Ik bemoei me er ook maar ff tegenaan, hopelijk maak ik de evt aanwezige verwarring niet groter

Stel je voor: Je hebt Natriumhydroxide, genoteerd als NaOH.
Dit bestaat uit:
- 1 enkelvoudig positief geladen deeltje (ion) Natrium (Na
+)
- 1 enkelvoudig negatief geladen samengesteld deeltje (ion), de Hydroxylgroep (OH
-)
De hydroxylgroep bestaat op zich weer uit:
- 1 enkelvoudig positief geladen deeltje Waterstof (H
+) (geen ion, want niet in oplossing)
- 1 tweevoudig negatief geladen deeltje Zuurstof (O
2-) (idem als boven)
Dus de hydroxylgroep is in mijn voorbeeld gebonden aan Natrium, in de vorm: Na-O-H
Neem je nu Calcium, dan heb je H-O-Ca-O-H (Ca = 2 negatief geladen, dus 2 hydroxylgroepen)
Een dubbele binding is hier nergens te vinden.
School is al een hele tijd geleden voor mij, maar ik 'gok' ook, dat bij hydroxylverbindingen men van elektrovalente bindingen spreekt en niet van covalente.
De regel dat je kan zien aan het PS wat de valentie van een (samengesteld) deeltje is, is slechts een vuistregel, zoals eerder opgemerkt kunnen elementen diverse oxidatietoestanden hebben, neem bijv. de elementen P en S, maar ook de overgangsmetalen hebben niet 1 bepaalde toestand.
Je kunt er min-of-meer vanuitgaan dat de elementen in de 1e 2 groepen qua oxidatietoestand consistent is; zo ook voor groep 7, voor de rest moet je het echt opzoeken.
Ik heb zelf wel een BiNaS bij de hand, maar die is stokoud en ik vind dat als je zo'n bijbel bij de hand hebt, je ook geleerd moet hebben die te gebruiken

Overigens: nog een "bijbel" in dit opzicht vind ik Wikipedia; een schat aan (redelijk correcte) informatie

Hopelijk heb ik je --enigszins-- antwoord gegeven op je vraag

Suc6!
Edit: Sorrie overigens voor m'n jip-en-jannekebenadering, het ging vanzelf...
[ Bericht 0% gewijzigd door brammus op 07-05-2012 23:58:28 (correcties/ aanvullingen) ]
"If flesh could crawl, my skin would roll off from my bones and run away from here, as far from God as heaven is wide, as far from God as angels can fly"