pi_111257666
registreer om deze reclame te verbergen
Goedenavond iedereen,

Ik heb een (misschien wat simpel) vraagje voor scheikunde. Voor de naamgeving en verhoudingsformules van zouten is het nodig om de lading van het losse ionen te weten. Echter ging ik altijd in Binas tabel 45A kijken of tabel 48 doorzoeken om achter de mogelijke ladingen te komen.

Dit lijkt me niet echt de goede manier, kan ik ook uit het periodieke systeem of uit een andere tabel de ladingen afleiden van alles ipv deze omslachtige manier?

Alvast bedankt :)
pi_111257702
45A en 48? Hoezo niet gewoon 40?

En er is ook een bepaald systeem met ladingen in het periodiek systeem, maar ik ben vergeten hoe dat werkt. :@
"Rezanika: De witte krachtpatser in de douche." ~ LompeHork
"Evolution is just a theory? Well, so is gravity, but I don't see you jumping off any buildings."
pi_111257758
Tabel 40 was mij helemaal ontgaan, in de laatste kolom staan dus alle mogelijke ladingen van dat element als ion?
pi_111257787
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 18:56 schreef zoodan het volgende:
Tabel 40 was mij helemaal ontgaan, in de laatste kolom staan dus alle mogelijke ladingen van dat element als ion?
Nee, de meest voorkomende. ;) Ze gaan niet alle isotopen neerzetten. :P
"Evolution is just a theory? Well, so is gravity, but I don't see you jumping off any buildings."
pi_111258026
Oke thanks,

Maarrrr ik ben nu eventjes in de war, je hebt namelijk OH^-1 (hydroxide)

als je die afzonderlijk schrijft heb je dus
O ---> die staat niet los in tabel 40 omdat een losse O altijd O2 is.
H----> H^-1

Dus dan moet de lading van O +1 zijn toch? Maar dat is wel raar want de lading van O2 is 2-

(PS, ben al de hele dag aan het stampen dus ik ben niet zo helder en scherp meer :P)
pi_111258440
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:06 schreef zoodan het volgende:
Oke thanks,

H----> H^-1

Dus dan moet de lading van O +1 zijn toch? Maar dat is wel raar want de lading van O2 is 2-

(PS, ben al de hele dag aan het stampen dus ik ben niet zo helder en scherp meer :P)
De lading van zuurstof is -2. ;)
pi_111258500
Maar als je dan O met een lading van -2
H met een lading van -1

Waarom heeft OH dan een lading van -1?
pi_111258513
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:06 schreef zoodan het volgende:
Oke thanks,

H----> H^-1

Natuurlijk niet, want als OH1- is, en H1+, dan moet O dus O2- zijn, anders verlies je onderweg lading.

Maar het PS levert je dus niet de mogelijke ionen, want sommige elementen kunnen in meerdere ionen voorkomen, de klassieke natuurlijk ijzer met Fe2+ en Fe3+, beide voorkomend in roest als Fe2+Fe3+2O2-4.
You can't do that here !
pi_111258591
Ja dat snap ik inderdaad, maar waar kan ik de lading van H dan vinden? Want in tabel 40 staat natuurlijk alleen maar H2 (Br I N Cl H O F allemaal 2)
pi_111258723
Waterstof is gewoon 1 proton mag je van vanuit gaan bij je examen. ;)
pi_111258775
Ja toevallig weet ik dat van waterstof, alleen op welke manier kun je dat uit je binas afleiden voor andere stoffen/waterstof..

Bedankt voor alle snelle reacties, heeeuul chill haha!
pi_111258808
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:26 schreef zoodan het volgende:
Ja toevallig weet ik dat van waterstof, alleen op welke manier kun je dat uit je binas afleiden voor andere stoffen/waterstof..

Bedankt voor alle snelle reacties, heeeuul chill haha!
Voor andere stoffen gewoon tabel 40 gebruiken. Waterstof is altijd 1+ en zuurstof altijd 2-, dat moet je onthouden.
pi_111260492
Oke thanks! En van de andere stoffel van Br I N Cl H O F?
Br -1
I -1
N -3
Cl -1
H +1
O -2
F -1

klopt dit dan? dit heb ik afgeleid uit de elektronenconfiguratie die staat in tabel 99 (periodiek systeem) :)
pi_111263863
Aanvullende vraag;

OH- he, dat is toch best raar want O heeft een covalentie van 2 en ze hebben geen dubbele binding, waar blijft het andere "streepje" van de O?
pi_111264591
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 20:07 schreef zoodan het volgende:
Oke thanks! En van de andere stoffel van Br I N Cl H O F?
Br -1
I -1
N -3
Cl -1
H +1
O -2
F -1

klopt dit dan? dit heb ik afgeleid uit de elektronenconfiguratie die staat in tabel 99 (periodiek systeem) :)
Dit klopt ja. :Y
pi_111264739
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 21:07 schreef zoodan het volgende:
Aanvullende vraag;

OH- he, dat is toch best raar want O heeft een covalentie van 2 en ze hebben geen dubbele binding, waar blijft het andere "streepje" van de O?
Even hierop terugkomen, als het ware is er bij OH- dus "1 H te weinig" om het neutraal te maken waardoor het negatief is.

Dus de covalentie van bindingen klopt alleen maar als de binding neutraal is?
pi_111264818
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 21:07 schreef zoodan het volgende:
Aanvullende vraag;

Het waarom kan ik me zo 123 even niet meer herinneren. :N Probeer het anders eens in SES. ;)
pi_111264902
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2012 21:24 schreef Rezania het volgende:

[..]

Het waarom kan ik me zo 123 even niet meer herinneren. :N Probeer het anders eens in SES. ;)
Oke ik bel even een klasgenoot, bedankt!
pi_111265002
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 21:25 schreef zoodan het volgende:

[..]

Oke ik bel even een klasgenoot, bedankt!
Vertel je het antwoord dan wel even hier? Misschien heb ik dan wel zo'n 'Oh ja!-moment. :P
  maandag 7 mei 2012 @ 21:38:51 #20
9535 brammus
Carpe Diem
pi_111265669
Ik bemoei me er ook maar ff tegenaan, hopelijk maak ik de evt aanwezige verwarring niet groter ;)

Stel je voor: Je hebt Natriumhydroxide, genoteerd als NaOH.
Dit bestaat uit:
- 1 enkelvoudig positief geladen deeltje (ion) Natrium (Na+)
- 1 enkelvoudig negatief geladen samengesteld deeltje (ion), de Hydroxylgroep (OH-)

De hydroxylgroep bestaat op zich weer uit:
- 1 enkelvoudig positief geladen deeltje Waterstof (H+) (geen ion, want niet in oplossing)
- 1 tweevoudig negatief geladen deeltje Zuurstof (O2-) (idem als boven)

Dus de hydroxylgroep is in mijn voorbeeld gebonden aan Natrium, in de vorm: Na-O-H

Neem je nu Calcium, dan heb je H-O-Ca-O-H (Ca = 2 negatief geladen, dus 2 hydroxylgroepen)

Een dubbele binding is hier nergens te vinden.
School is al een hele tijd geleden voor mij, maar ik 'gok' ook, dat bij hydroxylverbindingen men van elektrovalente bindingen spreekt en niet van covalente.

De regel dat je kan zien aan het PS wat de valentie van een (samengesteld) deeltje is, is slechts een vuistregel, zoals eerder opgemerkt kunnen elementen diverse oxidatietoestanden hebben, neem bijv. de elementen P en S, maar ook de overgangsmetalen hebben niet 1 bepaalde toestand.

Je kunt er min-of-meer vanuitgaan dat de elementen in de 1e 2 groepen qua oxidatietoestand consistent is; zo ook voor groep 7, voor de rest moet je het echt opzoeken.
Ik heb zelf wel een BiNaS bij de hand, maar die is stokoud en ik vind dat als je zo'n bijbel bij de hand hebt, je ook geleerd moet hebben die te gebruiken ;) :P

Overigens: nog een "bijbel" in dit opzicht vind ik Wikipedia; een schat aan (redelijk correcte) informatie ;)

Hopelijk heb ik je --enigszins-- antwoord gegeven op je vraag ;) Suc6!

Edit: Sorrie overigens voor m'n jip-en-jannekebenadering, het ging vanzelf...

[ Bericht 0% gewijzigd door brammus op 07-05-2012 23:58:28 (correcties/ aanvullingen) ]
"If flesh could crawl, my skin would roll off from my bones and run away from here, as far from God as heaven is wide, as far from God as angels can fly"
pi_111267442
In de tweede klas hadden wij zo'n regeltje geleerd: In CLarinaveen Feest BRam Op Het Naakstrand.

Klink heel belachelijk haha. Maar daar is dus alles met een 2. F2, Br2, Na2. Waarom is dit eigenlijk?

[ Bericht 0% gewijzigd door n2012w op 07-05-2012 22:46:23 ]
  maandag 7 mei 2012 @ 22:22:03 #22
9535 brammus
Carpe Diem
pi_111268489
Omdat deze elementen niet opzichzelfstaand in de natuur voorkomen. Waarom dat zo is? Dat hebben ze me op de MAVO en labschool nooit verteld, maar ik neem aan dat het te maken heeft met de energetisch meest optimale configuratie (laagste staat van energie, binnen normale omstandigheden) (like duh :P )...

'Kheb net half wikipedia doorzocht (Nl en En), maar daar kon ik ook niet iets eenduidigs over vinden... :'(

Overigens zijn het: H2, Br2, N2, I2, O2, Cl2, F2 (uit mijn hoofd, volgens mij waren dit ze allemaal)...

[ Bericht 8% gewijzigd door brammus op 07-05-2012 22:30:37 (aanvulling) ]
"If flesh could crawl, my skin would roll off from my bones and run away from here, as far from God as heaven is wide, as far from God as angels can fly"
pi_111270026
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2012 22:22 schreef brammus het volgende:
Omdat deze elementen niet opzichzelfstaand in de natuur voorkomen. Waarom dat zo is? Dat hebben ze me op de MAVO en labschool nooit verteld, maar ik neem aan dat het te maken heeft met de energetisch meest optimale configuratie (laagste staat van energie, binnen normale omstandigheden) (like duh :P )...

'Kheb net half wikipedia doorzocht (Nl en En), maar daar kon ik ook niet iets eenduidigs over vinden... :'(

Overigens zijn het: H2, Br2, N2, I2, O2, Cl2, F2 (uit mijn hoofd, volgens mij waren dit ze allemaal)...
Idd, ik heb t even aangepast :P
  maandag 7 mei 2012 @ 22:57:44 #24
9535 brammus
Carpe Diem
pi_111270612
Heb toch maar eens een BiNaS erbij gepakt... uit 1992, dus aan tabelnummers e.d. heb je niets.

Maar ik vind er wel een PS 'met elektronenconfiguratie van de atomen'. Daarmee zou je uit de voeten moeten kunnen (met als vuistregel, trek de elektronen ervan af of tel ze erbij op om tot edelgasconfiguraie te komen --8 in buitenste schil), met overgangsmetalen en La's en Ac's wordt dat een probleem, maar met de meeste nietmetalen en de (aard)alkalimetalen moet dat redelijk gaan.

Als tip: ga uit van dat wat je zeker weet; wanneer zuurstof altijd 2- is, dan heb je --bijv in het geval van Fe-- ofwel FeO (ijzer(II)oxide), ofwel Fe2O3 (ijzer(III)oxide).
Een (imho) zeer verhelderende illustratie is de uitleg op Wikipedia over de thermietreactie, waarbij Al en Fe qua oxidatietoestand stuivertje (zuurstof) wisselen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermiet
pi_111288583
Thx het is inderdaad aan de elektronenconfiguratie af te leiden.

Mijn volgende vraag;
Hoe weet je of iets een sterk of een zwak zuur is, in tabel 49 kun je de zuur en base constanten zien en je weet dat linkboven de sterkste zuren hebt, maar waar ligt de grens tussen sterk en zwak zegmaar om te bepalen of je een aflopende of een evenwicht krijgt.

bold italic underline strike sub sup img link listbullet spoiler quote quotesplits code php youtube flickr flickrset tweet me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciėle doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 2
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 21-02-2013 en Policy

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')