte bij je buren de tuin inkomen. En er komen sowieso wel bijen bij de buren of ze nou bij jou vandaan komen of van een andere Imker.

Ik ben bijna Imker, moet mijn kasten nog gereedmaken en dan wachten op het eerste volkje wat erin mag komen wonen.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  zondag 4 mei 2014 @ 21:11:05 #175
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_139563443
Nog meer beginners, leuk! :)

Nou ik heb gisteravond voor het eerst alleen en goed in de kast gekeken, was de bedoeling tenminste.
Best nerveus, maar had alles goed voorbereid. Smoker aanmaken was wat tricky, maar is ook gelukt. Honingkamer eraf gehaald, rooster eraf om in het broed te kunnen kijken. Ik kreeg echter niet goed een raampje eruit om te bekijken. Dus ik werd wat nerveuzer omdat het niet lukte, probeerde nog een keer maar lukte nog niet. Toen maar besloten ze met rust te laten en alles weer rustig terug te bouwen.
Dat ging prima, ben blij dat ik niet ben gaan klooien. Volgende keer beter, wil einde deze week sowieso nog een keer proberen. Dan zal m'n nieuwe koningin er ook wel zijn, dus dan moet ik er sowieso aan werken.

Middelste volkje, die zonder koningin, heb ik ook nog even bekeken, maar al snel nadat ik een raampje eruit had gepakt om te bekijken begonnen ze te zoemen als een gek in de kast, dus direct maar weer alles terug gebouwd. Die waren duidelijk niet echt blij me te zien... ; ( Wordt tijd dat die koningin komt!
  woensdag 7 mei 2014 @ 08:26:01 #177
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_139651918
quote:
^O^ Staat op de agenda!

Gisteren de Koningin (Maxima genaamd) voor m'n 2e volkje gekregen.
Kwam in zo'n boxje, samen met een paar andere bijtjes.

Heb geen foto's van het erin hangen, had m'n pak en handschoenen aan.
Na een dag of 8 a 9 even het kunststof kooitje eruit halen en kijken of er broed is.
  donderdag 15 mei 2014 @ 13:47:48 #178
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_139982017
Gisteren het transportkooitje van de koningin eruit gehaald en direct het hele volkje doorgekeken. Alle raampjes eruit gehad, heb de koningin niet kunnen ontdekken.
Ik had ook even naar broed moeten kijken, maar dit glad vergeten, ik was te druk met het zoeken naar Maxima. Dit volk is trouwens redelijk agressief, waren erg druk en er vlogen er behoorlijk wat rond om me. Ik voelde me door de hoeveelheid en het hevige gezoem nog niet helemaal op m'n gemak, dus ik ben wat sneller te werk gegaan.
(Achteraf zit ik de film even terug te spoelen en heb ik het idee dat ik wel broed gezien heb, maar volgens mij ook een Koninginnecel. Broed betekent wel een koningin, maar zo'n cel duidt weer op geen Koningin. Ik weet het even niet meer wat ik nu gezien heb.)
Overmorgen maar even nog een keer kijken, ik laat ze vandaag even met rust.

Het andere volk, die met de die al nectar verzameld heb ik ook nog even bekeken, alleen de honingkamer dan. Van de 11 raampjes zat er al op 6 honing, gaat lekker dus.
Dit volkje is lekker gemoedelijk, beetje rook erbij en ze waren erg rustig. Geen hevig gezoem en slechts een enkele bij die opvliegt. Zo hoort het!

De imker nog even gebeld en hij had gisteren geslingerd, was op de helft nu en had al 40Kg honing! ^O^
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 15 mei 2014 @ 20:42:05 #179
269689 crew  Viv
  vrijdag 16 mei 2014 @ 22:17:03 #180
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_140036309
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 13:47 schreef ueberduitser het volgende:
Gisteren het transportkooitje van de koningin eruit gehaald en direct het hele volkje doorgekeken. Alle raampjes eruit gehad, heb de koningin niet kunnen ontdekken.
Ik had ook even naar broed moeten kijken, maar dit glad vergeten, ik was te druk met het zoeken naar Maxima. Dit volk is trouwens redelijk agressief, waren erg druk en er vlogen er behoorlijk wat rond om me. Ik voelde me door de hoeveelheid en het hevige gezoem nog niet helemaal op m'n gemak, dus ik ben wat sneller te werk gegaan.
(Achteraf zit ik de film even terug te spoelen en heb ik het idee dat ik wel broed gezien heb, maar volgens mij ook een Koninginnecel. Broed betekent wel een koningin, maar zo'n cel duidt weer op geen Koningin. Ik weet het even niet meer wat ik nu gezien heb.)
Overmorgen maar even nog een keer kijken, ik laat ze vandaag even met rust.

Het andere volk, die met de die al nectar verzameld heb ik ook nog even bekeken, alleen de honingkamer dan. Van de 11 raampjes zat er al op 6 honing, gaat lekker dus.
Dit volkje is lekker gemoedelijk, beetje rook erbij en ze waren erg rustig. Geen hevig gezoem en slechts een enkele bij die opvliegt. Zo hoort het!

De imker nog even gebeld en hij had gisteren geslingerd, was op de helft nu en had al 40Kg honing! ^O^
Ben benieuwd!
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 16 mei 2014 @ 22:23:14 #181
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_140036554
quote:
Mooi he! Ik kan dat wel beweren, beetje meer aandacht voor de bijen , daar heeft iedereen profijt van. Men heeft gewoon geen idee wat er allemaal niet op tafel zou staan als de bij er niet meer zou zijn.
Een insect wat zwaar onderschat wordt.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 22:28:46 #182
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_140036788
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 22:23 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Mooi he! Ik kan dat wel beweren, beetje meer aandacht voor de bijen , daar heeft iedereen profijt van. Men heeft gewoon geen idee wat er allemaal niet op tafel zou staan als de bij er niet meer zou zijn.
Een insect wat zwaar onderschat wordt.
Helemaal mee eens :Y
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 19 mei 2014 @ 07:43:10 #183
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_140119836
Tussen de hectiek van ziekenhuis/werk/thuis ook nog even aandacht voor de bijtjes.
Ik twijfelde of ik wel broed gezien had bij het nieuwe volk, dus zaterdagavond bij terugkomt uit het ziekenhuis nog een keer het volk doorgekeken. Geen broed, geen koningin. :(
Wel zag ik enkele zogenaamde "Nachschaffungszellen"(ken het NL-woord weer eens niet), een teken dat de Koningin niet meer is.
Overleg met de Imker gehad en besloten het volk samen te zetten met mijn sterke volk.
Gisteravond laat na het ziekenhuis dat dus nog gedaan.
Deksel van het sterke volk, folie eraf, geperforeerde krant erop leggen en dan het kleine volk er boven op.

Morgen krijg ik een nieuw volkje, de imker had nog een volkje uit een zwerm 2 van 2 weken geleden staan die ik wel mocht hebben.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 19 mei 2014 @ 21:28:44 #184
269689 crew  Viv
pi_140146684
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 07:43 schreef ueberduitser het volgende:
Overleg met de Imker gehad en besloten het volk samen te zetten met mijn sterke volk.
Gisteravond laat na het ziekenhuis dat dus nog gedaan.
Deksel van het sterke volk, folie eraf, geperforeerde krant erop leggen en dan het kleine volk er boven op.
Ja tof is dat hè? Wanneer ze zich door die krant heengewerkt hebben, ruiken ze niet meer vreemd voor het andere volk. O+
  woensdag 21 mei 2014 @ 09:06:17 #185
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_140195217
Gisteravond de laatste cursusavond gehad en ik heb m'n certificaat en oorkonde gekregen. Het certificaat voor de "Imkerlehrgang" en de oorkonde voor de "Honigschulung".
We zijn gisteren nog bij de bijenstand in het dierenpark aan het werk gegaan. Ik de showkast was een koningin geboren die inmiddels bevrucht was en al broed aan het maken was. Die er dus uit gevangen en voorzien van een markering.
Tevens hebben we de andere volkeren nog doorgekeken op zwermtekenen en darrenbroed eruit gesneden.
We zijn ook nog in de nieuwe slingerruimte bezig geweest met de opbouw van alle apparatuur. Ze zijn in het Tierpark de afgelopen tijd bezig geweest met de bouw van een nieuwe slingerruimte. Als je lid bent van een Imkervereiniging ergens in de Grafschaft mag je gratis gebruik maken van deze slingerruimte.
Alleen je eigen emmers meenemen en van tevoren aanmelden wanneer je wilt komen slingeren. Enige catch eraan is dat publiek via grote ramen je kan observeren. Wel goed voor de klandizie.

Na de cursus en nadat ik nog even bij meisje in het ziekenhuis was geweest heb ik nog even een aflegger opgehaald bij een collega-imker. Die heb ik gekregen omdat mijn andere volkje er niet meer is. Op z'n plek gezet, vlieggat weer geopend en vanochtend zag ik ze al uitvliegen.
  woensdag 21 mei 2014 @ 10:39:39 #186
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_140197214
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 09:06 schreef ueberduitser het volgende:
Gisteravond de laatste cursusavond gehad en ik heb m'n certificaat en oorkonde gekregen. Het certificaat voor de "Imkerlehrgang" en de oorkonde voor de "Honigschulung".
We zijn gisteren nog bij de bijenstand in het dierenpark aan het werk gegaan. Ik de showkast was een koningin geboren die inmiddels bevrucht was en al broed aan het maken was. Die er dus uit gevangen en voorzien van een markering.
Tevens hebben we de andere volkeren nog doorgekeken op zwermtekenen en darrenbroed eruit gesneden.
We zijn ook nog in de nieuwe slingerruimte bezig geweest met de opbouw van alle apparatuur. Ze zijn in het Tierpark de afgelopen tijd bezig geweest met de bouw van een nieuwe slingerruimte. Als je lid bent van een Imkervereiniging ergens in de Grafschaft mag je gratis gebruik maken van deze slingerruimte.
Alleen je eigen emmers meenemen en van tevoren aanmelden wanneer je wilt komen slingeren. Enige catch eraan is dat publiek via grote ramen je kan observeren. Wel goed voor de klandizie.

Na de cursus en nadat ik nog even bij meisje in het ziekenhuis was geweest heb ik nog even een aflegger opgehaald bij een collega-imker. Die heb ik gekregen omdat mijn andere volkje er niet meer is. Op z'n plek gezet, vlieggat weer geopend en vanochtend zag ik ze al uitvliegen.
Gefeliciteerd *O* *O* *O*
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 25 juni 2014 @ 09:59:15 #187
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_141524483
Zo er is veel gebeurd hier de laatste tijd met de bijen.

M'n grote sterke volk vond ik wat onrustig, honing leken ze niet op te slaan, dus even goed doorgekeken en ja hoor, geen koningin meer. :( Wat is er gebeurd? Ik heb geen idee. Kan zijn dat ik een zwerm gehad heb, ik weet het niet. Kan zo zijn
In ieder geval geen koningin meer aanwezig, wel een mooie grote moerdop, dus die in de gaten gehouden.
Maar toen er na 14 dagen nadat ik dat ontdekte nog geen teken was dat de koningin uit haar cel kwam, toch m'n mentor Imker even gebeld. Lege moerdop waarschijnlijk. Potverdikke, van dit volk zou ik dit jaar m'n eerste honing krijgen :(
Ik heb ondertussen van de mentor imker nog een 3e volkje erbij gekregen, gewoon omdat het kan. Eigen getrokken koningin met een mooi vredig volk.

Hier bij ons int dorp is een bijenstand bij een zorgboerderij, daar stond nog een volkje die eigenlijk net te onrustig was om daar te staan, die mocht ik wel hebben om samen te voegen met m'n moerloze volk. Is hij daar gisteren geweest, ook geen koningin te ontdekken daar.
En nu? Vanavond brengt hij 2 "brutwaben" van een van z'n eigen volkeren en dan gaan we zelf maar een koningin trekken.

Wat een gedoe allemaal zeg, erg soepeltjes loopt het nog niet.

Oja, gisteren even de honingkamer van dat moerloze volk gehaald, was er een bij bij m'n pak in gekropen :D
Dan kun je best wel snel zo'n pak uittrekken zeg :P



De achterste is het grote moerloze volk, hier nog met de honingkamer er op, de voorste 2 volkeren zijn de jonge volkeren, dat worden mijn renpaardjes van volgend jaar. ^O^
  woensdag 2 juli 2014 @ 19:21:35 #188
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141824975
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 09:59 schreef ueberduitser het volgende:
Zo er is veel gebeurd hier de laatste tijd met de bijen.

M'n grote sterke volk vond ik wat onrustig, honing leken ze niet op te slaan, dus even goed doorgekeken en ja hoor, geen koningin meer. :( Wat is er gebeurd? Ik heb geen idee. Kan zijn dat ik een zwerm gehad heb, ik weet het niet. Kan zo zijn
In ieder geval geen koningin meer aanwezig, wel een mooie grote moerdop, dus die in de gaten gehouden.
Maar toen er na 14 dagen nadat ik dat ontdekte nog geen teken was dat de koningin uit haar cel kwam, toch m'n mentor Imker even gebeld. Lege moerdop waarschijnlijk. Potverdikke, van dit volk zou ik dit jaar m'n eerste honing krijgen :(
Ik heb ondertussen van de mentor imker nog een 3e volkje erbij gekregen, gewoon omdat het kan. Eigen getrokken koningin met een mooi vredig volk.

Hier bij ons int dorp is een bijenstand bij een zorgboerderij, daar stond nog een volkje die eigenlijk net te onrustig was om daar te staan, die mocht ik wel hebben om samen te voegen met m'n moerloze volk. Is hij daar gisteren geweest, ook geen koningin te ontdekken daar.
En nu? Vanavond brengt hij 2 "brutwaben" van een van z'n eigen volkeren en dan gaan we zelf maar een koningin trekken.

Wat een gedoe allemaal zeg, erg soepeltjes loopt het nog niet.

Oja, gisteren even de honingkamer van dat moerloze volk gehaald, was er een bij bij m'n pak in gekropen :D
Dan kun je best wel snel zo'n pak uittrekken zeg :P

[ afbeelding ]

De achterste is het grote moerloze volk, hier nog met de honingkamer er op, de voorste 2 volkeren zijn de jonge volkeren, dat worden mijn renpaardjes van volgend jaar. ^O^
-O- -O- -O-

Hoe is het gegaan en hoe gaat het nu?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  donderdag 3 juli 2014 @ 08:12:40 #189
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_141842587
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 19:21 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

-O- -O- -O-

Hoe is het gegaan en hoe gaat het nu?
Alles is verder goed gegaan, ik heb alleen nog niet gekeken of er een moerdop is, dat wil ik een dezer dagen nog even doen. Wilde ze niet teveel storen de afgelopen week.
Andere beide volkeren zijn lekker rustig en bouwen goed door, die kijk ik volgende week
Ik denk morgenavond even kijken en dan volgende week zaterdagavond nog een keer voordat ik zondag met de Carbagerun vertrek :P .
Als ik dan terug ben ga ik met de varoa behandeling beginnen.
  donderdag 3 juli 2014 @ 19:38:45 #190
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141862078
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 08:12 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Alles is verder goed gegaan, ik heb alleen nog niet gekeken of er een moerdop is, dat wil ik een dezer dagen nog even doen. Wilde ze niet teveel storen de afgelopen week.
Andere beide volkeren zijn lekker rustig en bouwen goed door, die kijk ik volgende week
Ik denk morgenavond even kijken en dan volgende week zaterdagavond nog een keer voordat ik zondag met de Carbagerun vertrek :P .
Als ik dan terug ben ga ik met de varoa behandeling beginnen.
Fijn om te horen
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 30 maart 2015 @ 11:19:36 #191
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151183905
Megakick.... :D

We zijn de winter door en het bijenseizoen begint al weer!
Twee van mijn drie volkeren hebben de winter overleefd. Dat ene volk was kapot gegaan is, was voor in de winter al weg. Heb ik uitgeruimd en de hele zooi verbrand.
Beide overige volkeren resp. 8 en 9 kilo voer gehad om de winter door te komen en voor de winter heb ik beide volkeren ook nog behandeld tegen Varoa met mierenzuur en 1x met aoxaalzuur.

Afgelopen zaterdagmorgen was het lekker weer, dus de deksels voorzichtig van de kasten afgehaald en even erin gekeken(niets losgehaald, gewoon van bovenaf er even in kijken). Beide volkeren lijken het prima te doen, zijn lekker warm. Links iets minder dan rechts, maar dat volk was ook al wat zwakker. Rechts heeft nog maar weinig ruimte, dus zodra het weer het toelaat kijk ik die helemaal door en zet er een compartiment bovenop, hebben ze weer voldoende ruimte.

Zaterdagavond kreeg ik opeens een zeer verontrustend emailtje. Bij een collega-imker is er Amerikaanse vuilbroed geconstateerd -O- -O- -O-
Kijk ik het persbericht even na en het bijbehorende kaartje

Wat zie ik tot mijn grote verbazing en schrik? Ik lig zo'n beetje in het centrum van het "Sperrgebiet"
Het is m'n buurman bijna als ik het kaartje zo bekijk.
weet wie de boosdoener is, een NL-er die zowel bij de Imkerverein Uelsen zit, als de bijenvereniging in Hardenberg. Waarschijnlijk dat hij dus uit NL de AVB heeft meegenomen.

Ik heb dus ook al bericht gehad dat ze mijn volkeren komen testen en ik heb dus een "vervoersverbod" opgelegd gekregen. Ik mag geen bijen verplaatsen, verkopen of kopen. :{

Ik hoop niet dat er hier preventief geruimd gaat worden. Gelukkig zitten we erg vroeg in het seizoen en mijn bijtjes zijn nog maar 1 of 2 maal uitgevlogen, dus de kans is erg klein dat mijn bijtjes besmet zijn.

Wordt een spannende week. :N
  maandag 30 maart 2015 @ 11:38:42 #192
370431 drakin
vurig typje
pi_151184297
Nee he, niet daar ook al.

Maar je hebt totaal 2 volken?

Wel weer een groot gebied, geheid natuurlijk dat er meer Imkers hiermee zitten nu.

En binnenhouden kun je helaas niet met deze huisdieren.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  maandag 30 maart 2015 @ 11:46:06 #193
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151184462
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 11:38 schreef drakin het volgende:
Nee he, niet daar ook al.

Maar je hebt totaal 2 volken?
Ja, ik ben beginner hè. Ik ga dit jaar uitbreiden naar 4 volkeren en daar hou ik het bij.
quote:
Wel weer een groot gebied, geheid natuurlijk dat er meer Imkers hiermee zitten nu.

En binnenhouden kun je helaas niet met deze huisdieren.
Zo'n groot gebied vindt ik dit niet wat staat aangegeven. Cirkeltje van met een straal van 3km schat ik
Er worden 8 imkers gecontroleerd, mijn "leraar" imker(de oude eigenaar van mijn woning) valt er net buiten. Die heeft iets van 16 volkeren, dus die is wel blij nu.
  maandag 30 maart 2015 @ 12:04:15 #194
370431 drakin
vurig typje
pi_151184935
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 11:46 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Ja, ik ben beginner hè. Ik ga dit jaar uitbreiden naar 4 volkeren en daar hou ik het bij.

[..]

Zo'n groot gebied vindt ik dit niet wat staat aangegeven. Cirkeltje van met een straal van 3km schat ik
Er worden 8 imkers gecontroleerd, mijn "leraar" imker(de oude eigenaar van mijn woning) valt er net buiten. Die heeft iets van 16 volkeren, dus die is wel blij nu.
O lijkt groter dan het is.

En net begonnen en dan dit, dat is echt wel flink balen dan -O-
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  maandag 30 maart 2015 @ 12:20:55 #195
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151185584
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 12:04 schreef drakin het volgende:

[..]En net begonnen en dan dit, dat is echt wel flink balen dan -O-
Ja, vorig jaar al geen honing omdat m'n koningin dood was gegaan en nu dit... :{
Als ik geruimd wordt krijg ik van de vereniging een paar nieuwe volkeren, dat gelukkig wel.
En de verzekering komt dan ook om de hoek kijken, die vergoeden de aankoop van nieuwe volkeren.
pi_151239980
Wel eens overwogen om bijen te gaan houden. Maar wat je ook doet om zwermen te voorkomen (Warré kasten, genoeg ruimte in de kast, koninginen tijdig vervangen, volken delen): Er is geen 100% oplossing tegen bijen die gaan zwermen

Zwermen maakt gewoon deel uit van de natuur van die beestjes. En daarnaast zijn die beesten (of het nou de inheemse zwarte honingbij of die allochtone italiaan) eeuwenlang gefokt op veel zwermen vanwege de korventeelt.

En dat betekent heel wat als je naast het houden van bijen een verder normaal leven wil leiden. Je kunt dus gewoon terwijl je op je werk zit in een andere stad gebeld door een boze medeburger omdat jouw bijen zijn dag verpesten. Ik heb waardering voor mensen die imker willen zijn, maar dat zwermen is voor mij met mijn drukke forensenbestaan een showstopper.
  woensdag 1 april 2015 @ 08:19:00 #197
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151251838
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 21:10 schreef Agronoom2 het volgende:
En dat betekent heel wat als je naast het houden van bijen een verder normaal leven wil leiden.
Hoe denk je dat ik dat allemaal doe dan? Ik werk ook gewoon fulltime, in een ander land zelfs. Heb een druk gezin en praktisch 0,0 vrije tijd.
Ik heb juist voor bijen houden gekozen omdat dat zo lekker weinig werk is.

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 21:10 schreef Agronoom2 het volgende:
Je kunt dus gewoon terwijl je op je werk zit in een andere stad gebeld door een boze medeburger omdat jouw bijen zijn dag verpesten.
Knap dat men kan zien dat het jouw bijen zijn dan, of hebben ze allemaal een halsbandje met naam en adres erop? :P

Als je je volk trouwens normaal in de gaten houdt en elke week een keer kijkt kun je redelijk goed in de gaten houden wanneer er zwermdrang is en kun je prima op tijd ingrijpen of maatregelen treffen.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 1 april 2015 @ 09:11:45 #198
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_151252615
Wij hebben 1x een zwerm in de tuin gehad en dat is best schrikken. Maar toen zijn we gaan googelen, hebben een imkervereniging gevonden, de voorzitter gebeld en die wist zo een aantal adressen op te snorren van imkers in de buurt en 1 daarvan heeft die zwerm gelijk opgehaald. We hebben daar nog een verslagje van staan op ons weblog.

En nu zie ik pas dat er hier in het dorp ook een Imkerverein is.. :)

Waar is TS (BHFH) trouwens gebleven?
  woensdag 1 april 2015 @ 09:17:28 #199
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151252742
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 09:11 schreef qltel het volgende:
Wij hebben 1x een zwerm in de tuin gehad en dat is best schrikken. Maar toen zijn we gaan googelen, hebben een imkervereniging gevonden, de voorzitter gebeld en die wist zo een aantal adressen op te snorren van imkers in de buurt en 1 daarvan heeft die zwerm gelijk opgehaald. We hebben daar nog een verslagje van staan op ons weblog.
Mooi verhaal op de blog!
En Imkers zijn er erg blij mee, met zo'n zwerm. Dat nieuwe volkje is dan afkomstig in van een zwerm en heeft de eerste jaren dan ook geen zwermdrang meer.

quote:
Waar is TS (BHFH) trouwens gebleven?
Geen idee... :{
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 1 april 2015 @ 09:46:11 #200
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_151253409
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 09:17 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Mooi verhaal op de blog!
En Imkers zijn er erg blij mee, met zo'n zwerm.
Dat begreep ik ja. Een bekende van ons die hier op zo'n 4 uur rijden vandaan woont (in de buurt van Pirmasens in de Pfalz) en imker is heeft al een paar keer gezegd dat we 'm vooral moeten bellen als we weer eens een zwerm in de tuin hebben. Hij komt 'm dan graag halen. Die 8 uur rijden was geen probleem.

De imker die hem toen heeft opgehaald is intussen gestopt vanwege zijn leeftijd, maar onze postbode blijkt ook imker te zijn. Als we dus een zwerm in de tuin hebben kennen we al 2 mensen die we kunnen bellen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')