SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 13% gewijzigd door Nober op 08-05-2012 03:32:45 ]
Heb Robin aan de OP toegevoegd, maar het weekend was niet zo goed voor De Vries (zie 2de race, FR2.0 Eurocup).quote:
quote:Beitske Visser heeft geschiedenis geschreven door als eerste vrouw een wedstrijd in de Formel ADAC winnend af te sluiten. De 17-jarige Nederlandse, die gisteren nog met de ziekenwagen moest worden afgevoerd, startte vanaf pole position, verloor één plaats maar heroverde met een fraaie actie de leiding om vervolgens onbedreigd naar de overwinning te rijden. De Zweed Gustav Malja legde beslag op plaats twee terwijl Marvin Kirchhöfer als winnaar van de eerste twee races genoegen moest nemen met plaats drie.
twitter:beitskevisser twitterde op zondag 06-05-2012 om 15:57:12 WON THE RACE TODAY!!! :D Thanks so much to the whole lotus team!! :D reageer retweet
De races van de FR3.5 staan op TPB in 480p, Visser weet ik niet.quote:Op zondag 6 mei 2012 19:27 schreef Tricycle het volgende:
Iemand een link naar de wedstrijd van Frijns en Visser?
Bedanktquote:Op maandag 7 mei 2012 01:04 schreef Nober het volgende:
[..]
De races van de FR3.5 staan op TPB in 480p, Visser weet ik niet.
En Eurosport heeft ook beide races uitgezonden, dat zullen ze denk ik het hele seizoen wel doen!quote:Op zondag 6 mei 2012 19:27 schreef Tricycle het volgende:
Iemand een link naar de wedstrijd van Frijns en Visser?
Pffff.... wat als.... ze gewoon weer hard was gecrashed terwijl ze al een gebroken rugwervel had!, Dan had ze volgens mij gewoon nooit meer kunnen racen.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 12:02 schreef sasquatsch het volgende:
Dank!
Beitske Visser blijkt tijdens de crash op Zandvoort een rugwervel gebroken te hebben. Volgens het AD is ze vier tot zes weken uitgeschakeld.
Dat is haast nog een understatement.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:13 schreef Migue het volgende:
Bas Schothorst, dat was pas écht de man in Aragón!
quote:Bas Schothorst was dit weekend heer en meester in de Eurocup Megane Trophy tijdens de seizoensopener op het circuit van Motorland Aragon. De McGregor-coureur pakte op het 5.345 meter lange Spaanse circuit de belangrijke poleposition, twee snelste raceronden, het baanrecord en twee fraaie overwinningen. De Nederlander leidt na twee races het kampioenschap met totaal 50 punten.
Hij werd vorig jaar derde in dat kampioenschap en is dit jaar favoriet lijkt me, Frijns maakte zijn debuut in de FR3.5 met onder andere Bird, Bianchi, Rossi, Pic, Korjus.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:13 schreef Migue het volgende:
Bas Schothorst, dat was pas écht de man in Aragón!
je krijgt voor de kwalificatie en de snelste ronde ook nog punten.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 19:07 schreef Nober het volgende:
[..]
Ik snap niet van die puntentelling, 31, 24, 22, 19...
Dat ik dat niet snap !quote:Op zaterdag 12 mei 2012 19:15 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
je krijgt voor de kwalificatie en de snelste ronde ook nog punten.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/99463quote:Jean-Eric Vergne has hailed this year's Formula Renault 3.5 line-up as the strongest outside of Formula 1.
The Toro Rosso driver, who graduated to Formula 1 after racing in the Renault-backed series last year, believes that the championship has stepped up a level for 2012 with a new car and an influx of drivers from all over the junior racing ladder.
"This is the strongest championship this year, stronger than GP2," said Vergne, who attended the FR 3.5 season opener where he performed demonstration runs in the 2010 world championship winning Red Bull RB6.
"It is a really really strong field, and the guy who wins this championship will definitely deserve a place in F1. There are so many good drivers, I don't think you will see anyone win more than three or four races."
The Frenchman, who finished second in the series last year to Robert Wickens, added that he wished the new car had been introduced while he was still racing in the category.
"I must say I'm a bit disappointed we didn't have the new car last year, it looks really nice," he said. "I was talking to some of the guys who have driven in other top categories and they tell me the grip is unbelievable.
"When you drive in a championship like this, it is to one day be able to drive in Formula 1. The car is much quicker than last year so it is getting ever closer to F1.
"This is a really good championship to prepare you. After racing in Renault 3.5 last year I felt at the end of the season that I was ready for F1."
James Calado en Esteban Gutiérrez sowieso, en ik zou ook Felipe Nasr, Max Chilton, Rio Haryanto, Tom Dillmann en Stefano Coletti niet direct afschrijven. Davide Valsecchi is ook erg goed, maar heeft eigenlijk al te weinig geld om GP2 te racen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 19:33 schreef Nober het volgende:
[..]
Dat ik dat niet snap !
Zitten er in de GP2 potentiële F1 rijders?
Valsecchi is al 25, Razia 23, Calado 22, Gutiérrez 20 maar geen hoogvlieger en Van der Garde is al opa 27...
Klopt. Bianchi, Bird en Frijns zijn beter dan Calado, Valsecchi en Ericssonquote:Op zaterdag 12 mei 2012 23:57 schreef Nober het volgende:
Jean-Eric Vergne says FR3.5 line-up is the strongest outside of Formula 1
[..]
http://www.autosport.com/news/report.php/id/99463
quote:Oud Formule 1-sponsor Harry Muermans eist elf miljoen euro van Robert Doornbos. Muermans stelt dat hij dat bedrag aan Doornbos heeft geleend, terwijl de oud Formule 1-coureur in de veronderstelling was dat het om sponsorgeld zou gaan.
Dagblad de Limburger pakt vandaag groots uit met het nieuws. De krant weet te melden dat de vastgoedmagnaat onlangs bij de rechtbank van Almelo een eerste zaak won. De rechter veroordeelde daarbij een bedrijf dat vanaf 2008 de belangen van Doornbos behartigde tot betaling van bijna een miljoen euro aan Muermans. Belangrijk in die zaak is dat de rechter vaststelde dat het wel degelijk om leningen gaat en niet om sponsorgeld.
Robert Doornbos reed in 2005 dankzij Muermans acht races voor Minardi. In 2006 was hij testcoureur voor Red Bull en kwam hij drie races in actie. Ook toen kreeg hij steun van de Limburger, evenals bij zijn Champ Car-avontuur. De samenwerking hield pas in 2008 op.
Madelon Doornbos, de zus van Robert, geeft leiding aan het bedrijf dat de belangen van Doornbos behartigde. Volgens de rechter hebben zij ten onrechte sponsorgeld en andere inkomsten geïnd die aan de vastgoedmagnaat toekomen.
Het is duidelijk dat Muermans zijn gram wil halen, want het blijft niet bij deze ene zaak. Dagblad de Limburger meldt dat Muermans bij de rechtbank in Roermond een soortgelijke procedure heeft aangespannen. Ditmaal tegen de persoon Doornbos. Zijn eis is hoog: het gaat om elf miljoen.
Via een zakelijke constructie met een bedrijf op de British Virgins Islands leende Muermans tussen 2005 en 2008 in totaal elf miljoen euro aan Doornbos. Het geld wat Doornbos zou verdienen aan prijzengelden en reclameopbrengsten, zou hij aan de zakenman terug betalen.
De twee raakten echter gebrouilleerd en Muermans zag geen cent van zijn investering terug. Hij hoopt via de rechter alsnog betaling af te dwingen.
Doornbos is niet bereikbaar voor commentaar.
quote:Styliste Chantal Bles noemt zichzelf 'het gelukkigste meisje op aarde'. Ze is afgelopen weekend ten huwelijk gevraagd door haar vriend, coureur Robert Doornbos.
Exact een jaar nadat de twee elkaar leerden kennen, ging Robert in Parijs bij de Eiffeltoren op zijn knieën. Robert: "Vanaf het eerste moment dat ik Chantal zag wist ik het: dit is de vrouw waarmee ik wil trouwen."
Chantal is dolgelukkig: "Alles was al maanden in voorbereiding, waar ik nooit iets van heb gemerkt. Zelfs mijn ouders en broertje zaten in het complot. Ik kan het nog steeds niet geloven, ik ben het gelukkigste meisje op aarde." De twee namen zelfs de moeite om een apart persbericht uit te laten gaan van hun op handen zijnde huwelijksvoltrekking. Maar er is nog even tijd: rond de zomer van 2013 zal de huwelijksvoltrekking plaatsvinden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Feel free to ignore my comments.
Beetje jammer van Hannes, heb alleen geen idee hoe de races verder veliepen.quote:Op maandag 14 mei 2012 14:03 schreef sasquatsch het volgende:
Afgelopen weekend was weer een goed weekend voor de Nederlanders met een overwinning voor Giedo van der Garde en Jeroen Bleekemolen.
In de GP2 races op Barcelona deed Giedo van der Garde goede zaken. Hij won knap de eerste race door een strategische pitstop waarbij alleen de achterbanden werden gewisseld. In de tweede race wist hij van een achtste startplek op te klimmen naar een 6de plaats, waardoor hij nu vierde in het kampioenschap staat. Nigel Melker werd in de eerste race 14de na een drive-through voor te hard rijden in de pitstraat. In de tweede race werd hij 24ste na een pitstop vanwege een kapotte voorvleugel.
Opzienbarend is het feit dat de Porsche Supercup op het laatste moment is gecancelt. De training en kwalificatie was verreden maar de organisatie ontdekte tijdens de pre-grid dat veel velgen waren beschadigd door een montagefout van de bandenleverancier. Dus geen race voor Renger van der Zande, Jeroen Mul en Sebastiaan Bleekemolen.
Hannes van Asseldonk werd in de eerste race voor het Brits F3 kampioenschap in Pau 11de na als 14de te zijn gestart. In de tweede race viel hij uit door een botsing met zijn teamgenoot.
In de American Le Mans race op Laguna Seca wist Jeroen Bleekemolen te winnen in de GTC klasse.
Volgende week zijn de volgende races:
• WTCC op de Salzburgring met Tom Coronel
• Porsche Carrera Cup tijdens de 24 uur van de Nurburgring met Jaap van Lagen
• 24 uur van Nurburgring met onder andere Patrick Huisman, Christiaan Frankenhout en Carlo van Dam
http://www.autosport.com/news/report.php/id/99794quote:Sam Bird led the way in an eventful Formula Renault 3.5 free practice session around the streets of Monaco.
The Briton, who took pole position in the Principality in GP2 last year, had a couple of stints at the top of the times as the session went into its closing stages.
On both occasions ISR driver Bird deposed Alexander Rossi from top spot, and the Arden Caterham driver was unable to respond after he crashed at Casino Square towards the end of the session.
A late effort from Marco Sorenson dropped Rossi to third, and the American was far from the only driver to hit trouble as the field tried to make the most of its only track time before qualifying on Saturday morning.
Sorenson's Lotus team-mate Richie Stanaway kicked things off with an early crash after clattering the kerbs at the Swimming Pool, while Lucas Foresti caused the first red flag when he spun at Rascasse and caused a traffic jam.
At the same time his DAMS team-mate Arthur Pic went off at Sainte Devote. The Frenchman had managed to keep his car out of the barriers, but he could not prevent it from stalling as he tried to rejoin the track.
Ferrari junior driver Jules Bianchi was in the wars again when his car developed a small fire with 20 minutes to go, and the Tech 1 driver had to complete a whole lap with a smoking car as it started just as he passed the pit entrance.
Carlos Huertas and Giovanni Venturini also hit trouble in the closing stages, and the session concluded under a red flag with Bird on top.
Despite his crash Rossi ended up third behind Sorenson. Kevin Korjus was fourth for Tech 1, ahead of a trio of rookies in Kevin Magnussen (Carlin), Nico Muller (Draco), and championship leader Robin Frijns (Fortec).
Red Bull-backed Lewis Williamson's tough start to the season continued, as the Scot's track time was halted when his Arden car got stuck in gear.
quote:...
Giedo van der Garde had led the way for Caterham for much of the session, but spun and tapped the barriers at Rascasse with four minutes to go, ending his morning. The Dutchman was then pushed back to fourth.
Results (time, laps)
1. Johnny Cecotto Barwa Addax Team 1:22.075 16
2. Davide Valsecchi DAMS 1:22.745 18
3. Fabio Leimer Racing Engineering 1:22.750 14
4. Giedo van der Garde Caterham Racing 1:22.757 12
5. Jolyon Palmer iSport International 1:22.842 17
6. Luiz Razia Arden International 1:23.104 17
7. Stefano Coletti Scuderia Coloni 1:23.343 15
8. Max Chilton Carlin 1:23.429 15
9. Nathanaël Berthon Racing Engineering 1:23.445 18
10. Josef Kral Barwa Addax Team 1:23.463 14
11. Tom Dillmann Rapax 1:23.626 16
12. Marcus Ericsson iSport International 1:24.009 14
13. James Calado Lotus GP 1:24.062 21
14. Nigel Melker Ocean Racing Technology 1:24.125 20
...
Zondagavond 22.30 in samenvatting bij Eurosport. Helaas niet live vanwege tennis (Roland Garros)quote:Op donderdag 24 mei 2012 14:45 schreef Funzel het volgende:
Waar is die race dit weekend te zien? Eurosport of motorstv ofzo?
Trouwens wel een ziek sterk veld volgens mij of niet? Zie in die tekst de nodige bekende namen voor bij komen.
Van der Garde en Melker beide sneller dan hun teamgenoten.quote:Johnny Cecotto took a shock maiden GP2 pole position in qualifying for the Monaco feature race.
The Addax driver had never previously qualified higher than fifth and is yet to finish on the podium in over two seasons of GP2.
But he proved his fastest time in morning practice was no fluke as he blasted to a 1m21.195s lap at the end of the second part of the split qualifying session.
Carlin's Max Chilton was fastest in the first group and will share the front row with Cecotto.
Caterham driver Giedo van der Garde had looked set to top group one as he dominated much of the session with a series of ever-faster laps. But his eventual 1m21.475s proved insufficient when Chilton came through with a 1m21.320s right at the end.
Chilton appeared secure in pole for a spell as the early group two times were some way off his benchmark. Then iSport's Marcus Ericsson produced a 1m21.249s lap to not only blitz his group two rivals, but depose Chilton from outright pole.
Red flags flew soon afterwards when Rodolfo Gonzalez (Caterham) crashed at the Swimming Pool entrance. There were just over two minutes left on the clocks at the restart, and that proved to be sufficient time for Cecotto to beat Ericsson by 0.149 seconds, pushing the Swede back to third.
Ericsson will share row two with van der Garde, while title contenders Luiz Razia (Arden) and Davide Valsecchi (DAMS) line up fifth and seventh, split by Ericsson's team-mate Jolyon Palmer.
Goede omschrijving van Eurosport in het algemeen.quote:Op donderdag 24 mei 2012 15:36 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Zondagavond 22.30 in samenvatting bij Eurosport. Helaas niet live vanwege tennis (Roland Garros)
quote:Sam Bird stormed to pole position in Formula Renault 3.5 qualifying in Monaco, and then crashed seconds later.
The ISR driver, running in the first group of the split qualifying session, which was expected to be slower due to track conditions, was a constant figure in the battle at the top of the times.
As the group A session reached its closing stages, veterans Bird and Jules Bianchi (Tech 1) made the fight for the quickest time an exclusive one between themselves. Bianchi was the first to set a time a long way clear of the rest of the field, but Bird then responded with two minutes remaining.
The Briton was on course to go faster again a lap later before having to back off for yellow flags at Rascasse, but he had time for one more lap and went one second faster than his former GP2 rival. Unaware of the size of his advantage, he continued to push and slid wide at Sainte Devote just seconds later, hitting the barrier with his left rear wheel.
Championship leader Robin Frijns (Fortec) got close to Bianchi to go third quickest in the group, with Tech 1's Kevin Korjus and Lotus's Marco Sorenson next up.
Bird then had to watch on as group B took to the track. The fight for top spot was a thriller, with Alexander Rossi and Kevin Magnussen leading the way throughout.
Quick times from Nico Muller (Draco) and Nick Yelloly (Comtec) got them in the hunt in the final seconds, but Muller's time at the top was brief as Magnussen went quickest, shortly before Rossi stole the place back at the death.
The Arden Caterham driver's time was 0.7 seconds adrift of Bird's best, meaning that the Briton took pole position, with the rest of group A lining up on the odd-numbered side of the grid.
Rossi will join him on the front row as group B takes the even-numbered positions, and behind them row two will be made up of Bianchi and Monaco rookie Magnussen (Carlin).
Frijns and Muller will share row three to make it three rookies in the top six, while Korjus and season-opener winner Yelloly are next up.
Mclaren was oppermachtig dit weekend, waarschijnlijk omdat Hexis veel op dit circuit heeft getest. Vooral de kwalirace was leuk omdat Dusseldorp en Buurman zover van achteren moesten vertrekken. Dusseldorp begon als veertiende, Buurman als allerlaatste vanuit de pits.quote:In de FIA GT1 op het Spaanse Navarro deden de Nederlanders goede zaken. Stef Dusseldorp won beide wedstrijden, Yelmer Buurman werd 3de in de eerste race en 5de in de tweede race, Peter Kox werd 4de in de eerste race en 7de in de tweede race en Nicky Pastorelli werd 6de in de eerste race en 3de in de tweede race.
quote:Voor menige ambitieuze coureur blijft het een droom, maar voor Yelmer Buurman wordt het 16 en 17 juni werkelijkheid: deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. ,,Als je daar mag racen met snelheden van boven de driehonderd, wordt het helemaal magistraal’’, aldus Buurman op zijn website.
Yelmer Buurman zal in Le Mans aantreden met het Britse Status Grand Prix, samen met de coureurs Alexander Sims en Romain Iannetta. De 25-jarige Nederlander heeft reeds ervaring met een etmaalsrace opgedaan want hij nam al eens deel aan de 24-uur van Dubai. Maar voor de Brit Sims betekent het wel zijn eerste kennismaking met een 24-uurs race en rijden in het holst van de nacht. Iannetta daarentegen heeft al vijf deelnames aan de 24-uur van Le Mans op zijn naam staan. De Fransman heeft derhalve ervaring met die race en kan dus een nuttige bijdrage aan het team leveren.
Status GP heeft zelf ook geen 24-uurs ervaring. Rob Arnott, technisch directeur van Status, verzekert dat de auto, nadat Sims ermee op Francorchamps crashte, weer perfect in orde is, zo niet beter dan bij het begin van het seizoen. Toen immers was alles nieuw, inclusief de Lola-Judd LMP2 Coupé. Het weerhield Buurman en consorten er die keer echter niet van het debuut met een fraaie derde plaats op te luisteren.
Buurman verheugt zich op het Le Mans-avontuur: ,,Racen op Le Mans is echt een droom, die voor weinigen is weggelegd. Überhaupt, racen rond de klok is al iets bijzonders. Maar als je dat met snelheden van boven de driehonderd doet wordt het helemaal magistraal. Het zal niet makkelijk worden er een podiumplaats uit te slepen. Allereerst moet je materiaal het 24 uur vol kunnen houden. Onze LMP2-klasse is heel erg sterk bezet met 21 inschrijvingen. Je kunt dus niet eerst even rustigjes van start gaan. Het zal meer op een vierentwintig uur durende sprintrace gaan lijken.’’
quote:McLaren’s latest young protégé, Dutchman Nyck de Vries, is to have his progress through the motorsport ranks supported by the team’s sponsor Lucozade.
Towards the end of last year McLaren entered into a strategic partnership with pharmaceutical giant GlaxoSmithKline, whose products include the energy and sports drink Lucozade, with the logo of the brand subsequently appearing on the rear wing of this year’s MP4-27 and the firm developing a new drink specifically for the Woking squad’s race drivers and mechanics.
It has now been announced that 17-year-old de Vries, the reigning back-to-back world karting champion and who this year has taken the step up to Formula Renault 2.0, will also benefit from the partnership with the young Dutchman to “receive hydration expertise and sporting performance support from Lucozade” over the forthcoming years.
De Vries joined McLaren’s young driver programme in 2010 and is managed by Anthony Hamilton, whose son Lewis is the star graduate of the scheme having been supported by the F1 team from the age of 13. Amid a period of much speculation over what the 2008 world champion will decide to do for next season with his McLaren contract up at the end of the year, the team’s managing director Jonathan Neale said it was important the squad always looked to the next generation of stars to ensure its future driver line-ups remained as strong as the current one.
...
Heftige crash van World Series, ik zag het op Eurosport, maar net zag ik dat bij de 2.0 renault OOK een beste crash was.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 11:05 schreef sasquatsch het volgende:
Afgelopen weekend reed Tom Coronel weer sterk in de WTCC race op Portimao. Hij werd in de eerste race 6de en in de tweede race 3de, achter winnaar 'Michel Vaillant'.
In de AutoGP op hetzelfde circuit reden Daniel de Jong en Chris van der Drift. In de eerste race eindigden ze respectievelijk als 7de en 8ste en in de tweede race werd Chris 2de en Daniel de Jong 7de.
Op Spa kwamen de Formule Renault auto's in actie voor een World Series by Renault ronde. In de Formule Renault 3.5 kwam Robin Frijns in de eerste race niet verder dan een 7de plaats. In de tweede race scoorde hij een 3de plaats, waardoor hij nu tweede staat in het kampioenschap achter Sam Bird. Richie Stanaway brak bij een crash twee rugwervels, waarvoor hij een operatie moest ondergaan.
In de Formule Renault 2.0 kwamen meer Nederlanders in actie. Beste Nederlander was Meindert van Buuren met een 18de en 15de plaats. Nyck de Vries viel in de eerste race uit en werd 16de in de tweede race. Pieter Schothorst werd 28ste en 29ste en Steijn Schothorst viel uit in de eerste race en werd 22ste in de tweede race.
In de Porsche Carrera Cup op de Red Bull Ring werd Jaap van Lagen 13de in de eerste race na 30 seconden tijdstraf gekregen te hebben voor het negeren van gele vlaggen (te snel). In de tweede race werd hij 9de.
In de Porsche Carrera Cup Asia viel Ho-Pin Tung uit in de eerste race. In de tweede race werd hij 9de.
Volgende week hebben we de volgende races:
• Brits Formule 3 op Rockingham met Hannes van Asseldonk
• Duits Formule 3 op de Sachsenring met Dennis van der Laar,
• NEC Formule Renault 2.0 op Spa met Nyck de Vries, Pieter Schothorst, Steijn Schothorst en Meindert van Buuren
• Super GT op Sepang met Carlo van Dam
• ADAC Formule Masters op de Sachsenring met Beitske Visser en Indy Dontje
• ADAC GT Masters op de Sachsenring met Peter Kox
• FIA GT1 kampioenschap op de Slowakiaring met Stef Dusseldorp, Nicky Pastorelli en Yelmer Buurman
Le Mans is dit weekend al.quote:Volgende week is er de 24 uur van Le Mans met aan de start Jeroen Bleekemolen in de LMP1 en Yelmer Buurman in de LMP2. Renger van der Zande is eerste reserve in de LMP2 klasse en moet dus wachten of er nog een team uitvalt.
I know.quote:
quote:Wat goed is komt snel. Dat geldt ook voor Max Verstappen. Vaak als één van de jongste rijders in het veld schuwt hij niet om de competitie aan te gaan met oudere en ervaren coureurs. Met de genen van pa en ma, want ook zijn moeder Sophie Kumpen kon vroeger een uitstekend potje sturen in de kart, lijkt hij een combinatie te hebben van al het goede. Zelfs ex-F1-coureur en vader Jos Verstappen vindt dat zijn zoon zich al op een hoger platvorm bevindt dan dat hij vroeger op die leeftijd zat. "Max is beter", geeft Verstappen Senior toe. En dat bewees Max dit afgelopen weekeind in Wackersdorf. Op het ProKart Raceland circuit scoorde Verstappen Junior de meeste punten tijdens de eerste ronde van het Europees kampioenschap karting in de KF2.
Als één van de jongste in het veld, liet hij geduchte concurrenten achter zich. Hij was in de vijf kwalificatieheats ongenaakbaar. Ongeacht de natte weersomstandigheden en de sterke concurrentie paste de jonge Limburger zich goed aan en boekte vijf zeges in vijf heats. Dat was uiteraard meer dan voldoende voor de pole position in de prefinale. Daarin leidde hij, maar maakte een zeldzaam foutje door te spinnen. Hij werd alsnog tweede en in de tweede finale revancheerde hij zich sterk en reed zijn Intrepid weer met een voorsprong van meer dan vijf seconden als eerste over de finish. Max leidt de dans in het kampioenschap met nog één EK-race in Engeland voor de boeg.
Dat Max op jonge leeftijd al meer dan alleen het racen onder de knie heeft, laat hij ook zien bij de persconferentie. Hij weet zich al goed te verwoorden naar de media, is open en vriendelijk.
Ik las het op Twitter ja ! Lijkt me leuk als hij zich in de kijker weet te rijden, in Auto GP valt hij mij zeker niet tegenquote:Op dinsdag 19 juni 2012 19:29 schreef Rodawa het volgende:
Daniël de Jong gaat voor Rapax 4 GP2-races rijden, namelijk op Valencia, Silverstone, Spa en de Hungaroring!
Zou mooi zijn inderdaad, maar makkelijk wordt dat zeker niet. Je stapt natuurlijk niet zomaar ff in, al heeft hij eerder wel al een test gedaan met het team van Rapax.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:58 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Ik las het op Twitter ja ! Lijkt me leuk als hij zich in de kijker weet te rijden, in Auto GP valt hij mij zeker niet tegen
quote:Dennis van de Laar staat op 15 juli met Carlin Motorsport aan de start van de RTL GP Masters of Formula 3. Hij treedt hiermee in de voetsporen van onder meer Jaime Alguersuari, Daniel Ricciardo en Jean-Eric Vergne.
Bijzonder
"Dit is geweldig!", aldus Van de Laar. "De Masters of Formula 3 is het meest prestigieuze evenement voor deze auto’s. Enkele jaren geleden stond ik in de duinen toe te kijken naar het geweld, nu sta ik zelf aan de start: heel bijzonder!"
Volkswagen
"Bij Carlin rijd ik met de 2012 VW–Dallara Formule 3-bolide, in het Duits kampioenschap rijden we met een iets andere versie maar met VW-powerboost engine."
Testen
"Voorafgaand aan het evenement ga ik nog twee dagen op de Red Bull Ring testen met de Kumhobanden die ook in Zandvoort gebruikt gaan worden om optimaal voorbereid te zijn. De auto wordt opnieuw in de kleuren van mijn sponsor Discovery Channel gespoten. Het wordt een gaaf weekend, ik kan niet wachten!"
Duits F3
De 18-jarige Van de Laar rijdt dit seizoen voor Van Amersfoort Racing in het Duits Formule 3-kampioenschap.
quote:Naast Nico Rosberg zal ook Giedo van der Garde een Formule 1-demonstratie verzorgen tijdens City Racing Rotterdam. Zo heeft de organisatie van het evenement dinsdag bekendgemaakt. Het is voor het eerst dat de 27-jarige coureur uit Veenendaal deelneemt aan dit jaarlijkse autosportfestival.
Organisator Rotterdam Racing is zeer verheugd met de komst van de vrijdagcoureur van Caterham. "We zijn blij Giedo aan onze line-up te kunnen toevoegen. Hij komt daarmee in het rijtje met Nederlandse coureurs Christijan Albers, Robert Doornbos, Ho-Pin Tung, Jan Lammers en Jos Verstappen", reageerde mede-organisator Herman Vaanholt. "We zijn zeer trots dat er dit jaar weer een Nederlander aanwezig is in een Formule 1-auto. Met het team van Caterham en het eerder bevestigde Mercedes laten we zien dat we het niveau van City Racing kunnen handhaven, ondanks dat het zeer uitdagende tijden zijn voor evenementen als de onze."
City Racing Rotterdam is dit jaar op zondag 26 augustus.
ik hoop dat hij het iets beter doet dan in Dublin. Daar moesten de teamleden van Caterham een paar keer hollen om de auto om te kunnen krijgen, want het lukte Giedo niet helemaal. Het werd hem niet echt in dank afgenomenquote:Op dinsdag 3 juli 2012 10:16 schreef sasquatsch het volgende:
Van der Garde met Caterham tijdens City Racing Rotterdam
[..]
Ik ookquote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:19 schreef heywoodu het volgende:
Als Frijns dit wint heeft ie echt mazzel met die spin van Sorensen
Ik dacht overigens serieus dat die 3e er keihard op zou klappen met al die rook...
Ben jij ook Belg? Net als die commentator... Frijns wint, daar gaat het om!quote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:33 schreef Sinister-D- het volgende:
Wat een beun-baan zeg Die gasten laten de wagen gewoon staan, en er is geen takel in de buurt
Ben geen Belg Woonde tot 1.5 jaar geleden wel op een steenworp af van de Belgische grens in het zuidelijkste puntje van Limburg, werk al 6 jaar in België, ben al ~12 jaar samen met een Belgische, en woon al 1.5 jaar in Belgiëquote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:36 schreef Nober het volgende:
[..]
Ben jij ook Belg? Net als die commentator... Frijns wint, daar gaat het om!
Jaja, opvallend dat hij voor Carlos Sainz bleef, die gedurende de eerdere races dit seizoen toch een maatje groter leek dan Hannes.quote:
Peter Baert Goede commentator ja, mag misschien iets enthousiaster zijn. Maar hij weet gewoon van elke raceklasse wel iets, van de Clio-cups tot WTCC, van karting tot GT1, van rally op nationaal niveau tot F1quote:Op zondag 15 juli 2012 22:16 schreef Marks het volgende:
[..]
En de Belgische commentator mag ik wel, heeft er verstand van en is lekker kritisch tegen o.a. Tilke en zegt ook dat de race niet spannend is als het dat niet is. Gewoon de waarheid dus \
Ennueh...OMG wat een ruk circuit !!! Hoe kan Tilke het verzinnen Ik dacht dat hij met de baan in India het licht had gezien, maar blijkbaar is dat direct weer uitgegaan...
Hoe oud zijn Max Verstappen en Nicky de Vries nu?quote:Met hem, Frijns, Melker en vd Garde, moet er toch binnen 5 jaar een NL´er in de F1 racen? En dan ook voor de punten....
Ja, maar de Vries en Verstappen zijn net de karts ontgroeid, die moeten nog bewijzen ook in formule wagens te kunnen scoren.quote:Op maandag 16 juli 2012 11:08 schreef vosss het volgende:
[..]
Hoe oud zijn Max Verstappen en Nicky de Vries nu?
Denk dat die ook wel een kans maken om het tot de F1 te schoppen. Meer kans dan vd Garde lijkt me.
De Vries zit in een programma van McLaren en Verstappen rijdt ook bijzonder goed
Als ik mn geld moet zetten op de volgende Nederlander in de F1 dan is het op een van die twee jongens
Martin Haven en Carlton Cole (Britse commentaar team van Eurosport) doen dat ook. Favoriete uitspraak van Haven in race 2: "Oh, someone ran out of talent!" als er weer eentje van de baan gingquote:En ja, hij noemt coureurs gewoon prutsers als ze dat ook zijn, ipv het mooi en neutraal te vertellen zoals andere commentators dat doen. En dat deed ie dit weekend dus ook over de organisatie van het hele racecircuit
Zo te horen volg je autosport/formule klasses maar globaal......quote:Op maandag 16 juli 2012 19:56 schreef whaley het volgende:
Van der Garde is wel F1 testrijder, dus wat dat betreft.. waarom niet?
Toch wel makkelijk, hij werd wel zelf wereldkampioen karten, kampioen formule world series en 2e bij een masters race op Zandvoort. Een echte supertopper en F1 kampioen is het niet, maar wel een goede rijder zoals bijvoorbeeld Barrichello, Massa, Fisichella dat zijn - waren.quote:Op maandag 16 juli 2012 20:13 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Zo te horen volg je autosport/formule klasses maar globaal......
Ooit gehoord van deze man?
De jongens die je net opnoemt zijn/waren juist de subtoppers, niet voor niets hebben ze alle 3 in een Ferrari gereden. Dus jij ziet Giedo ook nog in de Ferrari rijden in de komende paar jaren en misschien nog winnen dan want dat hebben die 3 ook al gedaan Ik schat een Jeroen Bleekemolen eerder hoger in. Het enige wat GvdG nog heeft gepresteerd de laatste -ik zeg: de laatste- jaren is zichzelf in de kijker gepraat, ipv zich te concentreren op zijn toenmalige/huidige carrière en zich daarmee in de kijker te rijden. Nee, hij concentreerde zich teveel op de F1 en niet op zijn prestaties. Kijk naar Robin Frijns, die jongen heeft wel een bedrijf van papa achter zich staan, maar die blaast niet zo hoog van de toren. Maar de F1-teams hebben hem wel al in de gaten, en het zou mij niets verbazen als ie er daadwerkelijk gaat komen op basis van zijn prestaties met behulp van financiële ondersteuning. Bij Giedo heb ik het gevoel averecht: op basis van zijn financiën met wat ondersteuning van zijn rijcapaciteiten.quote:Op maandag 16 juli 2012 21:45 schreef Marks het volgende:
[..]
Toch wel makkelijk, hij werd wel zelf wereldkampioen karten, kampioen formule world series en 2e bij een masters race op Zandvoort. Een echte supertopper en F1 kampioen is het niet, maar wel een goede rijder zoals bijvoorbeeld Barrichello, Massa, Fisichella dat zijn - waren.
Die iemand is zijn schoonpa, die heeft al aardig wat geld op de tafel gesmeten om Giedo te kunnen laten rijden in diverse klasses en hier en daar een testje in een F1 wagen. Waarvan ik denk dat het niet meer als ooit een testje blijft.quote:Op maandag 16 juli 2012 23:07 schreef whaley het volgende:
Veel weet ik er inderdaad niet van, maar dat hij iemand kent met geld maakt het toch alleen maar beter? Of zeg je dan had 'ie er al lang een echt stoeltje voor zichzelf moeten hebben?
quote:De Europese karting titels in de KF2 en KF3 zijn vergeven. Afgelopen weekend vond op het Britse circuit van Brandon de tweede en bepalende ronde plaats. Dat leverde het nodige spektakel op met twee overtuigende winnaars. In de KF2 stond er geen maat op Max Verstappen, zoon van oud-F1-coureur Jos Verstappen. De jonge Limburger overtuigde en pakte zijn zoveelste prijs.
Na de kwalificatieheats mocht Dennis Olsen in de prefinale plaatsnemen op de pole position. De Deen kreeg Flavio Camponeschi naast zich terwijl Sam Schnell en Antonio Fuoco vanaf de tweede rij mochten vertrekken. Max Verstappen kwam niet verder dan de negende startpositie nadat hij in de eerste manche uitviel met een gebroken ketting. Geluk bij een ongeluk: zijn voornaamste titelconcurrenten Charles Leclerc en Benjamin Barnicoat begonnen respectievelijk als zesde en achtste. Joel Affolter liet diverse malen zijn snelheid zien maar mede door pech kwalificeerde hij zich niet voor de finales. Uiteindelijk eindigde Affolter als negende in de B-finale.
In de eerste finale bewees Max Verstappen zijn snelheid en talent door als een warm mes door de boter naar voren te komen en de volle winst te pakken. De jonge Limburger was daardoor nagenoeg verzekerd van het kampioenschap omdat zijn eerste achtervolger Leclerc de finish niet haalde. Benjamin Barnicoat eindigde achter Sam Schnell als derde, Felice Tiene en Niklas Tiihonen maakten de top-5 vol.
In de finale was het devies voor Verstappen duidelijk: uit de problemen blijven en finishen. Dat lukte naar behoren op de derde plaats, goed voor de Europese titel. De zege ging naar Felice Tiene, ten koste van zijn landgenoot Antonio Fuoco. Achter Verstappen finishten Nicklas Nielsen en Niklas Tiihonen als vierde en vijfde.
In de titelstand had de Nederlander aan zeventig punten (het minste resultaat werd weggestreept) meer dan voldoende voor het kampioenschap. Op 23 punten achterstand eindigde Benjamin Barnicoat als tweede, voor Charles Leclerc met 41 punten
quote:Robert Doornbos wordt mogelijk binnenkort failliet verklaard. Zijn vroegere sponsor Harry Muermans heeft bij de rechtbank in Rotterdam het faillissement van het bedrijf van de oud-F1-coureur aangevraagd, zo meldt de Telegraaf. De Rotterdammer werd eerder dit jaar veroordeeld tot het betalen van een boete van 1 miljoen euro aan Muermans maar is tot op heden niet over de brug gekomen met het geld. Dat is voor de vastgoedmagnaat reden geweest om het bankroet aan te vragen.
Sinds de carrière van Doornbos op een laag pitje kwam te staan, onder meer wegens het stoppen van de Superleague Formula, heeft hij weinig inkomsten meer. Het bedrijf Robert Doornbos B.V. zou daardoor met forse schulden kampen. De Rotterdammer verklaarde tegenover de krant: “Wat er nu gebeurt, is allemaal onnodig. Het is niet gebaseerd op feiten. Zoals u weet ben ik momenteel niet meer actief in de racerij, door toedoen van meneer Muermans. Hij probeert mijn carrière kapot te maken."
Dat klopt, maar ik kon nergens een topic vinden over ex-talenten met een werkloosheidsuitkering dus ik dacht, ik zet het maar hier.quote:
Dit.quote:Op woensdag 25 juli 2012 17:47 schreef heywoodu het volgende:
Jammer dat het zo gegaan is allemaal, ik vond Doornbos altijd wel sympathiek
zou een mooi team voor hem zijn. Robin is een zeer groot talent, maar heeft weinig sponsoring achter zich volgens mijquote:Op donderdag 26 juli 2012 12:27 schreef Maverick12 het volgende:
Frijns wordt nadrukkelijk in verband gebracht met Williams in het roddelcircuit
Klopt. Zou dus een Hulkenberg II kunnen wordenquote:Op donderdag 26 juli 2012 15:31 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
zou een mooi team voor hem zijn. Robin is een zeer groot talent, maar heeft weinig sponsoring achter zich volgens mij
Weer Hulkenberg ... Die wordt er ook altijd bij gehaaldquote:Op vrijdag 27 juli 2012 00:17 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Klopt. Zou dus een Hulkenberg II kunnen worden
Hulkenberg heeft zeer weinig sponsoren maar wel alle opstapklassen gewonnen (wat an sich al onbegrijpelijk is), dus als Frijns WSR 3.5 in zijn debuutjaar wint is die vergelijking wel te trekken ja. Maar het lijkt me wel een coureur die wereldkampioen kan worden in een goede auto.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 09:10 schreef Marks het volgende:
[..]
Weer Hulkenberg ... Die wordt er ook altijd bij gehaald
Red Bull wil hem al jaren contracteren, hij wil zorgen dat Red Bull hem laat rijpen bij een team als Williams (dus Red Bull betaald). Als dat lukt ligt er natuurlijk een hele mooie toekomst. Horner wil hem écht graag hebben, Frijns heeft al 3 voorstellen afgewezen.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 00:17 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Klopt. Zou dus een Hulkenberg II kunnen worden
Tja, het is de RB-opstapklasse. Ik voel me alleen absoluut niet prettig bij STR. Alleen Vettel is doorgestroomd. Als uiteindelijke vervangen van Webber zou het moeten kunnen. Hij heeft ook dat niveau.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:36 schreef Maverick12 het volgende:
[..]
Red Bull wil hem al jaren contracteren, hij wil zorgen dat Red Bull hem laat rijpen bij een team als Williams (dus Red Bull betaald). Als dat lukt ligt er natuurlijk een hele mooie toekomst. Horner wil hem écht graag hebben, Frijns heeft al 3 voorstellen afgewezen.
Ik denk dat Robin het niveau heeft van de toppers van nu. Wanneer deze jongen geen kans krijgt in de F1, ga ik het echt nooit meer kijken... (en dat doe ik nu al niet veel....)quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:38 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Tja, het is de RB-opstapklasse. Ik voel me alleen absoluut niet prettig bij STR. Alleen Vettel is doorgestroomd. Als uiteindelijke vervangen van Webber zou het moeten kunnen. Hij heeft ook dat niveau.
Maar ja, van de andere kant, die RB-backing heeft hij an sich ook nodig.
Hij heeft die voorstellen afgewezen omdat hij dan verplicht voor het Red Bull Arden team in de FR 3.5 zou moeten rijden. Dat wilde hij niet, hij wilde zelf zijn team kunnen kiezen.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:36 schreef Maverick12 het volgende:
[..]
Red Bull wil hem al jaren contracteren, hij wil zorgen dat Red Bull hem laat rijpen bij een team als Williams (dus Red Bull betaald). Als dat lukt ligt er natuurlijk een hele mooie toekomst. Horner wil hem écht graag hebben, Frijns heeft al 3 voorstellen afgewezen.
Arden? Je bedoelt DAMS?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:47 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Hij heeft die voorstellen afgewezen omdat hij dan verplicht voor het Red Bull Arden team in de FR 3.5 zou moeten rijden. Dat wilde hij niet, hij wilde zelf zijn team kunnen kiezen.
En terecht naar nu blijkt want hij staat er beter voor dan de Arden coureurs (11de en 20ste). Lewis Williamson is zelfs uit het RB programma gegooid omdat hij niet genoeg zou presteren in deze klasse.
Nee Arden. Dat team wordt gebruikt voor de Red Bull Junior coureurs. Nu rijdt António Félix da Costa daar (in de plaats van Lewis Williamson).quote:
Okee, ik had DAMS mee gekregen als team wat hij geweigerd had.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:57 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Nee Arden. Dat team wordt gebruikt voor de Red Bull Junior coureurs. Nu rijdt António Félix da Costa daar (in de plaats van Lewis Williamson).
Sowieso is het dubieus dat zo'n protest pas weken na het incident wordt afgewezen op het feit dat het te laat is ingediend, waardoor het hele weekend verloren is. Dat hadden ze ook meteen kunnen doen, waardoor hij als het afgewezen zou worden nog kans maakte op de titel.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 14:44 schreef Marks het volgende:
Iets meer toelichting
http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=43539
quote:Hopelijk spelen politieke belangen geen rol in deze zaak: bij het winnende team ART GP, waar Barnicoat en Leclerc voor rijden, heet de eigenaar Nicolas Todt, zoon van FIA-president Jean Todt. Kortom: veel belangen in de weegschaal maar we gaan uit van een eerlijk proces in dezen.... of...?
quote:Nigel Melker maakt komend weekend zijn debuut in de World Series by Renault. De Nederlander komt op Silverstone voor het eerst uit voor Lotus. Hij blijft daarnaast gewoon in de GP2 Series actief.
Naast de GP2 ontpopt de World Series by Renault zich steeds meer als opstapklasse naar de Formule 1. Reden genoeg voor Melker om in beide klasses uit te komen. “Het tweede deel van het seizoen wordt lekker druk”, zegt Melker, die naar eigen zeggen geen genoeg kan krijgen van racen.
“Vorig jaar reed ik zowel in de GP3 als de Formule 3 EuroS eries, dus ik weet hoe het is om in twee verschillende kampioenschappen te rijden. Het is lekker om extra kilometers te maken en ervaring op te doen in de World Series by Renault. Dit is een sterk kampioenschap met veel testrijders uit de Formule 1 dus het is een mooie krachtmeting.”
Lotus vroeg Melker om samen met Marco Sorensen een soort shakedown uit te voeren, als vervanger van de op Spa-Francorchamps zwaar gecrashte Richie Stanaway. Daarbij maakte hij zoveel indruk dat het team vroeg ook de komende races te rijden. Melker kijkt ernaar uit zich te kunnen meten met andere talenten als Robin Frijns, Sam Bird en Jules Bianchi.
VET!quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:15 schreef sasquatsch het volgende:
Nigel Melker gaat de GP2 combineren met de World Series Formule Renault 3.5
[..]
Een stuk minder....Frijns 9e en Melker uitgevallen. Bird heeft gewonnen.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:24 schreef Marks het volgende:
Behoorlijk geweldige race was dat en echt enorm goed van Melker
Kijken wat het vandaag gaat worden...
Alleen, waar is de crash van Magnussen
Alleen had iedereen daar last van dus zo vertekend is dat beeld niet. De anderen hebben beter hun banden gespaard dan Frijns en plukten daar de vruchten van.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:56 schreef Marks het volgende:
Ja, maar verder wel een toffe race. En ik heb een beetje toch een nare smaak aan deze race overgehouden, omdat er nu dus opeens geen banden gewisseld konden worden vanwege ruimtegebrek voor banden en overige spullen. Toch slecht, wie weet wat Frijns anders had kunnen doen, want meer dan een seconden per ronde verliezen is gewoon een vertekend beeld.
En jammer van Melker, maar hij heeft dit weekend een podium gescoord, tegen 2 uitvalbeurten van zijn teamgenoot !!
Frijns had na dat gevecht met Bird een flat spot in zijn band. Die werd steeds groter en zoals je een paar keer kon zien blokkeerde hij herhaaldelijk bij het aanremmen naar Luffield, waar de baan een bump heeft en omlaag loopt. Daarom raakte de auto helemaal in onbalans, Frijns moest zelfs constant rechts sturen om rechtuit te rijden.quote:Alleen had iedereen daar last van dus zo vertekend is dat beeld niet. De anderen hebben beter hun banden gespaard dan Frijns en plukten daar de vruchten van.
Dat klopt wel, maar ik doelde er op dat iedereen met dezelfde omstandigheden (geen pitstops) te maken had. Dat Frijns aan het eind terugviel kwam dus niet door oneerlijkheid (wat ik uit de opmerkingen over 'nare smaak' van Marks proef) maar eerder doordat Frijns niet goed genoeg op zijn banden heeft gelet (zijn banden blokkeerde) tijdens het gevecht met Bird.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 13:31 schreef Sabata het volgende:
[..]
Frijns had na dat gevecht met Bird een flat spot in zijn band. Die werd steeds groter en zoals je een paar keer kon zien blokkeerde hij herhaaldelijk bij het aanremmen naar Luffield, waar de baan een bump heeft en omlaag loopt. Daarom raakte de auto helemaal in onbalans, Frijns moest zelfs constant rechts sturen om rechtuit te rijden.
Zo komt hij aan de 8 beloofde testen.quote:Giedo van der Garde zal begin oktober weer een vrijdagtraining in de Formule 1 rijden. Zo heeft de test- en reserverijder van Caterham aan GPUpdate.net laten weten. Van der Garde, die in China zijn debuut maakte in een Grand Prix-weekend, neemt straks de eerste oefensessie in Japan voor zijn rekening.
"Als het GP2-seizoen voorbij is, heb ik nog vijf vrijdagtrainingen in de Formule 1 en twee rookiedagen", vertelde Van der Garde, die afgelopen zondag de smaakmaker was van City Racing Rotterdam, aan GPUpdateTV. "De eerste keer dat ik weer op een vrijdag in actie kom, is bij de Grand Prix van Japan. Daarna rijd ik ook in Korea, India, Abu Dhabi, waar we na de race ook de rookietest hebben, en Brazilië."
quote:a een afwezigheid van ruim drie jaar, waarin hij zich vooral concentreerde op de begeleiding van zijn zoon Max, maakt Jos Verstappen zijn rentree als coureur. De 40-jarige Limburger zal begin oktober deelnemen aan een GT-race op een stratencircuit in Bakoe, de hoofdstad van Azerbeidzjan
Hij gaat die auto delen met die andere JV heb ik begrepenquote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:07 schreef sasquatsch het volgende:
Jos Verstappen gaat weer racen
[..]
Evenement is 3 weken uitgesteld.quote:Op woensdag 5 september 2012 13:42 schreef vosss het volgende:
http://www.gpupdate.net/e(...)ppen-for-azerbaijan/
JV2
Eerste stap is gezet, en het balletje is aan het rollenquote:Sauber strikt Robin Frijns voor rookie-test Abu Dhabi
Nederlands talent Robin Frijns staat steeds nadrukkelijker in de belangstelling van Formule 1-teams. Sauber heeft de 21-jarige Limburger inmiddels als eerste renstal gestrikt voor een officiële rookie-test begin november op het circuit van Abu Dhabi.
De test met Sauber wordt niet de eerste kennismaking van Frijns met de Formule 1. In juli reed de Maastrichtenaar op de Moscow Raceway in Rusland al eens in de Red Bull Racing-bolide waarmee Sebastian Vettel in 2010 wereldkampioen werd, maar dat betrof een demonstratie. "Dat was een geweldige belevenis, maar is natuurlijk niet te vergelijken met een echte Formule 1-test", zegt Frijns, die zich van elk commentaar onthoudt betreffende de test met Sauber.
"Laat ik het zo zeggen: ook de mensen in de Formule 1 beginnen op me te letten. Dat is natuurlijk mooi, maar ik wil met voorlopig toch vooral concentreren op het kampioenschap in de Formule Renault 3.5."
Frijns leidt die titelstrijd, die samen met de GP2 gezien kan worden als het voorportaal van de Formule 1. In dat verband lonkt er nog een tweede test voor Frijns in Abu Dhabi. Die is weggelegd voor de kampioen in de Formule Renault 3.5-klasse en behelst een testdag in de Red Bull Racing-bolide van dit jaar.
quote:09 september 2012 — Teambaas Eric Boullier heeft laten weten dat hij een Nederlander heeft gecontracteerd, maar laat nog niet weten wie het precies is. Dat onthullen ze later pas.
In navolging van onder andere Ho-Pin Tung zal de coureur onder het sportmanagement van Gravity gaan vallen waarvan Eric Bouillier de baas is. Dat bureau heeft in samenwerking met Lotus een speciaal opleidingsprogramma genaamd Lotus F1 Team IRace Professionnal Academy.
Over Ho-Pin Tung was Boullier ook duidelijk. “We richten zijn carrière op toerwagens en sportwagens. Hij doet het momenteel heel goed in China. Hij rijdt daar in de Porsche Cup. De reden dat hij niet meer rondloopt in de Formule 1 is dat het moeilijk te combineren is vanwege het drukke reisschema.”
Binnenkort dus meer nieuws over een Nederlandse rijder bij het team van Lotus, dat naast sponsor Rexona en Ho-Pin Tung een extra oranje tintje krijgt.
Zou kunnen.quote:
quote:Op internet circuleert het gerucht dat Robin Frijns voor Sauber gaat testen tijdens de Young Driver Test in Abu Dhabi, begin november.
Niets
De coureur, die momenteel aan de leiding gaat in de World Series by Renault, gaf op vragen van RTL GP aan van niets te weten. “Ik kan er niets over zeggen”, aldus Frijns. Ook Sauber weet niets van de test van onze landgenoot.
Demo
Afgelopen juli reed de 21-jarige Limburger op de Moscow Raceway in Rusland in de RB6 van Red Bull Racing. Het betrof toen een demonstratie in de bolide waarmee Sebastian Vettel in 2010 wereldkampioen werd.
Ik vermoed eigenlijk Melker die dan instapt bij DAMS/Lotusquote:
Die wou ik net posten.quote:Op maandag 10 september 2012 17:12 schreef Peterselieman het volgende:
Je zou nog wel eens gelijk kunnen krijgen ook: [GP2] Melker: "Gave ontwikkelingen gaande"
quote:Jaap van Lagen stond dit weekeinde opnieuw op het erepodium van de 24U van Barcelona, verreden op het lokale circuit. Met het team van Auto Racing Club Bratislava leverde hij samen met Wolf Nathan, Ivo Breukers en vader Miro Konopka en zoon Mato Konopka een prestatie van formaat door met een Porsche 997 GT3 Cup succesvol mee te knokken om de hoofdprijzen.
En de commentator bij Eurosport zei dat het management van Korjus had gezegd dat deze het seizoen ook gaat afmaken. Dat zou wel zonde zijn voor Melker zeg!quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:58 schreef sasquatsch het volgende:
Geen Nigel Melker in de Formule Renault 3.5 aankomend weekend. Hij heeft nog teveel last van de crashes van de afgelopen weken en wil fit zijn voor de volgende GP2 race in Singapore. Hij wordt nu vervangen door Kevin Korjus.
Melker is weer fit genoeg voor de GP2 races van aankomend weekend in Singapore.quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:58 schreef sasquatsch het volgende:
Geen Nigel Melker in de Formule Renault 3.5 aankomend weekend. Hij heeft nog teveel last van de crashes van de afgelopen weken en wil fit zijn voor de volgende GP2 race in Singapore. Hij wordt nu vervangen door Kevin Korjus.
Waarschijnlijk.quote:
En nu is het zelfs een achterstand geworden. Ik vind de WSR races verder over het algemeen toch wat tam, uitzonderingen (race silverstone ) daargelaten, maar GP2 biedt meer spektakel voor de kijker. En dit weekend lag het natuurlijk aan de walgelijke HTTT Paul Ricard baanquote:Op zaterdag 29 september 2012 12:54 schreef heywoodu het volgende:
Frijns loopt een klein beetje uit op Bird in de 1e race op Paul Ricard, 6 punten verloren op Bianchi, dus nog 18 punten voorsprong over.
quote:De druppel die de emmer bij mij deed overlopen was toen ik op zaterdag tijdens de kwalificatie, na de dag ervoor als vijfde te hadden getraind, volgens afspraak binnen kwam voor een vers setje banden. Ik had op dat moment de twaalfde positie in handen en wilde mij net als mijn concurrenten met een aantal snelle ronden van een goede startpositie verzekeren. Het team weigerde bij binnenkomst nieuw rubber te monteren en stuurde me simpelweg weer naar buiten. De belangrijkste motivatie bleek daarbij geld te zijn; een bandensetje scheelt al gauw weer enkele honderden euro’s op de begroting…”
quote:Beitske Visser komt volgend seizoen uit in het Duitse Formule 3 kampioenschap. Het 17-jarige racetalent uit Dronten heeft haar overstap te danken aan een succesvol seizoen in de ADAC Formula klasse. Daarin eindigde ze ondanks twee zware crashes op de achtste plaats in het eindklassement.
Visser blijft onder contract bij haar huidige team Lotus. Ze gaat in de komende maanden op diverse circuits in binnen- en buitenland testrijden in de nieuwe Formule 3 auto.
De Formule 3 klasse wordt door racekenners gezien als de kweekvijver voor toekomstige Formule 1 coureurs.
Knap hoor, ze klimt elk jaar gestaag omhoog.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 21:46 schreef sasquatsch het volgende:
Beitske Visser stapt over naar Formule 3
[..]
quote:Hannes van Asseldonk neemt met het Prema Powerteam deel aan de Formula 3 Macau Grand Prix. Afgelopen jaar won het Italiaanse team met Daniel Juncadella de felbegeerde wedstrijd in de Aziatische gokstad. Een zege brengt je een grote stap dichter bij het F1-circus, zo is in het verleden al vaak gebleken. Dit jaar zal de Nederlander Van Asseldonk plaatsnemen achter het stuur van een van de vier Dallara-Mercedessen. Eerder dit jaar eindigde de talentvolle coureur als derde bij de Masters of Formula 3 en was verder actief in het Brits Formule 3-kampioenschap.
“Ik ben zeer blij om met Prema deel te nemen aan de 59e Macau Grand Prix”, aldus Van Asseldonk. “Na de successen die we in 2010 in de Formula Abarth gezamenlijk behaald hebben zijn we altijd in contact gebleven. Nu komen we elkaar weer tegen. Prema is altijd zeer competitief geweest op het lastige stratencircuit van Macau. Na het goede resultaat van vorig jaar kan ik niet wachten tot er weer aan de start te staan. Macau is een atypisch circuit waar je nooit je concentratie mag verliezen want een potentiële fout ligt om de hoek. Ik ben echter gemotiveerd om een goed resultaat neer te zetten.”
Al moet gezegd worden dat de tegenstand niet geweldig was.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 17:03 schreef sasquatsch het volgende:
Afgelopen weekend reed Jeroen Bleekemolen in de Australische Porsche Carrera Cup in het voorprogramma van de Bathurst 1000. Met een 4de en twee 2de plekken maakte hij veel indruk.
Klinkt veel belovend.quote:Nigel Melker heeft zijn debuutseizoen in de GP2 Series achter de rug. De coureur uit Barendrecht maakte na slechts drie seizoenen in de internationale autosport de overstap naar de talentenklasse vlak onder de Formule 1 en reed voor het achterhoedeteam Ocean Racing Technology. Aan het einde van het jaar had de Nederlander 25 punten achter zijn naam staan. Nu het seizoen achter de rug is laten we Nigel aan het woord over zijn seizoen.
Hoe heb je je eerste seizoen in de GP2 ervaren?
“Dit jaar was vooral heel erg leerzaam, zoals we ook beoogd hadden. De overstap vanuit de GP3 verliep soepel. Hoewel deze auto’s 312 pk meer hebben, kostte het me geen moeite me hierop aan te passen. Fysiek gezien was ik vanaf de eerste test topfit: de overstap naar de heftige auto heb ik van tevoren goed voorbereid. We begonnen dit jaar zonder hoge verwachtingen maar om vooral veel ervaring op te doen met het oog op 2013.”
En hoe verliep de samenwerking met Ocean Racing Technology?
“We hebben voorafgaand aan dit seizoen bewust gekozen voor dit team. Er was ook interesse van een aantal topteams maar ik wilde eerst een jaar ervaring opdoen met de auto, de opzet van een raceweekend en de nieuwe circuits van de Formule 1. Uiterst geconcentreerd zijn we te werk gegaan op zoek naar elke tijdwinst, hoe klein ook. De momenten waarop alles in elkaar valt en de prestaties goed zijn zorgen voor een extra boost, ook bij het team! Maar wanneer het niet loopt of het team maakt een grove fout, tja, dan schiet je wel eens uit je slof en ga je samen met hen kijken waar te verbeteren is. Richting het einde van het jaar luisterde het team erg aandachtig naar mijn aanwijzingen. Vooraf hebben we veel opties bekeken en in de GP2 word je niet zomaar kampioen in je debuutjaar. Daarom hebben wij gekozen om een leerjaar aan te gaan bij een minder vooraanstaand team en goed voorbereid in mijn tweede seizoen aan de start te verschijnen. Wat dat betreft was dit een zeer waardevolle ervaring.”
Wat was voor jou het hoogtepunt van het seizoen?
“De serie met vier puntenfinishes op rij in Engeland en Duitsland was voor mij het hoogtepunt. Na een aantal weekenden waarin we onze potentie al lieten zien viel in de regen van Silverstone alles in elkaar. Daar finishte ik als vierde, net naast het podium. Ook op de Hockenheimring was de auto goed en reed ik in de hoofdrace zelfs even aan de leiding na een wereldstart! Die ervaring gaat volgend jaar nog goed van pas komen en wil ik nog vaak beleven. Elke race heb ik alles gegeven, tot op het tandvlees geknokt voor elke centimeter, of de auto nou lekker ging of niet. Ik ben dat type racer: tanden in het stuur en gaan, zeg maar. Ik kan dan ook niet wachten tot de eerstvolgende test!”
En het dieptepunt?
“Dat kwam iets later, op Spa-Francorchamps. In de eerste race crashte ik bovenop Eau Rouge hard in de banden. Een flinke klap waardoor ik de nacht ter observatie moest doorbrengen in het ziekenhuis. Er was niets gebroken maar ik was wel goed door elkaar geschud. Een heftige klap en het kostte mij toch een tijdje voor ik hersteld was maar ach, dat hoort bij de autosport. Ik ga volgende keer niet langzamer door Eau Rouge.”
We hebben je ook nog in de World Series by Renault gezien
“Het WSR-team van Lotus wilde dat ik in viel voor Richie Stanaway om het team te voorzien van snelle data. Die missie lijkt me gelukt met de podiumplaats in mijn debuutrace. Bovendien was dit voor mij weer extra race-ervaring in een onbekende auto waardoor ik mijn aanpassingsvermogen moest aanspreken. Als ik kan racen dan doe ik dat graag, een zeer leervol weekend!”
Wat zijn de plannen voor 2013?
“Dat is heel eenvoudig: bij een topteam rijden en meedoen om de topposities! De drie topteams hebben al interesse getoond en ik ga de eerste post-season test met twee van die teams testen. Deze teams pushen hard om mij er komend jaar bij te hebben. Ik heb hard gewerkt om mezelf en het team te ontwikkelen en progressie te boeken. Het is fijn om dit jaar een aantal highlights gepakt te hebben. De winterpauze ga ik benutten om tot in de puntjes voorbereid aan de start te komen in 2013”.
quote:Nigel Melker gaat op 30 en 31 oktober op het circuit van Barcelona testen bij de GP2-teams DAMS en Racing Engineering. De 21-jarige Nederlander debuteerde dit jaar in de GP2 bij het team Ocean Racing Technology. Na een naar eigen zeggen leerzaam jaar wil Melker nu de stap naar een topteam maken
Leerzaam
“Ik heb dit jaar een leerzame periode gehad bij Ocean Racing Technology. Ocean is op papier misschien niet het beste team maar dat was een bewuste keuze”, vertelde Melker aan RTL GP. “Ik wilde een leerzaam jaar zonder al te veel druk om me in de kijker te rijden voor de topteams. Ik denk dat dat behoorlijk gelukt is.”
Terugkijken
Het ging niet altijd even makkelijk bij de Nederlander, maar hij kan toch tevreden terugkijken op afgelopen jaar met een negentiende plek in de eindstand. “Je kan eigenlijk moeilijk tevreden zijn met de negentiende plek maar Ocean is niet het sterkste team. Ik heb al mijn teamgenoten verslagen en op Silverstone en Hockenheim behaalde ik goede resultaten. Ik heb op die twee circuits zelfs meer punten gehaald dan het hele Ocean-team in de afgelopen twee jaar.”
Toekomst
De Barendrechter wil nu naar voren kijken. “Ik zie volgend jaar als een grote kans. Ik kan mijn ervaring van dit jaar gebruiken om ook in 2013 weer veel te leren. Bij een topteam als DAMS is natuurlijk wel veel meer druk, maar daar hou ik wel van. In 2014 wil ik meedoen om de titel. Het doel is natuurlijk de Formule 1, maar ik moet wel realistisch blijven. Het is voor een Nederlander erg moeilijk om in de Formule 1 te komen”.
quote:Kevin Magnussen led the way in Formula Renault 3.5 free practice at Barcelona on Friday ahead of this weekend's season finale.
The Carlin driver went to the top of the times inside the final two minutes during an exciting end to the afternoon session.
The flurry of action was caused by a late red flag that cost teams seven minutes of the final quarter of an hour.
When the session restarted everyone headed out on track and the laptimes tumbled. Title contenders Sam Bird and Jules Bianchi were the first to depose Kevin Korjus at the top after the stoppage, but Magnussen was not far behind to better them.
The Dane went quicker again on his following lap, which was enough to keep him out of reach as Korjus responded to take second place for Tech 1.
The Estonian then set the fastest time through the first sector on his final lap, but decided to abort the effort and head for the pits.
ISR driver Bird's efforts over his final laps were enough to take third, while Alexander Rossi and Will Stevens knocked Bianchi down another couple of places.
The final improvement towards the top of the times came from championship leader Bianchi's closest rival in the points race, as Robin Frijns demoted him from sixth to seventh.
Series returnee Tamas Pal Kiss was strong throughout the session on his way to eighth for BVM Target, while the top 10 was completed by Russians Mikhail Aleshin and Daniil Move.
The afternoon session gave the drivers some valuable laps on a relatively dry track, after the morning running had been affected by heavy rain.
Red Bull junior Antonio Felix da Costa had led the way in the wet, with championship outsider Bird
close behind, and Frijns again just ahead of Bianchi further down the top 10.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/103547
Feit is gewoon dat het seizoen eindigt zonder definitieve kampioen. Door een fout van Frijns.quote:
Ik snap niet dat mensen weer zo nodig in de aanval moeten gaan, kan me herinneren dat ene schumacher ook van dat soort acties had voor het kampioenschap en die wordt op handen gedragen. Die Bianchi heeft dit seizoen al een paar keer iemand van de baan geramd en nu doet Frijns dat op een tactisch moment. Niet netjes, maar wel slim, anders lag het kampioenschap niet meer in zijn handen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 16:37 schreef Fir3fly het volgende:
Ik vind het wel opvallend dat mensen Frijns zo verdedigen. Ok het was niet opzettelijk maar toch wel een flinke fout. Bianchi zou vergruisd worden.
Niet hier hoor. Dat is mijn punt.quote:Op zondag 21 oktober 2012 16:45 schreef Hansjoh het volgende:
[..]
kan me herinneren dat ene schumacher ook van dat soort acties had voor het kampioenschap en die wordt op handen gedragen.
Niet alleen dit seizoen, ook vorig seizoen meerdere keren met als slachtoffer onder andere Giedo van der Garde die daardoor geen tweede werd in het kampioenschap.quote:Op zondag 21 oktober 2012 16:45 schreef Hansjoh het volgende:
[..]
Ik snap niet dat mensen weer zo nodig in de aanval moeten gaan, kan me herinneren dat ene schumacher ook van dat soort acties had voor het kampioenschap en die wordt op handen gedragen. Die Bianchi heeft dit seizoen al een paar keer iemand van de baan geramd en nu doet Frijns dat op een tactisch moment. Niet netjes, maar wel slim, anders lag het kampioenschap niet meer in zijn handen.
Inderdaad zeg. Hoe vaak heeft hij Giedo eraf gerost toen? Drie keer? Monaco heb ik toen nog live gezien, wat een domme actie was dat.quote:Op zondag 21 oktober 2012 17:01 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Niet alleen dit seizoen, ook vorig seizoen meerdere keren met als slachtoffer onder andere Giedo van der Garde die daardoor geen tweede werd in het kampioenschap.
En je denkt dat niemand tegen de actie van Schumacher was in 1994? Toen waren er ook voor- en tegenstanders. Persoonlijk vind ik dit een smerige actie.quote:Op zondag 21 oktober 2012 16:45 schreef Hansjoh het volgende:
[..]
Ik snap niet dat mensen weer zo nodig in de aanval moeten gaan, kan me herinneren dat ene schumacher ook van dat soort acties had voor het kampioenschap en die wordt op handen gedragen. Die Bianchi heeft dit seizoen al een paar keer iemand van de baan geramd en nu doet Frijns dat op een tactisch moment. Niet netjes, maar wel slim, anders lag het kampioenschap niet meer in zijn handen.
We weten natuurlijk niet of het een bewuste actie was of gewoon vol van adrenaline een overmoedige actie. In het eerste geval erg kwalijk, in het tweede geval een beetje dom.quote:Op zondag 21 oktober 2012 17:13 schreef Rodawa het volgende:
Slim zou je het misschien kunnen noemen, maar of hij er trots op is? Dat lijkt me niet.
Dat weten we inderdaad niet. Wellicht was het een samenloop van omstandigheden: Bianchi ligt net voor hem, Magnussen probeert hem aan te vallen. Als hij ook aan hem nog een positie zou verliezen, zou hij geen kampioen worden.quote:Op zondag 21 oktober 2012 17:17 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
We weten natuurlijk niet of het een bewuste actie was of gewoon vol van adrenaline een overmoedige actie. In het eerste geval erg kwalijk, in het tweede geval een beetje dom.
Frijns heeft de meeste punten, dus hij is gewoon de duidelijke winnaar.quote:Op zondag 21 oktober 2012 16:31 schreef Desunoto het volgende:
Als Frijns tot "kampioen" gekroond wordt dan zal dat in ieder geval alleen op papier zo zijn.
Wat als Frijns Bianchi niet van de baan reed? Had Bianchi nog meer mensen kunnen inhalen? Had Frijns nog meer plaatsen kunnen verliezen en zo de 4 punten voorsprong zien verdwijnen? Je weet het niet.
Zonde dat het seizoen zo moet eindigen zonder een duidelijke winnaar.
Ach, Frijns is heel consistent maar als het niet loopt gaat ie wel rare dingen doen. Beetje zoals Alonso.quote:Op zondag 21 oktober 2012 17:20 schreef Rodawa het volgende:
[..]
Dat weten we inderdaad niet. Wellicht was het een samenloop van omstandigheden: Bianchi ligt net voor hem, Magnussen probeert hem aan te vallen. Als hij ook aan hem nog een positie zou verliezen, zou hij geen kampioen worden.
Desondanks kwam hij wel van heel ver. Het zag er een beetje uit als een do or die actie, alles of niets. Ik veroordeel Frijns ook verder niet, maar ik vind de manier waarop hij nu het kampioenschap binnenhaalt niet netjes. Het hele seizoen doet hij ook geen domme dingen, je ziet hem amper fouten maken. En nu doet hij iets wat eigenlijk niet bij hem past.
[Upd] [WSR] Uitslag Race 2 Barcelonaquote:Update 20.21 uur
De organisatie van de WSR-race in Barcelona heeft Robin Frijns 25 seconden straf gegeven voor zijn aanrijding met Jules Bianchi. De Nederlander valt hierdoor in de tweede race weliswaar buiten de punten, maar blijft kampioen, voor Bianchi en Sam Bird.
Update 21.19 uur
Jules Bianchi heeft laten weten het besluit van de stewards om Frijns vanwege de crash tussen beide titelkandidaten 25 seconden straf te geven aan te vechten bij de rechter. De Fransman wil via deze route toch nog de titel in de World Series by Renault bemachtigen.
Die onsportieve flikker zouden ze al lang en breed zn racelicentie ingetrokken moeten hebben.quote:De Fransman wil via deze route toch nog de titel in de World Series by Renault bemachtigen.
Zoals ik bij het zien van de herhalingen in het F1 topic al zei:quote:Op zondag 21 oktober 2012 17:20 schreef Rodawa het volgende:
[..]
Dat weten we inderdaad niet. Wellicht was het een samenloop van omstandigheden: Bianchi ligt net voor hem, Magnussen probeert hem aan te vallen. Als hij ook aan hem nog een positie zou verliezen, zou hij geen kampioen worden.
Desondanks kwam hij wel van heel ver. Het zag er een beetje uit als een do or die actie, alles of niets. Ik veroordeel Frijns ook verder niet, maar ik vind de manier waarop hij nu het kampioenschap binnenhaalt niet netjes. Het hele seizoen doet hij ook geen domme dingen, je ziet hem amper fouten maken. En nu doet hij iets wat eigenlijk niet bij hem past.
En dan krijgt Korjus voor een ergere actie niet eens straf.quote:Zoals ik het zie: Bianchi laat een gat, waar Frijns induikt en vervolgens door Bianchi de kerb op wordt gedrongen, waardoor hij de bocht niet meer kan houden en tegen Biachi aankomt die van de baan schiet.
Bianchi heeft dat erger.quote:Op zondag 21 oktober 2012 18:21 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ach, Frijns is heel consistent maar als het niet loopt gaat ie wel rare dingen doen. Beetje zoals Alonso.
quote:I am not convinced by Bianchi. He makes too many mistakes under pressure. Just like another Frenchman in a high category formula. And then they say Perez is not mature enough to drive a Ferrari
Er is geen gat. Ja, tenzij je zegt dat het een gat is omdat Bianchi 50 meter voor hem op de racelijn rijdt. Er is echter geen ruimte voor Frijns om hem daar in te halen. Je kunt in die bocht al moeilijk inhalen, maar vanaf waar hij komt is het echt onmogelijk.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:07 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Zoals ik bij het zien van de herhalingen in het F1 topic al zei:
[..]
En dan krijgt Korjus voor een ergere actie niet eens straf.
Die kwam naast de baan, en reed zonder te kijken weer de baan op, waar Abt reed en kegelde hem er af.
[..]
Bianchi heeft dat erger.
Volgens de Engelse TV commentator:
[..]
quote:Geen beroepszaak tegen Robin Frijns
Robin Frijns hoeft niet meer bevreesd te zijn dat hij de titel in het Formule Renault 3.5-kampioenschap door een hoger-beroepszaak kwijtraakt. Tech 1 Racing, het team van tegenstrever Jules Bianchi, liet zondagavond laat de tijdslimiet om het aanvankelijk aangekondigde beroep bij de autosportbond FIA in te dienen verlopen. Daardoor is de uitslag van de race definitief en kan Frijns de titel niet meer ontgaan.
Tech 1 Racing wilde in beroep gaan omdat het team van mening was dat Frijns met een onsportieve manoeuvre Bianchi van de baan had gereden en hij daarmee de Fransman de kans op de titel had ontnomen. De wedstrijleiding besloot Frijns te bestraffen met een 25 seconden tijdstraf, waardoor hij weliswaar enkele kampioenschapspunten kwijtraakte, maar nog altijd genoeg voorsprong had om de titel te vieren.
Het niet in beroep gaan betekent niet dat de kous daarmee ook definitief af is. In principe zou de strafcommissie van de FIA in Parijs de zaak weer kunnen openen en Frijns alsnog zwaarder straffen, tot uitsluiting van het kampioenschap aan toe.
Goed om te horen. Beter voor de reputatie van Bianchi ook. Ze zouden trouwens toch geen kans maken.quote:
Had wel begrepen dat Schothorst hem zou gaan aangeven voor poging tot doodslag. Maar kan geen bron vinden dat die kerel ook gebanned is, behalve bij YT-comments.quote:Op maandag 22 oktober 2012 20:01 schreef TargaFlorio het volgende:
Die idioot mag van Renault niet meer deelnemen aan door Renault georganiseerde klasses. Renault heeft de FIA verzocht om dat voor alle autosport klasses te doen.
Was een debiele actie, maar het lijkt me toch niet dat je daarvoor ooit schuldig bevonden kunt worden aan poging tot doodslag ?quote:Op maandag 22 oktober 2012 20:08 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Had wel begrepen dat Schothorst hem zou gaan aangeven voor poging tot doodslag. Maar kan geen bron vinden dat die kerel ook gebanned is, behalve bij YT-comments.
edit: oké, Televaag bericht er over
Kan me wel indenken dat een coureur die meedingt op de titel in een opwelling vol adrenaline zijn frustraties uit en iets in de trend schreeuwt van: ''ik ga die enorme testikel-tuit aangeven voor moord!'' Maar het is overdreven als je 't daadwerkelijk zou doen. Beetje zoals Bianchi dus met Frijns wou doen, en ook zijn keutel heeft terug getrokken nadat ie riep dat ie 'm zou aanklagenquote:Op maandag 22 oktober 2012 20:24 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Was een debiele actie, maar het lijkt me toch niet dat je daarvoor ooit schuldig bevonden kunt worden aan poging tot doodslag ?
Uit dat artikel op Telegraaf.nlquote:Op maandag 22 oktober 2012 20:49 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Kan me wel indenken dat een coureur die meedingt op de titel in een opwelling vol adrenaline zijn frustraties uit en iets in de trend schreeuwt van: ''ik ga die enorme testikel-tuit aangeven voor moord!'' Maar het is overdreven als je 't daadwerkelijk zou doen. Beetje zoals Bianchi dus met Frijns wou doen, en ook zijn keutel heeft terug getrokken nadat ie riep dat ie 'm zou aanklagen
Marussia, HRT en Caterham heeft hij geen geld voor, net zo min als dat hij kans heeft om aan de slag te gaan bij Williams (Bottas gaat daar waarschijnlijk rijden) of Force India (met Alguersuari, Sultil en Buemi als gegadigden om Hulkenberg op te volgen).quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:27 schreef heywoodu het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de opties voor Frijns? Las net dit korte interview met hem:
http://www.nusport.nl/aut(...)-1-optie-frijns.html
Ik weet niet of dat nou wel zo goed klinkt allemaal...lijkt echt alsof hij volgend jaar F1 wil rijden en anders is het klaar, dat zou wel enorm zonde zijn.
Even gekeken naar waar nog plekken zijn (wat er op Wikipedia staat althans, even geen tijd om het heel uitgebreid op te zoeken), dan kom ik uit op 5 stoeltjes waar iedereen tevreden mee zou moeten zijn, en 4 stoeltjes die je eigenlijk niet moet willen denk ik (Marussia, HRT en 2x Caterham).
De 5 andere zijn een plaats bij Lotus, Force India of Sauber of 1 van de 2 plekken bij Williams.
Sauber lijkt me het meest logisch (omdat hij daardoor is uitgenodigd voor de test), maar ik ben wel benieuwd of daar misschien andere meningen over zijn hier
Poging tot interview met Bianchi:quote:Op zondag 21 oktober 2012 17:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Inderdaad zeg. Hoe vaak heeft hij Giedo eraf gerost toen? Drie keer? Monaco heb ik toen nog live gezien, wat een domme actie was dat.
quote:MAASTRICHT - Robin Frijns doet maar meteen een opmerkelijke bekentenis. ''Ik heb al twee keer nee gezegd tegen Red Bull."
De talentvolle coureur uit Maastricht kon bij het beroemde raceteam van wereldkampioen Sebastian Vettel zo instappen in de opleiding.
''Maar ik weet dat ze daar spelletjes spelen. Je mag niets zelf beslissen en als je niet doet wat zij willen, lig je eruit. Ze behandelen je als een hond."
De grootste belofte in de Nederlandse autosport houdt de controle graag in eigen hand. ''Ik heb in mijn carrière altijd mijn eigen keuzes gemaakt en dat wil ik blijven doen.''
''Ik heb mensen nodig om me heen op wie ik kan vertrouwen en waar ik me goed bij voel. Daarom is Red Bull niks voor mij, ook al heb ik meer gewonnen dan Vettel voordat hij in de Formule 1 naam maakte."
Toch stapt het 21-jarige talent donderdag zonder bedenkingen in de snelle Formule 1-bolide van Red Bull. Als kampioen van de World Series van Renault verdiende hij een testrit in de RB6 van het Oostenrijkse topteam op het circuit van Abu Dhabi.
Sauber
Hoezeer de teams Frijns als groot talent beschouwen, bewijst de uitnodiging van Sauber. De Limburgse coureur mag in Abu Dhabi tijdens de zogehetenYoung Driver Test ook een dag (komende dinsdag) racen in de Formule 1-bolide van de Zwitserse renstal.
Frijns: ''Ik heb drie jaar achtereen kampioenschappen gewonnen. Eerst de Formule BMW, daarna de Formule Renault 2.0 en dit jaar dan de World Series. De Formule 1 is de logische volgende stap. Er is geen andere optie. Deze tests zijn daarom heel belangrijk voor mij, want ze bepalen mijn toekomst. Ik moet deze week laten zien wat ik kan."
De Limburger wijst erop dat het economisch tij hem niet meezit. ''Ik ben zo ver gekomen omdat ik prestaties heb neergezet. Niet omdat ik geld heb. Ik kan niet even tien of vijftien miljoen euro uit mijn zak schudden. Het is dat ik vorig seizoen voor mijn titel in de Formule Renault 2.0 een half miljoen kreeg, anders had ik dit seizoen niet eens kunnen rijden in de World Series.''
Serieuze kans
Hij mag dan geen sponsorgeld meebrengen en wars zijn van de politieke spelletjes in sommige teams, de drang om furore te maken in de Formule 1 is onveranderd sterk.
''Ik vestig mijn hoop toch vooral op Sauber. Zij zochten al contact met me na de tweede race van dit jaar. Zij willen mij een serieuze kans geven en daadwerkelijk testen, omdat ik resultaten heb geboekt.''
''Sauber is ook een team waarbij je in de punten kunt rijden als je een goede dag hebt. Heel anders dan bij achterhoedeteams als Marussia of HRT. Daar is het keiharde business. Je moet miljoenen meebrengen om er te mogen rijden, maar niemand kijkt ernaar.''
Menu en Muller zijn geen vrienden meer.quote:Op maandag 5 november 2012 15:13 schreef sasquatsch het volgende:
Tom Coronel liet zich weer van zijn beste kant zien dit weekend. In de eerste race van het WTCC weekend in Sjanghai werd hij 4de en in de tweede race (na een tijdstraf voor Muller) zelfs 3de.
quote:
Dan hoop ik dat ze dit stukje op Gpupdate ook lezen (zie link: http://www.gpupdate.net/n(...)el-van-deze-test-af/ ) waarin "als een hond behandeld" als "niet fair behandeld" is opgeschreven. Vraag me af of men bij NUsport de zaken extra aangedikt heeft. Oh well, wat maakt het ook uit, als die Sauber-test maar goed gaat.quote:Zal gezellig worden daar donderdag, ik neem aan dat ze wel horen wat hij over hen te zeggen heeft
Tja, dan nog zijn het niet echt lekkere uitlatingen natuurlijkquote:Op maandag 5 november 2012 19:22 schreef Sabata het volgende:
[..]
Dan hoop ik dat ze dit stukje op Gpupdate ook lezen (zie link: http://www.gpupdate.net/n(...)el-van-deze-test-af/ ) waarin "als een hond behandeld" als "niet fair behandeld" is opgeschreven. Vraag me af of men bij NUsport de zaken extra aangedikt heeft. Oh well, wat maakt het ook uit, als die Sauber-test maar goed gaat.
Toch pittige uitspraken:quote:Op maandag 5 november 2012 19:22 schreef Sabata het volgende:
[..]
Dan hoop ik dat ze dit stukje op Gpupdate ook lezen (zie link: http://www.gpupdate.net/n(...)el-van-deze-test-af/ ) waarin "als een hond behandeld" als "niet fair behandeld" is opgeschreven. Vraag me af of men bij NUsport de zaken extra aangedikt heeft. Oh well, wat maakt het ook uit, als die Sauber-test maar goed gaat.
quote:De Maastrichtenaar kon bij het momenteel zeer succesvolle raceteam van wereldkampioen Sebastian Vettel zo instappen in de opleiding. Maar Frijns zei tot twee keer toe ‘Nee’: "Maar ik weet dat ze daar spelletjes spelen. Je mag niets zelf beslissen en als je niet doet wat zij willen, lig je eruit. Ze behandelen je als een hond."
"Ik heb in mijn carrière altijd mijn eigen keuzes gemaakt en dat wil ik blijven doen. Ik heb mensen nodig om me heen op wie ik kan vertrouwen en waar ik me goed bij voel. Daarom is Red Bull niks voor mij, ook al heb ik meer gewonnen dan Vettel voordat hij in de Formule 1 naam maakte."
quote:
twitter:RFrijns twitterde op maandag 05-11-2012 om 20:36:46 Fijn dat nu.nl zo een dinge over jouw schrijven wat je niet hebt gezegt. Top jongens! #bedankt reageer retweet
Gaat denk ik inderdaad over dat als een hond behandelen. Dat hij nee heeft gezegd tegen Red Bull, heeft hij al een keer eerder dit jaar gezegd in het blad Formule 1.quote:Op maandag 5 november 2012 21:57 schreef vosss het volgende:
Ow dat had ik even gemist. Dat zal dan gaan over als hond behandelen neem ik aan?
Of heeft hij geen twee keer nee gezegd?
Nouja maakt ook niet uit, ik ben benieuwd wat er van de test terecht gaat komen
twitter:OfficialSF1Team twitterde op maandag 05-11-2012 om 15:02:14 Robin Frijns is having a last seat fitting in our #C31 before testing tomorrow http://t.co/W2BTIjtW reageer retweet
twitter:OfficialSF1Team twitterde op dinsdag 06-11-2012 om 05:47:46 Good morning from Abu Dhabi! Robin is about to jump in our car to start his first proper F1 test. http://t.co/l4I4ThXi reageer retweet
twitter:OfficialSF1Team twitterde op dinsdag 06-11-2012 om 06:02:18 Here he goes - Robin is on his installation lap http://t.co/gXVWhkLQ reageer retweet
twitter:OfficialSF1Team twitterde op dinsdag 06-11-2012 om 06:05:16 Robin is back from install lap. We prepare for his first run. reageer retweet
twitter:MyCaterhamF1 twitterde op dinsdag 06-11-2012 om 06:02:03 0901 and our 2012 young driver test gets under way with @GvanderGarde at the wheel reageer retweet
twitter:MyCaterhamF1 twitterde op dinsdag 06-11-2012 om 06:36:02 Giedo's into his first full run of the day, joining Da Costa, Prost (son of..), Frijns and Razia who've all been out on track already reageer retweet
FP1 afgelopen vrijdag:twitter:OfficialSF1Team twitterde op dinsdag 06-11-2012 om 09:07:13 So far Robin did 27 laps today with the fastest being 1.46,514. But mind you - a first and single day in a F1 car is never about lap times! reageer retweet
Dat is geen groot verschil voor de eerste keer in een F1 auto lijkt me...quote:Op dinsdag 6 november 2012 09:19 schreef Nober het volgende:FP1 afgelopen vrijdag:twitter:OfficialSF1Team twitterde op dinsdag 06-11-2012 om 09:07:13 So far Robin did 27 laps today with the fastest being 1.46,514. But mind you - a first and single day in a F1 car is never about lap times! reageer retweet
1:45.722 Kobayashi
1:45.811 Pérez
Hatseflats ( ), en weg is de achterstand op de tijden van Koba en Perez altwitter:OfficialSF1Team twitterde op dinsdag 06-11-2012 om 09:26:13 Robin returns to the pits. Improved to 1.45,878. Not sure if there will be time for another run before the lunch break reageer retweet
In FP2 reed Pérez 1:43.106 en in Q2 1:42.084 dus ben benieuwd waar Frijns op uit komt.twitter:OfficialSF1Team twitterde op dinsdag 06-11-2012 om 09:26:13 Robin returns to the pits. Improved to 1.45,878. Not sure if there will be time for another run before the lunch break reageer retweet
twitter:RFrijns twitterde op maandag 05-11-2012 om 20:36:46 Fijn dat nu.nl zo een dinge over jouw schrijven wat je niet hebt gezegt. Top jongens! #bedankt reageer retweet
twitter:RFrijns twitterde op maandag 05-11-2012 om 20:43:00 Mijn excuses naar Nu.nl. Komt van ANP vandaan. Top jongens! reageer retweet
1 2 3 4 5 6 7 | Driver Car Time Laps 1. Kevin Magnussen McLaren MP4-27 1:42.651 40 2. Antonio Felix da Costa Red Bull RB8 1:42.717 33 3. Nicolas Prost Lotus E20 1:45.318 27 4. Robin Frijns Sauber C31 1:45.878 36 5. Luiz Razia Toro Rosso STR7 1:46.793 35 6. Giedo van der Garde Caterham CT01 1:48.193 32 |
Weet niet of het veel sneller zal gaan dan die 1.44,571 van daarnet. Hij mag niet voor ronde tijden gaan van het team.quote:Op dinsdag 6 november 2012 09:35 schreef Nober het volgende:
Ze zeggen dat het niet om de rondetijden gaat maar hij is alweer wat sneller.In FP2 reed Pérez 1:43.106 en in Q2 1:42.084 dus ben benieuwd waar Frijns op uit komt.twitter:OfficialSF1Team twitterde op dinsdag 06-11-2012 om 09:26:13 Robin returns to the pits. Improved to 1.45,878. Not sure if there will be time for another run before the lunch break reageer retweet
twitter:OfficialSF1Team twitterde op dinsdag 06-11-2012 om 13:29:48 This was a 1.44,317 on the medium compound. Robin admits without a few mistakes he would have been faster. Never mind! It is day 1 for him! reageer retweet
Nog even een klein half uurtje gas erop, en dan heeft ie z'n eerste echte dag F1 afgerondtwitter:OfficialSF1Team twitterde op dinsdag 06-11-2012 om 13:32:59 Now Robin will be going out on a fresh set of soft tyres. Let's see how this goes. He must have a sour neck meanwhile. reageer retweet
Frijns heeft in de Red Bull maar 1 keer een run gedaan met de zachte banden, daar waar Da Costa er meerdere heeft gedaan. Net zoals hij in de Sauber niet veel met de zachte band heeft gereden.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:25 schreef heywoodu het volgende:
Ik vraag me af in hoeverre vandaag gunstig was voor Frijns...
Langzaamste Red Bull rijder deze week, en Gutierrez was beide dagen sneller in de Sauber dan Frijns.
Misschien dat het allemaal totaal niet te vergelijken is ivm andere doelstellingen, testen van andere onderdelen etc, dat weet ik niet
quote:Nigel Melker komt tijdens de laatste collectieve GP2-test van het jaar in actie voor Racing Engineering. De Nederlander kwam tijdens de testsessie op Barcelona ook al een dag in actie voor het Spaanse team.
De afgelopen weken noteerde Melker snelle tijden bij tests voor zowel de GP2 Series als de World Series by Renault. Eind deze week krijgt hij opnieuw de kans zijn visitekaartje af te geven tijdens de twee testdagen op Jerez de la Frontera, waarin hij opnieuw plaatsneemt in de GP2-auto van Racing Engineering.
“De voorgaande testsessie ging lekker met de derde dagtijd als resultaat”, zegt Melker. “Ik kon me goed aanpassen aan hun auto waardoor ze nogmaals met mij wilden testen. Nu gaan we kijken of zij de auto aan mijn rijstijl kunnen aanpassen om zo nog betere resultaten neer te zetten. Ik kijk er erg naar uit om vol aan de slag te gaan met dit professionele team. Daarna gaan we bekijken voor welk team ik komend jaar ga rijden.”
De Jong trouwens ook.quote:Op dinsdag 20 november 2012 14:19 schreef sasquatsch het volgende:
Nigel Melker test twee dagen voor Racing Engineering in de GP2
[..]
Las ik inderdaad op zijn fb pagina. Hij test voor Coloni (die de GP2 gaat verlaten).quote:
quote:Robin Frijns moet op het matje komen bij de Wethouder van Sportzaken, niet voor straf, maar om gehuldigd te worden voor zijn geweldige prestaties in de autosport. Het racetalent uit Limburg, testte onlangs voor Sauber F1 en RedBull Racing en wordt zaterdag 24 december (sic, neem aan dat het november moet zijn) op het Stadshuis aan de Markt in Maastricht verwacht vanwege zijn behaalde kampioenschap in de Formula Renault 3.5L.
De Limburgers zijn trots op hun sportman en een ieder is uitgenodigd om naar het plein bij het Stadshuis van Maastricht te komen, want voorafgaand aan de huldiging, rijdt Robin Frijns een rondje in een tweezitter over het plein aan de Markt.
Plaats van Handeling: Stadshuis aan de Markt in Maastricht
Tijd: 14.30 uur tot ongeveer 15.00 uur tweezitter
Huldiging: 15.00 uur tot 17.00 uur Stadshuis
http://www.sauberf1team.c(...)st-_und_Ersatzfahrerquote:Der Holländer Robin Frijns, nur zwei Tage jünger als Gutiérrez, übernimmt die Rolle als Test- und Ersatzfahrer.
quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:23 schreef heywoodu het volgende:
[..]
http://www.sauberf1team.c(...)st-_und_Ersatzfahrer
Benieuwd hoe het uit gaat pakken en hoe vaak hij mag rijden. Wel een jaar zonder races dus.
En ik woon er 15min vandaan Misschien een kijkje gaan nemenquote:Op vrijdag 23 november 2012 09:12 schreef sasquatsch het volgende:
Robin Frijns wordt morgen gehuldigd in Maastricht.
[..]
MP werkt samen met Manor Motorsport.quote:Op zondag 25 november 2012 20:44 schreef Rodawa het volgende:
Ik denk dat je van een nieuw team niet veel kunt verwachten, maar het is mooi dat ze de GP2 ingaan! Daniël is al heel lang betrokken bij MP Motorsport, mooi dat die samenwerking nog langer doorgaat.
Ik weet niet precies wat je hiermee wilt zeggen. Bedoel je dat ze dan geen nieuw team zijn in de GP2? Want ook Manor heeft geen ervaring in de GP2, dus ze zijn wel degelijk nieuw.quote:Op zondag 25 november 2012 23:53 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
MP werkt samen met Manor Motorsport.
Volgens mij reden ze al met Daniel de Jong in de AutoGP als Manor MP Motorsport en werden ze daar tweede bij de teams.quote:Op maandag 26 november 2012 10:12 schreef TargaFlorio het volgende:
Manor heeft misschien dan wel geen GP2 ervaring maar wel veel ervaring in single seaters. Bovendien runnen ze het Marussia F1 team.
Vrij indrukwekkend wat hij tijdens beide testdagen liet zienquote:Op woensdag 28 november 2012 17:19 schreef Fir3fly het volgende:
Op twee wielen hebben we ook eindelijk weer een talent om op te letten: Michael van der Mark. Dit jaar kampioen in het EK superstock 600, in 2013 rijdt hij voor Ten Kate Honda in het WK Supersport. En hij was meteen (ruim) de snelste tijdens de eerste test .
quote:Dag 2
1. Michael van der Mark 1’44.343
2. Kenan Sofuoglu 1’44,832.
3. Lorenzo Zanetti 1’45,994.
4. Fabien Foret 1’46,001.
5. Jack Kennedy 1’46,710.
6. Eduard Blokhin 1’50,623.
quote:Dag1
1 Michael van der Mark 1:45.908
2 Kenan Sofuoglu 1:46.983
3 Lorenzo Zanetti 1:47.211
4 Jack Kennedy 1:47.806
5 Fabien Foret 1:47.991
6 Eduard Blokhin 1:50.760
En haalde daarin de kwartfinale, waarin hij nipt verloor van David Coulthard.quote:Op zondag 16 december 2012 14:05 schreef Peterselieman het volgende:
en Ho-Pin Tung doet mee aan de Race of Champions
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |